Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Osalle peräkärryn hinaajista laki ilmeisesti vapautti niistä nopeusrajoituksen kokonaan. Ajoin moottoritiellä ~110 ja eikös joku bemari painanu kärri perässä isolla nopeuserolla ohi, arviolta vähintään 130.

Eikä ole ainoa vastaava tapaus ihan tältä kesältä. Satasen alueella ajan 105 todellista ja perään änkee Sprinteri hiilostamaan ja kuin ohi haluaisi. Poistun rampille ja hidasteen poistuessa mersu polkee lisää vauhtia ja toki sielläkin näytti kärri roikkuvan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Alfissimo kirjoitti:
17 Heinä 2021, 09:52
Osalle peräkärryn hinaajista laki ilmeisesti vapautti niistä nopeusrajoituksen kokonaan. Ajoin moottoritiellä ~110 ja eikös joku bemari painanu kärri perässä isolla nopeuserolla ohi, arviolta vähintään 130.

Eikä ole ainoa vastaava tapaus ihan tältä kesältä. Satasen alueella ajan 105 todellista ja perään änkee Sprinteri hiilostamaan ja kuin ohi haluaisi. Poistun rampille ja hidasteen poistuessa mersu polkee lisää vauhtia ja toki sielläkin näytti kärri roikkuvan.
Viime talvelta hieno suoritus, kun Audi kuskille tuli yhtäkkiä kiire päästä peräkärryn kanssa kaikista ohi. Ohituskaistaa jäljellä joku 200m ja päätti sitten noiden kahden auton pienestä välistä palata oikealle kaistalle, toki peräkärry vielä lähti aika hurjasti heittelehtimään.
Liitteet
audi.png
audi.png (277.98 KiB) Katsottu 4880 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jatketaanpas hämmästelyä. Keskisormea näytettiin eilen oikein käsi ikkunasta ulkona.

Moottoritiellä cruise 125 todellista ja liikenteen rytmissä ohi, kun tarve ja takas oikealle, kun pääsi. Kenenkään matkaa en häirinnyt mitenkään. Eräs Golfilla matkannut seurue kuitenkin ilmeisesti pahoitti mielensä, kun muutama kilometri ohituksen jälkeen tuli siltatyö ja kylttien pyynnöstä nostin jalan kaasulta ja moottorijarrulla hidastin viimeisen kyltin pyytämään 50:iin, noh, ajoin 60, omatunto yhä puhdas.

Tämä Golf tekee takanani ajaneen auton takaa äkkikoukkauksen vasemmalle kaistalle, aivankuin hidastus olisi tullut yllätyksenä, mutta sekin on silloin kyllä Golf-kuskin omaa syytä, jos ei ole hereillä ja halua hiljentää työmaa-alueella. Golf tulee minusta ohi parin muun auton kanssa, arviolta 80:ä, pelkääjällä ikkunasta keso ulkona. Selvä, kiitos :lol: .

Työmaa loppuu, normikiihdytys takaisin aiempaan cruiseen ja taas jää Golf taakse hetken päästä.

Aina ei vaan ymmärrä, mutta olisi kiva tietää, mikä Golf-seurueen mielen pahoitti niin kovin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfissimo kirjoitti:
18 Heinä 2021, 12:08
Aina ei vaan ymmärrä, mutta olisi kiva tietää, mikä Golf-seurueen mielen pahoitti niin kovin.
Näitä tasanopeudella rajoituksista huolimatta kulkevia näkee yllättävän paljon. Liikennemerkkien havainnointi on toisille yllättävän vaikeaa.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Turku - Helsinki moottoritie on kyllä yks helvetin esikartano.. Pe iltana ajelin vanhaa tietä mökille, ei mitään ihmeellistä liikenteessä. Tänään sitten aamupäivällä takaisin kotiin moottoritietä niin mikä ihme siinä on että sille vasemmalle kaistalle pitää jäädä roikkumaan ohituksen jälkeen?
En tiedä onko ajo-opetus tässä kahdessa vuosikymmenessä muuttunut, mutta ainakin itse lyön sen lapun lattiaan silloin kun mennään ohi ja palaan normaalinopeuteen ohituksen jälkeen oikealla kaistalla. Nyt näitä taunoja jotka lähtivät ohittamaan maks 100-110 lasissa 120km/h nopeusalueella tuntui olevan useampiakin ja sitten se paluu oikealle kaistalle kesti kilometrejä.. Mikä siinä on niin vaikeaa suorittaa sitä ohitusta ripeästi?
Yhdelläkään näistä ei kyllä ollut mitään ripeitä laitteita alla, mutta silti.. Siinä vieressä kulkee vanha tie, jos moottoritienopeudet ovat liikaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Jos haluat kokea helvetillisen moottoritien, Porvoo-Helsinki motarille kannattaa mennä noin klo 07:30. Sama tie toisinpäin klo 16:00 aiheuttaa saman tunteen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

_rico kirjoitti:
19 Heinä 2021, 17:31
Turku - Helsinki moottoritie on kyllä yks helvetin esikartano.. Pe iltana ajelin vanhaa tietä mökille, ei mitään ihmeellistä liikenteessä. Tänään sitten aamupäivällä takaisin kotiin moottoritietä niin mikä ihme siinä on että sille vasemmalle kaistalle pitää jäädä roikkumaan ohituksen jälkeen?
En tiedä onko ajo-opetus tässä kahdessa vuosikymmenessä muuttunut, mutta ainakin itse lyön sen lapun lattiaan silloin kun mennään ohi ja palaan normaalinopeuteen ohituksen jälkeen oikealla kaistalla. Nyt näitä taunoja jotka lähtivät ohittamaan maks 100-110 lasissa 120km/h nopeusalueella tuntui olevan useampiakin ja sitten se paluu oikealle kaistalle kesti kilometrejä.. Mikä siinä on niin vaikeaa suorittaa sitä ohitusta ripeästi?
Yhdelläkään näistä ei kyllä ollut mitään ripeitä laitteita alla, mutta silti.. Siinä vieressä kulkee vanha tie, jos moottoritienopeudet ovat liikaa.
Tämähän on vain yksi ilmiö siitä, että ei tarvitse ajatella muitatiellä liikkujia, vain minua ITSE. Tähän kuuluu esim. se, ettei tarvitse ryhmittyä keskiviivan tuntumaan, että takaa tuleva liikenne mahtuisi ohi jos on vastaantulijoita, vaan hallitaan koko kaista. Hyvä esimerkki oli viime keskiviikkona Kouvolassa Tehontiellä, oli päällystystyö. Ihmettelin kun täysperä oli kääntymässä VT15 rampille (etelään päin), mutta ei kääntynyt, keräsi perään meidät ja kunnon jonon. Liikenteenohjaaja oli pysäyttänyt suoraan menevän liikenteen, ei rampille menevää. Kun ohjaaja antoi luvan ajaa suoraan, näkyi syy, henkilöauto oli pysähtynyt n. 10m ennen pysäytysmerkkiä ja tukki myös tuon rekan pääsyn muuten sallittuun suuntaan rampille. Jos henkilöauto olisi ajanut muutaman metrin eteen päin rekka olisi päässyt kääntymään rampille ja tukos olisi helpottanut, mutta ei. Nykyään harva ajattelee mitä minun toiminta vaikuttaa kokonaisuuteen. Tässä vain yksi esimerkki, näitä tapaa päivittäin esim. etanan vauhdilla tapahtuvia kääntymisiä risteyksissä kun minulla ei ole kiire.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Olisi kiva olla Wernerin optimistisen näkökulman kanssa yhtä mieltä. Harmillisesti päätelmä yliarvioi kanssakulkijoita. Itsekkyys liikenteessä vaatii tietoista toimintaa, ajoneuvon jonkinlaista hallintaa sekä alkeellista hahmotusta kulkemisen sujuvuudesta - ehkä jopa aavistusta liikennesäännöistä! Autoentusiastit tällaisella palstalla ovat kuplassaan, herkästi oma tulokulma antaa kuvitelman jopa alimman yhteisen nimittäjän kyvyistä liikenteessä. Pitkään itsekin kuvittelin kanssakulkijoista pahaa, kun niin moni tuntui väkisin kampeavan vaarallisiin tai kiusallisiin suorituksiin tienpäällä. Kauhistuttava todellisuus hämmentävien suoritusten taustalla lienee suuhengitykseen yhdistetty syvä tiedottomuus ja matalamielinen välinpitämättömyys. Itsekkyyteen vaadittaisiin liikaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Meinasin saada moottoritiellä uuden kaulakoristeen mallia T-alkuisen luottomerkin katalysaattorin lämpökilpi tms. 30x20 cm kaareva pellinpala. Aygo liittyi rampilta moottoritielle essonbaarin ohjesäännön mukaisesti reilun satkun nopeudella ja ao. ohjesäännön mukaisesti lähti ajamaan kilpaa, kun uhkasin mennä ohi. No, en sitten mennyt ja jäin taakse kohtuullisen matkan päähän. Operaation aikana tuli pistettyä merkille, että luottomerkin pohjan alla roikkui jotain ja samantien se sieltä lentoon lähtikin. Tämän jälkeen kuskikin ymmärsi vähän tiputtaa nopeutta välttääksen autonsa enemmän purkautumisen :drinking:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

^^
En ajatellut olevani optimistinen tuossa :crazyeyes: , mutta tosiaan ... I agree :x

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »

Tänään tuli vastaan tuuninki bemari paikallisen Shellin pihalla kun haettiin kaasua grilliin, ei sinänsä mitään kummallista mutta kun pari jannua oli pesemässä sitä tuulilasin pesupisteellä niin herätti huomioni. Pesivät siis koko auton niillä varrellisilla pesusienillä ja kuivattivat auton vielä sillä kumipuolella, kaiken huipuksi toinen jannu pesi vielä vanteetkin samalla sienellä. :shock:
Loppui peseminen kun asiakaspalvelija tuli antamaan minulle kaasupuollon ja huomauttivat kavereille että tuolla tien toisella puolella on ABC:n pesukatu ja nämä vehkeet ovat tarkoitettu tuulilasin pesemiseen. :lol:

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Tämän takia tuulilasin pesupisteillä lukee joskus "pesuvälineiden käyttö omalla vastuulla niiden väärinkäytön vuoksi, huoltamo ei vastaa mahdollisesti aiheutuvista vaurioista" tms. :)

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joskus vuosia sittenhän oli ihan jossain mediassa (vai oliko niksipirkka tms) esitelty hyvänä säästöideana tämä auton pesu huoltoasemien ikkunanpesuvälineillä.

Ei oikein yrittäjät tykänneet julkaisusta. :roll:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

insinörtti kirjoitti:
20 Heinä 2021, 14:01
Meinasin saada moottoritiellä uuden kaulakoristeen
Se on mökkeily ja marjastuskausi parhaimmillaan:-D
Metsäteiltä ja maastossa kulkevilta traktoriurilta löytyy hämmentävä määrä suomen myydyimpien autojen pohjasta irronneita palasia.
Maantielle kylvetään sitten loput palaset ajoviiman avustuksella.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ajelin eilen Lahden Launeelta Renkomäkeen ilta 23 jälkeen. Kaksi kaistaa samaan suuntaan jossa minä toisella ja joku Opel Adam toisella kaistalla takana, eikä ketään muuta näköpiirissä. Ajeltiin normaalia pientä ylinopeutta eli alle 70 60 alueella.
Rupesin huvikseni kääntelemään nopeasti vasemmalle ja oikealle oman kaistani sisällä.
Adam sitten ohitti noin 80km/h. Ja ajoi Renkomäen ostarialueelle.
Sattumalta olin menossa samaan suuntaan, ja Adam saletisti luuli että seuraan sitä.
Laittoi sitten hyvissä ajoin ennen liikenneympyrää vilkun oikealle, mutta jatkoi kuitenkin liikenneympyrää, kun minä käännyin siitä oikealle minne olin menossa. :-D
On huvittanut aika paljon ajatus miten pikku-Adam sekosi kun Audi rupesi heilumaan ajokaistalla, ja mitä sen kuski on mahtanut ajatella :-D
Hitto kun en katsonut millainen kuski oli kyseessä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... a+Liedossa

Vihreää aaltoa on poliittisella kentällä kokeiltu mutta uskon että tulos on parempi liikenteessä. Jos pitäisi yksi asia nimetä jossa Suomessa ollaan huonoja liikenteessä niin se on nimenomaan hälytysajoneuvoille tilan antaminen.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kerrankin karma oli kohdallaan.

Turussa normaalisti kaksikaistainen Tukholman katu on remontissa ja toisen kaistan päättyminen näkyy todella kauas eli kenelläkään jonka silmät ja ympäristön havaintokyky ovat siinä kunnossa että auto saa ajaa ei voi tämä tulla yllätyksenä. Kuitenkin mustan ja todella tonttiin pudotetun W211 (2003-2009) korisen Mersun piti lentää koko jonon ohi ja vauhdilla kiilata 30 km/h tietyöalueelle. Siinä sitten olikin melko terävä pudotus kun asvalttia oli rouhittu pois ja Mersun pohjan alta näkyi komea kipinäsuihku ääniefektien kera kun kerran kiire oli. Lopun tietyömaan kyseinen kiilaaja sitten ajoikin alinopeutta.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^ Sitä saa mitä tilaa :lol:

Miksi rekan perässä pitää roikkua tappituntumalla jos aikeita ohitukseen ei ole.
Ei varsinaisesti liikenneasia:
Odottelin liikennevaloissa matkan jatkumista vasemmalla kaistalla. Vieressä mimmi heitti palavan natsan ikkunasta ulos. Kevyt tööttäys herätti mimmin huomion. Osoitin etusormella alas ja keskisormella ylös. Mimmin katse siirtyi liikennevaloon. :lol:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nipaka kirjoitti:
29 Heinä 2021, 17:51
Vieressä mimmi heitti palavan natsan ikkunasta ulos. Kevyt tööttäys herätti mimmin huomion.
Tällä saa kyllä välillä tosi vihasia ilmeitä aikaan, mutta mikä **ttu siinä on niin vaikeeta olla heittämättä roskia tahallaan pihalle? Ihan aiheellinen muikkari minusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Roskaajat ja jonon kärkeen kiilaajat saivat mitä tilasivat.

Itsekin pitkästä aikaa tilanne päällä kun Pälkäneentiellä matkalla Tampereelle tuli R-sarjan Mercedes meitsin kaistaa vastaan. Pienellä jarrutuksella ja väistöllä onneksi selvittiin, mutta en kyllä ymmärrä mitä sedän päässä liikkui. Hitaampaa oli siis ohittamassa ja vähän pitkäksi näköjään venähti. Itsellä 83 km/h cruisessa, joten sekään ei voinut yllättää. Onneksi takanani tullu Volvokin oli hereillä, eikä tullut kontista sisään.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:
29 Heinä 2021, 17:51
Miksi rekan perässä pitää roikkua tappituntumalla jos aikeita ohitukseen ei ole.
Läheisyydenkaipuuta?

Viime viikonloppuna kun ajelin pikkuteitä Uudestakaupungista kotiin oli tällainen perinteinen. Satasen rajoitus, kuorma-auto ja perässä neljä, viisi autoa. Tämä saattue ajoi meistä ohi kun pissatimme lapsia bussipysäkillä. Siitä lähdettyä ajoin tuon jonon kiinni, kummoista kiirettä ei kellään ollut siitä kuorma-autosta ohi, mutta silti siinä oltiin tappituntumalla jonossa. Joku on sanonut, että jonoa ei tee se hidas auto siellä keulalla, vaan se ensimmäinen nutaaja joka ei uskalla ajaa ohi. No, menin koko jonosta ohi kerralla, ja tämän jälkeen jonon kaksi rohkeinta uskalsi myös lähteä ohi siitä kuorma-autosta.

Joku 700 km reissu tuli ajeltua, ja hyvin vähän olisi kyllä positiivista sanottavaa liikenteestä tuoltakaan turneelta.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^Ne osaa ajaan vain edelläajavan perävalojen johdattamana. Jos sivutieltä kääntyy eteen auto, nutaaja kiihdyttää ajaakseen tämä kiinni ja päästäkseen roikkumaan takapuskurissa, vaikka moista varten nopeutta pitäisi nostaa 15 km/h. Kun possujonoa 85 km/h satkun alueella hinannut kääntyy sivutielle, n:o 2 ei kiihdytä, vaan hidastaa vauhtiaan 5 km/h... Luonnollisesti vauhti kiihtyy sitten, kun nutaajan ohittaa.

Samat havainnot myös yleisestä suoriutumisesta muutoinkin - etenkin moottoriteillä. Lehdissä kehutaan, miten melkein joka autossa on vakiononpeussäädin. Totta, selvästi näkee, ettei valtaosa enää pumppaile ajonopeuttaan +5...-10 km/h, kuten käsikaasulla ajavat. Tästä huolimatta melkein joka ainoa silti lähtee moottoritiellä ajamaan kilpaa ohittajan kanssa. Eli nutaavat noin 110, mutta vauhti nousee kympin verran, kun toinen auto tulee rinnalle.

Joillain toisella foorumilla tuli bongattua kirjoittelua tästä. Joku mainitsi isänsä kuuluvan juuri tähän ryhmään, joka saa raivokohtauksen pelkästään siitä, että toinen auto menee ohi. Selittää hyvin, miksi moottoritiellä melkein poikkeuksetta reilumpaa ylinopeutta ajavat tuppaavat liikkumaan selkeästi kilpaa ajavina pareina (toinen saattaa välillä yrittää oikealta ohi ym.) eikä todellakaan aina ole kyse mistään Audi vs. BMW maaottelusta, vaan vauhdintyöntäjä voi olla jopa jokin B-segmentin perhekippo.

Muutaman kerran tuli taas kokeiltua myös liikkumista myöhään illalla, klo 21-23. Aivan eri juttu. Luonnollisesti liikennettä paljon vähemmän, mutta myös kaikenlainen perseily puuttui. Jos joku halusi mennä ohi, hän meni ohi. Jos joku ajoi heljempaa, minä menin ohi. Ei tarvinnut mitään kisaa ottaa eikä ohittaa samaa autoa useampaan kertaan (oma ennätys 5 kertaa ja tämä vielä tuplana, koska ohitin samat keskenään kisaavat ja toisiaan ohittelevat autot 5 kertaa... :silly: )
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Meinasin saada Escalaattorin kylkeen kiihyrampilta, moottoriliikennetie 100-alueella tasan 100 cruisella. Jonossa muiden mukana hyvällä turvavälillä eteen ja taakse.
Escalade tulee kärry perässä kiihyramppia pitkin ja mietin mielessäni, että aika kohdalla taitaa olla. Niinhän se tuli, etuovet likimain kohdakkain ja ehdin jo luulemaan, että pakko sen on minut nähdä. No ei ja kääntää rampilta kohti. Onneksi rauhallisesti, että ehdin töötillä ilmaisemaan olemassa oloni.

Ehkä en vain näkynyt punaisessa autossa, kun katto on käkkylän ikkunan alareunan tasalla, mutta kyllä kuskilla luulisi pää kääntyvän edes vähän katsoakseen, että latu on pääväylällä vapaa.

Saattoihan tuo olla minunkin vikani, kun en itsekkäästi hidastanut omaa vauhtiani väistääkseni rampilta kolmion takaa tulijaa, vaan oletin hänen hoitavan oman osuutensa liittymisen edellyttävästä liikenteen seuraamisesta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:
31 Heinä 2021, 18:02
mutta kyllä kuskilla luulisi pää kääntyvän edes vähän katsoakseen, että latu on pääväylällä vapaa.
Ei tartte, kun escalaatio on niin iso.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ tuo oli reilu 10 vuotta sitten se vallitseva tapa suorittaa valtaväylelle liittyminen. Nykyään enemmistö kolmioin takaa tulijoista osaa jo huomioida valtaväylän liikenteen ja sovittaa huolellisesti nopeutensa niin, ettei missään nimessä juodu jäämään toisen taakse. Eli kiihdyttävät 1,087 autonmittaa edelle, minkä jälkeen sopii vaihtaa kaistaa ja puskurien väliin jää 80...120 nopeudessa ylenpalttisen riittävä 0,5 m turvaväli.

Sitten sopiikin jatkaa jurnuttamista rajoitus -10...-20 aina siihen asti, kunnes takanatulija lähtee ohittamaan. Tällöin vauhtia aina löytyykin se 10-30 km/h lisää.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Näin Lahden Launeella perjantaina uudehkon perusvolkkarin jonka rekkari on ILO-666 :-D
Tuskin kellään Volkkarikuskilla niin hyvää huumorintajua että olisi erikoiskilpi..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfissimo kirjoitti:
31 Heinä 2021, 18:02
Saattoihan tuo olla minunkin vikani, kun en itsekkäästi hidastanut omaa vauhtiani väistääkseni rampilta kolmion takaa tulijaa, vaan oletin hänen hoitavan oman osuutensa liittymisen edellyttävästä liikenteen seuraamisesta.
Kolmion takaa tulevat on kerta toisensa jälkeen hämmästyneitä, kun joku ei väistäkään väistämisvelvollista. Juuri pari päivää sitten tuli valoshow kun taas kerran kärjellään seisova kolmio tarkoitti etuajo-oikeutta liittyjän mielestä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikä Rönkön iltakakkaiseen kirjottelemat jutut siitä, mitenkä kuuluu olla solidaarisuutta liikenteessäkin ja antaa kolmion takaa tulevalle tilaa liittyä motarille, helpota tämän vajavaispäisen kansan ymmärrystä tuon osalta :roll:

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuomas K kirjoitti:
02 Elo 2021, 01:23
Kolmion takaa tulevat on kerta toisensa jälkeen hämmästyneitä, kun joku ei väistäkään väistämisvelvollista. Juuri pari päivää sitten tuli valoshow kun taas kerran kärjellään seisova kolmio tarkoitti etuajo-oikeutta liittyjän mielestä.
Oliko vielä edessä ja takana kymmeniä metrejä tyhjää? Eli olitko tunkenut itsesi juuri sille viiden metrin pätkälle, johon tämä olisi halunnut päästä?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tuomas K kirjoitti:
02 Elo 2021, 01:23
Kolmion takaa tulevat on kerta toisensa jälkeen hämmästyneitä, kun joku ei väistäkään väistämisvelvollista. Juuri pari päivää sitten tuli valoshow kun taas kerran kärjellään seisova kolmio tarkoitti etuajo-oikeutta liittyjän mielestä.
On valoja vilkuteltu autosta missä logossa muistutetaan uusista männänrenkaista.
Sellaista ajoneuvoa väistän vasemmalle minkä tiedän olevan hankalaa saavuttaa riittävää nopeutta kiihdytyskaistalla.
Jos ei henkilöautolla pysty liittymään sujuvasti moottoritien liikenteeseen, on tulossa väärään paikkaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kun olin partiolaisia leirille viemässä niin näimme paljon vilkkuvia valoja Turussa Hämeenkadun ja Uudenmaankadun kulmassa. Suurin osa valoista kuului ambulansiin, palo- ja poliisiautoihin mutta yksi sähköpotkulaudan merkkivalo vilkkui surullisesti paikallisbussin paripyörien alla. Ilmeisesti skuutin kuljettajaa nostettiin ambulanssiin, toivottavasti hän ei ollut enää skuutin kyydissä silloin kun se bussin alle jäi.

Ja muutamat liikennevalot eteenpäin niin joku kuolemattomaksi itsensä tunteva skuuttikuski ajoi suojatien yli päin punaisia, täpärästi Stelvion keulan välttäen.

:(

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Spandex-mieheys ei ole kulkuväline- tai pukeutumisasia, vaan mielentila. Skuutit ja sähköpyörät mahdollistaa sen nyt niillekin, joilla oma kunto ei riitä polkea ylisuurilla tilannenopeuksilla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... sa+Turussa

:(

Elämä olisi ollut edessä. Surullista.

"Paikallislinja-auto törmäsi sähköpotkulautaa kuljettaneeseen naiseen, ja hän menehtyi onnettomuuspaikalle.
Poliisi tutkii asiaa epäiltynä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuolemantuottamuksena ja kuolemansyyn tutkintana."

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tämä pysäyttävä kohtalo antaa aihetta laajempaan keskusteluun. Säikähdyksellä (siis eri asteisella loukkaantumisella) potkulautailu-onnettomuuksista selvinneiden uutis-otanta on voimakkaasti kallellaan nuoriin naisiin. Itsellä kouriintuntuva kokemus 5 sairaalapäivän ajalta juhannuksen aikoihin traumaosastolla. Valehtelematta 66% asiakkaista nuoria naisia, potkulaudalla osastopaikan hankkineita. Jos tämä havainto on laajemmin tosi, miksi näin?
Onko potkulautojen käyttäjäkunta enimmäkseen nuoret naiset? Vai miksi he korostuvat uutisoinnissa (jos ei tilastoissa)?
Tällä tavalla tarpeettomasti tietyn demografian moukarointi ja siitä syntyvä inhimillinen kärsimys pitää saada loppumaan (jos havainto siis tosi).

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Hallittavuus tuollaisella pienipyöräisellä laitteella on varmasti haastavampi epätasaisuuksissa ja roskaisella asvaltilla. 25km/h on kohtalaisen kova nopeus, kun syöksytään ilman suojavarusteita asvalttiin tai päin sillä olevia esteitä. Toinen on sitten se, että noilla mennään jalankulkijoiden säännöillä paikoissa, joissa muut tienkäyttäjät ei osaa odottaa tuolla nopeudella liikkuvaa kohdetta. Muutenkin laitteet on vielä aika uusia myös muille tienkäyttäjille, eikä niitä osata huomioida ja huomata samalla tavalla, kuin vanhoja tuttuja.

Tuo Finpatin kertoma tapaus punaisia päin tien ylittämisestä: Tuskin kyseinen kuski olisi itse juossut tielle samaa vauhtia, kuin nyt skuutilla meni.

Oma lukunsa on sitten virittelyt. Viime viikolla kevyen liikenteen väylää pitkin näytti etenevän skuuteilla varsin nopeaa tahtia pari nuorta miestä. Polariksen nopeusmittari näytti 38km/h, kun menin ajotiellä vieressä samaa tahtia...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ne ajo vissiin puolella kaasulla polariksen rinnalla. Tutulla on semmonen malli missä moottori molemmissa pyörissä. Asiansa osaavalta meni 5min ( suurin aika meni akkuruuvarin kanssa kannen irrotukseen) ku laitto pari johtoa oikein tai sitte katkasi yhden. Rupes menemään, ei ollu yli viittäkymppiä uskaltamu vielä, mutta varaa on. Kaveri käy tavara-asemalla puntarilla, joten joku köykänen voi päästä liki sen 80, mitä se maksimissaan pyöriä pyörittää. 120km/h pyörittävä malli kuulemma tulossa.
Viimeksi muokannut palkus, 04 Elo 2021, 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kuvatun kaltainen reikäpäisyys ei liene tilastollisesti vakava ongelma. Kaupungeissa vuokrattavilla sähkömoottorilaudoilla tapahtunee suurin osa onnettomuuksista. Kukaties moottoroidut liikennevälineet - riippumatta käyttövoimasta - voisivat vaatia ajokorttia? Ei varmaan haittaisi, olkoon sitten vaikka joku kevytversio-tsetti.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »

911 Possussa tullut kuumat paikat Hangossa, ei näyttänyt kovin kärsineeltä mutta menee varmaan lunariksi kuitenkin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

AAW kirjoitti:
08 Elo 2021, 16:53
911 Possussa tullut kuumat paikat Hangossa, ei näyttänyt kovin kärsineeltä mutta menee varmaan lunariksi kuitenkin.
Oliko ilmajäähy vai uudempi?

Noita ilmamoottorisia pelastetaan aika pahastakin kunnosta.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »

Olisikohan ollut 997 mallisarjaa, tämän vuosituhannen malli kuitenkin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

AAW kirjoitti:
08 Elo 2021, 17:44
Olisikohan ollut 997 mallisarjaa, tämän vuosituhannen malli kuitenkin.
Massakamaa siis.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Joo, vaimolla kun on tuommoinen viimeisimmän version itselataava suositun merkkinen pikkuauto jolla tulee itsekin ajettua silloin tällöin. Varsinkin Tampereelle mennessä moottoritietä mukautuva vakkari päällä, joka pitää kivan turvavälin edellämenevään ihan automaattisesti, on joka kerta sieltä takaa pitänyt sillä saksalaisella kolmikirjaimisella premiumilla lähteä oikealta ohi. Vaikka siinä mun edessä on jatkuva jono eikä kovempaa pääse, eikä edelläolevaa auta alkaa työntämään. Ja silloin mulla iskee aina asennevamma päälle ja sukka syylariin. Viimeksi meinasi kolmosäksä tulla väkisin kylkeen kun se ei ymmärtänyt että tuo tylsä pikkuauto kiihtyi samaa tahtia. On niitä välillä ollut Porvoon motarillakin ja merkkejä rinkeli volkkarista pemiumtojotaan. Vaimokin kun ajaa ihan reippaasti, on havainnut että usein ohitettu löytää kaasun ja katoaa reilua ylinopeutta edelle vain ollakseen taas siinä edessä hetken päästä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:
04 Elo 2021, 13:22
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... sa+Turussa

:(

Elämä olisi ollut edessä. Surullista.

"Paikallislinja-auto törmäsi sähköpotkulautaa kuljettaneeseen naiseen, ja hän menehtyi onnettomuuspaikalle.
Poliisi tutkii asiaa epäiltynä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuolemantuottamuksena ja kuolemansyyn tutkintana."
Linja-auton kuskia epäillään syylliseksi, vastaavasti uhria ei enää epäillä. Poliisi tutkii, ajoiko onnikkakuski punaisia päin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja silverine »

Liikennevalot. Keulilla musta Passat. Perässä toinen auto. Valot vaihtuvat, toisen kaistan autot liikkuvat, Passat ei.
Kuluu 3-4 sekuntia, Passatin perässä olleen auton kuski painaa lyhyesti tööttiä. Samalla Passat lähtee liikkelle, tummat päät heiluvat autossa
ja autosta kuuluu reippaanpuoleista torvisoittoa. Takana olleesta autosta nousee vastaukseksi ytimekäs keskisormi.
Etninen tunteikas kulttuuri kohtaa sysisuomalaisen kulttuurin. Passat siirtyy oikealle kaistalle, takana tullut auto nousee rinnalle.
Passat-kuskilla on ilmeisesti jotakin asiaa, mutta sysisuomalainen katsoo lungisti eteensä. Passat jarruttaa sysisuomalaisen auton
taakse ja rupeaa soittamaan torvea. Sysisuomalainen hyppää jarrulle muutaman kerran, ja meno rauhoituu kummasti takana.
Passat hyökkää ohi ja autot pysähtyvät seuraaviin liikennevaloihin, peräkkäin. Valot vaihtuvat, autot lähtevät liikkelle, myös Passat.
Perässä oleva kuski painaa torvea. Passat-kuski sekoaa, avaa sivuikkunan, pää työntyy ulos ja mies viittoo haastaen peräänsä.
Pysäyttää autonsa bussipysäkille. Perässä ollut auto ajaa ohi, kuski näyttää keskisormea. Passat hyökkää perään, kabiini täynnä liikettä
ja molotusta. Passat kääntyy seuraavasta risteyksestä, sysisuomalainen jatkaa matkaansa. Kulttuurit kohtasivat.
Sysisuomalainen vaihtaa auton takajalkatilassa majailevan vanhan rengasraudan tilalle uuden, jonka kahvaosa ei jää käteen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kuvauksen kaltaisia hotspotteja liikkuu kehien sisäpuolella tuskaisen tiheällä frekvenssillä. Toteutan itse aikoinaan preerialta omaksumaani mallia - bongaa liikenteestä ennenkaikkea outoudet, luota ensivaikutelmaan tämän suhteen, pidä etäisyyttä kunnes mahdollisuus mennä rivakasti (mahdollisimman huomiota herättämättä) ohi.
Tämä on vain yksi pisara siinä hankaluuksien meressä joka huuhtoo Helsingin yli. Siksi olemme muuttotappiokunta. Itsekin säännöllisesti tutkailen verotulojeni siirtoa kansallismaisemiin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

"En huomannut junaa joka oli tasoristeyksessä" ???

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... +Raisiossa

"Puomiton tasoristeys sijaitsee keskellä peltoa.
-Paikalla on hyvä näkyvyys. Voi olla, että kuljettajalla oli mielenkiinto jossakin muualla kuin tiessä,
(päivystävä palomestari) Högmander arvelee onnettomuuden syytä."

Mielenkiinto muualla??
https://www.youtube.com/watch?v=-7cV5cWQmxg

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja molsky »

80km/h alueella 60-70km/h vauhtia sahaillen ja sitten kun tulee risteysalue missä kameratolppa ja nopeusrajoitus tippuu 60 km/h niin löytyy kaasupoljin ja lähes heti jarrupoljin. Sitten siellä 60 km/h alueella 70 km/h nopeutta. Kyseessä vielä suht uudehko porsse, joten luulisi löytyvän ajoavustimia.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Ajelin tänään Yariksen perässä. Lähestytään risteystä josta on liikennevalot rikki. Vasemmalta, kolmion takaa tuleva Berlingokuski, kännykkä korvallaan tunkeutuu Yariksen viereen (tässä kohtaa on vain yksi kaista käytössä!) Enpä ole noin mulkkua tyyppiä ihan äskettäin liikenteessä nähnyt.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ohjeita liikenteeseen henkilöautoilijoille, lautailijoille, jalankulkijoille, miten teet elämäsi helpoksi muiden elämän vielä helpommaksi:
1. Unohda vilkut kokonaan. Turhia.
1b. Unohda rajotukset. Sama se.

2. Tietyöalueet. Aja niin lujaa kun voit. Mielellään vielä koita kiilata koko jono, että pääset jonon eteen ajamaan ja näytä tietyömiehille kuka on kuka liikenteessä.

3. Aina kannattaa nukkua liikennevaloissa, puhelin kädessä tai tehdä muuta, että että voit sitten lähteä 5s myöhässä muun jonon perään ja jättää esimerkiksi sen jakeluauton tai linja-auton odottamaan seuraavaa valokierrosta. Pääasia on, että sinä itse pääset niistä vähän keltasillakin vielä.

4. Aina kun joudut pysäköimään jalkakäytävälle, jätä ihmeessä perä vähän kanttarin yli kaistalle tai peili tai etukulma. Kuten huomaat, muu liikenne joutuu väistämään sinun autoa ja nopeudet tippuvat. Olet siis turvallinen kuljettaja. Jos sitä vastoin joku osuu takakulmaasi tai vie peilin, vika on hänen koska sinä et tee virheitä edes pysäköidessäsi.

5. Kannattaa aina leikata kaistaa mutkassa, esim. Mannerheimintiellä, aina siinä puolessa välissä mutkaa kannattaa hinata se auto siihen viivan päälle. Tällä tavalla toimien saat viereisen kaistan autoilijan iloiseksi.

4. Aina kannattaa miettiä niin, että ne punaiset jotka juuri eteen vaihtuvat ovat päivän ensimmäiset ja ja kestoltaan 4503minuuttia. Joten aina, kannattaa laittaa kaasupohjaan ja vetää täysin punasiin läpi, jotta et jää niihin päivän valoihin seisomaan. Sitä paitsi aika on rahaa ja sinullahan on kiire.

6. Jalankulkijat, mitä niistä välittämään. Seiskööt keskijakajan levennyksellä tai muualla. Mutta kun pyörä lähtestyy suojatietä suoralla tiellä, vetäkää kaikki jarrut kiinni ja näyttäkää oikein että oleppa hyvä. Näin saatte aikaan mukavia hetkiä muillekin liikenteessä.

7 . Jalankulkijoita menossa punasiin kadun yli kun sinulla on suoraan ajavana vihreä. Kannattaa ehdottomasti alkaa jarrruttamaan ja viittoomaan heille, että menkää vaan yli. Etenkin nuolivalolla ajavana ehdottomasti kannattaa. Näinkin saa hyvän mielen muille ja osotat olevasi kohtelias ihminen jokaiselle liikenteessä.

8 . AIna kannattaa mennä mahdollisimman ison auton eteen kääntymään. Kiihdyttämällä vielä siihen eteen ja sitten vilkku päälle ja pihakadulle tai jollekin kaupan edustalle, niin että joutuu oikeasti ryömimään sinne kanttarin yli. Se on piristävää takana olevan mielestä, että juuri sinä tulit siihen eteen kääntymään. Etenkin kun takana on 223m metriä tilaa, jossa sinä juuri äsken ajoit siinä perälaudan tuntumassa.
Mutta muistitkin että asut oikealla tai se luontaistarvike kauppa olikin juuri tässä tänään tällä kertaa.
Etenkin jos kyseessä on linja-auto tai muu raskas ajoneuvo, sitä paremmalla syyllä on hyvä kiihdyttää eteen kääntymään. Se on kuitenkin aivan väärin jäädä sinne taakse ajamaan, koska sinullahan on kiire ja liikenteessä ei ole muita eikä niissä busseissa matkustajia.

9. Muista, että jokainen tilanne on aina jonkun muun syy. Esimerkiksi, että jos linja-auto tulee 40 rajotusalueella 543m nävydyydellä pysäkiltä eteesi, se on sen linja-auton syy ja se pitää ohittaa mahdollisimman lujaa ja mahdollisimman pahassa paikassa. Mikäli jakaja ehtii hyökätä lähelle, voit aina ajaa jakajan väärältä puolelta. SE on ihan OK eikä sieltä voi koskaan ketään kävellä eteen kuitenkaan. Saati pyöräillä tai juosta tai lapsi kenties....

9a, Muista edelleen, että sinun ajamisesi on täydellistä. Virheitä tekevät kaikki muut, joiden niskaan kannattaa kaataa kaikki mahdollinen tapahtui mitä tapahtui. Vika ei koskaan ole sinussa. Ei milloinkaan. Joku muu.

9b. Muista myös tähän liittyen, että sinulla on oikeus, mutta muilla ei ole. Esimerkiksi ajaa aamuöisin punasiin tai keskellä päivääkin punasiin kun sinulla on se oikeus ja kiire ja olet tärkeämpi ja parempi kuljettaja kuin moni muu yhteensä. Ja tottakai voit ajaa omalla kotikadullasi 30 alueella 60kmh koska sinulla on oikeus, mutta jos joku muu ajaa - soita poliisi. Törkeää.

10. Aina jalankulkijana, katso sellanen väli, että mitä isompi auto on tulossa, kiihdytä sen eteen kävelyä suojatietä lähestyesssäsi. Vaikkei tiellä mene kuin yksi auto ja se on roska-auto tai linja-auto tai jakeluauto, ehdottomasti sinulla on oikeus mennä suojatielle tapahtui mitä tapahtui ja turhaahan sitä on ajatella, että menen sen jakeluauton jälkeen sitten yli turvallisesti.. EI missään nimessä EI. Eteen vaan. Sinullahan on se oikeus mennä. Ja sinä pidät kiinni siitä oikeudesta.

11. Linja-auto on pysäkillä kaistalla pientalo-asutusalueella. Rajoitus alue on 30, mutta ei se mitään. Kannattaa ajaa ohi vaan mahdollisimman lujaa ja läheltä. Koskaan sieltä linja-auton keulan edestä ei voi ketään juosta tielle. Etenkään koulun läheisyydessä. SInulla on kiire ja sinä asut sielä ja bussit ovat vain sinun tielläsi, joten ohi vaan makso mitä makso.

12. Päivän voi viimeistellä ajamalla kaistalla pysäkillä olevan linja-auton ohi vastaan tulevaa kaistaa 30 alueella pysähtymättä kolmion puolesta saati suojatielle 5m näkyvyydellä. Eihän sieltä ikinä voi ketään kävellä eteen. Etenkin kun siinä on suojatie. Täten takaat kotiseutusi lasten turvallisuuden läheisen koulun nurkilla, kun sinulla nyt vaan niin kiire, ettet vaan yksinkertaisesti voi odottaa sen linja-auton takana 15s, vaan sinun on päästävä ohi mahdollisimman nopeasti ja lujaa.

13. Ja vielä viiminen kohta. Muista sähköpotkulauta ja polkypyörä. Sillä olet kuningas. Voit tehdä sillä mitä vaan. Ajaa missä vaan. Miten vaan. Miten lujaa tahansa. Mistä välistä tahansa. Milloin tahansa. Vaikka suoraan eteen. Voit kiertää sillä kaikki punaset valot ja ajaa läpi kaikista risteyksistä kun käytät luvuuttasi vähän lisää vielä. Kannattaa. Matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Näitä oppeja kun noudatat. Takaat muille turvallisen matkan ja iloisen mielen kun osoitat olevasi muut huomioon ottava liikenteessä ja ymärrät hienosti riskit ja tekosi seuraukset.

Näillä ohjeilla teet muiden päivästä liikenteessä yhtä juhlaa ja osoitat ottavasi muut huomioon liikenteessä heinosti. Ymmärrät tekojesi seuraukset ja näytät muille olevasi todellinen teiden super ritari.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:
25 Elo 2021, 11:07
12. Päivän voi viimeistellä ajamalla kaistalla pysäkillä olevan linja-auton ohi vastaan tulevaa kaistaa 30 alueella pysähtymättä kolmion puolesta saati suojatielle 5m näkyvyydellä. Eihän sieltä ikinä voi ketään kävellä eteen. Etenkin kun siinä on suojatie. Täten takaat kotiseutusi lasten turvallisuuden läheisen koulun nurkilla, kun sinulla nyt vaan niin kiire, ettet vaan yksinkertaisesti voi odottaa sen linja-auton takana 15s, vaan sinun on päästävä ohi mahdollisimman nopeasti ja lujaa.
Tähän liittyen, minkä ***vetin takia se bussipysäkki on aina ennen suojatietä, kun se bussi kuitenkin A) tekee ison katveen, B) haluaisi varmaan jatkaa liikkumista kun asiakkaat on vaihdettu. Jos suojatie olisi ennen pysäkkiä, menisi jalankulkijat bussin takaa, olisivat paremmin näkyvissä eivätkä blokkaisi bussia lähtemään pysäkiltä. Päinvastoin, muiden velvollisuus väistää heitä toisi sille bussille jopa tilaa lähteä liikkeelle.

Vai olisiko se vaan liian käytännöllistä ja turvallista koettaa maksimoida näkyvyyttä ja sujuvuutta, etenkin kaupunkiolosuhteissa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin