Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Vainio kirjoitti:Olikos Bravossa mitään erityisen häiritseviä piirteitä niin kuin sisämelu tai muut narinat ja kolinat? Jäi tuossa omalla koeajolla moottorieosuus kokeilematta, mutta ainakin 80-100 vauhdeissa sisämelu ei ainakaan häirinnyt.
Kantsii kuunnella ettei vaihteisto ujella. Ennen 159 päätymistä tuli koeajettua noita T-Jet Sport bravoja ja yhdessä oli ylimääräistä ääntä vaihteistossa (laakerit?). Näistä enempi juttua löytyy ftcf.org puolella tarvittaessa. Muutenhan toi on varsin pätevä ostos. Ois muuten mennyt ostoonkin 159 sijaan, mutta ei löytynyt sopivaa oikeilla varusteilla (autom-ilm. ja vakkari + hifipaketti).

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ noita kasausvihreestä johtuvia vaihteiston porsimisia on tosiaan raportoitu huolestuttava määrä. Toisaalta en muista nähneeni vielä yhtään raporttia moottorin totaalituhota ja turborikkojakin kait vain yksi.

Omassa vm 2008 yksilössäni esiintyi 67 tkm matkalla vain tietyt uuden mallin lastentaudit (mm. moottorin jäähdytysnestevuodot) + sain rynkyteltyä yhden pallonivelen vaihtokuntoon. Melutason suhteen pidin autoa ihan kelvollisena/keskitason vehkeenä. Eihän se nyt jotain Renaultia päihitä, mutta oli kuitenkin hitusen hiljaisempi kuin Stilo tai Giulietta. Rengasmelu on moottoriteilläkin vallitsevaa eli tien pinnan laatu ratkaisee. Siis keväällä on parempi olla kaivamatta vaikkuja korvista...

Hälyääniä (nitinöitä yms) ei ollut juuri lainkaan, ei edes 4 vuotta ja 67 tkm ajettuna.

Mutta huonoja puolia kun kysyttiin
  • 1) Ainakin alkupään Sport mallien mittariston värimaailma (tummanharmaat numerot vaaleanharmaalla pohjalla) on sellainen, ettei nopeusmittarista saa mitään tolkkua, kun aurinko paistaa matalalta. Onneksi tämä vaivaa vain pari, kolme, kertaa vuodessa - keväällä, syksyllä ja auringonlaskun aikaan keskikesällä. :twisted:

    2) Tietynlaisella tienpinnalla (karhea/sopivasti aaltoileva asvaltti) jousituksen & penkkien pehmusteiden läpi pääsee persuksiin/selkään välittymään ikävää nypytystä tai tärinää (tätä piirrettä ei ole lainkaan normialustalla varustetussa Giuliettassa), vaikkei alusta mikään ”paukkulauta” olekaan, sillä pärjää mainiosti myös soratiellä (jos vaan maavara riittää)

    3) Sportin helmalevikkeiden päällä on kuraa keräävät hyllyt, jotka pitää loskakeleillä muistaa puhdistaa jätettäessä autoa parkkiin, jos on tarkoitus saada ovet auki ja vieläpä maailia rikkomatta. Toisaalta nämä levikkeet antavat lähes 100 % suojan kiveniskemiltä.

    4) Tavaratilan muunneltavuus on yhtä kätevä kuin vm -82 Toyta Tercelissä. Siis takaselkänojien kaatamiseksi pitää nostaa istuin pystyyn ja sittenkin joutuu toteamaan, ettei selkänoja mahdu loksahtamaan alas asti ellei siirrä tilapäisesti etupenkkejä ihan eteen. Palautettaessa autoa perusmuotoon sama tietysti toisin päin + turvavyön vastakappaleet hukkuvat istuinosan alle, koska niille ei ole mitään koloa/parkkipaikkaa.

    5) Vararengasta ei ole (vakiona), vaan täyttösarja + reilun kokoinen potero välipohjan alla. Hieman nihkeä käytettävyys eikä takakontissa muuta koloa pikkutavaroille olekaan.

    6) Tankatessa pääsee askartelemaan lukolla varustetun tankkauskorkin kanssa.

    7) Jo Pasin mainitseman juttu, sport -tilaa ei kehtaa käyttää ruuhkamatelussa, koska sen kanssa kaasun annostelussa pitää olla niin tarkkana (matalilla kierroksilla ja reippaalla kaasun käytöllä meno on liian on/off tyylistä eli ensin mietitään ja sitten sutii/pyörät pomppii). Mutta mokoma nappula vaikuttaa myös ohjaustehostukseen ja tuntoon. Siis sport pois päältä + alle vielä pehmeät Contin kitkarenkaat = ohjaustunnosta ei mitään jäljellä.
BTW, automaattikylmästöinti on suositeltava varuste. Tässä automatiikkakin toimii järkevästi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Kiitoksia insinörtille kun jaksoit kirjoitella noinkin kattavan tarinan!
Mainitsit tosiaan monta seikkaa mitä ei hätäisellä koeajolla tullut edes mietittyä tai kokeiltua.

Bravo tuntui vaan sellaiselta autolta jossa on hinta/laatu varsin hyvin kohdallaan kun käytettyjä autoja katselee. Oikeastaan jos vertaa entiseen B6 koppaseen A4 pikkudieseliin niin en oikeastaan tota fiudea kovin huonona pidä voiman ja mutkatien käytöksen perusteella. Audin dieselissä oli sellainen jännä matala saundi joka myös tuntui tärinänä penkin läpi. Se häiritsi pitemmän päälle aika paljon. Fiuden pikkuisesta bensakoneesta ei paljon vapinoita tuntunut ohjaamossa.

Tarttee käydä varmaan toisenkin kerran fiudea koittamassa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mitkä ovat Peugeot Boxer -99 2.5 TD (paku) tyyppiviat ja ongelmat?
Etutolppien yläpäät, etupään helat, ruostevauriot ja mitä muuta?
Syncrot?
Sinisissä näemmä kuoriutuu maalit.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Abarth kirjoitti:Mitkä ovat Peugeot Boxer -99 2.5 TD (paku) tyyppiviat ja ongelmat?
Etutolppien yläpäät, etupään helat, ruostevauriot ja mitä muuta?
Syncrot?
Sinisissä näemmä kuoriutuu maalit.
Minulla oli tuollainen aikanaan, tosin -97 ja pikkukoneella, mutta ilmeisesti muuten sama auto. Mitään isompaa murhetta ei sen kanssa ollut, ala pallonivelet taisi mennä kertaalleen uusiksi ja raidetangon päät. Ai niin moottori hajosi pari viikkoa kolmen vuoden käyttöturvan päättymisen jälkeen:lol: Takaoven lukko lakkasi jossain vaiheessa toimimasta ja maali kuoriutui jo silloin(sininen auto oli tämäkin) tosin alta näkyi sinkitty pelti. Sen ajan mittapuun mukaan pikku koneinenkin kulki melko kivasti ja vähällä polttoaineella. Kuskin penkin alla oli lisälämmitin, mutta kovemmilla pakkasilla auto oli kylmä. Ihan hyvä muisto tuosta jäi, oli hyvä ajaa ja monella tavalla käytännöllinen.
Giulia Super -69

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Oletetaanpa sellainen tilanne - tietenkin ehdottomasti täysin hypoteettinen, kuinkas muuten - että henkilö X suunnittelisi auton ostoa. Kaikki vaatimukset eivät täyty yhdellä autolla, joten jostain on joustettava, se on melko selvää. Siksi annettuja vaatimuksia ei voi pitää ihan ehdottomina. Tarkoitus olisi kuitenkin löytää kulkine, joka täyttäisi suunnilleen seuraavat kriteerit:

- Käytetty, alle 5 vuotta vanha. Kilometrejä siedetään vaihtelevasti, mutta mieluusti ei vielä paljon yli 100.000 km rullattu. Ennemminkin alle.
- Hintaluokka vähän autosta riippuen 15.000-20.000 e luokassa. Tämä voi joustaa oikein hyvin perustein.
- Kohtuullisen tilava, joten pienimmät voi unohtaa. C-segmenttiä siis noin suurin piirtein.
- Viistoperä tai farmari on isohko plussa. Sedan tai coupé menettelee, jos perä on iso ja takapenkki kaatuu.
- Automaattivaihteisto. Ei väliä onko momentinmuunnin vai robotisoitu kova laatikko, kunhan kuljettajan ei tarvitse itse siirrellä koneen osia.
- Mieluummin bensa. Dieseliä ei oikein saa kannattavaksi nykyisellä alle 10 c/l hintaerolla. Tosin ero ei ole suuri.
- Taloudellinen pitäisi silti olla, kaupunkikulutus saisi olla selvästi alle kympin. Tämä taitaa olla se hankalin vaatimus. Toisaalta, kiirus ei ole. Suorituskyvyssä riittää, että voittaa makuulta lähtevän lehmän.
- Luotettava ja varaosien saatavuuden suhteen helppo. Autoa ei ole vara pitää telakalla kovin monta päivää vuodessa.
- Ei tarvitse olla italialainen. Jos on, niin 159 olisi jokseenkin selvä valinta. Niitä vain ei ole Nettiautossa kuin neljä vm. 2008 uudempaa automaattia. Kaikki niistä dieseleitä ja ainoa alle satkun ajettu on konttiperä.
- Muuten merkin suhteen ollaan suht avoimin mielin liikkeellä, mutta VAG:n vehkeitä ei kannata tyrkyttää. Niiden ylläpito on rahamiesten hommaa.
- No hyvä on, saisihan siinä autossa olla jotain, mikä erottaa sen harmaasta Passatista. Eli jos sittenkin 159...?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kolmoskorinen C5 Citröön täyttää ehdoista melko monta ja jää vaihtoehtoja moottorinkin suhteen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja m.sa »

^olis hieno tai Laguna III. Entäs Croma?

Meillä oli loppukesästä aivan vastaava tilanne kun etsimme emännälle autoa, kaikki kriteerit oli kuten Isolalla. Tosin oli aivan sama oliko automaatti tai ei. Meille tuli Accord 2.0 -09 manuaalina. Ihan tyytyväisiä toistaiseksi ollaan oltu. Kohtuu tilava ja varusteltu. Ei mikään raketti mut menee painoisekseen aika pienellä bensalla. Ainoa selvä miinus on omaan makuun liian tehostettu ohjaus ja auton taipumus vaellella. Renkaina 225/50/17. Tosin meidän edellinen Accord CL7 oli vielä huonompi, että jotain kehitystä on tapahtunut... Mut kyllä tuolla muija pääsee viemään lapset tarhaan ja itse töihin. Kiitokset vaan Hanulle hyvistä kaupoista...!

Ja mikä on ollut mukavinta ainakin meidän Accordeissa, ei ole juuri tarvinnut ylimääräistä rassata.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tuossa tapauksessa suosittelisin http://www.nettiauto.com/fiat/croma/5973377 ja tämä feisliftattu versio. On käytännössä sama kuin Opel Vectra C, joten varaosat ovat vähintäänkin halvat ja niitä on riittävästi. Mukavuudessaan melko paljoa parempi. Ehkä jos tuosta vielä sen 1.9JTDm koneisen löytää, olisi se melko hyvä valinta. Noissa uusnokkaisissa on tosiaan nahkaa penkeissä aika usein ja muutenkin erittäin kattava varustelu. Bang for the buck mitä tulee farkkuihin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Tuo Croma näyttää kyllä melkoisen hyvältä tarjoukselta. Mites noiden sisämelu, muistaakseni jossain vertailussa haukuttiin vähän meluisan puoleiseksi?

En tuota omaa Neljänollaseiskaakaan kovasti hauku. Kaasun ja kytkimen yhteispeli on haitarista mutta jos joka tapauksessa on tarkoitus etsiä automaagi niin sehän hoitaisi tuon homman pois päiväjärjestyksestä. Pösö mikä Pösö eli jonkin verran kuuluu ylimääräisiä hälyääniä ja joitakin pienempiä nippeleitä saa uusia, esimerkiksi etupään "alapallonivelet" eli omaperäiset laakerikeksinnöt ovat lyhytikäisiä. Mitään erityisen kallista ei toistaiseksi ole hajonnut, 2,2 on tuhonnut bensaa maltilliset kahdeksan litraa sadalla ja talviautona tuo on yllättävän hyvä. No, tylsähän se on ajaa etenkin silloin talvella. Sportin varusteista ei puutu muuta oleellista kuin xenonit ja itse olen tykännyt tuosta lasikatostakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuollainen SW 407 2.2 automaagi lähes täydellisellä "Sport+muuta nippeliä"-varustuksella oli porukoilla, joten jonnin verran tuli sellaisellakin ajettua. Automaagiloota tosiaan pelastaa paljon koneen luonteen puutteita, kuten jossain jo aiemmin olen maininnut.
Pitkään siivuun ei äkkiseltään tule mieleen parannettavaa, mutta nurkassa hieman kankea. Ei niinkään ettei kääntyisi tai mahtuisi, mutta parkkitutka nurkkien arviointiin erittäin hyödyllinen varuste. Kaupunkiajossa tuo automaagi oli kohtuu janoinen kulkuhaluihin nähden, eikä ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun porukoiden nurkka-ajon jäljiltä tietokoneessa komeili 13l/100km.
Vertailun vuoksi porukoiden nykyinen 2.0 180hv automaatti farkku Hyundai i40 pääsee vastaavassa ajossa samoilla kuskeilla n. kymppiin satkulla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minä en itse asiassa pidä tuota kakskakkosen luonnetta hassumpana, mutta hauskuuden kannalta se on asennettu vähän turhan läskiin autoon. Jopa puheet on ihan OK kun työntää lenkkaria konehuoneeseen, uskaltaisinko sanoa että ei häviä 16v Sparkille... :oops:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Muistelen, siis vain automaatin kokemuksella, että alakierroksilta juuri isoon koppaan hieman hengetön, eikä auton luonteeseen taas muuten sovi oikein jatkuva yli 5000 revittäminen. Muistaakseni heräsi paremmin 3000 jälkeen ja luisutomaatti käytti juuri ko. 3-5trpm aluetta hyväkseen reippaammin kiihdyttäessä.

Edit:Pieniä ajatuskatkokorjauksia
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ihan oikein muistelet, juuri tuollainenhan se on. 500 kiloa pois niin alkaisi kuskikin viihtymään mutta töihin ja takaisin pääsee sentään tuollakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BigShowMan
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Syys 2005, 09:30
Car(s): AR GTV 3.2 V6 -04
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja BigShowMan »

Ei se Croma sen meluisampi ole kuin muutkaan "uudemmat" autot. Tilaahan siinä istujille kuin laatikkomallin Volvossa, todella hyvin mahtuu isompikin äijä taakse. Pikkasen tietenkin farkun takatiloista on syöty istuinten kustannuksella ja takaluukun kaareva muotoilu syö taas hyötytilaa pystysuunnassa. Nostokorkeus on melko korkea, lähes lantionkorkeudella ja jos tiputtaa välipohjan alas, niin sitten on toistakymmentä senttiä korkea kynnys. Omaan käyttöön on ollut ihan sopiva, Mutta joku saattaisi pitää haittoina. Dieselinä ainakin on pitkänmatkanajajan auto, todella suuntavakaa, istuimet ovat mukavat ( sivuttaistuki tosin onneton), kuusilovinen laatikko pitää polttoainekustannukset kurissa.

Sitten vielä niitä oikeasti huonoja puolia... 2 cromaa omistanut ja molemmista on mennyt avainpesä/ajonesto/rattilukko rikki... onneksi molemmat takuuseen, sillä lukkopesän vaihto on ollut noin 2000e remontti. Iskareita, jousia ja vetareita kuluu suhtellisen paljon, kuten myös jarrupalat ja -levyt ovat aika kovastikuluvaa mallia. Jos itse pystyy vähänkään tekemään remontteja noiden osalta, niin uskoisin olevan käyttökustannuksiltaan halpa auto... Ja toimintavarma on ollut, ei ole tielle jättänyt 4 vuoden aikana kertaakaan (noin 30 000km vuodessa ajoa)


Bravosta voin sanoa senverran, että oma yksilöni oli kyllä paraslaatuisin auto minkä olen tähän asti omistanut. Voisi melkein sanoa että Tojotan luotettavuus, ei muuta ku määräaikaishuoltoa ja renkaidenvaihtoa. Oma diisseli oli pieni kulutukseltaan, juuri sopiva työmatka-ajoon, johon sen hommasinkin.
Tempra 1.6 iE ->147 2.0 TS ->Croma 1.9 JTD ->Scudo 2.0 ->Bravo 1.9 JTD ->GTV 3.2 V6

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mikä tuosta lukkopesästä tekee noin kalliin? Olettaisin osan olevan satasen-pari (vai onko Delta-hinta ja 800?), mutta vaihtotyöstä 1800? Tietty jos samalla menee immoboksi vaihtoon tai muuta mukavaa...

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Isola kirjoitti: - Käytetty, alle 5 vuotta vanha... mieluusti ei vielä paljon yli 100.000 km rullattu. Ennemminkin alle.
- Hintaluokka vähän autosta riippuen 15.000-20.000 e luokassa. Tämä voi joustaa oikein hyvin perustein.
- Kohtuullisen tilava, joten pienimmät voi unohtaa. C-segmenttiä siis noin suurin piirtein.
- Viistoperä tai farmari on isohko plussa.
- Automaattivaihteisto. Ei väliä onko momentinmuunnin vai robotisoitu kova laatikko, kunhan kuljettajan ei tarvitse itse siirrellä koneen osia.
- Mieluummin bensa. Dieseliä ei oikein saa kannattavaksi nykyisellä alle 10 c/l hintaerolla. Tosin ero ei ole suuri.
- Taloudellinen pitäisi silti olla... Suorituskyvyssä riittää, että voittaa makuulta lähtevän lehmän.
- Luotettava ja varaosien saatavuuden suhteen helppo. Autoa ei ole vara pitää telakalla kovin monta päivää vuodessa.
- Ei tarvitse olla italialainen.
- No hyvä on, saisihan siinä autossa olla jotain, mikä erottaa sen harmaasta Passatista.
Dieseli, mut muuten täyttänee kriteerit.
http://www.nettiauto.com/citroen/ds4/5806981

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Isola kirjoitti:- Käytetty, alle 5 vuotta vanha. Kilometrejä siedetään vaihtelevasti, mutta mieluusti ei vielä paljon yli 100.000 km rullattu. Ennemminkin alle.
- Hintaluokka vähän autosta riippuen 15.000-20.000 e luokassa. Tämä voi joustaa oikein hyvin perustein.
- Kohtuullisen tilava, joten pienimmät voi unohtaa. C-segmenttiä siis noin suurin piirtein.
- Viistoperä tai farmari on isohko plussa. Sedan tai coupé menettelee, jos perä on iso ja takapenkki kaatuu.
- Automaattivaihteisto. Ei väliä onko momentinmuunnin vai robotisoitu kova laatikko, kunhan kuljettajan ei tarvitse itse siirrellä koneen osia.
- Mieluummin bensa. Dieseliä ei oikein saa kannattavaksi nykyisellä alle 10 c/l hintaerolla. Tosin ero ei ole suuri.
- Taloudellinen pitäisi silti olla, kaupunkikulutus saisi olla selvästi alle kympin. Tämä taitaa olla se hankalin vaatimus. Toisaalta, kiirus ei ole. Suorituskyvyssä riittää, että voittaa makuulta lähtevän lehmän.
- Luotettava ja varaosien saatavuuden suhteen helppo. Autoa ei ole vara pitää telakalla kovin monta päivää vuodessa.
- Ei tarvitse olla italialainen. Jos on, niin 159 olisi jokseenkin selvä valinta. Niitä vain ei ole Nettiautossa kuin neljä vm. 2008 uudempaa automaattia. Kaikki niistä dieseleitä ja ainoa alle satkun ajettu on konttiperä.
- Muuten merkin suhteen ollaan suht avoimin mielin liikkeellä, mutta VAG:n vehkeitä ei kannata tyrkyttää. Niiden ylläpito on rahamiesten hommaa.
- No hyvä on, saisihan siinä autossa olla jotain, mikä erottaa sen harmaasta Passatista. Eli jos sittenkin 159...?
Ei paljon Passattia eroottisempi elämys, varsinkaan harmaana, mutta suurinpiirtein samoilla lähtökohdilla meille tuli tuo autoissa mainittu V70. Tilaa on kivasti edessä, takana, yläpuolella ja kontissa. Kulutus on pääsääntöisesti sekalaisessa ajossa jotain 9 litran pintaan, mutta ahdistamattomalla koneella (meillä 210 heppainen 2,5T geartronicilla ja "sähkönelikolla") voisi mennä pienemmällä? Varaosia saa "laitteistokannan" koosta johtuen hyvin. Viime viikolla ostin Biliasta isofix-kiinnikkeet 30€ ja 940:een laturin kiristysraudan ja pultit 20€ (tuolla siis ikää 22 vuotta ja osa löytyi hyllystä). Seisontapäivät 0.

Eihän se toki ole mikään 159, sillä:
V70 vm -07: 135tkm -> 170tkm, pyöränlaakerit taakse (hyllykamaa) ja perushuollot.
159 vm -06: 70tkm -> 105tkm, sekoilevat sähköt, venähtänyt jakopää ja laakerivikainen vaihteisto.

Korimalli on vaihtunut -07-08, uudempi on se missä takavalot kaartuvat sisäänpäin. Jos sietää 6v vanhaa autoa niin -07 vanhakorisessa taitaa olla paremmin rahalle vastinetta kuin uudemman korimallin ensimmäisten vuosien vehkeissä. Hauskuutta tuohonkin saa toki jos mallimerkinnästä löytyy R-kirjain, mutta sitten taitaa jäädä useampi muu vaatimus täyttymättä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Varmasti hyvä, kuten on myös tuo meidän talouden automaatti Saab 9-5, mutta ei näitä malmikasoja siirrellä mitenkään alle 10l/100km kaupunkiajossa. Pidän kyllä kovasti tuosta Saabista. Eipä siitä oikein heikkouksia keksi. Ehkä ainoastaan nelivedon puute ja eihän se niin kiihottava ole kuin Alfat..

Mutta Isolan kysymykseen. Itseäni kiinnostaa kovasti Citikat. Tosin minulle olisi autossa tärkeää, että se voittaa makuulta lähtevät lehmät.. :-D

Mutta Isolalle:

http://www.nettiauto.com/citroen/ds4/5953380
Ei tosin satu hintahaarukkaan ja liian pieni..

http://www.nettiauto.com/citroen/c5/6028469
Kaupunkikulutus tosin liian paljon..

http://www.nettiauto.com/citroen/grand- ... so/5857618
Tämähän täyttää speksit, mutta miellyttääkö muuten..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hieman ajatuslaatikon ulkopuolelta, eikä ihan hintahaarukkaan ko. yksilö istu: http://www.nettiauto.com/peugeot/3008/5698098

Ei mikään mutkaohjus, mutta reilun puoli vuotta tuollaisella (dieselillä) ajelleena voin kyllä suositella. Oman yksilöni pois myyntiin oli ihan muut syyt, kuin etteikö auto olisi hyvä ollut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kiitoksia, sinänsä hyviä ehdotuksia. Kaupunkikulutus vain tahtoo noissa melkein kaikissa mennä 11-13 litran tietämille, ellei sitten sorru dieseliin. V70:n tapaisen konttilaivan kulutusta en uskalla edes miettiä, eikä se näytä mitenkään mahtuvan budjettiinkaan noilla vuosi- ja km-rajoilla. No, jostainhan tiesin jouduttavan tinkimään.

Tilan tarve kohdistuu lähinnä kuljettajan paikkaan ja miedosti tavaratilaan, takapenkki saa sen sijaan olla rangaistusaitiomallia. Siinä mielessä auton kokoluokkaa voisi viilata alaspäin. V50 mahtuisi niukasti budjettiin ja sopivalla moottorilla se voisi olla faktisesti ihan mielekäskin auto, mutta siinä kuolee tylsyyteen. DS4 on kallis, mutta muuten miellyttävän oloinen. Lähes uuden auton tapauksessa sitä hintaa voisi ehkä sietääkin. Täytyy varmaan koeponnistaa. Mites noiden franskanpullien kaksoismassavauhtipyörät - olikos niissä potentiaalisesti kalliita murheita? Keskittyvätkö johonkin tiettyyn moottorimalliin vai kaikkiin dieseleihin? Vaivaako myös bensakoneita?

Ehdotetuista 407 taitaa olla ainoa, jolla olen ajanut ainakaan yhtään enempää. Se on muuten ok, mutta testaamani yksilön omistajan mukaan janoinen (1.8 bensa+automaatti) ja muistikuva kabiinista on matalahko, joskaan ei ihan klaustrofobinen. Rasvis, onko noiden alapallojen uusiminen kallista? Täkäläiset tiet ovat sen verran epäystävällisiä alustan osille, että kaikkia normaalia kuluvampia osia menee varmasti.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

407 1.8 ja automaatti? Hyi helvata mikä yhdistelmä. Muutenkin laiska tuo motti ko. koriin niin ei ihme jos syö pensselinpesuvettä tuolla yhdistelmällä. Jos bensakone pitää olla niin 2.0 ehdottomasti. 2.2 taas rallattaa kylmänä niin maan perusteellisesti.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Täytyy vielä lisätä tuosta Citikan THP-moottorista. Jotenkin sitruunapatonki sivustolta juttuja lueskellessa tuli sellainen olo, kuin olisi lukenut juttuja JTS-moottorista tällä foorumilla.. :roll:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kehtaan väittää THP:n olevan ainakin alkusarjastaan jopa ikävämpi kokemus, mitä JTSn alkupää... Tuli luettua tuota toisen ranskalaisen yhtä foorumia hyvinkin ahkeraan puolisen vuotta.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja rim »

Alfa lähti ja tilalle on tänään ostettu Jagge XF 2.2 i4td200 Sportbrake. Ikää autolla puolisen vuotta ja olemme parhaillaan hakemassa autoa täältä Saksasta. Hyvältä tuntuu .... Mitenkähän noihin Suomen rajoituksiin tottuu kun vauhti ei autobaanalla tunnu lainkaan :-D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos kerran Alfasta lipsuu, niin tuo^ vielä sallitaan. Onnea uudesta autosta!!! Eikö Suomesta saanut vai oliko niin iso ero hinnassa/varusteissa, että kannattaa noin tuore Jagge itse hakea?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Hieno valinta tuo XF ja 200 pollea riittänee :)

Itteäkin kiinnostaa hieman hyödyttääkö tuo tuominen reilusti, kun noita suomestoliitossakin näyttää olevan 55-60te luokkaan, vai pärjääkö varusteissa? Onnittelut elegantista valinnasta joka tapauksessa!

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

Isola kirjoitti:...
- Käytetty, alle 5 vuotta vanha. Kilometrejä siedetään vaihtelevasti, mutta mieluusti ei vielä paljon yli 100.000 km rullattu. Ennemminkin alle.
- Hintaluokka vähän autosta riippuen 15.000-20.000 e luokassa. Tämä voi joustaa oikein hyvin perustein.
- Kohtuullisen tilava, joten pienimmät voi unohtaa. C-segmenttiä siis noin suurin piirtein.
- Viistoperä tai farmari on isohko plussa. Sedan tai coupé menettelee, jos perä on iso ja takapenkki kaatuu.
- Automaattivaihteisto. Ei väliä onko momentinmuunnin vai robotisoitu kova laatikko, kunhan kuljettajan ei tarvitse itse siirrellä koneen osia.
- Mieluummin bensa. Dieseliä ei oikein saa kannattavaksi nykyisellä alle 10 c/l hintaerolla. Tosin ero ei ole suuri.
- Taloudellinen pitäisi silti olla, kaupunkikulutus saisi olla selvästi alle kympin. Tämä taitaa olla se hankalin vaatimus. Toisaalta, kiirus ei ole. Suorituskyvyssä riittää, että voittaa makuulta lähtevän lehmän.
- Luotettava ja varaosien saatavuuden suhteen helppo. Autoa ei ole vara pitää telakalla kovin monta päivää vuodessa.
- Ei tarvitse olla italialainen. Jos on, niin 159 olisi jokseenkin selvä valinta. Niitä vain ei ole Nettiautossa kuin neljä vm. 2008 uudempaa automaattia. Kaikki niistä dieseleitä ja ainoa alle satkun ajettu on konttiperä.
- Muuten merkin suhteen ollaan suht avoimin mielin liikkeellä, mutta VAG:n vehkeitä ei kannata tyrkyttää. Niiden ylläpito on rahamiesten hommaa.
- No hyvä on, saisihan siinä autossa olla jotain, mikä erottaa sen harmaasta Passatista. Eli jos sittenkin 159...?
Saako tässä kohtaa kehua omaa peliä...tai siis vaimon. Tuollainen vm. 2011 tai uudempi Focus-farmari sopivalla koneella täyttää kriteerit aika hyvin, tosin jos automaatti on ehdoton kriteeri, niin valikoima huomattavasti kapeampi. Eikä tuo mikään intohimoja herättävä peli toki ole.

Emännällä Focus -11 1.6 Ecoboost 150 hv Farmari Titanium-varustuksella. Sen plussia Isolan kriteereillä:

- Ajettavuus hyvä
- 150 hv Ecoboost on vääntävä ja hyvä kone, merkittävä parannus edellisen sukupolven Focuksen koneisiin verrattuna. Kulutuskriteeritkin täyttynee selkeästi
- Kohtuullisen tilava
- Ainoa vika reilun 2 v. ja 30 tkm aikana ollut hitaasti avautuva takaluukku kylmillä keleillä. Luukun avauspumput vaihdettu takuuseen. Muuten täysin huolettomia kilometrejä

Tuollaisia parin vuoden ikäisiä vähän ajettuja Focus-farkkuja saa alle 20 tonnilla ja niissä vielä hieman jäljellä 3 v. tehdastakuutakin. Tuolla 150 heppaisella koneella varustettuja ei tosin näyttänyt olevan alle 20 teur tarjolla ja tosiaankin automaatti harvinainen ja sitä ei ole edes saanut noihin uudenaikaisempiin Ecoboost-koneisiin.

Voin myydä tuon vaimonkin auton pois, vaikkakaan ei alle kahteen kymppiin, jotta saisi tilalle tehokkaamman Focuksen perheautoksi.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Isola kirjoitti:Ehdotetuista 407 taitaa olla ainoa, jolla olen ajanut ainakaan yhtään enempää. Se on muuten ok, mutta testaamani yksilön omistajan mukaan janoinen (1.8 bensa+automaatti) ja muistikuva kabiinista on matalahko, joskaan ei ihan klaustrofobinen. Rasvis, onko noiden alapallojen uusiminen kallista? Täkäläiset tiet ovat sen verran epäystävällisiä alustan osille, että kaikkia normaalia kuluvampia osia menee varmasti.
1.8 automaatilla kuulostaa jo ajatuksen tasolla maailmanlopun keksinnöltä. Tuntuu että 2.2:ssa ei ole kovasti liikaa menoa mutta aika kivuttomasti sillä liikkuu, itse suhtautuisin vähän varauksella jo 2.0 automaattiin.

Tuosta konttorista pidän oikeastaan autossa eniten. Vaikka oma on sisältä musta, mikä ei oikein natsaa makuun, se on isoista lasipinnoista johtuen avaran oloinen. Vyötärölinja on sen verran matalalla että ovissakin on oikeat ikkunat eikä ampuma-aukkoja, ja farkuissa on katto lasia. Tilan todellista riittävyyttä ei meikäläinen metri-seitenviis-sulka-päässä ole varsinaisesti joutunut miettimään mutta tilantuntu on hyvä.

"Alapallot" eli olka-akselin laakerit maksavat "alkuperäislaatuisena" reilut sata euroa kappale, motonetversio näkyy olevan kahdeksan kymppiä. Vaihto ei ilmeisesti ole markan juttu mutta kaii sen verstaalla tunnissa-puolessatoista tekee, ainakaan en muista saaneeni viimeksi mitään sydämentykytyksiä laskusta. Nuo tuhoutuvat hölmön rakenteen seurauksena eli niihin menee vesi ja ruostuvat sitten pilalle. Sen puoleen eivät huonot tiet ehkä tärvää niitä merkittävästi nopeammin kuin hyvätkään. Sinänsä alusta ääntelee jonkin verran ehjänäkin mutta se taitaa kuulua PSA:n tuotteiden ominaisuuksiin.
Tiphookki kirjoitti:2.2 taas rallattaa kylmänä niin maan perusteellisesti.
Ei tuo oma mitenkään pahemmin metelöi. Ilmeisesti monessa yksilössä imunokka-akselin ajoituksenmuunnin aiheuttaa dieselmäisen raksutuksen (mistähän tämä deja-vu-olo yhtäkkiä tuli?) mutta oma pirssi kuulostaa suunnilleen samalta kuin jos hydraulinostimet keräisivät painetta pari sekuntia. Siinä on nyt sataviiskytdonaa linssissä.
Isola kirjoitti:Mites noiden franskanpullien kaksoismassavauhtipyörät - olikos niissä potentiaalisesti kalliita murheita? Keskittyvätkö johonkin tiettyyn moottorimalliin vai kaikkiin dieseleihin? Vaivaako myös bensakoneita?
407:n nakuihin ei ole isommin tullut perehdyttyä mutta ainakin bensanelosissa on perinteinen "kova" limppu. Sen sijaan ovat onnistuneet suunnittelemaan kytkimen painelaakeriin terävät olkapäät jotka rikkovat paineasetelman kynsiä. Omankin yksilön kytkin on ravistanut koko sen 40 tonnia jonka sillä olen ajanut mutta kun ei muuksi ole muuttunut niin menköön sitten noin. Sinänsä kytkin- tai vauhtipyörämurheet eivät taida viihtyä samassa autossa automaattilaatikoiden kanssa, ainakaan jos se tomaatti on perinteinen mehumaija eikä robotisoitu kova looda.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Aikoinaan tuli kruisailtua 50 tkm 407 farkulla, jossa 2.0 + Tiptronic. Laatikossa ei moitteen sijaa, mutta moottorin tehon puute vaivasi. Ja kunnolla kun antoi tennaria, niin menovesi maistui.

Pitemmällekin kuljettajalle hyvät tilat. Huoleton peli.
Ride on!

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja rim »

Alfissimo kirjoitti:Jos kerran Alfasta lipsuu, niin tuo^ vielä sallitaan. Onnea uudesta autosta!!! Eikö Suomesta saanut vai oliko niin iso ero hinnassa/varusteissa, että kannattaa noin tuore Jagge itse hakea?

Tuo varustepuoli on tuonnille pääsyy, kaikki Suomessa myynnissä olevat ovat mun kokemuksen mukaan karvalakkimalleja.

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jos Isola pohtii Thesiksen tilalle uutta, lienee ainoa annetuin kriteerein saman tasoista kyytiä tarjoava tässä:

http://www.nettiauto.com/cadillac/sts?i ... car_type=2

Mitenkään pesosen tai sitruunan kyytiä ja olemusta aliarviomatta veikkaan, että noiden ratin takana tulee itku Lancian jälkeen.

Kyydin tasaisuudesta jos vähän tinkii, mutta haluaa silti riittävästi varusteita:

http://www.nettiauto.com/cadillac/srx?id_vehicle_type=1

-Tazio

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tokihan tuollainen Käkky painii ihan eri sarjassa kuin ranskalaiset prolevankkurit, mutta se kriteeri "alle 5 vuotta" ei taida täyttyä mitenkään päin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Rasvis kirjoitti:Tokihan tuollainen Käkky painii ihan eri sarjassa kuin ranskalaiset prolevankkurit, mutta se kriteeri "alle 5 vuotta" ei taida täyttyä mitenkään päin.
Joo, totta. Tuossa listatut taitavat kaikki olla '04 - '06 väliltä.

-Tazio

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tazio, tuollaisten STS:ien linkittäminen on paheksuttavaa - ei saa yllyttää hullua. Jos hakisin Thesikselle suoraa seuraajaa, niin STS olisi listan kärjessä. Nyt on kuitenkin tarkoitus löytää vähemmän eksoottinen ja huomattavasti isoa käkkylää taloudellisempi laitos, joka ei kuitenkaan olisi ihan tappotylsä. DS4 pitää käydä kokeilemassa. Tiedä sitten olisiko Lexus CT200h jostain kotoisin. Maksaa periaatteessa liikaa, mutta toisaalta kulutuksessa saa aika hyvin hintaa takaisin ja luotettavuus lienee kohdallaan. Se on kuitenkin valepukuinen Prius, hyvässä ja pahassa.

Portti, kiitos vain ehdotuksesta, mutta... minulla on ollut yksi Focus. Toista ei tule. Koskaan. Ikinä. Se oli kyllä mk1 ja laatu on ehkä, mahdollisesti, voinut parantua hiukan vajaan 10 vuoden aikana, mutta toista tilaisuutta en Fordille anna.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

- CT200h oli itselläkin mietintäasteella, mutta hitusen hintaviahan ne ovat.
- Siskon perheellä on DS4 pienellä bensakoneella. Ilman harmeja ovat sellaiset 30tkm rullanneet. Eihän tuo kovin sitikkamainen loppupeleissä ole ja tuolla koneella varsin puhditon, mutta tavallaan ihan hauska.
- Giulietta ei taida antamiisi spekseihin osua, itselle se oli loppupeleissä sitten kuitenkin aika selvä valinta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Isola kirjoitti:Tazio, tuollaisten STS:ien linkittäminen on paheksuttavaa - ei saa yllyttää hullua. Jos hakisin Thesikselle suoraa seuraajaa, niin STS olisi listan kärjessä.
Hämärästi muistelisin, että sanoit jossain välissä Citroen C6:n olevan paras seuraaja Thesikselle? Vai mahtoiko se olla joku muu? C6 ei täytä ikäkriteeriä, ja onhan ne paljon ajettujakin, mutta on se hieno:
Kuva

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ihan oikein muisteltu Farinalta, mutta eihän kukaan ole väittänyt sinne kärkeen mahtuvan vain yhtä autoa...
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Isola kirjoitti:Ihan oikein muisteltu Farinalta, mutta eihän kukaan ole väittänyt sinne kärkeen mahtuvan vain yhtä autoa...
Aivan. Mut ei linkitellä enempää C6:sen tai STS:n kuvia, ettei ajatus karkaa järkiauton ostosta 8)

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

No niin, täällä alkaa olla autonvaihtokiima korkeimmilla vähään aikaan. Volle on ollu hyvä auto, mutta 100tkm riittänee yhteiseksi tutustumismatkaksi ja erilaista tekisi mieli. Lapsia ei ole ja kaksi autoa perheeseen tarvitaan. Toisessa pitää olla tilaa ja mielellään neliveto, täällä maalla kun asutaan ja lemmikkieläimiä on paaaaaljon. Toinen auto saisikin sitten olla vaikka 2-paikkainen. Toinen auto on työsuhdeauto ja toinen oma.

Tähän asti on päädytty: Mielenkiintoisia/hauskoja dieselkinnereitä ei ole (tai ne maksaa vielä 100te, esim 435 xda bemu), joten pikkuauto on oltava bensa. Ja samalla pottoaineella mennään molemmilla autolla, joten syystä x molemmat on sitten bensakinnereitä.

4c:tä haaveilin pitkään, mutta LE olisi ollut tuhottaman kallis (85te + talvivarustus), eikä niitä tähän hätään ole saatavillakaan. Cayman S jää myös liian kalliiksi. Lotus evoraa pyörittelin mielessä, mutta huollot epäilyttää, samoin viime viikkojen kelien muodostamat etenemisesteet. Z4 pitäisi olla 35is tekniikalla, jolloin voimalinja on sama kuin veljen m135:ssa eli se on vähän niin kuin koettu. Audi tt rs on ruma.

Mitkä voisi kiinnostaa tällä hetkellä on gt mustang (boss on liian kallis), mikä on täysin erilainen, mutta erilaisia kokemuksia tässä haetaan. Olisi riittävän erikoinen, kohtuuhintainen, ja soundit joihin eurooppalaiset ei vaan pysty. Tarjonta vaan Suomessa niukkaa. Toinen vastaava olisi camaro, mutta tykkään mussen elkonäöstä enemmän ja taitaa se musse camaroon verrattuna mennä inhimillisemmällä kulutuksellakin.

Toinen kiinnostava voisi olla nissan 370z, tästä en omaa tosin vielä kokemuksia, vain arvosteluita katsonut. Ei erityisen ketterä, mutta 2-paikkainen ja takavetoinen ja löytyy manuaalina.

Kolmas ja halvin erikoisautovaihtoehto olisi toyotan gt86. Tiedän vannoneeni, että toyotaan en pennosiani tuhlaa, mutta hauska auto on hauska auto merkistä riippumatta. Alitehoisuushan tässä toki on ongelma, korjaantuisiko aftermarket viripalikoilla?

Toinen asia on sitten tuo tilavanauton vaihtaminen. Eli 159 ollut talossa vasta 3-4kk ja 10tkm ja se pitäisi vaitaa bensavehkeeseen. Ihan järjettömiä välejä ei tekisi mieli maksaa. Ainoat vaihtoehdot mitä mieleen tullu ovat vastaava bensa neliveto syöpöllä 3,2 koneella (ei silti älyttömän tilava), volvon xc90 alle 100tkm ajettuna (tai xc70), tai subaru forester.

Mitäs arvon raati suosittelee?

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Niin ja toinen vaihoehto on laittaa sitten se kalliimpi iso auto (volvo xc70/v70, passat nelivetofarkku tai joku vastaava, en näit kovin paljoa tiedä tuossa 50-60te haarukassa) ja sitten halvempi pikkuauto, kuten 996 mallin 911, z4 coupe (tosin rahkeet riitäisi vain 3.0 malliin), pullukka brera tai joku vastaava.

Niin ja tosiaan nuo kesäautot löytyy sitten erikseen, joten ihan kovaa harrastusta tarvitsevia autoja ei kannata käyttiksiksi ehdottaa...

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Ääni Evoralle! Luulisi huoltojen pelaavan, sillä onhan näitä urheiluautoeksperttejä maakunnissa huoltoja tekemässä ja moottorinakin ihan yleinen Toyotan motti. Auto on upea ja ainakin jenkkilehdissä Automobile ja Motortrend kovasti tykätty. Kulttuuriteko olisi hankkia tuollainen! Samanlaiseksi miellän haaveeni hankkia etelämpää Euroopasta arkiautoksi Suzuki Kizashi, viikonloppuajoon Nuova Thema ja kauppareissuille Nuova Ypsilon. Luultavasti ajat ennemmin Evorallasi kuin itse yhdelläkään noista...

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Joo Evoraa tekis kyllä mieli, mutta siinä pitäisi tyytyä perusversioon (ei S) budjetin puolesta. Joku oli tuommoisen tuonutkin tuontivero.comin mukaan. Toinen iso ongelma evoran kanssa n se, että se pitäisi tosiaan tuotattaa ja liikkeen pitäisi vielä huolia volle vaihdossa. Parilta tuontifirmalta, jotka ottavat autoja vaihdossa olen jo kysynytkin, mutta eivät ole vastanneet mitään, liekkö jolun-uudenvuoden aika selittävänä tekijänä.

Jos tiedätte tämmöisiä tuontifirmoja, jotka auton vaihdossa ottavat niin laittakaa tänne listaa.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Itsellä jos olisi sama tilanne päällä niin Grand-Cherokee alle kun tilaa ja 4vetoa haetaan ja alfa Spider/musceli jenkki, mutta vain V8 koneella. Perusteena Grandin koko ja mukavuus, toinen auto kun voi olla 2 paikkainen niin miksei myös avona? Jos Mustang/Camaro/Chellenger(viime mainittu vain umpiversiona) niin V8:na kun silloin niin kulku kuin äänimaailma on kunnossa.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Pirkanmaalla asuvana kyselisin Tampereen Autocenteristä Lotuksia. Ymmärtääkseni toivat noita maahan ihan muutama vuosi sitten. Ottavat vaihdossa näemmä kaikkea Alfasta Ferrariin. Itselläni ei ole mitään tekemistä firman kanssa, mutta tarjontaa on ollut ilo käydä taivastelemassa.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Autocenterihän oli joskus ns virallinen maahantuojakin, vai muistanko väärin? Myivät sitä cup exigeä todella pitkään...

Mutta ei kehtaa vielä kysyä, kun siellä on se gt musse, josta olen hieman vääntämässä jo :oops: Ollu sekin jo toista vuotta siellä myynnissä, joten kokeilen kepillä jäätä jos tiputtaisivat hintaa/välirahaa reilusti tuosta ensimmäisestä tarjouksestaan.

Camaro SS ja srt challenger on tullu koeajettua ja vaikka olivat muovisia sisältä niin muuten mahtavia autoja. Mukavia, hieno ja erottuva ulkonäkö, mukavasti potkua liikuttamaan painavampaakin pötkylää, ja ne soundit on jotain huikeaa. Mussea en ole testannut, mutta ajoltaan arvosteluiden perusteella pitäisi olla asteen verran enemmän jopa omaan hanskaan sopiva ja äänet videoiden perusteella ihan yhtä ukkosmaiset.

Mutta jos joku ihmettelee, että kyllä on sekalaista seurakuntaa haarukassa, niin se johtuu siitä, että hyviä ja mieleisiä autoja on monenlaisia ja monenlaista olis tarkoitus ehtiä kokea. Jenkki V8 on yksi niistä asioista, joka on omistettavien listalla, joko harrasteena tai käyttiksenä. Ja näillä bensanhinnoilla se käyttisasia kannattaisi toteuttaa mieluummin eilen kuin huomenna. Samoin omistettavien listalla on 2-paikkainen urheiluauto, keskimoottorinen urheiluauto, avo, possu, fefe, maserati, bertone coupe, aito motorsport/amg mersu jne jne.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Tuohon hintaluokkaan saa mahtumaan Kaimaanin ässällä ja ilman, Boxstereista puhumattakaan, joista on runsaudenpulaa. Oma budjetti kun aina päättyy jo niihin ekan sivun osumiin :-D Boxstereitakin löytyy lisävaruste-kovakatolla jos epäilyttää pelkkä rätti päällä päästellä räntäsateessa. Ja ovat kuulemma talvessakin ajettavia, noita Boxstereitakin on sen verran liikkeellä että kaikki eivät ole talvella tallissa hautumassa. Ja tavaratilaakin on "yllättävän" paljon ->http://www.youtube.com/watch?v=s5KT01b-YCA
On se Porschekin yksi kerran elämässä koettava asia ja jos sen voi hankkia Alfasta luopumatta, niin mikäs sen mukavampaa? No ehkä Maserati kolmantena pyöränä...
:black: Welcome to the Darkside :black:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Ongelma budjetissa on, että tulee työsuhdeautoksi ja pitää olla takuunalainen, eikä saa takuunalaista kaimaania tai boxteria tohon rahaan. Muuten valinta olisi ollut helppo, kun 4c ei ole käytettävissä. Ilman ässää näyttäisi yksi kaimaani olevan alle 70te myynnissä nettiautossa, mutta olen sen verran pienisieluinen, että tietäisin itseäni häiritsevän, ettei ollut varaa ässään ja piti tyytyä "huonompaan".

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jaacco »

En tiedä minkälaista takuuta rahoituksesi edellyttää, mutta Porsseissa on mahdollista pitää approved-takuu 9 vuoden ikään asti. Muistelen että ainakin aiemmin sen sai ostettua käytettyyn vaikka aiempi takuu oli loppunut, kunhan auto läpäisi tarkastuksen.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

"Porsche Approved -vaihtoautolle annetaan 12 kuukauden tehdastakuu, joka korvaa takuun alaiset osat ja työn teknisen tai elektronisen vian sattuessa. Samalla voit olla varma, että takuuhuollossa autoosi asennetaan vain alkuperäisiä Porschen osia.

Voit uudistaa takuun vuosittain, kunnes auto on 9 vuotta vanha, tai kunnes ajokilometrejä on kertynyt 200 000 km."

Hyvin selkeähän tuo sinällään on, tosin tuossa nettisivulla ei ihan taida kaikkea pienellä präntättyä löytyä. Ja tarkoittanee pelkästään AC:lta ostettuja autoja...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Vastaa Viestiin