Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

S_A kirjoitti:
15 Joulu 2022, 17:04
Kyllähän se nyt ihan siis....kertoo aika paljon jos ei vaan keli ku keli ja kello ku kellon aika ei osata niitä valoja laittaa. Kyllähän se kertoo ihmisen ymmärtämisestä aika paljon. Autoilu on pakollinen paha, eikä kiinnosta eikä välitäkkään kiinnostaa. MItäpä sitä miettimään. MInähän vaan tässä ajelen kauppaan ja takasin kotiin. Mitäpä sitä niin...
Mun täytyy kyllä myöntää, että jos olen vuokrannut tai lainannut auton, niin ei mulla ole välttämättä hajuakaan mitä valoja siellä palaa mihinkin suuntaan, ellen käy kiertämässä autoa ja räplää kaikkia nappeja. Ja siihen harvoin on riittävästi muistikapasiteettia kun on lähdössä liikkeelle.

Mutta onneksi maailmassa on paljon minua parempia ihmisiä, niin ei ole pelkkää tuskaa muiden elämä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

atti kirjoitti:
15 Joulu 2022, 19:31
Näin yleisenä huomiona. Viimeisen viiden vuoden aikana autoilijoiden käytös jalankulkijoita kohtaan on muuttunut erittäin positiiviseen suuntaan. Muistan kuin n. 15 vuotta sitten olimme reisussa ja kyseisessä kylässä autoilijat antoivat tietä, kun jalankulkija oli pysähtynyt suojatien viereen. Tuo tuntui silloin hassulle. Nykyään autoilijat tuntuvat pysähtyvät, jos jalankulkija on edes lähestymässä suojatietä. Eikä tuo ole paha asia.
Erittäin totta. Asiaa sen suuremmin tutkimatta väitän, että tässä osaltaan näkyy yksi harvoja hyviä puolia vapaan kasvatuksen seurauksista.

Meinaan, silloin kun minä olin pieni, niin meille opetettiin yksiselitteisesti, että jalankulkijana autoja varotaan, autoja väistetään ja autoja odotetaan. Aina, riippumatta suojateistä. Tietä ylittäessä katsotaan ensin vasemmalle, sitten oikealle, sitten vasemmalle ja kun ei näillä näy yhtään autoa, voidaan mennä.

Hyvä ja turvallinen oppi pienelle ihmisalulle liikenteessä - turvaamalla oma perse pysyy hengissä. Vaan samalla iskostuu mieleen ajatus, että jalankulkija väistää ja odottaa, aina. Jos tämä perusajatus on tarpeeksi syvällä, voi olla auton rattiin päästessä hankala naksauttaa vipua asentoon "autoilija väistää, jos tiessä on paksuja viivoja".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
15 Joulu 2022, 21:14
atti kirjoitti:
15 Joulu 2022, 19:31
Näin yleisenä huomiona. Viimeisen viiden vuoden aikana autoilijoiden käytös jalankulkijoita kohtaan on muuttunut erittäin positiiviseen suuntaan. Muistan kuin n. 15 vuotta sitten olimme reisussa ja kyseisessä kylässä autoilijat antoivat tietä, kun jalankulkija oli pysähtynyt suojatien viereen. Tuo tuntui silloin hassulle. Nykyään autoilijat tuntuvat pysähtyvät, jos jalankulkija on edes lähestymässä suojatietä. Eikä tuo ole paha asia.
Erittäin totta. Asiaa sen suuremmin tutkimatta väitän, että tässä osaltaan näkyy yksi harvoja hyviä puolia vapaan kasvatuksen seurauksista.

Meinaan, silloin kun minä olin pieni, niin meille opetettiin yksiselitteisesti, että jalankulkijana autoja varotaan, autoja väistetään ja autoja odotetaan. Aina, riippumatta suojateistä. Tietä ylittäessä katsotaan ensin vasemmalle, sitten oikealle, sitten vasemmalle ja kun ei näillä näy yhtään autoa, voidaan mennä.

Hyvä ja turvallinen oppi pienelle ihmisalulle liikenteessä - turvaamalla oma perse pysyy hengissä. Vaan samalla iskostuu mieleen ajatus, että jalankulkija väistää ja odottaa, aina. Jos tämä perusajatus on tarpeeksi syvällä, voi olla auton rattiin päästessä hankala naksauttaa vipua asentoon "autoilija väistää, jos tiessä on paksuja viivoja".
Hmm - muistan nassikkana kun olin faijan kyydissä se sanoi usein ”lapset on liikkuvia varoitusmerkkejä”. Se aina teroitti sitä että sitten kun ajat, niin lapsia varotaan, ne tekee yllättäviä asioita. Siis silloin kun olin itse lapsi… Kieltämättä se on jäänyt mieleen! Varon aina jopa paikkoja joista voi lapsi sujahtaa esiin jonkun nurkan takaa. Jaan saman varovaisuuden koirien suhteen ja erityisen kohteliaisuuden ja tilan antamisen olen varannut myös viehkeille naisoletetuille kun he kulkevat jalan kaupunkiympäristössä. Tässäkin kahdet kortit, kun sama höpönassu istutetaan ratin taakse, en kanna vastaavaa teiden ritarin taakkaa… Anyways, nyttemmin pienen pojan isänä olen kertonut pojalle liikennesäännöt mutta myös sen että haudassa ei naurata vaikka olikin oikeassa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ehkä kiitos kaikesta kuuluukin älypäälaitteille. 15 vuotta sitten kadun yli pääsi vain teeskentelemällä, että on täysin omissa ajatuksissaan eikä huomaa lähestyvää autoa.Jos otti autoon selkeästi katsekontaktia, tuli samalla tunnustaneeksi tappionsa. Toki sitä autoa piti syrjäsilmällä seurtata - muutama % olisi ajanut päälle. Tyypillisesti naiskuskeja kännykkä korvalla tai sitten "karvahattu" liikenneympyrässä.

Vai olisiko syynä nämä liikenneympyrät? Niissä järkiautoilijat sekoilivat okein huolella, mutta 20 vuodessa on hiljalleen alkanut jo sujua pl vilkun käyttö ympyrästä poistuttaessa. Ja kun tässä on viimein opittu jalankulkijoita ja pyöräilijöitä väistämään, niin samaa oppia sovelletaan muuallakin. Eli pysähdytään antamaan pyöräilijöille tilaa silloinkin, kun pyöräilijä on väistämisvelvollinen -> pyöräilijät ovat oppineet, että auton eteen saa koukata täysin surutta....
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

insinörtti kirjoitti:
16 Joulu 2022, 07:10
pyöräilijät ovat oppineet, että auton eteen saa koukata täysin surutta....
Tämä on totta - ja omituinen hybris. En kuuna kullin valkeana voi kuvitella tilannetta, jossa olen niin paljon parempi ihminen kuin muut, että se antaa jonkinlaisen sädesuojan toiminnalleni ja muutun haavoittumattomaksi. Mutta vuosien havainnointi pääkaupunkiseudun liikenteestä tukee päätelmää, että jotkut todella ovat tätä mieltä. Kiivaasti.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja karila »

Rosso Veloce otti Kustavintiellä peuran keulakulmaan, ei henkilövahinkoja. Peura jäljestettiin ja lopetettiin.
Liitteet
20221226_171348.jpg
20221226_171348.jpg (91.69 KiB) Katsottu 4913 kertaa
- Kari

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ :( ja keulaan uutta osaa. Näitä sattuu. Kuhan tulee kunnolla laitettua.
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
26 Joulu 2022, 18:03
Rosso Veloce otti Kustavintiellä peuran keulakulmaan, ei henkilövahinkoja. Peura jäljestettiin ja lopetettiin.
Poroja liikkuu paljon tuollakin. Oliko minkä kunnan puolella?

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Paljon poroja?
Tirsk.

Tuntuu, et porot ajaa noit auto-oletettuja.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jalittam kirjoitti:
27 Joulu 2022, 01:22
Paljon poroja?
Tirsk.

Tuntuu, et porot ajaa noit auto-oletettuja.
:-D

Peura-poro-kauris, what ever kunhan ei ole hirvi.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja karila »

FinPat kirjoitti:
26 Joulu 2022, 21:05
karila kirjoitti:
26 Joulu 2022, 18:03
Rosso Veloce otti Kustavintiellä peuran keulakulmaan, ei henkilövahinkoja. Peura jäljestettiin ja lopetettiin.
Poroja liikkuu paljon tuollakin. Oliko minkä kunnan puolella?
Vehmaa
- Kari

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja silverine »

Meinasin eilen päästä perheen kanssa autaammille ajoteille, paketoituna Mitoon.
Kotimatkalla Alavudelta Espooseen, 65:n mutkatiellä jossakin Kurun tienoilla
notkosta mäen päälle noustessa kohti tulee valkoinen maasturibimmeri väärää
puolta
.. :crazyeyes: Aikaa reagoida ehkä sekunti, kohti tulee, ei korjaa kurssia. Väistän vasemmalle, bimmeri
sujahtaa ohi, kallion vierestä suoraan ojaan..
Hätävilkut päälle ja peruuttelen hiljaksiin mäen alas. Autosta könyää kuus-seiskakymppinen ukko.
Avokki ryntää kyselemään vointia, äijää tuntuu kiinnostavan lähinnä autonsa kohtalo. Minä kysäisemään,
miksi auto oli väärällä kaistalla, meinasit juuri tappaa meidät.. Selkeästi uutinen hänelle. Kaveri nukkunut rattiin.
Lanssi tuli paikalle 10ssä minuutissa, poliisi puolessa tunnissa. Kerroin stoorin heille, jäivät haastattelemaan kuskia,
ihan päänsilityksellä ei selviä..

Helvetinmoinen tuuri kävi, ei kuolleita, loukkaantuneita tai edes peltiä rytyssä. Onneksi muita
autoja ei bimmerin perässä tullut. Koska oikealla kallio, ainoa vaihtoehto oli väistää vasemmalle kaistalle
tai vastapuolen ojaan.

Kiva olla elossa. Let's be careful out there.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Tuossa oli kyllä jo varjelusta. Mitenköhän olisi sähköaivo tuossa tilanteessa toiminut, olisiko väistänyt vasemmalle ja pelastanut tilanteen, kuten kuskin käsi
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

silverine kirjoitti:
27 Joulu 2022, 20:45
Kiva olla elossa. Let's be careful out there.
Hyvin toimittu ja perhe pelastettu. Ajotaidosta ja hereillä olemisesta liikenteessä on hyötyä tuurin lisäksi.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ ^^ ^^^
Juu, roppakaupalla tuuria. Tapahtunut pyörii vielä aika ajoin mielessä, ymmärrettävästi. Varmasti siitä, että
on harrastellut auton käsittelyä radalla ja simulaattoreissa, on ja oli hyötyä tuossa...selkäytimestä tulee
suht oikeita ratkaisuja. Väistöliikkeestä en muista mitään, ennen ja jälkeen kyllä.
Liukkaita kohtia oli kyllä tiessä aiemmin, mutta juuri tuossa kohtaa ei ollut erityisen liukasta, ainakaan tieurassa.
Jos olisi ollut peilijää, niin olisiko saanut tehtyä tarpeeksi terävää väistöä..tai pysynyt tiellä..
Nukkumatti olisi voinut osua nyppylän päällä olevaan kalliioon ja tullut poikittain tiellä vastaan, rekka perässä etc.
Nyt tyypillä kävi kyllä mieletön tuuri, autollekaan ei melko varmasti käynyt mitenkään.

Kyseistä tieosutta on tullut tahkottua edestakaisin keskimäärin 4-5 kertaa vuodessa viimeisen 23 vuoden ajan, enkä muista
yhtään omaa selkeää vaaratilannetta, saati autoja ojassa tai muutakaan isompaa hässäkkää. Sinänsä pikku ihme, kun
on varsin mutkainen ja kumpuileva maasto.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Auton ajettavuus ja kuljettajan reagointikyky ovat kyllä ne parhaat turvavarusteet. Nyt oli valinnoista hyötyä - sekä laitteesta että harrastuneisuudesta. Ei tarvinnut testata sitä passiivista turvallisuutta…

Hieman hämmentää potentiaalisen murhaajan selitys nukahtamisesta kumpuilevalla, mutkaisella ja liukkaalla tiellä. Omat pakko pysähtyä -tilanteet ovat enemmänkin luotisuorilla kesäöisillä tieosuuksilla.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ Sanoi lähteneensä Helsingistä, matkalla Virroille. Riippuen kaahaamisen asteesta, oli ajanut lähemmäs 2½ tuntia putkeen.
Puhui myös jotakin "herpaantumisesta".. rattiin nukkuminen on oma tulkintani, lähinnä siksi, että on havahtunut vasta
ojan pohjalla eikä tajunnut aiheuttaneensa vaaratilanteen vastaantulijalle(meille).
Äijä kävi kyllä oudon hitaalla, mutta hitaalla käyviä ukkoja tallustaa siellä täällä. Viina ei haissut, mutta saattoi joulunvietto
vielä tuntua vanhan miehen kropassa.. Voihan taustalla olla jokin sairauskin.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tämäpä se. Suomi on harmaa ja vielä lisää harmaantuu. Ajokyky on toki yksilöllistä, kaikilla sitä ei ole minkään ikäisenä. Mutta kilometrejä kun kertyy, niin kremppaa alkaa kroppaan ja joskus päähänkin ilmaantua. Ei kaikille - mutta useimmille. Tästä hyvä esimerkki oma lähikauppani, jonka parkkipaikka on kenties puhoksen ostaria vaarallisempi hengailuun. Mustapekka on kovasti eläkeläisten suosiossa - ja se näkyy sekä tuntuu erikoisina ajosuorituksina. Mentaliteetti tuntuu olevan että mitä tahansa saa tehdä, kunhan sen tekee hitaasti vailla reagointia ympäristöön. Nämä kun siirretään maantienopeuksiin, on suoranainen ihme miten vähän jauhelihaa saavat aikaan.

Ollaan tosiaan varovaisina siellä ulkona - myös ne mummot ja vaarit, jotka voisivat miettiä onko Virroille niin kiire ettei voisi pysähdellä useammin kahville tai prostaattaa helpottamaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vastaantuleva auto omalla kaistalla ei ole ollekaan kiva :shock: . Onneksi ei käynyt kuinkaan.

Itselle vähän vastaava likipiti oli kesäkelillä oikealle kääntyvässä mutkassa ja omaan kulkusuuntaani vielä pyöräilijä väistettävänä. Vastaantulija oikoi isosti ja itselle jäi vaihtoehdoksi ohjata niin oikealle, kuin mahtuu menemättä ojaan ja täysjarruttaa toivoen, etten itse aja fillaristin yli. Lieköhän vastaantullut edes tajusi, mitä meinasi käydä ja onneksi ajoin itse rauhaksiin, olin hereillä ja jarrutkin pelasi. Oli itsellä junioritkin kyydissä, niin vähäsen säikäytti aikanaan tuo.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ajelin tänään Aquaticalta kotioppäin. Matkalla on semmonen aika pirullinen ässämutka mallia alamäki -> tiukka vasen -> oikea -> ylämäki. Paikkahan on tuttu ja otin siinä vauhtia pois ihan reippaasti, jonnekin 30-40 nurkille (mainitaan, että rajoitus on 80, vaikka sillä ei ole väliä, koska niin kovaa ei saa ajaa etteikö auto pysyisi hallussa), mutta en ihan tarpeeksi, eikä 159 ihan halunnut kääntyä kaistalla pysyen. Tottakai just tällä kertaa sattuu tulemaan vastaan auto, joten kisuttelin sitten kaasupolkimella keulaa takaisin omalle puolelle ja sainkin, mutta seuraavaksi viisysi halusi lähteä työntämään takapäätä siihen vastaantulijan eteen. Vähän keventämällä sitten oikesi sekin.

Onneksi paikka oli selkeesti tuttu vastaantulijallekin ja hälläkin vauhti pudotettuna alas, joten kovin vaarallista tilanteesta ei saatu (osuessakin olisi jäänyt peltivaurioihin), mutta silti muistuttava tilanne siitä, että kannattaa olla huolellinen.

Virheitä sattuu itellekin, olkaa siis tarkkana ja ajakaa paremmin kuin minä! Yleisellä tiellä paras kuski ei ole nopein, vaan se, jota tarvii väistellä vähiten ja jonka jäljiltä tarvii korjata asioita vähiten.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

lerppu kirjoitti:
28 Joulu 2022, 10:04
Hieman hämmentää potentiaalisen murhaajan selitys nukahtamisesta kumpuilevalla, mutkaisella ja liukkaalla tiellä.
Autoa pystyy ajamaan unissaankin. Taisi olla jossain myytinmurtajen testissäkin tämä - kuski voi vetää pienet torkut ja pitää auton kaistallaan (keilakujassa) unissakävelijän reflekseillä. Toisin mitään korkeampaa aivotoimintaa ei kannata odottaa eikä kykyä reagoida yllättäviin tilanteisiin ole.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

insinörtti kirjoitti:
29 Joulu 2022, 08:19
lerppu kirjoitti:
28 Joulu 2022, 10:04
Hieman hämmentää potentiaalisen murhaajan selitys nukahtamisesta kumpuilevalla, mutkaisella ja liukkaalla tiellä.
Autoa pystyy ajamaan unissaankin. Taisi olla jossain myytinmurtajen testissäkin tämä - kuski voi vetää pienet torkut ja pitää auton kaistallaan (keilakujassa) unissakävelijän reflekseillä. Toisin mitään korkeampaa aivotoimintaa ei kannata odottaa eikä kykyä reagoida yllättäviin tilanteisiin ole.
Ostan tämän. Selittää miksi auto jokatapauksessa on niin ylivoimainen laite. Sitä operoidakseen ei tarvitse olla nero tai edes hereillä. Ja ne, jotka ovat siellä gaussin käyrän alkupäässä, joko hetkellisesti tai pysyvästi; samalla laitteella etevämmät pystyvät niitä väistelemään! Ilmiö on helppo todentaa - uskoisin että autoforumistit ovat lähtökohtaisesti jakautuneet sinne vähintään auton hallinnan paremmalle puolelle. Tällöin lienee tuttua säännöllisesti bongata liikenteessä ”se” auto, jota pitää varoa. Ei tarvitse olla isokaan asia, tunnistat vaan suurella varmuudella liikenteestä ne, joista tulee ongelmia - ja joko pidät heidät ”tähtäimissä” tai laitat etäisyyttä välillenne. Ja ihmettelet niitä kanssa-autoilijoita, jotka vaikuttavat tiedostamattomille kyseiselle vaaralle. Ennakointi on turvallisempaa kuin reagointi…

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
29 Joulu 2022, 10:08
Ei tarvitse olla isokaan asia, tunnistat vaan suurella varmuudella liikenteestä ne, joista tulee ongelmia - ja joko pidät heidät ”tähtäimissä” tai laitat etäisyyttä välillenne. Ja ihmettelet niitä kanssa-autoilijoita, jotka vaikuttavat tiedostamattomille kyseiselle vaaralle. Ennakointi on turvallisempaa kuin reagointi…
Maantieajossa tuntuu siltä että kaistaviivojen välissä pysyminen on se helpoin tehtävä ja yleensä viivarikon tekijät vaikuttavat muutenkin rattijuoppoilta tai sitten ovat kännykän räplääjiä. Seuraavaksi vaikeinta tuntuu olevan sitten tasaisen etäisyyden ylläpitäminen edellä ajavaan ja kaikkein vaikeinta tasaisen nopeuden ylläpito.

Aika kaukaa tosiaan näkee ne jotka heiluvat viivojen välissä tai välillä jopa ulkopuolella. Strong Avoid.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tossa jutusssa huomioni kiinnittyi vasemmalle väistämiseen. Ehkä vastaantulija oli oikeasti nukuksissa, koska ei vetänyt takaisin omalle kaistalleen. Pahaa jälkeä olisi tullut, samoin myös oikealle väistettäessä.

Ehkä kumpikaan kuski ei lähiaikoina voita lotossa tai arpajaisissa.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja silverine »

Hyvää pohdintaa aiheesta, jampat. Painotan tähän vielä, että ainoa mahdollisuus väistää, oli vasemmalle.
Joko palaten heti omalle kaistalle, tai sitten vastapuolen ojaan. Oikealle, niin olisi osunut tuolla kurssilla
kuskin puolen keulaan tai kylkeen, sen verran oli ahdasta siinä.
Kuvittelen noteeraaneeni, että bimmerin takana ei näkynyt muita autoja...voi olla kuvitelmaakin.
Anyways, seuraava auto siitä suunnasta tuli vasta minuutin kuluttua. Sitä pohdin myös, että jos itse
olisin ajanut bimmerin perässä, joka lähtee valumaan väärälle kaistalle suoralla, mutkan jälkeen,
olisin nostanut kaasua ja jäänyt seuraamaan what next. Eli olisin tehnyt sopivan hajuraon toisesta
suunnasta tilannetta lähestyvälle itselleni. :wink: Seuraatteko? :lol:
Mutta liikenteessä ei kannata koskaan olettaa yhtään mitään (muuta kuin pahinta) toisista autoilijoista,
joten se siitä.

Nukuksissa ajamisesta vielä: tunnustan syntini. Olin nuori ja tarvitsin rahaa. Eiku.
Vuosi -94 tai -95... Olin tehnyt 25 tuntia duunia putkeen, tulin aamulla himaan ja suorilta lähdin kaverin
kanssa Seinäjoen Provinssirockiin. Kaverilla ei korttia eli minä ajoin. Ei mitään ongelmaa. Katottiin keikat
ja kohti kotia puolilta öin. Samaisella tie 65:lla rupesi hiukan väsyttämään...mikrounta tuli nukuttua
lukemattomia kertoja, mutta mutkatie ja laiton vauhti auttoivat keskittymään. Kaveri höpötti taukoamatta
vieressä. Hämeelinnassa saatiin 24H -asemalla kahvia koneeseen ja matka stadiin meni ok. Jätin kaverin sinne,
mutta yksin ajaessa Lahdenväylältä Korsoon rampista käännettäessä meinasin ajaa puolesta välistä pöheikköön.
Kotona olin n. 46h putkeen valvoneena. Hengissä, enkä tappanut ketään. Siihen on jäänyt väsyneenä ajamiset. :!:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

silverine kirjoitti:
29 Joulu 2022, 13:10

Mutta liikenteessä ei kannata koskaan olettaa yhtään mitään (muuta kuin pahinta) toisista autoilijoista,
joten se siitä.
Tästä muistuu mieleeni Margaret Tacherin suuhun laitettu kommentti, kun hän opetti tytärtään ajamaan autoa: ”Remember; everyone else in traffic is either reckless or inept.”
On Rautarouva sitten sanonut tuon tai ei, niin fanitan!

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Mitä jäi liikenteestä mieleen 2022?

-Punasiin päin ajamisen yleistyminen. Ehdottomasti se. Jännä miten niin yksinkertainen asia on monelle ihan yks hailee.
- kännykkä ja ajaminen

NE, jotka ovat joutuneet punasiin päin ajajan keilaamiksi risteyksissä (Allekirjoittanut on yksi niistä), tietävät miten kivaa on kun ei voi lyödä toista siitä hyvästä vaan on vielä pakko koittaa ymmärtää ja olla järkevä eikä antaa kaiken pskan tulla ulos suusta mitä ikinä vaan keksii........

Tänään ajelin yhden Raskattaren takana tossa parisen kilsaa. Hienosti kyllä hoitu ukolta puhelimen kanssa säätääminen ajon aikana. 5-10kmh alinopeutta ja ikuinen kaistanvaihto. Sanon suoraan sen, että jos minä lähemmäs miljoonan kilometrin kokemuksella raskaasta kalustosta en pysty ajamaan turvallisesti ja selaamaan puhelinta ajon aikana - ei pysty kyllä B-korttilainenkaan, joka ajaa töihin ja kotiin 10 000km vuodessa. Ei varmasti pysty. Jos joku väittää näin, puhuu pskaa. Käydään vaikka testiradalla kattomassa miten se homma etenee....jos jollain on tähän jotain muttia?

On ihan käsittämätöntä, että jengi ei tajua tätä....isoilla paremman väen autoilla ajavat ja pitäs olla älykkyyttä ja ymmärrystä kun on varaa tollasiin. Mutta. Ei ole. Sillon kun vuosi sitten Myyn (oma auto siis) perseeseen ajoi se yksi rouva (seistiin punasissa 10s ja akka ajo perseeseen siitä huolimatta), joka jäi pidemmäksi aikaa maijaan istumaan - hakuin sen lyttyyn siitä puhelimen käytöstään, että ei se enää osannut sanoa mitään. Sanoin ihan suoraan, että "mietippä jos tän perselaudan tilalla ois 7v lapsi tuola tien poskessa elottomana, mitä helvettiä sinä sillon tekisit, mitä sinä sitten sanoisit niille vanhemmille, katsoin puhelinta ja en mä tiedä...noku mutku, mitä vttua sinä oikeesti stana mietit..tajuatko sinä yhtään mitä tässä voi käydä oikeasti sinä tapat vielä jonkun täällä....?!!!!""

Ei se sitten enää sanonut mitään, ootti vaan poliisia ja ambulanssia, pojalla kun sattu selkään siinä rytäkässä....

Onko se puhelin oikeasti niin stanan tärkee, että sitä ei voi olla räpläämättä ajon aikana? Ei voi olla. Jos on. Pysy himassa. Mee vaikka sängynalle, liimaa ittesi kiinni siihen sänkyyn ettet tapa ketään täällä suoranaisen totaalisen tyhmyyden takia.....kiesus....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

S_A kirjoitti:
29 Joulu 2022, 18:50
-Punasiin päin ajamisen yleistyminen. Ehdottomasti se. Jännä miten niin yksinkertainen asia on monelle ihan yks hailee.
- kännykkä ja ajaminen
Minun pitää valitettavasti olla samaa mieltä kanssasi. Ei niin montaa vuotta sitten päin punaisia ajamista näkyi kohtuullisen harvoin nyt se on ihan jokapäiväistä. Ei vaan voi tajuta. :(

Kännykkävitsaus on ollut keskuudessamme kauan mutta sekin on nyt viime vuosina lähtenyt totaalisesti lapasesta.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Silverinen selostus tapahtumasta oli kieltämättä aavistuksen eläväisempi kuin paikallislehden, joka kuvaili tapahtuman kokonaisuudessaan näin:
Ylöjärven Uutiset kirjoitti:Ylöjärvellä tapahtui henkilöauton ulosajo Tapaninpäivänä 26.12. Ulosajo sattui klo 13.20 Uuden-Kuruntien ja Parkkuun tienhaaran kodhila. Onnettomuudessa ei sattunut henkilövahinkoja.
Vähänpä uutiset kertovat niiden taustalla olevista tapahtumista...
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

FinPat kirjoitti:
29 Joulu 2022, 19:11
S_A kirjoitti:
29 Joulu 2022, 18:50
-Punasiin päin ajamisen yleistyminen. Ehdottomasti se. Jännä miten niin yksinkertainen asia on monelle ihan yks hailee.
- kännykkä ja ajaminen
Minun pitää valitettavasti olla samaa mieltä kanssasi. Ei niin montaa vuotta sitten päin punaisia ajamista näkyi kohtuullisen harvoin nyt se on ihan jokapäiväistä. Ei vaan voi tajuta. :(

Kännykkävitsaus on ollut keskuudessamme kauan mutta sekin on nyt viime vuosina lähtenyt totaalisesti lapasesta.
Kyllä ihan yleinen tällänen asenteellinen muutos on havaittavissa. On ihan OK vetää punasiin vaikka ne on palaneet sekuntti tolkulla. On ihan OK räplätä puhelinta ihan missä vaan ajon aikana. On ihan OK teipata se rattiin keskiöön kiinni ja selailla facebookkia. (Nähty)

Osalle nää on OK. Toivottavasti osa näistä osuu tolppaan joku päivä ton puhelimen takia. Toivottavasti nää punasiin päin ajajat menettää korttinsa joku päivä. Osa meinaa ajaa niin törkeesti punasiin, ettei siinä enää kysellä jääkö se kortti. Tullaan niin lujaa ja sellasissa paikoissa, joissa kuolee ihmisiä, jos menee pieleen. Kuten se mersu kuski josta kirjotin, punasiin vaikka 3 alakoululaista lasta oli suojatien eessä oottamassa vihreitä. Valot vaihtu sekutti kun tää auto oli suhahtanut siitä. Eikä tämä Mersu kuski ees jarruttanut. Ei valot ees välähtäneet. Näitä ihmisiä sanotaan K***viksi. Toivottavasti on häpy elämä..varmasti todella hienoa.............

Se on vielä ihan käsittämätöntä tosiaan, että autot jotka tosiaan maksaa satkun verran uutena, omistajilla on täppiä ja hyvä palkkainen työ, johon ei duunarit pääse, on pakko olla keskimäärästä (jotenkin älykkäämpi tai jotain muuta vastavaa lukenut paljon tai jotain että saa tollasen työn) - näiden ihmisten älykkyys on täys nolla mitä liikenteeseen, ajamiseen, ennakoimiseen, liikenteen lukemiseen, riskien ymmärtämiseen, tehtyjen päätösten seurauksien ymmärtämiseen tulee. Yleisesti ajamiseen....

Osa ei ees tajua mikä on lumiharja tai mitä vilkku tarkoittaa. Osa ei tajua mikä on STOP merkki ja osa ei vaan tajua muutenkaan mitään mistään. Ajetaan ku prse naamalla, mutta ei siedetä kritiikkiä siitä yhtään. Sen jälkeen ei olekaan enää mitään sääntöjä, ei kunnioitusta, ei harkintaa. Ei mitään. On vain hän ja hänen pieni vehkeensä, jota loukattiin vaikka hän ihan itse on syyllinen alunperinkin koko sotkuun, ei kukaan muu. Luulis, että tälläsillä ihmisillä riittäis älliä tajuta, että jos räplään puhelintani, voin ajaa vahingossa jonkun päälle kun katse on alas koelautaan sekuntti tokulla. Muttei ne tajua. Ei ne vaan tajua sitä. Hienoo on elämä kyllä on vehkeet ja autot ja pelit ja kaikki, mutta älyä on nolla. MIllä lie autonsa saaneet. En tiedä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kyllä ne tietää että ne voi tappaa jonkun, varsinkin lapsen. Ei ne välitä. Ei se ole heidän ongelma tai ainakaan heidän vastuulla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tie 45, Nurmijärvi/Jäniksenlinna siinä Pertun nurkilla - seuraava risteys, itseasiassa.

Aika harvoin näitä nähnyt, mutta tänään näin *kolme* autoilijaa peräjälkeen, kahdesta suunnasta, jossa ajoivat pysähtymättä stopin ohi.

Ekan kohdalla ajattelin, että sillä tais tulla aivopieru.
Toisen kohdalla mietin, että tuo kyllä tuli aika vauhdilla, ettei tosiaankaan olis siinä luikkaudessa edes kyennyt pysähtymään tarvittaessakaan.
Kolmannen kohdalla totesin, että hyvä ettei kukaan jäänyt alle.

Kaksi tuli sieltä Jäniksenlinnan suunnasta ja tuo kolmas tuli sitten k.o suuntaa vastapäisestä suunnasta. Näkyvyys aamuisessa räntäloskavesisadeasiassa ei ollut parasta kumpaankaan suuntaan, joten aika kovalla tuurilla ajeli nämä tyypit. Aijoo, yksi oli joku vähän tuoreempi märssy, yksi tais olla olympiavolkkari ja kolmas ei jäänyt mieleen lainkaan. Ehkä tojota?

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

lerppu kirjoitti:
29 Joulu 2022, 19:38
^Kyllä ne tietää että ne voi tappaa jonkun, varsinkin lapsen. Ei ne välitä. Ei se ole heidän ongelma tai ainakaan heidän vastuulla.
Niipä. Siltä se ainakin näyttää. Elämä on hienoo ja omaisuutta on ja on sitä on tätä. Muttei ole aivoja eikä empatiaa muita kohtaan.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

HEHE. Tänään Mannerheimintie Ruskeasuon liittymä suunta pohjoinen ja Hämeenlinnaan menevät kaistat.

Ne jotka tietää paikan, kaistoja on 2 suoraan, 1 kääntyvä Pasilaan, joissa busseille etuajoikeus lisämerkein risteyksen jälkeiselle pysäkille.
Vasen kaista oli tukossa, huimat 2 autoa. Henkilöautoa.... OIkealla kaistalla oli rekka lumikuorman kanssa. Ongelma siis. CeeMersu kuljettaja mietti hetken kun vaihtoi kaistaa vsemmalle ja keskelle..kunnes löysikin nokkeluutensa ylimmäisen tason. Ei muuta ku oikealle Pasilaan menevälle kaistalle, jättäytyi sen lumirekan takakulman nurkille valuttamaan autoa, kyttäämään että saa lentävän lähdön sieltä. ja kun valot vaihtu löi luukun lattiaan ja vetäs kaikkien ohi risteyksen jälkeisen bussipysäkin kautta ja näin baana kohti Tamperetta oli auki! Vapaus!
Tunsi olonsa varmasti äärimmäisen nokkelaksi.

Mutta kun mietimme hetken tätä, harmi ettei tämä CeeMersuKuski ole paikalla - Olet menossa kohti Tamperetta. Sinulla on 202km suoraa tietä edessäsi. Etkö sinä osaa ohittaa sitä lumirekkaa sinnä 202km matkalla kohti Tamperetta turvallisesti? Etkö sinä ymmärrä, että sitä on 202km sitä matkaa jossa voit sen ohituksen tehdä. SInun ei tarvitse näyttää olevasi idiootti palikka puupää aasi krpä ja vaarantaa liikennettä ajamalla kaikkien sääntöjen vastaisesti sen takia, että se rekka on 3s edessäsi sen risteyksen jälkeen........... Ja sitten sinä sanot vielä osaavasi ajaa autoa tai ymmärtäväsi liikenteestä jotain? Ai niinkö..................................................

Että voi olla ihminen palikka, suoraan sanoen tyhmä. Mutta tälläsiä neropatteja kyllä löytyy tuolta. Just tälläsiä. Todellisia kynttilän kynttilän kynttilöiden jalkoja..... :roll: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos se olikin menossa Haagaan? Siinä saa parin sekunnin säästöllä paljon paremman prosenttiosuuden kuin matkalla Tampereelle asti :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
30 Joulu 2022, 13:00
Jos se olikin menossa Haagaan? Siinä saa parin sekunnin säästöllä paljon paremman prosenttiosuuden kuin matkalla Tampereelle asti :silly:
Tällainen toksinen diskriminointi luo tänne turvattoman tilan! Siitä ”Haagan” liittymästä voi lähteä myös Metsälään… :(
Myönnetään että saavutettu hyöty hiukan dilutoituu verrattuna Haagaan, mutta varmasti edelleen vaivan arvoista! :silly:

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
30 Joulu 2022, 13:00
Jos se olikin menossa Haagaan? Siinä saa parin sekunnin säästöllä paljon paremman prosenttiosuuden kuin matkalla Tampereelle asti :silly:
Joo en tiedä. Kovasti oli ongelmaa kun autoja edessä tukkimassa hänen elämänsä polun siinä..... Mutta hätä keinot pyhittää. Pienestä se on kii joillai.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ittehän toki oon siinä mulukku ja pötköttelen taajama-alueen vittuuksissani aina viittäkymppiä. Se on monelle ihan kauuuheeta, kun joku ei ajakkaan täyyyysiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Monta kertaa ^^^^

Tuohan on normisuoritus. Järkiautoilijoilla on vimmattu kisa paalupaikasta aina moottoritien alussa tai jo oikeastaan pari km ennen sen alkua. 80 rajoituksella päästellään 100 km/h ja satasen alueella 110-120 km/h. Mutta 120 alueen alettua ei kaikilta enää löydykään lisää pykäliä kaasupolkimesta. Ja suurin osa 120+ nopeuksiinkin yltäneistä tulee 10 min ajon jälkeen perä edellä vastaan.

Moottorien päättyessä sama käänteisessä järjestyksessä eli vasta kolmatta 80 merkkiä tien sivussa tarvitsee totella.

Muita huomioita keskusteluketjuun liittyen. Ennen 2022 tapasin sanoa, että punainen valo on ainoa, mitä noudatetaan tinkimättä. Enää ei tarvi. Loistosuorituksia päivittäin paku- ja järkiautolinjalta (pääosin VAG tuotteet) Ilmalanrinteen rakennustyömaan kohdalla. Yksi kaista pois käytöstä ja tästä syystä risteyksessä tilapäiset liikennevalot. Tilapäiset, joten ei niin just näiden kanssa. Myöhemmin illalla täysin vakiosuoritus ajaa päin punaisia. Ja n. kerran viikossa osuin näkemään, miten Maailman Tärkein ihminen lähtee ohittamaan punaisissa valoissa seisovaa jonoa. Meinasin tällaisesta saada itselleni uuden keulakoristeen. Näitä oli niin paljon, että bussit rupesivat pitämään valoissa seisoessaan päällä vilkkua vasemmalle siinä toivossa, että tämä saisi jonkun sankarin luopunaan aikeestaan. Ne tilapäiset valot olivat siinä reilun vuoden, joten ei tainnut valtaosalle ihan puun takaan tulla tämä paikka....

Sitten tämä ratissa torkkuminen ... en vissin ole aiemmin syntejäni tunnustanut. Inttiaikaan tuli kanssa pariin kertaan ajeltua väsyneenä, mutta pahin sattumus joskus 20 vuotta sitten. Olin liikennevaloissa 2. paikalla ja tajusin, etten muista, minne olen menossa. Hmm. Oli päivänvaloa (helmi/maaliskuuta), joten päättelin olevani matkalla jonnekin asiakaskäynnille/työmaakeikalle. Vaan minne? Oletin, että olen lähtenyt ajamaan oikeaan suuntaa ennen kuin unohdus iski. Tarvitsi vain keksiä, missä olen, niin siitä voisin päätellä, minne olen menossa :-D

Satuin vaan olemaan risteyksessä ryhmitysmerkkien alla eikä etusektorilla näkynyt mitään selkeitä maamerkkejä. Kovasti koitin sovitella näkymää Mäkelänkatuun sun muihin Helsingin sisääntuloväyliin. Ei tärpännyt. Valojen vaihduttua vihreäksi lähdin ajamaan eteenpäin ja hetkeä myöhemmin palaset loksahtivat kohdalleen - heiii, mähän asun tässä lähellä ja olen Vihdintiellä, mutta suunta pohjoiseen! Tässä kohtaa tajusin vilkaista kelloa. Klo 16. Ei hitto - en ollut työkeikalla, vaan matkalla kotiin. Jonkun 5 tuntia normaalia aikasemmin - siksi päivänvalo hämäsi. Takana monen viikon putki ylitöitä ja huonosti nukuttuja öitä. Olin ilmeisesti ajanut ruuhkassa täysin filmi poikki ~10 min. Manuaalivaihteisella autolla.

Mitä opin:
- olen todistanut itselleni osaavani ajaa manuaalilla unissanikin -> ei tarvi hävetä automaatin hankintaa
- vaihtamalla paranee... em. saurauksena syntyi myös välittömästi ajatus, että nyt on oikea hetki ruveta etsimään uutta työpaikkaa
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo sitä näkee kaikenlaista. Toisinaan joudut antaa isolle autolle tilaa jossain mutkassa tai jossain. EIkös sieltä takaa lähetä ohi.... Urpot.
Toisinaan joudut antamaan jollekin kenkäkahjolle väkisin suoralla tiellä tilaa kun meinaa ihan ehdoin tahdoin eteen kävellä. Kun elämä kaatuu siihen 5 sekunttiin. No sitten kun annat tilaa, niin eikös sun takaa lähetä ohi. Oon kerran pelastanut lastenrattaita työntävän äidin ja sen noin 5v lapsen kun painoin torven pohjaan ja he pysähtyivät. Samalla vastaan tulevaa kaistaa vetäs Fiiatti riittävän lujaa ohi nenän eestä. Mitä lie näiden kiireisten päässä liikkuu....

Väsymys:
Se on ihan kauheeta jos sellanen kohtaus iskee aamuyöllä. Mulla on taipumusta kyllä nukkua hyvin ja mennä ajoissa nukkumaan. Mulla ammatin puolesta väsymys tarkottaa lähinnä hetkellistä "ei meinaa silmät pysyä auki" kohtausta eli väsyneitä silmiä. Siihen auttaa muutama opittu kikka:
- Puhaltimet kylmälle
- Sormesta vesipullon kautta vähän kylmää vettä silmiin, piristää kummasti
- Hörppy sokeripitoista mehua, jota mulla on aina mukana ruuan takia, sokerinkin voi auttaa kyllä.
- Liikennevaloissa tai väliaikapysäkeillä jos vaan jää aikaa, tuijotat tyhjyyteen rentouttaen silmät niin kauan kun pystyt
- Päättärillä pidät silmiä kiinni ja vaikka juot samalla kahvia sen 5-10 minuuttia, annat silmien vaan levätä.

Nää kikat auttaa tollaseen hetkelliseen silmät painuu kiinni - tilanteeseen. Nää menee usein ohi pian, etenkin kun pääset tylsältä Vihdintieltä Manskulle. Mutta on se ihan jäätävän kamalaa, kun jokainen monttu herättää sut. Joudut tekee tosissasi töitä, että silmät pysyy auki. Syy tähän on käsittääkseni enemmänkin silmän lihasten väsyminen kuin itse väsymys.

Varmasti tollaseen totaali väsymykseen ei auta muu kuin uni. Voit elvyttää tilannetta, mutta lopulta on pakko nukkua ettet tapa ketään.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Nukkuessa ei pysty autolla ajamaan. Pystytkö nukkuessa kirjoittamaan Alfabbs:lle? Kirjoittaminen on helppoa. Siirrät ajatukset sormien avustuksella näppiksen kautta palstalle. Autoillessa pitää tekniikan osaamisen (menee unissaan) lisäksi huomioida oma liikkuminen, liikennesäännöt ja muiden kulku. Näiden lisäksi pitää olla valppaana yllättävien tilanteiden varalta.
Jos väsy iskee, muutaman minuutin unikin helpottaa. Talvella toimii. Auto sammuksiin ja silmät kiinni. Kun kylmään herää, on takuulla pirteä olo.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Nuo sääntöjutut ovat turhaa ylisuorittamista. Joukkoon sulautuu täydellisesti, jos kykenee seuraamaan edelläajavan perävaloja.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Silmien väsymykseen auttaa myös oikeilla vahvuuksilla olevat lasit.

Terveisin joku, kellä lasit, vaikka kuvitteli näkevänsä varsin hyvin ilmankin.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

insinörtti kirjoitti:
30 Joulu 2022, 20:34
Nuo sääntöjutut ovat turhaa ylisuorittamista. Joukkoon sulautuu täydellisesti, jos kykenee seuraamaan edelläajavan perävaloja.
Tämänpäivän sumussa en olisi sulautunut mitenkään. En nähnyt edelläajavan perävaloja joita olisin ollut kykenevä seuraamaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Et vaan aja riittävän lähellä. Vähennät välimatkaa kunnes tökkää ja sitten vakkarista yksi napsu pois.

Stop ohitus on maan tapa myös täällä. Tuossa näkee noin joka neljännen auton vetävän risteyksen läpi pysähtymättä, osa ryömittää risteyksen läpi ja osa painelee siitä sen 80km/h sen kummemmin ajattelematta. Pääosin ovat siis läpikulkumatkalla ja risteys tulee yllättäen kun on ensin sen 40km matkan edellisestä risteyksestä räplännyt kännykkää. On siis typerää (tai viisasta), että jos tulee etuajo-oikeutettua tietä (800), niin joutuu hiljentämään ja tarkistamaan onko sieltä (822) joku tulossa. Kolareitakin sattuu vuosittain, vaikkei liikennemäärä ole suuri. Olen haaveillut tuohon sellaista teräväreunaista 15cm korotettua suojatietä, missä ei sinänsä mitään ongelmaa ole, kun muutenkin pysähdyt siihen stop-merkkiin.

https://www.google.fi/maps/@64.3532195, ... 384!8i8192

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

matti_vuorio kirjoitti:
30 Joulu 2022, 22:48
^Et vaan aja riittävän lähellä.
Juuri näin. Possujuna on ratkaisu kaikkiin ongelmiin.

- ei tarvi väistellä jalankulkijoita, kun liikenneympyröissä yms. pitää passelin 0,5 s turvavälin edelläajavaan
- voi ajaa risteykseen vanhoilla vihreillä, koska välimatkan ollessa <<2 m possujuna tulkitaan ajoneuvoyhdistelmäksi
- ei tule maantiellä tarpeettomia ohituksia
- ei eksy tieltä lumituiskussa (metodia sovelletaan suurella menestyksellä PKS työmatkapendelöijien toimesta)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja _rico »

insinörtti kirjoitti:
31 Joulu 2022, 08:46
matti_vuorio kirjoitti:
30 Joulu 2022, 22:48
^Et vaan aja riittävän lähellä.
Juuri näin. Possujuna on ratkaisu kaikkiin ongelmiin.
- ei eksy tieltä lumituiskussa (metodia sovelletaan suurella menestyksellä PKS työmatkapendelöijien toimesta)
Mitä jos possujunan ensimmäinen eksyy tieltä? :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Olen todistanut jonon kolmantena autona tilannetta, jossa toinen ilmeisesti seurasi ensimmäisen perävaloja. Ensimmäinen siirtyi päättyvälle kääntyvien kaistalle, toinen seurasi automaatiolla, mutta hetken päästä sillä syttyi joku lamppu ja ilmeisen katsomatta koukkasi takaisin eteeni. Onneksi en ollut lähtenyt ajamaan ohi, kyljessä olisi ollut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

silverine kirjoitti:
27 Joulu 2022, 20:45
Meinasin eilen päästä perheen kanssa autaammille ajoteille, paketoituna Mitoon.
Kotimatkalla Alavudelta Espooseen, 65:n mutkatiellä jossakin Kurun tienoilla
notkosta mäen päälle noustessa kohti tulee valkoinen maasturibimmeri väärää
puolta
.. :crazyeyes: Aikaa reagoida ehkä sekunti, kohti tulee, ei korjaa kurssia. Väistän vasemmalle, bimmeri
sujahtaa ohi, kallion vierestä suoraan ojaan..
Pari vuotta sitten joulun välipäivinä vaimolle sattui liki samanlainen episodi samaisella tiellä; tie 65 pari kilsaa Ylöjärven Elovainiolta pohjoiseen, eli Kurun suuntaan. Vaimo oli havahtunut outoon valoilmiöön, kun etualalla valaistiin kirkkaasti lumipenkkaa: vastaantulijalla oli lähtenyt auto lapasesta ja se eteni kylki edellä vastaantulijoiden kaistalle. Onneksi sladissa tulijan edessä ei ollut ketään ja väistö vasemmalle onnistui. Vastaantulija suhahti Deltan keulan edestä oikealle ojaan lumipenkkaan törmäämättä mihinkään. Nukahtamisesta ei tässä ilmeisesti ollut kyse, vaan nuorelle kuskille oli annettu tehtäväksi noutaa asiakkaan auto Pohjanmaan suunnalta pääkaupunkiseudulle. Pahaksi onneksi noudettavan auton renkaat olivat olleet aivan kelvottomassa kunnossa, joten pito oli hävinnyt liki suoralla mutta liukkaalla tiellä.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

_rico kirjoitti:
31 Joulu 2022, 09:14
Mitä jos possujunan ensimmäinen eksyy tieltä? :mrgreen:
Sieltähän ne sitten kaikki löytyvät ojan pohjalta, Muistaakseni ainakin 1 tällainen tapaus on ollut sankassa lumituiskussa.

Jonon vetäjällä on ankara vastuu. Siksi liikenteessä näkeekin, että possujunassa kakkospaikalla ollut hidastaa vauhtiaan, jos edessä oleva auto kääntyy sivutielle. Mutta kaasupoljin löytyy hyvin vikkelään, jos joku ohittaa tai sivutieltä kääntyy auto eteen.

Tavanomaisempi suoritus on kyllä peräänajo "koska jarrut eivät toimineet normaalisti". Välimatkan pidentäminen ei ole vaihtoehto, koska silloin ei näe edelläajavan takavaloja. Nämä näitä autenttisia toimittajille annettuja vastauksia kysymykseen "miksi kolaroit".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin