Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

peksu
Viestit: 620
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Mazda3 on ainakin kova ruostumaan, onhan se lähisukua Ford Focukselle. Olen ihmetellyt tallipihallamme Mazda3 sedania, jonka takalokasuojan kaaret on puhki ja ovien alareunat ruosteessa. Auto on kuitenkin reilusti alle 10-vuotias...

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Antijape »

peksu kirjoitti:Mazda3 on ainakin kova ruostumaan, onhan se lähisukua Ford Focukselle. Olen ihmetellyt tallipihallamme Mazda3 sedania, jonka takalokasuojan kaaret on puhki ja ovien alareunat ruosteessa. Auto on kuitenkin reilusti alle 10-vuotias...
Jep, vuoden verran Mazda 3:n omistaneena tuli näitä tyyppivikoja tutkittua. Oma oli massaamaton 2007 joka mun omistuksessa ollessaan oli 5-6v vanha eikä ainakaan vielä ollut alkanut ruostumaan. Kannattaa etsiä siis sellainen yksilö joka ei vielä ruosteessa ole tai on massattu. Lisäksi kannattaa vaihtaa ne (alfastakin tutut) takasisälokarit a.k.a kurankerääjät muovisiin. Ainakin raumalainen Leo Laine Oy myy noita mallikohtaisina ja hinta oli muistakseni alle 100€ pari.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Noista gYdEbUhin vaihtoehdoista Jazz taitaa olla kohtalaisella marginaalilla huolettomin. En tosin tiedä onko sen CVT-vaihteistoissa samaa ongelmaa kuin Insighteissa, joihin niitä on vaihdeltu takuuseen jonkin verran. Luultavasti vaihteisto on sama. Väkisinvaihdettavia mallejahan tuo ei tietysti koske. Uudempia Jazzeja en ole koeajanut, mutta joku vm. 2003 oli kaikin puolin asiallisen oloinen lukuunottamatta pienelle autolle tyypillistä pompotusta epätasaisuuksissa. Erityisesti Jazzista jäivät mieleen sisätilat. Tilaa on, ja ulos näkee poikkeuksellisen hyvin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Jos mietinnässä on H-Astra, niin ruostetta pukkaa siinäkin epätavallisen paljon saumakohdista ja kaikkien tarrojen ym. alta erittäin tehokkaasti. OPC-malleissa ongelma korostuu entisestään, kun on helmaa ja lisätarraa kaikki paikat täynnä. En ole itse ruosteetonta nähnyt, tosin pintaruostettahan toi vielä taitaa olla...

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

gYdEbUh kirjoitti:Mutsille on tarkoitus lähiaikoina hommata auto, eikä kyseisellä henkilöllä ole itsellään juuri mitään käsitystä siitä minkälaisen. Siksi tässä kohtalaisen pikaisella aikataululla utelen foorumilaisilta tietoutta vm. -06 bensa Citikka C3, Astran, Jazzin, ja Mazda kolmosen ongelmista. Kiitos.
Näistä ehdottomasti Jazz. Jos on vielä automaattina niin vielä parempi.
Harmittomia kilometrejä tiedossa.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Pitäisi vaihtaa vaimon auto nelivetoiseen, jolla voisi ajaa hieman huonommallakin tiellä ja tarv matka-ajonopeuksia. Eli nyt alla 05 1,4D Yaris verso pakuksi rekattuna. Ollut näppärä ja huoleton tuon 25tkm mitä meillä ollut ja hyvä etenkin noiden koirien kanssa mutta ei tuolla hieman huonommalla kelillä satasta ajeta jos järki vähänkin päätä pakottaa. Sais melkein olla bensa vehjes ja vaihtoehdot oon rajannu lähinnä subaru foresteriin 08 eteenpäin korimallilla, toyota rav4:seen (06 tai 07 eteenpäin) ja honda crv:hen. Kokemuksia? Tällä hetkellä paikallinen Kajaanin Laakkonen antanut parhaan tarjouksen, mutta mitään ei vielä päätetty...

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiitosta teille hulppeasta aktiivisuudesta! Rupesin tässä pohtimaan että Jazzi saattaa olla vähän turhan pieni.
Tämä saattaa olla mielenkiintoisin vaihtoehto tällä hetkellä. Suomessa on monia -13 vm. autoja joilla on ajettu enemmän kun tällä -04.

http://www.nettiauto.com/opel/astra/5815379" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jazz on vähän tilauautomainen, mutta menisi minunkin listan kärkeen. Astraa taitaa vaivata lähinnä alustan kulumat, etenkin raidetangonsisäpäät taitaa olla kulutustarvaraa, eli renkaat kannattaa ainakin tarkistaa, ettei ole kaljuiksi syönnyt.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Yhdellä kollegalla on tuollainen uusi Jazz, on muuten yllättävän tilava.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tuo H-Astra ja ruoste kaiken muovin ym. takana on sitten ihan todellinen juttu. Esim. B-Vectrakaan ei ruostu niin helpolla puhumattakaan C-Vectrasta. Jälkimmäinen vasta ruostevapaa onkin.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Astra on Jazzia selvästi jämäkämmän tuntuinen ajossa (ellei sitten Jazz ole parantunut vuosien mittaan), mutta kaikessa muussa se mielestäni häviää. Paitsi jos tilanne ei ole viime vuosina hirveästi muuttunut, niin Astran varaosat ovat luultavasti selvästi halvempia kuin Jazzin, mutta toisaalta... niitä voi vastaavasti joutua ostamaan paljon useammin :twisted: Tiloja kannattaa vertailla itse ja tarpeiden mukaan. Jazz on nimittäin sisältä yllättävän iso. Ei Astrakaan ahdas ole, mutta ei välttämättä yhtään Jazzia tilavampi. Tavaratilan vetoisuus on muuten litroissa mitaten sama, 380 litraa, ja Jazzissa on bonuksena mahdollisuus taittaa takapenkin istuinosat ylös selkänojaa vasten tavanomaisen penkinkippauksen lisäksi. Jos nimenomaan automaattia hakee, niin muistaakseni tuo Astran laatikko on vain nelivaihteinen ja sen kulutus aika holja auton kokoluokkaan ja menohaluihin nähden. Jazzin automaatista minulla ei ole omaa kokemusta. Niitä taisi olla kahta mallia eli CVT:tä ja i-Shiftiä, joka on robottivaihteisto. Nyt en justiinsa osaa sanoa, oliko näitä jossain vaiheessa tarjolla rinnakkain vai korvasiko i-Shift CVT:n jostain vuosimallista alkaen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiitosta edelleen kaikille tästä häkellyttävästä jeesin määrästä.
Tuli sitten hankittua Twin Sparkki.. Eli tuo Jazzi kun se ilmeisesti on kasitulppanen.
Mentiin katsomaan yhtä yksilöä paikalliseen Mega-Autoon ihan vain koeajo mielessä, mutta kaupat muodostui mm. Siksi että vaihteisto on ilmeisesti uusittu muutama vuosi sitten ja auto oli hyvin pidetyn oloinen.
No nyt kun koslaa on vähän tutkinut niin syyläri on aika mätä, auton pohja on perästä pitkälti pintaruosteessa mukaanlukien jarruputken joka rupeaa vuotamaan kohta mikä menee lähes koko auton läpi, moottori naputtaa, (venttiilivälykset jotka kuuluu tarkistaa 40tkm välein?) penkinlämppärit ei toimi. Auto on -05 166tkm ajettu. Auto on paikallisesta merkkiliikkeestä hankittu joten huomenna utelemaan mikä on noiden asioiden laita. Pari noista olin huomannut jo ennen kauppoja.
Ajoltaan auto on mielestäni todella hieno olosuhteet huomioiden.
Vanha Yaris oli niin perusauto kun ikinä voi olla, mutta kyllä silläkin matkaa taittoi ihan ok. Ylläpito on myös halvinta mitä voi olla. Yaris oli mutsilla lähes 5v ja aivan kaikkineen mennyt huoltoon ja korjauksiin alle 100e vuodessa. Ehkä hitusen yli jos mukaan laskee sen että rikoin itse jarrusatulan kun sen metallirunko tuntui yhtä heikolta kun heikko alumiini. ja käytetty maksoi lähelle satkun.
Nyt kun ajattelee niin en huoltanut tuota vehjettä aivan viimesen päälle. Siinä on normitulpat ja olen vaihtanut ne kertaalleen reilun 100tkm aikana :-D Muttei tunnu vaikuttavan menoon mitenkään.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Auton vaihto lähenee,ja kilsoja tulee vuodessa n:25tkm ja alfoissa vaihtoehdot vähissä.Lähinnä vain 159 tai viimeisimmät 166:set,ja ilmeisesti diesel näillä kilometreillä ainut vaihtoehto isommissa autoissa?budjetti 10te.Automaatti olisi kanssa mieleinen,ja essolla monet puhuneet,että on kestävämpi voimansiirto dieseleissä :)
Kumpaan foorumilaiset kallistuisivat?Jälleenmyynnin kannalta 159 helpompi myydä,ja lisäksi arvo pysyy paremmin,kun taas 166 faceliftistä huolimatta wanhaa mallia,ja veikkaan,että hinnat alkavat muutaman vuoden sisällä facessakin 3:sella.
Mutta kumpiko tarjoaa enemmän autoa,ja huolettomia kilometrejä?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^minä hankkisin sinun tilanteessasi tuon:

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/5811538" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieno peli, kulkee vähällä ja tarjoaa paljon vastinetta rahalle.

EDIT: kappas, näköjään jo pohditkin tuota tuolla toisessa ketjussa :)
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

alfa164 kirjoitti:Auton vaihto lähenee,ja kilsoja tulee vuodessa n:25tkm ja alfoissa vaihtoehdot vähissä.Lähinnä vain 159 tai viimeisimmät 166:set,ja ilmeisesti diesel näillä kilometreillä ainut vaihtoehto isommissa autoissa?budjetti 10te.Automaatti olisi kanssa mieleinen,ja essolla monet puhuneet,että on kestävämpi voimansiirto dieseleissä :)
Kumpaan foorumilaiset kallistuisivat?Jälleenmyynnin kannalta 159 helpompi myydä,ja lisäksi arvo pysyy paremmin,kun taas 166 faceliftistä huolimatta wanhaa mallia,ja veikkaan,että hinnat alkavat muutaman vuoden sisällä facessakin 3:sella.
Mutta kumpiko tarjoaa enemmän autoa,ja huolettomia kilometrejä?
Vähän nyt ohi "Topicin"(Alfa...), mutta mites olis uudehko diesel Thesis Saksanmaalta??
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niin, eikös noissa diiseleissä olisi tehovaihtoehdot 150-185 heppaa?

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Thesistä mukavampaa autoa en ole vielä tähän ikään mennessä ajanut, mutta mikään urheiluautohan se ei sitten ole - ei edes Bussolla, dieselistä nyt puhumattakaan. Sen minkä hiljaisuudessa ja vakaudessa voittaa, häviää sitten siinä jos joutuu yhtään mitään erikoisempaa osaa tilaamaan jostakin. Moottorit ovat samoja kuin konsernin muissakin malleissa ja alustan osia + jarruhilpettä saa ihan hyvin, mutta korin osien kanssa homma on aika hankalaa. Ei tuo tietysti tällä foorumilla kenellekään yllätyksenä tule, mutta (ainoaksi) käyttöautoksi Thesistä harkitessa tämä on se suurin ongelma.

Sinänsä tuo vitosdiesel on hieno moottori, mitä nyt Boschin suuttimet eivät tietenkään kestä määräänsä pitempään.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Thesis varmasti huippu mukava auto,mutta ei oikein minun makuuni.166fl tällähetkellä houkuttelevampi vaihtoehto,kuin 159,mutta katsotaan...
166 etuina tyylikkyyden lisäksi,jo ennestään tuttu,ja vahvaksi havaittu.Koneesta ei kokemusta.Miten konehuoneessa tilaa touhuta,versus busso?Ja mitä muutoksia autossa keulan lisäksi vanhaan?c-kassu ainakin näyttää vielä olevan :) Laatikon toiminta verrattuna 4loviseen,onko muuten samanlainen sportronic?

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Sinuna ehdottomasti 166. Niin komeat pera ja sisatilat saa etsia... Myos luotettavuus ja laatu ovat paremmat kuin 159ssa, vaikka havia 164lle. Itse pidan enemman vanhanokaisesta kun tuntuu etta tuo uusi nena on istutettu siihen jotenkin vakisin, mutta makuasioita ne on.
Mainitsemasi hinnasta niin arvaan etta ei tarvi kuin pari vuotta niin uusinokaisten hinnat romahtaa taysin ihan samalla tavalla kuin ne vanhemmat 166set.
Nothing beats cubic inch

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

routasydän kirjoitti:Pitäisi vaihtaa vaimon auto nelivetoiseen, jolla voisi ajaa hieman huonommallakin tiellä ja tarv matka-ajonopeuksia. Eli nyt alla 05 1,4D Yaris verso pakuksi rekattuna. Ollut näppärä ja huoleton tuon 25tkm mitä meillä ollut ja hyvä etenkin noiden koirien kanssa mutta ei tuolla hieman huonommalla kelillä satasta ajeta jos järki vähänkin päätä pakottaa. Sais melkein olla bensa vehjes ja vaihtoehdot oon rajannu lähinnä subaru foresteriin 08 eteenpäin korimallilla, toyota rav4:seen (06 tai 07 eteenpäin) ja honda crv:hen. Kokemuksia? Tällä hetkellä paikallinen Kajaanin Laakkonen antanut parhaan tarjouksen, mutta mitään ei vielä päätetty...

Lainaampas itseäni. Päätin sitten heittää yaris verso pakun nettiautoon ja kokeilla myydä itse, jolloin olisi helpompaa tuon uudenkin hommaaminen. Vaihdokkien kohdalla meinaa taas ote lipsa ja oon jotenkin löytäny itseni kattelemasta 159 farkkuja. Tuommonenhan mulla oli 1,9d koneella ja väli 5tkm-75tkm meni huoletta, mutta mites ihmisillä on mennyt tuo 100-200tkm väli? Isompia huolia ja murheitä? Neliveto olis kiva, mutta trjonta hieman heikkoa. Rohkeana saattaisi harkita jopa 3,2 konetta, kun kilometrit pitäisi vuodessa jäädä 10-20tkm väliin, mutta ovat niitäkin vain pari tarjolla ja jo reippaammin ajettuja. Ja toisaalta hieman hirvittää ylläpitokustannukset. 159 3,2 ketjun selailin läpi, mutta onko noissa muita isoja murheita kuin tuo kulutus ja korkea verotus?

Periaatteessa kyllä etuvetoisellakin pärjäisi, kun onhan se yaris edestä raapiva. Halvaltakin nämä jo vaikuttaa etenkin fiilikseen ja ajomukavuuteen nähden, esim tämä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/5831254" onclick="window.open(this.href);return false;. Se kun on kerran alfoihin hurahtanut, niin tuo järkiautoleirissä pysyminen vaan on vaikeaa :-D

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^
2.4 JTDm Qtronic.

100-185tkm pääosin matka-ajoa.

Molemmat etupyörien laakerit sekä molemmat ylätukivarret.
Laturi
Kuljettajan ikkunannostimen vaijeri katkesi.
Jäähdytysnesteen ilmausproppu alkoi vuotamaan.

Ei yhden ainutta vikailmoitusta tai koodia.( edes kun lakkasi lataamasta :lol: )
Perushuollot ja huoltojen yhteydessä vaihdettu automaatin öljyjä sen mitä tulee ulos, muistaakseni joku 3.5 litraa kerralla.
Moottoriöljyt 15000km välein.

EGR:n olen putsannut kerran vuoteen varmuuden vuoksi, mutta eipä siellä kauheasti karstaa ole ollut.

Melko harmiton laite ja rouva tykkää autostaan tosi paljon. Pelaa ainakin matka-ajossa hienosti.

Minä olen odotellut että menisi edes hiukkasloukku tukkoon niin olisi tekosyy käyttää ohjelmoitavana. :-D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

routasydän kirjoitti:
routasydän kirjoitti:Pitäisi vaihtaa vaimon auto nelivetoiseen, jolla voisi ajaa hieman huonommallakin tiellä ja tarv matka-ajonopeuksia. Eli nyt alla 05 1,4D Yaris verso pakuksi rekattuna. Ollut näppärä ja huoleton tuon 25tkm mitä meillä ollut ja hyvä etenkin noiden koirien kanssa mutta ei tuolla hieman huonommalla kelillä satasta ajeta jos järki vähänkin päätä pakottaa. Sais melkein olla bensa vehjes ja vaihtoehdot oon rajannu lähinnä subaru foresteriin 08 eteenpäin korimallilla, toyota rav4:seen (06 tai 07 eteenpäin) ja honda crv:hen. Kokemuksia? Tällä hetkellä paikallinen Kajaanin Laakkonen antanut parhaan tarjouksen, mutta mitään ei vielä päätetty...

Lainaampas itseäni. Päätin sitten heittää yaris verso pakun nettiautoon ja kokeilla myydä itse, jolloin olisi helpompaa tuon uudenkin hommaaminen. Vaihdokkien kohdalla meinaa taas ote lipsa ja oon jotenkin löytäny itseni kattelemasta 159 farkkuja. Tuommonenhan mulla oli 1,9d koneella ja väli 5tkm-75tkm meni huoletta, mutta mites ihmisillä on mennyt tuo 100-200tkm väli? Isompia huolia ja murheitä? Neliveto olis kiva, mutta trjonta hieman heikkoa. Rohkeana saattaisi harkita jopa 3,2 konetta, kun kilometrit pitäisi vuodessa jäädä 10-20tkm väliin, mutta ovat niitäkin vain pari tarjolla ja jo reippaammin ajettuja. Ja toisaalta hieman hirvittää ylläpitokustannukset. 159 3,2 ketjun selailin läpi, mutta onko noissa muita isoja murheita kuin tuo kulutus ja korkea verotus?

Periaatteessa kyllä etuvetoisellakin pärjäisi, kun onhan se yaris edestä raapiva. Halvaltakin nämä jo vaikuttaa etenkin fiilikseen ja ajomukavuuteen nähden, esim tämä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/5831254" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;. Se kun on kerran alfoihin hurahtanut, niin tuo järkiautoleirissä pysyminen vaan on vaikeaa :-D
Itse viimeistelin juuri 5min sitten kaupat mutsin -03 Yariksesta. Viikon oli nettiautossa ja sain 300e enemmän kun millä mutsi ja broidi olisi ollut valmis luopumaan. Yaris oli niin perusversio kun olla voi normivarusteilla ja vetokoukulla, 176tkm ajettu ja 2550e sai.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

routasydän kirjoitti:Tuommonenhan mulla oli 1,9d koneella ja väli 5tkm-75tkm meni huoletta, mutta mites ihmisillä on mennyt tuo 100-200tkm väli? Isompia huolia ja murheitä?
-07 vuotisella 2,4 Jtdm UrheiluVankkurilla olen ajellut kilsat 67-192 tkm reilun parin vuoden aikana, eikä mitään isompaa ole tullut vastaan. Normi huollot tehty, sekä joitain kuluvia osia vaihdettu (2xtukivarsia, 1x koiranluu, jarrupalat, levyt eteen ja taakse, 1xetupyörän laakeri yms). Kerran jätti tielle, itse asiassa tänä kesänä, kun jäähdytysjärjestelmän muovinen ilmausruuvi antautui. Edes EGR ei ole isommin kiukutellut. Tarkoitus olisi pommittaa tällä vielä parisen vuotta eli n. 100 tkm (jos Luoja ja Luigi suovat).

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Hehkutusta eNauriksesta ( malli SW ):
http://www.nettiauto.com/artikkeli/toyo ... mat_kasvot

Tuo ohjaustuntuman ja ajo-ominaisuuksien paraneminen lämmittää vanhan toyotistin mieltä... hmm... parin-3 vuoden päästä vaimon Ave-SW:n voisi päivittää vaikka tuolla. Säilyy sitten perheen autoissa järjen ja tunteen tasapaino jatkossakin :wink:


JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Kannattanee käydä kokeilemassa ohjaustuntumaa myös itse. Nämä Tuomas Rajalan koeajot ovat vähän sinne päin. Monessa muussa yhteydessä on todettu että Toyo ei ole vieläkään päässyt eroon helmasynnistään. Esimerkiksi:
http://www.whatcar.com/car-news/toyota/ ... ew/1202018" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jes , mielipiteitä on monia. Tämä tulee vaimon käyttöön jossakin vaiheessa , minä ajan tätä silloin, jos Alfa ei ole sillä tuulella... :wink: Vaimo ei ole valittanut yhtään Avensiksen ohjauksen keskialueen epämääräisyydestä, joten
luultavasti ei moiti tätä Auristakaan. Hänellä on automaattivaihde uuden auton toivelistalla, ja tässähän se on hienosti toteutettu hydribin kanssa. Muutenhan tuo nirso brittikin kehui Hybrid-SW-Aurista .

" If it weren't for the disappointing driving experience, the Auris Touring Sports would be a compelling compact family wagon. It really is one of the most practical and user-friendly estate cars on the market. "

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Autojen myyminen jatkuu. Nyt perheessä enää vain kaksi autoa. Mutta tavoite on saavutettu. Kaikki autot ovat nelivetoisia ja seuraava neliveto saapunee marras-/joulukuun vaihteessa.

Vajaavetoisiin ei ole enää paluuta.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Garrett kirjoitti:Autojen myyminen jatkuu. Nyt perheessä enää vain kaksi autoa. Mutta tavoite on saavutettu. Kaikki autot ovat nelivetoisia ja seuraava neliveto saapunee marras-/joulukuun vaihteessa.

Vajaavetoisiin ei ole enää paluuta.
Asutko maalla / kovalumisella alueella ? Nämä on näitä makuasioitakin, mutta itse maaseututaajamassa asuvana en ole saanut "maistia" nelivetoihin. Ylimääräisiä kuluvia osia myös mukana ja kulutus suurempi kuin vastaavassa toisen pään vedon autoissa. Toki jos ajaisin rallia tai mökki huonon tien varressa niin tilanne voisi olla toinen.

JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 07 Loka 2013, 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Meillä Nurmijärvellä on katsos hienokuntoiset tiet :lol:
Talvella on nelikko (jopa tämä kytkeytyvä) ihan jees kun monien teiden varsilla on "aurausta vähennetty" kylttejä. Välillä tuntuu että voisivat käytää "Ei talvikunnossapitoa" kylttejä...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Jiitee kirjoitti: Asutko maalla / kovalumisella alueella ? Nämä on näitä makuasioitakin, mutta itse maaseututaajamassa asuvana en ole saanut "maisia" nelivetoihin. Ylimääräisiä kuluvia osia myös mukana ja kulutus suurempi kuin vastaavassa toisen pään vedon autoissa. Toki jos ajaisin rallia tai mökki huonon tien varressa niin tilanne voisi olla toinen.

JT
Täähän on Provo? Onhan se. Pakkohan sen on olla, tai sitten ei ole ajanut nelivedolla kuin hyvissä olosuhteissa Pohjanmaan lakeuksilla keskellä kesää... :crazyeyes:

Olen sinänsä samaa mieltä, että jos ei vajaavetoinen _ikinä_ sutaise tyhjää tai luistoneston valot vilku, niin ei silloin tarvitse nelivetoa. Hatunnosto sinulle, jos noin pystyt Suomessa ympäri vuoden ajamaan.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Roikun tuossa välissä. En minäkään tarvitse nelivetoa, vaan myönnän ihan suoraan että se on ihan puhtaasti mukavuusvaruste. Ja sellaisena jokaisen aiheuttamansa kustannussentin arvoinen. Vähän niinkuin automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähköikkunat ja -peilit, keskuslukitus yms hilppeet. Jotkut nuo ymmärtävät, toiset ajavat luotettavalla vaihteettomalla polkupyörällä tai potkukelkalla, kun niissä on niin vähän hajoavia osia. Loput pallottelevat siinä välillä, etsien oman kohtansa varustejanalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ottaisin mieluummin nelivedon, kuin ilmastoinnin. Ja nelivedoista mieluummin jatkuva, kuin "oikea" kytkettävä. En aja maastossa, vaan pääosin kaupungissa.

Ja vaikka auton vaihto on vähän väliä mielessä, niin ei nyt ole oikein sellaista autoa alla, jonka raaskisi vaihtaa. Joku täytyisi kolmesta käyttöautosta hukata ja ensin yritetään Twin Sparkkia. Ryslerissä on kuljetuskapasiteetia, koukku ja neliveto ja Bussoon on laitettu liikaa aikaa ja rahaa hukattavaksi. :?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Garrett kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Asutko maalla / kovalumisella alueella ? Nämä on näitä makuasioitakin, mutta itse maaseututaajamassa asuvana en ole saanut "maisia" nelivetoihin. Ylimääräisiä kuluvia osia myös mukana ja kulutus suurempi kuin vastaavassa toisen pään vedon autoissa. Toki jos ajaisin rallia tai mökki huonon tien varressa niin tilanne voisi olla toinen.

JT
Täähän on Provo? Onhan se. Pakkohan sen on olla, tai sitten ei ole ajanut nelivedolla kuin hyvissä olosuhteissa Pohjanmaan lakeuksilla keskellä kesää... :crazyeyes:

Olen sinänsä samaa mieltä, että jos ei vajaavetoinen _ikinä_ sutaise tyhjää tai luistoneston valot vilku, niin ei silloin tarvitse nelivetoa. Hatunnosto sinulle, jos noin pystyt Suomessa ympäri vuoden ajamaan.
Ei ollut provo eikä vilku luistonestot ei talvella/liukkaalla , sillä ajotapani on tuolloin rauhallinen. Silloin kun on tarve mennä esim. metsäautotielle niin käytän työautoja... tosin niissäkään ei ole kuin yhdessä neliveto.
Kerran olen jäänyt nelarillakin kiinni ,ja poispääsemiseksi tarvittiin sitten traktoria :silent:

Jos nelarin hankkisin, se olisi linjalla työkalu Pajero, Landrover, Landcruiser ( BJ-40:n museoituna
haaveissa ennen eläkeikää :wink: )

Kai tämä on old-school ajattelua, että pitää olla rata-auto radalle, ralliauto ralliin ja maastoon maasturi nelivedolla. Ajan paitsi Pohjanmaalla niin myös vanhan kotiseudun Etelä-Savon kyläteillä
kesät talvet , ja hyvin on toimeen tultu vajaavedolla. Toki jos sopiva Landcruiseri tulisi tarjolle niin eihän sitä koskaan tiedä... tulisi kyllä ihan hupikäyttöön.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Kyllähän tuo neliveto on kiva, mutta harvemmin näin Suomessa kaupungeissa pääteillä/taajamissa ajettaessa tarpeellinen. Poislukien pöndet ja muut epämääräiset alueet. Mitä itsellä on kokemusta anoppilan nelivedosta, menee se kategoriaan "ihan kiva", mutta ilmankin pärjää. Sitten kun mennään tuonne pohjoisemmas tai "talvikunnossapitoa vähennetty" osastolle voi olla tuollainen ihan mukavakin varuste.. mutta muuten Suomessa.. naah. Onneksi olen niin saamarin urbaani, että pärjää vaikka sillä yhdellä vetävällä pyörälläkin. :lol:

Silti toki, jos olisi nelivetoa hyvällä hinnalla yhdistettynä oikeaan merkkiin ja hintakin kohdillaan, ennemmin sen ottaisin kuin vajaavetoisen. Mutta nykyään täällä Suomessa neliveto vs. normiveto ja hintaeroa 25% on hiukkasen kyseenalaista.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eipä ole nelivedosta ainakaan omalla kohdalla juurikaan hyötyä, mutta Shuttlen kanssa samoilla linjoilla, jos 4x4 osuu kohdalle sopivalla hinnalla, niin en karsastaisi ollenkaan. hetken jaksaisi leikkiä, mutta sitten varmana palattaisiin 'normaaliin' ajotapaan.

ei kyllä vilku täälläkään juuri luistonestonvalot, on ajotavasta kiinni enemmän kuin esimerkiksi autosta tai renkaista
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Monza »

Shuttle kirjoitti:^Kyllähän tuo neliveto on kiva, mutta harvemmin näin Suomessa kaupungeissa pääteillä/taajamissa ajettaessa tarpeellinen.
No mitä nyt viimetalvet olen katsellut Helsingin "talvikunnossapitoa" (jota siis enää ei ole), niin juuri siellä nelivetoa tarvitsisi. Onneksi meillä Espoossa vielä aurataan :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nelikon tarpeellisuus lienee kiinni vähän siitä mitä sillä autolla tehdään. Itse kun sorvaan lähinnä työmatkaa joka on melkein kokonaan nelikaistaista tietä eikä matkalle osu edes kovin monia liikennevaloja, olen pärjäillyt ihan hyvin vajaavetoisillakin. Kivempihän se olisi niistä muutamista valoista lähteä kun ei kumppari löisi joutavaa mutta itseä harmittaisi enemmän vaikkapa kunnollisen cruisen puuttuminen, sitä kun tulee käytettyä suurimman osan matkasta kun taas liikkeellelähtöjä on vaan jokunen.

Tietty jos kyseessä olisi muutenkin Bösöötä enemmän "ajajan auto" niin voiman siirtymiselle tiehen varmaan antaisi isomman painoarvon.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Heksi »

No mitä nyt viimetalvet olen katsellut Helsingin "talvikunnossapitoa" (jota siis enää ei ole), niin juuri siellä nelivetoa tarvitsisi.
Tämä on ihan totta. Neliveto helpottaa kummasti taskuparkkiin sompaamista lumipöperöisellä kadulla, ja saattaa mahdollistaa jonkun kaksivetoiselle pääsemättömän parkkiruudun. Tokihan kaksivetoisellakin autolla pärjää, mutta neliveto on vaan niin vaivaton ja tekee talviautoilusta nautinnollisempaa. Itseäni risoo erityisesti se jäisellä asfaltilla sutivan nastarenkaan ääni :-D Kokemusta on vanhemmista nelivetoisista Audeista, mutta 159:ä katselin alunperin automaattina enkä nelivetoisena. Sitten kun osui silmään sopiva Q4 tutulla Torsenin vetotekniikalla niin pakkohan se oli hankkia. Odottelen mielenkiinnolla ensilumia Alfan ratissa.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Bones »

Kyllä mulla on talvikeleillä luottoa enemmän kun vaimo ajaa reissujaan nelikolla...
Ei yllätä polanteet tai lumipöpperö. Eikä vetele urissa, rauhoittaa sitä ajamista.
Kytkevistä nelikoista ei kyllä ole mitään kokemusta.
200 baria vaparissa..

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja HerraR »

166 myyty, onneksi meni palstalaiselle hyvään kotiin. Nyt sitten pitää opetella olemaan moikkaamatta vastaantulevia Alfoja E61-puimurin kuskina, ja olla vertailematta busson laulua suoraan dieselkutoseen. O tempora, o mores.

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja PePe »

Heksi kirjoitti:
No mitä nyt viimetalvet olen katsellut Helsingin "talvikunnossapitoa" (jota siis enää ei ole), niin juuri siellä nelivetoa tarvitsisi.
Tämä on ihan totta. Neliveto helpottaa kummasti taskuparkkiin sompaamista lumipöperöisellä kadulla, ja saattaa mahdollistaa jonkun kaksivetoiselle pääsemättömän parkkiruudun. Tokihan kaksivetoisellakin autolla pärjää, mutta neliveto on vaan niin vaivaton ja tekee talviautoilusta nautinnollisempaa.
Se on juuri näin. Parina viime talvena olen useaan kertaan löytänyt itseni ihmettelemästä mikseivät nuo edessä olevat mene mihinkään. Ja sitten havahtunut että menisiväthän ne jos pääsisivät...
Noissa pöpperöissä erot etenemiskyvyssä ovat suuria.
Ja sitten ihan oma juttunsa on lievästi takapainotteisen nelivedon hauskuustekijä!

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Pitäisiköhän perustaa uuden topicin Neliveto vastaan Vajaaveto... :mrgreen:. Ihastuin samantien nelivedon vaivattomuuteen viime talvena ja onhan siinä myös se kun olen aina pitänyt takavedon ajo-ominaisuuksista niin nelivedolla saa takaisin sen fiiliksen ja vielä tautisella pidolla...joo tykkään... 8).

Kuitenkin hyvä mainita että onhan esim. 156 ja 155 ajo-ominaisuudet hyvin taspainossa vaikka ovat etuvetoisia (toki 156 Crosswagon ja 155 Q4 unohtamatta).
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Hehe. Kuukausi sitten tuli hommattua mutsille Honda Jazz -05, jota täällä hehkutettiin mahdottoman luotettavaksi. Olin itse toki samoilla linjoilla. No, ensin käytin 20-30 tuntia pohjan ruosteiden korjaukseen, ja tänään tuli mutsilta soitto että auto hyyty tien viereen käryn saattelemana, moottori/vaihteistovika :mrgreen: No ei muutakun jännittämään mitä sieltä löytyy.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Myisiköhän joku mulle hyvän ja halvan auton (ostoilmoitus])? Tarttis kulkea töihin 2-3 päivänä viikossa ja kevyen peräkärryn kanssa romua kaatopaikalle ja rautakaupasta uutta tilalle. Koukku siis pitäisi olla valmiina tai edullisesti (käytettynä) hankittavissa. Kohtuullisessa käyttökunnossakin saisi olla, ettei kesken talven tarvitsisi isompia remontteja tehdä. Saapasmaan vehkeet etusijalla, mutta useamman päivän intensiivisen nettiauton kahlaamisen tulos on masentava, joten muutakin fiksua voi tarjotella. Kovin paljon yli tonnia ei viitsisi maksaa.

Ei yhtään haittaa vaikka poikkeasi hieman muusta liikenteestä ja 80-90-lukujen kantikas muotoilu miellyttää perverssiä mieltä.
- Alfa 33 (ei ainuttakaan myynnissä, onko Suomessa ainuttakaan käyttökunnossa vai onko kaikki rakennussarjoja?)
- Alfa 75 (ei tarkoitukseen soveltuvia myynnissä, enempi ja vähempi rakennussarjoja)
- Alfa 145 / 146 (onko mitään järkeä ostaa tämän hintaluokan autoa jota on myynnissä yksi tai ei yhtään?)
- Alfa 164 (ei hintahaarukkaan sopivia myynnissä. Joko rakennussarjoja tai viimosen päälle)
- Fiat Uno (yksi potentiaalinen oli, mutta ehti mennä. Nettiautossa valkoinen 1,4 täyttäisi kriteerit, mutta turhan kallis)
- Fiat 127 (yksi fire-koneiseksi muutettu oli, mutta meni jo)
- Fiat 128 (ei sopivia myynnissä)
- Fiat Tipo (vain uudempia ruiskulla varustettuja myynnissä, ei ollut vanhaa kunnon DGT:tä)
- Fiat Marea (jokunen sedan myynnissä)
- Saab 900 OG (ei sattunut silmään sopivaa)
- Saab 9000 (joitakin hintahaitariin osuvia, mutta monissa viitteitä edellisten tai nykyisen omistajan tekemistä amis-virityksistä)
- Lada 1200L eli pyöreälamppuinen (piru kun näissä on hinnat noussu)
- Lada Niva (liian kalliita)
- Lancia Kappa (tarjonta "ohutta")
- Volvo 740 (mahdollisen hyvän yksilön löytäminen työlästä)
- Volvo 940 (mahdollisen hyvän yksilön löytäminen työlästä)
- Subaru Legacy (ei mitään omakohtaista kokemusta näistä, kelvollisen haarukoiminen hankalaa)
- Pick-up (Nissan King Cab, Toyota Hilux, Mazda, mitsu jne) hyvän löytäminen vielä hankalampaa kuin muissa

APUVA!
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

gYdEbUh kirjoitti:Hehe. Kuukausi sitten tuli hommattua mutsille Honda Jazz -05, jota täällä hehkutettiin mahdottoman luotettavaksi. Olin itse toki samoilla linjoilla. No, ensin käytin 20-30 tuntia pohjan ruosteiden korjaukseen, ja tänään tuli mutsilta soitto että auto hyyty tien viereen käryn saattelemana, moottori/vaihteistovika :mrgreen: No ei muutakun jännittämään mitä sieltä löytyy.
Isä osti väyrysen hesan työmatkoja varten, no nyt se on jättännyt tielle ahtoputken takia, tuo vika korjattiin ja nyt sitten vaikuttaisi että turbo porsi vaikka oireet vaikuttavat ainakin puhelimitse ahtopaineen karkailuun (voi se tietysti olla myöskin, että sitä painetta ei tule ensi alkuunkaan). minäkin luulin melko pitkään, että tuo on sellainen sopivan varma juurikin moottorin ja vaihteiston osalta :silent:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Nyt kun vielä autonvaihtoprojekti on vasta alkupuolella niin on tullut välillä ajatuksia, että jos sitä ajelisikin välillä jollain perusharmaalla budjettivankkurilla.
Meinaan siis jotain corolla, golf tms. perus peltilaatikkoa.
Tojot on ainakin heti poissuljettu hintansa takia, käytetystä Tojosta joutuu maksamaan niin paljon, että mieluummin hakee kaupasta ihan uuden.
Vaggineiden karenssi jatkuu edelleen...
Fiat bravoa (T-Jet sport) tuli koitettua eikä ollut oikeastaan yhtään hullumman oloinen auto. Tuntui kulkevan todella sähäkästi ja mutkatiellä ajaminen oli suorastaan yllättävän positiivinen kokemus.
Onkos täällä kellään Bravosta pitempiaikaista kokemusta? Hyvää taikka huonoa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vainio kirjoitti: Fiat bravoa (T-Jet sport) tuli koitettua eikä ollut oikeastaan yhtään hullumman oloinen auto. Tuntui kulkevan todella sähäkästi ja mutkatiellä ajaminen oli suorastaan yllättävän positiivinen kokemus.
Onkos täällä kellään Bravosta pitempiaikaista kokemusta? Hyvää taikka huonoa.
Meidän talouteen ostettiin 2008 uutena uusi Bravo (juurikin tuo T-Jet sport)...

Lähti todella rivakasti sporttinappi pohjassa, mutta oli kyllä ehkä jopa hieman hankala ajettava taajamassa sen kanssa. Sporttinapittomana oli paljon mukavampi kurvailla, mutta ennen kuin turbo puuttuu asiaan niin se on vain 1,4L joka oli mielestäni hyvin laiskan tuntuinen.

Pitkällä matkalla se kulki ihan kivasti, mutta pienenä autona, en suosittelisi sitä kyllä pitkänmatkan taittajalle.

Siihen tuli asennettua noksun bluetooth handsfree setti, jossa oli oma kaijutin... Tämän projektin aikana huomattiin että osa keskikonsolin verhoilun klipseistä yms oli jo valmiiksi rikki(?), ja muutenkin laatu ei kyllä ollut minulle mieleen.

Tänäpäivänä voisin kakkosautoksi harkita, jos halvalla saisi, ja silloinkin vain tuona T-jet sportti mallina.

Naapurin pojalla on vastaava auto,ja kyselin kerran että miten on toiminut, ja hän ainakin väitti että ei ole ollut ikinä mitään kulutusosan-vaihtoa isompaa vikaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Albertolli kirjoitti:Myisiköhän joku mulle hyvän ja halvan auton (ostoilmoitus])? Tarttis kulkea töihin 2-3 päivänä viikossa ja kevyen peräkärryn kanssa romua kaatopaikalle ja rautakaupasta uutta tilalle. Koukku siis pitäisi olla valmiina tai edullisesti (käytettynä) hankittavissa. Kohtuullisessa käyttökunnossakin saisi olla, ettei kesken talven tarvitsisi isompia remontteja tehdä. Saapasmaan vehkeet etusijalla, mutta useamman päivän intensiivisen nettiauton kahlaamisen tulos on masentava, joten muutakin fiksua voi tarjotella. Kovin paljon yli tonnia ei viitsisi maksaa.

Ei yhtään haittaa vaikka poikkeasi hieman muusta liikenteestä ja 80-90-lukujen kantikas muotoilu miellyttää perverssiä mieltä.

APUVA!
Tota... Mä löysin kyllä nettiautosta heti noilla kriteereillä yksilön. Itsellä oli "raksapakuna" Fiat Tempra farmari. Nelivetona tosin. :lol: Tuon parempaa laitetta raksapakuksi en voisi keksiä. Tekniikka täysin yksinkertaista ruiskulla varustettuna , lähtee kylmänäkin käyntiin, eikä hajoavia osia juuri ole. Alustan, jarrun ja muut osat naurettavan halpoja. Konttiin mahtuu järkyttävän pitkät tavarat. Jos oikeasti tarvitsee tilaa, niin heittää takapenkit kokonaan pois. Kuten sanottu, löytyi yksilö, eli yksi, mutta montako tarvitset? En tuosta autosta mitään tiedä, mutta jos itse vastaavan tarvitsisin, niin hakisin pois, vaikka pitkällä olisikin. Tai - siis - hakisin Saksasta sen nelivedon. :-D (Mobilessa yksi, ei mahdu budjettiisi.)
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Olikos Bravossa mitään erityisen häiritseviä piirteitä niin kuin sisämelu tai muut narinat ja kolinat? Jäi tuossa omalla koeajolla moottorieosuus kokeilematta, mutta ainakin 80-100 vauhdeissa sisämelu ei ainakaan häirinnyt.

Ja siitä olen kyllä samaa mieltä, että kyllä se 1.4 kone ennen turbon heräämistä on aika kuollut. Volsun TSI oli kyllä siinä mielessä vähän mukavampi kun se antaa vääntöä alempaa, mutta samankaltainen "äkkikuolema" siinäkin tapahtuu jos nostaa kytkintä huolimattomasti.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^Mulla on jo ollut kaksi sedania, tosin etuvetona ja kaksilitraisella koneella. Farkku on vaan saakelin ruma. Tuosta 1,6 koneesta ei ole mitään mielikuvaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Vastaa Viestiin