Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Pesin ja vahasin Lancian. Juotiin liikaa kahvetta ja kun oli muutama tunti turhaa aikaa niin päätettiin napata kansi ylös projekti Citruunasta......(C5 farkku, kansivamma, ostettu naurettavalla summalla...)....Yks nosturi ois makuulla ja tarttis uusia vaijereita + muuta mut ehkä sit ens viikonloppuna.... Näin sen lauantain voi myös viettää. Aikas mieltä rauhoittavaa "pikku puuhastelua"....Parhainta rentoutumisaikaa siis! :-D
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^nyt ei kyllä -HH- saa nukuttua, on toi niin maukas. 8)

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

stoichiometric kirjoitti:^^nyt ei kyllä -HH- saa nukuttua, on toi niin maukas. 8)
No, toivotaan ettei sentään yö unet mene. :lol:

Joo, eipähän öljyt likaannu ainakaan lohkon epäpuhtauden vuoksi. Sisäpuoli ja kanavat on saman näköiset.

Melkoisesti sitä tunkiota vaan lohkoon kerääntyy. Sisäpuolellakin on sellaisia koloja ja "hyllyjä" joihin vuosien mittaan kerää tavaraa.
Samoin vesitila, ja etenkin sen "pohja" oli korroosio ym. kovaa kökköä kerännyt.
Luulisi jollain tavalla näkyvän jäähdytys ominaisuuksissakin... :roll:

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^pari mottia (vain :oops:) olen oikein työpöydällä purkanu ja ehjänny/koonnu, niin siltikään en ole huomannut/kiinnostanut tutkia paremmin vesitilan mökkötasoa. :oops: Elikäs paljonkos sitä paskaa oikein siellä oli? Liittyy siihen, ku olen jtässään 3 kertaa vaihtanu nesteet, kerran puhdistusmömmön kera ja huuhtelulla, niin silti ny juur viimesimmällä kerralla edelleenkin oli mukavasti selvää ruostetta nesteessä. :)
Niin nyt viimesellä kerralla otin vanhan nesteen talteen ja muutaman päivän seisonnan jälkeen kepun pohjalla oli kyllä aika tatina.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Ainahan se moskan määrä/kertymä on tapauskohtaista riippuen niin monesta tekijästä.
Esim. juurikin nesteiden vaihtamisesta/vaihtamattomuudesta/laadusta jne.

Ja pitää muistaa myös se että tämäkin Croman lohko on +25 vuotta vanha...
Oletan nesteidenkin kehittyneen noista ajoista.

Vesitilan pohjalla oli n. 5mm karppa. Pystypinnoissa luonnollisesti vähemmän, eli sellainen ohut kertymä.

Joskus myös on tullut vastaan niitä tapauksia kun tiivistesilikonin käytössä ei ole nuukailtu...Eli sitä yli pursunnutta irtosuikaletta on kerääntynyt ahtaimpiin väleihin muun kuonan lisäksi.

En ole koskaan nähnyt miten tehokkaasti nuo puhdistusaineet toimivat, eli minkä näköinen vesitila olisi käsittelyn jälkeen.
Mahdollista on että sitä kuonaa irtoaa vielä myöhemminkin koloista joissa virtaus ei tehokkaasti pääse huuhtelemaan.
Tapaus/ lohko kohtaisia nämäkin, riippuen lohkon rakenteesta.
Samoin se lohkosta irronnut kuona voi viipyä esim. kennoissa, jotka on ahtaampia... :roll:
Mene ja tiedä näistä. :?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no sieltä runsas 2v vanhasta jäähdyttimestä sitä tulikin, kun huuhtelin. Enpä ajatellu noiden puhdistusmömmöjen kanssa enään pelleillä.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Tarvii pientä hieromista tuon takapöntön kanssa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Komian näköistä tuppaa Kurpan tallissa tulemaan! Passivointi kruuna lopputuloksen. :-D

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Ekaa kertaa eläessäni (28v) etupään laakeri hommia, muutama kirosana (kuuluu kuulemma asiaan) paaljon apuja (käsissä ei voimat riittäny) 3h verta hikeä ja kyyneleitä, hylsyn metsästystä, surrilanka virityksiä yms yms MUTTA eipä tarvitse enää mankkaan laittaa inhottavan "jurrutuksen" vuoksi lisää ääntä :-D
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

pitkämies kirjoitti:Pesin ja vahasin Lancian. Juotiin liikaa kahvetta ja kun oli muutama tunti turhaa aikaa niin päätettiin napata kansi ylös projekti Citruunasta......(C5 farkku, kansivamma, ostettu naurettavalla summalla...)....Yks nosturi ois makuulla ja tarttis uusia vaijereita + muuta mut ehkä sit ens viikonloppuna.... Näin sen lauantain voi myös viettää. Aikas mieltä rauhoittavaa "pikku puuhastelua"....Parhainta rentoutumisaikaa siis! :-D
Ostitko C5 Rajamäeltä?

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

EmmiMaria kirjoitti:Ekaa kertaa eläessäni (28v) etupään laakeri hommia, muutama kirosana (kuuluu kuulemma asiaan) paaljon apuja (käsissä ei voimat riittäny) 3h verta hikeä ja kyyneleitä, hylsyn metsästystä, surrilanka virityksiä yms yms MUTTA eipä tarvitse enää mankkaan laittaa inhottavan "jurrutuksen" vuoksi lisää ääntä :-D
Kerrasta olen oppinut ettei pyöränlaakerin jurinaa kannata montaa päivää kuunnella...
Siinä on meinaan pitelemistä kun n. 90km/h vauhdista kuivalla asfaltilla etupyörän laakeri päättää leikata kiinni. :crazyeyes:
Asfalttiin jäi muutama metri mustaa viivaa... :?

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Pele kirjoitti:
EmmiMaria kirjoitti:Ekaa kertaa eläessäni (28v) etupään laakeri hommia, muutama kirosana (kuuluu kuulemma asiaan) paaljon apuja (käsissä ei voimat riittäny) 3h verta hikeä ja kyyneleitä, hylsyn metsästystä, surrilanka virityksiä yms yms MUTTA eipä tarvitse enää mankkaan laittaa inhottavan "jurrutuksen" vuoksi lisää ääntä :-D
Kerrasta olen oppinut ettei pyöränlaakerin jurinaa kannata montaa päivää kuunnella...
Siinä on meinaan pitelemistä kun n. 90km/h vauhdista kuivalla asfaltilla etupyörän laakeri päättää leikata kiinni. :crazyeyes:
Asfalttiin jäi muutama metri mustaa viivaa... :?
Itehän en sitä kauaa kuunnellut, mutta uskon että mies joka auton mulle möi tiesi kyllä mistä oli kyse, itsehän olin niin tyhmä etten koeajanut ahmoa ja no olisin ostanut sen kuitenkin.... Periaatteella "kaikki mikä hajoaa korjataan tai vaihdetaan uuteen" Millään muulla merkillä en enää aja.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^Ja sitten kun sama tapahtuu märällä asfaltilla ja moottoritiellä 120km/h taulussa :shock:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

EmmiMaria kirjoitti:Millään muulla merkillä en enää aja.
8)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15035
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pele kirjoitti:
EmmiMaria kirjoitti:Ekaa kertaa eläessäni (28v) etupään laakeri hommia, muutama kirosana (kuuluu kuulemma asiaan) paaljon apuja (käsissä ei voimat riittäny) 3h verta hikeä ja kyyneleitä, hylsyn metsästystä, surrilanka virityksiä yms yms MUTTA eipä tarvitse enää mankkaan laittaa inhottavan "jurrutuksen" vuoksi lisää ääntä :-D
Kerrasta olen oppinut ettei pyöränlaakerin jurinaa kannata montaa päivää kuunnella...
Siinä on meinaan pitelemistä kun n. 90km/h vauhdista kuivalla asfaltilla etupyörän laakeri päättää leikata kiinni. :crazyeyes:
Asfalttiin jäi muutama metri mustaa viivaa... :?
Täällä kuunneltu kohta 10tkm... Kun ei ole rahaa, ei ole rahaa. Vaikka itse voisi tehdä, niin tarvitsee se silti hieman jotakin, jotta sen lakrun voisi ostaa. Ääni on vielä maltillinen, joten kai tässä menee ihan OK...

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Aquatica kirjoitti:
Pele kirjoitti:
EmmiMaria kirjoitti:Ekaa kertaa eläessäni (28v) etupään laakeri hommia, muutama kirosana (kuuluu kuulemma asiaan) paaljon apuja (käsissä ei voimat riittäny) 3h verta hikeä ja kyyneleitä, hylsyn metsästystä, surrilanka virityksiä yms yms MUTTA eipä tarvitse enää mankkaan laittaa inhottavan "jurrutuksen" vuoksi lisää ääntä :-D
Kerrasta olen oppinut ettei pyöränlaakerin jurinaa kannata montaa päivää kuunnella...
Siinä on meinaan pitelemistä kun n. 90km/h vauhdista kuivalla asfaltilla etupyörän laakeri päättää leikata kiinni. :crazyeyes:
Asfalttiin jäi muutama metri mustaa viivaa... :?
Täällä kuunneltu kohta 10tkm... Kun ei ole rahaa, ei ole rahaa. Vaikka itse voisi tehdä, niin tarvitsee se silti hieman jotakin, jotta sen lakrun voisi ostaa. Ääni on vielä maltillinen, joten kai tässä menee ihan OK...
Mä säästin, hope en vääräs kohtaa mut makso vissii 100e laakerit motonetis, et ei paha ja kateelliset ne jaksaa aina papattaa siitä kuinka alfa on kallis, ei vielä ainakaan siltä vaikuta (koputtaa puuta)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Aquatica
Viestit: 15035
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Alkuperäislaatuinen SNR-laakeripaketti heikalta muistaakseni 110eur posteineen. Tai sitten postit päälle. Ja nuo väitetään kestäviksi jopa, mutta kyllähän motonettikin SNR:ää voi myydä. Kuten SKF:ää ja Mapcoa. Viimeksi mainittu onkin sitten pahinta kuraa koko maailmanhistoriassa...

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja arv »

Aquatica kirjoitti:Alkuperäislaatuinen SNR-laakeripaketti ...
Ja nuo väitetään kestäviksi jopa,
Mulla kesti 159:ssä SNR-laakeri 35 tkm.
Vettähän sinne varmaan oli mennyt kun tuommoiset jäljet laakerikuulista oli tullut.
ImageUploadedByTapatalk1392741335.078386.jpg
ImageUploadedByTapatalk1392741335.078386.jpg (160.23 KiB) Katsottu 5064 kertaa

Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hitsasin 156:sta, enkä edes omaa. Meni ihan vanhasta muistista :mrgreen: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Alfissimo kirjoitti:Hitsasin 156:sta, enkä edes omaa. Meni ihan vanhasta muistista :mrgreen: .

:roll:

katselin kun 156:tta hitsattiin ja :drinking:
Eikä ollut edes oma 156 :lol:

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Pesin auton, vedin myös pohjaan liuottimen ja suihkautin painepesurilla suolat pois. Pari pienenpientä pintaruostekohtaa löytyi, pitää hoitaa ne jossain välissä. Onkohan jo tehtaalla laitettu joku pvc-massa kun pesun jälkeen massan pinnassa näkyi osittain punaista maalisumua? Tai sitten vaan autoa on maalattu jälkeen päin... Tällä hetkellä auto on lämpimässä tallissa kuivumassa ja laitettu seisontaan :fadein:
Liitteet
WP_20140218_0012.jpg
WP_20140218_0012.jpg (102.12 KiB) Katsottu 4892 kertaa
WP_20140218_0132.jpg
WP_20140218_0132.jpg (107.48 KiB) Katsottu 4892 kertaa
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kasailin eilen hitsatun 156JTDn verhoiluja paikalleen ja vaihdon muutaman polttimon keskikonsoliin. Omasta 156sesta hioin ajovalot, korjasin vas. valon korkeudensäädön (tappi paikalleen) ja säädin valot suht. oikeaan korkeuteen. Nyt jopa näkee ajaa pimeällä. Ei hyvin mutta edes jotenkin 8)
Huomenna sitten öljynvaihto omaan kulkineeseen

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Jonzan kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:Pesin ja vahasin Lancian. Juotiin liikaa kahvetta ja kun oli muutama tunti turhaa aikaa niin päätettiin napata kansi ylös projekti Citruunasta......(C5 farkku, kansivamma, ostettu naurettavalla summalla...)....Yks nosturi ois makuulla ja tarttis uusia vaijereita + muuta mut ehkä sit ens viikonloppuna.... Näin sen lauantain voi myös viettää. Aikas mieltä rauhoittavaa "pikku puuhastelua"....Parhainta rentoutumisaikaa siis! :-D
Ostitko C5 Rajamäeltä?
Ei öle sama tapaus. Tämä ostettu asiakkaalta.....Halpa hankintahinta kuittasi edellisiä varaosalaskuja.......

Juu ja kakspilari seisoo jälleen pystyssä. "Raja"-vaijerien pujotus olikin harvinaisen vittumaista ja aikaavievää.....Lattioiden pesu ei näemmä tee hyvää ketjuille jotka kerää paskaa ja ruostuu......Yliajosilta pitänee ehkä tiivistää jotenkin?? No mutta nyt FOG (patonki....) pelittää taas hienosti ja nostaa/laskee pehmeästi :-D
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vehje kirjoitti:Pesin auton, vedin myös pohjaan liuottimen ja suihkautin painepesurilla suolat pois. Pari pienenpientä pintaruostekohtaa löytyi, pitää hoitaa ne jossain välissä. Onkohan jo tehtaalla laitettu joku pvc-massa kun pesun jälkeen massan pinnassa näkyi osittain punaista maalisumua? Tai sitten vaan autoa on maalattu jälkeen päin... Tällä hetkellä auto on lämpimässä tallissa kuivumassa ja laitettu seisontaan :fadein:
Sullahan on melkein yhtä hieno monttu tallissa ku mulla ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Purkasin 166n imu/ahtoputket ja totesin turbon olevan hajailla.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Satakuuskutoseen kivaa pikku sunnuntainäpräilyä. Vaihdekepin juuresta vivustojen kiristystä ja rasvausta(oli muuten yks pultti tosi löysällä) ja muuta pikku sipistelyä ja resonointien elminointia. Käsijarrukahvan pussikin tuli liimattua kehykseen kiinni ni ei repsota. Nää on niitä kivoimpia autohommia mun mielestä :)

Nyt menee kutonenkin kevyesti ja normaalisti silmään, ku ennen joutu nopeesti heittämään vitoselta kutoselle että meni. Pakki on edelleen vähän jäykähkö, mitä se ei ollu ennen kytkinremonttia. Oiskohan laatikon päästä jääny joku vähän huonosti.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Meinasin vaihtaa 166:een vuotavat venakopantiivisteet ja imuputkea irroittaessani se legendaarinen haitariputki repesi. Näytti jo olevankin hieman hapero.
Liekö asia vieläkin niin, että pelkkää kumiosaa ei myydä erikseen vaan aina tulee muovitötterö mukana eikä taida alle satasella irrota?

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

En oo ainakaan ite löytäny pelkkää haitariputkea mistään. 140€ muistaakseni koko härveli. Mullaki rupee olemaan jo sen verran mäskiä ja paikkoja haitariputkessa, että kohta ei konepelti mee enää kiinni :lol: Pitäis kans investoida.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Nyt voi hyvällä omallatunnolla sanoa Q4:n vaihteiston tulleen valmiiksi kun sai yhden aiemmasta passivointikuormasta unohtuneen osan paikoilleen, ja etukiinnike raudankin maalattua. :)
P2230321.JPG
P2230321.JPG (132.79 KiB) Katsottu 4532 kertaa
Samalla tuli suoritettua muutakin "mustamaalausta",eli ruiskulla puolikiiltävää polyuretaania pintaan:
P2230309.JPG
P2230309.JPG (128.06 KiB) Katsottu 4532 kertaa
Moottoriakin tuli varovaisesti kurkisteltua, ja ainakin toistaiseksi kaikki näyttää silmämääräisesti hyvältä. :)
Toivottavasti myös sen jälkeen kun alakerta on purettu.
Galleriaan tyhjennetty taas kameran muistikorttia: http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/RESTORA ... 4+SERVICE/

Avatar
Aquatica
Viestit: 15035
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Klo 13:30, auto ajosillalle.
Tehtävät:
- Takatukivarsien (poikittaiset) vaihto
- Kaikkien k.o osien kiinnityspulttien ja mutterien vaihto
- Koiranluiden vaihto
- Aurauskulmat kohdilleen

Ja mitenkäs se sitten taas menikään... *huokaus*.
Kuten arvata saattaa, oli iskarijalan läpi menevät pitkät pultit jumissa. Isosti. Ja uskomattoman, käsittämättömän ja järjettömän tiukassa. Asiaa ei helpottanut se, että mutteri aukesi kiltisti - kun itse pultti seisoi paikallaan kuin hitsattuna. Ei auttanut rasva, ei lämpö. Ja koneella ei päässyt pyöritystä edes yrittämään; näissä alkuperäisissä kun se kanta ei ole hylsykanta, vaan joku täysin utopistinen ajatus järkevyydestä. Eli sellainen suorakaiteen muotoinen kanta, jonka molemmat päät pyöristetty. Halkaisija (pituussuunnassa) n. 14mm, eli sellaisella lenkillä siihen kiinni pääsi. Se vaan ei lohduttanut avausta, kun vaadittua kahden-kolmen metrin jatkovartta ei moiselle avaimelle kannata edes yrittää tarjota, kun ei se kestä. 20mm hylsy oli liian iso, 19mm liian pieni - tuumakokoja en alkanut edes etsimään, sieltä olisi saattanut sopiva jopa löytyäkin...

Joten miten nämä sitten irrotettiin? Jarrusatulathan oli jo pois tieltä. Toiselta puolelta myös liukutapit... Toiselta ikävä kyllä unohtui.
Arviolta 3kg leka. Ja lekomista. Paljon, lisää ja vielä hieman. Niin kauan ja niin kovalla voimalla, että alkoi pikku hiljaa liikkumaan. Sitten kun pultti lähti liikkeelle, rasvaa öljyä lämpöä rasvaa, paljon. Ja lisää lekaa. Niin kauan, kunnes kierrepää meni iskarijalan sisään - sitten kokeiltiin liukuvasaraa. Ei onnistu, ei millään. Ei muuta kuin lekomaan pulttia takaisin kiinni ja täten repimällä väkipakolla umpeenhitsautunutta koloa auki.
Tarpeeksi monta kertaa edestakaisin tuon tehtyä, pultti käytännössä lensi pihalle. Toiselle puolelle sama, paitsi siellä tosiaan satulan alempi liukutappi meni hieman kieroksi (ihme, mutta jarrut ei laahaa ja toimivatkin ihan OK) hutilaukaisun toimesta...

No, kiire oli, joten koiranluita irrottamaan. No eihän nekään perkeleet nätisti lähteneet; 1 mutteri ei hievahtanutkaan vaan alkoi heti pyörimään tyhjää... 3 muuta mutteria LÄHES aukesivat, mutta jämähtivät reunalle. Ja rälläkälle tuli töitä. Sitten sain kelkan pöydälle ja tukivarret, pultit ja mutterit vaihdettua. Epäkeskot ei olleet tiukassa, varsinaiset "kiinteät" pultit hieman paikallansa - auttoi kun ihan vähän vasaralla napautti. Uudet palikat paikalleen, koko hässäkkä kasaan ja uudet koiranluut kiinni.

Tässä vaiheessa kello oli n. 16:45, jossa vaiheessa myös "vahti" tuli sanomaan, että 2.5min aikaa tai auto jää siihen. Tuli kiire. Kaikki hirmukiireellä vaan kasaan ja kiinni, pari tarkistusta että homma on OK ja auto pihalle. Auraus jäänee myöhemmäksi, toivottavasti huomiseen...

Joka tapauksessa autosta tuli kertaheitolla parempi ajettava. Vanhoissa poikkivarsissa oli kaikki puslat ihan viimesillä metreillään, yhdestähän jo vulkanointi oli kerennyt pettämäänkin (josta seurauksena renkaan aurauksen muutos ajotilanteen/tien kaltevuuden mukaan) ja meno oli aika vimpulointia. Nyt vaan rattia pitänee saada 5astetta oikealle ja auraukset kohdilleen... Luulisi vielä onnistuvan, kun pultit ja mutterit on kaikki tänään kiinnitetty 8)

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Tuli avattua ja putsailtua pyyhkijöiden moottori.. "ilokseni" huomasin et yksi hiili oli melko kulunu. Oli kyl hommaa ihan kiitettävästi saada pyyhkijät liikkumaan oikeille kohilleen kun kokoajan meni säädöt pieleen :lol:
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Aquatica
Viestit: 15035
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kulmiensäätö, osa2.
Nyt meni auraukset ym. heittämällä (joo, niin vissiin) rajoihin. Mutta camberi vaivaa vieläkin aika rankalla lailla... Vasemmalla puolella on ongelmia, oikealla ei käytännössä.
VE: Vasen etu, OE: oikea etu jne. Merkintä on astetta minuuttia'

VE: -1 20' (ohje: -0 59' --- -0 19'), eli negatiivista on liikaa 21'
OE: -0 40' - helposti ohjearvossa
VT: -2 02' (ohje: -1 15'---- 0 35'), eli negatiivista on liikaa 47'
OT: -1 02' - helposti ohjearvossa

Eli vasemmalla puolella on camberia reippaanlaisesti liian vähän, eritoten takana... Ideoita? Joo, tukivarret on oikein. Kyllä. 10kk takaa oli kulmalappu, jossa kaikki OK, oli siis kun oikealta edestä vaihdettiin ylä/alatukivarsi. Tätä seurasi lähes heti vasemmalla edessä ylä/alatukivarsi, jonka jälkeen kulmat säädettiin, mutten saanut kulmalappua. Pitääkin soitella pajalle, josko heillä olisi moista...

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Pikku pikku jarruremonttia. UUdet takasatulat (sisältävät käsijarrun sähkömoottorit ja olivat varmaankin maailman viimeiset...), uudet EBC:n palat ympäriinsä.....Hommahan alkaa perinteisesti Italo-autoissa sisustan purkamisella. Niin myös Thesiksessä. Kas kun Luigi on keksinyt piilottaa satuloitten piuhojen liittimet takapenkin selkänojan ja sivu"tyynyjen" taakse. Pura siis istuinosa/selkänoja/sivutyynyt ynnä muuta pientä myös kontin puolelta. Sitten satulat irti ja uudet nurkille( uusien satuloitten piuhat on kiva käydä könyämässä sisätiloihin umpipaskaisilla työvaatteilla "Fraun" nahkoja hinkaten.....)
Koska Suamen säätila suorastaan suosii auto-mobiililla ajelua, niin taka pyöräholvien huovat on mukava repiä irti saaden tuhat kiloa kurapölypaskaa niskaan ( ja pesen ne aina viikoittain :roll: turhaaaa!)
Paljon herkistelyä ja kuparia ja uudet satulat voi ajaa testerillä hollille.
Edessä ihan peruskauraa vaikkakin kuskinpuolen mäntä oli hiukan jumissa. Noo paineilmalla lähti kodistaan ja saatiin herkisteltyä, mutta mutta uusia tiivisteitä ja mäntäähän tuo vaatisi. Ja niitähän....öööö....EI saa tietenkään/varmastikaan/enedesunelmoi....eli uutta varmaankin taas yritettävä löytää.
Lopputulemana mitään ei saatu rikki, mutta takasatuloitten ilmaus tosin oli jostain syystä hiukan aikaa vievää. Nyt tuntuu toimivan hyvin. Jarrut vinkuvat tosin edelleen hieman, paljon tai vielä enemmän mutta minkäs teet. Kuuluu kai vuosimalliin, mene ja tiedä.....Käsijarrun entinen armoton sähköinen "kirahdus" on nyt enää pieni surahdus eli siltä osin valtakunnassa kaikki hyvin. Ottavat takaa tasaisesti ja ennenkaikkea yhtä-aikaisesti eli vikavalo saatiin pois muutamalla Enterin painalluksella.
Noin 8 tuntia tais mennä kun itse tuhertaa. Aina välillä menee sormi suuhun mutta hitusen kun päätän raapii niin aina on jotain saatu patentoitua. Niin myös nyt.

PS: uusia vikoja odotellessa :mrgreen: ....Ja nyt ihan sivistyneesti :drinking:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Imppasin vahaa. Tuntuhan se pinta vähän sileemmältä sen jälkeen.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Korjasin pakkivalokatkasijan ihan itte :lol: Hitto kun varaosapuljut aukee vasta maanantaina ja kova tarve oli peruutella pimeellä. Uus olis maksanu peräti 25€, joten säästy erittäin pitkä penni.

Tarvittavat välineet: Rautasaha, pieni talttapää ruuvari, putsausharja, puhdistusainetta ja kemiallista metallia(tms).

Katkasija oli siis täysin kuollut. Rautasahalla liittimen alta metallikuori halki sisällä olevaan muoviin asti, niin saa tuon purettua.

Sisältä erittäin yksinkertanen: Liukutappi painaa kuparisen kosketinpinnan napoja vasten ja jousi palauttaa sen.

Vika oli selkeä: Kuparisen koskettimen toinen pääty oli hapettunut ja huonon kontaktin takia lämmennyt --> sulattanut hieman ympärillä olevaa muovista runkoa ja jäänyt jumiin muovisen rungon pinnan alapuolelle, joten kosketusta napoihin ei enää syntynyt.

Korjaus: Puhdistaa kaikki kontaktipinnat, hio/leikkaa muovisesta rungosta sulaneet pienet nöölit pois jotta kuparisen koskettimen liikerata on vapaa. Voi vielä varmuuden vuoksi taittaa hieman kuparia kaarelle enemmän hyvän kosketuksen varmistamiseksi. Myös kaikki muut osat kannattaa putsata huolella.

Kasaamisessa käytin wurthin kemiallista metallia, jolla liimasin metallisen rungon takasin kasaan.

Toimii ku uus ja kestää varmasti saman mitä tarvikeosakin.
Liitteet
WP_20140301_023.jpg
WP_20140301_023.jpg (190.67 KiB) Katsottu 4168 kertaa
WP_20140301_004.jpg
WP_20140301_004.jpg (162.48 KiB) Katsottu 4168 kertaa
WP_20140301_007.jpg
WP_20140301_007.jpg (155.62 KiB) Katsottu 4168 kertaa

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Lisää kuvia
Liitteet
WP_20140301_013.jpg
WP_20140301_013.jpg (180.6 KiB) Katsottu 4164 kertaa
WP_20140301_019.jpg
WP_20140301_019.jpg (164.09 KiB) Katsottu 4164 kertaa
WP_20140301_021.jpg
WP_20140301_021.jpg (154.58 KiB) Katsottu 4164 kertaa

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Tämä on ihailtavaa. Juuri näin tulee toimia! Siis jos vaan osaa/pystyy/on tilaa touhuta..... Aina on hienoa kun joku kapinoi tätä nykymeininkiä "Heitä Pois Osta uusi"- kohtaan! Ja hyvä mieli kaupanpäälle.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Ja noin on myös pakko toimia jos autovalinta on Thesis?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Kyllähän toi pakkivalokatkasijan korjaus oli vaan ihan mielenkiinnosta tehty, että onnistuuko tommosen korjaus ylipäätänsä :) Mitään järkeähän tossa periaatteessa ei ole, jos miettii paljonko uusi maksaa ja vertaa sitä omaan tuntipalkkaansa. Mutta ei paha homma ollenkaan ja ihan kivaa pikku iltanäpräystä tallissa pikkupikku lonkerotölkki vieressä.

Tänään yritin keskittyä tohon huurteenpoistolaitteen sielunelämään. Ongelma mulla on se, että jos lämmöt on jossain muualla kun "Hi" tai "low", niin yleensä kesken ajon heittää "Air conditioner faulty" ja sen jälkeen lämmönsäätö/puhaltimen nopeuden säätö lakkaa toimimasta ja rupee puhaltamaan ihan tulikuumaa. Jos taas heität lämmöt johonkin 22-asteeseen ja tuon virheilmotuksen jälkeen käynnistät auton uudestaan, puhaltaa lämmityslaite suurinpiirtein tuota 22-asteista ilmaa - kunnes jonkin ajan päästä heittää todennäkösesti taas virheilmotusta. Jos lämmöt säätää täysille, ei virheilmotusta tule.

Otin ihan ensimmäiseksi raitisilmasuodattimen irti ja pesin sen. Oli aika karseessa kunnossa ja hometta näytti myös olevan. Täytyy ruveta metsästämään uutta jostakin.

Tän jälkeen otin keskikonsolista tuon 'climate control unitin' irti jotta pääsin käsiksi tuohon lämpötiloja/ilmastointia säätävään ecuun, joka sijaitsee tuon CCU:n alapuolella.

Avasin ecun ja löysin sieltä yhden pintaliitoskomponentin joka on jo valmistusvaiheessa jäänyt toisesta päädystä kolvaamatta kiinni ja oli vielä aika paljon vinossakin. Sen verta kuitenkin kosketti siitä toisesta päästä piirilevyyn, että saattaa jopa toimia, mutta varmasti aiheuttaa häiriöitä - jos ei nyt, niin tulevaisuudessa.

Kolvasin siihen sitte tommosella tarjoustalon mörkökolvilla pienen lällin tinaa, että kontakti on varmasti hyvä. Vähän kylmäjuotokseksi se jäi, kun kolvi oli mitä oli ja tinakin oli 2mm paksusta kamaa :lol: Täytyy vaikka joku päivä käyttää jossain elektroniikkaliikkeessä, että ottavat komponentin irti, suoristavat ja tinaavat kunnolla kiinni. Tai sit tossa ois hyvä syy hankkia itelle kunnon tarkkuuskolvi lämmönsäädöillä :)

Saa nähä vaikuttiko mihinkään tuo korjaus. Täytyy vielä kattoa tuo sisätilan lämpöanturi, että missä kunnossa on.
Liitteet
WP_20140302_029.jpg
WP_20140302_029.jpg (157.17 KiB) Katsottu 6464 kertaa
WP_20140302_014.jpg
WP_20140302_014.jpg (169.26 KiB) Katsottu 6464 kertaa
WP_20140302_027.jpg
WP_20140302_027.jpg (158.24 KiB) Katsottu 6464 kertaa

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja legza »

Jonzan kirjoitti:Kyllähän toi pakkivalokatkasijan korjaus oli vaan ihan mielenkiinnosta tehty, että onnistuuko tommosen korjaus ylipäätänsä :) Mitään järkeähän tossa periaatteessa ei ole, jos miettii paljonko uusi maksaa ja vertaa sitä omaan tuntipalkkaansa. Mutta ei paha homma ollenkaan ja ihan kivaa pikku iltanäpräystä tallissa pikkupikku lonkerotölkki vieressä.

Tänään yritin keskittyä tohon huurteenpoistolaitteen sielunelämään. Ongelma mulla on se, että jos lämmöt on jossain muualla kun "Hi" tai "low", niin yleensä kesken ajon heittää "Air conditioner faulty" ja sen jälkeen lämmönsäätö/puhaltimen nopeuden säätö lakkaa toimimasta ja rupee puhaltamaan ihan tulikuumaa. Jos taas heität lämmöt johonkin 22-asteeseen ja tuon virheilmotuksen jälkeen käynnistät auton uudestaan, puhaltaa lämmityslaite suurinpiirtein tuota 22-asteista ilmaa - kunnes jonkin ajan päästä heittää todennäkösesti taas virheilmotusta. Jos lämmöt säätää täysille, ei virheilmotusta tule.

Otin ihan ensimmäiseksi raitisilmasuodattimen irti ja pesin sen. Oli aika karseessa kunnossa ja hometta näytti myös olevan. Täytyy ruveta metsästämään uutta jostakin.

Tän jälkeen otin keskikonsolista tuon 'climate control unitin' irti jotta pääsin käsiksi tuohon lämpötiloja/ilmastointia säätävään ecuun, joka sijaitsee tuon CCU:n alapuolella.

Avasin ecun ja löysin sieltä yhden pintaliitoskomponentin joka on jo valmistusvaiheessa jäänyt toisesta päädystä kolvaamatta kiinni ja oli vielä aika paljon vinossakin. Sen verta kuitenkin kosketti siitä toisesta päästä piirilevyyn, että saattaa jopa toimia, mutta varmasti aiheuttaa häiriöitä - jos ei nyt, niin tulevaisuudessa.

Kolvasin siihen sitte tommosella tarjoustalon mörkökolvilla pienen lällin tinaa, että kontakti on varmasti hyvä. Vähän kylmäjuotokseksi se jäi, kun kolvi oli mitä oli ja tinakin oli 2mm paksusta kamaa :lol: Täytyy vaikka joku päivä käyttää jossain elektroniikkaliikkeessä, että ottavat komponentin irti, suoristavat ja tinaavat kunnolla kiinni. Tai sit tossa ois hyvä syy hankkia itelle kunnon tarkkuuskolvi lämmönsäädöillä :)

Saa nähä vaikuttiko mihinkään tuo korjaus. Täytyy vielä kattoa tuo sisätilan lämpöanturi, että missä kunnossa on.
Pystyykö tätä siirtämään tonne 166 ketjuun? Mulla sama ongelma ja ajattelin myös alkaa perehtymään asiaan, mutta erittäin mielelläni ottaisin valmiin vastauksen ongelmaan ja nostaisin hattua isosti.

Kuulemmahan just toi sisäilman lämpötila-anturi saattais olla hyvinkin aiheuttaja osa myös.
Sekin on aika hieno keksintö ettei ilmastointilaite resetoi itseänsä kun uudellen käynnistettäessä.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Albertolli kirjoitti:^Ja noin on myös pakko toimia jos autovalinta on Thesis?
Valitettavan usein.... :lol:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Aloittelin moottoripyöräkautta tänään tallissa. Ducati sai uuden ilmansuodattimen, pientä fiksiä katteeseen, uudet tulpat, venttiilivälysten tarkastuksen, uudet jakohihnat ja vielä ehjän tärinänvaimennuskumin mittariston taakse. Hauskaa puuhastelua, eikä ollenkaan niin vaikeaa kuin joku voisi kuvitella. Väri on paremmassa kunnossa kuin Samsung antaa ymmärtää.

Edellisellä omistajalla mopo oli kaatunut paikallaan ja kate oli poikki:
Kuva

Sulattelin palaset yhteen kolvilla ja kääntelin katteen takana olevaa apurunkoa mallilleen. Vähän parempi siitä tuli vaikkei täydellinen:
Kuva

...
Kuva

Ja tämmöinen sen pitää olla. Kansi oli sentään tallessa vaikka tötteröt oli hävinnyt matkan varrelle. Uudet ei mahdottomia maksaneet.
Kuva

Näihin riitti tarkastaminen. Neljä venttiiliä mutta kahdeksan välystä tarkastettavana. :-D Asiaan voi palata taas 20tkm päästä.
Kuva

Ja uudet remmit paikalleen.
Kuva

Vielä jäi tehtävää ennen kesää...

- Yksi bensaletku uusittava
- Ylimääräinen polttoainesuodatin pois
- Uusi polttoainesuodatin tankkilaitteeseen
- Öljyt ja suodatin
- Uusi eturengas
- Kaikenmaailman rasvailua yms.
- Vahaa pintaan

Hyvällä mallilla kuitenkin. 8)
Tein itse - säästin

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^ hyvä muistutus, pitäis kanssa tehdä 20tkm huolto. Oliskin iso huolto edessä, renkaat, jarrupalat, öljyt + suotimet, remmi....argh kun ei jaksais, jos vaan jättäis ajamatta ens kesän kun jäi edellinenkin väliin. :lol:

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Alfan häivyttyä muihin maisemiin päätin siivota koko autotallin. Muutama pahvilaatikollinen ja jätesäkillinen täysin ylimääräistä roinaa meni roskikseen. Pikkukolikoita löytyi sitäkin enemmän. Vielä lojuu seinustalla yksi 156:sen elintenluovuttaja takaovi joka täytyy järjestää romunkeräykseen.

Siellä odottaa puhtaat pinnat sitä minkä ikinäkin sinne seuraavaksi ajan - nyt voisi kuluttaa Asics lenkkareiden pohjia hetken :roll:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Korjasin GTV:n lämppärin puhaltimen moottorin. Hyvä että jaksoin käydä penkomassa kaikki laatikot, koska niiden syövereistä löytyi alkuperäinen rikkinäinen ja toinen ehjä Giuliasta peräisin oleva. Yhdestä ehjästä vääränmallisesta ja yhdestä rikkinäisestä sain lopulta yhden toimivan. Vaihdoin Hiilet ja yhden ison magneetin. Magneetit oli muutenkin irti ja ne piti liimata omille paikoilleen. Muuten päästiin herkistelyllä, ruosteenpoistolla ja putsaamisella. Enää tarttee vaan asentaa se paikoilleen. Onneksi en sitten lopulta tilannut tätä maailmalta. Kulut 0€.

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja buctu »

buctu kirjoitti:Itse vaihdoin laturin kun ilmeni vastaava ääni kuin videossa. Toki äänen metsästys meni itsellä yhden laturin verran pieleen :lol: .
Äänen metsästys jatkui ja syylliseksi paljastui kiristinrullan laakeri. Samalla kun konetta taas hieman joutui laskemaan tuli vaihdettua molemmat ohjainrullat jotka osoittautuivat olevan osasyyllisiä ääneen. Seuraavaksi olisikin edessä hehkujen vaihto...
"Too much ain't enough"

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

UupunutRomeo kirjoitti:^ hyvä muistutus, pitäis kanssa tehdä 20tkm huolto. Oliskin iso huolto edessä, renkaat, jarrupalat, öljyt + suotimet, remmi....argh kun ei jaksais, jos vaan jättäis ajamatta ens kesän kun jäi edellinenkin väliin. :lol:
Ei tuo iso homma ole, eli laiskuudella vähän huono perustella. Nuo listaamasi hommat tekee yhdessä päivässä jos oikein innostuu. Ainakin tuon 2 venttiilisen ilmajäähdytteisen V2 jakopää oli piece of cake, eikä muutkaan huoltokohteet näytä olevan kovin ikäviä.

Edellinen kesä meni pitkästä aikaa kokonaan ilman moottoripyörää niin täytyy ottaa tänä kesänä vahinko takaisin. 8)
Tein itse - säästin

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja italia »

Tuli jumpattua 155:een molemmat etualatukivarren takahelat. Oikea puoli olikin päässyt niin väljäksi että oikein kunnolla kiihdyttäessä ja varsinkin jos sen teki väännöllä eikä kierroksilla, tuppasi ravistamaan aika lahjakkaasti.

Nyt lähtee taas nätisti kuin hauki rannasta. Tai, no niin nätisti kuin tuommoinen nokivasara vaan voi lähteä.... :mrgreen:

Itse hommana noiden vaihtaminen oli mielestäni tällaiselle ihmiselle jota auton rassauksen sijaan kiinnostaa enemmän kaksipyöräisten ropaaminen, oli ihan perseestä.....

Kesää odotellessa myös HD:n muutostyöt loppusuoralla. Takaloksun modaus jonka johdosta kilpiteline valoineen sivulle. Kaikki maalattavat osat valmiina pintavärille. Uusi satula viety verhoilijalle. Sähköt pitäisi vielä vetää tonne takaswingille kilpitelineeseen valolle.

Kunhan kelit sallii pyörän liikenteeseen, otan työn alle viimein tuon 155:n ylimaalauksen.
QUORTHON 1966-2004

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Olen kerran vaihtanut pelkät helat, mutta ei siinä pääse palkoille kun koko tukivarsi on alta 60 euroa.

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja buctu »

Hieman skeptisesti suhtauduin kun Mes ilmoitti molempien nopeusanturien vikakoodit. AD:lla sattui olemaan suoraan hyllyssä Boschit joten tallille tutkimaan tilannetta.
Apukuskin puoleinen oli juuresta murtunut ja kuskinpuoleisessa oli iso vekki. Selvisi samalla miksi xenonit "outoilee". Säätöyksikön yhdistintanko on maailmalla :lol: .
"Too much ain't enough"

Vastaa Viestiin