Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^M3:sta aito bemaristi olisi ihaillut, mutta Model3:n suorituskyky saattoi tosiaan kiristää päätä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Julli
Viestit: 229
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Julli »

lerppu kirjoitti:
05 Marras 2022, 17:13
FinPat kirjoitti:
05 Marras 2022, 16:38
lerppu kirjoitti:
05 Marras 2022, 15:55
Miksi moinen hoppu rengasjumpalla? Ei nää kaikki voi olla Lapinmatkalla tai vuorotöissä?
Rengashotellien asiakkailla vähemmän mahdollisuuksia hienosäätää asennuspäivämäärää.
Tässä taitaa piillä totuus.

Ainakin minun käyttämässäni rengashotellissa saa valita vaihtopäivän. He ehdottavat päivää ja sen saa vaihtaa linkistä netissä.
Eikö kaikilla toimi näin?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Pääasiassa kyllä. Vaan kun sinne on tähän aikaan vuodesta puskemassa muutama sata muutakin asiakasta, saattavat hyvät ja itselle sopivat ajat olla varattuja siinä kohtaa kun itse niitä katselee.

Tuolloin kannatan lämpimästi sitä, että talvirenkaat vaihdetaan alle turhan aikaisin kuin että ne vaihtaisi alle liian myöhään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Olisi tosiaan helppoa ja kaikilla kivaa, jos kaikki hotelliasiakkaat ryysisivät ensilumen tultua hotellin pihalle :-D Näin on käynyt muutamia kertoja, kun lumet ovat tulleet yllättävän ajoissa ja pyytämättä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

lerppu kirjoitti:
05 Marras 2022, 17:13
FinPat kirjoitti:
05 Marras 2022, 16:38
lerppu kirjoitti:
05 Marras 2022, 15:55
Miksi moinen hoppu rengasjumpalla? Ei nää kaikki voi olla Lapinmatkalla tai vuorotöissä?
Rengashotellien asiakkailla vähemmän mahdollisuuksia hienosäätää asennuspäivämäärää.
Tässä taitaa piillä totuus.
Lisäksi se tosiasia, että nythän on lain mukaan pakko olla talvirenkaat alla, jos talvikelit tulee. Kesäkuussa olleet jo innokkaimmat...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Osa on jättäny varuiksi vaihtamatta kokonaan ja menny nastoilla läpi kesän.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tänään osui kohdalle hämmennys. Suoralla 80:n tiellä tuli hälyvilkut taustalle ja itse hyvissä ajoin laitoin vilkun oikealle ja siirsin ajolinjan reunaan kaasua keventäen. Edessä olevalla oli hälyvaloista vähän pidemmät piuhat, mutta kun huomasi ne, päätti hän hypätä sitten jarrupolkimelle, joka ei juuri sillä hetkellä ollut itsellä oletus, kun lanssi mahtui ohittamaan oikein hyvin ilmankin. Mitään varsinaisesti väärää ei tapahtunut, mutta joku hätä sille edellä ajaneelle iski tilanteessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

gYdEbUh kirjoitti:
05 Marras 2022, 14:30
Itse kun täällä tutuilla nurkilla Lahdessa kruisailen niin hyödynnän yleensä rullausta aika reilusti mm. motarien poistumisissa ja taajamissa isoissa alamäissä.
Ala-Okeroistentiellä, VT 12:lta käännyttäessä, pääsee yli kaksi kilometriä yhtä soittoa vapaalla, vieläpä aika hyvin rajoituksia noudattaen. Ainakin henkilöautolla. Mutta sen varmaan tiesitkin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Carlo Coppa kirjoitti:
06 Marras 2022, 21:44
Ala-Okeroistentiellä, VT 12:lta käännyttäessä, pääsee yli kaksi kilometriä yhtä soittoa vapaalla
*pilknus* vanhalta VT12:lta, nykyinen linjaus kovasti alempana. Siellä, minne joku saattaisi yrittää rullailla :wink: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^^Tuo Ala-Okeroisten tie on tosiaan kummallinen kun se ei näytä jyrkkä mäkiseltä, mutta raskaalla yhdistelmällä raskas kuorma päällä rullaa ainakin lähelle 3 kilometriä hyvää vauhtia jossei edessä ole ketään junnaamassa. Ja raskaalla kalustolla kuuluu rullata aina ''moottorijarrulla''. Henkilöautolla on virallisesti vahva suositus rullata moottorijarrulla muttei sille ole juurikaan käytännön tarvetta nykyään etenkään.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Saakelin jalankulkijat ilman heijastimia. Toikkaroivat 80 km/h tiellä pimeässä. Dashcam kuvaa sunnuntai illalta.

Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Juuri tuota varten on hyvä olla puukko mukana. Ettei mene lihat pilalle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Vihtu ku toi penarin pimeänäkö toimis sateella/sumussa ees vähä paremmin. Noil keleil liki hyödytön kapistus.
Jalankulkijat (/elukat) siis näyttöön järkevästi.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Mulla oli edellisessä bemarissa tuollainen lämpökamera ja tykkäsin pitää päällä satunnaisesti niin, että kaupungissa näki mustiin pukeutuneet kävelijät keskijakajalla, kun vastaan tulevien autojen valot häikäisi. Muuten aika hyödyttömäksi koin koko varusteen

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ajoin tossa nuorehkon Mersu-miehen vieressä Rajatorpantiellä, omalla autolla siis. Kattelin, että kovaasti kiihdyttää ohi ja jäi ajamaan siihen etukulmalle. Puhelin kädessä, näky ulos asti. Ajettiin koko suora sinne Nesteen valoihin kohti Myyrmäkeä. Hienosti onnistu herralla selaaminen ja ajamaminen samaan aikaan. Tein sille pienen testin. Painoin 5 kertaa torvea ajaessani vieressä. Ei reaktiota. Ei mitään reaktiota....
Näinköhän se kuitenkaan onnistuu se puhelimen lukeminen ja ajaminen samaan aikaan, jos ei ees auton toistuvan torven soittoon reagoi?.............. Jaksan kyllä epäillä, että näinkö se muka onnistuu tuo kaikki tehdä................

Luulevat osaavansa ajaa?
Mitä tuo sitten selittää kun tappaa jonkun tuola? Oliko se kävelijän syy kuitenkin?................................................
Älkää oikeesti räplätkkö niitä puhelimia tuola. Se on ihan sama asia kun ajat 5s silmät kiinni. Onko sen arvoinen riski oikeesti...ehtiikö sitä nettiä selaamaan myöhemmin? Ehtiikö?
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Alfissimo kirjoitti:
06 Marras 2022, 20:51
Tänään osui kohdalle hämmennys. Suoralla 80:n tiellä tuli hälyvilkut taustalle ja itse hyvissä ajoin laitoin vilkun oikealle ja siirsin ajolinjan reunaan kaasua keventäen. Edessä olevalla oli hälyvaloista vähän pidemmät piuhat, mutta kun huomasi ne, päätti hän hypätä sitten jarrupolkimelle, joka ei juuri sillä hetkellä ollut itsellä oletus, kun lanssi mahtui ohittamaan oikein hyvin ilmankin. Mitään varsinaisesti väärää ei tapahtunut, mutta joku hätä sille edellä ajaneelle iski tilanteessa.
Joo eihän siinä ku vilkku oikeelle merkiksi että on havaittu, tien laitaan. Muttei missään nimessä mitään super jarrutuksia.......
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ilmat kuin juhannuksena, kuiva tie kaupungista mökille ja aurinkoa mennen tullen 13 celsiusasteessa - talvinopeusrajoitukset päällä. Oli siellä joku kansalaistottelevainenkin, mutta niiden autoista kuului ikävää ropinaa. Yök.

Mitä varten Hämeenlinnan motarilla on sähköiset nopeusrajoituksen ilmoittimet?

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

lerppu kirjoitti:
12 Marras 2022, 19:16

Mitä varten Hämeenlinnan motarilla on sähköiset nopeusrajoituksen ilmoittimet?
Katsos kun muuttuvat rajoitukset on tarkoitettu vain muuttamaan nopeutta ALASPÄIN, eikä ylöspäin. Näin toimii suomessa logiikka.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pitäähän sinne saada iltapäivällä 80 rajoitus talviaikaan. Muutenhan liikenne voisi jopa edetä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:
12 Marras 2022, 19:16
Mitä varten Hämeenlinnan motarilla on sähköiset nopeusrajoituksen ilmoittimet?
Säätelen niitä täältä puhelimen appilla. Seuraavan kerran on 60, kun menet ohi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
12 Marras 2022, 20:48
lerppu kirjoitti:
12 Marras 2022, 19:16
Mitä varten Hämeenlinnan motarilla on sähköiset nopeusrajoituksen ilmoittimet?
Säätelen niitä täältä puhelimen appilla. Seuraavan kerran on 60, kun menet ohi.
I KNEW IT!!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mikäli palstalla jostain syystä olisi Jonneja, eivätkä siis täten tajua arvoisan Vittorion kultivoitunutta vastausta - kuvassa komisario Drebin on ottanut kiinni Pääsihteeri Gorbatchovin ja paljastanut syntymämerkin imagoläiskäksi pyyhkimällä mokoman huijauksen otsalta pois. Toki Frank tämän ennalta tiesi.

Tarinassa myös saman poliisiaseman kollegaetsivä Nordberg tutustuu vahingossa Amerikan Yhdysvaltojen joukkoliikenteeseen ja päätyy bussikyydillä Denveriin. Fiktiivisen hahmon esittäjää kuvattiin liikenteestä (sainpas ketjun aiheeseen ujutettua) aikoinaan kuuluisammin valkoisen Ford Broncon ohjaksissa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009202317.html

Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen. :crazyeyes:

En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.

https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
15 Marras 2022, 15:28
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009202317.html

Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen. :crazyeyes:

En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.

https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa
Kieltämättä on näin. Ja itsekin olen jo pidempään hämmästellyt että miksi ei naiteta niitä luureja sen auton kanssa. 5 sekunnin homma ja ei tarvii tehdä kuin kerran. Sen jälkeen automaagista, joten ei edes homma. Ja saa omat soittolistat spotifyihin. Omituista kädettömyyttä ja piittaamattomuutta.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja karila »

FinPat kirjoitti:
15 Marras 2022, 15:28
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009202317.html

Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen. :crazyeyes:

En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.

https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa
Ei se puhuminen vaan sometus.
- Kari

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Juu, sanaan "handsfree" vastataan nykyisin "Ok, boomer."
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
15 Marras 2022, 16:50
Juu, sanaan "handsfree" vastataan nykyisin "Ok, boomer."
Niinhän se taitaa olla. Tosin olen tilastollisesti nippanappa Gen. X enkä boomer. Ehkä siis henkisesti boomer.

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

IMG_20221115_151406249~2.jpg
IMG_20221115_151406249~2.jpg (69.84 KiB) Katsottu 1777 kertaa
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
12 Marras 2022, 20:02
Pitäähän sinne saada iltapäivällä 80 rajoitus talviaikaan. Muutenhan liikenne voisi jopa edetä.
MOT.

16:45 Keimolan kohdalla. Hieno päivä, asfaltti kuiva ja ilma kirkas. Liikennettä jonkin verran, mutta sen verran maltillisesti, että Klaukkalan ramppi veti täydellisen moitteetta. Nopeusrajoitus 80.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tien välityskyky EI parane nopeuden noustessa. Autojen välimatkat venyvät pidemmiksi. Isommilla nopeuksilla tulee helposti myös pumppausefektiä ja kolareita. Lyhyetkin pysähdykset rokottavat keskinopeutta rankasti - paljon enemmän kuin tasainen 80 köröttely. Kulutus ampuu myös katosta läpi, jos nopeutta pumpataan muutamaan kertaan 100-0-100.

Tien välityskyky on maksimissaan, kun kontataan tasaisella n. 60 km/h nopeudella, joten ruuhka-aikaan rajoituksen lasku on järkevää.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kehutaan nyt välillä kanssa-autoilijoita kun kerran aihetta on.

Vaikka ajo-opetuksessa oleva ei vielä olekaan drag race lähtijä liikennevaloista tai osoittaa epävarmuutta monissa tilanteissa niin eipä ole tullut tööttäyksiä tai muuten asiatonta käytöstä vastaan vaan rauhassa on saanut opiskella auton hallinnan ja liikenteen saloja.

<Thumbs up -hymiö>

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:
15 Marras 2022, 19:23
Isommilla nopeuksilla tulee helposti myös pumppausefektiä
Kyllä, tällä liikennemäärällä 100km/h rajoitukselta pumpataan ajoittain siihen 80 nurkille, kun jono siirtyy ohittamaan raskassarjalaista.
insinörtti kirjoitti:
15 Marras 2022, 19:23
Lyhyetkin pysähdykset rokottavat keskinopeutta rankasti - paljon enemmän kuin tasainen 80 köröttely. Kulutus ampuu myös katosta läpi, jos nopeutta pumpataan muutamaan kertaan 100-0-100.
Tällä liikennemäärällä nopeuden pumppaus tapahtuu pääosin välillä 100-80-100. Ei suikaan 100-0-100.
insinörtti kirjoitti:
15 Marras 2022, 19:23
Lyhyetkin pysähdykset rokottavat keskinopeutta rankasti - paljon enemmän kuin Tien välityskyky on maksimissaan, kun kontataan tasaisella n. 60 km/h nopeudella, joten ruuhka-aikaan rajoituksen lasku on järkevää.
Kellon perusteella varmaan olikin ruuhka-aika - koska kello oli 16:45, niin sehän on vielä neljän ruuhkaa, vaikka liikennettä siihen ei tarpeeksi ole.

Ymmärrän siis kyllä rajoituksen pudotuksen silloin, kun liikennettä on siinä määrin, että tie ei vedä. Olen lonkka-arviolta muutaman kerran viimeisen 15 vuoden aikana tuota liikennettä aitiopaikalta seurannut ja pohjoisen suuntaan mennessä tukkeutuminen ilman onnettomuuksia on erittäin harvinaista ja harveni entisestään, kun Klaukkalan ohitustie saatiin auki.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

insinörtti kirjoitti:
15 Marras 2022, 19:23
Tien välityskyky EI parane nopeuden noustessa. Autojen välimatkat venyvät pidemmiksi.
Ei välttämättä veny pidemmäksi. T: BMW -kuski.
8)

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
15 Marras 2022, 20:11
insinörtti kirjoitti:
15 Marras 2022, 19:23
Tien välityskyky EI parane nopeuden noustessa. Autojen välimatkat venyvät pidemmiksi.
Ei välttämättä veny pidemmäksi. T: BMW -kuski.
8)
Pah! Nokitan Esplanadin välityskyvyllä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009203957.html

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
15 Marras 2022, 20:14
lerppu kirjoitti:
15 Marras 2022, 20:11
insinörtti kirjoitti:
15 Marras 2022, 19:23
Tien välityskyky EI parane nopeuden noustessa. Autojen välimatkat venyvät pidemmiksi.
Ei välttämättä veny pidemmäksi. T: BMW -kuski.
8)
Pah! Nokitan Esplanadin välityskyvyllä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009203957.html
Minua lohduttaa tämänkaltaisen liikennepolitiikan valuminen muuallekin, saatte tekin vielä näistä nauttia. Stadissa kannattaa laittaa miljardit spårasiltoihin ja pyörätunneleihin - putkirempoilla ei esim oikeanlaisia äänestäjiä asukkaiksi saada.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

FinPat kirjoitti:
15 Marras 2022, 15:28
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009202317.html

Sinä aikana kun on taas oltu Suomessa eli 2015 eteenpäin näppituntumalla kaksi ääliömäisyyttä liikenteessä on yleistynyt huimasti. Kännykkä korvalla ja päin punaisia ajaminen. Ei edes "vanhoihin vihreisiin" vaan ihan raa'asti päin punaisia painaminen. :crazyeyes:

En käsitä tuota kännykkä kädessä räpellystä, jo 17 vuotta vanhassa ajo-opetusautossakin on integroitu hands free. Ja autojen keski-ikä Suomessa on luokkaa 12-13 vuotta.

https://www.aut.fi/tilastot/kansainvali ... pan_maissa
Onneks mä saan pitää kännykkää korvalla, neljän käyttöauton keski-ikä on 21,5 vuotta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Aamulla ei meinannut pihasta päästä ulos, kun puolustusvoimat oli tukkineet kotikadun.

Aamulla tunnelmallisesti katselin yläkerran vessan ikkunasta ulos, kun kadulle huristi vauhdilla nippu pakuja ja pari muuta kulkinetta. Ovet auki ja täysissä larppaus-tamineissa Call of duty modern warfare jäbät ulos autoista ja räimimään naapuriin. Siinä on Helsingin viime vuonna lunastama vanha pienkerrostalo, joka vedetään matalaksi kunhan bulevardisointi meidät saavuttaa. Siihen asti puolustusvoimat käy siellä harjoittelemassa.

Stelvio on parkissa tontin rajaa vasten. Sitä kun vahingoittavat, niin harjoituksiin tulee lisää maustetta.

Muutoin kyllä fanitan, hyvä että treenaavat! :snipersmile: :2gunfire:
treenit.jpg
treenit.jpg (14.85 KiB) Katsottu 1632 kertaa

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Portti »

Eilen jouduin neljän jälkeen iltapäivällä ajelemaan Espoosta Tapiolasta kohti Hollolaa, ja alkumatkasta reitti vei Tekniikantie-nimistä tietä. Siitä piti sitten kääntyä vasemmalle Maarintielle, ja heti oikealle kehä ykköselle kohti pohjoista.

Tekniikantien päässä oli yksi kaista vasempaan kääntyville ja yksi oikealle kääntyville. Minun piti tässä siis kääntyä vasemmalle Maarintielle. Maarintie oli täynnä kehä ykköselle pääsyä odottavia autoja seisomassa paikoillaan, ja Tekniikantiellä minun edessäni pari muuta vasemmalle haluavaa henkilöautoa. Ihmettelyni oli suuri kun oikealle kääntyvien kaistalta tuli vauhdikkaasti ensin yksi bussi ja kääntyi vasemmalle härskisti Maarintielle henkilöautojen sekaan. Sitten tuli toinen bussi samalla taktiikalla ja myös pari röyhkeämpää henkilöautoilijaa.

Lopulta Maarintien liikenne nytkähti hieman eteenpäin, ja minä sekä edessäni odottaneet henkilöautot pääsimme kääntymään Maarintielle. Maarintiellä oli kolme kaistaa, yksi vasempaan kääntyville ja kaksi oikealle kääntyville. Vasen kaista oli se tukossa oleva kaista, oikeanpuoleiset vetivät hyvin. Tässä vaiheessa hämmästystä aiheutti se, että ensimmäinen aiemmin mainituista busseista vetäisi oikealle kääntyvien kaistalta vasemmalla kääntyvien kaistalle henkilöautojen sekaan. Toinen busseista oli samoissa aikeissa, mutta joutui jäämään odottamaan keskikaistalle, ja minä juutuin hetkeksi tämän bussin taakse odottelemaan kun se tukki keskikaistan ja paikalliset (?) henkilöautoilijat kurvasivat minua vikkelämmin oikean puolimmaiselle kaistalle.

Siinä oli maalaisella ihmettelemistä. Tunteeko joku paikan? Lienee maan tapa ajella noin?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Portti kirjoitti:
16 Marras 2022, 13:33
Eilen jouduin neljän jälkeen iltapäivällä ajelemaan Espoosta Tapiolasta kohti Hollolaa, ja alkumatkasta reitti vei Tekniikantie-nimistä tietä. Siitä piti sitten kääntyä vasemmalle Maarintielle, ja heti oikealle kehä ykköselle kohti pohjoista.
Vaiko sittenkin Otaniemestä, eikös Tapiola ole käytännössä toisella puolen yhäkekkosta?
Portti kirjoitti:
16 Marras 2022, 13:33
Siinä oli maalaisella ihmettelemistä. Tunteeko joku paikan? Lienee maan tapa ajella noin?
Kyllä, pääosin PK-seudun "toimiva" kaupunkiliikenne perustuu enempi röyhkeyteen kuin solidaarisuuteen. Sitä voi lähestyä joko vastaavalla röyhkeydellä tai äärimmäisellä rauhallisuudella, välimuodot ei oikein toimi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Portti kirjoitti:
16 Marras 2022, 13:33
Siinä oli maalaisella ihmettelemistä. Tunteeko joku paikan? Lienee maan tapa ajella noin?
Olen töissä Tekniikantiellä. Harvemmin on tullut bussien kanssa mentyä siihen risteykseen, joten en ole moista huomannut. Ongelmana on kuitenkin, että Maarintielle vasemmalle kääntyessä se vasemmanpuoleinen kaista on tukossa ja ne kaksi oikealle kääntyvää on tyhjiä. Minä haluaisin päästä sinne oikealle meneviin kaistoihin, mutta ruuhkaa jatkuu niin pitkälle ennen risteystä, että sinne ei laillisesti pääse. Mutta tosi monet menevät sitä bussikaistaa, että pääsevät niille tyhjille oikealle vieville kaistoille. Sitten kun se vasen kaista alkaa vetämään, niin siellä bussikaistalla laittomasti ajavia joutuu väistelemään, kun ryhmittyy niille oikealle meneviin.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kiitos vastauksista Polforea ja Cloverleaf!

Melkoinen härdelli oli tuo paikka. Minä olen jonkin verran joutunut ajelemaan myös pääkaupunkiseudulla, mutta noin härskiä liikennesääntöjen rikkomista isomman joukon toimesta olen harvemmin nähnyt kotomaassa. Ymmärrän kyllä, että Maarintien ruuhkautuminen aiheuttaa tuossa ongelmia Tekniikantieltä vasemmalle kääntyville, mutta minusta oli melko härskiä touhua tuolla.

Niin ja Polforea, Tapiolasta lähdin liikkeelle, ja navigaattori ohjasi minut ajamaan tuota kautta.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

https://www.google.fi/maps/@60.1859467, ... 312!8i6656

Maallikon silmään tuo suoraan ajon rajaus vain busseille on turhaa. Ilman bussikaistaakin muiden väistettävä pysäkiltä lähtevää bussia, kaistan vaihto sitten eri asia. Suoraan ajon salliminen muillekin kuin busseille saattaisi sujuvoittaa liikennettä, eikä noita laittomuuksia esiintyisi.

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Onkohan sumuvalojen käyttökytkimenä termostaatti? Lämpötilan ollessa alle 0°C näkyy teinivaloja olevan päällä. Parhaimmilla takanakin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Portti kirjoitti:
16 Marras 2022, 16:25
Niin ja Polforea, Tapiolasta lähdin liikkeelle, ja navigaattori ohjasi minut ajamaan tuota kautta.
Ah, kuulostaa hämmentävältä reittivalinnalta, mutta ehkä se jostain kohtaa Tapiolaa on navigootin mielestä lyhin tai nopein.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

nipaka kirjoitti:
16 Marras 2022, 18:29
Onkohan sumuvalojen käyttökytkimenä termostaatti? Lämpötilan ollessa alle 0°C näkyy teinivaloja olevan päällä. Parhaimmilla takanakin.
Tärkeintähän on maantienopeuksilla valaista ne ekat 5m.
Psa/alfa härveleis joka startilla pitää erikseen neppailla päälle. Mä en oo muistaskseni kokeillu penaris, et toimiiko ko. laitteet.

Ite kans hämmästelly sumarikäyttöä, muka lisävaloina.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kollega joskus totesi, että tarpeeksi ankealla kelillä sumareilla näkee reunaviivat niin tietää mihin tie vie. Sinänsä totta jos sumua on tarpeeksi, mutta ihan tuurilla siinä kohtaa mennään muutenkin jos vauhtia on enempi kuin luokkaa 30km/h (vähän toki riippuen autosta, miten ne sumarit on toteutettu ja mihin asti ne näkyy).

Nyt kun hämärä taas laskeutuu niin volvistit ovat myös heränneet. Pitäisi varmaan käydä volvofoorumin mulkkukuski-topiciin toteamassa, että ysikiskon sumarit eivät ole lähivalot :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Ymmärrän volvisteja. Teinivalokäyttöön tarvitaan vain yksi napinpainallus. Vilkkua varten pitää vipua vääntää joka kerta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
16 Marras 2022, 15:10
Kyllä, pääosin PK-seudun "toimiva" kaupunkiliikenne perustuu enempi röyhkeyteen kuin solidaarisuuteen. Sitä voi lähestyä joko vastaavalla röyhkeydellä tai äärimmäisellä rauhallisuudella, välimuodot ei oikein toimi.
Minusta PKS liikenne sujuu nykyään aika hyvin JOS osaa ajaa. Esim on harvinainen poikkeus, että vedetään kaistaa vaihtamassa olevalta väli kiinni.

Vikinä tulee varmaan omilla säännöillään ajavilta kääkiltä, joilla ei esim. liittymiskaistoilla suju kiihdytys yli 50 nopeuteen tai joka ilmaisevat kaistanvaihtoaikeensa a) huojuttamalla autoa sivusuunnassa b) jarruttamalla. Tällaisilta vedän aina välin kiinni, jos vaan tilaisuus on. Opetelkoot ajamaan tai menkööt julkisilla. Se ei toimi, että pitäisi liikenteen aina mennä "heikoimman ehdoilla" eli saisi ajella ilman vilkkuja, ilman ajovaloja (kuten näillä myös kuuluu tyyliin) ja tietenkin myös kännissä.

En myöskään anna tilaa kiilaajille, jotka ajavat suuntaan X kääntyvää ryhmittymiskaistaa pitkin jonon keulille ja sitten pyristelevät takaisin jonoon.

Valoviat jatkuvat eli etenkin idän ihmeissä on joko perä pimeänä tai sumuvalot päällä - oikeaa määrää valoja ei saa päälle niin millään. Tosin nyt voi aikakirjoihin merkitä, että onnistuin ensimmäistä kertaa viestittämään pelkillä päiväajovaloilla & takapää pimeänä ajavalle, että takavalotkin olisi ihan kivat. Ei tarvinnut pitkiä vilkutella kuin 2 minuutin ajan.... :lol:

Vanhemmalla kalustolla ajavat yleensä tajuvat vihjeen yhdestä vilkautuksesta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Werneri kirjoitti:
16 Marras 2022, 16:35
Maallikon silmään tuo suoraan ajon rajaus vain busseille on turhaa.
Rajaus on varmaan tehty siitä syystä, ettei oikealle kaistalle muodostuisi yhtenäistä jonoa, joka estää kuvan kolmion takaa (tosiasiassa Maarintie jatkuu sinne) tulevien autojen pääsyn Kehä I ylittäville ja vasemalle kääntyville kaistoille.

Aikaisemmin tuolta suunnalta tuli paljon enemmän liikennettä. Nyt ei tule, kun Otaniemi on täynnä rakennustyömaita ja yhteys Otaniementielle poikki.

Drive-in kaupunki Espoossa on aina ollut vähän vapaamielisempi suhtautuminen sääntöihin. Esim. hidastetöyssyt voi kiertää jalkakäytävän kautta, niin ei tule tarpeettomia jarrutuksia, ja liikennevaloissa seisovan jonon voi ohittaa ajamalla vastaantulijoiden kaistaa. Just ennen risteystä vaan vilkku päälle ja takaisin jonoon - aina joku Aatu Avulias antaa kiilaajalle tilaa ja vastakkaisesta suunnasta tulijoillahan on aikaa odottaa (mallisuorituksia Itätuulenkujalla, kun Itätuulentie oli poikki).

Tosin tauti on hillalleen leviämässä muuallekin. Torstaina Ilmalanrinteessä punaisissa valoissa seisovan jonon ohittajalla (sinällään normi suoritus Kia/VW/paku järkiautosektorin edustajalta) vähän huonompi tuuri, koska ohitettavassa jonossa sattui olemaan poliisiauto. En jäänyt katsomaan, riittikö "mine en puhu soomi" -kortti tällä kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin