Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Omat viimeisimmät kokemukset on öhm, 80? heppaisesta Fiestasta, kolmemukinen sekin. Vapari myös.
Ehkä mä vaan oon tottunut liika "äkäseen" Alfaan?

Bensakonetta kyllä melkein meinasin tässä taas välissä, mutta tulin sitten siihen tulokseen että kohta 10USD/barreli kasvava öljytynnyrin hinta rokottaa mun ajomäärällä (ja vaatimuksilla) liikaa.
Jos joku ns. huippumoderni pieni bensaturbo tänne tulisi, todnäk ajot olisi selvästi halvempaa... Ainakin ysivitosella.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^ voiskohan siinä 1.2-litraisessa olla enemmänkin polleja kuin ne ilmoitetut 82? Cactuksessa riitti hienosti taajama-ajoon ja sellaiseen 80-90 kilsan siirtymäajoon maantiellä. Ripeämpi kombo se 1.2&Cactus joka tapauksessa oli kuin 1.4 Fire &500L. Mä huomaan joskus pohtivani 208:ia 500:n tilalle sillä 1.0-litran kolmipyttyisellä - sehän on siis omaa sukua Toyota, eikös niin?

Tuosta Pösön ihmemoottorista tosin on se 110- ja 130-hepoiset versiot. Jossain kotimaisen autolehden käyttötestissä sellaisen 130-heppaisen voimavaroista dynolla tosin puuttui vissiin 10-15 heppaa, ettei ihan terve ollut (tai sitten oli joku kämmi sattunut ja pellin alla 110-heppainen versio. Delta toi Suomeen TM:n mukaan jonkun satsin KIA:a väärällä moottoriteholla, myytiin ihan täysitehoisina). En oikein usko, että ahtamalla saataisiin vain tuo reipas 30 heppaa enemmän.
edit: koettu myös Ford Fiesta 1.0 boostiton ecomosa. Kamala tekele. Ei väännä, ei kierrä. Pösö voittaa 6-0.
Viimeksi muokannut Kivijärvi, 01 Joulu 2016, 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eipä noita ahtamalla tehoja kasvateta, vaan nimenomaa vääntöä.
Litranen Ecoboost haluaa nimenomaa vääntää, ei kiertää. Eli se on kuin diesel, mutta polttaa bensaa :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 11220
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Litranen egobooscht vetää ylös yllättävän sitkeästi ja ryydittää Focuksen yli 200km/h huippunopuksiin. En minä sitä ihan diesel-luonteeksi sanoisi, vaikka ahkera onkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aquatica kirjoitti:Ehkä mä vaan oon tottunut liika "äkäseen" Alfaan?
Millä mittarilla mitattuna vakiotehoinen 156 diesel on "äkänen"? :silly:

Noista vähänkään nykyaikaisemmista bensakoneista: Tuolla Mitsulla muuten voi ajaa (ja kone käskeekin) 5-vaihteella heti kun nopeus on yli 50km/h. Ja jaksaa hyvin vetääkin. Alfissimo korjaa jos menee kovasti valehteluksi, mutta peräkärry täynnä työkaluja yms. painavaa roinaa ja kaksi ukkoa sisällä autossa meni kevyesti isoimmalla vaihteella ~+60km/h vauhdeissa. Isompiin mäkiin tietty tartti vähän hakea lisää kierroksia koneeseen pykälää pienemmällä, mutta matka taittui sujuvasti. Kyseessä 1,6 bensiiniä lipittävä vapari ~115hv. Kulutus lyhyemmässä pätkässä 6 ja hieman pidemmillä ajoilla (sisältäen Tampereen motaria kehien ruuhkien taakse) alle 5,5 ilman pihistelyä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä se Mitsu kyydissä istuen ihan inhimillisesti liikkui.

En minäkään 156 JTD:stä sitä äkäisyyttä ole kahdella eri omistuskerralla löytänyt. Arkirytmissä kulkee pikkusöpö vallan mainiosti ja reserviä jää vielä käyttämättäkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jalittam
Viestit: 1843
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Hetkellisestä mielijohteesta ja nykyisin kahden koiran omistajana tuon 159:n päivittäminen farmari versioon alkanu kiinnostamaan. Ja automaattina.
Siis 159sw automaatti.
Kun vähä oppinu jo ropeltamaan tota laitosta, ni ei niin pelottais vaihto.

Rahaa ei sais palaa nimeksikään, tietenkään. Tonni pari kolme? Plus touhutonni tai kaks ehjäykseen...
Suurin dilemma lie se, et mitä nykysestä 220kkm ajetusta kehtais pyytää.
Rohkeimmat saavat alkaa esittää tarjouksia tosta sahasta.

166 tai sitikan C6 oli haaveena, mut niit ei oo äsveenä.
C6:n takapenkille kyl mahtuneis kaks kuljetuskoppaa, mut hinnat lie viel turhan ylhäällä...

Avatar
Alfisti_61
Viestit: 134
Liittynyt: 14 Loka 2003, 02:58
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfisti_61 »

Huomasin että meidän perheen autokalusto on, ihan huomaamatta, vaihtunut sumujen saarten tuotantoon:
Vaimolla Jaguar S Type, tyttärellä Rover 45 ja minulla Roverit 75 & P6 :o:

Näillä mennään ainakin siihen asti kun (toivottavasti) mun azzurro nuvola 156 palaa telakalta...

Avatar
Tazio
Viestit: 3394
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Alfisti_61 kirjoitti:Huomasin että meidän perheen autokalusto on, ihan huomaamatta, vaihtunut sumujen saarten tuotantoon:
Vaimolla Jaguar S Type, tyttärellä Rover 45 ja minulla Roverit 75 & P6 :o:
Kalusto kohdallaan!

-Tazio

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Alfisti_61 kirjoitti:Huomasin että meidän perheen autokalusto on, ihan huomaamatta, vaihtunut sumujen saarten tuotantoon:
Vaimolla Jaguar S Type, tyttärellä Rover 45 ja minulla Roverit 75 & P6 :o:

Näillä mennään ainakin siihen asti kun (toivottavasti) mun azzurro nuvola 156 palaa telakalta...
Isälläni oli aikanaan Rover 75. Olen edelleen ylitsepääsemättömän katkera siitä, että auto vaihtui Hondaan viikko ennen kuin sain ajokortin... Henkisistä arvista huolimatta seiskavitoset näyttävät kyllä yhä uskomattoman hyviltä. Herrasmiehen valinta!
Viimeksi muokannut Mäkine, 09 Joulu 2016, 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Tuttavalla (Streiderin melkein veljeksi kutsuttava, nykyinen Giulian omistaja) oli MG ZT. Mahtava peli. V8 takaveto harmillisesti maksaa ~tuplat ja ehkä jopa päälle, sellaisella kelpaisi kurvailla kauppaan.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Shakal kirjoitti:Tuttavalla (Streiderin melkein veljeksi kutsuttava, nykyinen Giulian omistaja) oli MG ZT. Mahtava peli. V8 takaveto harmillisesti maksaa ~tuplat ja ehkä jopa päälle, sellaisella kelpaisi kurvailla kauppaan.

Noita tuli joskus 2008-2009 kuolattua itsekin, mutta käyttöautoksi noista ei luotettavuus ongelmien vuoksi ole. Päädyin sitten ensimmäiseen alfaani :silly:

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Siinä kun Alfa-kuskin on hyvä omistaa jotain työkaluja ja hieman kykyä käyttää niitä, niin roveri/mg kuskin on hyvä omistaa täysin varusteltu korjaamo+koneistamo ja helvetinmoinen kyky. :mrgreen:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

palkus kirjoitti:Siinä kun Alfa-kuskin on hyvä omistaa jotain työkaluja ja hieman kykyä käyttää niitä, niin roveri/mg kuskin on hyvä omistaa täysin varusteltu korjaamo+koneistamo ja helvetinmoinen kyky. :mrgreen:
Ok, tommoinen tarvii siis hankkia. Sitikat toimi tosi hyvin, pösö myös, Alfat on olleet ihan ok. Esson baaria härnätäkseni tarvinnee siis ajaa jossain vaiheessa käyttiksenä MG tai Rover... Mitäs muita olis millä ei tee yhtään mitään :mrgreen: :mrgreen:
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kun Alfa tuli taloon, niin yksi vaihtoehto oli Rover 75.
Se oli aika hieno.

Sit tuli Nettiauton kallein (ja ei todellakaan edes paras :lol: ) 156. No, ehkä parempi näin?

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Minkälainen on bemarin M47 diiiseli yli kolmesatkua ajettuna? Siis pelkkä kone, koppa ei ole BMW... Jos kävis ens viikolla ihmettelemässä...
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Alfisti_61
Viestit: 134
Liittynyt: 14 Loka 2003, 02:58
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfisti_61 »

Eipä tuossa Roverin 75:ssa mitään ihmeellisyyksiä mun mielestäni ole. No ehkä ainoa työläämpi juttu on tuon KV6.koneen jakopääremppa joka vaatii kolme jakohihnaa ja (kuuleman mukaan) ihan omat työkalut että saa ajoituksen kohdalleen.

Ajoltaan ja yleisilmeeltään tuo on ainakin minua kovasti miellyttävä, hiljainen, jämäkkä, tyylikäs sisätiloiltaan ja myös ulkoisesti. Löytyy marketin parkkikselta ihan etsimättä. Täytyy sanoa että tykkään.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1516
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kaverilla on ylimääräisenä yksi Rover 75 2.0 V6 automaattina. Kilsat on pienet, väri ulkoa vihreä ja sisältä beige. Tyylikäs ja hieno peli. Ostakaas pois se.

Avatar
Jefromow
Viestit: 139
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

jyrkip kirjoitti:Minkälainen on bemarin M47 diiiseli yli kolmesatkua ajettuna? Siis pelkkä kone, koppa ei ole BMW... Jos kävis ens viikolla ihmettelemässä...
Ikuinen.

Imusarjan läpät noista on syytä poistaa. Lienevät noihin lukemiin mennessä kyllä jo poistetut. Toinen ongelmakohta on myöhempien mallien "juuttuvasiipinen" turbo.

Puhun uutena BMW:hen asennetusta koneesta, niistä Roverin versioista en tiedä mitään.

Minulla oli edellisessä X3:ssa tuollainen 150-hp-versio ja pitää kyllä sanoa, että tykkäsin. Liikutti X3:n kokoista autoa ongelmitta liikennevirran mukana, eikä tarvinnut tankata kuin harvakseltaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11233
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

jyrkip kirjoitti:Mitäs muita olis millä ei tee yhtään mitään
Onko uudehko VAG liian extreme?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Vittorio Jano kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Mitäs muita olis millä ei tee yhtään mitään
Onko uudehko VAG liian extreme?
Ei helkkari, pitäis kuitenkin päästä joka viikko jonain päivänä liikkeelle. Ja naapurit luulis että oon tullut järkiini. On se liian, ja menee hankintahinnaltaan ja ylläpidoltaan yli budjetin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

Joku halvahko (5k€) pikkudiesel tekisi mieli hankkia.
Pikkuiset bensakoneet on alkaneet kyllästyttää ja kun muutamaa ahdettua autoa on päässyt ajamaan niin kyllä se ahdin sais löytyä seuraavasta omasta käyttöautosta.

Fiat Bravo vaikuttaisi hinta-laadultaan aika hyvältä peliltä, harmi ettei läheltä löydy yhtään hintaluokkaan sopivaa yksilöä mutta vähän kauempana olisi kyllä pari.

Kokoluokkaa pienemmät Grande Punto tai Linea vois myös kiinnostaa, mutta onhan tuo Bravo ihan eri peli eikä hinnoissa hirveää eroa kuitenkaan ole. Ja toki nuo pienemmät lienevät jo aika laiskahkoja.

Mitä FTCF:n sivuja on tullut luettua, Bravon dieselissä (120 hv 5-vaiht.) ei mitään isompia tyyppivikoja ole ollut. Grandesta/Lineasta 1.3 dieselistä ilmeisesti joistain yksilöistä on jakoketjuja venähdellyt.

Oliko täällä jollain kokemusta mistään noista?

PSA:lla olis toki 5k€ hintaluokkaan 1.6 HDI, mutta ilmeisesti ei yllä luotettavuudessa Fiatin dieselien tasolle varsinkaan jos ajeltu liian pitkillä öljynvaihtoväleillä (20 tkm, parempi olis max 15 tkm) VAG-konsernilta ei ole oikein tarjontaa ainakaan alle 300 tkm ajettuna tuohon rahaan, eikä ne oikein muutenkaan kiinnosta pl. vanhat jakajapumppukoneet. Vaan on ne niin tylsiä ja alkaahan noilla ikääkin olla.

Hiukkassuodatinta en halua, kun on taas yksi hajoava osa lisää ja kuitenkin riskikilometreillä nuo autot joita katselen. Löytyikin muuten kätevähkö sivu josta voi katsoa onko autossa semmonen:
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/
Sivun luotettavuuteen en osaa ottaa kantaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11220
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joskus aiemmin audistien kanssa pohdimma, että Ekoake tulkkaa DPF:n olemassaolon vissiin euro-päästöluokan perusteella. Se edelleen näyttää (ironisesti nykyään oikein) DPF -kentässä "Ei" autolle, josta ihan itte olin moista repimässä irti (ratakäyttöön tietty, köhköh).

Käytännössä voi siis luottaa, että autossa on tehtaalta lähtiessään ollut DPF jos kentässä lukee "Kyllä". Tuo Ei -puoli ei ole läheskään niin selvä, silloin pitää kuikuilla yksittäisten mallien ja mallisarjojen tietoja jostain muualta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Blur
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 12:38

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Blur »

Jefromow kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Minkälainen on bemarin M47 diiiseli yli kolmesatkua ajettuna? Siis pelkkä kone, koppa ei ole BMW... Jos kävis ens viikolla ihmettelemässä...
Ikuinen.

Imusarjan läpät noista on syytä poistaa. Lienevät noihin lukemiin mennessä kyllä jo poistetut. Toinen ongelmakohta on myöhempien mallien "juuttuvasiipinen" turbo.

Puhun uutena BMW:hen asennetusta koneesta, niistä Roverin versioista en tiedä mitään.

Minulla oli edellisessä X3:ssa tuollainen 150-hp-versio ja pitää kyllä sanoa, että tykkäsin. Liikutti X3:n kokoista autoa ongelmitta liikennevirran mukana, eikä tarvinnut tankata kuin harvakseltaan.
Jos ei yleistetä. Kampuroita menee M47 jonkin verran, ehjän koneen löytäminen ongelmallisempaa.. muuten kyllä toimiva moottori, etenkin verrattuna N47 ja jakopäämurheisiin :)

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

michelin kirjoitti:Joku halvahko (5k€) pikkudiesel tekisi mieli hankkia.
Pikkuiset bensakoneet on alkaneet kyllästyttää ja kun muutamaa ahdettua autoa on päässyt ajamaan niin kyllä se ahdin sais löytyä seuraavasta omasta käyttöautosta.

Fiat Bravo vaikuttaisi hinta-laadultaan aika hyvältä peliltä, harmi ettei läheltä löydy yhtään hintaluokkaan sopivaa yksilöä mutta vähän kauempana olisi kyllä pari.

Kokoluokkaa pienemmät Grande Punto tai Linea vois myös kiinnostaa, mutta onhan tuo Bravo ihan eri peli eikä hinnoissa hirveää eroa kuitenkaan ole. Ja toki nuo pienemmät lienevät jo aika laiskahkoja.

Mitä FTCF:n sivuja on tullut luettua, Bravon dieselissä (120 hv 5-vaiht.) ei mitään isompia tyyppivikoja ole ollut. Grandesta/Lineasta 1.3 dieselistä ilmeisesti joistain yksilöistä on jakoketjuja venähdellyt.

Oliko täällä jollain kokemusta mistään noista?

PSA:lla olis toki 5k€ hintaluokkaan 1.6 HDI, mutta ilmeisesti ei yllä luotettavuudessa Fiatin dieselien tasolle varsinkaan jos ajeltu liian pitkillä öljynvaihtoväleillä (20 tkm, parempi olis max 15 tkm) VAG-konsernilta ei ole oikein tarjontaa ainakaan alle 300 tkm ajettuna tuohon rahaan, eikä ne oikein muutenkaan kiinnosta pl. vanhat jakajapumppukoneet. Vaan on ne niin tylsiä ja alkaahan noilla ikääkin olla.

Hiukkassuodatinta en halua, kun on taas yksi hajoava osa lisää ja kuitenkin riskikilometreillä nuo autot joita katselen. Löytyikin muuten kätevähkö sivu josta voi katsoa onko autossa semmonen:
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/
Sivun luotettavuuteen en osaa ottaa kantaa.
Mulla oli diesel Linea aiemin ja emmä sitä 90hp 1.3Mjettiä laiskaksi luonnehtisi. Ehkä se 70/75hp versio 1.3sta on vähän laiskahko mutta kyllä se sitä liikutti ihan riitävästi ettei jalkoihin jäänyt. Ainoa mikä siinä oli ehkä isompi "harmi" oli 6-vaihteen puuttuminen. Teki sen että yli 80km/h nopeuksissa koneen kierrokset nousi aika suuriksi mikä nosti maantieajon kulutusta tarpeettomasti. Esim mun 1.9 150hp Croma vie motarilla vähemmän kuin se Linea ja 100km/h rajoituksella aika saman. Joo jakoketjut venyy, varmaan semmosta ketjua nykyautoissa ei olekkaan ettei se venyis. En sit tiedä, luulen että olen siinä harvalukuisessa porukassa joka on vaihtanut ketjun 1.3Mjettiin. Ei niitä täällä niin hirveesti ole vaihdeltu mitä tuli kyseltyä merkkihuolloistakin. Ei se nyt varmaan mikään pakollinen tossa padassa oo alle 250tkm ajettuna mutta alko kovilla pakkasilla ottamaan korvaan se "rallatus" ennenkuin ölpät notkistu ja kiristin alko toimimaan.

Tossa 120hp Bravossa ei varmaan hirveesti mitään tyyppivikoja olekkaan jos ei lasketa sitä että noissa tavis-fiiateissa oli ja on vieläkin aika karseet penkit. Sama pätee siihen Lineaankin, ei se 100tkm siivu vieläkään hanurin mielestä ollut kovin mukava.

Ja mitä tulee noihin hiukkasloukkuihin niin saahan ne aina pois 8) Omassa Cromassakin se pömpeli pitäis olla vaan tilalla on suora putki niin ei tarvi suotta murehtia koska se tuubi menee tukkoon.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^ mä kun taas ajattelen, että 90hp versio on laiska, hengetön ja veltto versio. 500:n 75hp versio on alhaalta vääntävä, eikä tarjoa "halosta selkään" -tunnetta kuten isotehoisempi versio. Mutta otan sen kuristetun mieluummin kuin sen alhaalta kuolleen isotehon. Olen siitä ajanut Lineassa kahta versioo, alkuperäisen äkkinäisen ja uudemman softalla taltutetun laiskiaisversion.

Bravoa olen ajanut 1.6- ja 1.9-dieseleinä. Uudempi on parempi kaikilta osin, joten ottaisin sen. Deltassa oli siitä täystehoinen malli ja vähällä pääsi. Hiukkassuodatinhan siinä toki on, mutta onpa se tuossa 1.9-litraisessakin. PSA:n FAP:t kestää sen 150tkm ja tuntuu, että Deltassa polttoväli alkoi tihentyä 135tkm jälkeen. Siinä mielessä epäilyttää kauankos sillä sitten huoletta ajaa. 500:n pikkudieselissä ei ole ollut tätä polttojen tihentymää samalla tavalla.

Bravosta harkinnanarvoinen versio voisi olla se 1.4/90hp-versio. Se on bensa ja sikäli kun mitään olen ymmärtänyt, on se FIRE-sarjan luotettavin tekele. Bensaa tankkiin, määräaikaishuollot ja jakohihnan vaihto 120tkm/4v. Ei vie autoa eteenpäin millään apinanraivolla, mutta taajamassa vallan tarpeeksi (jos on luonteeltaan kuten 500L:n 1.4/95hp). Maantielläkin pärjää, ellei haittaa pienemmälle vaihtamisen tarve tiukoissa ylämäissä. Ohikin pääsee, jollei tartte mennä ku Fangio. Bravolla on kiva ajaa, eikä ne penkit nyt huonot ole tavisautojen sarjassa. 500:n lypsyjakkarat ne huonot on ja silti pääsee 500km ilman kiropraktikkoreissua. Jos Bravossa olisi käytännössä Deltan luotettavuus, niin silloin se olisi hyvällä tasolla. Meillä ei ollut mitään merkittävää murhetta 44-144tkm välissä. Alkoi mennä kuluvaa osaa vain lopussa.

edit: ei meillä ole 1.3M-Jetiin ketjua vaihdettu, mutta turbo, välijäähy ja kytkinpaketti kokonaisuudessaan on. Liekö huohotin tavallista arempi pakkaselle vai mikä, mutta jälkiviisaana suositan jättämään auton pihaan kun pakkasta on yli 25..

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kivijärvi kirjoitti:^ mä kun taas ajattelen, että 90hp versio on laiska, hengetön ja veltto versio. 500:n 75hp versio on alhaalta vääntävä, eikä tarjoa "halosta selkään" -tunnetta kuten isotehoisempi versio. Mutta otan sen kuristetun mieluummin kuin sen alhaalta kuolleen isotehon. Olen siitä ajanut Lineassa kahta versioo, alkuperäisen äkkinäisen ja uudemman softalla taltutetun laiskiaisversion.
Totta, en muistanutkaan että siitä 90hp:sta oli kahta versiota. Mulla oli se vanhempi jossa oli se hyvä vääntö siitä 1750rpm alkaen enkä mä nyt sitä niin hengettömänä alhaalla pitäny. Kaikki diiselithän on päälle tyhjäkäynnin vähän laiskoja. Mun mielestä se alhaalta vääntävämpi uusi softa oli taas ihan hengetön koko kierrosalueen. Tosin mun kone oli vielä kevyesti lastutettu niin se meni vielä ihan toisella tavalla.

Offtopikkina voisi mainita että ypsilonissahan on se 1.3Mjetin tehokkain painos, 105hp. Tiedä minkälainen semmonen moottori olis ajaa. Jossainvaiheessa oli jopa tarkotus vaihtaa 105hp ypsilonin turbo ja isompi välijäähy Lineaan mutta jätin sitten moisen hulluuden tekemättä.

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

Kiitos kommenteista.

Toisaalta voisin kyllä harkitakin pientä bensakonetta, luotettavuuden takia. Lähinnä noissa tökkii yleensä se, että harvemmin on mitään kivoja varusteita kuten vakkaria. Siis jos vaikka 1.6-litraisia ja siitä pienempiä harkitsisi. Pienempiä vois harkita siksi kun on ollut jo pari 1.6:sta eikä nuo pienemmät välttämättä niin hirveästi laiskempia ole kuitenkaan :-D

Toki sitten taas joku vaikka kakslitranen vapaaastihengittäväkin bensakone voisi olla ihan mukava (vaikka nyt esimerkkinä 156), mutta toki kierroksiahan niille täytyy antaa että saa kaikki tehot irti. Harmi vaan kun niille maistuu se bensakin sitten vähän enemmän eikä käytännön suorituskyky varmaan ihan hirveästi eroa vaikka turbodieselistä. Ei oo tullu kyllä ajettua, harmi sinänsä. On noissa 2-litran paikkeilla olevissa vapaastihengittävissä koneissakin kuitenkin n. 200 Nm vääntöä vääntöhuipun ollessa 4-5k rpm paikkeilla.

Linea/GP 1.3 Multijetillä saattais kyllä riittääkin itelle tehojen puolesta, harmi tosiaan tuo 6. vaihteen puute, eli samaa vikaa kuin GP:n 1.4 bensakoneessa, 100 km/h vauhdissa kierroksia on jo aikalailla koneessa. Toki tuntuuhan se tällöin pirtsakammalta 8) Koeajamallahan se selviäisi miten semmoinen liikkuu. Pösön 1.6 hdi 90 oli mielestäni koneeltaan ihan mukava mitä semmosta kerran koeajoin eikä kauhean iso ero paperilla ole kuitenkaan, edes tuohon Multijet 75 verrattuna.

Kilsojahan mulla ei tuu kun n. 10 tkm vuoteen, eli diesel "kannattaa" vain jos oletetaan että autoon ei tule mitään "ylimääräsiä" remppoja bensaan verrattuna :roll: Ja bensa-autona verrokkina olisi siis joku 2-litranen vapaastihengittelevä tai joku vastaavan kokoluokan ahdettu. Pikkukoneisiin jos vertaa niin pitäisi ajaa enemmänkin että diesel edes kannattaa. Eli periaatteessa vähän turhaa dieseliä edes harkita, mutta siltikin semmoinen tekis mieli ostaa :lol:

No jatketaan asian tuumailua. Onneksi on edes toimiva polkupyörä :mrgreen: Ja toki se mihin päätyy riippuu niin Nettiauton tarjonnastakin.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Jos noin vähän tulee kilsoja niin suosittelen vahvasti jotain muuta kuin diiseliä tai sitten paku. Jos 6-vaihteen puuttuminen harmittaa niin Fiatin 90hp 1.3Mjettiä löytyy myös astrasta jossa on se 6-pykälä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Se Linean 90hp oli alhaalla vähän tökkivä jota tasoitettiin softapäivityksellä. Hyvin sillä ehti, eikä se lainkaan samalla tavalla huuda kovemmissa vauhdeissa kuin vaikkapa GP:n tai Evon 1,4 77hv.
100tkm kohdilla jakoketju ilmoitti jo vaihdon ajankohtaisuudesta ja painelaakeri alkoi ääntää. Muuten oli viaton peli ensimmäiset 100tkm ajella. Sittenhän se piti vaihtaa 159 JTS:ään...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

michelin kirjoitti:Kiitos kommenteista.

Toisaalta voisin kyllä harkitakin pientä bensakonetta, luotettavuuden takia. Lähinnä noissa tökkii yleensä se, että harvemmin on mitään kivoja varusteita kuten vakkaria. Siis jos vaikka 1.6-litraisia ja siitä pienempiä harkitsisi. Pienempiä vois harkita siksi kun on ollut jo pari 1.6:sta eikä nuo pienemmät välttämättä niin hirveästi laiskempia ole kuitenkaan :-D

Toki sitten taas joku vaikka kakslitranen vapaaastihengittäväkin bensakone voisi olla ihan mukava (vaikka nyt esimerkkinä 156), mutta toki kierroksiahan niille täytyy antaa että saa kaikki tehot irti. Harmi vaan kun niille maistuu se bensakin sitten vähän enemmän eikä käytännön suorituskyky varmaan ihan hirveästi eroa vaikka turbodieselistä. Ei oo tullu kyllä ajettua, harmi sinänsä. On noissa 2-litran paikkeilla olevissa vapaastihengittävissä koneissakin kuitenkin n. 200 Nm vääntöä vääntöhuipun ollessa 4-5k rpm paikkeilla.

Linea/GP 1.3 Multijetillä saattais kyllä riittääkin itelle tehojen puolesta, harmi tosiaan tuo 6. vaihteen puute, eli samaa vikaa kuin GP:n 1.4 bensakoneessa, 100 km/h vauhdissa kierroksia on jo aikalailla koneessa. Toki tuntuuhan se tällöin pirtsakammalta 8) Koeajamallahan se selviäisi miten semmoinen liikkuu. Pösön 1.6 hdi 90 oli mielestäni koneeltaan ihan mukava mitä semmosta kerran koeajoin eikä kauhean iso ero paperilla ole kuitenkaan, edes tuohon Multijet 75 verrattuna.

Kilsojahan mulla ei tuu kun n. 10 tkm vuoteen, eli diesel "kannattaa" vain jos oletetaan että autoon ei tule mitään "ylimääräsiä" remppoja bensaan verrattuna :roll: Ja bensa-autona verrokkina olisi siis joku 2-litranen vapaastihengittelevä tai joku vastaavan kokoluokan ahdettu. Pikkukoneisiin jos vertaa niin pitäisi ajaa enemmänkin että diesel edes kannattaa. Eli periaatteessa vähän turhaa dieseliä edes harkita, mutta siltikin semmoinen tekis mieli ostaa :lol:

No jatketaan asian tuumailua. Onneksi on edes toimiva polkupyörä :mrgreen: Ja toki se mihin päätyy riippuu niin Nettiauton tarjonnastakin.
Sujuva vapari on ja on aina ollut 2 litranen tai isompi. Käy koittamassa ehjä 156 tai Gt jtässällä, niin noit pikkutuparit ja pikku-turbobensat ei tunnu miltään. Ei ole viiveitä eikä sammahtele lähdöissä. Ei ole mitää hetken huumia, vaan veto paranee rajottajaan saakka. Toisaalta voi ajella 1500rpm ja tasasta on veto. Mut joo, piipero-pensankulutukset saa unohtaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pösössä 1.6 HDi 92 oli varsin tasainen puurtaja. Aika pienikulutuksellinenkin. Mulla sentään ei DV6ATED4 räjähtänyt silmille, kuten aivan tolkuttoman monella muulla... Oli kenties tuuria tossa yli 230tkm ajetussa yksilössä?
Ei se kyllä pirteä ollut, oikeestaan. Jos vertaa 1.6 vaparibensaan ni sitte... :D

2-litrainen Twinsparkki 156 '99 söi 10l/100km. 1.8TS '02 söi 8l/100km. Mutta pienellä ajomäärällä tuo on oikeasti aivan se ja sama, koska käyttövoimaverot ja vakuutukset dieseliin kalliimpia.

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

^ Juuri pikku vaparibensaan verrattuna tuntui "pirteältä" ainakin taajama-ajossa. Motarinopeuksia ei tuolla koeajetulla 207:lla tullut edes koitettua, kun ei olisi kuitenkaan kauppoja tullut - kärytteli niin voimakkaasti dieselinhajua sisälle paikallaanollessa ja tsuputti tyhjäkäynnillä, eli tod.näk. polttoainesuuttimet (tai niiden tiivisteet) vuosivat tai suuttimista joku ainakin löysässä.

Täytyis joo käydä kokeilemassa jotain isompaa bensakoneista, jotkut kakslitraset menis vielä käyttökuluiltaan ihan hyvin ellei ala kilsoja kertymään enemmän.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

michelin kirjoitti:Joku halvahko (5k€) pikkudiesel tekisi mieli hankkia.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/gt/8189006

Avatar
jeQQ
Viestit: 4339
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jos jollain tiedossa joku parin satkun leimattu(kesään asti) kikotin neljällä ovella, niin mua saattaisi kiinnostaa väliaikaisautoksi...

Avatar
Oleino
Viestit: 1950
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Täältä sopiva ja sitten huutamaan: http://eurolla.fi/Huutokauppa/KohdeListaus.aspx
Tein itse - säästin

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

palkus kirjoitti:
michelin kirjoitti:Kiitos kommenteista.

Toisaalta voisin kyllä harkitakin pientä bensakonetta, luotettavuuden takia. Lähinnä noissa tökkii yleensä se, että harvemmin on mitään kivoja varusteita kuten vakkaria. Siis jos vaikka 1.6-litraisia ja siitä pienempiä harkitsisi. Pienempiä vois harkita siksi kun on ollut jo pari 1.6:sta eikä nuo pienemmät välttämättä niin hirveästi laiskempia ole kuitenkaan :-D

Toki sitten taas joku vaikka kakslitranen vapaaastihengittäväkin bensakone voisi olla ihan mukava (vaikka nyt esimerkkinä 156), mutta toki kierroksiahan niille täytyy antaa että saa kaikki tehot irti. Harmi vaan kun niille maistuu se bensakin sitten vähän enemmän eikä käytännön suorituskyky varmaan ihan hirveästi eroa vaikka turbodieselistä. Ei oo tullu kyllä ajettua, harmi sinänsä. On noissa 2-litran paikkeilla olevissa vapaastihengittävissä koneissakin kuitenkin n. 200 Nm vääntöä vääntöhuipun ollessa 4-5k rpm paikkeilla.

Linea/GP 1.3 Multijetillä saattais kyllä riittääkin itelle tehojen puolesta, harmi tosiaan tuo 6. vaihteen puute, eli samaa vikaa kuin GP:n 1.4 bensakoneessa, 100 km/h vauhdissa kierroksia on jo aikalailla koneessa. Toki tuntuuhan se tällöin pirtsakammalta 8) Koeajamallahan se selviäisi miten semmoinen liikkuu. Pösön 1.6 hdi 90 oli mielestäni koneeltaan ihan mukava mitä semmosta kerran koeajoin eikä kauhean iso ero paperilla ole kuitenkaan, edes tuohon Multijet 75 verrattuna.

Kilsojahan mulla ei tuu kun n. 10 tkm vuoteen, eli diesel "kannattaa" vain jos oletetaan että autoon ei tule mitään "ylimääräsiä" remppoja bensaan verrattuna :roll: Ja bensa-autona verrokkina olisi siis joku 2-litranen vapaastihengittelevä tai joku vastaavan kokoluokan ahdettu. Pikkukoneisiin jos vertaa niin pitäisi ajaa enemmänkin että diesel edes kannattaa. Eli periaatteessa vähän turhaa dieseliä edes harkita, mutta siltikin semmoinen tekis mieli ostaa :lol:

No jatketaan asian tuumailua. Onneksi on edes toimiva polkupyörä :mrgreen: Ja toki se mihin päätyy riippuu niin Nettiauton tarjonnastakin.
Sujuva vapari on ja on aina ollut 2 litranen tai isompi. Käy koittamassa ehjä 156 tai Gt jtässällä, niin noit pikkutuparit ja pikku-turbobensat ei tunnu miltään. Ei ole viiveitä eikä sammahtele lähdöissä. Ei ole mitää hetken huumia, vaan veto paranee rajottajaan saakka. Toisaalta voi ajella 1500rpm ja tasasta on veto. Mut joo, piipero-pensankulutukset saa unohtaa.
Mulla on itellä kaupan hyvä -05 156 jtdm. Tuore leima, mm. tuoreehko webasto ja ruiskusuutin.
Ja sen kyllä voin sanoa että matalilla kierroksilla tehontuntu on kova, pieksee kyllä jts:n.
Toki jos tykkää konetta kierrättää niin jts on parempi, mutta polttoaineen kulutus on tosiaan tällöin todella paljon korkeampi.
Kuusi vaihdetta löytyy jne.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Janne »

Uutta liisaria tyrkkäis käyttöautoksi huhtikuussa, joten pitää ruveta ihmetteleen vaihtoehtoja. Tarve olisi tilavalle dieselkoneiselle autolle, jossa neliveto ja automaattilaatikko ei olisi miinusta. Spekseissä lukee että alle 135g ja vakiorenkaat:)
Audista (130kw dieseli A4 avant automaattina) on nyt ihan ok kokemukset. Eihän se Alfa ole mutta toiminut hyvin.
Enemmän tilaa ehkä tarvis muttei kuitenkaan 7-paikkaista. Merkkivalikoima on perinteisen kattava, saksalaiset merkit, lexus, hundait, kiat yms. Auto tulee viihtymään maantiellä n.40-50tkm/v.
Heittäkääpä villejä ideoita.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

C-Mersu, 220d farkkuna menisi spekseihin. Miellyttää ainakin omaa silmää, mutta ei taida olla A4:sta tilavampi.

Itse viihdyin ainakin vanhemman bensa, automaatti, neliveto E-Mersun puikoissa, vaikka en merkistä hirveästi ole aikaisemmin perustellutkaan.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
TeroPee
Viestit: 1516
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Volvo V90 ei ole villi ehdotus, mutta omaan silmään tyylikkäin iso auto tällä hetkellä. Ja Passat (Variant Highline 2,0 TDI 140 kW (190 hv) 4MOTION DSGautomaatti Winter Edition) on vielä vähemmän villi ehdotus, mutta siinä ainakin tilaa riittää ja menee (papereissa) alle 135g päästön. Meillä on perheen käyttiksenä osapuilleen tuollainen ja nuo alla mainitut varusteet löytyvät. Kyllä sillä ihan mukavasti pitkää matkaa taittaa. Autonahan se on tylsä, mutta nämä jutut tekee siitä asiallisen jos pitää paljon ajaa:
- Mukautuva alustansäätö DCC
- Mukautuva vakionopeussäädin ACC
- ergoComfort-istuin kuljettajalla

Lisävarustelistalta sitten tämä paketti:
- Kuljettajaa avustavat järjestelmät -paketti
* Hätätilanneavustin Emergency Assist
* Kaukovalojärjestelmä Dynamic Light Assist. Kaukovaloautomatiikka ja mukautuva valonjakauma.
* Kaistanpitoavustin Lane Assist. Aktiiviset korjausliikkeet.
* Kaistanvaihtoavustin Side Assist Plus. Aktiiviset ohjausliikkeet, varoittaa kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta ja peruutettaessa risteävästä liikenteestä.
* Jalankulkijatunnistus Pedestrian Monitoring
* Ruuhka-avustin Traffic Jam Assist

Aika stressitöntä ajamista. Liisarina ei tarvitse edes huolehtia tekniikan epävarmuuksista. Tosin, meillä on 17tkm nyt mittarissa ilman mitään ongelmia.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4335
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

hagger16 kirjoitti:C-Mersu, 220d farkkuna menisi spekseihin. Miellyttää ainakin omaa silmää, mutta ei taida olla A4:sta tilavampi.

Itse viihdyin ainakin vanhemman bensa, automaatti, neliveto E-Mersun puikoissa, vaikka en merkistä hirveästi ole aikaisemmin perustellutkaan.
Samaista mallia kävin koistamassa Seinäjoella. Siisti peli Saksan tuonti 80-tkm ajettu ja 1. omistajalla todennetusti. Elegance -automaatti -Sw, Väri perusHopeanuoli, muuten ok auto. Ei kelpaa vaimolle, ja meillä on nyt listan kärjessä molempien lemppari Auris Sw-hybridinä. Toki Hondan SW-Accordit myös vielä kuvioissa mukana, mutta niitä on alle 50 tkm ajettuna ja max 4 v vähän tarjolla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jiitee kirjoitti:... meillä on nyt listan kärjessä molempien lemppari Auris Sw-hybridinä.
Ajelette enimmäkseen kaksistaan ? Hesassa olin Auris SW-taksin kyydissä ja takajalkatilat olivat luokattoman surkeat perheautoluokkaan. Hyvä, että sai jalat etupenkin taakse, saati varpaita tungettua johonkin. Ihmettelen, että näitä näkee taksissa jonkin verran. Muuten varmaan perus-Toyo hyvine ja huonoine puolineen.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4335
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Farina kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:... meillä on nyt listan kärjessä molempien lemppari Auris Sw-hybridinä.
Ajelette enimmäkseen kaksistaan ? Hesassa olin Auris SW-taksin kyydissä ja takajalkatilat olivat luokattoman surkeat perheautoluokkaan. Hyvä, että sai jalat etupenkin taakse, saati varpaita tungettua johonkin. Ihmettelen, että näitä näkee taksissa jonkin verran. Muuten varmaan perus-Toyo hyvine ja huonoine puolineen.
Jep, muksut ovat lentäneet jo "pesästä". Mitä nyt satunnaisesti anoppi tai lapsenlapsi kyydissä, mutta nehän menevät vaikka GT:n takapenkeillä.... :mrgreen:
Premium -malleja katseltu, kun niissä on hilavitkuttimia mukana riittävästl ja puolinahat, kun vaimo ei tykkää kokonahoista.... kai tuo nyt perus-Toyota on. Ohjaamon viimeistely on kyllä ihan premium-tasoa tasokkaine materiaaleineen ( nahkaa kojelaudassa mm) ja tarkkoine sisustuksineen. Onhan siinä Alfojen jälkeen kontrastia. Toyotaksi ihan kiva fiilis sekä sisältä että ulkoa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minä en pääse irti Mursuun liittyvästä imagosta:) Sitä tuskin tulee, vaikka kuin hyvä olisi. Kiinnostavat vaihtoehdot menee jännästi kahdessa kategoriassa, Superb, Passat, Mondeokin ja sitten A4/A6 - allroaditkin, 520, V90. Tuskin tulee silti kalleinta kiesiä alle, joten listan alkupään autot lienee todennäköistä. Superb kombi 4x4:ssa olisi hyvä vetopaino kärryn hinaamiseen ja tilaa perkeleesti, mutta se on Sokota.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Niin, kyllä minäkin joskus vannoin, ettei minulle tule Bemaria tai Mersua. :-D
Tosin, en ymmärrä miten Audi mahtuu imagoon, muttei Mersu.. :wink:
Et sinä ainoa ole. Kaverini on samanlainen ja osti sitten Audin jälkeen Audin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Eero
Viestit: 2846
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

^^ Kävisikö Sokotan Kodiak? Kottero olis alkavan vuoden uutuuksia.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Janne »

Maasturille, edes city -sellaiselle ei ole tarvetta ja auto olis hyvä mahtua talliinkin:) Talli on mallia 70-luku, joten änkäämällä isohko farkku mahtuu mutta korkeuden suhteen on rajat maastureille.
Audista on nyt kohtuulliset kokemukset ja se on toiminut hemmetin hyvin. Siksi mielellään kokeilisin että onko merkki todellakin noin viaton pitemmän päälle. Kilometrejä tulee paljon joten tämmöisillä asioilla ja huollon toimivuudella on merkitystä. Mutta kuten totesin, niin muitakin vaihtoehtoja mielellään tutkii.
Mersua pitäs melkein käydä kokeilemassa, omista ennakkoluuloista huolimatta. C-sarjalainen ei tosiaan ole pahan näköinen pirssi farkkuna.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kauhia pulma täällä.

Nykyinen työmatka on niin lyhyt, että diesel on järjetön.
Toisaalta haluaisin myös talviaamuna lähteä töihin autolla niin, että se on lämmin. Tai edes lämpenee nopeasti - tuo JTD vaatinee sen 30km kuormitusta, että lämpöä on oikeasti ees merkittävästi.
Moottorinlämmitin on, se ei paljoa auta.
Sisähaaraa ei ole.

Joten mietin niinkin riskiä vetoa, kuin auton vaihto (?!?). Mutta mihinkä? Jos vähän tuoreempaa kuin 2000-luvun ihan alkua katselee, bensakone voisi tulla jopa taloudellisesti kysymykseen. (Huom, nykyinen auto on velaton, joten mikä tahansa velallinen on varmasti kalliimpi kuukausitasolla ko tämä nykyinen).
Pitäis olla jotenkin erikoinen - esim. Sitikan hydrauliikkajousitus olisi moista erikoisuutta.
Työelämässä vaan aika auton laittamiseen on vähintäänkin kortilla, jaksamisesta puhumattakaan - eikä kuitenkaan huvita pajalle viedä kaikesta.

Eli onko kaartilla ehdotuksia 5-8keur hintaluokassa, väh. 2litraselle bensalle (tai jollekin 1.6turbolle tjsp) jostain, joka voisi toimia paremmin käyttöautona mutta jolla ei kyrppisi lähteä matkaan muutenkin kuin töihin? 159 hotsittaa, mutta sieltä se olis sitten TBi:tä tai JTS:ää med m32 - V6:een ei taida rahat riittää, etenkään vastaantulevan ketjurempan kanssa.

Ainiin, sais olla myös vähän huonommin ruostuvaa mallia ko 156 :D

EDIT: ne speksit...

Tehoa: sopivasti, että ei jalkoihin jää (2.0TS 156 esim. on ihan fine)
Tilaa: 4 ovea sivuille
Vaihteisto: manuaalia haetaan, toki jos joku nyt hyvän automaagin tm. tietää, saa ehdotella kyllä sellastakin
Vetotapa: kaikki käy
Hauskuus: jotain. Ei perus corollaa.
Ja tosiaan kulutaso: järkevä. En kaipaa mitään, missä mottia pitää korjata kerran viikkoon tai muuta valtavaa jatkuvasti (tiedän, pommi yksilö on pommi, mutta silti).
Perushuollot pitäis onnistua rasvamontussa normaalein työkaluin, eli öljyt ym.

Ja ei VW-konsernia. Se on liian kliininen.
Viimeksi muokannut Aquatica, 05 Tammi 2017, 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11220
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Miten olisi busso (ei, omani ei ole kaupan)? :)

Toisaalta, Defan sisähaararoinat maksanee 100-150e, lämppärin kera luokkaa 200e.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Jos säästäisit velkatonnit ja asentaisit siihen nykyiseen Webaston tms., jos autoon olet muuten tyytyväinen.

Vastaa Viestiin