traktori

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Olen itse pientilalta kotoisin, ja meillä oli 135 Fergu, aiemmin täälläkin mainittu 4100 Ford ja lopulta myös veljellä uudempi neliveto-Valmet. Eniten tunteja tuli kyllä tuohon 135:seen. Sillä kiskottiin viljakärryä puintiaikaan, useita tukkeja kerralla lovipakan avulla metsästä sekä suurin osa lumihommista hoitui tällä. Jos ei maanviljelijäksi rupea tai aurattavaa ole kilometritolkulla, niin itse suosittelen tällaista pientä traktoria. Ja mielestäni tällainen pieni Ferguson on ihan laadukkaasti tehty laite. Nykyisin kyseinen peli on mun omistuksessa, puita on tullut kiskottua perässä ja klapeja sirkkelöityä ja halottua. Hytitön traktori taittuu moneen paikkaan ja mahtuu ajamaan pienempiinkiin rakennuksiin sisälle. Puikoista on helppo hypätä koneita kiinnittämään yms. kun ei ole ovia tiellä...

Avatar
Tazio
Viestit: 3392
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

traktori

Viesti Kirjoittaja Tazio »

tuo VMTD'n kuva sai taas selaamaan nettikonetta. Kyllä se melkein pitäisi tuollainen olla. Tai sitten V8 Massikka tai 4020 JD. Ja ei, mitään oikeaa tarvettahan ei ole, onneksi ei ole kuviteltuun budjettiin mahtuvia tarjokkaitakaan..

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Päivitetäämpä kun tuli kalustoa tässä syksyllä päivitettyä. Itsellä aiemmin ollut 500 Valmetti vaihtui vähän toiseen ääripäähään ja nykyään pihassa nököttää 3040 Jontikka :lol: Olihan tuo Valmetti aika pelottava kapine kun sillä vähän metsässä kävin ajelemassa. Todella kevyt keula jos perässä on yhtään mitään ja liikkuminen siten ihan kimpoilua. Vähän isohan tuo Jontikka on, mutta ei tuosta toisaalta ole tuntunut haittaakaan olevan. Hienohan se on ajella lämpimässä kopissa kun kaikki toimii kevyesti ja rattia veivailee sormen päillä. Muutaman kerran nyt pihaa tuolla linkoillut. Takakuormaajan löysin jo aiemmin, mutta ei Valmetilla hirveästi mitään nosteltu kun keula oli ilmassa heti. Nyt lie Jontikalla varottava ettei murjo tuota kuormaajaa ihan solmuun. Väsäsin siihen trukkipiikitkin niin kiva nostella kaikenlaista. Samoin laitoin hydraulisen työntövarren, niin saa kauhallakin vähän koukkia ja säädellä lingon ottavuutta. Vanha Runnin linko kyllä piti hieman levittää mutta eipä tuo iso homma ollut vähän lisäsiipiä reunoille laittaa. Eipähän tarvitse ihan tien penkkaa pitkin lipsutella. Mönkijä on edelleen hyvänä tukikoneena, sillä on aika nopea ottaa tarkat paikat puhtaaksi ja sitten traktorilla lumet metsään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Talvi tuli, talvi meni, mutta niitä tulee lisää. Traktoria ei vielä tulut, eikä myöskään mennyt, mutta chattikoneen haku on heilunut ajoittain.

Heti ekana ihan uteliaisuudesta, kertokaas joku mikä niiden harmaiden fergujen taika on? Ne on pieniä ja vanhoja, juu, mutta mielipiteet näyttää olevan hyvin mustavalkoisia linjalla bestest evö vs ei tee mitään, eikä kumpiakaan yleensä sen ihmeemmin perustella. Tää siis uteliaisuudesta, ei niitä oikein sopivia näy myynnissä.

Ajan kanssa on tullut iteroitua sen verran tarkemmin, että:
-Etukuormaaja pitää kyllä olla, kun tarkoitus on yhdellä koneella pärjätä
-Koppikin olisi kyllä iso plussa, lämmin tietty huikea mutta kylmäkin parempi kuin avomalli.
-Rekisterissä tai varmasti rekisteröitävissä pitää olla, sekä varmalla omistushistorialla
-Keliveto olis tietty plussaa, mutta ehkä ilmankin pärjää ketjujen kanssa pelatessa

Kokoluokasta olen sitä mieltä, että mieluummin kuitenkin sopivan pieni kuin kauhee kolho, mutta kuitenkin ns. oikea traktori, jotta riittää voima ja massa mm. kuormaimen ja lumilingon käyttöön.

Viikonloppuna iskin sitten silmäni tälläseen Valmettiin, joka monelta kohtaa näyttäisi sopivalta ja suorastaan ihmeellisen halvalta:
https://traktoriporssi.fi/suomi-uusimaa ... 989-169181#

...no, ei siihen pääse tutustumaan kun ei myyjää saa kiinni, tai en ainakaan vielä ole saanut. Kilpeä ei kuvissa näy, joka jättää yhden vaatimuksen kysymysmerkiksi.

Nummelasta puolestaan löytyisi tälläinen Fiat, joka voisi houkuttaa. Vähän ampuu yli budjetista, mutta ongelmathan on tehty ratkaistaviksi. Ilmoituksessa lukee "Ei rekisterissä", mutta näkyy kilpi ja Trafikoomikot kyllä tuntee kilven (poistettu liikennekäytöstä), joten vähän olisi varmisteltavaa:
https://www.nettikone.com/fiat/580/2021826

Takavetoja miettiessä voi säästää tonneja. Naapurikunnasta löytyisi industriaalivalmetti. Äkkiseltään 700 kuulostaa isolta numerolta ja faija sekä yksi kaveri vihjaili, että näiden osatarjonta on heikkoa. Ja puuttuukos tuosta takanostolaite?
https://www.nettikone.com/valmet/700/2036555

Samasta kunnasta löytyy vanha Nuffi. Yksitoiminen vilske-kuormain ei kuulosta yhtä viihdyttävältä kuin kaksitoimiset, mutta ehkä silläkin voi pärjätä. Tätä on ainakin ropattu huolella viime aikoina:
https://www.nettikone.com/nuffield/4-65/2040344

Vähän etäämmällä nykypäivästä katsottuna saman ikäluokan Massikka kaksitoimisella kuormaimella:
https://www.nettikone.com/massey-ferguson/65/2041957

Mihin miinaan sitä ajaa ensimmäisenä, jos upottaa rahansa Fiatiin, 700 Valmettiin, waka-wanhaan Nuffiin tai ici-wanhaan 65 Massikkaan? Omaa silmää tuo Fiatti kutittelisi eniten ikänsä ja kykyjensä puolesta, mutta on tosiaan hinnaltaan aika rajamailla, tai oikeastaan 2 tonnia yli tämän hetkisen absoluuttisen maksimin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Siinä Industriaalitraktorissa ei varmaan ole takanostolaitteita.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sitä tosiaan itekin katoin ettei taida näkyä. Kai sellanenkin on teoriassa mahollista jälkiasentaa, mutta jos ei ole bolt-on -vaihtoehtoa dokkareineen tyrkyllä, niin ei varsinaisesti kiinnostais alkaa taikomaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Etukuormaimen kanssa heiluessa neliveto on iso plussa jos meinaa jotain raskaampaa nostella.
Keulassa kulkeva paino keventää takarenkailta pidon olemattomiin ja tarttee olla puntteja tai joku härveli vastapainona jos meinaa liikkua muuallakin kuin tasaisella alustalla.
Mulla oli taannoin Fiat 90-90 eikä siitä jäänyt mieleen mitään pahaa sanottavaa. Tai no olihan siinä sähköjohdotuksissa hieman paranneltavaa :)

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Konekaupoissa on sitten melko paljon vähän jänniä yrittäjiä liikkeellä. Jos joku kone on liian halpa, niin sille on syynsä. Usein on "paljon kyselyjä" ja pyydetään tonnin/parin varausmaksua heti. Kannattaa ainakin kuvahaku aina kiepauttaa jos ei kilpeä näy.. Tässä jokunen vuosi sitten kotikylältä kuolinpesän pihasta hävisi pari traktoria. Uskoisin ostajan olleen ihan vilpittömästi liikkeellä, mutta myyjä ei varsinaisesti kuulunut kuolinpesään vaikka vainajan tiesikin.

Jokin aika sitten yhden jobbarin kanssa juttelin ja nuo kuormainkoneet on nykyään aika kysyttyjä. Se laitteli käytettyjä/palaneita kuormaimia koneisiinsa kun arvo nousee paljon enempi mitä kuormaajan arvo. Ei tuo takakuormaajakaan huono ole, ainoa on se, että jos jotain haluaa nostaa niin se on laitettava kiinni jos sattuu jotain muuta silloin olemaan perässä. Tosin ei tuo nyt monen minuutin homma ole. Jos on pelkkä takaveto, niin se on aika onneton etukuormaajan kanssa, ihan oikeasti on jo pihahommissakin. Yksitoimisen kuormaajan voi suht helpolla ja edukkaasti muuttaa kaksitoimiseksi, mutta ne vanhat kuormaajat on huiman pitkiä monasti ja se tekee pihapyörittelyn äkkiä ahtaaksi.

Saattaisin katsella myös itäkoneet, eli belkut/zetkat. Vähän kolhoja juu, mutta pihakäytössä menee ihan täysin. Belkun nostolaitekin on suorastaan loistava. Osat noihin ei maksa mitään ja ovat selkeää tekniikkaa. Tosin ei nämäkään halpoja nykyään ole kun vievät kaikki ulkomaille mutta välillä voi olla sopivasti kaupan ja vaikka Martilta Suonsyrjältä löytyy sopivan hintaiset kuormaajatkin. Minulla voisi olla tiedossa yksi vähän töitä vaativa nelikko-Zetka matalilla tunneilla jos moinen kiinnostaa, kuormaajaa ei kyllä ole mutta saa viat rehellisesti ja historia on tiedossa.

Teollisuuskoneet on usein edukkaita, mutta ei ole sitä nostolaitetta ja voi aika paljon uupua sieltä perästä - ei ole ihan pikkuhomma lisätä. Samoin ulosotto uupuu ja voimansiirto sille myös. Siten lumilingon saa unohtaa. Unohtaisin noiden jälkiasennuksen jollei ole lähiromiksella olisi jotain esimerkiksi palanutta normitraktoria luovuttajaksi ja jostain syystä saa osat sopuhintaan. Valmetti on voimansiirron suhteen varmaan kaikkein vaikein kun uusia osia ei saa ja ehjät käytetyt on jo kiertämässä muissa koneissa.

Fiiuja saa ihan sopuhintaan välillä. Tosin hitaita ne on ja hytikan tuotto vaatimaton. Nuo ei kuitenkaan välttämättä haittaa mitään. Kopit tahtoo ruostua, mutta hitsaaminenhan meiltä käy. Ahdas se Pininfarinan koppi on, mutta on sitten eri asia haittaako sekään.

165 Massikka on tietty aika perusvarma ja osia saa hyvin, mutta nuo on arvossaan ja kopillisessa on kytkin aivan pöljästi, reisi huutaa hoosiannaa samantien.

Hytikkapuolikin kannattaa mietttiä. Vanhoissa ei välttämättä saa öljyä ulos lainkaan tai sitten on yksi yksitoiminen lähtö jonka kanssa ei nostolaite toimi yhtäaikaa. Hydraulinen työntävarsi on omasta mielestä käytännössä pakollinen. Ei ne paljoa maksa, mutta sen öljyn tarvitsee. Hydraulinen kallistus ei ihan pakollinen ole, mutta olisi tosi kiva jos levyn kanssa jotain tekee ja miksei lingonkin kanssa jos yhtään on mitään vinoa. Omaan moisen laitan seuraavaksi.

Edit: Hae tuosta 425: https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Tra ... ?ca=18&w=3

Suorasuihkari joka herää kelistä riippumatta eikä tarvitse pakkasnesteitä miettiä kun niitä ei ole.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Noista ylempänä mainituista vaihtoehdoista oma valinta olisi 4-vedoista Fiat ja 2-vedoista Nuffi. Vanhempiin Valmeteihin on vaikea saada varaosia ja MF:n tuon aikakauden ja vähän uudemmatkin 65, 165 jne.. ei kestä kuormaajan kanssa ellei ole ns pitkät sovitteet taka-akselille asti.
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Gasket kirjoitti:
28 Huhti 2021, 08:47
Edit: Hae tuosta 425: https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Tra ... ?ca=18&w=3

Suorasuihkari joka herää kelistä riippumatta eikä tarvitse pakkasnesteitä miettiä kun niitä ei ole.
Oletko Gasket ajanut tuollaista?
Giulia Super -69

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Olen ajanut aika paljonkin. Näppärä vaikka lumitöissä levyn kanssa kun on suunnanvaihtajalla. Löytyy ulosotolle oma kytkin linkohommiin ja aika liki kaikki oleelliset mitä pihahommissa tarvitsee, kuten vaikka orbitrolli ja ilmawebasto. Tietty reilu 5 k on aika kova pyynti, mutta jos levy tulee mukaan ja vähän saa hinnasta pois, niin miksei.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Käytiinpä katsomassa naapurikylässä olevaa Fiat 780DT:tä. 44-vuotias nuorukainen on ikäisekseen osuvassa kunnossa - teknisesti ehjä, muttei kaikkialta kaunis. Ei se mitän, työkalua tässä etsitään eikä vitriinituotetta. Kuormaimen ohjaus on vähän hätäinen, eikä stoppikohtaa löydy kovin helpolla, mutta se on opittavissa tai korjattavissa. Avaimesta käyntiin, käy nätisti ja vaivatta. Kuormaaja on kaksitoiminen ja taakse on neljä hytikkaliitäntää, joista kahta varten on jatkoletkut kuormaajan kyytiin.

Kaehan tuosta voisi tarjouksen tehdä. Vähän on näpräiltävää, mutta ihan järkevän oloinen aihio.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: traktori

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Noista aihioista tuo Fiat on eniten traktori. Tuli muutama kesä ajeltua pykälää pienempää 680DT mallia ja ei siitä lopulta pahaa sanottavaa ole. Ohjaamo on mikä on ja se polttoainesäiliön sijoituksen aivopieru blokkaa näkyvyyden ihan traktorin taakse. Fiatissa on myös jarrut jos vertaa saman aikakauden Valmettiin. Nuo museo vehkeet kiertäisin kaukaa jos tarkoituksena on kuitenkin vaivaton pihan auraaminen. Niistä löytyy kaikenlaista typerää arkea hankaloittamaan.

Vastaa Viestiin