Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Minun ajossani tuo 1.9Jtdm on todella ruudikas koska käytän aivan luonnollisesti juuri noita matalia kierroksia jossa diiseli on ruudikkaimmillaan. Kun käytän vastaavasti vaparibensassa 1500-2500rpm niin eihän se kulje niinsanotusti oikein mihinkään koska se on tehty korkeimmille kierroksille, mutta minua ei kiinnosta kierrättää.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

gYdEbUh kirjoitti:Minun ajossani tuo 1.9Jtdm on todella ruudikas koska käytän aivan luonnollisesti juuri noita matalia kierroksia jossa diiseli on ruudikkaimmillaan. Kun käytän vastaavasti vaparibensassa 1500-2500rpm niin eihän se kulje niinsanotusti oikein mihinkään koska se on tehty korkeimmille kierroksille, mutta minua ei kiinnosta kierrättää.
Juuri näin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Yllä nähtävät ongelmat poistuvat kun antaa auton valita välityssuhteen. Voi keskittyä hankkimaan itselleen mieluisaa voimanlähdettä! Tietty saarnaan näin ja juotan autolleni paholaisenmehua... Ehkäpä dieselillä voi juuri ja juuri ajella puhtaasti kehonsiirtoon tarkoitetulla laitteella. Hävettää silti nousta mokoman raksatuksen saattelemana parkkiksella autosta. Noh - onneksi on toi T-jet! Mutta siinä on ylimääräinen poljin! Huoh, tarvinnee olla ostohetkellä itselleen jatkossa rehellisempi...

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Olen aikonut päivittää sinällään hyvin toimivan Saabin toiseen perhekuljettimeen.

Vaatimukset on tilava, nelivetoinen bensa-automaatti. Varustetaso mahdollisimman hyvä.
Hinta alle 20 k€.

Miksi toivon keskustelua täällä.. Mitä nyt olen tutkinut vaihtoehtoja BMW 5-sarja, Audi A6 ja Märssy E, niin etenkin Audeissa taitaa olla todella kalliita tyyppivikoja.
Mitenkäs nämä muut? Missä lyö kätensä vähiten paskaan? Voiko Mersulla ajaa, kun en ole täyttänyt vielä 40v?

Nimim. "otanko Saabin pois myynnistä"
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Tarviiko olla eurooppalainen, kuten listasta voisi päätellä? Minä arvoin noilla spekseillä aikani ja päädyin Subaru Outbackiin. Jos korkeus huimaa, niin Legacy on sama asia 50 mm matalammalla alustalla. Nahkasisustuksen ja muut perusvarusteet löytää melko helposti, mutta navigaattorit ovat aika harvassa. Niin joo, ja matkustajan penkki taitaa olla näissä euromalleissa aina käsin tunkattava. Plussaa on, että tuo on yllättävän hiljainen. Miinuksena ehkä se, että Suomessa on harvemmin myynnissä turboja ja 6-sylinterisiä. Samoin joku voi vierastaa variaattoria, mutta minä olen tykännyt. Tuo 2,5-litrainen pikkumoottorikin jaksaa vääntää sen verran, että vaihteisto toimii varsin rauhallisesti eikä hihnaa luistateta koko ajan ääripäästä toiseen. Niin, ja tässä ei ole keinotekoisia pykäliä... :roll:
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kyllä Subaru menisi. Bokserihan olisi mukava pörisijä.
Olikohan noita vaan tarpeeksi tehokkaita olemassa? Foresterin 2.5 turboa tuli katseltua, mutta totesin sen liian pieneksi. Ja ilmeisesti se ei ole kovin hiljainenkaan.
Maavaraakaan en siis karsasta, päinvastoin. Yksi vaihtoehto on esimerkiksi X5. Niissä vaan kulutukset on vähän suolaisia ja ajettavuus lähempänä kuorma-autoa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Edit. Eiku nelikkohan se piti olla..


Mites Lexus GS?

Nettiautossa pari verovapaata huippumallia myynnissä ja hinnat jää reippaasti alle 20k.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Jep. :wink:

Nuo Lexuksen maasturit on vaan sitten aika rumia..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ei niissä 4F:n pienissä (siis max. 4.2l) bensakoneisissa kutosissa ole kuin tyhmä ketjulla koneen takapäässä oleva jakopää, joka on heikko lenkki. 2.0Tq olisi muuten hyvä, mutta siitä puuttuu automaatti. Eikä niitäkään tarvitse uusia kuin 150-200tkm välein. Mieluummin sitten kerralla 4.2 V8 moottoriksi 2.4:n tai 3.2:n sijaan. Varustelu ja äänieristys on parempi kuin mopokoneissa mutta kulutus ihan samaa luokkaa.

Kymppikoneisissa S6:ssa on sitten enemmän ongelmia sylintereiden pinnotteiden kanssa. Tuossa on hyvää asiaa ko. keksinnöstä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65195

Edit: Jaa niin, farkkuhan sen ei tarvinnut olla. Mites tällainen? http://www.nettiauto.com7891003
Viimeksi muokannut TeroPee, 25 Maalis 2016, 20:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

hagger16 kirjoitti: Yksi vaihtoehto on esimerkiksi X5. Niissä vaan kulutukset on vähän suolaisia ja ajettavuus lähempänä kuorma-autoa.
Ootko päässyt kunnolla koeajamaan X5:sta? Paremmasta päästä näiden ajettavuus on, siis katumaasturisarjassa. Ykköskoppaisella on tullut ajettu kohtuullisen paljon ja ihan miellyttävä se on jopa mutkatielle, ei toki sporttinen. Kymppi menee naftaa satasella silti, vaikka tekisi mitä, mutta toisaalta kaupunkikulutus ei ole niin paljon suurempi kuin luulisi. Ykköskopan X5:sta kannattaa tsekata että automaatin öljyt on vaihdettu ja läpät poistettu koneesta. Muuten kohtuullisen luotettava peli.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Juu, X5:sta olen päässyt kokeilemaan. Se on vahva vaihtoehto, mutta.. Kyllähän sen elopainon huomaa kaupunkiliikenteessä.

Luinkin noista jakopää ongelmista Audeissa. Vaihto 4000€? Aika suolaista..
Tuo 4.2 on kyllä yllättävän taloudellinen.

A8 ei ole tullutkaan ihmeteltyä. Ei välttämättä tarvitse olla farkku, jos tila vaan riittää.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ei maksa vaihto 4k, todennäköisemmin 2k. Aina voi kysyä tarjousta valmiiksi vaikka www.terhonpaja.fi tai http://www.jt-carfix.fi/. Kasissa ei sitten yleensä ole kaatuvia takapenkin selkänojia. Tuossa autoluokassa ne ei ole tupanneet olla tarpeen.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Hmm.. Ehkä mieluummin se A6 farkku. Eli niissä ei ole muuta, kuin jakopäänvaihto 200tkm paikkeilla? Laatikot kestää?

Alkuperäiseen kysymykseen: Mites BMW 5-sarja tai Mersu E? Terolta tulikin jo hyviä pointteja Audista.
Ja muistutan, että nelivedoista kyse.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Laatikot on 6spd ZF:n tekeleitä. Kestää sen minkä kestää. Nypytys ja kierrosten humppaaminen hidastattessa ei kuulu asiaan. Reilulla tonnilla Recrolla Latviassa kuntoon jos hajoaa.

VCDS on hyvä työkalu Audin sielunelämän tutkimiseen. Virallinen kaapeli maksaa paljon, mutta jälleenmyyntiarvokin on erinomainen.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

hagger16 kirjoitti:^Jep. :wink:

Nuo Lexuksen maasturit on vaan sitten aika rumia..

RX on maasturi ja toki ruma :-D

GS on se Aasian maiden johtajien kyydityslaite viime vuosikymmeneltä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Otetaas laatikon ulkopuolelta. Jos kerran saappi tai subaru menee, niin miksei sitten ooppeli.
www.nettiauto.com/opel/insignia/7575430
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jönez
Viestit: 68
Liittynyt: 11 Loka 2015, 19:40
Car(s): GTV
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jönez »

Sekä Bemareista, että Audeista on molemmista aika paljon kokemuksia. Bemareilla olen viimeisen 15v aikana ajellut n. 400 tkm ja Audeilla ehkä 200 tkm. Kaikki autot on ollut sekalaisesti iältään 0-8v ja ajettu välillä 0-300 tkm. En tiedä onko sattumaa vai kertooko jostain syvällisemmästä, mutta Bemareita on tarvinnut lähinnä tankata ja Audien kanssa on tilattu lavettiautoa useamman kerran. Millon ajonesto temppuillut, milloin laatikko ja milloin öljynpaineet kateissa.

Bemareista voi ainakin ehdottomasti suositella 3l kutoskonetta vaparina. Joko 330i tai 530i. Mahtava kone ominaisuuksiltaan ja aikalailla pomminvarma.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

hagger16 kirjoitti:^Jep. :wink:

Nuo Lexuksen maasturit on vaan sitten aika rumia..
X5 on myös susiruma joten ei kait sillä sitten väliä... :mrgreen: Audia kyllä miettisin kahdesti, onhan se aika kallis kärry ylläpitää.

Lexus on varmaan näistä ainoa, joka ei ole järkyttävän kallis ylläpitää. Eli muissa sadantonnin autoissa on sadantonnin ylläpitokulut, Räxä menee normaalin ihmisen rahoilla. Mahtuukohan hybridi budjettiin? Kulkua on ja luotettavuutta. Itse jos saisin päättää niin tällainen tulisi vaimolle käyttikseksi :-D

Jos ylläpitokulut ei oo niin justiinsa, niin porssen cayenneja saa naurettavan halvalla, samaten vw touareg värkkiä. Halvalle hinnalle on syynsä, mutta voihan se tuuri käydä ja pystyy ajelemaan suht halvalla sen aikaa mitä autoa pitää.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

_rico kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:^Jep. :wink:

Nuo Lexuksen maasturit on vaan sitten aika rumia..

RX on maasturi ja toki ruma :-D

GS on se Aasian maiden johtajien kyydityslaite viime vuosikymmeneltä.
LS on se johtajapeli, GS on enempi pikkupomon auto joka joutuu itse ajamaan :-D GS450h vetää tauluun kyllä naurettavan hyvät suoritusarvot. About 6 sekkaa sataseen ja sillei.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Outbackin suorituskyky voi olla siinä rajoilla, riippuu toki siitä mitä hakee. 3.6R:lle luvataan nähtävästi 0–100 km/h 7,5 sekuntia. Vertailuryhmästä päätellen tuo voi olla siedettävän rajoilla tai sitten sen yli. Vaparinelonen pääsee juuri ja juuri alle kympin. Tuon kutoskoneen kanssa vaihteistona onkin nähtävästi perinteinen portaallinen automaatti.
Forester on sitten ihan eri asia. Sen meteli on nykyautoksi aika järkyttävä. Aika arkisen oloisiahan niin Outback kuin Foresterkin ovat, mikä saattaa olla se viimeinen niitti. Lexuksen mallistosta voisi tosiaan löytyä jotain kiinnostavaa, jos farmarin ei tarvitsekaan olla farmari...
Meillä jokaisella lienee hiukan erilainen näkemys tilavasta autosta, mutta Insignia ei siinä suhteessa ole kovin loistava esitys. Auto on melko matala, mikä työntää istuma-asentoa vaakasuuntaan ja syö akseliväliä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Vedetäs sitten vähän toiseen suuntaan tuolta premium-maailmasta ja japanista. Passat ja Superb löytyy tuolla halutulla voimalinjalla. Tämä voisi hyvinkin mahtua budjettiin. Eikä varmasti herätä huomiota. http://www.nettiauto.com/7652181

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

hagger16 kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen: Mites BMW 5-sarja tai Mersu E? Terolta tulikin jo hyviä pointteja Audista.
Ja muistutan, että nelivedoista kyse.
Mersusta en osaa sanoa, mutta xDrive on oikeasti hieno toteutus nelivedolle.

Edellisen (E6x) viitossarjan yleisimmät tyyppiviat tuppaavat keskittymään farkkuun (takaspoilerissa oleva kaukolukon antennivahvari, takaluukun johtosarja, panoraamakaton tukkeutuvat viemärit sekä takapään ilmajousituksen letkujen ja sitämyötä kompuran porsiminen) ja dieseleihin (N47 (2.0) jakopää, imusarjan läpät, N57 (2.5/3.0) halkeava pakosarja, EGR, DPF). Myös takavalojen maadotuksissa on ollut ongelmaa ja niihin on tehdaskin speksannut lisäkaapelia asennettavaksi, tästä en muista onko korimallirajoitusta.

Automaattiaskit ovat ZF:n tekosia, eivätkä lainkaan huonoja. Joskin BMW on speksannut niihin ikiöljyt, joka ei välttämättä herätä luottamusta. Jos niitä kuitenkin päätyy vaihtamaan, kannattaa samalla vaihtaa vaihteiston öljypohja, johon on integroitu öljynsuodatin.
TeroPee kirjoitti:VCDS on hyvä työkalu Audin sielunelämän tutkimiseen. Virallinen kaapeli maksaa paljon, mutta jälleenmyyntiarvokin on erinomainen.
Alkuperäisen kanssa myös tiettävästi säästää vaivaa ja hermoja verrattuna piraattiversioihin ja softan päivityksetkin toimii. Eikä se hintakaan nyt ihan järkyttävällä tasolla ole, Ross-Tech itse markkinoi ~$250: http://www.ross-tech.com/vag-com/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Josef Matula
Viestit: 146
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Mitenkähän tollainen ikäisekseen vähän enemmän ajettu Giulietta diesel TCT?

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/7895714

Harkinnassa olisi vaihdella tuota meseä hieman käytännöllisempään ja Mitosta ollaan tykätty kovasti...

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Hauska idea tämmöinen ketju!

Meillä olisi kaksi autoa jotka olisi menossa vaihtoon.

Klassikko: Lada 1200L, vm. -89, ajettu 51 tkm, tosi kivassa kunnossa. Italialaista designia varustettuna luotettavalla Neuvostoavaruustekniikalla. Lisätietoa ja kuvia: http://www.nettiauto.com/lada/1200/7828432

Nelivetoa: Subaru Impreza XV, vm. 2011, 2.0 Boxer Diesel. Saksasta tuotu vuonna 2014. Tämä siis on Imprezan pohjalle tehty, ei XV:n. Aika hulppeasti varusteltu peli, paljon kaikenlaista hilpettä. Kiva ajaa, ja jos boxer dieselin äänestä tykkää niin mikäs siinä. Lisätietoa ja kuvia: http://www.nettiauto.com/subaru/impreza/7733119

Nämä molemmat on Hämeenlinnassa.

Mitäs me sitten etsitään. Oma Alfa kuume laski hieman tuon GTV:n kautta. Mutta tulevalle vaimolle olisi Alfa hakusessa.
147 vm. 2005 tai uudempi, siis se uusin facelift malli on yksi vaihtoehto. 156 sedan vm. 2004 tai uudempi, siis se uusin facelift malli. Tai sitten 156 SW voi myös olla vanhempaa mallia, mutta ehkä sit vähän tiukemmin varusteltu. 159 on nätti mutta menee luultavasti budjetin yli.

Voi vastailla tänne tai vaikka YV jos on jotain kivaa tarjottavaa!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jaa, Tero tarjosi DSG:tä. Eikös niiden maine ole vähän heikko? :-D

Hienoja autoja varmasti Skodat ja Opelit. Pakko nekin on muistaa tarkistaa. Yksi Opeli meillä on ollutkin. Ihan hyvä auto, se vaan piti myydä pois, kun kumpikaan ei halunnut ajaa sillä.. :-D Olen muuten tuttaville suositellut monestikin Opeleita, kun ollaan oltu etsimässä järkiautoa. Minä haluaisin järkeä ja tunnettakin. :wink:

Kyllä tuo Bemari on tällä hetkellä vahvimpana. Vaimo ei jostain syystä Mersuun millään tykästynyt, kun niitä yritin esitellä. Itse olisin voinut johtotähteä kokeillakin. Tosin luulen Bemarin olevan enemmän "sporttisempi", mikä on plussaa..

Ulkoilutin tänään viina-saapasta parin sadan kilometrin verran. Ajaahan tuota tuollakin, jos ei kaupaksi mene. 8)
Siinä tapauksessa Polfo voi varmaan opastaa miten siitä revitään viimeisetkin tehot mahdollisimman helposti. :twisted:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei siinä ihmeitä - jos nyt reseptin oikein muistan niin Mitsun 19T, isommat EV14 -suuttimet, virtaava putkisto ja softa, niin pääsee melko lähelle vakioraudan (lähinnä mäntien) kestokykyä tuonne liki 300hp luokkaan. Toki jos se ei riitä, niin useimmilta softaajilta löytyy hyvää infoa resepteille pidemmällekin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ei, kyllä tuo riittää. Näin vähän muistelin itsekin. :-D
Kassellaan..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

hagger16 kirjoitti:Jaa, Tero tarjosi DSG:tä. Eikös niiden maine ole vähän heikko? :-D

Hienoja autoja varmasti Skodat ja Opelit. Pakko nekin on muistaa tarkistaa. Yksi Opeli meillä on ollutkin. Ihan hyvä auto, se vaan piti myydä pois, kun kumpikaan ei halunnut ajaa sillä.. :-D Olen muuten tuttaville suositellut monestikin Opeleita, kun ollaan oltu etsimässä järkiautoa. Minä haluaisin järkeä ja tunnettakin. :wink:
Onhan se maine heikko, samaa luokkaa Alfa Romeon sähköjen ja jakopäiden kanssa. :) Mutta rahalla nekin saa kuntoon ja toimiessaan ovat varsin mainioita laatikoita, ei toki perinteisen veroisia mutta hakkaa sata nolla yksöiskytkinrobotin.

Ystävällä on Insignia 140hv bensaturbolla, etuvedolla ja manuaalina. Tykkää autosta kovasti. Tilankäytöltään ei pärjää esim. Škoda Octavialle mutta on muuten miellyttävä peli. Tunnetta ei tosin siinäkään ole. Ei sitä ole Passatissa tai Supebissakaan ellei saa jollain perverssillä tavalla kiksejä go-not-show -tyyppisestä autosta.

Mutta olisiko tällaisessa tunnetta?
http://www.nettiauto.com/7909282
http://www.nettiauto.com/7891156

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Vähän liikaa show. :-D

Kiitoksia kaikille ehdottaneille kuitenkin. Saattaahan sieltä aina jotain tulla, mitä ei ole älynnyt jo tutkia.
Istuin eilen Possun Cayannessa. Ihan kiva. Takapenkki olematon. Ei jatkoon.
Kaveri (merssumies) puhui kyllä eilen lämpimiä Mersun E-sarjalaisista. Pitää vaimoa vielä taivutella tuohon.

Tänään tullaan katsomaan Saabia. Eli tämä ketju voi kohta realisoitua minun kohdallani.
Mikäli Saab menee, niin joudun varmaan ottamaan 205:n ajoon. :mrgreen:
156:sta on alavesiletku puhki..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Minkäslaisia kokemuksia löytyy Mini Cooper S:stä tai näistä uusista Lancia Delta 1.4 T-Jeteistä? Jotain persoonallista pitäisi keksiä 156:n tilalle hintaluokassa 3000-8000€. Ja pienempiruokaista kun Busso!

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Mandeprkl kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia löytyy Mini Cooper S:stä tai näistä uusista Lancia Delta 1.4 T-Jeteistä? Jotain persoonallista pitäisi keksiä 156:n tilalle hintaluokassa 3000-8000€. Ja pienempiruokaista kun Busso!
Omakohtaista ei ole, kaveri kiroillut, ettei Mini Cooper S:ään (eka uutta korimallia) ole osia maahantuojalla hyllyssä ikinä mitään. Aina joudutaan tilaamaan ja odottamaan.
Sitten hänen autossa oli yksi mielenkiintoinen episodi kun jäähdytysnesteet katosi suht nopealla ajalla, ulkopuolista vuotoa ei löytynyt. Nyt ovat sitten kestäneet sisällä hyvin ilman mitään korjauksia.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

Mandeprkl kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia löytyy Mini Cooper S:stä tai näistä uusista Lancia Delta 1.4 T-Jeteistä? Jotain persoonallista pitäisi keksiä 156:n tilalle hintaluokassa 3000-8000€. Ja pienempiruokaista kun Busso!
Jos saa Miton ujutettua putjettiin niin se on aika hyvä. Minillä kerran koeajon heittänyt, kiva ajaa. Tuntui kyllä ihan pirun rimpulalle kaikki muoviosat sun muut. Millainen mahtaa kärry olla talvella? Kaikenkaikkiaan ihan siisti peli, hienosti muotoiltu. Itse arvotan Miton paremmaksi autoksi kokonaisuutena, mutta Mini saattaa olla jopa parempi ajaa. On vaan aidosti epäkäytännöllisen kokoinen. Tuo ehdottamasi Delta vois olla aika makea myös :p

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

JuhaP kirjoitti:
Mandeprkl kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia löytyy Mini Cooper S:stä tai näistä uusista Lancia Delta 1.4 T-Jeteistä? Jotain persoonallista pitäisi keksiä 156:n tilalle hintaluokassa 3000-8000€. Ja pienempiruokaista kun Busso!
Omakohtaista ei ole, kaveri kiroillut, ettei Mini Cooper S:ään (eka uutta korimallia) ole osia maahantuojalla hyllyssä ikinä mitään. Aina joudutaan tilaamaan ja odottamaan.
Sitten hänen autossa oli yksi mielenkiintoinen episodi kun jäähdytysnesteet katosi suht nopealla ajalla, ulkopuolista vuotoa ei löytynyt. Nyt ovat sitten kestäneet sisällä hyvin ilman mitään korjauksia.
Täydennettäköön vielä, että sama kaveri on yrittänyt vaihtaa autoa jo vuosia. Koeajanut vaikka mitä ja aina kommenttina ollut "ei ole yhtä hyvä ajaa kuin Mini".

Pavunlaskija
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Pavunlaskija »

Vime viikolla tuli Japanin huutokaupasta ostettua vanha W220 500 lang ässämersu. Reilut puol vuotta on ajatus kypsynyt harrasteautojen myynnistä, kun lyhyt työmatkakin tulee kuljettua polkupyörällä. Mersu ei ihan ongelmaton oo sähköjensä ja ilmajousituksen kanssa, mutta eipä tuolle kilometrejäkään paljoa tuu. Talvisin käyttöauton virkaa saa suorittaa yksinkertaisempi farkkumondeo ja kesällä sitten perhettä siirretään mersulla.

Yhtä 40tkm ajettua 156 GTA:takin tuli huudettua, mutta noita mersuja saa 5-6kpl sillä hinnalla mitä alfa meni kaupaks :crazyeyes:

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

LVA kirjoitti:
Mandeprkl kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia löytyy Mini Cooper S:stä tai näistä uusista Lancia Delta 1.4 T-Jeteistä? Jotain persoonallista pitäisi keksiä 156:n tilalle hintaluokassa 3000-8000€. Ja pienempiruokaista kun Busso!
Jos saa Miton ujutettua putjettiin niin se on aika hyvä. Minillä kerran koeajon heittänyt, kiva ajaa. Tuntui kyllä ihan pirun rimpulalle kaikki muoviosat sun muut. Millainen mahtaa kärry olla talvella? Kaikenkaikkiaan ihan siisti peli, hienosti muotoiltu. Itse arvotan Miton paremmaksi autoksi kokonaisuutena, mutta Mini saattaa olla jopa parempi ajaa. On vaan aidosti epäkäytännöllisen kokoinen. Tuo ehdottamasi Delta vois olla aika makea myös :p
Kerran ollut talvella tuollaisen Cooper S John Works mallin kyydissä ja kulki kyllä makeasti, mutta sisäpuolen muovit rämisivät aivan älyttömästi. Delta on ollut itsellä ja tykkäsin kyllä, mutta ei sitä nyt ajoominaisuuksiltaan ihan voi samaan kastiin Cooper S:än kanssa laittaa :-D .

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Pavunlaskija kirjoitti:Vime viikolla tuli Japanin huutokaupasta ostettua vanha W220 500 lang ässämersu. Reilut puol vuotta on ajatus kypsynyt harrasteautojen myynnistä, kun lyhyt työmatkakin tulee kuljettua polkupyörällä. Mersu ei ihan ongelmaton oo sähköjensä ja ilmajousituksen kanssa, mutta eipä tuolle kilometrejäkään paljoa tuu. Talvisin käyttöauton virkaa saa suorittaa yksinkertaisempi farkkumondeo ja kesällä sitten perhettä siirretään mersulla.

Yhtä 40tkm ajettua 156 GTA:takin tuli huudettua, mutta noita mersuja saa 5-6kpl sillä hinnalla mitä alfa meni kaupaks :crazyeyes:
Ilmajousitusten kanssa jos ongelmaa niin http://www.arnotteurope.com/?gclid=CJ34 ... cgodkE8DsQ on oikea paikka, säästää paljon euroja

Kannattaa katsella myös http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... LIBlIh1Kxa
Tuon herran youtube kanavalla on muutenkin hyvää juttua Mersuista

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Gusse kirjoitti:
LVA kirjoitti:
Mandeprkl kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia löytyy Mini Cooper S:stä tai näistä uusista Lancia Delta 1.4 T-Jeteistä? Jotain persoonallista pitäisi keksiä 156:n tilalle hintaluokassa 3000-8000€. Ja pienempiruokaista kun Busso!
Jos saa Miton ujutettua putjettiin niin se on aika hyvä. Minillä kerran koeajon heittänyt, kiva ajaa. Tuntui kyllä ihan pirun rimpulalle kaikki muoviosat sun muut. Millainen mahtaa kärry olla talvella? Kaikenkaikkiaan ihan siisti peli, hienosti muotoiltu. Itse arvotan Miton paremmaksi autoksi kokonaisuutena, mutta Mini saattaa olla jopa parempi ajaa. On vaan aidosti epäkäytännöllisen kokoinen. Tuo ehdottamasi Delta vois olla aika makea myös :p
Kerran ollut talvella tuollaisen Cooper S John Works mallin kyydissä ja kulki kyllä makeasti, mutta sisäpuolen muovit rämisivät aivan älyttömästi. Delta on ollut itsellä ja tykkäsin kyllä, mutta ei sitä nyt ajoominaisuuksiltaan ihan voi samaan kastiin Cooper S:än kanssa laittaa :-D .
Samat fiilikset Ministä. Ei voi uskoa kuinka ämpärimuovi kolisee ajossa kesät ja talvet. Luulisi tuon hintaluokan autossa olevan muoviosien laatu toista luokkaa kuin -98 Puntossa, mut ei niin ei...

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

hagger16 kirjoitti:Olen aikonut päivittää sinällään hyvin toimivan Saabin toiseen perhekuljettimeen.

Vaatimukset on tilava, nelivetoinen bensa-automaatti. Varustetaso mahdollisimman hyvä.
Hinta alle 20 k€.

Miksi toivon keskustelua täällä.. Mitä nyt olen tutkinut vaihtoehtoja BMW 5-sarja, Audi A6 ja Märssy E, niin etenkin Audeissa taitaa olla todella kalliita tyyppivikoja.
Mitenkäs nämä muut? Missä lyö kätensä vähiten paskaan? Voiko Mersulla ajaa, kun en ole täyttänyt vielä 40v?

Nimim. "otanko Saabin pois myynnistä"
Case closed. :-D
Liitteet
kuva.JPG
kuva.JPG (68.36 KiB) Katsottu 8136 kertaa
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eemeliin osui.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jep. E320T 4matic -05.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Kovilla varusteilla näyttää olevan. Aktiivi Cruise, Comand, Airmatic yms.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Arvelinkin, että täältäkin löytyy joku, joka osaa lukea jo kuvasta varustetason. :wink:
On siinä. Uutena ollut varmaan suhteellisen hinnoissaan..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Onko noi vielä noita missä laatikon jäähdytyksen kanssa oli joku pulma? Muistaakseni (ja tämä tosiaan sedimenteistä kaivettuna) kun seitsemisen vuotta sitten katselin korvaajaa ML320:lle, niin kävi ilmi, että alle 06 vuotisissa oli joku laatikkohässäkkä, liittyi glykolin livahtamiseen lootan sisälle, ehkä...
Hieno peli kumminkin! Ei kannata hälyttyä vanhan ukon horinoista (jotka voivat olla aivan metsässä), toivottelen mukavia kilsoja. :)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

- Glykolia vaihdelaatikoissa (Automaattivaihteiset) ennen 09/2004 valmistetuissa yksilöissä. Tämä johtuu siitä että automaattivaihteiston öljyt käy jäähtymässä, moottorin jäähdytysnesteiden kanssa samassa jäähdyttimisessä. Jäähdyttimen alihankkija vaihdettiin w211:een ja alihankkija oli ranskalainen yritys. 09/2004 Jäähdytin vaihdettiin BEHR-merkkiseen jonka jälkeen kyseistä vaivaa ei ole enää tavattu.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Tässä kun on voortilla 60tkm ajellut, ja näyttäisi siltä että perheenlisäystä olisi loppusyksystä tulossa ja työmatkakin muuttuisi säännölliseksi 45km suuntaansa, niin on ajatuksissa vaihtaa vähemmän kuluttava takaovellinen auto. Jonkinlaisena auto ja päristinentusiastina kun itseään pitää, pitäisi tulevan hankinnan olla jollain tavalla mielenkiintoinen ja elämä auton kanssa aiheuttaa myös sopivasti päänvaivaa, ettei liian helpolla pääse. Tästä olen päässyt johtopäätökseen, että nyt voisi olla aika kokeilla jotain ihan uutta, ja hommata sähköauton. Teslaan ei rahkeet riitä, jos riittäisi niin valinta olisi selvä. Bemun i3 myynti aloitetaan nyt myös Suomessa, mutta se on aika kevyt ja kun työmatka koostuisi paljolti motariajosta, niin ei ehkä siihen sopivin. Ja ulkonäkö sai vaimolta täyden tyrmäyksen :-D .

Tällä hetkellä suosikki on MB b250e, joka vaikuttaisi paperilla mielenkiintoiselta, verrattuna esim golffit, leaf ja focus. Tuleeko kenellekään muita vahtoehtoja mieleen? tulevalla työmaalla näytti olevan joku puolipikalatauspiste, eli pitäisi pystyä lataamaan autoa myös siellä, joten range ei pitäisi olla ongelma edes talvella. Hybridejä mietin myös, mutta siinä menee sitten sähköauton huoltovapausmomentti hukkaan, kun kuitenkin pitää sitä polttomoottoriteknologiaa mukana kulettaa. + matka on juuri sen pituinen, että plug in hybridit ei sitä sähköllä jaksa kulkea.

Ideoita tai kokemuksia?

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja LVA »

routasydän kirjoitti:Tässä kun on voortilla 60tkm ajellut, ja näyttäisi siltä että perheenlisäystä olisi loppusyksystä tulossa ja työmatkakin muuttuisi säännölliseksi 45km suuntaansa, niin on ajatuksissa vaihtaa vähemmän kuluttava takaovellinen auto. Jonkinlaisena auto ja päristinentusiastina kun itseään pitää, pitäisi tulevan hankinnan olla jollain tavalla mielenkiintoinen ja elämä auton kanssa aiheuttaa myös sopivasti päänvaivaa, ettei liian helpolla pääse. Tästä olen päässyt johtopäätökseen, että nyt voisi olla aika kokeilla jotain ihan uutta, ja hommata sähköauton. Teslaan ei rahkeet riitä, jos riittäisi niin valinta olisi selvä. Bemun i3 myynti aloitetaan nyt myös Suomessa, mutta se on aika kevyt ja kun työmatka koostuisi paljolti motariajosta, niin ei ehkä siihen sopivin. Ja ulkonäkö sai vaimolta täyden tyrmäyksen :-D .

Tällä hetkellä suosikki on MB b250e, joka vaikuttaisi paperilla mielenkiintoiselta, verrattuna esim golffit, leaf ja focus. Tuleeko kenellekään muita vahtoehtoja mieleen? tulevalla työmaalla näytti olevan joku puolipikalatauspiste, eli pitäisi pystyä lataamaan autoa myös siellä, joten range ei pitäisi olla ongelma edes talvella. Hybridejä mietin myös, mutta siinä menee sitten sähköauton huoltovapausmomentti hukkaan, kun kuitenkin pitää sitä polttomoottoriteknologiaa mukana kulettaa. + matka on juuri sen pituinen, että plug in hybridit ei sitä sähköllä jaksa kulkea.

Ideoita tai kokemuksia?
Lexus IS300h.

Sähköautot epäilyttää edelleen.

1) Range. Riittääkö sinulle oikeasti auto jolla pääsee vain työmatkat?

2) Taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys. Meidän dieselin ja sähköauton lasku per 100 km oli aika lähellä toisiaan. Laskin bemun oikean elämän kulutuksen mukaan ja Leafin ilmoitetun kulutuksen mukaan. Tämä on tietysti vain suomalainen ominaisuus, kiitos korkeille sähkön siirtohinnoille. Ja tietty pitää olla tarkkana miten se sähkö on tehty, että onko se nyt ympäristöystävällistä vai ei. Meillä se ei ole. Mutta siis tässä antaa hybridit kovan vastuksen sähköautoille. Ne menee vähällä ja niiden polttomoottorit ovat oikeasti puhtaita.

3) Sponssaako työnantajat kuinka kauan ihmisten töihin tulemista ilmaisten latauspisteiden muodossa?

4) Sähkön riittävyys kylmänä talvena. Viime tammikuussa käytiin jo siinä rajoilla, milläs sitä ladataan jos meillä aletaan sähkön jakelua yksityisille ihmisille rajoittamaan?

Mitä enemmän olen seurannut sähköauto keskustelua niin sitä enemmän olen vakuuttunut siitä, että hybridi on tämän päivän juttu ja tulevaisuuden auto on polttokennoauto. Sähköauto on ollut jonkun satavuotta olemassa, mutta siltikkään ei ole pystytty ratkaisemaan niitä perusongelmia mitä se konsepti sisältää.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

routasydän kirjoitti:Tällä hetkellä suosikki on MB b250e, joka vaikuttaisi paperilla mielenkiintoiselta, verrattuna esim golffit, leaf ja focus. Tuleeko kenellekään muita vahtoehtoja mieleen? tulevalla työmaalla näytti olevan joku puolipikalatauspiste, eli pitäisi pystyä lataamaan autoa myös siellä, joten range ei pitäisi olla ongelma edes talvella. Hybridejä mietin myös, mutta siinä menee sitten sähköauton huoltovapausmomentti hukkaan, kun kuitenkin pitää sitä polttomoottoriteknologiaa mukana kulettaa. + matka on juuri sen pituinen, että plug in hybridit ei sitä sähköllä jaksa kulkea.

Ideoita tai kokemuksia?
BMW 225 xe olisi yksi vaihtoehto. Periaatteessa nelivetoinenkin. Ulkonäkö ei ehkä kaikista vetävin, mutta samaa tasoa B Mersun kanssa.

Edit. Luin huonosti. Eli et hybridiä ollutkaan hakemassa. On toi Bemu silti yksi vaihtoehto. Pitäis mennä ideaalitilanteessa sen 40 km sähköllä.

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Itsekin olen kamppaillut autonvaihdon peruskysymysten äärellä jo pitkään. Tähän asti olen ajellut tonnin kotteroilla ja vaihtanut autoa aina vanhan poksahtaessa tai leiman lähestyessä loppuaan, sillä omat taidot ja mahdollisuudet remontteihin ovat melko rajalliset. Jatkuvien kilinöiden, kolinoiden ja pörinöiden kuuntelu alkaa kuitenkin jo hiljalleen väsyttää, ja siksi olenkin pohdiskellut, pitäisikö seuraavaan autoon panostaa jo vähän tonnia enemmän. Köyhälle raha on kuitenkin kynnyskysymys, eikä taida olla mitenkään kirkossa kuulutettua, että neljällä tai viidellä tuhannella eurolla saisi alleen yhtään sen huolettomamman ajopelin kuin yhdellä tonnilla. Yksi vaihtoehto olisi toki ottaa se viimeinen askel kohti aikuisuutta ja ostaa uusi tai vähänkäytetty auto kaamealla rahoituksella, mutta velkaa tässä on kait jo tarpeeksi ilman autolainaakin.

Nettiautosta olen bongaillut tuon alle viiden tonnin hintaluokan 156:sia, ja muutamia ihan lupaavia yksilöitä on osunut silmiin. Ainoastaan autojen hidas liikkuvuus ihmetyttää. Saako kymmenvuotiasta Alfaa oikeasti koittaa myydä talvesta kevääseen, vai onko tuo vain merkki huonosta yksilöstä?

Eli toisin sanoen pitäisi saada puoli-ilmaiseksi huoltovapaa ja täydellisen viaton auto moitteettomalla historialla. Sellaisiahan on tunnetusti tarjolla joka nurkalla. Joku saattaisi jopa vihjata, että todennäköisimmin tuollainen auto löytyy jonkun toisen valmistajan mallistosta, mutta merkkiä en kyllä kehtaa vaihtaa. Mieluummin siedän auton pikku oikkuja kuin kuuntelen työkavereiden "tulit sitten viimein järkiis"-naureskelua seuraavan vuoden..
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tietysti jos tonnin pommiin laittaa 4tonnia rahaa, se voi hyvinkin olla 5000eur parempi, kuin se 5tonnin vekotin... Eli siis, tietää ainakin mitä sinne on tehty.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Väittäisin että yleensä ei ole. Jos autoon alkaa kaikkea kuluvaa osa kerrallaan vaihtamaan niin saa muuten vaihtaa aika paljon tavaraa, eikä sillä vielä kori muutu terveemmäksi tai maalipinta paremmaksi.

Sen erään Paskarottelon (tm) hankkiminen opetti jotakin...
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin