Renkaiden vaihto & jälkikiristys

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Jälkikiristätkö?

Kyllä
42
60%
En
28
40%
 
Ääniä yhteensä: 70

Avatar
koala
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Elo 2005, 06:06
Paikkakunta: Tampere

Renkaiden vaihto & jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja koala »

Toivottavasti en nyt tuplaa mitään ikivanhaa :o: Pompsahti mieleen ekan kerran ku talvikumeja väänsin alle, muistutus tuli eilen ku kaivoin vararengasta tyhjentyneen tilalle.
Tota jälkikiristystä on toitotettu sillon tällön millon missäki.
itse en ole koskaan ikinä mitään jälkikiristystä suorittanut niin pelti- kuin aluvanteillekkaan, eikä mitään ongelmaa oli ikinä tullut asiantiimoilta.
Olen kyllä kuullut että renkaita on irronnut ajossa, mutta näihin on liittynyt järjestäen, ettei pultteja ole kiristetty ollenkaan ts. sormilla laitettu.
Onko ko. proseduuri muka jotenki oleellinen, kokemuksia?

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tuleehan nuo yleensä kiristeltyä viimmeistään muutamansadan kilsan ajon jälkeen..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllä tulee aina jälkikiristettyä. Onhan ne yleensä jonkin verran löystynyt ~100-200km matkalla, mutta vielä kaukana irtoamisesta.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Aina ja momenttiavaimella. Yleensä vielä kahteen kertaan eka n. 50 km ja toisen kerran n. 200 km jälkeen.
One life, live it!

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jälkikiristys ja joskus muuten vaan kiristys kuuluu nysvääjän peruspuuhasteluihin... :shock:

Mutta ihan vakavissaan mulla kun yleensä ei ole kiire minkään valmistumisessa niin pyörän pultitkin tulee kiristeltyä silleen oppikirjamaisesti pikkuhiljaa ristikkäin ja momenttiavainta käyttäen.. ja ei kyllä ikinä ole jälkikiristyksessä tullut löysiä vastaan.. eli kuten ketjun aloittaja kyseenalaisti, onko jäkikiristys tarpeellinen jos on varmasti huolella tehty alkuperäinen asennus?
Olosuhteetkin varmaan vaikuttaa, esim. tilanne että asennus tehdään -25 asteessa mutta asennettava pyörä tuodaan suoraan +25 sisätiloista niin voipi olla osien lämpötilojen tasaannuttua olevan tarvetta tarkistella pulttien kireys. Mutta oikaoppisesti tietysti ei pitäisi noin ison lämpötilaeron osia toisiinsa kyllä tietenkään liitellä..
Ihan esimerkkinä vielä viime kesältä, vaihdoin kissaan jarrunesteet ennen radalle menoa eli pyörät oli pois. Kiristin momenttiin, ajoin Järvenpäästä Alastarolle, tarkistin ennen radalle menoa samalla momentti avaimella kireyden.Päivä oli kuuma joten varmaan vanteetkin kävivät päivän aikana aikas kuumanakin mutta kyllä ne vielä kotonakin seuraavana päivänä samassa kireydessä olivat...

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiristin aikanaan Lancian etupyörän ainakin momenttiin. Isossa alamäessä auto oli aivan holtiton ja meni melkein kaiteeseen, niin pysäytin, ja ajattelin ajaa auton lähiparkkiin parempia tutkimuksia varten kun pyörä irtosi kirjaimellisesti kävelyvauhdissa. Pyörän ja navan välissä oli ilmeisesti jotain likaa ja mahdollisesti vähän huonosti istunut soviterengas. Tuo irtosi sen verran pikkuhiljaa etten tajunnut sen olevan pyörä joka vipotti, koska peitelevy esti näkyvyyden pultteihin.
Mitä tulee jälkikiristykseen, niin fahlsjyn kirjotus on hyvä. Mutta jos haluaa selvitä helpommalla, niin pistää vain pultit muutaman kymmenen prosentin ylikireyteen, irtoaa ilman mitään ongelmia seuraavassa sesongissa kunhan ei ole olleet märkiä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Harvemmin tullut jälkikiristeltyä. Silloinkin kun on jälkikiristänyt niin eipä ole juuri kireämmälle mennyt. Momenttina ollut pykälä poskitutinasta takas, eli varmasti vähän ylikireellä. Eipä ole koskaan vanne/pultti hajonnut.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joskus autoilu-urani alkuaikoina tuli tehtyä jälkikiristys kun isoisä siitä jaksoi paasata...

Ajanmyötä, kun pultit eivät ikinä menneet kireemmälle, niin kiristely jäi pois.

Kerran on pultti lähtenyt pois ajossa, ja sekin oli kiristelty deltan toimesta, kun huollossa olivat ottaneet renkaat pois. Tämä siis 300km mökkireissun jälkeen.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Lisätään vielä se että noi mun kokemukset on ns. merkkikohtaisista vanteista jotka siis pitäis olla laatukamaa ja varmasti autoon sopivia.. Varmaan toikin muuttaa tilannetta jos on ns. yleisvanne jossa mahd. soviterengas ja pulttijakokin ehkä sinnepäin.. ja epäkeskopulteista ei kokemusta mutta nekin kuvittelisin olevan oma taiteenlaji? Ja toihan on ihan legendaarista että jää jotain ylimääräistä kökköä vanteen ja navan väliin...

Aikas paljon yksinkertaisessa asiassa tuntuu olevan muuttujia ja sitä kautta varmaan erilaisia kokemuksiakin kun tätä enempi miettii... :shock:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuskin kaipaa jälkikiristystä, jos pultit kiristetään hyppimällä rengasavaimen päällä tai paukutetaan pulttipyssyllä puoliminuuttia. Aikas usein näitäkin näkee, että se viimenen kiristys tehdään potkaisemalla avaimeen niin paljoin kuin reidestä lähtee. :shock: Itse kuulun siihen nysvääjä sakkiin, jotka käyttää aina momenttiavainta ja ristiin kiristää kaiken minkä vain voi. :lol: Kolmepulttinen vanne tosin tuottaa vielä vaikeuksia. :mrgreen:

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Aikoinaan kiinni momenttiavaimella, mutta nykyään oikean momentin osaa jo perus räikällä. Jälkitarkastan pultit jonkun sadan kilometrin jälkeen sekä pistokokeenomaisesti silloin tällöin.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Puuttuu vaihtoehto SILLOIN TÄLLÖIN.
En siis osallistu äänestykseen

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Jälkikiristys menee kyllä tarkistamiseksi, sillä ei ole tullut löystyneitä pultteja vastaan. Silti se tulee tehtyä 50-300 kilsan jälkeen.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Enpä ole vuosiin enää jälkikiristänyt pelti- enkä aluvanteiden pultteja. Nuorena ja innokkaana sitä jaksoi vielä kiristellä, mutta kun ei koskaan löystymisiä ilmennyt, niin tapa jäi pois.

Ihan tavallisella ristikkoavaimella oon yleensä pultit kiristellyt, toki "ristiin", kuten isä aikoinaan opetti. Pari viimeistä kertaa oon lainannut duunista akkukäyttöistä pulttipyssyä. Ihan näppärä peli renkaanvaihdossa.

Momenttiavaimen käyttöä renkaanvaihdossa pidän tarpeettomana. Autojen kanssa pelaamaan tottuneella ihmisellä on kyllä riittävän tarkka momenttiavain käsivarressa.

Kerran minulla oli kuitenkin renkaan irtoaminen lähellä, mutta en ollutkaan itse vielä vaihtanut kyseiseen autoon renkaita. Olin juuri ostanut Integralen ja ajelin sillä motarilla noin 120 km/h. Ihmettelin kun alkoi ohjaus yhtäkkiä täristämään ihan hillittömästi. Ajoin varovasti rampille ja huomasin, että yhdestä renkaasta oli kolme pulttia lähtenyt karkuteille, eli rengas roikkui mukana yhden pultin varassa! Pääsin nilkuttamaan parin kilometrin matkan kotiin lainaamalla pultteja muista renkaista. Myöhemmin huomasin, että entinen omistaja oli laittanut renkaat kiinni jostain miljoonalaatikosta löytämillään sekalaisilla pulteilla. Montaa eri mallia ja lähes kaikista kierteet sökönä :roll: Pultit uusimalla ja navassa olevat kierteet korjaamalla selvisi siitäkin operaatiosta.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kerran meinasi 164:sta etupyörä lähteä irti aluvanteelta, sen jälkeen kyllä tullut aluvanteet aina jälkikiristeltyä. Peltivanteet tuppaan laittaa tarpeeksi kovaa kiinni.. :)

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

kuin myös,molemmat eturenkaat :)
Ristikkoavaimella olen vääntänyt kiinni alu&peltivanteet yhtä kireälle,ja varmuus tarkistus seuraavana päivänä

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Momenttiavaimen käyttöä renkaanvaihdossa pidän tarpeettomana. Autojen kanssa pelaamaan tottuneella ihmisellä on kyllä riittävän tarkka momenttiavain käsivarressa.
Joo, eihän auton vanne kaikkein herkimpiä tavaroita ole jotka väärästä kiristysvoimasta nokkiinsa ottavat... mutta kyllä vaan monta murhetta säästyis jos kaikki käyttäs oikeita tiukkuuksia.
Ihan taas esimerkkinä, pojan kanssa taisteltiin 200sx:n kanssa kun oli vedetty mutterit ihan saatanasti kiinni edellisellä kerralla ihan oikeassa rengasliikkeessä.. tuli kiiteltyä rengasliikkeen setää kun porailtiin pultinjämiä kun osa muttereista lähti vain kappaleina :crazyeyes: Kyllä ainakin sillä hetkellä pidin momentti avaimen käyttöä tarpeellisena myös ammattimiehelle :shock:

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Välillä tulee ihmetelleeksi toisten liikkeiden tapaa kiristää pultit liian tiukalle, sillä pulttipyssyyn voi asettaa momentin.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Luulen, että yleisin ongelma on juuri tuo, että pultit vedetään pyssyllä liian tiukkaan. Harvemmin kai noita renkaita on vauhdissa irtoillut henkilöautoista?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pari tapausta tiedän,ihan perhekohtaisestikin. Ei tosin suurissa nopeuksissa, onneksi..

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

En ole kiristellyt, todennäköisesti vedän ristikolla alut liian tiukkaan. Tiukassa ovat edelleen seuraavassa vaihdossa. Momenttiavainkin olisi ... :oops:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

"Poskitutina" momentti lienee riittävä kiristys yhdellä kerralla :-D

En ole kuin muutaman kerran kokeillut että löystyykö ja ikinä ei ole ollut löysällä niin ei ole tarvetta ollut.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
koala
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Elo 2005, 06:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja koala »

Luulin saavani vähintään murskakritiikin, ja olihan tuo johdattelu hivenen asenteellinen :)
Itsekkin tulee nykyään vedettyä pultit tiukkaan pelkällä fiiliksellä ilman momenttiavainta.
Yleisöltä tarkastamalla saa yleensä parhaan totuuden, jatkan siis samalla linjalla. 40% ei voi olla väärässä :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hauismomenttiin on tullut vedettyä ja näillä hauiksilla ei ainakaan jengoja pilata. Joskus on pyörä pyrkinyt karkuun mutta se on ollut heti irrotuksen jälkeen, eli ilmeisestikin on vaan unohtunut kiristää pultit loppuun asti. Nyt tietää jo tasan tarkkaan mitä se tietynlainen ronksutus tarkoittaa...

Joskus autonkäpistelyn alkuaikoina tuli jälkikiristeltyäkin mutta laiskuuttani luovuin touhusta kun ei löysiä ikinä löytynyt.
- Epäkelpokeräilijä -

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Olen kiristellyt eikä ole ollut harvinaista, että liikkeen suorittaman vaihdon jäljiltä joku pultti on ollut löysällä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ei jaksa.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

WWWVespa kirjoitti:^Välillä tulee ihmetelleeksi toisten liikkeiden tapaa kiristää pultit liian tiukalle, sillä pulttipyssyyn voi asettaa momentin.
Se mometti tullee siitä välivarresta.
Niitä on sitten erilaisia.
Kaksi kertaa on pyörä lähtenyt/meinannut lähteä alta, ja molemmilla kerroilla on ollut liikkeen asentamat renkaat.
Nykyään vaihdan nuo ite, ja käytän momenttiavainta.
Jälkikiristän sitten viikon jälkeen.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ennen tuli tarkisteltua eikä niitä koskaan saanut tiukemmalle niin ei ole enää jaksanut. Kuparitahnat on kierteissä ja sopiva hartiamomentti ristikkoavaimella.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

Kyllä,jälkikiristänaina momenttiavaimella 50-100km:n jälkeen.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

En ikinään kiristellyt jälkikäteen :shock:

Tiedän että pitäisi, mutta ei siltikään ole tehnyt... Erityisen tärkeää aluvanteiden kanssa, etenkin jos vateet ovat uudet, niissä joissain on jonkun sortin vahakerros varastointia ja yleistä kestävyyttä varten.

Ehkä osa syynä omaan kiristämättömyyteen on että pyörät on laitettu momenttivarrella ja pulttikoneella töissä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä aluvanteet kiristellään, ja yleensä ei ole ilmennyt, että olisi löystyneet. Joskus kyllä, ja siksi kiristän jatkossakin. Viime keväänä ostin pari uutta rengasta ja rengasliikkeessä pistivät momenttiin kiinni. Ohje oli, että jälkikiristys jollain km-lukemalla, en muista, mutta yli siitä oli menty, kun maantieajossa ohjaus tuntui hiukan oudolta. No, olihan ne löystyneet jonkun verran. Sen kiristyksen jälkeen ei enää ollut tarvetta jälkikiristelyihin. Tuo nyt ei ollut ainoa tapaus, mutta lähin esimerkki.

Ollaan sitten vaikka nysväri, mutta mielummin nysvään niiden pulttien, kuin renkaan irtoamisesta tulleiden vahinkojen kanssa. :roll:

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Nimenomaan, ei vaadi paljoa efforttia, varsinkin kun itsellenikin ollut läheltä piti tilanne nakkien kanssa. Tärinä oli sen verran omituista, etten osannut epäillä pultteja. Himapihassa sitten sai sormilla kiristellä neljä viidestä pulttia..

Vastaa Viestiin