Ajonvakautuksesta ja muista vimpaimista

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Ajonvakautuksesta ja muista vimpaimista

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Katselin tässä erään autoilun ajankohtaisohjelman Dacia Duster -koeajoa, ja mieleen jäikin jälleen autotoimittajien intoileminn tuosta ajonvakautuksesta - tai pikemminkin sen puuttumisesta tietyissä automalleissa. Onko tosiaan niin, että nykyisin ihmiset eivät osaa hallita autoaan ilman ajonvakautuksia tai muita tekniikan apuvimpaimia?

Mahtaako esimerkiksi tämän talven kolari / ulosajo-saldossa olla kuinka monta tapausta, jossa kuljettaja on talvisista ja liukkaista keleistä huolimatta "työnnättänyt" mutkaan liian lujaa, uskoen että "kyllähän tästä on ennenkin näin lujaa päässyt kun on tämä vakautus...". ? Itselläni ei ole mitään sinällään ajonvakautuksia vastaan, kunhan toimivat loogisesti yllätyksiä aiheuttamatta sekä ovat myös kytkettävissä pois oikeasti.

Ainakin allekirjoittaneen mielestä nykyisin "matti meikäläiset" autonkuljettajat luottavat liikaa elektroniikkaan ja heebeleihin, kun taas se wanhan ajan autonhallinta ja käyttäytymisen ymmärtäminen alkaa olla katoava luonnonvara. Kaipaisimmeko enemmän kumminkin sitä perinteistä perstuntumaa ja autonhallintataitoa, jolla saadaan se auton aito käyttäytyminen juurrutettua jälleen ns. selkäytimeen?

Kaava on helppo: Kuljettaja ohjaa sekä ajaa autoa ratilla, kaasupolkimella ja jarrulla. Tekisi ihan hyvää monelle moderneiden autojen kanssa ajamaan oppineille, joten emme olisi niin elektroniikan ja sen kiinalaisen koodarin armoilla, joka on auton elektronisen ajonvakautusjärjestelmän koodannut.

Saattaa olla - ja onkin - että autoilusta ja ajamisesta pitävänä ihmisenä oma mielipiteeni on hieman väritynyt sillä en haluaisi, että elektroniikka puuttuu itse ajoelämykseen, eteenkin urheilullisesti ajettaessa. Ajonvakautuksista, luistonestoista, jarruavustimimista ja kaikenlaisista etäisyystunnistimista en niin piitaa,koska pidän muutenkin enemmän vanhoista autoista. ABS:ssät, sähköikkunat ja ilmastointi on "jees", muita en niin kaipaa omissa autoissani.

http://www.youtube.com/watch?v=Hp04C6O1kzI

Ajonvakautus sinällään varmasti pelastaa henkiä, mutta olemmeko nykyisin niistä liian riippuvaisia? Mitä mieltä SINÄ olet autojen nykyelektroniikasta ja kuljettavaa avustavista aputoiminnoista? Taistelu alkakoot... :mrgreen:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Hoho, täälläpä on kova taistelu menossa.

Itse olen kyllä hyvinkin samoilla linjoilla Smacketin kanssa ja
vieläpä samoilla perusteilla. Uudemmista autoista tosin ei huimasti
ole kokemusta mutta kun viime vuonna olin makutuomarina kaverin
etsiessä Alfaa itselleen, tuli ajettua -09 -vuoden 147:kaa talvikelillä
ja en kyllä yhtään tykännyt että mun ajamiseeni puututtiin...auton taholta. :silly:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Paikkailevat puutteelista alustaa luistonestolla... Ei näin... Entäs sitten kun se menee rikki tai ei ole tilanteen tasalla?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Siitä olen kyllä aivan samaa mieltä, että alkaa ihmisiltä olla aika hukassa tuo perstuntuma ja autonhallintataito, mutta en syyttäis siitä ajonvakautusjärjestelmiä kuitenkaan. Ihmisiä ei vain kiinnosta ostata hallita ajoneuvoaan ääritilanteissa. Kaikkia ei kiinnosta vaivata päätään, että miten se auto käyttäytyy jossakin tilanteessa ja miksi se käyttäytyy niin. Mennään mielummin hälläväliä-meiningillä ja tuumataan, että kyllä se ESP tms. hoitaa homman, koska se on helpompaa. Ja koska ihmisiä ei kiinnosta opetella, niin sen vuoksihan näitä ajonvakautuksjärjestelmiä kehitetään. Muutenhan nämä ihmiset ajais ittensä hengiltä ja muut sivulliset siinä samalla. Kun ajaminenhan tuntuu olevan nykyään lähes jokamiehenoikeus, osasitpa ajaa sitä autoa tai et. Autokoulusta lähinnä ostetaan rahalla se ajokortti.

Yhteenvetona sanoisin, että onglma on asenteessa. Ei niinkään ajonhallintajärjestelmissä.


Täytyy myöntää, että ennen olin periaatteestakin ajonvakautuksia vastaan, mutta nykyisen 156:n myötä on kyllä joutunut myöntää erehtyneensä. Ehdottomasti paras etuvetoinen mitä olen liukkaalla ajanut ja nimenomaan ajonvakautuksen ansiosta!

Toki se alkuun oli vähän outoa ja hämmentävää, kun ei aiemmissa autoissa moisia järjestelmiä ollut. Siksipä sitä onkin tullut ajettua tankillinen jääradalla, että tietää miten se käyttäytyy ja miten sitä ajonhallintaa voi käskyttää. Ja tästä kyllä iso plussa Alfan vakautukselle. Sehän on kuin toinen kaasupoljin, nurkkajarru, käsijarru ja vaikka mitä, kunhan sitä oppii ohjeistamaan ratilla, kaasu- ja jarrupolkimella. Toimii erittäin loogisesti ja antaa auton mennä hallittua luisua. Ja jopa vie auton luisuun, jos muuten lähtisi puskemaan pois linjalta. Ainoa miinus, ettei sitä saa kokonaan pois päältä. Tuskin sitä edes enään ottaisi radallakaan pois, mutta olis se vaihtoehto kiva kuitenkin olla.

Mutta sama se on tässäkin. Sitä pitää opetella, että sen osaa. En väitä, että itse osaisin mitenkään hyvin, mutta voin sanoa rehellisesti yrittäneeni edes ja uhranneeni aikaa/rahaa sen opetteluun. :lol:


Siinä teille haaste! Menkää radalle opettelemaan miten se ajonvakautusjärjestelmä toimii ja millaista sillä on oikeasti ajaa, muutakin kuin maatietä 80km/h. Sitten on hyvä vertailupohja vertailla kahta eri tuotetta, kun on molemmista kunnon kokemukset. :wink: :mrgreen:
Kaipaisimmeko enemmän kumminkin sitä perinteistä perstuntumaa ja autonhallintataitoa, jolla saadaan se auton aito käyttäytyminen juurrutettua jälleen ns. selkäytimeen?
Olisin vahvasti sitä mieltä, että jonkin sorttinen rataharjoittelu asfaltilla ja liukkaalla olisi paikallaan kaikille kuljettajille. Tai vaikkapa aina, kun ostaa uuden auton.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

No, mä olin ajaa hankeen, kun ajoin autoa kuten etuvetoista kuuluu. Ajonvakautus päätti katkoa syöttöä, kun yritin vedättää. Vauhtia ei ollut paljon mitään, mutta alla oli suolansekaista lumimössöä, jonka alla oli jäätä. Lopulta vauhti hidastui niin paljon, että auto alkoi ohjautua ennen hankeen osumista. Edelleen uskon jääräpäisesti olleeni siinä tilanteessa taitavampi kuin ohjelmoitu toiminto.

Vastaisen varalle olen opetellut painamaan kyseisen toiminnon poiskytkevää painiketta sokkona ja nopeasti. Tuossa autossa nappula ei ole yhtä loogisessa paikassa kuin 147:ni luistoneston kytkin.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Jarsan kirjoitti:Menkää radalle opettelemaan miten se ajonvakautusjärjestelmä toimii ja millaista sillä on oikeasti ajaa, muutakin kuin maatietä 80km/h. Sitten on hyvä vertailupohja vertailla kahta eri tuotetta, kun on molemmista kunnon kokemukset. :wink: :mrgreen:

Olisin vahvasti sitä mieltä, että jonkin sorttinen rataharjoittelu asfaltilla ja liukkaalla olisi paikallaan kaikille kuljettajille. Tai vaikkapa aina, kun ostaa uuden auton.
Ihan asiaa, mutta nykyään tahtoo olla, että niitä ratoja ei tahdo oikein mistään löytää. Joskus aikoinaan oli miltei jokaiselle järvelle aurattu ainakin jonkinlainen rinkula, missa voi vähän harjoitella liukkaalla pinnalla ajelua. Myöhemmin ekan öljykriisin puitteissa kiellettiin jäärata-ajot ja sen myötä unohtuivat ne auratut radat kokonaan. Saattavat olla jopa laissa kiellettyjä - saastuttamisen pelossa. Nykyään katsotaan myös kieroon tyyppejä, jotka haluavat mennä jonnekin ajoharjoitteluradalle testaamaan taitojaan asfaltilla. Tosin niitäkään ei ihan joka nurkalta löydy ja niille olemassaoleville taitaa olla melkoiset maksut. En tiedä tarkemmin, mutta vähän sellainen haisu mulla on.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Totta. Onneksi saivat autoliiton (viimeinkin) taakseen tuohon paikalliseen jäärataan tuossa Lappajärven jäällä Vimpelin Lakaniemessä. Toki pitää laittaa suoja-alustaa auton alle, kun pysäköi varikolle, ettei öljyä valu jäälle jne., mutta pieni vaivahan noita sääntöjä on noudattaa ja onpahan ainakin paikka missä käydä turvallisesti ajamassa.

Kemora:ssa 2h rataharjoittelu 25€/auto tai 250€ kausikortti. Ei ihan ilmaista, mutta ei vielä aivan ylihinnoiteltukaan. Taisi olla aikoinaan 20mk/päivä, kun isän kyydissä käytiin Mirafiorilla ottamassa rataennätyksiä. :lol:

Edit: Korjattu sanamuotoa.
Viimeksi muokannut Jarsan, 23 Helmi 2011, 21:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kun ajelin talvella mutkapätkää faijan Sitikka C5:lla rutis esp usein mutkissa, helvetin typerää bensan ja jarrujen tuhlausta. Otin esp:n pois ja noin minuutin autossa oli jonkinlainen sähköpalon vieno tuoksu :-D
Tottakai esp hyvin luiston ja vauhdin korjaa jos sellaista tarvetta tulee.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Jopa vaimoni oli ihan shokissa kun kertoi miten työkaveri oli iloisena työpaikan kahvipöydässä selittänyt miten se heidän uusi auto on niiiiin ihana kun se kulkee ihan itsekseen. Ei tarvi muuta ku kaasua painaa ja ohjata kelistä riippumatta kun siinä on espit ja absit sun muut. Voi keskittyä novan kuunteluun ja meikkaamiseen ja muuhun tähdellisempään. Vaimo oli luullut ensin että vitsailee mutta ikävä kyllä ei.

Pelkään pahoin että kyseinen henkilö ei ole edes ainut noilla "taidoilla" ja "järjellä" varustettu yksilö tuolla tienpäällä. Jos voisin niin ottaisin kortin pois kyseiseltä henkilöltä :evil:

Ajonvakautus varmasti säästää henkiä, eikä vain ns huonojen kuskien. Mutta monet luulee olevansa superkuskeja ja että olosuhteita ei tarvitse ottaa huomioon. Ja rytinät tapahtuu entistä suuremmista nopeuksista. Sama ilmiö kuin teitä parannettaessa. Oiotaan vanhasta kantatiestä pahimmat mutkat, laitetaan uusi asfaltti, levennetään pientaret, ja laitetaan vielä heijastimet reunoihin. Mitä tapahtuu? Ihmiset ajaa entistä kovempaa ulos tieltä ja toisten autojen keulaan.

Toinen ongelma on auton valmistajien puolella. Kiusaus säästää alustan suunnittelussa tahtoo olla ylivoimainen. Laitetaan vaan yliaktiivinen esp "lapsenvahdiksi" ettei alustan rajat ylity. Siinä sitä on ajamisen iloa kun auto aliohjaa kuin öljytankkeri ja tehot katoaa heti kun vähän lipsuu. Hurraa kehityksen riemukulku!

Toivelista:
1. Hyvin suunniteltu alusta
2. Alustaan optimoitu pois kytkettävissä oleva ajonvakautus

=täydellinen maailma?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Nykyisillä elektroniikan hinnoilla on edullisempaa lyödä autoon ajonvakautus, kuin suunnitella oikeasti kunnolla toimiva alusta.

A-mallin Mersu lienee yksi karuimpia esimerkkejä tästä trendistä.

Säästöistä tässä hommassa on oikeasti kyse.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos siitä hirvimersusta en paljoa muista väärin, niin se heitti ketarat ojoon "ajovirheen" seurauksena. Äkkinäinen ohjausliike oli myrkkyä, rauhallisemmalla lähestymistavalla se selvitti hirvikokeen varsin korkealla nopeudella. Ongelmahan tässä on, että panikoimalla on melko vaikea tehdä rauhallisia ratkaisuja :lol:

Pelottaa tämä nykytrendi minuakin, ajettavuutta ei kehitetä vaan annetaan elektroniikan paikata mekaniikan puutteet. EuroNCAP olisi mielestäni oikea instanssi puuttumaan tähän, pisteitä pitäisi saada jarrutus- sekä väistöominaisuuksista (ESC&ABS päällä ja pois) eikä pelkästään seinään ajamisesta.
VMP

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Periaatteessa olen samaa mieltä edeltävien kanssa. Alustan suunnittelu kuntoon, esp:t ja muut hilut sitten mukaan ja _varmasti_ poiskytkettävinä.

Nykytekniikassa näitä esp:jä ja luistonrajoittimia enemmän minua korpeaa tämä tsydeemi jossa jarrun hipaiseminen katsaisee vedon. Siinä on aika hikiset paikat tiedossa kun tuon unohtaa/ei tiedä ja koittaa jotain vag-proomua vähän vasemmalla jalalla ohjastaa. Nimimerkillä kokemusta on :=(

Mutta syyllinen ei tässäkään ole tekniikka vaan ihmiset. Jo mainittujen asenteiden lisäksi nostaisin esille ajo-opetuksen tason. Viime aikoina korttinsa saaneet korjatkoon ja oikaiskoon, mutta olen opettajana olevan kaverini kautta kyllä saanut aika tylyn kuvan siitä mitä auton hallinnasta nykyään opetetaan. 'jarru ja kytkin pohjaan ja odota että tömähtää' ? :=)

mattijus kirjoitti:Jos siitä hirvimersusta en paljoa muista väärin, niin se heitti ketarat ojoon "ajovirheen" seurauksena. Äkkinäinen ohjausliike oli myrkkyä, rauhallisemmalla lähestymistavalla se selvitti hirvikokeen varsin korkealla nopeudella. Ongelmahan tässä on, että panikoimalla on melko vaikea tehdä rauhallisia ratkaisuja :lol:
Näin se taisi mennä. Kävin aikanaan mutkaisella ja nopealla koe-ajolla sillä aakkosella ennen tätä kaatumiskohua ja näitä esp:n pakkoasennuksia. Se oli muuten yllättävän eläväinen ja ketterä kottero märssyksi. Vaihtoi suuntaa ja kääntyi halutusti ja kevyesti, tosin kyllä siitä heti sai myös sen fiiliksen, että sen kyllä saa brutaalisti toimimalla tekemään myös ei toivottuja asioita - kuten joka vehkeen kun oikein yrittää.

-Tazio

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Tazio kirjoitti:Nykytekniikassa näitä esp:jä ja luistonrajoittimia enemmän minua korpeaa tämä tsydeemi jossa jarrun hipaiseminen katsaisee vedon. Siinä on aika hikiset paikat tiedossa kun tuon unohtaa/ei tiedä ja koittaa jotain vag-proomua vähän vasemmalla jalalla ohjastaa. Nimimerkillä kokemusta on :=(
Itse olen kerran välttänyt kolarin vasemmalla jalalla jarruttamisella. Motarille kiihdyttäessä ja vasemmalle vilkaistessa oli edessä menevä päättänyt jarruttaa rajusti. Kaasua, jarrua ja vastaohjausta, joiden ansiosta suhahdin muutaman sentin päästä tuosta autosta ja ihan pikkaisen reilummalla välillä toisesta autosta ohi kahva pikkaisen edellä. Vähän kyllä kädet alkoivat täristä hetken päästä. Jos jarrupolkimen hipaisukin olisi katkaissut vedon, olisin rysäyttänyt päin.
Tazio kirjoitti:Mutta syyllinen ei tässäkään ole tekniikka vaan ihmiset. Jo mainittujen asenteiden lisäksi nostaisin esille ajo-opetuksen tason. Viime aikoina korttinsa saaneet korjatkoon ja oikaiskoon, mutta olen opettajana olevan kaverini kautta kyllä saanut aika tylyn kuvan siitä mitä auton hallinnasta nykyään opetetaan. 'jarru ja kytkin pohjaan ja odota että tömähtää' ? :=)
Olisi kyllä ihan kiva, jos sanoisivat edes, että ohjaamista voisi yrittää. :mrgreen:

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

mattijus kirjoitti:
Pelottaa tämä nykytrendi minuakin, ajettavuutta ei kehitetä vaan annetaan elektroniikan paikata mekaniikan puutteet. EuroNCAP olisi mielestäni oikea instanssi puuttumaan tähän, pisteitä pitäisi saada jarrutus- sekä väistöominaisuuksista (ESC&ABS päällä ja pois) eikä pelkästään seinään ajamisesta.
Oikein mainio idea tuo EuroNCAP "elektroniikka on/off -testi", saa minulta kyllä äänen! Itselläkin on sellainen maku jäänyt, että ingennöörit peittelevät hätäisesti ja halvalla suunniteltua alustaa noilla ajonvakautuksilla.

Mikäli jokin varteenotettava puolueeton taho, esimerkiksi tuo EuroNCAP, testaisi myös auton käyttäytymisen niin saisimme varmasti melkoisen erillaisia mielikuvia ja tietoa eri valmistajien malleista. Veikkaisin, että eteenkin mainstream -malleista saattaisi löytyä melkoisia yllätyksiä.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuosta autokouluopetuksesta voinen sanoa sen verran, että liukasradalla opettaja haukkui pystyyn kolmesti, kun en antanut auton pyörähtää mutkassa.

Tarkoituksena oli ajaa mutka läpi, kunnes auto lähtee lapasesta. Näin kuului ohjeistus ennen harjoitusta. No, lähtihän se luisuun jo eka yrittämällä, mutta en toiminut opettajan mielestä oikein, kun tein vastaohjauksen ja vein auton luisussa mutkan läpi. Neljännellä kerralla meni vasta oikein, kun pidin renkaat käännettynä mutkan suuntaan ja annoin auton mennä perse edellä 30 metrin päähän levennykselle.

En ole vieläkään ymmärtänyt, että mitä tuosta oli tarkoitus oppia? Opettaja tosin vakuutti, että tämä oli koko idea harjoituksessa, että tietäisin miten auto pyörähtää ja ajautuu pöpelikköön. No, kai jumansviidu sentään tuon ny tajuaa ilman harjoituksiakin!? Missään vaiheessa ei saanut yrittää hallita ajoneuvoa, jos yritti niin tuli haukut.

Tajuaako joku mikä idea tässä oli? Ymmärtäisin, jos olisi kerran koitettu miltä tuntuu pyörähtää ja sen jälkeen yritetty hallita tilannetta, mutta kun ei. Onnistuneen pyörähdyksen jälkeen siirryttiin välittömästi toisiin harjoituksiin.


Lisäys: Ehkä opettaja oli sitä mieltä, että ajoneuvo ei ole hallinnassa, jos se on menettänyt osittain pidon? Ja ajovirhe on jo tapahtunut aiemmin, kun ajoneuvo on kerran lähtenyt luisuun?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Minulla on vähän samankaltainen kokemus liukkaankelin radalta. Opettaja tosin oli huomattavasti fiksumpi. Tämä tapahtui Kuusankosken autokoulussa vuonna ~95. Jos saa vähän mainostaa fiksuja opettajia.

Eli ajettiin jonossa vuorotellen mutkaan omin päin, ja katsottiin mitä tapahtuu nopeudella x. Aina kun karkasi lapasesta joutui sivuun ja muut lisäsivät vauhtia 10%. Lopulta olin yksin mukana kun onnistuin aina vastaohjauksella saamaan auton hallintaan. Opettaja sitten käski ajaa nopeudella 2x ja pöpelikköönhän se män :) Sen jälkeen hän meni muiden kyytiin vuorotellen ja opasti miten se auto saadaan hallintaan jos nopeutta on vähän liikaa. Minun ei kuulemma tarvinnut kun näytti luonnistuvan. Kröhöm, vähänkö olin pollea :silly:

Näinhän se minusta pitäisi opettaa. Katsotaan mitä osaa, ja mitä tekee väärin. Sitten opetetaan oikea toiminta. Ja näytetään jokaiselle että jossain vaiheessa fysiikan lait tulevat vastaan.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Autokouluihin kun tämä keskustelu lipsahti, niin mielestäni olisi hyvä, että oppilaita ajatettaisiin myös vanhemmilla autoilla, mielellään vielä sekä etu- että takavetoisilla. Todellisuus on kuitenkin niin, että harvalla se eka oma auto on kovinkaan uusi. Jos upouuden kaikenmaailman luistonestoilla ja vakautuksilla varustetun auton ratista hyppää suoraan DX-Corollan tai 80-luvun Bemarin rattiin, niin onhan se aikamoinen loikkaus.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Hyvähän se olisi opetella uusien vanhoilla autoilla, mutta meidän kaikenlaisilla vehkeillä ajelleiden tulee myös opetella nämä uudet ratkaisut ja niiden aiheuttamat yllättävät jutut. Aina sitä nimittäin jaksaa muistella ensimmäistä jäistä alamäkeä abs-jarruilla, kun oli tottunut liikuttamaan jarrupoljinta pidon rajamailla - voi sitä poisoppimisen vaikeutta.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

WWWVespa kirjoitti:^Hyvähän se olisi opetella uusien vanhoilla autoilla, mutta meidän kaikenlaisilla vehkeillä ajelleiden tulee myös opetella nämä uudet ratkaisut ja niiden aiheuttamat yllättävät jutut. Aina sitä nimittäin jaksaa muistella ensimmäistä jäistä alamäkeä abs-jarruilla, kun oli tottunut liikuttamaan jarrupoljinta pidon rajamailla - voi sitä poisoppimisen vaikeutta.
Joo tämä puoli asiasta pitikin vielä mainita. Itsellä ihan sama juttu ABSien kanssa, hyvin vaikea oppia se, että sitä jarrua saa ja pitääkin polkea ihan eri tavalla kuin ennen.

Samoin ajonvakautuksesta melko karuja ensikokemuksia: meinasin pöläyttää kaverin uuden Vectran sisäkurvin (!!!) puolelle penkkaan, kun ajelin sillä oikein sohjoisella kelillä. Eihän sitä älynnyt, että auto haluaa mennä juuri sinne, mihin renkaat osoittavat... :oops:

Eli nämä ajonvakautuksella ym. elektroniikalla varustetut autot, tai paremminkin niihin tottuminen vaativat kyllä sitä, että pitää leikkiä niiden kanssa ja hakea rajoja ja testailla käytöstä jossain turvallisessa ympäristössä, vaikka olis kuskilla kilsoja takana jo enemmänkin.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jarsan kirjoitti:Tuosta autokouluopetuksesta voinen sanoa sen verran, että liukasradalla opettaja haukkui pystyyn kolmesti, kun en antanut auton pyörähtää mutkassa.
Vähän vastaava kokemus oli itsellä, kun olin toistakymmentä vuotta sitten liukasradalla vanhalla Bemarilla. Siellä oli kitkaympyrä tms. missä ajettiin rinkiä ja koitettiin saada autoa hanskasta. Opettaja oli kyydissä ja meikä veti loputonta pitkää luisua rinkiä ympäri. "Kokeiles nyt vähän sitä puskemistakin p*rkele!", täräytti vierestä. No, otin vauhtia pois ja sain Bemarin puskemaan, mutta korjasin heti kaasulla luistoon ja mutkan suuntaan. "Ei, ei..., kytkimellä vauhti pois ja tien poskeen rauhoittumaan", oli ohjeistus. Yritin kysellä, että jos tietä riittää, niin eikö kaasullakin voi koittaa korjata. Vastaus oli jäätävä katse...

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Tulipa tässä taas mieleen viimekesäinen episodi Apparalla
kun Alfan perä liukastui banaaniin tornin mutkassa...
mitenköhän olisi käynyt tai jäänyt käymättä jos autossa
olisi ollut tämän päivän ajonvakautuskilkkeet..?
Olisikohan piruetti onnistunut? :silent:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Juu taitaa aika harvassa olla ajonvakautuksen kokeilut 120km/h+ vauhdeissa. Tuossa olisi ideaa pyytää testiä Top Gearilta :)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Fifth Gearissa Tiff Needell ajoi Jaguarilla ruotsalaisen järven jäätä moottoritievauhdeilla jokunen tuotantokausi sitten. Ei pystynyt väistämään esteitä ilman ajonvakautusta, vaikka hän ei mikään noviisi olekaan. Vakautuksen kanssa väistö onnistui.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Olihan siinä muutakin, joten koko pätkä.

Baxter
Viestit: 47
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Baxter »

mattijus kirjoitti:Pelottaa tämä nykytrendi minuakin, ajettavuutta ei kehitetä vaan annetaan elektroniikan paikata mekaniikan puutteet. EuroNCAP olisi mielestäni oikea instanssi puuttumaan tähän, pisteitä pitäisi saada jarrutus- sekä väistöominaisuuksista (ESC&ABS päällä ja pois) eikä pelkästään seinään ajamisesta.
Mielestäni koko EuroNCAP:lla on ollut epäsuotuisa vaikutus autojen kehitykseen. Niiden arvosteluilla ja testeillä tuntuu olevan valtavan suuri vaikutus ihmisten auto-ostopäätöksiin. Tämän seurauksena autotehtaan kehittävät autojaan paremmiksi törmätä. On helpompaa ja halvempaa kehittää passiivista turvallisuutta, koska silloin saa enemmän tähtiä EuroNCAP:n testissä ja se myy paremmin. Aktiivinen turvallisuus ei enää myy, niin valitettavaa kuin se onkin. Nykyajan autot onkin kehitetty vain kolaroimista varten... :mrgreen:

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Voisiko autosuunnittelijat ottaa oppia hävittäjistä?

Tehtäisiin autosta kamala vikuroiva kiikku ja "rauhoitettaisiin" se sitten etevällä ajonvakautuksella ja aktiiviohjauksella.

Kyllä kääntyy ja on ketterä. Hirven ympärillä ajetaan kakkarinkiä.

:wink:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Baxter kirjoitti: Nykyajan autot onkin kehitetty vain kolaroimista varten... :mrgreen:
Juu ja pitää sitten muistaa törmätä vain standardien mukaisiin kohteisiin. Esim. perään ei pidä antaa kenenkään ajaa. Ei se auta, vaikka olis viisi EuroNCAP pistettä, jos joku ajaa pystyperäisen autosi perään. Se on takapenkkiläiseltä henki poissa ihan pikkuhipaisustakin. Kun takaikkuna on 40 sentin päässä takaraivosta, siinä ei kovin paljon ole tilaa rakenteilla joustaa. Mutta ai niin, eihän sitä testata missään testeissä, joten asiaan ei ole syytä kiinnittää huomiota.

Fifth Gearin demonstraatio tästä asiasta TÄÄLLÄ.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Hävittäjistä taitaa nähdä varsin hyvin ulos. Autojen passiivisen turvallisuuden kehittäminen on tuonut mukanaan juttuja, joiden vuoksi kaikkien ei ole kovin helppo nähdä kuskin paikalta joka suuntaan - ei varsinkaan etuoikealle. Aktiiviseen turvallisuuteen olisi myös syytä panostaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

En osaa sanoa ajonvakautuksista ja luistonestoista sen enempää kuin että itse haluan sellaisen auton, josta ne systeemit saa kokonaan pois päältä. Omassa viiskutosessa ei onneksi ole mitään vippaskonsteja ja autoa saa ajaa perstuntumalla.

Itse ajan toisaalta todella paljon työn puitteissa vuokrafirmojen uusilla 2-3 luokan autoilla ja näissä törmää monenlaisiin sutimisenestoihin ja avitussysteemeihin.
Tämän viikon kokemukset on uudesta Focuksesta n.1500km matkalta. Fiikuksessa tyhjää lyövä etupyörä leikkaa tehot kokonaan ja aiheuttaa n.2-3sek viiveen/puutumisen. Hengenvaarallista ja yllättävää minusta, joidenkin mielestä varmaan aivan loistavaa ja testien mukaan suorastaan erinomaista!

Toinen varoittava esimerkki menee Nissan Notelle. Tässä lähtökohdat: auton pahvilaatikkomainen ulkoasu, navakka puuskittainen sivutuuli, nissanin äkkipikainen ja outo luistonesto. Ja sitten mennään, meininki on vähintään lets go. 80 rajoituksella 75 vauhdista tuuli nappas autoon ja sitten mentiin rulettia keskellä kärsämäki-haapajärvi välistä maantietä. Nissanin luistonesto toimi ikäänkuin päinvastoin tuossa luistotilanteessa. Ellei systeemi ois puuttunut peliin, ei olisi ollut mitään hätää. Tuollaista autoahan joutuu koko ajan kampeemaan vastatuuleen:)
Viimeksi muokannut Janne, 24 Helmi 2011, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Toyotan systeemit ovat myöskin ihan kuraa. Sen saa pois hetkellisesti. Suditat hiemankin enemmän tai käännät kässärillä niin tulee takasin päälle ja korjaa. Aivan jäätäviä systeemeitä, eikä todellakaan helpota noilla pikkuteillä ajamista..

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että autonvalmistajan olisi tarjottava ajonhallintaelektroniikan osalta erilaisia mahdollisuuksia kuskille. Kolme tai neljä vaihtoehtoa eri olosuhteita varten, joista yksi täysi off.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

CG:n kanssa samaa mieltä. Näissä uusissa Alfoissa se vaan ei onnistu.
Onko lakimiehet kieltäneet off kytkimen asentamisen?
Amerikan markkinat kiikarissa.
Ride on!

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Jarsanin kanssa samaa mieltä siitä että 156:n järjestelmän kanssa on varsin luonnollista elää ja silti nauttia autoilusta. Valitettavasti en ole päässyt kokeilemaan järjestelmän toimintaa noin perusteellisesti jääradalla jne. Viitaten noin toivomuksiin järjestelmän poissulkemiseksi niin itse kyllä kaipaisin ABS-jarrujen nopsaa poissulkua tilanteen tullen, ensinnäkin koska pysähtyminen tietyillä pinnoilla tapahtuu nopeammin ilman noita ja myös mahdollisuutena auton hallintaan silloin kuin ESP in jo luovuttanut.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Ensimmäinen luistonestolla varustettu auto, jolla olen ajanut oli Mersun keskiraskas kuorma-auto. Siinä oli kolmiasentoinen ASR-kytkin, jossa oli muistaakseni asennot I, II ja off. Se oli myös ensimmäinen lukkiutumattomat jarrut omannut auto, jonka rattiin pääsin.

Kyllä sen sladiin sai kovasti yrittämällä ja silloin kuului melkoinen pihinä sekä puhina järjestelmän tasaillessa vetoa, mutta ikkuna piti kyllä avata ja radiota kääntää hiljaisemmalle. Muuten sitä ei oikein huomannut, jos ei jäänyt liukkaalla kiinni - silloin piti napsauttaa offille, jotta pääsi kaasulla liikenteeseen. ABS kyllä oikein potki jalkapohjaa, kun se aktivoitui.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Kyllä nämä luistonestot vaan ovat hieno keksintö. Ne puuttuvat tilanteeseen ennenkuin kerkeät edes säikähtää. Niiden pois kytkeminen on vähän samaa kuin kaipailisi moottorin sähköisen polttoaineruiskutuksen pois kytkemistä. "Kyllä se vanha ryyppyvipu vaan antoi kunnon tuntuman moottoriin" :P

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

no tiiä tuota, aina itse painan ainakin ensimmäisenä sen esp:n nappulasta pois päältä... ja ihan sen takia kun joka reissulla kuitenkin jossain kohti nelikolla lapsettaa.
alfassa se nyt on se ja sama kun se on etuveto, eikä se edes lähde pois päältä.. miksi napin takana on vain vetoluiston esto? kumin polttoon? :silly:

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Joskus kyllä huomaa sen luistoneston olemassaolon kääntyessään huolimattomasti talvikelillä jyrkästi risteyksestä. Sisäkurvin puoleinen pyörä alkaa jarruttelemaan varsin helposti jos siinä sattuu olemaan heikompi pito. Vaikka saattaahan tuo johtua kuluneista renkaistakin.
Luistoneston kanssa ajellessa renkaat eivät kuitenkaan kulu aivan sillä vauhdilla kuin muuten tekisivät. Sen olen ainakin havainnut, että talvirenkaat säilyvät miltei kohtuullisessa kunnossa useammankin kuin ne pari talvea.

Vastaa Viestiin