Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
BillJean
Viestit: 997
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Tuomas K kirjoitti:..Massoja kun ei koskaan voi aliarvioida riittävästi, saati liikaa. Se, että joku asia jää tienkäyttäjän järjenkäytön varaan ei koskaan ole hyvä lähtökohta :silly:
Tämä kommentti pikkusen häiritsee.

Minusta yksilöllä, ihmisellä, on vastuu omasta elämästään ja sitä vastuuta pitää vaan lisästä.
En halua missään nimessä mitään Isosisko/veli systeemin laajentumista tähän maahan.
Siitä on karmeita kokemuksia, lähiseuduillammekin.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Vastuu omasta elämästä on oma juttunsa, mutta liikenteessä otetaan surutta riskejä muidenkin puolesta oletuksella että jos minulle sopii, sopii muillekin. Jatkuvasti näkee ajosuorituksia joiden onnellinen loppu perustuu puhtaasti tuuriin tai muiden valppauteen.

Avatar
nipaka
Viestit: 1278
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tuomas K kirjoitti:Massoja kun ei koskaan voi aliarvioida riittävästi, saati liikaa. Se, että joku asia jää tienkäyttäjän järjenkäytön varaan ei koskaan ole hyvä lähtökohta :silly:
Ihmiselämä on eläjänsä järjenkäytön varassa. Ohjeita annetaan. On kuulijan järjenkäytön varassa miten niitä toteutetaan.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5502
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Billie kirjoitti:Minusta yksilöllä, ihmisellä, on vastuu omasta elämästään ja sitä vastuuta pitää vaan lisästä.
En halua missään nimessä mitään Isosisko/veli systeemin laajentumista tähän maahan.
Siitä on karmeita kokemuksia, lähiseuduillammekin.
Näin toki, mutta ihminen on laumoina aivan helvetin tyhmä eläin. Ei sillä ole mitään tekemistä isovelisysteemien kanssa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tänään Kehä 3:lla ohitin Giulia Quadrifoglion. Huomasin sen vasta kun olin suhteellisen lähellä kun oli ruuhka-aika ja tie suht täynnä.
On muuten aikamoinen eläin! Heti huomaa että laite on ihan eri menoon optimoitu. Cuere sportivo parhaimmillaan!
Kuva

Gasket
Viestit: 1272
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Männäviikolla yksi päivä vähän säväytti kylällä kun joku tökkäsi nakupyörällä oikealta ohi, enkä ollut kääntymässä.. Toki 40 aluetta ja vauhtia sen mukaan, mutta motoristilla oli kyllä jonkin verran enempi. Kyllähän siitä tietty mahtui vaikkei mitään jalkakäytävää tjsp ollutkaan, mutta kokolailla yllätti.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
nipaka
Viestit: 1278
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Ajoin eilen 159:llä paikallistaajaman kokoojakatua. Rajoitus 40, edessä isohko prätkä ajeli 30. Hiljainen liikenne niin ohitin. Kaveri kiihdytti perään. Käännyin ja mopo jatkoi suoraan. Kunnes kohta mopo olikin U-käännöksen tehtyään perässäni. Nopeus noin 60. Meni ohi ja hidasti nopeuden 30km/h. Koska olin koeajolla, enkä menossa minnekkään (JEE 159 toimii jälleen :crazyeyes: ) käännyin sivutielle ja annoin mopon mennä menojaan.
Jotain mopokuskilta vaikutti tippuvan. lienekö itsetunnon rippeet.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
JiiPee
Viestit: 2487
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tulipahan tänään nähtyä sellainenkin kummajainen kuin VW Fox. Eipä ollut aiemmin tullut vastaan.

Niin, joku tuoreemman oloinen punainen avo-ferrari ohitti minut heti Leppävaaran tunnelin jälkeen itään päin ajettaessa. Komean näköinen kokonaisuus.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
nipaka
Viestit: 1278
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Mikähän idea on lahdentiellä pitää 100-rajoitusta 12-tien liitymästä (ainakin, lienekkö aiempi) Orimattilaan?
Pohjoiseen päin 120-raja vaihtuu alempaan ainoastaan työmaan kohdilla.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Carlo Coppa
Viestit: 683
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

^^Minä näin tänään Toyota Alphardin.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

nipaka kirjoitti:Mikähän idea on lahdentiellä pitää 100-rajoitusta 12-tien liitymästä (ainakin, lienekkö aiempi) Orimattilaan?
Pohjoiseen päin 120-raja vaihtuu alempaan ainoastaan työmaan kohdilla.
Huomasin tossa pari vko sitten, että tietyön takia on etelään jostain melkein kuortin alusta alkaen. Tietyö tosiaan syy...

Siellä on koko matkalla ~3 reikää, jotka mielestäni oikeuttaa k.o rajoituksen...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8372
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Siellä puuttuu kaistaviivoja yms. merkintöjä ja keskeneräisyyksiä, joiden takia vielä 100 joissain kohti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei enää ole 60km matkalta yhtäjaksoisesti 100kmh rajoitus?
Kirosin sitä, kun siellä oli valtaosa pätkästä sellaista, ettei töitä oltu edes aloitettu.

gYdEbUh
Viestit: 2394
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Suomessa on tietyöalueiden nopeudet yleisesti ottaen hyvin huonosti hoidettu. Ihmettelyn sijaan ihmisten pitäisi valittaa asiasta kirjallisesti päättäville tahoille, mutta kukapa sitä jaksaa.. Pelkät puhelutkin tietysti jotain tekee kun niitä tulee tarpeeksi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Garmund
Viestit: 1956
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Työkaveri muutamia noita "tietyösuunnitelma"-hakemuksia saanut elykeskuksille raapustaa (katupölymittauksiin liittyvää). Mitä siitä asiasta juteltiin, niin saisi ely ohjeistaa niitä hakemuksia kirjoittajia. Ei niiden ole pakko olla kokoajan se alin missä on turvallista työskennellä. Esimerkiksi on mahdollista että rajoitukset olisivat alemmat työaikaan ja kun tietyömaalla ei ole ketään niin ylemmät rajoitukset, tai norminopeus. Tuo pitää vaan osata kirjoittaa työsuunnitelmaan, jos sitä vaan laittaa että alennetut rajoitukset tietyön ajan niin ne on sielä koko sen ajan tai tulee sanomista.

Ymmärtääkseni jos on kirjoittanut hakemukseen tietyön alkavan vaikkapa 3.7. klo 12.00 niin ne rajoituskyltit pitää olla sielä silloin paikallaan, vaikka tekeminen alkaisikin jostain syystä vasta seuraavana päivänä. (Tästä en ihan varma, mutta niin olen käsittänyt. Ainakaan kesken niitä ei saa pois ottaa vaikkei tarvetta olekaan, jos sitä ei ole erikseen hakemukseen kirjoittanut.)

Sama koskee kaupunkeja/kuntiakin, tosin hakemusmenettely ja vaaditut turvatoimet tiellä työskentelyn aikana taitavat usein olla hövelimmät kuin elyn teillä.
Suoraan vaan suoraa

gYdEbUh
Viestit: 2394
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Tässä tulikin ihan hyvää tekstiä siitä mitkä seikat tuota typeryyttä edistää.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

legza
Viestit: 855
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

nipaka kirjoitti:Mikähän idea on lahdentiellä pitää 100-rajoitusta 12-tien liitymästä (ainakin, lienekkö aiempi) Orimattilaan?
Pohjoiseen päin 120-raja vaihtuu alempaan ainoastaan työmaan kohdilla.
pari viikkoa sitten kysäsin aiheesta ja tosiaan liian vaurioitunut asfaltti syynä. Autolla en huomannut mitään ongelmia asfaltissa, mutta kakspyöräsellä varmaan eri asia. Sama juttu Lahti-Vääksy välin kanssa, ei ole enää satasen rajotuksia ollenkaan, syy huono asfaltti, tuskin enää ikinä sille pätkälle satasen aluetta tuleekaan. Voin olla väärässäkin...

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9967
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ihmisten haluttomuus/kyvyttömyys vaihdella nopeutta rajoitusten mukaan jaksaa kyllä edelleen ihmetyttää.

Ja yhtä vaikeaa näyttäisi olevan itärajalla kuin Helsingissäkin. Samaa yhdeksääkymppiä painetaan menemään, luki taulussa sitten 50 tai 120.

(Toki osa noista kolmostien pitkähköistä tietyörajoituksista ovat aika persiistä, kun työmiehiä/-koneita ei näy missään. Mutta rajoitus mikä rajoitus.)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8372
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tässä päivänä eräänä oli mielenkiintoinen käytös Yaris-kuskilla ja hieman provosoiduin itsekin. Satasen tiellä sain kiinni 80-85 ajavan tojon ajaessani 105 todellista ja juuri kun sain kiinni, niin alkoi 80, risteyksiä ja kameratolppa, joten jäin taakse. Tojo toki muisti vielä erikseen jarruttaa seitsemäänkymppiin ennen kameraa. :roll: Risteysalue loppui ja vaikka rajoitus jatkui 80, niin tojon touhu oli sellaista jojoilua, että ajattelin jatkaa 90 todellista rauhassa omaan tahtiin. Kun lähdin ohi, niin tojokuski alkaakin polkemaan lisää vauhtia, mutta jatkoin loppuun ja onneksi tessusta sen verran löytyi vääntöä, että pääsin ohi ja omalle kaistalle. Nyt tojosta löytyikin vauhtia ja vaikka ajoin itse 90-95, niin tämähän ampui takaisin ohi ja jarrutti edessä 80:iin ja jatkoi kaasun pumppausta kuten aiemmin kiinni saadessani. Menin uudestaan ohi, tööttäsin mennessäni ja jatkoin taas 90. Alkuun tojo jäi, mutta sai jonkun kohtauksen ja hyökkäsi uudestaan imuu, mutta pysyi kuitenkin perässä sen 25km, joka oli itsellä jäljellä.

Jotta mitähän ihmettä. Kai se pahoitti mielensä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Käsittämätöntä.
Kuva

FinPat
Viestit: 3433
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pujazuba kirjoitti:^ Käsittämätöntä.
Liikenteessä ja internetissä näkee aina välillä käsittämättömiä tapauksia.

Avatar
JT Newman
Viestit: 355
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

VAG-ryhmän autoja ei saa ohittaa Alfalla, tämä tuli taas nähtyä yhdellä siirtymällä Hyvinkäältä Espooseen.
1. Skoda Octavia: ajoi vasemmalla kaistalla aluksi hitaammin kuin minä, siirtyessäni rampilta oikealle kaistalle. Samalla hetkellä löytyi kaasupoljin, nopeuden nosto arviolta 120-> 140 GPS-nopeutta. Tämä toki ohitettiin sitten myöhemmin tasaisella nopeudella 127km/h.
2. Audi A3 joku uusi sportback, liikkeen kylkiteippauksilla. Ajoi perässä juuri niin kauan, että poistumisliittymänsä tuli kohdalle. Siinä vaiheessa ohitus isoa kovaa ja keulan edestä rampille. Näin näytettiin Alfa-kuskille paikka ravintoketjussa.

Ja yritän vaan ajaa omaa ajoani, kiinnittämättä sen kummemmin huomiota muiden touhuihin, mutta selkeästi tuo Q4 provosoi väkeä huomattavasti entistä dieseliä enemmän.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Pienimmät koirat haukkuvat eniten sillä aikaa kun isot itsevarmat kävelevät rauhallisesti tietään.
Kuva

gYdEbUh
Viestit: 2394
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Järvenpää-Mäntsälä oli tosiaan keskiviikkona ruuhkainen.. Ja kuten Suomessa todella usein, ruuhka oli pitkälti päin persettä hoidetun liikennejärjestelyn/kuskien tulosta. 140 tien siltatyömaalla oli automaattivalot jotka vaihtui usein pitkään punaiseksi samalla kun toiseen suuntaan oli (tietenkin) vihreät vaikkei kulkijoita juurikaan ollut. Eli jos olisi ollut yksikin poliisi siinä ohjaamassa liikennettä, tai valo säädetty toimimaan liikennetilanteen mukaan, tai kuljettajat vaan ajaneet tilanteen mukaan eikä istuneet turhaan punaisessa valossa, (näkyvyydessä ei mitään ongelmaa paikassa) olisi liikenne sujunut ihan ok..
Eikä juuri kukaan vaikuta edes tajuavan tätä uskomatonta typeryyttä.. Ei todellakaan voi ymmärtää.
Porukka seuraa täysin aivottomasti yhtä valoa ajattelematta tippaakaan että onko mitään järjen hiventä.
Eikä sitäkään ilmeisesti voi ajatella paljonko palaa aikaa hukkaan kun tuhannet ihmiset istuu jokainen kymmeniä minuutteja turhaan paikallaan... Eli vaikka 3000 ihmistä kertaa 35 minuuttia on 105 000 minuuttia eli 1750 tuntia hukkaan heitettyä aikaa. Ja samantapaisen kaavan voi tehdä hukkaan heitetylle polttoaineelle. Mutta turhan jonottaminenhan on tosiaan tärkeimpiä juttuja mitä suomalainen voi tehdä.. :eggface:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Liikennevalojen tärkein tehtävä on hidastaa liikennettä, annetaan raukkojen tehdä työnsä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9967
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

gYdEbUh kirjoitti:tai kuljettajat vaan ajaneet tilanteen mukaan eikä istuneet turhaan punaisessa valossa, (näkyvyydessä ei mitään ongelmaa paikassa) olisi liikenne sujunut ihan ok..
Eli MINÄ jos koen valot turhaksi, niin ei muuta kuin läpi vaan?

(Saattoivat olla tyhmät ja ärsyttävät valot, mutta kai se nyt on loppupeleissä kaikkien etu, että sääntöjä noudatetaan.)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

gYdEbUh
Viestit: 2394
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Vittorio Jano kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:tai kuljettajat vaan ajaneet tilanteen mukaan eikä istuneet turhaan punaisessa valossa, (näkyvyydessä ei mitään ongelmaa paikassa) olisi liikenne sujunut ihan ok..
Eli MINÄ jos koen valot turhaksi, niin ei muuta kuin läpi vaan?

(Saattoivat olla tyhmät ja ärsyttävät valot, mutta kai se nyt on loppupeleissä kaikkien etu, että sääntöjä noudatetaan.)

Polforea: Liikennevalojen tärkein tehtävä ei tietenkään ole hidastaa liikennettä vaan optimoida liikenteen sujuvuus turvallisesti.

Nuo kyseiset valot olivat sinänsä selkeästi virheellisesti toimivat, että ne oli ajastettu siten että molemmista suunnista tulee suunnilleen sama määrä liikennettä. Tässä tapauksessa toisesta suunnasta tuli varovasti arvioiden montakymmentä kertaa enemmän liikennettä.
Myönnän että sattumalta tosin tässä tapauksessa pelkkä tuon siltätyömaan liikenneohjauksen kunnolla toimiminen ei olisi suuresti auttanut, koska tämä liikenne ohjautui Mäntsälän taajamaan, joka ei vetänyt hyvin. Mutta kyse on yleisesti ottaen toimintamallista, ei juuri tästä tapauksesta.
Tämä asia ei tietenkään liity varsinaisesti minuun, vaan kaikkiin jotka joutuu turhaan tuhlaamaan aikaa ja polttoainetta. Monet ihmiset tietysti myöhästyvät tällaisten viivästyksien takia tärkeistä asioista. Ja tämä ei tietenkään ole kaikkien etu.
Kaikkien etu olisi ennemmin se, että toimintamalleja parannettaisiin, kuten että tarpeen mukaan joustetaan, mistä on onneksi hyvää esimerkkiäkin vähän aikaa sitten tulleen tieliikennelain uudistuksen osalta.
Esimerkkinä voidaan käyttää että liike-elämässäkin on hyvä pystyä sopeutumaan muutoksiin nopeasti.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

gYdEbUh kirjoitti:Polforea: Liikennevalojen tärkein tehtävä ei tietenkään ole hidastaa liikennettä vaan optimoida liikenteen sujuvuus turvallisesti.
Se on se alkuperäinen tarkoitus.

Mutta jos liikennevaloilla haluttaisiin optimoida liikenteen sujuvuutta tai turvallisuutta, ei niitä käytettäisi silloin kun liikennevirta on niin vähäinen, että ne vaan hidastaa ja vituttaa. On hivenen kypsyttävää seistä punaisessa valossa odottamassa yksistään ja ihailla, kun kukaan ei mene mihinkään. Etkös sinäkin tätä juuri kironnut?

Joten: liikennevalojen tärkein tehtävä on hidastaa liikennettä.

Työmaavalot on vähän semmonen systeemi, että ne siirtyy työmaalta toiselle ja räimitään siihen paikalleen. Niissä ei juurkaan ole tunnistimia liikenteelle eikä niitä juurikaan optimoida liikennemäärien mukaan, vaan ne menee tasajaksolla suunta kerrallaan niin, että jonkinlainen pätkä jonoa taatusti pääsee kummastakin suunnasta aina vihreän tullessa matkaan. Keskimäärin ne on paikalla aika vähän aikaa, joten kokonaisuutena sillä optimoinnilla ei ihan kauheasti voitettaisi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

GTJu
Viestit: 260
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GTJu »

<--- Suomi on liikennevalojen luvattu maa. Esim. Milanossa joskus ajellessa kiinnitti ensimmäisenä huomiota valojen vähäiseen määrään..ne on korvattu liikenneympyröillä, joissa ajaminen oli sujuvaa, kunhan muisti että kun menee, pitää mennä ja mielellään jotenkin se näyttää muillekin. :-D

"Sekaan vaan" -tyyli ei vaan taida meille pohjalaisille olla kovin luontevaa.. johan sen näkee moottoriteiden rampeilla, joista ehdottomasti pahimmat töpeksijät on Oulussa (asunut siellä aiemmin 16 vuotta ja valitettavasti taas lomareissulla tuli todettua ettei opiksi ole otettu). Sehän menee näin: ajetaan ramppia 60-70 km/h ja kun pitäis liittyä motarille, painetaan jatrrut pohjaan. Sitten kun uskalletaan liittyä "liikennevirtaan", vaihdetaan todennäköisesti vasemmalla kaistalle, jossa jurnutetaan sitä 70-80 km/h nopeutta. 20 vuotta sitten Oulussa oli 120 rajoitus.. muutaman kuukauden. Kun eihän se toiminut yhtään kun idiootit eivät osanneet tuota liittymistä.

Suomalaiset tykkäävät jonottaa. Ja siksi valot sopii meille. Niistä lähdetään sitten hyvin rauhallisesti kiihdyttäen, ja jos itse painat kaasun pohjaan ja kiihdytät rivakasti suurimpaan sallittuun, tulee se hidas kiirehtijä kohta rinnalle (jos on kaksi kaistaa) ja pökkää sun eteen voimakkaasti provosoituneena.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2362
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tuosta oululaisten motarikäyttäytymisestä saa lukea aina vähän väliä. Melkein tekisi mieli mennä kokeilemaan miten se livenä toimii. Onko yhtä surkeaa mitä foorumeilta on vuosikausia saanut lukea?

GTJu
Viestit: 260
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Kyllä se on. Ja aina ollut.

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Voi olla että mulla on käynyt kovasti tuuri, mutta ikinä ei Oulussa reissatessa ole motarikäytös vaikuttanut kovinkaan tunkevalta tai pahalta, kun vuosikausia on työmatkalla ajanut kolmosmotaria Klaukkalan ohi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Raimo Miettinen kirjoitti:Tuosta oululaisten motarikäyttäytymisestä saa lukea aina vähän väliä. Melkein tekisi mieli mennä kokeilemaan miten se livenä toimii. Onko yhtä surkeaa mitä foorumeilta on vuosikausia saanut lukea?
On.

Turussa kyllä siltikin pahempi.

FinPat
Viestit: 3433
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aquatica kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Tuosta oululaisten motarikäyttäytymisestä saa lukea aina vähän väliä. Melkein tekisi mieli mennä kokeilemaan miten se livenä toimii. Onko yhtä surkeaa mitä foorumeilta on vuosikausia saanut lukea?
On.

Turussa kyllä siltikin pahempi.
Omat kokemukseni ajokäytöksestä Turkua ympäröivillä moottoriteillä eivät ole mitenkään erityisen negatiivisia. Liikenne sujuu mielestäni yleisesti ottaen aivan hyvin. Toki joukkoon mahtuu aina silloin tällöin tumpeloita ja toisinaan idiootteja mutta niitä löytyy satunnaisesti kaikkialta.

Paikkakuntaa suurempi korrelaatio kohelluksen kanssa on mielestäni ajankohdalla. Aamulla kun ihmiset ovat menossa töihin he pääsääntöisesti tietävät minne ovat menossa ja yleisesti ottaen ovat suunnilleen ajotaitoisia kuskejakin. Sitten taas sunnuntaisin vaikka liikennemäärät ovat paljon pienempiä näkee niitä aitoja sunnuntaiautoilijoita...

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2362
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Eilen rouva Xsara Picasson ratissa koki oikeudekseen yrittää tunkea Vanhan Rauman ahtaalla kadulla (hänen puolelle) parkkeerattujen autojen ohitse samaan aikaan, kun itse tulen vastaan omalla kaistallani. Jouduin pysähtymään viimeisen parkkeeratun auton kohdalle, kun Picasso pysähtyi eteeni nokat vastakkain ja kuski viittoili mua ajamaan/väistämään jalankulkukäytävälle. En väistänyt ja tööttäsin. Joutui sitten pakittamaan, että pääsin ohitse. Meni tunteisiin!

Avatar
BillJean
Viestit: 997
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Raimo Miettinen kirjoitti:Eilen rouva Xsara Picasson ratissa koki oikeudekseen yrittää tunkea Vanhan Rauman ahtaalla kadulla (hänen puolelle) parkkeerattujen autojen ohitse samaan aikaan, kun itse tulen vastaan omalla kaistallani. Jouduin pysähtymään viimeisen parkkeeratun auton kohdalle, kun Picasso pysähtyi eteeni nokat vastakkain ja kuski viittoili mua ajamaan/väistämään jalankulkukäytävälle. En väistänyt ja tööttäsin. Joutui sitten pakittamaan, että pääsin ohitse. Meni tunteisiin!
Ajoin ylös yksikaistaista ramppia talon kattotasanteelle. Loppumetrillä tuli naiskuljettaja ylätasanteelta vastaan ja näytti, että peruuta.
En muuten peruuttanut n. 30 m alas vaan näytin hänelle että 3 m taakse ja kaikki ok. Onnistui lopulta.

Kielletyt tunteet sisälläin, murhatilastoissa eivät vielä näy :lol:

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2362
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Mun perässä tuli joku raksapaku, joten luettakoon täällä mun eduksi vielä.

Avatar
BillJean
Viestit: 997
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Raimo Miettinen kirjoitti:Mun perässä tuli joku raksapaku, joten luettakoon täällä mun eduksi vielä.
Mummielestä tällainen pitää tottakai lukea sinun eduksesi, muuten maailma ei olisi oikeudenmukainen.

Avatar
jkk
Viestit: 5964
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 SR+

ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Raimo Miettinen kirjoitti:Mun perässä tuli joku raksapaku, joten luettakoon täällä mun eduksi vielä.

Tästä tuli mieleen, että olen useasti todennut, että pakettiautoilijat on ihan perseestä liikenteessa. Looginen selitys epäloogisille ajosuorituksille liittyy varmasti röiukon lounaalla nautitun lihapiirakan ja nakkien etenemisvauhtiin suolistossa.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2362
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

BillJean kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Mun perässä tuli joku raksapaku, joten luettakoon täällä mun eduksi vielä.
Mummielestä tällainen pitää tottakai lukea sinun eduksesi, muuten maailma ei olisi oikeudenmukainen.
Nettimaailma on opettanut, että usein se syyllisin väännetään kirjoittajasta itsestään. Siksi puolustelu.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9967
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Raimo Miettinen kirjoitti:Nettimaailma on opettanut, että usein se syyllisin väännetään kirjoittajasta itsestään. Siksi puolustelu.
Sulla ökybemari ja naisella sympaattinen perheauto?

Eiköhän syypää ole selvä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
JT Newman
Viestit: 355
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

jkk kirjoitti: Tästä tuli mieleen, että olen useasti todennut, että pakettiautoilijat on ihan perseestä liikenteessa.
Se on se TDI. Kun pakuilla alkoi päästä ongelmitta 120km/h, piti aloittaa perseily. Mitä isompi paku, sitä isompaa ylinopeutta saa ajaa ja ohitella kuin reikäpää. Nykyään Kuolemantähti tulee luonnollisesti ykkösenä, kakkosena sitten tasaisesti Opel/Nissan/whatever ja kolmantena VW.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

A Bart
Viestit: 1698
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

JT Newman kirjoitti:
jkk kirjoitti: Tästä tuli mieleen, että olen useasti todennut, että pakettiautoilijat on ihan perseestä liikenteessa.
Se on se TDI. Kun pakuilla alkoi päästä ongelmitta 120km/h, piti aloittaa perseily. Mitä isompi paku, sitä isompaa ylinopeutta saa ajaa ja ohitella kuin reikäpää. Nykyään Kuolemantähti tulee luonnollisesti ykkösenä, kakkosena sitten tasaisesti Opel/Nissan/whatever ja kolmantena VW.
Oma havaintoni on kyllä että yleensä valkoinen paku, missä ei ole firman tarroja perseilee pahiten.

eicas
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja eicas »

Polforea kirjoitti:Työmaavalot on vähän semmonen systeemi, että ne siirtyy työmaalta toiselle ja räimitään siihen paikalleen. Niissä ei juurkaan ole tunnistimia liikenteelle eikä niitä juurikaan optimoida liikennemäärien mukaan, vaan ne menee tasajaksolla suunta kerrallaan niin, että jonkinlainen pätkä jonoa taatusti pääsee kummastakin suunnasta aina vihreän tullessa matkaan. Keskimäärin ne on paikalla aika vähän aikaa, joten kokonaisuutena sillä optimoinnilla ei ihan kauheasti voitettaisi.
Tampereen ratikkatyömaalla tullut vastaan älykkäitäkin siirrettäviä valoja. Tyhmä autoilija onnistuu tosin senkin pilaamaan. Joskus bussissa istuessa iltapäiväruuhkassa tuli vastaan tilanne, kun bussin edellä oleva kansanautoilija oli varmuuden vuoksi jättänyt sopivan turvavälin liikennevaloon. Siinä alkoi bussikuskillakin elehdinnästä päätellen kärsivällisyys loppumaan, kun valo pysyy punaisena vaikka baana on tyhjä muutamaa satunnaista vastaantulijaa lukuunottamatta. Lopulta joku korkeampi voima sai kansanauton siirtymään pari metriä eteenpäin ja valo vaihtui melkein samantien.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

A Bart kirjoitti:
JT Newman kirjoitti:
jkk kirjoitti: Tästä tuli mieleen, että olen useasti todennut, että pakettiautoilijat on ihan perseestä liikenteessa.
Se on se TDI. Kun pakuilla alkoi päästä ongelmitta 120km/h, piti aloittaa perseily. Mitä isompi paku, sitä isompaa ylinopeutta saa ajaa ja ohitella kuin reikäpää. Nykyään Kuolemantähti tulee luonnollisesti ykkösenä, kakkosena sitten tasaisesti Opel/Nissan/whatever ja kolmantena VW.
Oma havaintoni on kyllä että yleensä valkoinen paku, missä ei ole firman tarroja perseilee pahiten.
Jaa-a, omia havaintoja on, että joku aina joskus perseilee jonkun merkkisellä autolla jossain. Oman firman pakua silloin tällöin kuljettavana on tullu havainnoitua sellaistakin, että perässä olevan on päästävä aina "hitaasta" pakusta ohi, mutta kiire loppuu usein ohituksen jälkeen, kun aletaan taas seurata nopeusmittaria. Se täytyy kyllä myöntää, että persauksissa hiillostava perhevankkuri on hauskempi karistaa rampissa 3-litraisella Ducatolla, kuin toisella henkilöautolla.

Werneri
Viestit: 496
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Sen verran kauan omasta autokoulu ajasta, että olen alkanut ihmettelemään opetetaanko ryhmittymissäännöt nykyään juuri päinvastoin kuin omana aikanani, eli keskiviivan vierestä koukaten oikealle ja oikeasta laidasta koukaten vasemmalle? :roll:

Avatar
GreenThing
Viestit: 813
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Werneri kirjoitti:Sen verran kauan omasta autokoulu ajasta, että olen alkanut ihmettelemään opetetaanko ryhmittymissäännöt nykyään juuri päinvastoin kuin omana aikanani, eli keskiviivan vierestä koukaten oikealle ja oikeasta laidasta koukaten vasemmalle? :roll:
Samaa olen ihmetellyt. Ehkä se liittyy enemmänkin kännykän käyttöön ajettaessa, jos sillä yhdellä kädellä on helpompi ajaa käännökset laajemmalla säteellä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

GreenThing kirjoitti:
Werneri kirjoitti:Sen verran kauan omasta autokoulu ajasta, että olen alkanut ihmettelemään opetetaanko ryhmittymissäännöt nykyään juuri päinvastoin kuin omana aikanani, eli keskiviivan vierestä koukaten oikealle ja oikeasta laidasta koukaten vasemmalle? :roll:
Samaa olen ihmetellyt. Ehkä se liittyy enemmänkin kännykän käyttöön ajettaessa, jos sillä yhdellä kädellä on helpompi ajaa käännökset laajemmalla säteellä.
Lehmänkäännöstä harrastaa aika moni. Joskus ne tukkii tietä odottaessaan mahdollisuutta kääntyä kun jos olisivat ryhmittäytyneet oikeaan reunaan takana olevat saattaisivat päästä jatkamaan matkaa. Mutta kun kaikki eivät aja italialaisella jolla mutkat ovat iloa vaan usein vehkeillä joilla jokainen mutka on hieman kipua hanurissa.
Kuva

Avatar
jkk
Viestit: 5964
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 SR+

ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Nää kuskit, joille 50kmh on liian hidas vauhti, mutta 100 kmh taas liian kova, voisivat vaan jättää sen auton kotiin ja liikkua jollakin niin itselle, kuin ympäristölle turvallisemmalla sekä helpommin operoitavalla kulkineella.

FinPat
Viestit: 3433
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:Nää kuskit, joille 50kmh on liian hidas vauhti, mutta 100 kmh taas liian kova, voisivat vaan jättää sen auton kotiin ja liikkua jollakin niin itselle, kuin ympäristölle turvallisemmalla sekä helpommin operoitavalla kulkineella.
Näistä se alalaji joka ajaa 30 km/h tietyöalueella 83 km/h samoin kuin 100 km/h alueella ovat erityisen rasittavia. Varsinkin kun suurimmat sankarit vielä ohittavat tietyön kohdalla. Joo, onneksi näitä ei kuitenkaan ole paljon.

Vastaa Viestiin