Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3250
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Liittymä ja ohituskaista 9-tiellä. Yhdistelmä ja maasturi edeltä, minä kauempana perässä. Takaa tuli henkilöauto joka antoi tietä liittyä, ohittaen samalla maasturin ja yhdistelmän. Ammuin perään, marssivauhtiahan tuo auto kerää kiitettävällä tahdilla. Maasturikuski kiilasi eteen, hidasteli koko ohituskaistan mun edessä, kuitenkin yhdistelmän vieressä. Kaista loppui, menin sitten ohi ns. keltaisilla (ei kaiteita) vastaan ei tullut ketään. Lopputuloksena tuli torvea ja keskaria sekä n. 4 kilometriä puskurissa roikkumista alle kahdessa metrissä ( 110km/100km alueella)..

Kuittasin painamalla jarrut orituvan jälkimmäisessä risteyksessä kiinni, vilkun kanssa kuitenkin kääntyen. Maasturi teki renkaita savutavan väistön, torvi pohjassa tietenkin. Minäkö kusip** ?? - kyllä tarvittaessa. Teki mieli vetää turpaan vaikka helsingissä, olihan tankki täynnä.
..ammattina autoslalom..

Paikalla
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mä oon aina ollut siinä uskossa että alfa kuskit on herrasmiehiä... :shock:

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Epezi kirjoitti:Oikeilla välineillä ja asenteella ei sitä puskuria tarvitse irroittaa. Onnistuu ihan samalla työnlaadulla puskuria irroittamattakin.
Lukkopellin pultit voi olla tuskaa jos on jumissa. Mutta mites sen muoviritilän saa ehjänä irti ja takas paikalleen ??

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3250
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

fahlsjy kirjoitti:Mä oon aina ollut siinä uskossa että alfa kuskit on herrasmiehiä... :shock:
Alfa kuskit varmaan onkin. :wink:
..ammattina autoslalom..

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

kumimuumi kirjoitti:
fahlsjy kirjoitti:Mä oon aina ollut siinä uskossa että alfa kuskit on herrasmiehiä... :shock:
Alfa kuskit varmaan onkin. :wink:
Tai Alfa-kuskit. 8)

t: nimim. "viilari" :-D

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Maasturikuski kiilasi eteen, hidasteli koko ohituskaistan mun edessä
Sama homma, edellä oleva lähtee ohittamaan (100km/h) raskasta kalustoa (90km/h) ja käyttää koko ohitus kaistan pituuden ohitukseensa. kaiteet tietenkin estää hyvin keltaisten viivojen ylityksen...

Näin meilläpäin :evil:
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

kumimuumi kirjoitti:Maasturikuski kiilasi eteen, hidasteli koko ohituskaistan mun edessä, kuitenkin yhdistelmän vieressä. Kaista loppui, menin sitten ohi ns. keltaisilla (ei kaiteita) vastaan ei tullut ketään. Lopputuloksena tuli torvea ja keskaria sekä n. 4 kilometriä puskurissa roikkumista alle kahdessa metrissä ( 110km/100km alueella)..
Tiedän tunteen, tälläsiä tilanteita käy joskus jopa Alfallakin. :) Kateellisuuden ymmärrän, mutta pitääkö sen takia estää toisen eteneminen... kai se on joku sisäinen hannukarpo/seriffi kun noissa tampioissa herää aina kun joku on vähän nopeampi...
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

jiigee kirjoitti:
kumimuumi kirjoitti:Maasturikuski kiilasi eteen, hidasteli koko ohituskaistan mun edessä, kuitenkin yhdistelmän vieressä. Kaista loppui, menin sitten ohi ns. keltaisilla (ei kaiteita) vastaan ei tullut ketään. Lopputuloksena tuli torvea ja keskaria sekä n. 4 kilometriä puskurissa roikkumista alle kahdessa metrissä ( 110km/100km alueella)..
Tiedän tunteen, tälläsiä tilanteita käy joskus jopa Alfallakin. :) Kateellisuuden ymmärrän, mutta pitääkö sen takia estää toisen eteneminen... kai se on joku sisäinen hannukarpo/seriffi kun noissa tampioissa herää aina kun joku on vähän nopeampi...
Totta, lisäksi nämä perässä tappituntumalla roikkuvat ovat myös oma lukunsa. Hämmästyin kyllä näin tuoreena Alfa-kuskin siitä, miten jotkut ihmiset kiihdyttävät aivan perään roikkumaan ja veivaamaan - kaikenlaisista Carina-kotteroista lähtien. :shock:

Viimeksi eilen eräs harmaa corolla ( kuinkas muuten ) ajeli jonkin matkaa taajama-alueen jälkeen perässä hieman kauempaa. Hetkisen päästä jannu ilmeisesti hoksaa että edessä menee Alfa isolla spoilereilla varustettuna. Heppu päättää sitten ruoskia riisipussinsa kiihkeämpään laukkaan ja hyökätä aivan Alfan perään kiinni nysväämään ja ohi yrittämään. Kyseessä ei ollut edes mikään amis-noppatoijota, vaan perus ruosteen raiskaama normicarina ja kuskina noin 50v. karvanaama ukko. :lol:

Tätä venkuilua ja provosointia hetken katsellessani peräpeilistä pudotin kolmosen sisään ja kierrokset sinne punarajan tuntumaan. Tojo yritti kiihdyttää perässä mutta muutamaa hetkeä myöhemmin muuttui se taustapeilissä pieneksi pisteeksi.

No ei siinä vielä kaikki; himmasin vauhdin takaisin normi-matkavauhtiin, ja seurasin tojotsun lähenemistä jälleen taustapeilistä, kunnes se oli jälleen tappituntumalla. Hetkisen myöhemmin tämä perässä hiihtänä kurvasi raivokkaasti läheisen huoltoaseman pihaan. Jatkoin itse matkaa, tosin hoksasin noin 20 sekuntia myöhemmin että olisi itsekkin pitänyt pysähtyä tankilla kyseisellä asemalla. Noh, heitin seuraavassa risteyksessä u-käännöksen ja kiihdytyin takaisin suoran päässä olevalla huoltoasemalla. Huoltsikan kohdalle tullessa minulla oli astetta enemmän kierroksia ns. sisässä ja kurvasinkin hyvin murinoiden saattelemana huoltoaseman pihaan. Tämä samainen tojokuski oli juuri ilmeisesti nousemassa autostaan, ja ilmeisesti huomasi minut kun kurvasin asemalle. Noh, ukko katteli silmät levällään hetkisen aikaa, ja ennen kuin itse ehdin autosta nousta niin tämä tojokuski karkaa paikalta :lol:

Tiedä sitten mitä kaveri luuli, mutta jaksoi naurattaa tilanne hetkisen kotimatkalla... :mrgreen:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kyllä se Alfa aina herättää tunteita, millon on mikäkin auto peräpuskurissa. Vielä en ole saannut uutta puskuria, vaikka onkin ollut hiukan yritystä perässä roikkujien kustannuksella :wink:

Toinen asia... Mikä h**vetin talvirengasyhdistelmä!!??? On taas markkinoinnilla ollut tylsää, ja pitännyt keksiä uusi ilmaisu toimivan 'talvirengaspaketin' tilalle... Pyh! talvirengasyhdistelmä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

pitkämies kirjoitti:Haiskahtaa tilanteen hyväksikäytöltä. ( lue : tahalliselta kiusanteolta....)
Tuntuu olevan yleinen toimintamalli mm. yliopistojen alkamis- ja pääsykoepäivinä kun sankka joukko ulkopaikkakuntalaisia tuppautuu kohtuu pienille kampusalueille vielä toistaiseksi yksityisautoilla. Ohan se helppoa kun saa kiintiön täyteen pienellä kävelylenkillä.

Sitten kun porukka oppii käyttämään julkista liikennettä ja p-paikkoja on taas tarpeeksi tarjolla, niin niitä satunnaisia (todellisesta piittaamattomuudesta johtuvia) virheparkkeja ei ole laputtamassa kukaan.
Aniara kirjoitti:Anteeksi! Oli pakko nauraa.


Hehee helpotti jo kun molemmat löytys ;)
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Liikennetörttöilystä tuli oma kokemus mieleen (en musita olenko jo avautunt, mutta jos olen niin niin tässä uusinta)...

Ajelin vanhanpuoleisella autollani rauhallista 120km/h tuntinopeutta vasenta kaistaa hämeenlinnasta helsinkiinpäin (100km/h rajoitus). Huomaan jo kaukaa kun takaa tulee uudenkarhea Honda CRV kuuttasataa, mutta koska oikealla puolellani on auto, en voi väistää mihinkään. Suunnittelen ohittavani oikealla kulkevan auton ja meneväni sitten oikealle kaistalle, jotta Honda pääsee taas tuntemaan itsensä tärkeäksi. Tähän ohitukseen arvioin kuluvan noin 10-15 sekuntia.

No mutta, koska Hondalla ei voi ajaa hiljaa edes noin lyhyttä matkaa, alkoi apina takanani vilkuttelemaan pitkiä valoja ja tuli hyvin lähelle autoni takapuskuria. Minä siitä vedin herneet nenään koska muutenkin oli raskas viikonloppu takana ja en sitten väistänytkään oikealle kaistalle vielä tässä välissä, vaan jatkoin kylmän viileästi vasenta kaistaa. Honda-kuski veti tästä systä myös pussillisen pakasteherneitä nenään ja alkoi vilkuttamaan valoja ja ajoi töötti pohjassa ihan takapuskurissa kiinni.

Ja koska oravanpyörä pyörii ja herneitä alettiin jo nenään laittamaan, minä painoin rivakasti jarrupoljinta, jolloin myös Honda joutui hetkellisesti hidastamaan vauhtia äkillisesti. Sitten kamelinselkä katkesi ja Honda-kuskin päässä pimahti ja se lähti ohittamaan vasemmanpuoleisen pientareen puolelta hiekka pöllyten. Honda ajoi sitten ohitseni vain senttien etäisyydeltä oman autoni kyljestä ja puoliksi penkassa vauhdin ollessa kuitenkin 130-140km/h. Ohi pääsi hengissä ja jatkoi kuuttasataa horisonttiin. Siinä vaiheessa tuli vaan itselle mieleen, miten vaarallinen tilanne oikeasti oli. Onneksi ei ollut Alfa alla tässä vaiheessa, muuten oltaisiin lähdetty hippasille, adrenaliini pumppasi siihen malliin.

ps. Hondan kuski tosiaan ei ollut edes mikään teini, vaan kyseessä oli vanhempi herrasmies, jonka vieressä istui hänen rouvansa ihmeellinen ilme kasvoillaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Noissa tilanteissa pitää vaan yrittää muistaa että osalla ihmisistä on ihan oikeasti tupeen alla klappia, ja maantiellä siitä voi äkkiä seurata ruumiita.

Joo tiedän, ei se aina ole helppoa olla provosoitumatta jos hermo on jo valmiiksi pinkeällä ja joku alkaa öykkäröimään. Leikkiin mukaan lähtemisellä voi vaan olla yllättävän suuret seuraukset.

TM 14/10:ssä oli muuten ihan mielenkiintoinen juttu tieraivosta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

"Moottoritiellä tulee ajaa oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa"
VMP

Paikalla
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mä oon huomannu että aikas tehokas keino päästä eroon puskurissa roikkujista on päästää ne ohi...
Edessä matelevista pääsee myös tehokkaasti eroon nilkkaa käyttämällä.. Sitä vaan en tajuu et miks pitää stressata tai vetää herneitä nenuun siitä että jonkun laatikko menee eri nopeutta kun jonkun toisen??

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

fahlsjy kirjoitti:Mä oon huomannu että aikas tehokas keino päästä eroon puskurissa roikkujista on päästää ne ohi...
Edessä matelevista pääsee myös tehokkaasti eroon nilkkaa käyttämällä.. Sitä vaan en tajuu et miks pitää stressata tai vetää herneitä nenuun siitä että jonkun laatikko menee eri nopeutta kun jonkun toisen??
Itse olen päässyt jo siitä yli, että kaveri ajaa kovempaa. Vielä kun jotenkin saisi hermot kuriin alle rajoitusten ajavien kanssa.
VMP

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^fahlsjy, komppaan täysin.

Takana ajaville vielä kun vilauttaa vilkulla että kiireesi on huomattu ja siirtyy kaistan oikeaan reunaan niin saa keskarin sijasta morotuksen tai hätävilkun kiitoksena.

Herää kuitenkin kysymys, miten hiljaa foorumilaiset oikein köröttelevät jos perässäroikkujia riittää ärsyyntymiseen asti? Minusta 50% autoilijoista ajaa alinopeutta ja ohitetuksi joutuminen on tien päällä poikkeustilanne josta voisi vetäisi ruksin ruutuvihkoon. Kaikki tämä sakkorajaa kunnioittaen.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

mattijus kirjoitti:"Moottoritiellä tulee ajaa oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa"
Komppaan myös tätä täysin. En ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää ajaa väkisin vasenta kaistaa moottoritiellä muuta kuin ohitusta suorittaessa. Näitäkin sankareita näkee, jotka painavat vasenta kaistaa kymmenen kilometriä putkeen, vaikka oikealla olisi vapaa kaista. Ilmeisesti ovat kyvyttömiä kääntämään rattia, saati näyttämään suuntamerkkiä.

Takana tulevan valovilkoitus on mielestäni aivan tavallinen tapa Saksan/Euroopan autobahnoilta, millä ilmoitetaan, että nopeutta on enemmän, saisiko tilaa. Suomessa ei tietysti ole vapaita rajoituksia, mutta jokainen ajaa kukkarolleen sopivaa nopeutta ja muiden kuin viranomaisten on turha alkaa sitä valvomaan tai poliisia leikkimään. Helpointa on päästää nopeammat menemään ja keskittyy omaan ajoonsa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuosta Honda kaahailusta täytyy mainita että ei sitä tiedä jos ihmisillä joskus olisi ihan oikeasti kiire. Vaikka vakavassa sairastapauksessa ambulanssia vastaan. En itse kyseisessä tilanteessa odottaisi hetkeäkään kenenkään tahallista pussittamista vaan ohi jos fyysisesti mahdollista.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

maybetomorrow kirjoitti:Minusta 50% autoilijoista ajaa alinopeutta ja ohitetuksi joutuminen on tien päällä poikkeustilanne josta voisi vetäisi ruksin ruutuvihkoon. Kaikki tämä sakkorajaa kunnioittaen.
Väittäisin, että luku olisi jopa 95% luokkaa. Perustelen tämän väitteen suhteuttamalla ohitusten määrän ohitetuksi tulemiseen. :-D Tulee ajettua aikalailla suurinta sallittua (+3%) ja välillä tuntuu, että ei muuta tarvi tehdäkään kuin ohittaa.

Lähinnä liikenteessä nyppii ne, jotka eivät osaa vaihtaa nopeutta sujuvasti eri rajoituksien välillä. Ajetaan sitä 90km/h oli rajoitus sitten 100km/h tai 60km/h. Tai sitten se porukka joka pienemmän rajoituksen nähdessään ottaa nopeuden pois 5metrin matkalla jarruttamalla. Ja jos avautumaan aletaan, niin sekin on raivostuttavaa, kun ihmiset eivät osaa näyttää vilkkua ja ryhmittyä! Ensin syttyy jarruvalot ilman mitään näkyvää syytä. Siinä sitten jarruttelet perässä ihmetellen, että mahtaako tiellä olla estettä vai miksi tuo jarruttaa. Tämän jälkeen ryhmitytään aivan minne sattuu, jopa eripuolelle kaistaa minne käännytään ja vilkku laitetaan, jos laitetaan, sitten samalla kun aletaan kääntyä. :evil: Voiko se oikeasti olla niin vaikeaa ensin laittaa se vilkku päälle, että perässä ajava voi ennakoida mitä tulee tapahtumaan. Kaupunkiajo on tietenkin asia erikseen, kun tila ja aika on vähissä ja kaikki tapahtuu nopeammin, mutta ei kai sen maaseudulla pitäisi olla niin vaikeaa?
gYdEbUh kirjoitti:Tuosta Honda kaahailusta täytyy mainita että ei sitä tiedä jos ihmisillä joskus olisi ihan oikeasti kiire. Vaikka vakavassa sairastapauksessa ambulanssia vastaan. En itse kyseisessä tilanteessa odottaisi hetkeäkään kenenkään tahallista pussittamista vaan ohi jos fyysisesti mahdollista.
Itse käyttäisin tällaisessa tapauksessa hätävilkkuja, ainakin sen aikaa, että edellä ajava ymmärtää kysessä olevan hätätilanteen.

Paikalla
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

joskus olisi ihan oikeasti kiire.
Pääsääntöisesti kiireen pystyy kuitenkin välttämään sillä että lähtee ajoissa....

Paikalla
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Vitsi, onpas maukas aihe, jatketaan :-D
Tulee ajettua aikalailla suurinta sallittua (+3%) ja välillä tuntuu, että ei muuta tarvi tehdäkään kuin ohittaa.
Niin eikös tuo ole ihan oma valinta jos haluaa liikuttaa omaa laatikkoa 3% nopeampaan kun muut laatikot niin sit joutuu ohittamaan..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aihe on suorastaan polttava! :mrgreen:

^Tottakai! Mikäli saavutan edellä ajavan ajoneuvon ajaen vaikkapa sitten 100km/h alueella sitä 103Km/h, niin "suostun" kyllä ajamaan edellä menevän perässä, riittävän turvavälin säilyttäen, tasan 100km/h ja jopa vähän allekin. (Tämä ei tarkoita, että ajaisin aina 3% ylinopeutta.) Mutta ikävä kyllä se riittää vain harvoin. Edellä ajava, kun tulee edelleen kontti edellä vastaan. :lol:

Tuntuu tuo 90-92km/h olevan todella suosittu nopeus 100km/h nopeusrajoitusalueella. Selittynee ehkä "sillä perinteisellä" ~8-10% mittarivirheellä.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

DaViega kirjoitti: ...Toinen asia... Mikä h**vetin talvirengasyhdistelmä!!??? On taas markkinoinnilla ollut tylsää, ja pitännyt keksiä uusi ilmaisu toimivan 'talvirengaspaketin' tilalle... Pyh! talvirengasyhdistelmä...
Jos joku vaikka haluis kitkat eteen ja kesänaksut taakse :wink: No, Toikkari käyttää aivan omaa energiaa liikkumiseenkin.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Jarsan kirjoitti: Tuntuu tuo 90-92km/h olevan todella suosittu nopeus 100km/h nopeusrajoitusalueella. Selittynee ehkä "sillä perinteisellä" ~8-10% mittarivirheellä.
Toden totta
kumimuumin aiheeseen liittyen,kauhajoella kun käytiin,niin rekka ajoi meidän edellä,ja sen edessä auto reilua alinopeutta.Rekka päätti mennä ohi,niin mitä teki opeli,ei päästänyt rekkaa ohitse,vaan lisäsi vauhtia,ajoi rinnalla koko pitkän suoran,ja nainen ratissa ja joku urpo mies kyydissä,lopulta kun suora oli loppumassa niin joku järki päätti päästää ohitse.Otti oikein päähän rekkapenan puolesta moinen pelleily :evil:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

VIlkun käyttö ennen kääntymistä/jarruttamista on joillekin ylivoimaista.

Toinen outo ryhmä ovat nämä "rallikuskit". Esim. oikealle kääntyvä ajaa oman ajoradan keskellä tai oikeaa laitaa. Sitten kun pitäisi kääntyä niin vedetään ensin vasempaan laitaan ja sitten käännytään oikealle.
Eikö sitä kutsuta "vastaheitoksi" tjn? Usein kai takavetoisilla hiekalla käytetty tapa. No kukin tyylillään, näyttää vain oudolta.

Vilkun käyttämättömyyttä joku voi perustella sillä ettei ole muuta liikennettä.
Itse pyrin käyttämään aina. Ne jotka eivät käytä varmaan tekevät samaa ajovalojenkin kanssa. Renaavat niitä liikenteen mukaan. Samat perustelut sopivat..

Paikalla
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ vastaheitosta aikas kaukana.. ehkä "lehmänkäännös" voisi olla se oikeampi termi tuohon.. ja sillä ei ralleissa takavetoaikanakaan ollut käyttöä, vastaheitolla kylläkin.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Rasvis kirjoitti: TM 14/10:ssä oli muuten ihan mielenkiintoinen juttu tieraivosta.
En pystynyt lukemaan sitä, kun osui niin pahasti omaan sydämeen.
"Tehkää niin kuin sanon, älkää niin kuin teen."

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3250
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

alfa164 kirjoitti:
Jarsan kirjoitti: Tuntuu tuo 90-92km/h olevan todella suosittu nopeus 100km/h nopeusrajoitusalueella. Selittynee ehkä "sillä perinteisellä" ~8-10% mittarivirheellä.
Toden totta
kumimuumin aiheeseen liittyen,kauhajoella kun käytiin,niin rekka ajoi meidän edellä,ja sen edessä auto reilua alinopeutta.Rekka päätti mennä ohi,niin mitä teki opeli,ei päästänyt rekkaa ohitse,vaan lisäsi vauhtia,ajoi rinnalla koko pitkän suoran,ja nainen ratissa ja joku urpo mies kyydissä,lopulta kun suora oli loppumassa niin joku järki päätti päästää ohitse.Otti oikein päähän rekkapenan puolesta moinen pelleily :evil:
Kiitos. Tämä ottaa todellakin päähän - isosti. Joillakin meistä on myös sellaisia toimintoja poistaa rajoitin autosta, jolloin vauhtia saa 120-130km/h - näitä näkee välillä, siinä taitaa olla tosin turha selittää mitään onnettomuuden sattuessa..

Mittari virhe yleisesti autoissa 3-8 km/h, jopa ferrarissa. Navi taasen ei valehtele nopeutta. Ajan itsekkin lähes aina +10 rajoituksiin nähden, joten ferkussa 110=104km/h=ei sakkoa..
..ammattina autoslalom..

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

fahlsjy kirjoitti:^ vastaheitosta aikas kaukana.. ehkä "lehmänkäännös" voisi olla se oikeampi termi tuohon.. ja sillä ei ralleissa takavetoaikanakaan ollut käyttöä, vastaheitolla kylläkin.
Niinpä. Ajattelin, että ehkä Mäkisen Tomppaa koettavat matkia :wink:
Ehkä niillä on autossa vain niiiiin suuri kääntösäde.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

gYdEbUh kirjoitti:Tuosta Honda kaahailusta täytyy mainita että ei sitä tiedä jos ihmisillä joskus olisi ihan oikeasti kiire.
Vitut varmastikaan ollut kiire mihinkään. Kenenkään elämä ei ole kiinni siitä kymmenen sekunnin odotuksesta. Luultavasti tämä Honda-ääliökin olisi ollut aikaisemmin kotona, jos olisi antanut edellä ajavan suorittaa rauhassa ohituksensa, eikä provosoinut liimautumalla puskuriin ja vilkuttelemalla valojaan.
mattijus kirjoitti:Vielä kun jotenkin saisi hermot kuriin alle rajoitusten ajavien kanssa.
Niinpä. Huomattavasti alle nopeusrajoituksen körötteleviä on mahdotonta ymmärtää, koska näistä vitun idiooteista 99% ei ymmärrä antaa tietä normaaleille ihmisille. Henkilöautolla pääsee ohi, mutta pitää muistaa, että on myös raskasta liikennettä, joille nämä mulkerot on todellinen riesa.

Paikalla
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Osaakos kukaan selittää mistä johtuu suuret näkemyserot "oikeasta" nopeudesta? Tarkoitan siis sitä että aikas paljon väitetään että ajetaan alinopeutta (en tarkoita pelkästään tässä ketjussa virinnuttä juttua) joku heittää esim että 90% jengistä ajelee alinopeutta kun mittarit näyttää väärin jne. Ja varmaan kokeekin asian olevan näin.
Sitten tulee täysin päinvastaista tietoa. Luin aamun paikallislehteä ja siinä oli tehty "tutkimusta" eli seurattu tollasta tien varressa lymyilevää nopeus näyttöä. Tuloksena että jos rajana pidetään 5kmh ylitystä (tässä tapauksessa yli 10% ylinopeus) niin sen ylitti 80% autoilijoista. jos raja pistettiin tiukasti sallittuun niin 90% autoista ylitti sen...


Mikähän sitten lienee absoluuttinen totuus... :crazyeyes: (joo, eihän sellasta kai voi sitten ollakkaan tälläisessä asiassa)

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

fahlsjy kirjoitti:Osaakos kukaan selittää mistä johtuu suuret näkemyserot "oikeasta" nopeudesta? Tarkoitan siis sitä että aikas paljon väitetään että ajetaan alinopeutta (en tarkoita pelkästään tässä ketjussa virinnuttä juttua) joku heittää esim että 90% jengistä ajelee alinopeutta kun mittarit näyttää väärin jne. Ja varmaan kokeekin asian olevan näin.
Sitten tulee täysin päinvastaista tietoa. Luin aamun paikallislehteä ja siinä oli tehty "tutkimusta" eli seurattu tollasta tien varressa lymyilevää nopeus näyttöä. Tuloksena että jos rajana pidetään 5kmh ylitystä (tässä tapauksessa yli 10% ylinopeus) niin sen ylitti 80% autoilijoista. jos raja pistettiin tiukasti sallittuun niin 90% autoista ylitti sen...


Mikähän sitten lienee absoluuttinen totuus... :crazyeyes: (joo, eihän sellasta kai voi sitten ollakkaan tälläisessä asiassa)
Vaikka 80% kuskeista ajaisi 5km/h yli, ei tarvita kuin yksi joka ajaa 5km/h alle ja nuo tappajakaaharitkin halvaantuvat tuohon alinopeuskuskin perään. Ohittaahan ei uskalla kukaan, ellei ole ohituskaistaa => ohituskaistoilla pätee sitten viidakon lait.

Ylinopeutta ajava kärsii erilaisesta ajonopeudestaan itse, alinopeutta ajava pistää kärsimään muut.
VMP

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Autoilijat voidaan jakaa neljään eri ryhmään.

Ryhmä 1:
Autoilija, joka tiedostaa mittarivirheen ja katsoo mittaria aina vähän viisarin alapuolelta, mutta kuitenkin liian alhaalta ja auto kulkee siis lievää ylinopeutta.

Ryhmä 2:
Sitten taas osa autoilijoista tietää, että sakkoja ei tule pienestä ylityksestä ja lisää mittarivirheen päälle vielä muutaman nopeusyksikön ja menee hiukan muita lujempaa. Kohdatessaan ensimmäisen ryhmän kuljettajia, tulee ensimmäisenä mieleen että tuo ajaa alinopeutta.

Ryhmä 3:
Nämä autoilijat kunnioittavat nopeusrajoituksia, eikä ajattele mittarin hiukan valehtelevan, joten ajavat aina hieman alle rajoituksen (joka on siis rajoituksen oikea tarkoitus). Tähän päälle kun laitetaan mittarivirhe, ollaan oikeasti aika alhaisissa lukemissa. Kun nämä ja toisen ryhmän autoilijat kohtaavat, alkaa nopeilla kuskeilla kiehumaan koska nämähän ajavat oikeasti alinopeutta ja se tuntuu vielä pahemmalta.

Ryhmä 4:
Ihminen, joka ei enää edes näe nopeusrajoituksia saati omaa nopeusmittaria. Vakionopeus 40km/h riippumatta siitä ajaako moottoritiellä vai taajamassa. Toinen variaatio tämän ryhmän kuljettajasta on henkilö, jota ei vaan kiinnosta rajoitukset ja ajaa aina 120km/h riippumatta siitä ajaako moottoritiellä vai taajamassa.

Jätetään laskuista pois ryhmä 4, koska niitä on harvassa. Johtopäätöksenä kuitenkin:

Ryhmien 1 ja 2 autoilijat siis ajattelevat muiden ajavan alinopeutta, mutta todellisuudessa ajavat itse lievää ylinopeutta.

Hieno analyysi... :mrgreen:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

mattijus kirjoitti:ja nuo tappajakaaharitkin halvaantuvat tuohon alinopeuskuskin perään.
Tässä taas aihe lisää, joka pistää toisinaan sapen kiehumaan. Ajetaan siihen hitaamman kantaan kiinni eikä mennä ohi. Viedään kaikki tila, että takaa tuleva ei voi ohittaa yhtä autoa kerrallaan. Jos tekee mieli mennä ohi, niin täytyy rikkoa lakia ja ohittaa vähintään se kaksi autoa kerralla. Ja tottakai, mitä pidemmäksi tuo perskärpästen jono kasvaa, sitä harvemmassa on ne paikat missä edes voisi turvallisesti useamman auton ohittaa.

Vähintään (tien ainoat) pari hyvää ohituspaikkaa missaat sen tähden, kun luulet, että tuo edellä menevä on aikeissa ohittaa sen edessä olevan hitaamman ajoneuvon, kun kerran kyttää siinä peräpellin päällä tai vähintäänkin LIIAN lähellä.

Tai sitten se toinen vaihtoehto: Ohittaa sen yhden ja ottaa välistä paikan väkisin, suurella riskillä tietenkin ja toivoen, että edellä menevä(t) jatkaa ajamaansa nopeutta, ja ettei kukaan tee mitään muutakaan odottamatonta. Usein kuitenkin tapahtuu niin, että toisena oleva alkaakin yllättäen jarruttaa, kun olet siirtymässä hänen taakseen ja juuri, kun olet "pakottanut" letkan viimeisen antamaan riittävästi tilaa. Kuvittelee tietenkin tekevänsä hyvän teon "helpottamalla" ohitusta hänestäkin.

Ja sitten se kolmas vaihtoehto; puret hammasta, nielet kiukun ja ajat siellä perässä alinopeutta muiden jatkona.


Tai se kaikkein paras vaihtoehto, jota voi suositella kaikille, eikä sisällä edes liikennelain rikkomista: Käännyt ensimmäiselle huoltoasemalle, tai kioskille. Ostat kupin kahvia ja unohdat kaiken negatiivisen. Jatkat matkaa, etkä enää ikinä saavuta niitä hitaampia. Jos kahvi ei maistu, niin pysähdy vaikka vessaan tai tankkaa auto. Molemmat joudut tehdä kuitenkin ennen pitkää! :mrgreen:

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Ryhmä 2 ilmoittautuu, koskien tietenkin vain norm keliä. Alinopeutta ajelevat välillä vit*****, mutta sallittuahab se ja ohi aina pääsee. Ni miten perustelen nopeuden 105kmh. Kun keli ok, alle uusi auto ja renkaat, niin ainut ongelma nopeuden kasvaessa on reaktiomatkan piteneminen. Eli jos hirvi tai poro tai vaikka meteoriitti pamahtaa yhtäkkiä eteen niin alhaisemmalla nopeudella kerkeän väistää lyhyemmän matkan päästä. No täällä nopeudet muutenkin niin alhaisia ja verrattuna tiellä kulkeviin vanhoihin laatikkoihin uskon ajoni kuitenkin olevan melko turvallista, enkä poe huionoa omaatuntoa jos ajan lievästi yli nopeusrajoituksen.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Itse olen saanut kahdet rikesakot vuoden sisään lievästä ylinopeudesta. Tästä syystä tulee ajettua monesti sitä mittarin näyttämää nopeutta ihan varmuuden vuoksi. Ohiteltua sitten tarpeen mukaan. Varsinkin monilla teillä, missä muuttuvat rajoitukset, niin ei aina muista paljonko se taas tänään olikaan.

Perässä roikkujia riittää aina ajoi sitten hiukan yli tai alinopeutta. Ärsyttävää on se, että letkassa kärkytään sitä ohituspaikkaa puskurissa kiinni, vaikka olisi sulkuviivaa kilometritolkulla. Miksi ei voi pitää pientä väliä sulkuviivan kohdalla ja imuttaa iskuetäisyydelle lähempänä sitä ohituspaikkaa. Jos ei autossa riitä tehot tähän, niin ei ne sitten riitä siihen ohitukseenkaan.

Tuntuu siltä, että monet ei muuta liikenteessä näe kuin sen edessä ajavan puskurin. Pikkuisen klauemmas kun tiirailee, niin ei tule joka hetkessä niin kovin kiire.

Pidemmille matkoille tulee nykyisin lähdettyä hyvissä ajoin ja ajeltua pääsääntöisesti sen liikennevirran mukaan. Hermotkin pysyy paremmassa kunnossa.

Toki jos joku ajaa sen 10-20 km/h alle rajoituksen ärsyttää, mutta yleensä pääsee ohi kun hetken malttaa odottaa. Mutta pääsääntöisesti se, että liikenteessä liikkuu eri nopeutta kulkevia, kuuluu kai asiaan.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

fahlsjy kirjoitti: Sitten tulee täysin päinvastaista tietoa. Luin aamun paikallislehteä ja siinä oli tehty "tutkimusta" eli seurattu tollasta tien varressa lymyilevää nopeus näyttöä. Tuloksena että jos rajana pidetään 5kmh ylitystä (tässä tapauksessa yli 10% ylinopeus) niin sen ylitti 80% autoilijoista. jos raja pistettiin tiukasti sallittuun niin 90% autoista ylitti sen...
Johtuisko tää siitä että tuntuu nuo näyttötaulut olevan monesti niissä 80-rajoitusten alueella. Siellä ajetaan sitä samaa 9-kymppiä, tai vähän yli kuin satkullakin kun ei ymmärretä että se rajoituksen muuttuminen pitäisi näkyä myös oman auton vauhdissa... Ainakin omien havaintojen mukaan maantiellä kun asia tuntuu menevän niin että 80 alueella ajetaan yli, ja 100 tai 120 alle.

No onhan sitä monesti tullut liikenteessä provosoiduttua, sekä tullut myös provosoitua. Valojen vilkautus esim. motarilla on fiksu tapa jos sinne vasemmalle kaistalle jää munimaan, mutta en mä sitä ymmärrä että niitä vilkutellaan jos toinen ajaa jo ylinopeutta ja on aloittanut ohittamisen ajoissa. Jos tosiaan toinen jo kaukaa näkee että tulee selvästi kovempaa ohituskaistaa niin ainakin itse voin siinä vaiheessa ennen ohitusta jarruttaakin, tai nostaa kaasun ainakin ylös, eikä mennä äkkiä ohittmaan kun mä olin tuon auton perässä ensin. Mutta mä arvostakin sujuvaa liikennettä ja koitan toimia niin toisia kohtaan kuin itsekin halusin muiden toimivan. Ja liikennesääntöjen pilkuntarkka noudattaminen kun ei välttämättä ole sitä sujuvaa liikennettä, ja ennen kaikkea pitää muistaa että omista oikeuskistakin voi joskus luopua. Ja omien kokemusten perusteella se liikenne tosiaan toimii selvästi joustavammin Keski- ja eteläeuroopassa kuin täällä Pohjoismaissa...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

fahlsjy kirjoitti:Osaakos kukaan selittää mistä johtuu suuret näkemyserot "oikeasta" nopeudesta? Tarkoitan siis sitä että aikas paljon väitetään että ajetaan alinopeutta...
Johtuiskohan tämä illuusio ihan vain havainnoinnin puutteesta tai sen puolueellisuudesta. Otetaan vaikkapa tällanen kuvitteellinen tilanne.

50 autoa ajaa lievää ylinopeutta (105km/h) 200km matkan. Etäisyys autoilla toisiinsa vaikkapa sen 1km. Edellä 5 autoilijaa ajamassa 90km/h. Jokainen ylinopeutta ajava "joutuu" ohittaa kaikki 5 hitaampaa. Eivätkä ikinä huomaa toisia ylinopeutta ajavia, kun heidän välinen etäisyys pysyy samana.

Näin ollen 50 ylinopeutta ajavaa väittää, että kaikki liikenteessä olevat ajoi alinopeutta. Ja jokainen alinopeutta ajava väittää, että kaikki ajoi ylinopeutta.

Tutka kertoo, että 90% ajaa ylinopeutta.


Edit: Ja se, että alinopeuden ajajista valitellaan ja puhutaan niin paljon. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että suurinosa valittajista on ylinopeuden ajajia, koska 90% ajaa ylinopeutta. Aika loogista siis! :lol: :silly:
Viimeksi muokannut Jarsan, 27 Elo 2010, 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mielestäni tuo pitkien väläyttäminen on oikeasti fiksu tapa, jos ajaa kovempaa. Harmi, että keskivertotallaaja ymmärtää sen merkityksen täysin väärin. (niin väläyttäjä kuin "hidastelijakin")

Käyttää ne jotkut sankarit pissapoikaakin toisten kiusaamiseen
:crazyeyes:
VMP

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Eniten ottaa pannuun se kun ajelee köröttelijän takana alinopeutta ajatellen, että käännyn kuitenkin kohta parin kilsan päästä...
Ja sitten se julli kääntyy tietenkin sinne samalle pikkutielle! :mrgreen:

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

mattijus kirjoitti:Mielestäni tuo pitkien väläyttäminen on oikeasti fiksu tapa, jos ajaa kovempaa.
Ei siinä mitään vikaa ole jos kerran väläyttää, mutta se että tullaan ihan takapuskuriin kiinni ja aletaan vilkuttamaan niitä valoja strobon tahtiin, se ottaa hermoon... Ne valot kuitenkin näkyvät molemmista sivupeileistä ja taustapeilistä, joten jos haluaa olla sokaistumatta pitää laittaa silmät kiinni tai katsoa alas-/ylöspäin...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Itellä on ainakin tapa väläyttää pitkiä kerran, kun lähden ohitukseen. Ihan vain oman turvallisuuteni tähden.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Joonake kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Mielestäni tuo pitkien väläyttäminen on oikeasti fiksu tapa, jos ajaa kovempaa.
Ei siinä mitään vikaa ole jos kerran väläyttää, mutta se että tullaan ihan takapuskuriin kiinni ja aletaan vilkuttamaan niitä valoja strobon tahtiin, se ottaa hermoon... Ne valot kuitenkin näkyvät molemmista sivupeileistä ja taustapeilistä, joten jos haluaa olla sokaistumatta pitää laittaa silmät kiinni tai katsoa alas-/ylöspäin...
Mun mielestä pitkien väläyttäminen on hyvä tapa varsinkin motarilla. jatkuva rämppääminen ja auton heiluttelu taas ei. Näin on käynyt usein mulle: kun väläytän pitkiä vasemmalla kaistalla edellä ajavalle, niin selkeästi huomaa että siellä ollaan unohdettu millä kaistalla ajetaan, eikä olla peilejäkään katseltu kun niin hätkähtäen katsovat taakseen ja siirtyvät oikealle kaistalle.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Joonake kirjoitti: Ei siinä mitään vikaa ole jos kerran väläyttää, mutta se että tullaan ihan takapuskuriin kiinni ja aletaan vilkuttamaan niitä valoja strobon tahtiin, se ottaa hermoon... Ne valot kuitenkin näkyvät molemmista sivupeileistä ja taustapeilistä, joten jos haluaa olla sokaistumatta pitää laittaa silmät kiinni tai katsoa alas-/ylöspäin...
Ei kun katsoo eteenpäin ja keskittyy omaan ajamiseen :wink:

Btw - mitenkään tähän tapaukseen liittymättä - joskus on tullut liimauduttua jonkun puskuriin kun on tullut sivutieltä eteen ja ei vaan tunnu oikeen auto kiihtyvän (ps. ja olen ajanut korkeitaan suurinta sallittua nopeutta)... Sitten kun kaveri huomaa että nyt toinen tulee lähemmäksi niin sitten vasta sen ajo meneekin sekaisin kun pää pyörii ja katsotaan enemmän taustapeileihin kuin eteenpäin! Ja jos jarruvalot vilahtaa niin siirtyy pari metriä eteenpäin (niin että ei oltu edes perseessä) jonka jälkeen alkaa kädetkin käymään vielä entistä enemmän eli oliskohan syytä vaan silloin syytä keskittyä omaan ajamiseen - kyllä sen perässäajavan velvollisuus on huolehtia ettei osu edellä ajavaan ja maksaa ellei siihen pysty.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Liikennesäännöissä kuitenkin taidetaan puhua nopeusrajoitusten osoittavan suurimman sallitun nopeuden ie. kaikki sitä hitaammat nopeudet ovat "oikeita nopeuksia" eikä alinopeutta!?
TPP

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Vakionpeussäädin päälle, riittävä turvaväli ja asenteella "Oleta hyvää muista!" on toimiva yhdistelmä. Tullut huomattua, että ajosta tulee stressittömämpää eikä kaikki pikku alinopeuksia aina huomaa. Toisaalta en itse aja läheskään aina näin, kun ohittaminen on välillä ihan kivaakin.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Olen jo jonkinaikaa ihmetellyt ettei tällaista aihetta ole vielä ollut.
Mitä tuohon yli/alinopeuteen tulee, viimeisen kymmenen vuoden aikana on todella monissa paikoissa nopeusrajoitus tippunut 10-20km/h samalla kun ajokalusto on parantunut huomattavasti. Jos on normaalikuski on 10km/h ylitys yleisesti ottaen normaali nopeus..
Tuolla aiemmin joku ihmetteli käännökseen väärältä puolelta ryhmittymistä. Tämä kyseinen tapa säästää aikaa, renkaita/polttoainetta, ja teen itse näin kun siitä ei ole muille tienkäyttäjille haittaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

Ihan pakko osallistua keskusteluun, kun ajokorttikin on ollut peräti reilut 2kk ja tunnen yhä olevani hiukan uuno :mrgreen:

Avauduin täällä jo kerran aiemmin näistä perässä roikkujista, jotka ahdistaa ihan pirusti. Pahinta se on tässä Espoossa Finnoontiellä ja pyrin ajamaan samassa rytmissä kuin muutkin - hiukan ylinopeutta siis. Kun Finnoontiellä rajoitus on 60km/h, niin jengi ajaa lähemmäs 70km/h. Vastaava +10 on myös kun nopeusrajoitus on 50km/h.
Tästä huolimatta perässä on lähes aina joku. Eräs extraurpo tyyppi teki Olarissa ohituksen 40km/h -alueella, joka on täynnä suojateitä, risteyksiä ym.

Tunnustan, että toisinaan varmaan lipsunkin sinne alinopeuteen. Meitä kokemattomiakin siellä liikenteessä pyörii ja mieluummin vieraalla reitillä ajan liian hitaasti kuin liian nopeasti :oops: En siis kumminkaan aja mitään 30km/h vaikkapa 60km/h alueella. Joku roti :mrgreen:

Voisiko joku kertoa näitä yleisimpiä merkkikieliä liikenteessä? Jos joku väläyttelisi mulle valoja, niin epäilisin ensimmäisenä unohtaneeni itse laittaa autooni valot tjsp. Jos se osoittautuu vääräksi, niin seuraavaksi ajattelen varmaan välkyttelijän viestittävän minulle, että olen totaaliurpo, joka on löytänyt korttinsa muropaketista :mrgreen:
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Morre kirjoitti:Voisiko joku kertoa näitä yleisimpiä merkkikieliä liikenteessä? Jos joku väläyttelisi mulle valoja, niin epäilisin ensimmäisenä unohtaneeni itse laittaa autooni valot tjsp.
Valoista muistuttamisen lisäksi varoitetaan "vaarasta". Vaikkapa nopeusratsiasta tai hirvistä! Itse väläytän pitkiä myös ohittamaan lähtiessä pienemmillä teillä. Ja joskus jos toinen Alfa tulee vastaan. Kai niitä voi väläyttää myös kun luopuu omasta etuajo-oikeudestaan. Tai silloin kun haluaa pitää oikeudestaan kiinni kiilaustilanteessa. Kaiken kaikkiaan monitulkintainen viestintäväline! :roll:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^^
Tältä forumilta on turha opetella ajokäyttäytymistä...
sen verran on sekalaisen sekavaa seurakuntaa.. :wink:
Ajat vaan niin kuin ennenkin, liikennesääntöjen ja ajotaidon
mukaan, provosoitumatta perässäroikkujista.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Vastaa Viestiin