Autokanta uusiksi pakolla?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Autokanta uusiksi pakolla?

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

Löytyipä netistä tällainenkin juttu:

"Seuraavaksi E15-bensiiniä!
Sunnuntai 28.11.2010 klo 04.12
E10-bensiini on vasta alkua.

FAKTA
Flexifuel-auto ja E10-bensiini

Flexifuel-autot voivat käyttää nimensä mukaisesti joustavasti sekä tavallista bensiiniä että polttoainetta, jossa on enimmillään 85 prosenttia bioetanolia (E85).

Flexifuel-auto toimii samalla tavalla kuin normaali bensiiniauto ja biopolttoaine tankataan samaan tankkiin kuin bensakin.

Flexifuel-autossa polttoainetankki ja putkistot valmistetaan toisenlaisista, korroosion paremmin kestävistä materiaaleista ja tiivisteiden pitää kestää etanolia. Auton erilainen moottorinohjausjärjestelmä tunnistaa erilaisen sekoitussuhteen.

Lähivuosina E10 korvautuu E15 -bensiinillä, mutta jo nyt puhutaan etanoliosuuden nostamisesta 20 prosenttiin.

Vuoden alussa huoltamoille tuleva E10-bensiini tarkoittaa sitä, että bensiinin joukkoon on lisätty enintään 10 prosenttia uusiutuvista lähteistä valmistettua etanolia. Määrä ei kuitenkaan riitä täyttämään asetettuja tavoitteita uusiutuvien liikennepolttoaineiden käytön lisäämiselle.

- Jo nyt tiedetään, että tavoitteiden täyttymiseen ei E10 riitä, vaan se edellyttää sellaista bensiinilaatua, jossa bioetanolin osuus on jopa 20 prosenttia, toteaa Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Niinpä ensi vuonna markkinoille tuleva uusi E10 on vasta ensimmäinen askel pyrkimyksessä lisätä uusiutuvien polttoaineiden käyttöä liikenteessä. Valmistelussa on jo E15 ja jopa E20:stä puhutaan.

Johtaja Arvo Ruotsalainen Neste Oilista arvioi Kauppalehti Extrassa (8.11.2010), että E15 voisi tulla markkinoille vuoden 2015 jälkeen.

E15 pistäisi vanhat iäkkäät - todella iäkkäät - autot ahtaalle, koska niiden moottorit eivät etanolipolttoainetta kestäisi. Jo E10 pakottaa monet siirtymään 98 oktaaniseen bensiiniin.

Toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan yksi uudistuksen tavoitteista onkin juuri pakottaa autokantaa nuorentumaan nykyistä ympäristöystävällisemmäksi ja taloudellisemmaksi.

Auton ostajien kannalta kysymys on myös siitä, että flexifuel-auto pitää hintansa paremmin kuin vain tavallista polttoainetta käyttävä auto.

Laitteet uusiksi

Uudet bensiinilaadut hankaloittavat autojen lisäksi myös huoltoasemien toimintaa. Huoltoasemat joutuvat uusien bensiinilaatujen takia uusimaan laitteistojaan.

- Tarkkoja selvityksiä ei vielä ole, mutta erityisesti tiivisteet, letkut ja mittaritornit kaipaavat ilmeisesti uudistuksia, sanoo Suomen Bensiinikauppiaiden liiton toimitusjohtaja Mika Hokkanen.

- Se pistäisi erityisesti pienet yrittäjät ahtaalle, koska bensiinimyynnin kate litralta on vain muutaman sentin luokkaa eikä suuriin investointeihin ole näin ollen mahdollisuuksia.

TOM KALIMA
KUVAT
EERO LIESIMAA"

Tämä siis osoitteesta http://www.rekkamies.fi/verkkokauppa/in ... mitstart=5

Vai että pakottaa uusimaan autokantaa...nyt olisi korkea aika ruveta rakentamaan häkäpönttöä. Kun ei tuohon 156:een taida saada sopivaa bensaa kolmen vuoden kuluttua. Ja samalla lähtee loputkin pienet huoltikset kartalta. On tämä kyllä outo maa
:evil:

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei kai kukaan kuvitellut, että tuo viinan lisääminen jäisi tuohon E10 kymmeneen prosenttiin?
VMP

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Kohta voi huoltoasemilla kirjaimellisesti tankata ittensä ja autonsa. Samalla nesteellä. :shock: Joku kun keksii suodattimen millä tislata turhat bensat alkoholista niin on ministereillä taas uutta ihmeteltävää.

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

mattijus kirjoitti:Ei kai kukaan kuvitellut, että tuo viinan lisääminen jäisi tuohon E10 kymmeneen prosenttiin?
Juu ei, mutta hevosmiehet puhuvat, että 98 poistuis mittareista jo 2013 - se hieman nyppii.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

pastorisilli kirjoitti: Juu ei, mutta hevosmiehet puhuvat, että 98 poistuis mittareista jo 2013 - se hieman nyppii.
Tuohon poistumiseen ei jaksa oikein uskoa koska joissain autossa tuo 98 on minimioktaanivaatimus.
VMP

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Oli lehdessä, kai iltalehti kyseessä.
Ennen kysyttiin millä ajat kun bensa maksaa 5mk, nyt kysytään millä ajat kun sopiva bensa loppuu :roll:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

98 lähtee, jää käsiin satoja tuhansia loistavakuntoisia autoja, joille ei vain löydy löpöä... Uuden auton tekeminen ei sitten kuluta luontoa yhtään?

Mittarista saa tulla vaikka E99,9 kunhan vieressä on yksi 98 letku...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kun 98 tai V-Power poistuvat / V-kuukalla ei pysty enää lainsäädännön takia ajamaan, tankkaan Alfan viimeisen kerran piripintaan, ajan rieskan Eduskuntatalon portaille ja sytytän palamaan. :twisted: :silly: Ja sitten rupean ja ratkean pyöräilijäksi. Kunnes pyöräilyäkin ruvetaan verottamaan..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
altair
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 15:53
Paikkakunta: Rusko

Viesti Kirjoittaja altair »

silverine kirjoitti:Kun 98 tai V-Power poistuvat / V-kuukalla ei pysty enää lainsäädännön takia ajamaan, tankkaan Alfan viimeisen kerran piripintaan, ajan rieskan Eduskuntatalon portaille ja sytytän palamaan. :twisted: :silly: Ja sitten rupean ja ratkean pyöräilijäksi. Kunnes pyöräilyäkin ruvetaan verottamaan..
Kappaskappas, miellyttävä nähdä että tämä ketju herätti muillakin vastaavanlaisia ajatuksia.

Mukana ollaan.
"Kaikenlaista harmia."

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Tälläkö maailma pelastuu sitten? Eikös se vähän turha Suomen kokoisen maan on alkaa mitään radikaalia näiden polttoaineiden kanssa säätämään...

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

altair kirjoitti:
silverine kirjoitti:Kun 98 tai V-Power poistuvat / V-kuukalla ei pysty enää lainsäädännön takia ajamaan, tankkaan Alfan viimeisen kerran piripintaan, ajan rieskan Eduskuntatalon portaille ja sytytän palamaan. :twisted: :silly: Ja sitten rupean ja ratkean pyöräilijäksi. Kunnes pyöräilyäkin ruvetaan verottamaan..
Kappaskappas, miellyttävä nähdä että tämä ketju herätti muillakin vastaavanlaisia ajatuksia.

Mukana ollaan.
Mukana! :D Jospa eduskuntaan saataisiin seuraavalle vaalikaudelle "hieman" järkevämmät päättäjät...niin niin... :silly:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ niin, siihen minkälaisia päättäjiä eduskunnassa on kait tulevaisuudessakin voi vaikuttaa äänestämällä enemmän kuin autoja polttamalla..?

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

E15 ei ehdi tulla, koska 2012 vuonnahan on tiedätte mitä :evil:
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eipä kait 98 kokonaan voi poistua? Sit pitää junnuaki lähteä rajan yli tankkaamaan, jos vaikka muuttais Lpr :shock:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Nouko88 kirjoitti:Tälläkö maailma pelastuu sitten? Eikös se vähän turha Suomen kokoisen maan on alkaa mitään radikaalia näiden polttoaineiden kanssa säätämään...
Nimenomaan :evil:
Suomi kaikessa etunenässä näyttämässä mallia,vaikka maa kärpäsen paskan kokoinen.
Taitaa muutto buumi itä-suomeen alkaa :roll:

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Mut joo, en kyllä jaksa tosissaan minäkään uskoa että 98 poistuisi. Suomessa on kuitenkin niin vanha autokanta että edes Suomalaiset "kirotaan kotona nurkan takana" -kansakaan voisi olla tekemättä mitään jos suurin osa autoista jäisi pihaan seisomaan kun tankkauspisteistä ei saa kuin ekolitkuja.

Ranskan malli vaan ja barrikadeille jos alkaa tämä eko-pelleily mennä siihen pisteeseen! Prkl...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Sen verran tullut tällä pallolla muuallakin oleskeltua että kuuro, sokea, mykkäkin tajuaa Suomen osuuden olevan 0,00000000001 promillea kaikesta tosta paskasta mitä ilmaan ja maahan / meriin työnnetään. Onhan se mukava olla esimerkkinä muulle maailmalle.
Tosin se muu maailma ei ole meistä koskaan kuullutkaan, vain me niistä joten se siitä esimerkistä. Tulee vaan hiton kalliiksi meille normi taatelin tallaajoille. mutta eihän sillä noille päättäjille mitään väliä ole, millä ajellaan. Nehän ajaa meidän kustanuksella taxilla kumminkin.

No ei pitänyt, mutta tuli kumminkin....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Siirryin jo kesällä käyttämään 98:a tai V-poweria 156:ssakin. Olen periaatteessa myötämielinen kaikkea ympäristönsuojelua kohtaan, mutta tässä tapauksessa olen lähinnä surullinen siitä että vaikka SUOMEN päästöt vähenisivätkin niin nettona taidetaan kuitenkin mennä miinuksen puolelle siilä en ole ollenkaan vakuuttunut brasilialaisen etanolia tuottavan bisnesmiehen vilpittömyydestä ilmastotalkoiden suhteen. Etenkin kun ko.maa ei ole sitoutunut mihinkään sopimuksiin CO2-päästöjen vähentämisen suhteen. Valitettavasti ilmakehä on kaikkien yhteinen eikä tunne valtiorajoja.

Onneksi tuli vuosi sitten hankittua punainen GT Avalanche, liikun mieluummin sillä kuin jollain %&¤#%:n toyotapriuksella...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ajetaan taloudellisesti sillä, millä on, mutta perkele en minäkään valtion käskemänä lähde autoa vaihtamaan.

Ei äänestetä vihreitä, niin johan tahti rauhottuu :lol:
Mitäänhän ei muuten vielä ole päätetty, mutta kuka näitä oikeasti sumplii? ketä voi osottaa sormella? eikö tässä pitäisi kysyä autoilijoiden mielipidettä, eihän sellanen ihminen voi autoilijoiden asioista päättää, joka asuu työpaikkansa vieressä niin että pääsee fillarilla tai julkisella töihin omistamatta edes omaa autoa!

Ja paljonko se yksityis autoilu taas olikaan suomen kokonaispäästöistä? lähteistä riippuen maksimissaan 20% Eikö voitaisi siirtää katsetta sinne missä on eniten tekemistä? teolliduudenpäästöissä olisi varmasti vielä paljon tekemistä. vai kuinka monen työpaikalla hyrrää 15 tietokonetta 10 tuntia päivässä ja valot palaa paikassa, jota kukaan ei käytä? uusien autojen rakentaminenkin kuormittaa ympäristöä, mutta valon samuuttaminen ei
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Josef Matula
Viestit: 146
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Mitähän hittoa sit tuollaisen 70 lukulaisen museokilpisen tankkiin laittais :(

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

pastorisilli kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Ei kai kukaan kuvitellut, että tuo viinan lisääminen jäisi tuohon E10 kymmeneen prosenttiin?
Juu ei, mutta hevosmiehet puhuvat, että 98 poistuis mittareista jo 2013 - se hieman nyppii.
Voi nyppiä niitä vm. 2006-2010 autojen omistajia, joiden menopeleihin E10 ei kelpaa. Näitä löytyy niin ooppelilta, volkkarilta kuin toihotaltakin. Tuskin tapahtuu.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Siirtykää pojat tiisseliin niin ei ole ongelmia. No onneksi tuo tonnari on niin "uusi", että voi käyttää E10:ä

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

VMTD kirjoitti:Siirtykää pojat tiisseliin niin ei ole ongelmia. No onneksi tuo tonnari on niin "uusi", että voi käyttää E10:ä
Käyttöauto pelaa diisselillä, mutta ei nuo wanhat rutkut.. :(

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Voin kertoa että vähän tuo kyllä kieltämättä nyppii... Nämä uudemmat mihin tuo kymppiprossanen liuos ei käy, on järkeensä (olkoot merkki mikä hyvänsä) suoraruiskutekniikkaa. Eli pienikulutuksisia ja sitä kautta vähäpäästöisempiä.

Eli siis tuohon meidän perhevankkuriin E10 stuffi ei käy. Onhan se toki jo 3 vuotta vanhakin, eli joidenkin mielestä voisi pikkuhiljaa ruveta paalaamaan pois liikenteestä ja hankkia tilalle jotain uudempaa sekä ympäristöystävällisempää. Vaikka Priuksen tai sähköauton jolla munat huurteessa lämmitysvastukset hehkuen olisi tällaisena talvena hauska lasketella menemään :wink: .

Kaikki talouden kolme kiesiä kulkee siis vuoden alusta jatkuvasti 98 niin pitkään kuin sitä riittää. Siinä vaiheessa kun rupeavat vihjailemaan että kaikissa mittarikamoissa rupee olemaan holia enemmän kuin tuo 5paunaa niin täytyy ruveta ajamaan karvarallia yötä päivää että saa kaikki kolme ajettua loppuun :silly: . Ja yhtäkään kolmiontakaa tulevaa en jumalauta väistä.
Viimeksi muokannut Il Mostro, 30 Joulu 2010, 09:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

DaViega kirjoitti:98 lähtee, jää käsiin satoja tuhansia loistavakuntoisia autoja, joille ei vain löydy löpöä...
No saavapahan autoja halvalla afrikassa.............
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo on kyllä hauska, ettei nuo FSI-koneet mm. tunnu tykkäävän E10:stä, vaikka ovat erittäin pihejä..

Ei pidä unohtaa myöskään, että mm. Toyota Priusin valmistuksesta ja kokoamisesta + kuljetuksesta aiheutuvat päästöt on 100tkm ajolla vähemmän, kuin H2 Hummerin samalla kilometrimäärällä... Erona toki on 2l/100km ja 25l/100km syövät moottorit =P (Se oli siis pääosin akkukennojen takia, mutta oli siinä jotain muutakin mikä nosti noita valmistuksesta tulevia päästöjä aivan järkyttäviin määriin.)

Sitten joku naurettava räkäläntti (Suomi) päättää yksin "näyttää esimerkkiä" asiassa, milllä ei ole mitään merkitystä. Olikos se niin et koko maapallon miljardista autosta tulevat päästöt on alle 2% kaikista hiilidioksidipäästöistä ja hieman isompi osa noista pienhiukkaspäästöistä? Enemmän hyötyä olis kyllä panostaa noikin rahat Kiinaan ja tehtaiden systeemien uusimiseen... Mut eihän sitä voi tehdä, kun Kiina vallottaa kopiokamallaan maailmanmarkkinat.

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Syitä miksi E10 ei käy suoraruiskuihin taitaa olla kaksi. Ensimmäinen mikä koskee varmaankin kaikkia merkkejä enempi/vähempi on juurikin se että autot on säädetty suoraruiskutekniikalla käymään mahdollisimman laihalla... Sitten tuota E10 litkua pitäisi syöttää hiukan enemmän että palotapahtuma pysyy turvallisena. Siihen ovat ensimmäiset suoraruiskut kykenemättömiä :? .

Toinen syy ainakin Opelin tapauksessa on se, että korkeapainebensapumppu on lähtöjäänkin täysi susi. Marmoritiskillä toista tonnia maksavia pumppuja on pahimmillaan mennyt bashaksi alle 20tkm välein. Yksikään ei ole tainnut mennä yli 100tkm :lol: . Ihan tällä nykyisellä eefemmalla. Ne on kumikalvot mitkä siitä hajoaa... On "parantaneet" sitä useampaan otteeseen, varaosanumero vaihtunut monta kertaa ja mm. toimittajakin vaihtui kertaalleen. Ei vaikutusta.Eli eivät halua ottaa riskiä siitä että pumppu olisi sitäkin lyhytikäisempi OHoon lisääntyessä.

Aquatica muuten, kohta tulee jo lähes kaikki "aitokin" kama Pee äR Ceestä :wink: .
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Just joo. Käyttäkää sitä perhanan hippibensaa niin maailma pelastuu. Ei vaan ole vielä edes varmaa tietoa litrahinnasta. Tosin ei se koske meikäläistä...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Useammassa lehdessä ollut väite, että hintaeron täytyy olla vähintää sama kuin energiasisältöjen ero. ~3,5%.
Muuten 98E5 menee kaupaksi ja 95E10 jää pumppuun.
Ja uusi 95E10 maksaisi suunnilleen saman kuin nykyinen 95E5.

Mahtaako markkinoille tulla tulevaisuudessa lisäainetta vanhoille koneilla, kuten lyijyä syöville koneille tuli :?
Jotain millä vähennetään syövyttävyyttä.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Finest kirjoitti:Useammassa lehdessä ollut väite, että hintaeron täytyy olla vähintää sama kuin energiasisältöjen ero. ~3,5%.
Muuten 98E5 menee kaupaksi ja 95E10 jää pumppuun.
Ja uusi 95E10 maksaisi suunnilleen saman kuin nykyinen 95E5.

Mahtaako markkinoille tulla tulevaisuudessa lisäainetta vanhoille koneilla, kuten lyijyä syöville koneille tuli :?
Jotain millä vähennetään syövyttävyyttä.

Tätä tuumin itsekkin - kohta myydään add-on -tuotteina bensa-asemilla lisäaineita bensan sekaan tankkauksen yhteydessä. :silent:

Mutta joo - 98:illa menty jo monta vuotta kaikissa autoissa. Toivottavasti on ja pystyy...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

koitan kyllä piruuttani tuota pirtupensaa kunhan ne asemien tankit on kunnolla pesty muiden autojen tankkeihin, tietää sitten ainakin että miten se jtäsmä osaa niitä seoksia säädellä ja tuleehan se omankin auton tankki/poltoainelinja sitten putsattua vedestä sun muusta.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Poistaako alkoholi vettä linjoista?
Sama kuin Sinolia? laittaisi?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

jep

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ehkä sitä kannattaa sitten kerran talvessa tankata :?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Eiks ole aika kätevää? Jäänestoaineet valmiiksi lantrattuna suoraan pumpusta.
Kimmo

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Nyt kun vielä joku keksii konstin, millä sen bensan saa viinan seasta tislattua pois 8)
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Eikö tässä olis nyt jollain hyvä paikka alkaa kehittämään konversiopaketteja moottoreille joissa e10-15 ei toimi?

Mutta täytyy kyllä sanoa, että pikkusen ottaa nyt päähän, kun tuli ostettua tuo 147 TS koneella. Auto on otettu käyttöön 10/2008 eikä siihen saa bensaa 2013, eli siis kahden vuoden päästä? Sitten minä muutan pois tästä paskasta maasta. :silly: Voikos tosta 147 TS:stä vääntää diiselin mitenkään edukkaasti?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^Älkää ny hötkyilkö
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Auton voi aina myydä ulkomaille,jos ei täältä polttoainetta saa :silly:

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Ihan varmaan tullee saamaan polttoainetta niin pitkään kuin siinä on tarpeeksi kysyntää. Sitten kun kysyntä rupee hiipumaan, uskoisin joidenkin ketjujen pitävän 98E5 edelleen valikoimissaan. Toki hinnoittelu tullaan tekemään siinä vaiheessa niin että se on kannattavaa...

Se, että 98eefemman säilyminen "turvapolttoaineena" on taattu lailla vain vuoteen 2013 on sitten kokonaan eri juttu.

^^ Edukkain tapa vääntää tessusta dieseli, on käydä vääntämässä kauppa tessusta diiseliin :wink: .
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tästä sitten harrastekulkineisiin, kun 98 poistuu

http://www.sarlinraceteam.fi/service/tu ... panta.html

Kyllähän Suomestakin löytyy niin paljon vanhaa harrasteautokantaa, että 98 tulee säilymään uskoakseni vielä pitkään. Myyntipisteet toki saattavat harventua ja hinta nousta.

Asia erikseen on se, jos omistaa käyttöauton, jolle tenulitku ei sovi. Peikko polttoaineen saatavuusongelmista tulevaisuudessa kun saattaa vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoonkin.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Jahas, nyt olisi sitten valumassa tuota ekolitkua pumppuasemille saakka, hinta pyörii siinä 1,49e / litra -paikkeilla eli se siitä edullisemmasta... :silent:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011010 ... 9_uu.shtml
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Itse olen aatellut,että jos hankalaksi menee bensan kanssa,niin hommaan tuohon harraste kesäautoon (Integrale) jonkun ohjelmoitavan ruiskupaketin,esim.Hestec....ihan vaan vaikka päättäjien kiusaksi! :evil: Eiköhän sitten saa taas sellaisiin säätöihin että pääsee! 8)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politii ... 58216.html

Aurinko, risukasa ja niin edespäin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eli e10 jää mittariin ja tankataan 98 vaikka e10 sattus käymäänkin.

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

Pele kirjoitti:Itse olen aatellut,että jos hankalaksi menee bensan kanssa,niin hommaan tuohon harraste kesäautoon (Integrale) jonkun ohjelmoitavan ruiskupaketin,esim.Hestec....ihan vaan vaikka päättäjien kiusaksi! :evil: Eiköhän sitten saa taas sellaisiin säätöihin että pääsee! 8)
Näinpä :wink: Vehkeet liemen vaatimiin säätöihin ja kovaa ajoa... Uusia letkuja ja sopivia kumiosia saa kaupasta (ainakin varmasti tulevaisuudessa jos litkut niitä vaatii). Olen aina ajellut ympäri vuodet muiden kuskien määritelmien mukaan harrasteautoilla.
Autokanta uusiksi pakolla :lol: ...
Ajelen vanhoilla kiikuilla niin kauan kuin niitä riittää. Viimeiseen kahteen kymmeneen vuoteen kun ei ole mielestäni kunnon autoja tehty, joten koetan niitä viimeiseen asti myös vältellä. Noita vanhempiahan voi säätää ihan itse, eikä tarvii miettiä lastuaivojen nyrjähtämisiä, suuttimien sekoamisia yms. autoon kuulumattomia vikoja :twisted: Joo, hieman provohan tämä, mutta silti minun subjektiivinen mielipiteeni tästä vouhotuksesta... Se tolkuton uusien autojen tuotantotahtihan tän pallon pelastaa, putkahtelevat tyhjästä sinne liukuhihnojen päähän :mrgreen: Ja maailma pelastuu...

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

Suuhailija kirjoitti:Näinpä :wink: Vehkeet liemen vaatimiin säätöihin ja kovaa ajoa... Uusia letkuja ja sopivia kumiosia saa kaupasta (ainakin varmasti tulevaisuudessa jos litkut niitä vaatii). Olen aina ajellut ympäri vuodet muiden kuskien määritelmien mukaan harrasteautoilla.
Autokanta uusiksi pakolla :lol: ...
Ajelen vanhoilla kiikuilla niin kauan kuin niitä riittää. Viimeiseen kahteen kymmeneen vuoteen kun ei ole mielestäni kunnon autoja tehty, joten koetan niitä viimeiseen asti myös vältellä. Noita vanhempiahan voi säätää ihan itse, eikä tarvii miettiä lastuaivojen nyrjähtämisiä, suuttimien sekoamisia yms. autoon kuulumattomia vikoja :twisted: Joo, hieman provohan tämä, mutta silti minun subjektiivinen mielipiteeni tästä vouhotuksesta... Se tolkuton uusien autojen tuotantotahtihan tän pallon pelastaa, putkahtelevat tyhjästä sinne liukuhihnojen päähän :mrgreen: Ja maailma pelastuu...
Ja kun provoa on tarjolla niin pakkohan siihen on tarttua...tunnen monta ihmistä, jotka kertovat ajavansa "harrastepeleillä" vuoden ympäri - sitten kun tarkemmin tivaa, että paljonkos sitä ajoa vuodessa tulee, niin yleensä vastaus on meikäläisen kuukausisuoritteen verran jos sitäkään.

Mutta sitten takaisin asiaan. Tällä etanoli-touhullahan ei ole mitään tekemistä ympäristönsuojelun kanssa, vaan tarkoitus on luoda markkinoita uusille autoille. Ja eiköhän noita vanhoja kiikkuja varten keksitä tarvittaessa sopivia päästörajoja tahi muita katsastusmääräyksiä jolla ne saadaan pois liikenteestä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Hämeen Sanomissa oli juttua 95E10:stä.
Viinan ja bensan/öljyn hinnat menevät eri rytmissä.
Kun 10% on maksimi niin enempää ei saa laittaa, mutta vähempi voi.
Periaatteessa Nesteen edustajan mukaan voi olla tilanne, että polttoaine on vanhaa kunnon 95E:tä. Sama varmaan pätee myös 98E5:seen.

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

pastorisilli kirjoitti:
Ja kun provoa on tarjolla niin pakkohan siihen on tarttua...
Jess!:-D
pastorisilli kirjoitti:tunnen monta ihmistä, jotka kertovat ajavansa "harrastepeleillä" vuoden ympäri - sitten kun tarkemmin tivaa, että paljonkos sitä ajoa vuodessa tulee, niin yleensä vastaus on meikäläisen kuukausisuoritteen verran jos sitäkään.
No joo, osu.. En tosin tiedä tuota kuukausisuoritettasi, mutta en nyt niin hirveästi ajele, vuodessa joku 15tkm - 30tkm. Tuolla sprintillä nyt joku 15tkm on tullut videssä - kuudessa kuukaudessa.. Viime talvena noin 15tkm legendaarisella satakakseiskalla paukkupakkasissa, kesällä ei sitten ollutkaan autoa ajossa pariin kuukauteen. Ja tunnen myös itse monta ihmistä, jotka rullailevat joitakin tonneja vuodessa harrastepeleillä käyttöautonaan. Kuten myös tunnen heitä, jotka ajelevat max. 15tkm/ vuosi ja pirssi on aina korkeintaan 5 vuotta vanha, mitä sitten? Ei tosin nyt tule mieleen ketään yli 50tkm ajavaa, joka jollain yli 20 vuotiaalla sen työntää menemään. Noitakin varmasti on, yhden tunnen joka kovasti uhoaa siirtyvänsä taas reilu 15 vuotiaisiin autoa vaihtaessaan. Hänen vuotuinen suoritteensa on ollut jo kymmeniä vuosia yli 50tkm/v, joskus lähelle 100tkm/v. Tiedä sitten minkä hankkii, jääköön nähtäväksi..
pastorisilli kirjoitti:
Mutta sitten takaisin asiaan. Tällä etanoli-touhullahan ei ole mitään tekemistä ympäristönsuojelun kanssa, vaan tarkoitus on luoda markkinoita uusille autoille.
Juuri näin. Sitä vain kovasti perustellaan noilla ympäristöasioilla. Etanoli kun on ns. uusiutuva luonnonvara, jota maan sisältä pumpattava öljy ei ole
pastorisilli kirjoitti: Ja eiköhän noita vanhoja kiikkuja varten keksitä tarvittaessa sopivia päästörajoja tahi muita katsastusmääräyksiä jolla ne saadaan pois liikenteestä.
Täytyi ihan kaivella vanha mopilisti nurkista, aihe kun kiinnostaa :-D Numero on 8/2008, viimeisen aukeaman juttu, joka käsittelee old timer autoilun ekologisuutta. Lainaan pikku pätkän siitä tähän:

"Ympäristöystävällisyys - mitä se on?
Puhutaan, että nykyaikaiset autot eivät tällä kehityksen vauhdilla kuluta pian kuin murto-osan siitä, mitä yksi "museoautopolvi" 25 - 30 vuotta sitten. Markt (oldtimer markt - lehden toimittaja) päätti tehdä vertailevan kokeen. Otettiin kulutustestiin museoikäiset VW Golf, Opel Kadett, Citroen DS, ja Mercedes-Benz 280S. Niiden rinnalle ajettiin samojen valmistajien uudet mallit. Tulos oli tyrmäävä: uudet mallit kuluttivat keskimäärin 12.2% enemmän. Selitys on pääosin yksinkertainen: esim. vanha Golf painaa 900 kiloa, uusi 1250 kiloa.
Muiden lehtien kokeissa on myös selvinnyt nolo juttu: valmistajien normikulutukset uusille autoilleen ylittyvät keskimäärin 13 prosenttia. Eniten tässä suhteessa ovat saaneet siipeensä juuri hybridiautot Honda Civic, Lexus RX 400 h ja toyota Prius, joiden mitattu kulutus ylitti tehtaan ilmoittamat yhdistetyn kulutuksen lukemat 43, 48 ja 39 prosentilla!
Se hurjin tutkimustulos:
Nykyauton tulisi kuluttaa 25% vähemmän kuin mihin se keskimäärin nyt pystyy ollakseen elinkaarensa mittaan ympäristöystävällisempi kuin tavalliset 1960 - 80 lukujen autot."

Taidan jatkaa tosiaan noiden valossa ekoautoiluani hamaan tappiin asti :mrgreen:
Suomessa tajutaan kulkuneuvojen todellinen käyttöarvo, autokannan keski - ikä jo 20 vuotta 8)

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

pastorisilli kirjoitti:... tarkoitus on luoda markkinoita uusille autoille.
Jos tämä olisi tarkoitus, olisi todennäköisesti toinen auton hankkimiseen läheisesti liittyvä vero poistettu. (ja olisiko samalla ALV tuotto noussut yli autoveron tuoton koska uusien autojen myynti oletettavasti nousisi?)
Suuhailija kirjoitti: Suomessa tajutaan kulkuneuvojen todellinen käyttöarvo, autokannan keski - ikä jo 20 vuotta 8)
Autokannan keski-ikä lienee n. 11 vuoden paikkeilla. Toki nykymenolla tuo 20v keski-ikä lähestyy vuosi vuodelta. Tämä taasen tuskin johtuu käyttöarvon tajuamisesta vaan siitä, ettei rahaa yksinkertaisesti ole uusiin.

Otan esimerkiksi itseni: Mielelläni ajaisin uudella autolla muttei tuota hintatasoa (ja arvonalenemaa) peffa kestä mitenkään. Eli ajan vanhalla romulla koska parempaan ei ole varaa. Onneksi se kulkisi tuolla E10:llä jos se toimisi 95 oktaanisella :?
VMP

Vastaa Viestiin