Sivu 77/84

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2021, 19:29
Kirjoittaja FinPat
Vittorio Jano kirjoitti:
To·nà·le vs. X1.

Toinen on oopperaa, taidetta, musiikkia, rakastelua. Toinen on koodia.
X1 olekaan veikkausrivi?

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2021, 19:51
Kirjoittaja Jiitee
Luurankoja kaapissa, tulen ulos :wink: :

Heh, mulla taitaa olla käänteinen haaste Lerpun kanssa jossakin vaiheessa kun Aurista päivitämme...
jotenkin mukavan mummo-ankan auton näköinen tämä peli. Lataushybridin jätämme väliin, kyllä
Auriksen perään enemmän ladattavaa on saatava:

Kuva

Vaimohan inhoaa penareiden imagoa, mutta tähän malliin hän jopa vähän innostui.
Nuo keskelle aukeavat ovet ovat upeat. REX pitää meillä olla, että esim. Tre-Turku- mummoilu-pappailuvälit
menee tarvittaessa yhdellä latauksella ja tankkaamalla vaikka jerrykannusta 9 litran bensatankkiin generaattorille lisää energiaa.

Tämä peliliike ei tapahdu ihan heti, ja voi mennä niin, että Auris siirtyy vain perheessä seuraavalle sukupolvelle.
Tällöin setissä olisi 1*riisseli -longrange, 1* nautintoa a la Alfa ihan mikä-range-tahansa :wink: ja 1* sähköinen kauppakassi- shortrange.
Pitää toki seurata markkinoita tällä patteri + range extender- sektorilla.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2021, 19:53
Kirjoittaja mutt
Vittorio Jano kirjoitti:X1.
Entinen ykkönen?

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2021, 19:54
Kirjoittaja Vittorio Jano
FinPat kirjoitti:
X1 olekaan veikkausrivi?
Perhana, toi ois ollu hyvä...

Ja juu, vaihtopohdinnat täälläkin päällä...

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2021, 21:02
Kirjoittaja Gusse
^^^Tuollaista mummo ankan rex i3:sta itsekin miettinyt nykyisen hybriidin tilalle. Niitä on tuotu aika paljon nyt käytettynä maahan ja lähistöllä niitä liikkuu ehkä turhankin paljon.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2021, 21:15
Kirjoittaja Jiitee
Gusse kirjoitti:^^^Tuollaista mummo ankan rex i3:sta itsekin miettinyt nykyisen hybriidin tilalle. Niitä on tuotu aika paljon nyt käytettynä maahan ja lähistöllä niitä liikkuu ehkä turhankin paljon.
Sehän on käyttiksessä hyvä juttu, eikö?
Saa paljon käyttäjäpalautetta ja - kokemuksia, jälkimarkkinointi-infra tykkää ja esim. tärkeästä akkujen
kestosta saa paljon kokemuksia.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 18 Tammi 2021, 23:06
Kirjoittaja Hämis
Perjantaina käteen jäi MB GLE 500e, älkää kysykö miksi.

Periaatteesta patteriautoja vastustaneena GLC 220d jäi palaamatta kotiin ja tätä ihmettelen itsekin miten tässä nyt näin kävi. No kiihtyyhän tuo ihan pirukseen 2,5 tonnin möhkäleeksi ja nykyään ajojen vähennyttyä radikaalisti, pääsen kaikki kauppareissut töpselisähköllä. Matka-ajoja ja niiden kustannuksia en sitten viitsi edes etukäteen miettiä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 20 Tammi 2021, 07:53
Kirjoittaja Hot-T
Täällähän on autokauppa käynyt. Itselläkin vaihtui BMW 520 xd -14 viikonloppuna Jaguar F-Pace 25d -18. Hintsusti vielä ajokokemusta siitä, mutta hyvin vaikuttaa kulkevan hangessa. Ehkä pohjastaan kiinni jääminen on vähän harvinaisempaa.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 21 Tammi 2021, 22:37
Kirjoittaja willez
Kuva

Klassikko kylkimyyryläinen hankittu talvipäivien iloksi :-D

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 09:21
Kirjoittaja Jiitee
Gusse kirjoitti:^^^Tuollaista mummo ankan rex i3:sta itsekin miettinyt nykyisen hybriidin tilalle. Niitä on tuotu aika paljon nyt käytettynä maahan ja lähistöllä niitä liikkuu ehkä turhankin paljon.
Oletko saanut selville, onko nämä Rexit kylmiä talviautoina, koska
Prätkän polttis vie ilmalämpöpumpun tilan? Toki sisälämppärin saa
vaimollakin töihin kiinni.... on kyllä tämä i3 muuten sopiva peli tulevalle
eläkeläispariskunnalle ... :wink:

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 15:39
Kirjoittaja Vittorio Jano
Vittorio Jano kirjoitti:
Ja juu, vaihtopohdinnat täälläkin päällä...
Ja ne päättyivät tänään.

Countryman menee tilaukseen. Viikonlopun aikana pitäisi miettiä speksit...

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 16:07
Kirjoittaja jkk
Vittorio Jano kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:
Ja juu, vaihtopohdinnat täälläkin päällä...
Ja ne päättyivät tänään.

Countryman menee tilaukseen. Viikonlopun aikana pitäisi miettiä speksit...
Onnea hankinnasta! Onko phev vai ev? 8)

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 16:15
Kirjoittaja Vittorio Jano
Kiits!

Möhköminiä ei saa täyssähköllä.

Harjoitellaan siis tuolla plugarilla ensin.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 20:54
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Vanhentuneille vanhemmilleni (+80v) etsin, etsin ja ehdotin, ehdotin. Sitten tuli ihan puskista Meriva B automaatti. Huomenna haen. Vetokoukku asentaa yms juttuja.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 13:29
Kirjoittaja lerppu
Vittorio Jano kirjoitti:
22 Tammi 2021, 15:39
Vittorio Jano kirjoitti:
Ja juu, vaihtopohdinnat täälläkin päällä...
Ja ne päättyivät tänään.

Countryman menee tilaukseen. Viikonlopun aikana pitäisi miettiä speksit...
Onnittelut valinnasta!

X1 kuorissa viikonlopun verran fiilistellyt samaa voimalinjaa - on se vakuuttava. Harmi että lumikelit katosi juuri kun auto luovutettiin, ei pysty sanomaan nelivedon toiminnasta oikein mitään. Jännästi tämä on parempi ajaa kuin F34 LCI, en odottanut. Tarkempi ohjaus, oikein pystyvä ja napakka alusta, suorituskyky eleetön ja luottamusta herättävä. Modernia autoilua on tämä. Vahva insinöörityön näyte ja sellaisesta tykkäävälle X1 plugari tarjoaa touhutippoja. Itse en osaa lämmetä, mutta ymmärrän ja arvostan laadun tunnelmaa. Toivottavasti luotettavuus ei ole normaalilla BMW tasolla... Toistaiseksi siis vahva suositus laadukasta ja kompaktia autoa tarvitsevalle, mutta itselle tämä on hiukan mellanmjölk. 53kiloeuroa voi odottaakin laatua, ehkä olen hiukan hölmö kun odotan siihen hintaan hiukan seksiäkin - sitä tässä ei ole.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 13:43
Kirjoittaja Vittorio Jano
^

Yeez, kiitti.

Just tuossa speksailtiin tilaus menemään.

Minillä on aika hyvin hinnoiteltu tuo "yksityisleasing". Uusi Countryman Maximize ei kolmessa vuodessa kustanna juurikaan enempää kuin 27500€ maksanut vuoden vanha Megane. Itse asiassa saattaa olla jopa vähemmän.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 14:50
Kirjoittaja Björn Contio
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2021, 13:29
X1 kuorissa viikonlopun verran fiilistellyt samaa voimalinjaa - on se vakuuttava. Harmi että lumikelit katosi juuri kun auto luovutettiin, ei pysty sanomaan nelivedon toiminnasta oikein mitään. Jännästi tämä on parempi ajaa kuin F34 LCI, en odottanut. Tarkempi ohjaus, oikein pystyvä ja napakka alusta, suorituskyky eleetön ja luottamusta herättävä. Modernia autoilua on tämä. Vahva insinöörityön näyte ja sellaisesta tykkäävälle X1 plugari tarjoaa touhutippoja. Itse en osaa lämmetä, mutta ymmärrän ja arvostan laadun tunnelmaa. Toivottavasti luotettavuus ei ole normaalilla BMW tasolla... Toistaiseksi siis vahva suositus laadukasta ja kompaktia autoa tarvitsevalle, mutta itselle tämä on hiukan mellanmjölk. 53kiloeuroa voi odottaakin laatua, ehkä olen hiukan hölmö kun odotan siihen hintaan hiukan seksiäkin - sitä tässä ei ole.
Jänskä arvio mielestäni, tykkäätkö vaiko et.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 15:11
Kirjoittaja lerppu
BillJean kirjoitti:
25 Tammi 2021, 14:50
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2021, 13:29
X1 kuorissa viikonlopun verran fiilistellyt samaa voimalinjaa - on se vakuuttava. Harmi että lumikelit katosi juuri kun auto luovutettiin, ei pysty sanomaan nelivedon toiminnasta oikein mitään. Jännästi tämä on parempi ajaa kuin F34 LCI, en odottanut. Tarkempi ohjaus, oikein pystyvä ja napakka alusta, suorituskyky eleetön ja luottamusta herättävä. Modernia autoilua on tämä. Vahva insinöörityön näyte ja sellaisesta tykkäävälle X1 plugari tarjoaa touhutippoja. Itse en osaa lämmetä, mutta ymmärrän ja arvostan laadun tunnelmaa. Toivottavasti luotettavuus ei ole normaalilla BMW tasolla... Toistaiseksi siis vahva suositus laadukasta ja kompaktia autoa tarvitsevalle, mutta itselle tämä on hiukan mellanmjölk. 53kiloeuroa voi odottaakin laatua, ehkä olen hiukan hölmö kun odotan siihen hintaan hiukan seksiäkin - sitä tässä ei ole.
Jänskä arvio mielestäni, tykkäätkö vaiko et.
Joo - valamiehistö on vielä takahuoneessa tuomion kanssa. Plugari X1 on aidosti hyvällä ohjauksella toteutettu BMW - tämä on poikkeuksellista nykybemareissa. Siitä pisteitä. Lisäksi alusta on tarkka ja napakka olematta epämukava. Oikein hyvä. Ergonomia sisällä on virheetön ja varusteita on hur såm helveten eikä mitään jää kaipaamaan (toki listalta ruksittuna 8keur verran kilkkeitä). Kaikki toimii ja auto on L A A D U K A S - kivaa myös että näin pieneen autoon vaivaudutaan satsaamaan arjen luksusta. Voimalinja on riittävän pirteä ja sähkön & bensan yhteistyö toimii niin hyvin ettei sitä jaksa alun jälkeen edes ihmetellä. Valmis tuote. Mutta - nörtähtävästä unelmasta ei ole tuomaan virnettä naamalle. Ainoastaan tyytyväisyyttä mukavuuteen sekä moderniin olemukseen. Tämä on hyvä! Mutta onko se hyvä minulle... Autoarvosteluna täydet pisteet, mutta elämän riemastuttajana kouluarvosana 8-.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 18:06
Kirjoittaja Jiitee
^ järkivalinta, selvästi. Ja Stelviolle menisivät pinnat varmaan päinvastoin.
Alfahan kai ei voi olla järkivalinta... :mrgreen:

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 18:53
Kirjoittaja Polforea
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2021, 15:11
Kaikki toimii ja auto on L A A D U K A S - kivaa myös että näin pieneen autoon vaivaudutaan satsaamaan arjen luksusta.
Korjaan, autossa on hyvä laatuvaikutelma.

Laadukkuuden voit kertoa sitten, kun sillä on ikää 15v ja mittarissa 300+tkm.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 19:06
Kirjoittaja JiiPee
Vittorio Jano kirjoitti:
22 Tammi 2021, 15:39
Countryman menee tilaukseen. Viikonlopun aikana pitäisi miettiä speksit...
Onnittelut valinnasta :-D . Myöhemmästä viestistäsi tein olettamuksen, että otit Maximize -varustetason. Milloin saat sen? Vaimolla on sama auto samalla varustetasolla. Ja se on hyvä kulkemaan - hyvin suuntavakaa uraisella ja loskaisella kehälläkin. Sisusta poikkeaa positiivisella tavalla valtavirrasta, ei ole ihan niin tavanomainen. En tiedä miten vastaavassa bimmerissä valitaan ajomoodit (Lerppu tietänee), mutta "Auto eDrive" asennossa maalaispoika päättää itse kumpaa voimanlähdettä käyttää, mutta siihen voi vaikuttaa kaasupedaalilla. Liukkaissa paikoissa tässä asennossa 4-veto menee tarvittaessa päälle itsekseen eli molemmat voimanlähteet. Parantunut vetopito on ainoa mistä sen huomaa, ei mitään nykäystä tms. En ole tuolla kovin paljon ajellut, joten toiminnot ovat vieläkin aavistuksen hakusessa. Siitäkin huolimatta, että tämä oli ensimmäinen auto, jonka manuaalin olen lukenut :silly: . Tulevana viikonloppuna pitäisi JKL:ssä tuolla käydä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 19:55
Kirjoittaja Polforea
^Nappaako muuten keliveto "kiinni" proaktiivisesti vai ehtiikö toinen pää sutaista ensin? Jos sähköllä sutii, niin dinosaurusten herättely tupakille ottaa toki aikansa, toistepäin onnistuu nopeastikin, mutta toisaalta paras pito on jo menetetty jos sutii ennenkö toinen akseli auttaa.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 20:23
Kirjoittaja lerppu
^Selvitän tuon nelivedon toiminnan heti kun ilmasto tarjoaa siihen sopivaa olosuhdetta. Seison laadukkuuden takana, luotettavuus tai kestävyys ovat subjektiivisesti eri määreitä vaikka ymmärrän kyllä näkemyksen, jossa ne voi perustellusti niputtaa ”laadukkuuteen”.

Taitaa toimia ajomoodit X1 samoin kuin maalaisserkussa.

Pitää melkein järjestää autojen ristiintesti! Voi olla erot niin pienet että vaikea erottaa muuten kuin ulkoisesti.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 20:39
Kirjoittaja Vittorio Jano
JiiPee kirjoitti:
25 Tammi 2021, 19:06
Onnittelut valinnasta :-D . Myöhemmästä viestistäsi tein olettamuksen, että otit Maximize -varustetason. Milloin saat sen?
Kiitos.

Maaliskuun lopulla pitäisi tulla - melko kohtuullinen toimitusaika siis. Ehkä pääsee aluksi talviominaisuuksiakin maistelemaan.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 20:40
Kirjoittaja Polforea
^^No, minusta laadukkuus käsittää kyllä luotettavuuden ja kestävyyden lisäksi semmosia pikkuasioita, että se laatutuntuma säilyy eikä ole ohimenevä huuma. Laadukas sisusta ei ala natista, laadukkaat ovet eivät ala roikkua, laadukas penkki tai ratti ei kulahda jne. Siksi ensin on laatuvaikutelma, joka ajan mittaan joko todista olevansa laadukas tai sitten ei. Toki bajerin ihmeellä on ihan kelpo track record aiheessa, pitäen myös huolen siitä että ne miinusmerkinnät on sitten tyypillisesti vähän järeämpiä vaakaviivoja :D

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 20:54
Kirjoittaja lerppu
^vaistoni sanoo että lueteltujen määreiden kohtalo ei tule autoyksilön kohdalta aukenemaan! Mutta hyväksyn tietty tarkennuksen, laatuahan se laadun säilyminen on.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 21:22
Kirjoittaja Jiitee
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2021, 20:54
^vaistoni sanoo että lueteltujen määreiden kohtalo ei tule autoyksilön kohdalta aukenemaan! Mutta hyväksyn tietty tarkennuksen, laatuahan se laadun säilyminen on.
Kaikki uudet autot on laadukkaita rouvan ja Lerpun vaihtotahdilla...1-2 vuoden vaihtoväli
huono mittari.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 21:31
Kirjoittaja JiiPee
Polforea kirjoitti:
25 Tammi 2021, 19:55
^Nappaako muuten keliveto "kiinni" proaktiivisesti vai ehtiikö toinen pää sutaista ensin?
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2021, 20:23
^Selvitän tuon nelivedon toiminnan heti kun ilmasto tarjoaa siihen sopivaa olosuhdetta.
Enpä ole itsekään tuohon kiinnittänyt sen kummempaa huomiota. Muistan vain sen upean tunteen, kun kerran tässä lumisateiden aikaan jouduin pysähtymään melko jyrkkään lumiseen ulosajoramppiin eräällä taloalueella. Lähti niin hienosti siitä siitä, että nosti hymyn korviin. Täytyypä mutustella toimintaa jahka kelit ovat siihen suotuisat. Epäilemättä niitä on tulossa ... :mrgreen:
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2021, 20:23
Pitää melkein järjestää autojen ristiintesti! Voi olla erot niin pienet että vaikea erottaa muuten kuin ulkoisesti.
Ilman muuta, ollaan yhteyksissä. Vaimo on iltaisin tuolla aika useasti liikkeellä, kun käy siellä ja täällä urheilemassa. Eiköhän se ajankohta löydy :-D .

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 09:39
Kirjoittaja JiiPee
Polforea kirjoitti:
25 Tammi 2021, 19:55
^Nappaako muuten keliveto "kiinni" proaktiivisesti vai ehtiikö toinen pää sutaista ensin?

Tuntuu siltä, että se antaa takapyörien aavistuksen pyörähtää ennen polttiksen mukaan ottoa. Huomasin luistoestojärjestelmän merkkivalon vilahtavan juuri ennen polttiksen käynnistymistä. Saisikohan se tuota kautta indikaation?

Toisellakin tapaa polttiksen saa mukaan hommiin. Riittää, että painaa pedaalin lattiaa kohti aggressiivisemmin. Tällainen voisi tulla kyseeseen esim ohitustilanteessa tms... . Jatkamme opiskeluja aiheen parissa :-D .

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 29 Tammi 2021, 13:02
Kirjoittaja lerppu
^Tässä paljon kiinni valitusta ajomoodista. Tuntuu olevan neliveto aika välitön, jos on batterysavella liikkeellä, eli bensaa virtaa etupäähän ja moottori laulaa kokoajan. Sähköaivo reagoi viivettä taka-akselin voimantuotolla ja auto tuntuu erittäin kykenevältä. Eteneminen uusilla Contin Kitkoilla on suorastaan vakuuttavaa, tosin hyvin pian huolestuttavaa. Sivuttain mennään kyllä, mutta jauhaa niin hitosti että vauhti on äkkiä ihan helkkarin kova! Siis hauskuus loppuu kun tehokkuus alkaa... Kaasun annostelu huvittelua ajatellen vähän haastavaa, mutta menohaluja ja kykyä löytyy (sähkökaitsijat osin pois kytkettynäkin haluaa aika äkkiä kääntää kulkineen menoa suoraan). Opetellaan täälläkin...

Normimoodeilla, kun auto on sähkön varassa, etupää tulee kyllä mukaan vaivatta, mutta pieni vedon kytkeytymisen viive on havaittavissa. On silti ihan valmis tuote, tämä ei ole mikään messevä odotteluaika. Mutta allekirjoitan JiiPeen huomion myös X1 osalta.

On tämä silti PALJON parempi kuin pelkäsin. Olen kovasti tyytyväinen. Räppäilyn puutteen vastineena on vaivaton suorituskyky ja olenkin käytössäni siirtynyt asetuksiin, jossa bensaa palaa kokoajan ja sähkö on mukana heti pyydettäessä. Näin auto "tuntuu" kompaktin laadukkaalta ja loistoalustaiselta -uskakallanko sanoa, ja uskallanhan minä - V8:lta! Modernilla voimalinjalla ja euroopalaisella ajettavuudella saavutettu välitön vääntö ja voimantunne pienellä kulutuksella. Tämä on oikeasti hyvä. Tietty kulkine taipuu myön nipistelyyn, jos sellaista kaipaa. Seksiä ja hauskuutta puuttuu, mutta vaivatonta tehoa ja laadukkuutta on sitäkin enemmän. (Tietenkään tämä ei kuullosta V8:lta, mutta isovarpaan pienellä napautuksella saatava sähkömoottorin vääntö yhdistettynä bensakoneen kiertoherkkyyteen mimikoi ainakin mielessäni entisaikojen täysmoottoria...)

PS. Julkitolpat ovat käytännössä hyödyttömiä, sähköajelu vaatii oman latauspisteen.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 05 Helmi 2021, 08:38
Kirjoittaja matti_vuorio
Giulian etsintä sopivilla varusteilla ja siedettävässä kunnossa kesti noin 3kk, mutta nyt se on finaalissa. Tuollainen 200hp RWD versio löytyi 63tkm ajettuna Porvoosta. Valmistus ja rekisteröintivuosi 2017. Giulietta lähtee seuraavalle omistajalle varmaankin viikon sisällä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 05 Helmi 2021, 09:00
Kirjoittaja Jiitee
^ peukkua ja onnea nautiskeluauton hankinnasta.
Kunnon maskisuojalla varustettuna vielä 8)

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 05 Helmi 2021, 09:42
Kirjoittaja Vittorio Jano
Maskisuoja on kyllä nätti. Mutta onnea uudesta ajopelistä.

Ja @lerpulle kiitos X1 -analyysista. Tuohan kuulostaa ihan kelpo paketilta!

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 05 Helmi 2021, 10:43
Kirjoittaja FinPat
Vittorio Jano kirjoitti:
05 Helmi 2021, 09:42
Maskisuoja on kyllä nätti. Mutta onnea uudesta ajopelistä.

Ja @lerpulle kiitos X1 -analyysista. Tuohan kuulostaa ihan kelpo paketilta!
Ja näin jopa Texasin vahvistus on kääntynyt poikkittaismoottori-etuveto-(melkein)sähköauto faniksi!

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 05 Helmi 2021, 10:46
Kirjoittaja mutt
Vittorio Jano kirjoitti:
05 Helmi 2021, 09:42
Maskisuoja on kyllä nätti.
Saisikohan noita karvapinnalla?

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 05 Helmi 2021, 11:10
Kirjoittaja Jiitee
mutt kirjoitti:
05 Helmi 2021, 10:46
Vittorio Jano kirjoitti:
05 Helmi 2021, 09:42
Maskisuoja on kyllä nätti.
Saisikohan noita karvapinnalla?
Nämä ovat hyvin tehtyjä ainakin, karvoilla tai ilman ... :wink:
https://www.autoluettelo.fi/wls/view_pr ... =n2185325&
Vain Giulietta Alfoista nyt listattu.'
Oman 407:n Tammersin suoja myös ihan loistava. Helppo ottaa pois esim. konepesun ajaksi.
Ja kotimainen vielä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 05 Helmi 2021, 11:12
Kirjoittaja matti_vuorio
mutt kirjoitti:
05 Helmi 2021, 10:46
Vittorio Jano kirjoitti:
05 Helmi 2021, 09:42
Maskisuoja on kyllä nätti.
Saisikohan noita karvapinnalla?
No se itse asiassa on hifi-karvaa kun muuta materiaalia ei ollut saatavilla. :mrgreen:

En aijo kuitenkaan järkyttää foorumilaisia viimasuojalla koko talvea, vaan tässä on menossa lokitiedon keruu miten tuo rätti vaikuttaa nesteiden lämpenemiseen yms. Laitan niistä sitten jossain vaiheessa projektiketjuun tietoa.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 05 Helmi 2021, 11:23
Kirjoittaja Vittorio Jano
FinPat kirjoitti:
05 Helmi 2021, 10:43


Ja näin jopa Texasin vahvistus on kääntynyt poikkittaismoottori-etuveto-(melkein)sähköauto faniksi!
The Times They Are a-Changin.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 12 Helmi 2021, 14:34
Kirjoittaja lerppu
FinPat kirjoitti:
05 Helmi 2021, 10:43
Vittorio Jano kirjoitti:
05 Helmi 2021, 09:42
Maskisuoja on kyllä nätti. Mutta onnea uudesta ajopelistä.

Ja @lerpulle kiitos X1 -analyysista. Tuohan kuulostaa ihan kelpo paketilta!
Ja näin jopa Texasin vahvistus on kääntynyt poikkittaismoottori-etuveto-(melkein)sähköauto faniksi!
Nyt kun vettä on virrannut Vantaassa lisää ja liukkaita koettu enemmän, X1 ei enää saa täysin varauksetonta rakkaudentunnustusta. Talven liukkaiden kaupunkiliikenteessä nelivedon tärkein ominaisuus on irtoaminen liikennevaloista. Nyt kun autoon jo tottunut, ei enää jaksaisi räpläillä ajomoodien kanssa, vaan toivoisi get in and go -kokemuksen olevan riittävä. Näin toimien kuitenkin auto on kaupungissa akku ladattuna käytännössä takavetoinen. Joten perä lyö valoissa herkästi tyhjää ja kestää aidosti hetki ennenkuin etupää tulee peliin mukaan. Jopa niin kauan, että auto ehtii hiukan liikkumaan vinoon. Ei nyt sekuntia, mutta perstuntumalta häiritsevästi. Itse olen ryhtynyt kiertämään pulmaa sillä, että lyön vaihdevivun valoissa sport-asentoon, jolloin moottori hörähtää käyntiin. Sitten lähdetään liikkeelle nelikkona. Koska kaasu, sekä vaihteisto että ohjaus on tämän jälkeen autotyyppiin vallan sopimaton, liikkeellelähdön jälkeen tönäisen vaihdevivun takaisin normiasentoon. Vaimo ei jaksa ajaessa tehdä tätä kikkailua, joten olemme päätyneet tilanteeseen, jossa hän on ottanut Suzukin ajoon useammin ja minä kuljen BMW:llä. Tämähän ei ole rangaistus, mutta mielessä kaihertaa elämän epäreiluus Stelvion suhteen. :(

Nelivetototeutuksista: Suzuki Vitara on lopulta käytännön elämässä juuri sen verran edellä plugari X1:stä kuin oli perässä F34:sta. Joka taas oli hiukan parempi kuin 1gen X1 nelikko ja hiukan huonompi kuin 1gen Mersun ML. Kaikkia näitä huonompi oli Jeep Patriot. Tuossapa nuo omat nelikot, F34x2 - life cycle impact ei vaikuttanut nelivedon ominaisuuksiin. Toki paljon erilaisia nelikkoja käskettynä - mutta näistä listatuista pidempiä kokemuksia niiden kanssa elämisestä.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 12 Helmi 2021, 19:40
Kirjoittaja palkus
Tästä nelivetosuudesta vielä kommenttia. Näin pikaseen holdenilohkosen ensimmäisen omistajan (mää olen se toinen) ja se vähän mutisi e-meisselinsä nelivedosta ja kehu holdenilaisen systeemiä, vähän jopa kaihoisaan sävyyn. Toki tuollainen pensarosvo-nelivetosysteemi on mennyttä aikaa, mutta on se hiano. Ohan siinä rosvouksen lisäsi kyllä toinenkin murhe: jopa eurooppakitkoilla saa niin äkkiä esim. valolähdöissä vauhtia, että tiukka kaarre vaikka siinä heti perään aiheuttaa helposti totisia hetkiä ja on aiheuttanutkin :-D Elikä näät nykyaikaiset haldexit yms. ovat kyllä turvallisempia.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 13 Helmi 2021, 20:33
Kirjoittaja Ossiv
Sinne läks jeebboxi etelään ! 7kk / 7000km ei valittamista. Mitähän häröä sitä sitten keksii tilalle..

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 13 Helmi 2021, 21:36
Kirjoittaja jalittam
No tänään eskaloitui bmw keissi.

Nyt o pihassa 2012 740d xDrive, 231kkm ajettuna.
Täs o 8v loota ja muutama lisävaruste.
Äkkiseltään jopa mukavampi ja hiljaisempi ku sitikka. Tämähän oli yks kriteeri. Myös penkit ja ratin säätö parempi. Valot lie paskemmat.

Adaptiivinen vakkari, kaistapäävahti, kk-varoitin, pimeänäkö, ns. 360 kamera, hud, nopeustunnistin, orkkis lisälämmitin kakella, comfort penkit, 4 alue ilmastointi, climate lasit, törmäysvaroitin, äänikomennot, kaukovaloavustin, dvd/kovalevyhässäkkää usbeilla jne, lumiharja...

Ei ole imuovia saati takaselkänojien kaatoa, eikä penkkien tuuletusta. Nämä olisivat olleet toivelistalla. Ja olisko M-ratti käteensopivampi.

Huoltohistoria lie ok. Vastikään vaihdettu etuvetarit, rättinivel, takarunkopuslat, jarrut, voimansiirron öljyt, hehkut ohjaimineen. Toki normihuollot kans. Leimaa liki kaks vuotta jälellä. Kolmannelta omistajalta.

Saiskos melutasoa viel vähennettyä/mukavuutta lisättyä 18" renkailla? Nyt talvinastat/kesärenkaat 19".

En tiä mihin nyrkkini laitoin. Saa nähä...

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 13 Helmi 2021, 22:50
Kirjoittaja palkus
^tuliko chaufför mukana, vai meinaakko itte ajella?
Eikä saa hermostua uteluistani :)

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 14 Helmi 2021, 14:25
Kirjoittaja gYdEbUh
lerppu kirjoitti:
12 Helmi 2021, 14:34
Nyt kun vettä on virrannut Vantaassa lisää ja liukkaita koettu enemmän, X1 ei enää saa täysin varauksetonta rakkaudentunnustusta. Talven liukkaiden kaupunkiliikenteessä nelivedon tärkein ominaisuus on irtoaminen liikennevaloista. Nyt kun autoon jo tottunut, ei enää jaksaisi räpläillä ajomoodien kanssa, vaan toivoisi get in and go -kokemuksen olevan riittävä. Näin toimien kuitenkin auto on kaupungissa akku ladattuna käytännössä takavetoinen. Joten perä lyö valoissa herkästi tyhjää ja kestää aidosti hetki ennenkuin etupää tulee peliin mukaan. Jopa niin kauan, että auto ehtii hiukan liikkumaan vinoon. Ei nyt sekuntia, mutta perstuntumalta häiritsevästi. Itse olen ryhtynyt kiertämään pulmaa sillä, että lyön vaihdevivun valoissa sport-asentoon, jolloin moottori hörähtää käyntiin. Sitten lähdetään liikkeelle nelikkona. Koska kaasu, sekä vaihteisto että ohjaus on tämän jälkeen autotyyppiin vallan sopimaton, liikkeellelähdön jälkeen tönäisen vaihdevivun takaisin normiasentoon. Vaimo ei jaksa ajaessa tehdä tätä kikkailua, joten olemme päätyneet tilanteeseen, jossa hän on ottanut Suzukin ajoon useammin ja minä kuljen BMW:llä. Tämähän ei ole rangaistus, mutta mielessä kaihertaa elämän epäreiluus Stelvion suhteen. :(

Nelivetototeutuksista: Suzuki Vitara on lopulta käytännön elämässä juuri sen verran edellä plugari X1:stä kuin oli perässä F34:sta. Joka taas oli hiukan parempi kuin 1gen X1 nelikko ja hiukan huonompi kuin 1gen Mersun ML. Kaikkia näitä huonompi oli Jeep Patriot. Tuossapa nuo omat nelikot, F34x2 - life cycle impact ei vaikuttanut nelivedon ominaisuuksiin. Toki paljon erilaisia nelikkoja käskettynä - mutta näistä listatuista pidempiä kokemuksia niiden kanssa elämisestä.
Rehellinen lyhyt analyysi omasta Quattrosta on että täydellinen.
Otan aina käynnistyksen jälkeen talviolosuhteissa luistoneston/ajonvakautuksen pois päältä, on karmeaa jos pidon karattua tulee automaattijarrua.
Lähtee tosiaan valoista nätisti reilu 7 vuotta vanhoilla Nordmaneilla, ja menee yleensä vähän takapainotteisesti.
Tätähän saa muokattua etu/takapainotteiseksi riippuen kuinka hyvät renkaat on kummallakin akselilla. Nyt tasavertaiset.
Polttoaineenkulutus on ominaisuuksiin verraten oikein kohtuullinen. Minua ei toki kiinnosta mikään 'desileikki' polttoaineenkulutuksessa.
Entinen samankokoisella moottorilla ja muutaman vuoden vanhemmalla teksiikalla oleva Lexus IS200 kulutti takavetona ja reilusti tehottomampana selkeästi enemmän menovettä. Oli tosin automaatti.
Toki se että minulla on aika tarkalleen pari vuosikymmentä kokemusta autoilla ajosta enemmän ja vähemmän poikittain edesauttaa tätä kokemusta.
Lumen/pakkasen määrä vaikuttaa myös siihen miten hallittava tämä laite on sladissa.
Kerran tänä talvena auto meni kuin itsestään noin 20 metrin halkaisijaltaan olevaa donitsia nelipyöräluistossa parkkiksella. On huvittavaa kun lähistöllä olevat ihmiset pysähtyy seisomaan ja katselemaan.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 15 Helmi 2021, 08:26
Kirjoittaja lerppu
^On aina mukava kuulla kun joku on löytänyt itselle sopuisan kapineen!
Toki olen paljonkin ajanut Audin nelikkoja, Faijalla oli A6 allroad ja sitten A8 sekä armaalla äitylillä A4. Rankkaisin näiden neliveto-ominaisuudet toimiviksi, about samaan kastiin tuon Suitsan kanssa. Mutta tietty jos on jokin oikein maukas moottori & vaihteistokombo oikein osuvilla renkailla, niin voihan se olla yleväkin! Ja mieltymyksistä näissä lienee paljon kiinni.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 20 Helmi 2021, 16:12
Kirjoittaja TeroPee
En tiedä olisiko tämä kuulunut enemmän koeajoketjuun kuin tänne autonvaihtoketjuun, mutta laitetaan nyt tänne.

Eilen oli ajossa Seat Tarraco FR 200hv dieselillä ja nelivedolla vajaat pari tuntia. Vertailukohtaina nykyinen Passat B8 vuodelta 2016.

Passatissa on selvästi vähemmän kovaa muovia sisustassa. Tarracossa kovaa muovia on istuvan kuskin rinnan korkeudelle saakka kun Passatissa sitä on vain polvesta alaspäin. Ei onneksi pahimman laadun ämpärimuovia, mutta eron huomaa. Mutta kiinnittääkö siihen sitten enää jonkin ajan päästä huomiota, onkin eri juttu.

Tavaratilan osalta litrat on samaa luokkaa mutta käytettävyydessä farkuksi suunniteltu voittaa tuollaisen tila-automaiseksi suunnitellun auton kontin aivan sata nolla. Verho ei ole kiskoilla, takapenkin sivuissa on isot raot kontista matkustamoon ja kontin pohja ei tuossa seiskapaikkaisessa versiossa ole lähimaillekaan tasainen.

Positiivinen yllätys oli sen sijaan se, että kuolleen kulman varoittimen valo oli peilikotelossa eikä peililasissa, kuten esim. Octaviassa ja Golfissa on. Peililasissa oleva merkkivalo kuolleessa kulmassa olevasta autosta ei erotu läheskään yhtä hyvin kuin peilikotelossa oleva valo. Myös uusittu mittaristo - -infotainment - lämppärinsäätö -kokonaisuus on selvästi paremmalla tolalla kuin aikoinaan Passatin vastaavat ns. parhaat versiot (joita ei tullut omaan otettua) ja nyt tuon digimittariston kanssa voi jo elääkin. Aikanaan Passatin osalta tuli aina koeajoautoissa kliksuteltua digimittaristo niin perinteiseen näkymään kuin mahdollista. Myös navin kartan sai yhtä aikaa sekä mittaristoon että keskinäyttöön, ei onnistunut pari viikkoa aiemmin koeajetussa Passat GTE:ssä.

Ajettaessa auto ei tunnu ollenkaan sellaiselta isolta möhköltä mitä se ehkä ulkonäön perusteella voisi olla. Meillä on kakkosautona 15v vanha Q7 ja se on ihan eri luokan peli tuntumaltaan kuin Tarraco. Kuuauto on paljon raskaamman tuntuinen (ja toki sitä oikeasti onkin), tukevampi ja kaikin puolin enemmän "jyrä". Pitkälle matkalle huonoon keliin Q7 olisi oma valinta, mutta Tarraco ja Passat puolestaan ovat keskenään aika samanhenkisiä. MQB-perusrakenne näkyy ja tuntuu siis.

Kyllähän Tarracossa saa rahalle todella paljon vastinetta. Tilaa on, varustelu on hyvä jo lähtöjään ja lisävarusteet ei maksa maltaita. Mutta kyllä toisaalta pieni "alempaan hintaryhmään kuuluminen" näkyy samoin kuin itse autoluokan tuomat ratkaisut. Lähellä on pistää Passat kiertoon ja tilata lataushybrid-versio Tarracosta. FR säädettävän alustan vuoksi (Passatissa on säädettävä alusta ja se on ollut hyvä).

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 21 Helmi 2021, 00:06
Kirjoittaja jalittam
palkus kirjoitti:
13 Helmi 2021, 22:50
^tuliko chaufför mukana, vai meinaakko itte ajella?
Eikä saa hermostua uteluistani :)
:-D

Juuei.

Ei frouva vaihtunu eikä edes seksuaalinen kiinnostavuus samaan sukupuoleen muttunut, eli itte joudun ajamaan, edelleen.

No. Iha mukava laite maantiellä tuo.
159:iin verrattuna ohjaus tahmainen jne, mut mukavuutta ja hiljaisuutta on enämpi, mitä sitikassa/alfassa. Eli tavote saavutettu.
Suoritus/etenemis-kykyäkin enämpi.

Akku lie huono, ku kireitte pakkasöitten jälkeen valitteli.

Kivasti lämpenee, ku lisälämmitintä käyttää. Paitti ei sillo, ku mielestään o varaus alhaalla...

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 28 Helmi 2021, 22:15
Kirjoittaja Ossiv
Smart 451. Uhka vai mahdollisuus? Vai niinkö radiossa sanotaan; risuja vai ruusuja :-)

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 01 Maalis 2021, 09:43
Kirjoittaja Rolle
jalittam kirjoitti:
21 Helmi 2021, 00:06

Akku lie huono, ku kireitte pakkasöitten jälkeen valitteli.
Jokainen F-malli on tehnyt mulle samaa, yhdenkään akkua en ole kuitenkaan vielä vaihtanut. kun herjannut vain -20 asteen pakkasilla.

M-Sport ratti maksaa ja pieni metsästys, että löytää sellaisen jossa on kaikki tarvittavat kilkkeet (jos kaistavahtia, rattivaihteita tai lämmitystä). Mutta vaihto on puolen tunnin homma, jos ei tiedä mitä tekee. Ammattilainen vaihtanee vartissa ja varkaat viidessä minuutissa.

Re: Autonvaihtoketju

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 15:51
Kirjoittaja molsky
Jahas, autokuume taas iskee.

Giulietta QV (TCT:llä) ja vuosimalli 2015.
Onkohan tuon osalta että kunhan jakopää ei ole vaihtokunnossa, niin huoletonta menoa vai tuoko tuo TCT jotain omia yllätyksiä?
Eli onko Giluetta QV:ssa jotain mahdollisia rahareikiä tasoa MiTo QV:n sähköiskarit?