Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onkos kukaan muu miettinyt tämmöstä?

Olen tässä pohtinut, että voisi vähän Jeepillä kokeilla. Ongelma on siinä että rehelliset käyttäjäkokemukset on vähän vähissä. Vastakkain on teoreettikojen manailut siitä kuinka putket ruostuu, letkut hapertuu, tiivisteet kovettuu, suuttimet tukkeutuu jne. Ja sitten myyjien väitteet että ruiskutusmäärien ja aikojen uudelleen ohjelmointi, E85 tankkiin ja menoksi.

Taidanpahan vaan kokeilla, saisin tuommoisen boxinkin melko kohtuulliseen hintaan, jos menee jotain rikki niin sitten korjataan.

Tässä muutaman boximyyjän mainospuheita:

http://www.primefuel.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fuelflexfinland.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.halpatek.fi/RE85faq.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Sen mitä olen ulkomaisia sivuja lukenut, niin pitäis olla helpohko homma varsinkin vähän vanhempiin ruiskupeleihin.

Eri asia sitten, että mitä järkeä hommassa on, jos ei maailman (amerikkalaisten maissinviljelijöiden) pelastamista lasketa. Eikös siinä kulutus lisäänny sen verran, että polttoainekulut eivät juurikaan muutu?

EDIT: Jaa taitavat Suomessa tehdä etanolin ihan kotimaisista raaka-aineista, joten maissinviljelijöille tästä ei nyt ole iloa. :roll:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo polttoaineenkulutksen nousukin taitaa olla vähän tapauskohtausta. Joissain lähteissä puhutaan noin 20-30% noususta. Jotkut lähteet taas kertovat ettei mitään mainittavaa eroa ole tullut.

No oli miten oli niin vaikka kulutus nousisi 30% olisi se silti edullisempaa. Nokialla taitaa RE85 maksaa noin 1€/litra kun 98€ 1,65

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mites noissa ihan tehdastekoisissa flexfueleissa ilmoitettu kulutus on normibensalla/RE85:lla? Ajattelin vaan, että "itse tekemällä" tuskin paljon parempaan pystyy...
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^kuulostaisi järkevältä, tosin todellisuus voikin olla jotain muuta. En tiedä kyllä yhtään mitä valmistajat ilmoittavat.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tuo talouden Saabas muuttuu flexiksi het, kun alkavat myymään RE85:sta täällä Savossakin.. Minulle tarjottiin ohjelmointia jo pari vuotta sitten, mutta eipä siitä ole hyötyä, kun ei ole mitä tankata. Tehojenkin pitäisi nousta huomattavasti ja kulutuksen lisääntyä jonkin verran.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Volvon sivuilla kerrotaan, että n. 30% enemmän veis RE85:llä ajellessa. No sittenhän tuo olis vielä halvempaa, ainakin nykyisillä hinnoilla. Tuossa lähistöllä 85 maksaa euron, normibensa 1,55-1,62. Pahoin pelkään, että siinä vaiheessa kun flexit alkaa yleistyä, pienenee myös polttoaineiden hintaero.

Mitäköhän petroli tänä päivänä maksaa? :lol:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Epezi kirjoitti:suuttimet tukkeutuu jne.
Tuolla ooppelifoorumilla oli nimimerkki madi laittanut kuvan suuttimista kun oli ajettu etanolilla:
Kuva

Jotain sieltä bensalinjoista on lähtenyt liikkeelle.

Itseä hiukan epäilyttää perusmallien muuttaminen etanolikäyttöisiksi ohjelmallisesti tai jollain boksilla. Ei kestävyyden takia, vaan siksi kun tuskin likikään kaikissa autoissa on suuttimissa niin paljon joutokapasiteettia että se huoletta riittäisi jos E85:ttä tarvitaan se kolmannes enemmän...

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja katiska »

Tuomas K kirjoitti:Itseä hiukan epäilyttää perusmallien muuttaminen etanolikäyttöisiksi ohjelmallisesti tai jollain boksilla. Ei kestävyyden takia, vaan siksi kun tuskin likikään kaikissa autoissa on suuttimissa niin paljon joutokapasiteettia että se huoletta riittäisi jos E85:ttä tarvitaan se kolmannes enemmän...
Suuttimien tyyppi selville, googlettaa speksit, huoltomanuskasta reguloitu pa-paine level ja siitä kalkuloi mahtuuko (sequentiaalisena) tarvittavaan aika-ilkkunaan.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuomas K kirjoitti:
Jotain sieltä bensalinjoista on lähtenyt liikkeelle.
Jollain aikavälillähän se irtoaineksen liikkeelle lähteminen pitäis loppua? Ja maalaisjärjellä ajateltuna eihän tuo nyt olisi kummoinenkaan homma vaihtaa isommat suuttimet ja/tai nostaa vähän paineita.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Toisen automerkin forumilla on ollut aika paljon RE85 keskustelua. Muistakaa muutama asia:

Saabistien on helppo tehdä vaihdos, jokainen RE85 käyttävä saabisti on sanonut pelkkien suuttimien ja ohjelmamuunnoksen. Syynä tähän on mm. muoviset bensalinjat ym joita Saabeissa tuntuu olevan. Näin ei ole kuitenkaan kauhean monessa muussa autossa.

Bensalinjojen lisäksi toki suuttimet. RE85:sta menee 1/3 enemmän, joten aivan lonkalta perus nyrkkisääntönä on pidetty 1/3 suurempia suuttimia.

Tuttavan Saabissa on ohjelma niin että senku sotkee RE85 ja vaikka 98 jokseenkin sekaisin. Osaa laskea sen itse. Muistakaa ottaa myös tämä seikka selville, koska muiden merkkien RE85 käyttäjät joita olen haastatellut, voivat käyttää muutoksen jälkeen vain sitä RE85:sta.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Ape »

muilla forumeilla on käsitelty tätä asiaa paljon enemmän koska heillä on moottorinohjauksen puolella osaajia toisin kuin täällä..
onhan tuota käyttäny moni kaverikin ilman mitään muutoksia ja ainota ongelmat on olleet "bensan" saannissa eli säätääkö näihin kukaan moottorinohjauksia eli "lastuttaa"?
ei viitsin tuota köyhän miehen muutosta tehdä eli laittaa vaan säädettävän paineensäättimen.
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja buctu »

Kaveri aloitti E85 projektin hankkimalla 1.6i Focus mk1:sen ja säätämällä moottorinohjauksen 106 oktaaniselle. Hän on nyt ajanut kyseisellä autolla 15tkm ilman ongelmia. Fordilla vuoden 2002 jälkeiset autot ovat pääsääntöisesti E85 yhteensopivia letkujen ja tiivisteiden osalta. Kulutukseen ei hänen mukaansa ole tullut merkittävää kasvua enkä itsekkään usko normaaliajossa tuohon yli 30% kasvuun. Keväällä huomasi, että auto ei ilman lämmitystä käynnistä kun lämpötila laskee lähelle 0 astetta joten kyseisellä muutoksella ei selviä kuin kesä käytössä. Polttoainejärjestelmässä ei ole anturia haistelemaan mitä tankissa on eli moottorinohjauksen päivittäminen tankatessa muuta. Tämä siis Fordien osalta. Oma E85 projekti valmistunee vasta syksylle...
"Too much ain't enough"

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Meikäläisellä on meneillään yritys opettaa 20 vuotta bensaa litkinyt 155 TS 8V alkoholistiksi. Huijausboksiksi hankin ruotsalaisen Flexitunen laatikon + johtosarjan, jottei tarvinnut alkuperäisjohtoja puukottaa poikki. Kokemusta on nyt kertynyt sen verran, että todistettavasti jotain mujua polttoaineputkista irtoaa, koska yksi suuttimista meni tukkoon. Ilmeisesti suuttimen tulopuolella oleva suodatinkori meni tukkoon, mutta voihan olla, että likaa oli jossain peremmälläkin suuttimen sisuksissa. Joka tapauksessa kolmella 155 kävi ja vika siirtyi suuttimen paikkaa vaihtamalla sylinteristä toiseen. Päivän tenussa liottamisen, tenua suuttimen läpi laskemalla ja uuden suodatinkorin asentamisen jälkeen kaikki suuttimet toimivat taas silmämääräisesti samalla tavalla ja taas mennään. Parin tankillisen jälkeen on aika vaihtaa polttoaineensuodatin, tankista varmaan irtoaa likaa enemmänkin. Polttoaineputkea on 155:ssa kuitenkin paljon suodattimen jälkeen (suodatin sijaitsee tankin vieressä takana), joten ostin suodatinkoreja muutaman varalle, jos em. vaiva toistuu.

Kokemukset tähän saakka ovat suht myönteiset. Auto kulkee käytännössä aivan kuten bensallakin, ellei tuota yllämainittua tukkeutumishommaa oteta lukuun. Kulutus oli ensimmäisellä 100% E85-tankillisella yli 10 litran, bensalla kulutus on ollut normaalisti noin 8 litraa satasella. Ekalla tankillisella oli kyllä jo jonkun verran käyntihäiriöitä, joten kulutuslukemiin pitää palata useamman tankillisen jälkeen, silloin lukemat ovat paremmin vertailukelpoisia. Flexitunen boksi ottaa signaalia lambda-anturilta ja ilmoittelee kuskille lediä vilkuttelemalla, mikäli ajetaan laihalla seoksella. Vielä ei ole ledi vilkahdellut ruoan puutteen takia edes täyskaasukiihdytyksissä, joten tuntuisi suuttimissa olevan kapasiteettia etanolilla tapahtuvaan normaaliin ajoon ihan hyvin. Tuon lambda-liitännän takia Flexitunen pitäisi ymmärtää sekin, jos välillä ajelee bensalla. Mikä tahansa bensa/E85 -seossuhde siis pitäisi autolle kelvata boksin asentamisen jälkeenkin. Boksin sijoitin auton sisätiloihin, koska elektroniikkaboksin säänkestävyys ei oikein vakuuttanut. Hanskalokeron sisältä oikeasta reunasta löytyikin hyvä asennuspaikka, josta pääsi viemään johdot parin läpivientikumin kautta konehuoneeseen.

Tässä kokeilussa ei varsinaisena motiivina ole säästö, vaikka sitäkin saattaa tulla. Enemmänkin kiinnostaa se, miten tällainen 20 vuotta vanha autonraato sopeutuu sopan vaihtoon pelkästään moottorinohjausta huijaamalla ja miten bensaa varten aikoinaan valitut materiaalit käytännössä kestävät etanolia. Ensivaikutelmana sanoisin, että aika hyvin näyttää biosoppa vanhukselle kelpaavan! :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 11173
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Liukenemisesta ja saostumisesta: Saabilla on kuulemma ihan tehdastekoisiin Biopowereihin ohje, että aina välillä pitäisi tankata bensaa (tyyliin joka viides tankillinen), jotta eri polttoaineiden saostumat pysyisivät mahdollisimman pienenä. Bensa siis ymmärtääkseni liottaa etanolin saostumat vice versa. Eihän niistä paljoa pitäisi saostuman, mutta 20 vuodessa ehtii litra jos toinenkin tankin läpi kulkemaan.

Lisäksi jos tahtoo etanolista täyden hyödyn irti, kannattaa kuulemma myös sytkää optimoida. Nakutusvaaran yllättäen oleellisesti pienentyessä sopii ajella paremmilla ennakoilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että mitähän mahtaisi vanhemmat V6:det, esim. 164:n(yllätys :wink: ) konehuoneessa, tykätä E85:stä esimerkiksi tuon TeroV:n mainitseman tai jonkin muun vastaavan boxin kanssa? Tämä(kin) osa-alue on itselleni täyttä hepreaa, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että V6:sten suuttimissa ainakin olisi pitoa isompiinkin annoksiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja palkus »

eikös tuo re85 ole oikein viimisenpäälle hyvä imupuolen pesuaine, ainakin mitä noita motteja on aukinaisena näytetty niin eihän venttiileissä eikä misään näy mitään karstoja tai muutakaan.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja jarvay »

33:ssa juuri testaillut tuota etanolia. aluksi pistin noin kolmasosan atanolia ja loput bensaa ja nyt ajanut että noin puolet ollut etanolia, välillä vähempi ja välillä enempi, vähän miten on sattunut tankilla käymään, käynnistykseen en ole huomannut mitään eroa, mutta jonkun verran rikkaammalla tosiaan pitää seos olla. Bensalla mennyt n. 7l/100 matkaasjossa ja tuolla 50% etanolia ollut niin n. 8l/100 mennyt, että eroa jonkun verran. syttyä tosin kärsii pyöräyttää vähän aikaisemmalle. Sää nähdä miten jatkossa käyttäytyy ja miten tulee jatkettua tuota testiä, mutta pitää ilmotella jos ilmenee haittapuolia:)

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Kaveri on ajanut puolisen vuotta E85:llä ilman mitään ongelmia paitsi aika harvat jakelupisteet (Jyväskylässä 1 asema).
Autona on suht reippaasti viritetty Saab 9000 Aero (n. 310 hv bensalla), suuttimet pitäisi vaihtaa vielä suurempiin jos haluaisi samat tehot tai enemmän kuin bensalla. Nyt suuttimet rajoittavat noin 260 hv paikkeille. Yksi letkunpätkä tankissa kuulemma kannattaa vaihtaa ettei haperru, eli bensapumpulta lähtevä tankissa oleva lyhyt pätkä. Sieelä on vielä alkuperäinen mutta vaihtuu pumpunvaihdon yhteydessä pikapuoliin.

Noissa vanhemissa Saabeissa ei voi sekoittaa/vaihtaa laatua flexifuel tyyliin mutta kaveri pitää mukana toista ohjausboksia jossa on bensaohjelma sisässä, vaihto kestää pari minuuttia...

Kulutus tavallisessa ajossa on kasvanut noin 1,5 litraa satkulla, huomioitavaa että tehot (suuttimet rajoittavat) laskeneet 310-->260

Jos Alfoista löytyy kokemusta/tietoa niin tänne vaan tietoa. Esim. kuka osaa ohjemoida polttoainekarttoja jne.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

TeroV. kirjoitti:ruotsalaisen Flexitunen laatikon + johtosarjan
Olipa houkuttelevan hintanen, ikävä kyllä niillä ei näytä olevan 6syl. boxia.

Hieman jäänyt itsellä projekti toteuttamatta ihan vaan epäilyksien takia, mutta täytyypä pistää vähän vauhtia hommiin.

Avatar
Tärjätom
Viestit: 228
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Minä tankkaan 25-30% RE85 ja 70-75% 95E. Minun käyttö auto sitten käy niin kuin tavallisesti. Kulutus nousi vähän mutta on kuitenkin halvempi ajaa. Kulutus nyt keskimäärin 9,8/100km, vain 95E kulutus oli keskimäärin 9,3. Kulutus ei otettu ajotietokoneesta, tuo on auton oikea kulutus. Rahan säästö minulle on nyt noin 1euro/100km. Tietysti jos RE85 aiheuttaa ongelmia minä en säästää mitään. Olen ajanut 2500km nyt ilman ongelmia. Tämä on halpa vaihtoehto kuin en edes tarvitse ostaa lisäboksi. Moottorin vakio moottorinohjaus säätä seos ja sytytys vähän ilman muutoksia ja se riittää jos ei tankissa on 100% RE85.

Minun käyttö auto on Jaguar X-type. 2,5 V6 4wd. Minun kaveri ajaa Nissan Qashqai ja sekoittaa 50/50 RE85 ja 95E. Hänen auto ei käy ihan tasaisesti kylmänä mutta muuten kuin tavallisesti.

legza
Viestit: 895
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja legza »

Anteeksi pieni pessimismi, mutta RE85 ja 95E sekoittaminen RE85 epäsopivaan ajoneuvoon on harrasteajan väärinkäyttöä. Ja jos on varaa harrastaa tuollaista, niin on varaa ajaa vaikka 98E:llä :drinking:

Toki muuten ymmärrän halun muuttaa ajoneuvo kulkemaan RE85:lla.

Ei ole muuten kaikki auton valmistajatkaan osanneet tehdä kovilla pakkasilla hyvin kylmäkäynnistettävää alkoholijuoppoa.

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Ape »

legza kirjoitti:Anteeksi pieni pessimismi, mutta RE85 ja 95E sekoittaminen RE85 epäsopivaan ajoneuvoon on harrasteajan väärinkäyttöä. Ja jos on varaa harrastaa tuollaista, niin on varaa ajaa vaikka 98E:llä :drinking:

Toki muuten ymmärrän halun muuttaa ajoneuvo kulkemaan RE85:lla.

Ei ole muuten kaikki auton valmistajatkaan osanneet tehdä kovilla pakkasilla hyvin kylmäkäynnistettävää alkoholijuoppoa.
Kyllähän se tietenki toimii, tosin oma alfa käy huonosti jo 95e:lläkin kylmänä niin en ole viitsinyt re85 laittaa.. Pösö 1.4 koneella sieti helposti 50% seoksiakin
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Juhako kirjoitti:Eikös RE85 saa paremmin tehoa kuin E98:sta ja oktaanilukukin on korkeampi? :-D
Täytyykin alkaa harkitsemaan.
Vähemmän sieltä saa ellei tee mekaanisia muutoksia moottoriin... Ahdetut tietty taas oma maailmansa. Kestää ahtaa enemmän :twisted:

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Nyt on E85:lla tullut kiusattua vanhaa 155:a pari tuhatta kilometriä. Kulutus on kasvanut juuri sen verran, kun laskennallisesti pitäisikin eli 25-30 %; bensalla mennään pikkuisen alta 8 litran satasella (keskiarvo viimeisen 8 vuoden tankkauksissa 7,9 litraa satasella) ja E85:lla 10-11 l/100 km. Molemmilla polttoaineilla kilometrit ovat kertyneet pääasiassa Tampereen kehätien ajelelemisesta 110 km/h mittarinopeudella. Etanolilla kilometri taittuu tällä kulutuksella noin 11 sentillä ja 8 litran bensankulutuksella laskien 95:lla olisi kilometri maksanut noin 14 snt. Laskelmissa käytetyt litrahinnat (esim. 27.8.2012: E85 1,099€/l ja 95E10 1,749€/l) ovat Nokialta ABC Kolmenkulman automaattiasemalta. Eli kyllä etanolibensa hiukan halvemmaksi tulee, 30000 km vuosisuoritteella tuo 3 snt/km tarkoittaa 900€ säästöä.

Polttoaineen suodatin tuli vaihdettua. Vanha oli puhaltamalla testaten aika tukossa uuteen verrattuna. Täytyy vielä tehdä suodattimelle ruumiinavaus, niin näkee millaista kuraa sieltä oikein löytyy. Pakokaasut mittautin puhtaasti mielenkiinnosta ja vertasin lukemia alkukesällä katsastusta varten otettuun testiin. Käytännössä päästöissä bensan ja E85:n välillä ei ollut eroa yhtään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kysymys: onko siellä järkevänhintaista bensaa tarjolla? :) 95E10 jos hintana on 1,729, en siihen koskisi pitemmälläkään tikulla (jos ei ole autoa, mikä ihan oikeasti kuluttaisi sitä suhteessa vähemmän kuin 98ia). Meinaan vieläkin sitä, että 156 söi ennen e10-bensaa ysivitosta reippaasti litran enemmän sadalla kilometrillä, ja täällä saa 98E5:ttä vieläkin "vain" 1,764 pintaan... 13,83eur/8litraa vs. 12,34eur/7litraa per 100km, joten jos 155:ssä erot on samaa tasoa, olisi 98E5 12,3snt/km. En nyt jaksanut lukea koko ketjua läpi, että oliko tästä puhuttukin jo vai ei... :roll:

PS.
Tiedän, ettei kaikki moottorit syö 98ia vähemmän. Tiedän myös, että ainakin 156:n tessu näin tekee ja ero on huomattava. (Testattu siis ennen E10iä).
En tiedä, mitenkä vaikuttaa tuossa flexifuel-koneessa käytännössä.

Joka tapauksessa, hienoa testiä - jos ei ongelmia ole jatkossakaan, siinähän tulee sitten edukkaammalle menovedelle soveltuva kulkine!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Nyt vihdoin alkaa saamaan E85 ainetta myös näillä leveyksillä, joten tilasin muutoksen perheen Saabille Flexfueliksi. Minulla on kaksi ecua autoon, joten lähetän "viriecun" uudelleen ohjelmoitavaksi. Ecun vaihto kestää noin 10 minuttia ja ohjelmointi maksaa 150 €. Auto muuttuu flexfueliksi sekä saa samalla 90 heposta lisää vakioon verrattuna sekä vääntöä tulee lisää 120 Nm. Liian helppoa. :roll:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Eero
Viestit: 2840
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Varsin helpon kuuloista...onko Saappi alunperin 150hv versio?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kyllä vain. Aika matalaviritteinenhän tuo on vakiona, vaikkakin ihan hyvin vääntävä.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Ape »

Millaset bensalinjat näissä 156:ssa on, kun toi boksi pitäs alkaa asentelemaan pikkuhiljaa..?
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

hagger16 kirjoitti:Kyllä vain. Aika matalaviritteinenhän tuo on vakiona, vaikkakin ihan hyvin vääntävä.
Kaverilla on ilmeisesti samat muutokset tehtynä ja kehui kovasti. Ei ole ongelmia ollut Saabissa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Alfa 156 biopower ensikokemukset

Viesti Kirjoittaja Ape »

Nyt on 156 pellin alla Bioadapter 3.1 asennus oli helppo: suuttimen liittimet irti, boksin liittimet kiinni suuttimien ja ecun väliin, sekä maajohto kiinni. virrat tulee ecusta.
Ensisauhut: kun päräytin auton ekan kerran käyntiin "auto" modella niin auto kulki paremmin, mutta sai ihan liikaa soppaa ja haisi ihan uudenvuoden raketeille. Sen jälkeen vaihdon moden pelkkään bensaan, kun tankissa olikin 95e10 sen jälkeen heitin testilenkin niin mielestäni auto kiihtyi jopa paremmin, kuin ilman boksia. Tyhjäkäynti muuttui oudoksi pihaan palatessa ja aaltoilevaksi. Sen jälkeen kävin vähän polkemassa ja ajattelin, että tarvii jonku totutusajon niin sehän sitten rupes toimiin oikein hyvin.
Seuraavana päivänä pääsinki jo tankkaamaan puhdasta Etanolia tankkiin mitä nyt vähän bensanjämiä oli tankissa. Autohan hyytyi jo tankkauspisteelle, kun jouduin laittaan virttat päälle muuttaakseni boksin ohjelman automaatille ja tuossahan on kylmäkäynnistys modi joka menee päälle, jos pitää virtoja päällä 5sek tai allekkin ja syöttää 1min jotain 20% enemmän soppaa. Hävetti ihan perkeleesti lähteä siittä rykien ja yskien, mutta minuutin pitkän kaasuttelun ja odottelun jälkeen uskalsin lähteä ajamaan niin pientä rykimistä oli, ja pikkusen pelotti miten äijän käy :shock:
No 45km lenkki kotiin sujui hyvin ja alaväännöt tuntui selvästi paremmilta.
Kotipihassa sitte ihmettelin tyhjäkäyntiä joka seilas, kuin ralliautossa 700-1300 kierroksien välillä.
No päättelin, ettei auto ole vielä "tottunut" niin päätin lähteä polkemaan niin yllätys oli kova, kun auto veti alhaalta asti hinosti ja autoon oli tullut tehopiikki 6000 kierrokselle, jota olen autossa kaivannutkin suupielet kääntyi hymyyn, kun pitoa ei ollut nimeksikään edes kolmosella 8)
Lähin sitten töihin ja otin varuiks lohkolämppärin piuhan mukaan ja auto starttas hienost ja eikä olis edes Etanolilla huomannut ajavansa paitsi, että potkua oli kivasti enemmän.. Sen pituinen se tyytyväinen olen 85dollarin ostokseeni. :)
Kerran Alfa aina alfa?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Nyt raportoi ahkerasti tuosta modistasi, itseä on kiehtonut tuo modaaminen 166:Seen. Ajan aika-ajoin
pidemmän pätkän pohjois suomeen jossa 85sen saanti on vähän heikkoa joten varsinkin toiminta sekatankkauksella
kiinnostaa...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No eihän tuo kovinkaan murheettomalta kuulosta, lisää raporttia odotellessa.

Ilmeisesti auton polttoainelaitteisiin et ole tehnyt mitään muutoksia?

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Ilmeisesti tuokin värkki haluaa polttoaineeksi joko/tai. Eli seka-aineksella ei ymmärrä säätää..?

Ilmeisesti tarviis (ainakin) laajakaistalambdan, että ymmärtäisi pakopuolelta "nuuhkia" polttoaineen laatua? Ja vissiin kai tankkiinkin jonkun..?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

"Auto mode: there is no need for any attention from the driver. The fuel injection system is automatically adjusted for the fuel that is being used (gasoline, E85, or another mixture) by the stock lambda sensor."

Kyllä valmistaja väittää että osaa säätää myös seokselle, miten sitten todellisuudessa on niin kuka ties. Näistä kun ei oikeen tiedä onko faktaa vai mainospuheita. Kokemuksia tarvii lisää ;)

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Riittääkö tuon toteutuneen seoksen seuraamiseen pelkkä lamdba-mittari..?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Epezi kirjoitti:"Auto mode: there is no need for any attention from the driver. The fuel injection system is automatically adjusted for the fuel that is being used (gasoline, E85, or another mixture) by the stock lambda sensor."

Kyllä valmistaja väittää että osaa säätää myös seokselle, miten sitten todellisuudessa on niin kuka ties. Näistä kun ei oikeen tiedä onko faktaa vai mainospuheita. Kokemuksia tarvii lisää ;)
Mistä tuo boksi tietää mitä se lambda mittaa?

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Pitää laittaa tuon Saabaksenkin kokemuksia tänne. Homma oli niin helppoa ja halpaa kuin pitikin. Tai no halvempaa.. muutos maksoi 95€ postikuluineen. Auto kuluttaa vähän enemmän (sitä tosin ei ole vielä riittävästi kokemusta), tankillisen saa reilusti halvemmalla ja auto käynnistyy kylmänä vähän huonommin. Hauska efekti on armoton viinan käry auton käydessä kylmänä. Siinä herkimmillä alkaa jo suu napsamaan..
Tehon lisäys oli vähintään riittävä. Tallaa ei kärsi lyödä pohjaan alle 60km/h, mikäli ei halua rengaskaupoille het kohta..Sitten automaatti tuntuu kelaavan vauhtia ripeästi ja loputtomasti.. Ihan kiva, kun ottaa huomioon, että lähtökohta on automallin laiskin versio. Vääntää väkisin suuta virneeseen. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuomas K kirjoitti:Mistä tuo boksi tietää mitä se lambda mittaa?
Moottoriin kun syötetään etanolia bensan sijaan, mittaa lambda seoksen olevan liian laihalla, jolloin moottorinohjaus lisää ruiskutusmäärää ja tästä boxi huomaa että aine muuttui. Meniskö jotenkin näin?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kuulostaa vähän epämääräiseltä :)

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eikös nuo boksit ole itsekin lambdassa kiinni, tai siis auton lambdan ja ECU:n välissä?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuomas K kirjoitti:Kuulostaa vähän epämääräiseltä :)
No sitähän se, samapa tuolla sinällään miten se toimii kunhan toimii. Kysymys onkin se että toimiiko? :silly:

^ei ole, tulevat ainoastaan ruiskusuuttimien väliin.

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ulkoiset boksit eivät yleensä ole lambdassa kiinni. Pelkästään suuttimien johtosarjassa. Ja niillä ei ole mitään hajua mitä polttoainetta käytetään. Käytännössä vain rikastavat seosta jonkun prosentin että auton oma ecu pysyy jotakuinkin kartalla.
Eli eivät tee mitään muuta kuin ruiskutusaika sisään ja sama +25% ulos. Ja jos vahingossa laitetaan puhdasta bensaa niin kone käy tautisen rikkaalla ellei nappulasta ohiteta boksia.

Ohjelmalliset muutokset voivat (ja varmaan ovatkin) huomattavasti parempia.

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Ape »

No niin. Ekat käynnistykset ilman lämmpäriä niin eihän se ekalla lähtenyt.. Toisella sitten lähti. Kylmänä pientä nykkimistä esiintyy, mutta tämä korjaantuu kaasua painamalla :) Lähtee yllättäen kylmänä, kuin normaalisti ois lämmin kone bensalla ei nyi tai mitään. Bensaa lorotin sekaan jonku litran niin sitten toimi jo aivan täysin.

Auto haisee melkosesti lasinpesunesteeltä ja höyryä tulee ptuksesta lähes aina ja moottorinlämmöt ei nouse etanolilla ajaessa edes 90 asteeseen. Lämmintä silti tulee hyttiinkin. 20 eurolla olen päässyt bensalla n. 180km ja Etanolilla tuli melkein 300km mittariin maantieajoa, että selvää säästöähän tuo on vaikka kulutus on selvästi kovempi.
Olen siis ajanut "automaatilla" kokoajan koska on aina vähän bensaa ollut seassa. Mitään muutoksia en ole autoon tehnyt tuon boksin lisäksi
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Ape »

Nyt taitaa olla lähes täyttä tavaraa tankissa ja käyntiin jo hankalampi saada jos pakkasta vähääkään.. Lämppärin nokassa ei ole ollu ongelmia "vielä"
Polttoaineenkulutus selvästi noussu ja alkaa tuntua vähän epämielekkäältä koko touhu, kun kylmänä nykii ja rykii ja ei lähe varmaankaan ekalla käyntiin ilman lämppäriä. Bensaa aattelin tankata enskerralla niin jää nuo nykimiset pois.
Pakoputkesta tulee melkosta usvaa ja haisee ihan Lasolilta :-D Lämpömittari heiluu jatkuvasti 70-90 asteen välillä, eli kone ei pääse edes normilämpöihin, että tällästa. :new-alien:
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Ruåtsissahan flexifueleita on tehty tiettävästi tehdasasennuksina Volvoihin ja Saabeihin jo viitisen vuotta? Onko porukalla kokemusta noiden kylmäkäynnistyvyydestä ja käyttöominaisuuksista?
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Jos olen ymmärtänyt oikein niin Etanoli tarvii huomattavasti enemmän kylmärikastusta kuin bensa. Juuri tuosta syystä lämpimässä
tuollainen suutinten eteen tuleva boksi voi toimia OK mutta se ei tiedä moottorin lämmöstä mitään niin kylmärikastus menee
pieleen talvella.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Bisci kirjoitti:Ruåtsissahan flexifueleita on tehty tiettävästi tehdasasennuksina Volvoihin ja Saabeihin jo viitisen vuotta? Onko porukalla kokemusta noiden kylmäkäynnistyvyydestä ja käyttöominaisuuksista?
Rankempiin talviolosuhteisiin on valmistajien suositus sekatankata näitä perusbensoja, jotka sisätävät siis biokomponenttia enintään sen 10prossaa. Eli ei netkään ihan täysin ongelmattomia taida olla starttaamaan kun mennään -25 ja kylmempään.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jep, kylmäkäynnistyvyys huomattavasti huonompi. Toinen huomion arvoinen seikka on kulutus etenkin lyhyessä kaupunkiajossa. En ole koskaan kauhean tarkasti tätä seurannut, mutta veikkaan kulutuksen nouseen kyseisessä ajossa jopa kolmanneksen.. Matka-ajossa ero on pienempi.

Eli, jos muutos ei olisi ollut tuohon Saabiin ollut niin helppo, halpa (95€) ja toimiva, samalla ei olisi tullut haluamiansa lisäheposia ja jos ei oteta huomioon olemattomia päästöjä, niin aika turha tuo muutos on.

En vaivautuisi tekemään muutosta, etenkin jos ei ole tarkkaa käsitystä mitä muutos autolle aiheuttaa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin