Liikenteestä
Valvoja: Moderators
Paikalla
Re: Liikenteestä
Laitetaan jotain positiivistakin tähän ketjuun eli heijastin liivit ja rähinäremmit ovat yleistyneet viime vuosina huimasti ja ne todella auttavat havaitsemaan jalankulkijan pimeässä.
Samaten joka toisella koiralla alkaa olemaan liivit tai välkkyvä kaulapanta.
Näkyvyys == hyvä asia.
Samaten joka toisella koiralla alkaa olemaan liivit tai välkkyvä kaulapanta.
Näkyvyys == hyvä asia.
- matti_vuorio
- Viestit: 1525
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Liikenteestä
Noihin nopeusrajoitusten määräytymiseen on olemassa selkeät säännöt.
120km/h
-20, jos moottoritie on Oulussa
100km/h
-20, jos tiellä ei ole merkintöjä
80km/h
-20, jos joku saattaa töhöillä
60km/h
-10, jos paikalla on asfaltti-ukkoja
50km/h
-10, jos taajama-aluetta
40km/h
-10, jos taajama-alue on Oulussa
30km/h
120km/h
-20, jos moottoritie on Oulussa
100km/h
-20, jos tiellä ei ole merkintöjä
80km/h
-20, jos joku saattaa töhöillä
60km/h
-10, jos paikalla on asfaltti-ukkoja
50km/h
-10, jos taajama-aluetta
40km/h
-10, jos taajama-alue on Oulussa
30km/h
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Toksinen kävelijöitä syyllistävä kommentti! Misogyniaa pahimmillaan moinen leimaaminen pakottamalla merkitsemään itsensä patriarkan ehdoilla.FinPat kirjoitti: ↑30 Marras 2022, 10:15Laitetaan jotain positiivistakin tähän ketjuun eli heijastin liivit ja rähinäremmit ovat yleistyneet viime vuosina huimasti ja ne todella auttavat havaitsemaan jalankulkijan pimeässä.
Samaten joka toisella koiralla alkaa olemaan liivit tai välkkyvä kaulapanta.
Näkyvyys == hyvä asia.
(En jaksa nyt googlella hakea näitä aidosti moista väittävien kommentteja, mutta kirjoitin mock-up versioni tähän - jotta ei pääse liika positiivisuus pilaamaan hyvää ketjua!)
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Palataan takaisin negaan
Ihastelin aamusella kolmostiellä kevyttä yhdistelmää, jossa O1-luokan koppikärry peitti koko vetoauton taaksensa takaapäin katsottuna. Ei siinä mitään, tämähän on ihan normaalia, mutta pisti silmään ettei kärryn takaparkit palaneet.
Hetken päästä näin, kun kevyen hidastuksen hetkellä vetoautossa syttyi jarruvalot, mutta kärryssä ei. Keskellä liikkuvia jonoja totesin parhaaksi vaihtoehdokseni soittaa Häkelle vinkin, että täällä menee tällänen hurjimus. Meinaan kun tuossa aamuruuhkassa on jengillä tapana ajella aika lähellä, niin siinä voi tulla pirunmoinen kiire kun tajuaa että toi hidastuu ilman jarruvaloja. Häkesoiton lisäksi painelin itsekkäästi ohi heti kun mahdollista, että kolinan tapahtuessa en ole jumissa sen kolinan takana.
Ihastelin aamusella kolmostiellä kevyttä yhdistelmää, jossa O1-luokan koppikärry peitti koko vetoauton taaksensa takaapäin katsottuna. Ei siinä mitään, tämähän on ihan normaalia, mutta pisti silmään ettei kärryn takaparkit palaneet.
Hetken päästä näin, kun kevyen hidastuksen hetkellä vetoautossa syttyi jarruvalot, mutta kärryssä ei. Keskellä liikkuvia jonoja totesin parhaaksi vaihtoehdokseni soittaa Häkelle vinkin, että täällä menee tällänen hurjimus. Meinaan kun tuossa aamuruuhkassa on jengillä tapana ajella aika lähellä, niin siinä voi tulla pirunmoinen kiire kun tajuaa että toi hidastuu ilman jarruvaloja. Häkesoiton lisäksi painelin itsekkäästi ohi heti kun mahdollista, että kolinan tapahtuessa en ole jumissa sen kolinan takana.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Paikalla
On näissä oppilaissakin eroa, edellinen osasi teoriassa kaiken mutta käytännön oppimiseen meni aikaa. Pikkusiskolla ei liikennesäännöt vielä niin hyvin selkärangassa mutta Forduar liikkuu jo varsin mallikkaasti. Kunhan vain muistaisi että tarkistella onko niitä kolmioita oikealta tulevilla vai ei...
Re: Liikenteestä
Taistelen positiivisuuden puolesta ja totean jälleen että ajo-opetuskolmiollinen ajoneuvo Turussa on saanut kanssa-autoilijoilta varsin pitkämielistä kohtelua vaikka aina eivät kaikki liikkennesuoritteet mene ihan niin nopeasti ja joustavasti kuin paljon ajaneilla.
On näissä oppilaissakin eroa, edellinen osasi teoriassa kaiken mutta käytännön oppimiseen meni aikaa. Pikkusiskolla ei liikennesäännöt vielä niin hyvin selkärangassa mutta Forduar liikkuu jo varsin mallikkaasti. Kunhan vain muistaisi että tarkistella onko niitä kolmioita oikealta tulevilla vai ei...
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Keskusta-alueella olin kääntymässä pienessä risteyksessä hiljaisella vauhdilla vasemmalle. Mummeli suojatiellä jäi kait a-pilarin taakse ja kun huomasin niin absit rutisi jäätyneellä kiveyksellä. Pysähdyin, mutta mummelin suu kävi. Laitoin käden kasvoilleni mokani merkiksi. Suu kävi edelleen ja avasin kuskin ikkunan ja pyysin anteeksi. Sain läksytyksen miten juuri tällä automerkillä ajetaan noin.
Ymmärrän kyllä, että vanhempi ihminen suuttuu jos pelkona on, että kaatuu pahasti minun vuoksi. Tapana on liikutella päätä pilarin vuoksi juuri tällaisissa tilanteissa, mutta ilmeisesti nyt en tehnyt liikkeelle lähtiessä.
Ymmärrän kyllä, että vanhempi ihminen suuttuu jos pelkona on, että kaatuu pahasti minun vuoksi. Tapana on liikutella päätä pilarin vuoksi juuri tällaisissa tilanteissa, mutta ilmeisesti nyt en tehnyt liikkeelle lähtiessä.
- nipaka
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
A-pilarin taakse jäävä on muutaman kerran säikäyttänyt. Onneksi tulee näkyviin kun kääntyy. Voin näyttää omituiselta keikkuessani penkissä kun risteystä lähestyn.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Liikenteestä
Juu, itsellä myös pari kertaa ollut jännää kun sopivasti autoa jäänyt Giulian a-pilarin katveeseen.
- Kari
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
'Kruisailin' tänä aamuna Lahdesta Etelä-Helsingin Kalasataman alueelle 23 metrisellä yhdistelmällä lähes 4.8m korkealla kuormalla. Mikä on jo aika reilusti ylikorkea.
ELY keskuksen ylikorkean reitin mukaan pitäisi ajaa noin puoli kilometriä yksisuuntaista katua väärään suuntaan.. ''4 tieltä'' käännyttäessä kalasataman suuntaan vasemmalle (tämäkin on näköjään Googlen mukaan E75 eli 4 tien jatkoa). Tämä sama reitti on ollut ylikorkeiden luvissa on monia vuosia.
No tuo on järjetöntä ja käytännössä tuo ylikorkean reitti ajetaan tämän kyseisen risteyksen sillan yli ja käännytään sen jälkeen laiton käännös vasemmalle Haukilahdenkadulle.
No, tämän tehtyäni ja hetken tuota tietä ajeltuani totesin että tuo kyseinen tie on kokonaan poikki tietöiden takia peräpäästä..
Sain käännettyä yhdistelmän ympäri kohtuullisen helposti, mutta se ei hirveästi auttanut kun en päässyt käytännössä lähtemään tuolta tieltä minnekään kun toimivaa ylikorkean reittiä ei ole olemassa Kalasatamaan..
No kilautin poliisille ja partio saapui paikalle yllättävänkin näpsäkästi. Ruvettiin siinä sitten pohtimaan vaihtoehtoja, soiteltiin ELY keskuksen eri henkilöille ja oliko nyt tieliikennelaitokselle, josta tulivat mittaamaan vähän lähisiltoja ja ratikkajohtimia kun ei tarkkoja tietoja saatu.
Toinen poliisi oli aika rentoa tyyppiä ja toinen oli sellainen varovasti pilkun päälle toimija
Poliisit sulkivat pois ELY keskuksen virallisen ylikorkean reitin käytön liian vaarallisena Toinen poliisi keksi vaihtoehtoisen reitin jatkamalla Hämeentietä Helsingin keskustan suuntaan, ja ennen siltaa pysäyttäisivät liikenteen, jotta voin kääntyä vasemmalle ja noin 150 metriä painella yksisuuntaista väärään suuntaan.
Tämä varovaisen tarkka poliisi pysäytti liikenteen risteyksessä, ja kun tuli minulle kääntymisen aika oli minulle punainen valo, kahdelle vastaantulevalle kaistalle oli pysähtynyt eteen linja-autot, ja juuri kun olin kääntymässä tuli kolmatta kaistaa aika lujaa Mersun paku joka minut huomattuaan joutui painamaan jarrua aika huolella..
Tämän jälkeen homma hoitui aika normisti. Kiitokset poliiseille jotka eivät lähteneet minun tekemisiäni tonkimaan sen enempää kun tarkastivat ajokortin, joka oli onneksi voimassa
ELY keskuksen ylikorkean reitin mukaan pitäisi ajaa noin puoli kilometriä yksisuuntaista katua väärään suuntaan.. ''4 tieltä'' käännyttäessä kalasataman suuntaan vasemmalle (tämäkin on näköjään Googlen mukaan E75 eli 4 tien jatkoa). Tämä sama reitti on ollut ylikorkeiden luvissa on monia vuosia.
No tuo on järjetöntä ja käytännössä tuo ylikorkean reitti ajetaan tämän kyseisen risteyksen sillan yli ja käännytään sen jälkeen laiton käännös vasemmalle Haukilahdenkadulle.
No, tämän tehtyäni ja hetken tuota tietä ajeltuani totesin että tuo kyseinen tie on kokonaan poikki tietöiden takia peräpäästä..
Sain käännettyä yhdistelmän ympäri kohtuullisen helposti, mutta se ei hirveästi auttanut kun en päässyt käytännössä lähtemään tuolta tieltä minnekään kun toimivaa ylikorkean reittiä ei ole olemassa Kalasatamaan..
No kilautin poliisille ja partio saapui paikalle yllättävänkin näpsäkästi. Ruvettiin siinä sitten pohtimaan vaihtoehtoja, soiteltiin ELY keskuksen eri henkilöille ja oliko nyt tieliikennelaitokselle, josta tulivat mittaamaan vähän lähisiltoja ja ratikkajohtimia kun ei tarkkoja tietoja saatu.
Toinen poliisi oli aika rentoa tyyppiä ja toinen oli sellainen varovasti pilkun päälle toimija
Poliisit sulkivat pois ELY keskuksen virallisen ylikorkean reitin käytön liian vaarallisena Toinen poliisi keksi vaihtoehtoisen reitin jatkamalla Hämeentietä Helsingin keskustan suuntaan, ja ennen siltaa pysäyttäisivät liikenteen, jotta voin kääntyä vasemmalle ja noin 150 metriä painella yksisuuntaista väärään suuntaan.
Tämä varovaisen tarkka poliisi pysäytti liikenteen risteyksessä, ja kun tuli minulle kääntymisen aika oli minulle punainen valo, kahdelle vastaantulevalle kaistalle oli pysähtynyt eteen linja-autot, ja juuri kun olin kääntymässä tuli kolmatta kaistaa aika lujaa Mersun paku joka minut huomattuaan joutui painamaan jarrua aika huolella..
Tämän jälkeen homma hoitui aika normisti. Kiitokset poliiseille jotka eivät lähteneet minun tekemisiäni tonkimaan sen enempää kun tarkastivat ajokortin, joka oli onneksi voimassa
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Olihan taas ruttu lähellä. Oikealta yrittää auto alle, vaikka ei ollut mitään mahdollisuuksia nähdä toisen, oikealle kääntyvän auton läpi. Ilman väistöä olisin osunut etusiipeen, eikä nytkään isoja senttejä ollut mun kyljen ja sivulta tulleen keulan välissä.
Viimeksi muokannut Alfissimo, 09 Joulu 2022, 00:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Paikalla
Re: Liikenteestä
Vaikka olen varmasti jossakin välissä kommentoinut että Suomessa hälytysajoneuvoja väistetään huonosti, varsinkin kun on tutustunut USA:laiseen kulttuuriin aiheesta, niin todettakoon että tänään kolmekaistainen, puskuri-puskurissa ruuhkaliikenne avasi keskikaistan paloautoarmadalle Koulukadulla Turussa kuin Moses Punaisen Meren aikanaan.
Porukka väisti hienosti ja joustavasti.
Porukka väisti hienosti ja joustavasti.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Lahdessa sama tilanne, mutta kahden kaistan muutaman auton jonot ei liikkuneet punaisista valoista mihinkään, vaikka lanssi täydessä hälyssä takana. Tämä havaittuna vastasuuntaan kulkeneelta puolelta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
For the laav of GAWD!!
Miten on mahdollista ajaa niin hiljaa kuin nämä tienkäyttäjät on nyt ajaneet jo pari päivää? Vannon että aamun työmatkalla tapahtui jo jonkinlainen suhteellisen nopeuden aiheuttama aikadilataatio ja mun matka kesti vähintään viikon.
Jos ei pysty niin joukkoliikenne on vallan mainio vaihtoehto.
Miten on mahdollista ajaa niin hiljaa kuin nämä tienkäyttäjät on nyt ajaneet jo pari päivää? Vannon että aamun työmatkalla tapahtui jo jonkinlainen suhteellisen nopeuden aiheuttama aikadilataatio ja mun matka kesti vähintään viikon.
Jos ei pysty niin joukkoliikenne on vallan mainio vaihtoehto.
- mattijus
- Viestit: 5263
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Keskiviikkoon asti minäkin ajattelin näin. Sitten näkyikin ylämäkeen juminut bussi sudittelemassa komean kuminkäryn kera.
VMP
Paikalla
Re: Liikenteestä
Aikanaan uskalsi luottaa että taksia ja bussia ajoi ammattilainen. Nykyään tilanne on hieman erilainen, valitettavasti.
Paikalla
Google maps arviolta n.580m matka jonka jälkeen tie aukeaa. Mitähän voisi olettaa että yksi auto vie tilaa ruuhkassa? 7m? Tällöin luokkaa 80 autoa per kaista eli noin 240 autoa sai annettua tilaa tiukassa paikassa.
Mutta tosiaan, omienkin kokemusten pohjalta harvinainen tilanne.
Re: Liikenteestä
Samaa olen itsekin useasti havainnoinut ja siksipä yllätyin eilen kun 5 keskustakorttelin eli liikennevaloristeyksen matkalta 3 kaistaa puskuri-puskurissa pystyi antamaan tilaa hallitun oloisesti ja jopa kohtuullisen nopeasti.
Google maps arviolta n.580m matka jonka jälkeen tie aukeaa. Mitähän voisi olettaa että yksi auto vie tilaa ruuhkassa? 7m? Tällöin luokkaa 80 autoa per kaista eli noin 240 autoa sai annettua tilaa tiukassa paikassa.
Mutta tosiaan, omienkin kokemusten pohjalta harvinainen tilanne.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
- nipaka
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Laitetaan politiikkaa tähänkin. Miten on mahdollista että venäläisomisteinen taksifirma toimii edelleen?
Yango on venäläisen Yandexin omistama taksipalvelu, joka aloitti toimintansa vuonna 2018. Vuonna 2022 Yango operoi Suomessa, Norjassa, Israelissa, Boliviassa, Norsunluurannikolla, Ghanassa, Kamerunissa, Senegalissa ja Sambiassa. Muissa maissa se tunnetaan nimellä Yandex Taxi.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Yangon puhelinaplikaatio oli "mielenkiintoinen". Datan suhteen melkoisen ns liberaali. Liikennettä se on datankin liikkuminen, kannatti polkea hintoja, pieni raha maksaa takaovesta luuriin.nipaka kirjoitti: ↑09 Joulu 2022, 12:49Laitetaan politiikkaa tähänkin. Miten on mahdollista että venäläisomisteinen taksifirma toimii edelleen?Yango on venäläisen Yandexin omistama taksipalvelu, joka aloitti toimintansa vuonna 2018. Vuonna 2022 Yango operoi Suomessa, Norjassa, Israelissa, Boliviassa, Norsunluurannikolla, Ghanassa, Kamerunissa, Senegalissa ja Sambiassa. Muissa maissa se tunnetaan nimellä Yandex Taxi.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Minusta on upeata, miten Yango on viime aikoina mainostanut, että joka matkasta jopa 50%. Noin niinkun lähtökohtaisesti jos ostan kuljetuksen, niin haluan kyllä siitä matkasta 100% eli päästä perille asti enkä jäädä puoliväliin
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5461
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Liikenteestä
Eikös tuo hoidu, kun tilaa matkan kaksi kertaa kauemmaksi?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Näin voisi olettaa. Toki pitää ensin onnistua päättelemään, lasketaanko 50% matkaosuus käytetystä ajasta vai kuljetusta matkasta, sekä katsoa että mikä kohde sopii täydellisesti matkan venytykseen halutusti.
Onneksi on oma auto, niin ei tartte pohtia moisia sen tarkemmin
Onneksi on oma auto, niin ei tartte pohtia moisia sen tarkemmin
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1843
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Onneksi ehtivät täälläpäin suolaamaan tiet räntäsateiden alettua viikkopari sitten.
Muutoinhan nyt olisi vähemmän liukasta. Prkle.
Muutoinhan nyt olisi vähemmän liukasta. Prkle.
- Aquatica
- Viestit: 15043
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
Tiesuola. Sit kun oon maailman keisari, se on kuolemanuhalla kielletty.
Mut eilen kolmostie/ysitie, Lempäälän liittymä Tampereen suuntaan.
Isohko ketjukolari. Hinauskalustollekin annettiin hienosti tietä siten, että molemmat jonot veti omaan reunaansa. Kyllä se kansa alkaa oppimaan tuon!
Mut eilen kolmostie/ysitie, Lempäälän liittymä Tampereen suuntaan.
Isohko ketjukolari. Hinauskalustollekin annettiin hienosti tietä siten, että molemmat jonot veti omaan reunaansa. Kyllä se kansa alkaa oppimaan tuon!
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Siksi että se on halpa verrattuna kilpailijoihin. Matka joka Yangolla maksaa 15€, maksaa Uberilla 25€, Boltilla 30€, fiksutaksilla 35€ ja taksi Helsingillä 50€. Autot on yleisesti otettuna paskoja, kuskit ei puhu sanaakaan Suomea ja ajokortti on saatu jostain Marrakeshin torikojulta. Noin siis karkeasti arvioituna ja ainakin pk-seudulla.nipaka kirjoitti: ↑09 Joulu 2022, 12:49Laitetaan politiikkaa tähänkin. Miten on mahdollista että venäläisomisteinen taksifirma toimii edelleen?Yango on venäläisen Yandexin omistama taksipalvelu, joka aloitti toimintansa vuonna 2018. Vuonna 2022 Yango operoi Suomessa, Norjassa, Israelissa, Boliviassa, Norsunluurannikolla, Ghanassa, Kamerunissa, Senegalissa ja Sambiassa. Muissa maissa se tunnetaan nimellä Yandex Taxi.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Näin talvella ajourat menee vastaantulevien kaistalla esim. täällä meilläpäin ihan kaupunkialueella. Ajourat paljaana asvalttiin saakka ja katkoviiva näkyy hyvin kymmenien metrien matkalta eli tosiaan mennään väärällä puolella. Ei epäilystä! Mitä jos ajankin vastaantulevana oikein enkä välitä ajourista niin mitä laki sanoo jos törmään vastaantulevaan?
Edit: vaikea selittää, mutta siis sisempi ajoura ajautuu ainakin metrin verran katkoviivan ylitse ja usean kymmenen metrin matkalla.
Edit: vaikea selittää, mutta siis sisempi ajoura ajautuu ainakin metrin verran katkoviivan ylitse ja usean kymmenen metrin matkalla.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Liikenteestä
Se maksaa joka on väärällä puolella. Ei laissa mitään ajouria mainita.Raimo Miettinen kirjoitti: ↑12 Joulu 2022, 20:22Näin talvella ajourat menee vastaantulevien kaistalla esim. täällä meilläpäin ihan kaupunkialueella. Ajourat paljaana asvalttiin saakka ja katkoviiva näkyy hyvin kymmenien metrien matkalta eli tosiaan mennään väärällä puolella. Ei epäilystä! Mitä jos ajankin vastaantulevana oikein enkä välitä ajourista niin mitä laki sanoo jos törmään vastaantulevaan?
Edit: vaikea selittää, mutta siis sisempi ajoura ajautuu ainakin metrin verran katkoviivan ylitse ja usean kymmenen metrin matkalla.
- Kari
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Kyllä omalla kaistallaan pitää pysyä, eikä omalla puolellaan oikein ajavalla ole mahdottomia tilaa väistää. Kaista ei lakkaa olemasta, vaikka viivaa ei lumen vuoksi näekään.
Onko tämä ilmiö siirtynyt kolme- ja nelinumeroisilta teiltä myös kaupunkialueelle?
Onko tämä ilmiö siirtynyt kolme- ja nelinumeroisilta teiltä myös kaupunkialueelle?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Isola
- Viestit: 1976
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Tarkoittanet "Onko tämä ilmiö levinnyt Tampereelta muuallekin?"
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Tuohan on muualla maassa vielä leppoisaa. Täällä Kanta-Hämeessä saattaa joku vahingossa ajautua niinkin oikealle, että se katkoviiva näkyy oikeanpuoleiselta ajouralta, mutta vain hetken.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Mietin tän tieliikennelain muutoksen valossa, että saanko ajaa omalla kaistalla, vaikka välttääkseni kolaririskin minun kannattaisi ajaa omissa ajourissani.
https://yle.fi/a/3-11350757
"Uuteen tieliikennelakiin tuleva tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus on kova pykälä – liikenteessä vastuuta on otettava myös muiden tekemisistä
”Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi” (4 §)."
https://yle.fi/a/3-11350757
"Uuteen tieliikennelakiin tuleva tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus on kova pykälä – liikenteessä vastuuta on otettava myös muiden tekemisistä
”Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi” (4 §)."
- mutt
- Viestit: 5461
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Liikenteestä
Eiköhän tuo tarkoita sitä, että tahallaan ei saa ajaa kolaria, vaikka vastapuoli olisikin ollut ensimmäinen törttöilijä. Eli arvioidaan sitä, oliko omalla kaistalla ajavalla riittävästi aikaa reagoida ja välttää törmäys.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- atti
- Viestit: 606
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Liikenteestä
En normaalisti ärsyynny liikenteestä, mutta nyt viimeiset kolme kertaa olen kiinnittänyt huomiota Jyväskylän keskustan liikenteen tökkimiseen. Mikä meidän liikennesuunnittelijaa riivaa kun ei mistään liikennevaloista ole mahdollista päästä vihreillä, ennen kuin on yhdet punaiset odottanut. Puhdistaako tyhjäkäynnillä käyvät autot ilmaa vai pelastavatko maailman tuholta?
Minä joudun aina kalhaamaan sarjan punaisia liikennevaloja, menin mihin tahansa autolla. Ei siis ihme että QP:lla kulutuslukemat ovat noin puolet suuremmat kuin taloudelliseen ajoon pystyvällä. Nyt talvella kaasutellaan ja jarrutellaan sitten ainoastaan dieselillä, parantaen kuitenkin jotenkin kummallisesti maailmaa.
Minä joudun aina kalhaamaan sarjan punaisia liikennevaloja, menin mihin tahansa autolla. Ei siis ihme että QP:lla kulutuslukemat ovat noin puolet suuremmat kuin taloudelliseen ajoon pystyvällä. Nyt talvella kaasutellaan ja jarrutellaan sitten ainoastaan dieselillä, parantaen kuitenkin jotenkin kummallisesti maailmaa.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Liikennevalojen tärkein tehtävä on hidastaa liikennettä, joten nuohan kuulostaa täyttävänsä tehtävänsä erinomaisen hyvin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- nipaka
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
On 9 syytä miksi pysähtyä Mäntsälässä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Liikenteestä
Ja näin kuopiolaisena IMO Jyväskylän liikkennejärjestelyt kuitenkin tuntuvat hyvinkin toimivilta tähän kaupunkiin verrattuna...atti kirjoitti: ↑13 Joulu 2022, 17:46En normaalisti ärsyynny liikenteestä, mutta nyt viimeiset kolme kertaa olen kiinnittänyt huomiota Jyväskylän keskustan liikenteen tökkimiseen. Mikä meidän liikennesuunnittelijaa riivaa kun ei mistään liikennevaloista ole mahdollista päästä vihreillä, ennen kuin on yhdet punaiset odottanut. Puhdistaako tyhjäkäynnillä käyvät autot ilmaa vai pelastavatko maailman tuholta?
Minä joudun aina kalhaamaan sarjan punaisia liikennevaloja, menin mihin tahansa autolla. Ei siis ihme että QP:lla kulutuslukemat ovat noin puolet suuremmat kuin taloudelliseen ajoon pystyvällä. Nyt talvella kaasutellaan ja jarrutellaan sitten ainoastaan dieselillä, parantaen kuitenkin jotenkin kummallisesti maailmaa.
- atti
- Viestit: 606
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Liikenteestä
^ Voi pitää paikkaansa. Jyväskylässä mielestäni liikennejärjestelyt pääsääntöisesti toimivat. Ruuhka-aikoina on pieniä ruuhkia muutamissa kohdin keskustan ulkopuolella. Suurimpiin onglemakohtiin on vähintään jonkinlaisia suunnitelmia olemassa. Tuo avautumiseni johtui viimeaikojen muutoksesta keskustaan liittyen.
Tuo voi olla syynä. En yksinkertaisuuttani ollut vain aikaisemmin tajunnut että 30 tai 40 km rajoitukset eivät hidasta tarpeeksi. Meillä on kuitenkin viime vuosina ollut sama puolue vaikuttamassa liikennesuunnitteluun kuin Helsingissä. Tuollakin liikenteen ruuhkauttaminen on suunnitelmallista.
Re: Liikenteestä
Noniin nyt on pari päivää liukasteltu tuola. Täytyy sanoa kyllä tiistaisen kelin olleen yks pahimpia missä olen mukana ollut työn puolesta. Etenkin puolilta päivin alkanut sakea pitkään kestänyt lumipyry oli varsin mielenkiintonen kokemus.
Hämmentävää oli silti nähdä valottomia autoja, ikluja, mitä kalliimpi auto sen varmemmin lumiharja ei ole ymmärryksessä. Ihmettelen erityisesti sitä, että joku 100K€n laite on niin lumessa, että valojakaan ei ole putsattu saati sivuikkunoita. Ilmeisesti raha ei kulje kuitenkaan älyn kanssa. Pistää vaan miettimään, että millä ne on sen työpaikan ja sen auton saaneet, jos ymmärrys eikä älykkyys ei riitä putsaamaan ikkunoita, valoja, laittamaan valot päälle ja niin ees päin. Ja kyllähän se Kpäisyys pitää näyttää sillä nelivedolla, on niin kiire että ei meinaa housuissa pysyä. Näkyvyyksillä 50m.
Ja ei tiistaisessa kelissä mitään ongelmia henkilöautolla ollut isommilla teillä, paljon käytetyillä teillä. Ongelman muodostivat kuljettajat itse. Nykyautot on turvallisempia kuin koskaan. Mutta silti niillä onnistutaan sössimään 10 auton ketjukolareita. Minkäs sille voi, nelivedolla on kiva näyttää köyhille ja ESP korjaa loput. Näkyvyyttä nekään eivät korjaa eivätkä sitä, jos silmä ei kerro aivoille mitä näkyy. Jos ei ymmärrä mitä näkee, niin autolla ei paljoa väliä ole. Yleensä tuloksena on sitten jonkinlainen kolarisuma noissa näkyvyyksissä. Toivottavasti oppivat ja toivottavasti eivät syytä lumisia olosuhteita. Ainoa asia, mihin tää lumi vaikutti oli raskaskalusto. Henkilöautolla ei mitään ongelmaa ajaa jos vaan vähänkin tietää mitä tekee ja ennakoi. Tosin osa sai nelivedot jäämään paikalleen valoissa, osa sai etuvedon jäämään paikalleen valoissa. Ehkä ne on niitä hyviä kuljettajia sitten? Parempia kuin muut?
Ja muita havantoja. Punasiin voi ilmeisesti ajella ihan surutta. Valo palanut 3-4s niin vielä tullaan hymy huulessa, lumi syynä? Ja niin ei katumaasturilla voi ajaa pyörä lumella ja pyörä asfalttilla. Ilmeisesti ei. Mielummin koko kylki sileeksi kuin antaisi tilaa muille. Mutta parhaat on kuitekin nämä henkilöt, jotka änkeevät sen linja-auton tai rekan eteen jonossa. Ihan kuin se ennakointiin, ettei vaan tartte autoa pysäyttää lumi-jää pinnalla -olisi tarkotettu nimenomaan teille hyväksi raoksi mennä jonon puoleen väliin kiilaamaan? Ilmeisesti nämä jotkut miettivät sen asian niin. Pahimmillaan teidän takia se kaupunki sitten seisoo tunnin, kun isompi auto jää kiinni teidän tärkeilyn takia. Osalla kun ei ole ilmeisesti mitään käsitystä ees käytöstavoista saati muitten huomioon ottamisesta. Osa ei ymmärrä, ei nää, ei mieti mitään tuola. EI osaa harjata autoa, ei tajua onko valot päällä, ei ees tajua miettiä pimeessä, että onko valot päällä saati lumipöllyssä motarilla. Parhaat ajaa kahta kaistaa keskellä, eikä tajua edelleenkään vaikka 2 autoa muistuttaa, että koitahan nyt... ei tajua siltikään. On tämä kyllä..............
Ilmeisesti jos vedetään maantiellä 2 uraa kohti kuusikkoa, ilmeisesti osa näistä ihmisistä saattaa jopa ajaa niitä uria pitkin mettään. Siltä tuo vaikuttaa tuola toisinaan. Leikataan uran mukaan kaistaa vaikka vieressä on rekka. Aivan....
Ja niille kahdelle kuskille Espoossa tänä aamuna, ei teitäkään kyllä kovin isolla kynttilällä ole siunattu. Jos linja-auto pysähtyy mäen nypyn päälle keskelle tietä sen takia, että A. Ei jää kiinni mäkeen B.rouva pääsee ulos ilman metrin kinosta.
Te kaksi kouhoa ohitatte sen bussin 30 alueella jalkakäyttävän kautta kaasu pohjassa. Vastaan tuleva auto joutui pysähtymään teidän takianne. Ja kaiken kukkuraksi, te vielä käytitte sitä omakotitalo alueen 30 rajotusalueen tietä työmatkaanne Koskeloon, oikasette kaahaamalla omakotitaloalueen läpi vailla rajotuksia. Olette te kyllä varsinaisia ideapankkeja. Muistaakseni tollanen jalkakäytävä homma makso eräälle Possu kuskille 2500€. Teille vielä ylinopeus sakot päälle. Kannattaako se 10s takia ottaa tollanen riski saati että ajaa vielä jonkun päälle siinä? Ilmeisesti te olette niin hyviä ajamaan, että te voitte noita riskejä ottaa. Onnea vaan. Karma korjaa tiedänlaisenne kynttilät joku päivä, toivottavasti lähtee kortti samalla. Ai teillä oli kiire? Lähetkää aikasemmin. Kello oli 8.36. Myöhänen aamu. Ei selityksiä.
Noniin. Olen avautunut. Tekipä hyvää.
Hämmentävää oli silti nähdä valottomia autoja, ikluja, mitä kalliimpi auto sen varmemmin lumiharja ei ole ymmärryksessä. Ihmettelen erityisesti sitä, että joku 100K€n laite on niin lumessa, että valojakaan ei ole putsattu saati sivuikkunoita. Ilmeisesti raha ei kulje kuitenkaan älyn kanssa. Pistää vaan miettimään, että millä ne on sen työpaikan ja sen auton saaneet, jos ymmärrys eikä älykkyys ei riitä putsaamaan ikkunoita, valoja, laittamaan valot päälle ja niin ees päin. Ja kyllähän se Kpäisyys pitää näyttää sillä nelivedolla, on niin kiire että ei meinaa housuissa pysyä. Näkyvyyksillä 50m.
Ja ei tiistaisessa kelissä mitään ongelmia henkilöautolla ollut isommilla teillä, paljon käytetyillä teillä. Ongelman muodostivat kuljettajat itse. Nykyautot on turvallisempia kuin koskaan. Mutta silti niillä onnistutaan sössimään 10 auton ketjukolareita. Minkäs sille voi, nelivedolla on kiva näyttää köyhille ja ESP korjaa loput. Näkyvyyttä nekään eivät korjaa eivätkä sitä, jos silmä ei kerro aivoille mitä näkyy. Jos ei ymmärrä mitä näkee, niin autolla ei paljoa väliä ole. Yleensä tuloksena on sitten jonkinlainen kolarisuma noissa näkyvyyksissä. Toivottavasti oppivat ja toivottavasti eivät syytä lumisia olosuhteita. Ainoa asia, mihin tää lumi vaikutti oli raskaskalusto. Henkilöautolla ei mitään ongelmaa ajaa jos vaan vähänkin tietää mitä tekee ja ennakoi. Tosin osa sai nelivedot jäämään paikalleen valoissa, osa sai etuvedon jäämään paikalleen valoissa. Ehkä ne on niitä hyviä kuljettajia sitten? Parempia kuin muut?
Ja muita havantoja. Punasiin voi ilmeisesti ajella ihan surutta. Valo palanut 3-4s niin vielä tullaan hymy huulessa, lumi syynä? Ja niin ei katumaasturilla voi ajaa pyörä lumella ja pyörä asfalttilla. Ilmeisesti ei. Mielummin koko kylki sileeksi kuin antaisi tilaa muille. Mutta parhaat on kuitekin nämä henkilöt, jotka änkeevät sen linja-auton tai rekan eteen jonossa. Ihan kuin se ennakointiin, ettei vaan tartte autoa pysäyttää lumi-jää pinnalla -olisi tarkotettu nimenomaan teille hyväksi raoksi mennä jonon puoleen väliin kiilaamaan? Ilmeisesti nämä jotkut miettivät sen asian niin. Pahimmillaan teidän takia se kaupunki sitten seisoo tunnin, kun isompi auto jää kiinni teidän tärkeilyn takia. Osalla kun ei ole ilmeisesti mitään käsitystä ees käytöstavoista saati muitten huomioon ottamisesta. Osa ei ymmärrä, ei nää, ei mieti mitään tuola. EI osaa harjata autoa, ei tajua onko valot päällä, ei ees tajua miettiä pimeessä, että onko valot päällä saati lumipöllyssä motarilla. Parhaat ajaa kahta kaistaa keskellä, eikä tajua edelleenkään vaikka 2 autoa muistuttaa, että koitahan nyt... ei tajua siltikään. On tämä kyllä..............
Ilmeisesti jos vedetään maantiellä 2 uraa kohti kuusikkoa, ilmeisesti osa näistä ihmisistä saattaa jopa ajaa niitä uria pitkin mettään. Siltä tuo vaikuttaa tuola toisinaan. Leikataan uran mukaan kaistaa vaikka vieressä on rekka. Aivan....
Ja niille kahdelle kuskille Espoossa tänä aamuna, ei teitäkään kyllä kovin isolla kynttilällä ole siunattu. Jos linja-auto pysähtyy mäen nypyn päälle keskelle tietä sen takia, että A. Ei jää kiinni mäkeen B.rouva pääsee ulos ilman metrin kinosta.
Te kaksi kouhoa ohitatte sen bussin 30 alueella jalkakäyttävän kautta kaasu pohjassa. Vastaan tuleva auto joutui pysähtymään teidän takianne. Ja kaiken kukkuraksi, te vielä käytitte sitä omakotitalo alueen 30 rajotusalueen tietä työmatkaanne Koskeloon, oikasette kaahaamalla omakotitaloalueen läpi vailla rajotuksia. Olette te kyllä varsinaisia ideapankkeja. Muistaakseni tollanen jalkakäytävä homma makso eräälle Possu kuskille 2500€. Teille vielä ylinopeus sakot päälle. Kannattaako se 10s takia ottaa tollanen riski saati että ajaa vielä jonkun päälle siinä? Ilmeisesti te olette niin hyviä ajamaan, että te voitte noita riskejä ottaa. Onnea vaan. Karma korjaa tiedänlaisenne kynttilät joku päivä, toivottavasti lähtee kortti samalla. Ai teillä oli kiire? Lähetkää aikasemmin. Kello oli 8.36. Myöhänen aamu. Ei selityksiä.
Noniin. Olen avautunut. Tekipä hyvää.
Re: Liikenteestä
Äläkä unohda jalankulkijoita, joiden tärkein tehtävä on hypätä mahdollisimman ison auton eteen mahdollisiman myöhään ja mahdollisimman pahassa kelissä ja pahassa paikassa. Se tuli kyllä taas selväksi näiden sekavasti vaihtuvien liikennevalojen ohella.
- Aquatica
- Viestit: 15043
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
2 päivää ihmetellyt ihmisten täysin käsittämätöntä kyvyttömyyttä ymmärtää yhtään mistään yhtään mitään.
Näkyvyys liki nollassa pöllyävän lumen vuoksi ja seuraavat havainnot:
- Moottoritiellä vauhti vähintään 130km/h noin 50 metrin näkyvyydellä (no, onhan se toki vain 27m/s notta onhan tuossa nyt melkein 2s aikaa tapahtua jotain, paitsi koska....)
- .... samaisella moottoritiellä turvaväli on alle 5 metriä. Ei ole vitsi, valitettavasti
- Pölläytetään ohi ja kinoksen läpi n. 10 metrin päästä eteen, aiheuttaen totaalisen blokin näkyvyydelle. Riippumatta omasta nopeudesta, tullaan ihan suoraan eteen. Useimmiten sentään vilkun kanssa....
- Ohitetaan 0-näkyvyydessä vastaantulevaa liikennettä vastaan rekkaa. Mikä pöllyttää. Seurauksena se, että ~20 autoa tekee väistökeliikkeitä nelivitosella Nukarin nurkalla. Kukaan ei tiettävästi kuitenkaan joutunut penkkaan asti väistämään tätä Quattroilijaa (tai ehkä sellainen se oli. Oli sen verran iglu, etten laatikkomallista ihan voi takuuseen mennä)
- Yritetään sillä tatsunin etuvetosella koppimopolla tunkea sivutieltä pysähdyksistä liukkaalla 80 km/h nurkilla kulkevaa liikennettä häiriten siten, että ainakin 6 autoa joutui tosissaan jarruttelemaan tämän pierun vetoa. Jos olisi odottanut ehkä noin 10 sekuntia, olisi kaikki kymmenkunta autoa päässeet kokonaan ohi ja baana olisi ollut täysin vapaa
- Luullaan, että ne 30v vanhat kiinalaiset nastarenkaat pakettiautossa on hyvät, joten ajetaan kylki edellä penkkaan....
- tai muutenvaan sitten ajellaan keskelle liikenteenjakajaa nelivitosella (2 eri tapausta)
Ja sitten.
Niitä HELV*TIN valoja ei käytetä. Ei päiväajovaloja, ei ajovaloja, ei sumuvaloja. Nyt ollut 2 päivää jopa keli, jossa on usein ollut sumuvalosta ihan oikeasti hyötyä - ainakin taka-sellaisesta.
Oli ihan kiva ylläri, kun edessä pöllystä löytyi ehkä 30 km/h hiipivä harmaa toitsu ilman takavaloja, pahassa pöllyssä. Ja mullakaan ei ollut vauhtia läheskään sallittua 80:iä, vaan jossain 50-55 km/h hujakoilla. Ja se ei olisi ollut ongelma, jos k.o toitsussa olisi ollut jotain tuikkua, olisi näkynyt parkitkin. Mutta kun ei.
Näkyvyys liki nollassa pöllyävän lumen vuoksi ja seuraavat havainnot:
- Moottoritiellä vauhti vähintään 130km/h noin 50 metrin näkyvyydellä (no, onhan se toki vain 27m/s notta onhan tuossa nyt melkein 2s aikaa tapahtua jotain, paitsi koska....)
- .... samaisella moottoritiellä turvaväli on alle 5 metriä. Ei ole vitsi, valitettavasti
- Pölläytetään ohi ja kinoksen läpi n. 10 metrin päästä eteen, aiheuttaen totaalisen blokin näkyvyydelle. Riippumatta omasta nopeudesta, tullaan ihan suoraan eteen. Useimmiten sentään vilkun kanssa....
- Ohitetaan 0-näkyvyydessä vastaantulevaa liikennettä vastaan rekkaa. Mikä pöllyttää. Seurauksena se, että ~20 autoa tekee väistökeliikkeitä nelivitosella Nukarin nurkalla. Kukaan ei tiettävästi kuitenkaan joutunut penkkaan asti väistämään tätä Quattroilijaa (tai ehkä sellainen se oli. Oli sen verran iglu, etten laatikkomallista ihan voi takuuseen mennä)
- Yritetään sillä tatsunin etuvetosella koppimopolla tunkea sivutieltä pysähdyksistä liukkaalla 80 km/h nurkilla kulkevaa liikennettä häiriten siten, että ainakin 6 autoa joutui tosissaan jarruttelemaan tämän pierun vetoa. Jos olisi odottanut ehkä noin 10 sekuntia, olisi kaikki kymmenkunta autoa päässeet kokonaan ohi ja baana olisi ollut täysin vapaa
- Luullaan, että ne 30v vanhat kiinalaiset nastarenkaat pakettiautossa on hyvät, joten ajetaan kylki edellä penkkaan....
- tai muutenvaan sitten ajellaan keskelle liikenteenjakajaa nelivitosella (2 eri tapausta)
Ja sitten.
Niitä HELV*TIN valoja ei käytetä. Ei päiväajovaloja, ei ajovaloja, ei sumuvaloja. Nyt ollut 2 päivää jopa keli, jossa on usein ollut sumuvalosta ihan oikeasti hyötyä - ainakin taka-sellaisesta.
Oli ihan kiva ylläri, kun edessä pöllystä löytyi ehkä 30 km/h hiipivä harmaa toitsu ilman takavaloja, pahassa pöllyssä. Ja mullakaan ei ollut vauhtia läheskään sallittua 80:iä, vaan jossain 50-55 km/h hujakoilla. Ja se ei olisi ollut ongelma, jos k.o toitsussa olisi ollut jotain tuikkua, olisi näkynyt parkitkin. Mutta kun ei.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Kieltämättä hämmentävää kyvyttömyyttä. Ennakko-oletus on että 99% kanssaliikkujista hengittää suun kautta. Mutta viimeisen viikon aikana ovat päässeet yllättämään röyhkeällä kyvyttömyydellä. Ne omat ongelmat ovat (liikenteessäkin) muiden ongelmia… Erityinen hetki oli se kun vastaantulija tulee kaistallani, kun hänen oma kaista on suht täynnä pysäköityjä autoja ja lunta. Pysähdyn, jotta hänelle jää aikaa väistää sivussa näkyvään sopivaan kohtaan. Hän jatkaakin eteenpäin ja vilkuttaa valoja! Levitän kädet, rouva painaa minulle torvea. Nyt aion olla tässä kohtaa toksinen setämies ja sanoa että sukupuoli häntä suojaisi, minä peruutin - suht pitkän matkan. Enkä protestoinut, hän oli selvästi kaiken avun tuolla puolen. Herrahenkilöä olisin mieluusti tilanteessa jututtanut. Tässä onkin nyt kysymys - eikö se ole ikävää tällainen kaksilla korteilla pelaaminen. Olisiko jatkossa palautteen oltava sukupuoliriippumatonta? Eihän se ole oikein että edes oletin hänen sukupuolensa. On sitä minullakin täten korjattavaa liikenteessä…
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Samaa mieltä, valoja olisi syytä käyttää. Bongasin itsekin eilen Riksusta sankarin, jolla oli perä täysin pimeä, mutta toveri ajoi sellaista kyytiä että en saanut kiinni enkä päässyt vilkuttelemaan valoja huomion herättämiseksi, kun en viitsinyt ylinopeutta 60km/h rajoitusalueella painella.
Tähän sellainen huomio, että vaikka tieliikennelaki monelta kohtaa rikottiin ja rampautettiin, niin sieltä edelleen löytyy toisen luvun viides pykälä:Aquatica kirjoitti: ↑14 Joulu 2022, 21:58Oli ihan kiva ylläri, kun edessä pöllystä löytyi ehkä 30 km/h hiipivä harmaa toitsu ilman takavaloja, pahassa pöllyssä. Ja mullakaan ei ollut vauhtia läheskään sallittua 80:iä, vaan jossain 50-55 km/h hujakoilla. Ja se ei olisi ollut ongelma, jos k.o toitsussa olisi ollut jotain tuikkua, olisi näkynyt parkitkin. Mutta kun ei.
Tästä etenkin tuon viimeisen virkkeen ensimmäinen lause:Tieliikennelaki 2. luku 5§, https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L2P5 kirjoitti: Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla
Toki, toitsukuskilla pitäisi olla valot päällä, mutta sinne pöllyyn ei silti saa ajaa sellaista vauhtia, että näkyvyys sakkaa niin ettei pystyisi pysähtymään näkyvällä osalla, eli ennen (pakenevaan) Toyotaan osumista. Tästä aina joskus väännellään keskustelupalstoilla, että tarkoittaako virke kokonaisuudessaan sitä, että pitääkö pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla aina, vaiko vain silloin jos näkymättömällä osalla olisi ennakoitavissa jotain ylläriä. Virallinen kanta tietääkseni on, että aina, mutta sillä ei oikeastaan ole väliä, koska joku sen pöllyn nostaa ja siitä on ennakoitavissa, että jotain siellä on - onko se sitten toitsukuski vai vauhkoontunut hirvi, mutta pölly harvemmin nousee ihan ittekseen. Ja jos siellä on joku muu auto kuin toitsu, niin autoon saattaa iskeä sähkövika joka hävittää ne takavalot kuskin huomamaatta.
tl;dr: vaikka kyltissä lukee 80, niin kelin tahi muiden olosuhteiden vaatiessa alempaa nopeutta se 80 ei ole sallittu nopeus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
Noista valoista vielä kerran: tojotoissa ei ole valoja, eikä tule. Olkoot sitten mitä hyvänsä säästöä tai kyvyttömyyttä rakentaa automatiikkaa tai mitä lie. Kiiat/hundait tulee heti hyvänä kakkosena tuossa takavalottomuudessa. Kiinainmaissa ja sielläpäin ei valoja ilmeisesti käytetä, jottei keskushallinnot hermostu.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jiitee
- Viestit: 4343
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Käyttäjävirhehän tuo on, aika älyvapaata ajaa näillä keleillä pelkillä päiväajovaloilla.palkus kirjoitti: ↑14 Joulu 2022, 23:13Noista valoista vielä kerran: tojotoissa ei ole valoja, eikä tule. Olkoot sitten mitä hyvänsä säästöä tai kyvyttömyyttä rakentaa automatiikkaa tai mitä lie. Kiiat/hundait tulee heti hyvänä kakkosena tuossa takavalottomuudessa. Kiinainmaissa ja sielläpäin ei valoja ilmeisesti käytetä, jottei keskushallinnot hermostu.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 15043
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
No, tässäkin tapauksessa pystyin pysäyttämään näkyvällä osalla - tai olisin pystynyt, jos olisi tarve pysähtyä tullut. Se ei vaan näkynyt kovin hyvin, koska väri & tuisku.Polforea kirjoitti: ↑14 Joulu 2022, 23:08Virallinen kanta tietääkseni on, että aina, mutta sillä ei oikeastaan ole väliä, koska joku sen pöllyn nostaa ja siitä on ennakoitavissa, että jotain siellä on - onko se sitten toitsukuski vai vauhkoontunut hirvi, mutta pölly harvemmin nousee ihan ittekseen.
Tuossa kelissä pölly tosiaan oli ihan luontoäidin itsensä tekemää, ei käytännössä autoilla ollut mitään merkitystä sen kannalta.
Ja siksihän sitä itsekin rauhassa ajelin, jotta pystyy sen kopperon pysäyttämään tarvittaessa
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Juu ja niinhän kirjoitit, että ajelit hiljempaa, kuten pitääkin - en sinua ajostasi soimaa. Se vaan on (kuten katukuvasta näillä keleillä näkyy) tosi yleinen ajatus tai käsitys, että se kylttirajoituksen mukainen nopeus on sallittu vauhti ja sitä myötä ihan ok.
Mutta ei se ole, kun laki erikseen speksaa, että olosuhteisiin liiallinen vauhti on kielletty, eikä kielletty voi olla sallittu. Siksi peräänkuulutan, että tälläisessä kohtaa ei puhuttaisi sallitusta vauhdista, vaan nopeusrajoituksen mukaisesta vauhdista. Parempi retoriikka voisi saada edes jonkun hoksaamaan, että välillä kannattaa vähän himmata.
Mutta ei se ole, kun laki erikseen speksaa, että olosuhteisiin liiallinen vauhti on kielletty, eikä kielletty voi olla sallittu. Siksi peräänkuulutan, että tälläisessä kohtaa ei puhuttaisi sallitusta vauhdista, vaan nopeusrajoituksen mukaisesta vauhdista. Parempi retoriikka voisi saada edes jonkun hoksaamaan, että välillä kannattaa vähän himmata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- h_lauri
- Viestit: 6681
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Ykköskehällä ehkä jo 2010 joku taksari ajo vasenta kaistaa ja ku pysyin omalla kaistallani eikä se päässy ajolinjaa pitkin ohi, soitti mulle torvea.
Soittelin ite tossa toissapäivänä, ku joku tuhannentökkerö Olariin mennessä ajo kaistaviivan päällä liikenneympyrään kahtakymppiä ja ite oisin menny oikeata kaistaa ns. suoraan normivauhdilla.
Jengi ei uskalla ajaa siinä lumen päällä, siitä se on kiinni.
Re: Liikenteestä
Kyllähän se nyt ihan siis....kertoo aika paljon jos ei vaan keli ku keli ja kello ku kellon aika ei osata niitä valoja laittaa. Kyllähän se kertoo ihmisen ymmärtämisestä aika paljon. Autoilu on pakollinen paha, eikä kiinnosta eikä välitäkkään kiinnostaa. MItäpä sitä miettimään. MInähän vaan tässä ajelen kauppaan ja takasin kotiin. Mitäpä sitä niin...
Variston uuden tien pätkän oikasijat. Huomio. Sielä on edelleen kyltti, sallittu joukkoliikenne ja taksit ja työmaa-ajoneuvot.
Se kyltti on aika iso siinä molemmissa päissä. Sielä on lisäksi toiseen suuntaan 2 ja toiseen suuntaan 3 STOP merkkiä.
Tänään mitä ajelin 300:sta tossa 10 tuntia, niin yksikään näistä oikasijoista ei ees jarruttanut näissä STOPEISSA. Parhaat veti niistä 60kmh läpi. Sitten te vielä jumankekka selittätte, että olette jotain turvallisia kuljettajia ja osaatte ajaa? Kun ette ees osaa lukea?! Autokin maksaa niin paljon, ettei ees kahen vuoden työllä tienaa noin paljon. Edelleen, millä te olette ne autot saaneet ja työpaikkanne ja talonne, jos ette osaa lukea? )=I ; Tälläkö?
Sanon vaan, että tosiaan jos se sallitaan läpiajolle se tienpätkä tuola Vantaalla, niin en ylläty jos tulee ruumita. Siinä on useempi suojatie. Pari koulua. Kaikenlaista hauskaa. Sitä pättkää sen uuden tien jälkeen ei ole mitotettu bremiun kaahareiden oikasutieksi milään tavalla. 40 rajotusalueella tullaan näkemään kivoja nopeuksia, jos se sallitaan tuo oikasu kaikille. Lisäksi kun bussistahan pitää aina päästä ohi, niin takuu varmasti päästään sinne 80kmh nopeuksiin hetkellisesti.
Vantaan kaupungille pitäs varmaan jaksaa tehdä joku pieni kyselytunti tästä........... Täysin turha tie, joka tuhosi hienon kävely-ulkoilumaiseman. Kiitos.
Variston uuden tien pätkän oikasijat. Huomio. Sielä on edelleen kyltti, sallittu joukkoliikenne ja taksit ja työmaa-ajoneuvot.
Se kyltti on aika iso siinä molemmissa päissä. Sielä on lisäksi toiseen suuntaan 2 ja toiseen suuntaan 3 STOP merkkiä.
Tänään mitä ajelin 300:sta tossa 10 tuntia, niin yksikään näistä oikasijoista ei ees jarruttanut näissä STOPEISSA. Parhaat veti niistä 60kmh läpi. Sitten te vielä jumankekka selittätte, että olette jotain turvallisia kuljettajia ja osaatte ajaa? Kun ette ees osaa lukea?! Autokin maksaa niin paljon, ettei ees kahen vuoden työllä tienaa noin paljon. Edelleen, millä te olette ne autot saaneet ja työpaikkanne ja talonne, jos ette osaa lukea? )=I ; Tälläkö?
Sanon vaan, että tosiaan jos se sallitaan läpiajolle se tienpätkä tuola Vantaalla, niin en ylläty jos tulee ruumita. Siinä on useempi suojatie. Pari koulua. Kaikenlaista hauskaa. Sitä pättkää sen uuden tien jälkeen ei ole mitotettu bremiun kaahareiden oikasutieksi milään tavalla. 40 rajotusalueella tullaan näkemään kivoja nopeuksia, jos se sallitaan tuo oikasu kaikille. Lisäksi kun bussistahan pitää aina päästä ohi, niin takuu varmasti päästään sinne 80kmh nopeuksiin hetkellisesti.
Vantaan kaupungille pitäs varmaan jaksaa tehdä joku pieni kyselytunti tästä........... Täysin turha tie, joka tuhosi hienon kävely-ulkoilumaiseman. Kiitos.
- atti
- Viestit: 606
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Liikenteestä
Näin yleisenä huomiona. Viimeisen viiden vuoden aikana autoilijoiden käytös jalankulkijoita kohtaan on muuttunut erittäin positiiviseen suuntaan. Muistan kuin n. 15 vuotta sitten olimme reisussa ja kyseisessä kylässä autoilijat antoivat tietä, kun jalankulkija oli pysähtynyt suojatien viereen. Tuo tuntui silloin hassulle. Nykyään autoilijat tuntuvat pysähtyvät, jos jalankulkija on edes lähestymässä suojatietä. Eikä tuo ole paha asia.
Sähköpotkulautailijat ovat oma ongelmansa, mutta talvi auttoi noihin.
Sähköpotkulautailijat ovat oma ongelmansa, mutta talvi auttoi noihin.