Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Toi on hyvä. Siihen saa varavisiirejäkin. :-D

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/T ... 000035425/

Avatar
Oleino
Viestit: 1951
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

sämpy kirjoitti:Siis tuollainen
Missä tuollaisia myydään? Voisi kiinnostaa. Isosta maskista tulikin jo vinkki.
Tein itse - säästin

Avatar
Polforea
Viestit: 11222
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No jos B-raudasta ei muka löydä, niin ainakin M-rauta tarjoaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Luultavasti myös Tokmannit, Honkkarit, Motonetit, Puuilot yms.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Laadusta en sitten anna takuuta.. omat EI ole Motonetista. Eikä ole liiemmin harjaksia irronnut vaan kulunut kuten kuuluu.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Korjasin takaluukun johtosarjan. Yksi johto poikki ja kaksi parin karvan varassa.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5460
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti:No jos B-raudasta ei muka löydä, niin ainakin M-rauta tarjoaa.
Noilla B- ja M-kaupan harjoilla ei tee mitään. Harjasten pitää olla karkaistuja, ja noissa ne ei ole, tai se on tehty huonosti. Vaikka päälle päin ovat samannäköisiä, niin ero on siinä, kiillotetaanko ruostetta, vai ajetaanko se irti. Ruosteen kiillotukseen nuo on ihan hyviä. Tai toimiihan ne jotenkuten sen hetken, kunnes harjojen päät on kääntyneet samaan suuntaan, eli minuutin tai pari.

En tiedä, mistä saisi kunnollisia. Omani ostin jo edesmenneestä kaupasta, muistaakseni LUX-merkkinen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Polforea
Viestit: 11222
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

mutt kirjoitti:Noilla B- ja M-kaupan harjoilla ei tee mitään. Harjasten pitää olla karkaistuja, ja noissa ne ei ole, tai se on tehty huonosti.
Hyvä tietää, kiitos. Minä en noita punottuja ole käyttänyt, ulkonäkö tosiaan vaan on hyllystä melko 1:1 tuttu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Kuva

Autossani on 4 pin -> 3pin järjestelmä ajovalojen korkeudensäätömoottoreille.
Valoissa on 8pin -> 6pin. Toimivat eri tavoin. 3 pin säätää signaaliperiaatteella korkeutta ja 6pin valot suoraan 12v + syötetty jännite johonkin napaan.

Vaihtoehdoksi löytyi ainoastaan johtosarjan ja kytkimen vaihto. Valoja en ole siitä syystä vaihtamassa, että ne on automalliini parhaimmat, hienoimmat ja kalleimmat original valot mitä Subaru on automalliini tehnyt (samaa 2002 vuosimallia on saanut neljällä eri valoilla, riippuen onko auto japanista, euroopasta, yhdysvalloista vai rallipoluilta, joista valoista minä omistan kolmet).

En myöskään halua silvota yhtäkään alkuperäistä johtosarjaa, kun en ole tähänkään asti niin tehnyt.

No tein kolmannen vaihtoehdon, boksin joka muuttaa tuon signaalin toivotuksi jännitteeksi. Prototyyppi toimi näin irrallaan. Pitää vielä kiinnittää levy boksiin, tehdä lopulliset johdot ajovalojen ja alkuperäisen johtosarjan väliin ja koekäyttää x määrä aikaa.

Jos jatkaa toimimistaan, täytynee piirtää piirilevy sille ja tehdä kunnollinen, sen lopullisen tuotteen saa mahtumaan melko pieneen laatikkoon.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5460
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti:
mutt kirjoitti:Noilla B- ja M-kaupan harjoilla ei tee mitään. Harjasten pitää olla karkaistuja, ja noissa ne ei ole, tai se on tehty huonosti.
Hyvä tietää, kiitos. Minä en noita punottuja ole käyttänyt, ulkonäkö tosiaan vaan on hyllystä melko 1:1 tuttu.
Itse tuli tehtyä oletus, että olisivat samanlaista tavaraa, kun olivat saman näköisiäkin.

Tämmöistä tuli tehtyä tallissa, kun ei Lancia-työkalua 8043110 sattunut nyt olemaan saatavilla:
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81Sg8FOz1zgQXHmUjPr6A
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Oleino
Viestit: 1951
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

mutt kirjoitti:
Polforea kirjoitti:No jos B-raudasta ei muka löydä, niin ainakin M-rauta tarjoaa.
Noilla B- ja M-kaupan harjoilla ei tee mitään. Harjasten pitää olla karkaistuja, ja noissa ne ei ole, tai se on tehty huonosti. Vaikka päälle päin ovat samannäköisiä, niin ero on siinä, kiillotetaanko ruostetta, vai ajetaanko se irti. Ruosteen kiillotukseen nuo on ihan hyviä. Tai toimiihan ne jotenkuten sen hetken, kunnes harjojen päät on kääntyneet samaan suuntaan, eli minuutin tai pari.

En tiedä, mistä saisi kunnollisia. Omani ostin jo edesmenneestä kaupasta, muistaakseni LUX-merkkinen.
Tämän takia vähän perään huutelinkin. Ruosteenkiillotukseen mulla löytyy jo pari työkalua. :evil:
Tein itse - säästin

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alamajy »

156 SW 2004 piti kiireellä laittaa uusi tuulilasin pyyhkijän moottori. Helppo homma, kunhan saa muovit irti tuulilasin alaosasta. Molempien puolien päädyt oli ruostuneet kiinni joten niiden kanssa piti tapella.
Hinta oli 130 eur (Denso 434S) kun ei ehtinyt ebaystä tilaamaan halvempaa.
Nyt taas pyyhkii, tosin ensin lähtee alaspäin ja sitten ylös. Mutta toimii.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Jos ensin lähtee alas, niin sitten jotain meni pieleen.. Mä tein saman operaation pari vuotta sitten ja taisi olla vasta neljäs yritys kun sain hökötyksen toimimaan kunnolla :wink:

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Alkaa Alfan jarruremontti olla kasassa. Hyvin se alkoi, nätisti oli joku edellinen asentaja lutrannut pultit kupariin:

Kuva

Siihen se sitten tökkäsikin:

Kuva

Ei ollut enää kiilloittamalla elvytettävissä. Eipä muuta kun uusia mäntiä tilaukseen.

Takajarruille piti tehdä erikoistyökalu:

Kuva

Toimi hienosti.

Takana ei ollut muita ylläreitä kun vasemmalla toinen liukutappi oli hitusen jumissa.

Loppu sitten olikin aikalailla niputtamista.

TRW:n levyissä on kivasti maalia sipaistu noihin epäoleellisiin pintoihin:

Kuva

Nyt on TRW:n levyt ja Brembon palat molemmissa päissä. Jospa noilla nyt rullailisi jonniin aikaa taas 8)

Samalla tuli alkavaa ruostetta siistittyä helman etupäästä etupyörän takaa ja asennettua roiskeläpät. Jos ei nyt saisi niin kovin kiveä se helman pää. Noveroxia ja maalia ennen läppien laittoa.

Seuraavaksi olisikin jakopää edessä, mutta tuon taidan antaa liikkeen tehtäväksi.

Mulla on rälläkkään tuollainen kuppimallinen kierreteräsharja. Kerran sillä ajelin vain suojalasit päässä ja yksi rautalanka törrötti kohta poskessa pystyssä. En kyllä muista mistä tuon ostin eikä se jatkuvalla syötöllä lankoja sylje. Brutaali ja kunnioitusta herättävä kampe kyllä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kannattaa tarkistaa kuppilaukan max-kierroslukema. Mulla on sellainen kuppi, joka on rälläkän M14 kiinnityksellä, mutta max-kierrokset on jotain 5000-8000rpm. ja rälläkkä ottaa reilusti enemmän. Alkoi kupin harjakset taipumaan keskipakovoiman takia ulospäin ja piikit irtoilemaan. Sitä ei kyllä uskalla enää käyttää. Ihmettelen vain, että mihinköhän koneeseen moinen kuppilaikka on tarkoitettu.

Avatar
Tiige
Viestit: 2849
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Onhan niitä olemassa rälläköitä joista saa säädettyä kierrosnopeutta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

^^Iso 230mm rälläkkä on jotain tuollaista kierroksiltaan.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alamajy »

_rico kirjoitti:^Jos ensin lähtee alas, niin sitten jotain meni pieleen.. Mä tein saman operaation pari vuotta sitten ja taisi olla vasta neljäs yritys kun sain hökötyksen toimimaan kunnolla :wink:
Ajattelin ihan samaa eli että linkkisysteemi olisi yhden pykälän pielessä. Mutta tänään tuo olikin korjaantunut itsestään ?? Eli nyt pyyhkimet menee ihan alas parkkiasennossa ja sitten taas lähtee heti ylöspäin. Ihmeellisiä nämä alfat! Mitään en siis korjannnut.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja _rico »

alamajy kirjoitti:
_rico kirjoitti:^Jos ensin lähtee alas, niin sitten jotain meni pieleen.. Mä tein saman operaation pari vuotta sitten ja taisi olla vasta neljäs yritys kun sain hökötyksen toimimaan kunnolla :wink:
Ajattelin ihan samaa eli että linkkisysteemi olisi yhden pykälän pielessä. Mutta tänään tuo olikin korjaantunut itsestään ?? Eli nyt pyyhkimet menee ihan alas parkkiasennossa ja sitten taas lähtee heti ylöspäin. Ihmeellisiä nämä alfat! Mitään en siis korjannnut.
Jos se on kahdessatoista vuodessa oppinut fiksuksi :mrgreen:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Aamupäivällä korjattu kiveniskemä uuden työauton tuulilasista. C-bright osoittautui toimivaksi ja iskemä hävisi lähes täysin. Toisaalta kiveniskemä ilmestyi 5 minuuttia sen jälkeen, kun olin ostanut kyseisen lasinkorjaussarjan Alajärven Halpa-Hallista "kaiken varalle".

Yritetty liki tunti emännän kanssa saada 156 hammastankoa sopimaan rattiakselille, itse auton alla ja emäntä ohjaamossa. Tuohan hajosi viime kuussa suoritetun kansiremontin jälkeisellä koeajolla, johtaen täyteen etuakseliremonttiin. Sivun alussa näkyy 4.11. kirjoitettu onnellinen viesti. kun kansiremontti oli likimain valmis. Siitä on sitten jatkettu vaihteeksi auton alapuolella. Lopulta kiskottu narulla hammastanko ylös pysyvästi ja sain itse naputeltua akseleita n. puol senttiä limittäin. Osui rattikin keskelle suoraan, joten ei tarvinne sitä purkaa ja säätää asentotunnistinta. Pitää laittaa apurunko paikoilleen että on ohjausnivelelle vastetta ja sitten naputella pohjaan. Tuolla polkimien takana ei pääse oikein millään käsiksi niveleen, edes kahta kättä tuonne ei saa lyömä-aseesta puhumattakaan, purkamatta ensin jotain poljinta pois tieltä. Mutta ei tuon noin hankala pitäisi olla, joten lienee kunnostetun hammastangon spooreissa jotain sanomista.

Sanoisin että ihan kaikki huolto-toimenpiteet 156:een on totaalisen perseestä. No uusitut letkut on nyt liitetty hammastankoon, hiottu rälläkän teräsharjalla jarrukilvet ja kallistuksenvakaaja, josta porasin puslat irti. Olisi vakaajan puslien vaihtokin aika veemäinen homma, jos ei olisi ollut apurunko kokonaan irti. Vakaaja maalattu vasta kertaalleen, apurunko maalattu kahteen kertaan ja uudet tukivarret + rt-päät myös maalissa. Ehkä tuo vielä kasaantuu, onneksi pistin kotteron käytöstäpoistoon. Seuraavalla koeajolla luultavasti hajoaa vaihteisto tai sekoaa sähköt.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8684
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei kannata sitä rattiakselia vielä lyödä ihan pohjaan asti ennenkuin on renkaat suunnilleen suorassa. Kyllä sen itse olen kohtuu kivuttomasti aina saanut akseliin paikalleen booreilleen, kun ensin on saanut akselin ohjaamon puolelle. Minäkin mahdun jalkatilaan laittamaan akselin paikalleen ja lyömään vasaralla ilman yhdenkään polkimen tai penkin irroitusta, kun ensin on kääntänyt rattia sopivasti, jotta saa sopivan vastepinnan akselin sivuun siitä pultin läpiviennin yläpuolelta.

e: eikä kannata lyödä pohjaan asti sittenkään, sillä pultin ura ei ole silloin kohdallaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Liitoksessa on irrallinen t-mallinen osanen, jonka pitäisi pysäyttää nivel sopivaan korkeuteen?

En mä ainakaan saanut tuonne vasaraa mitenkään, haarukkapäällä sai kaasupolkimen takaa vähän naputettua nurkkaan, mutta käytännössä piti naputtaa akselin liukuosaan, joka kulman takia ei tietty välity niveleen kovinkaan hyvin. Mutta tuurnalla tms pääsee kunhan on takana jotain mitä vastaan naputtaa. On tosiaan yllättävän tiukka, nivel ei ruuvarillakaan juuri auennut tai ainkaan helpottanut. Mutta ei näitä pitäisi olla kuin yksillä spooreilla eikä olisi muuten mennyt tuonkaan vertaa.

Niin oletan että hammastangon liike on symmetrinen? nyt on laita-asennoissa ratti symmetrisesti, joten oletetusti osui keskellä vaikka näin yritinkin.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^siinähän se nyt hyvä on :-D Laitoito muuten pikkukoneen vai isolohkon, vähemmän kääntävän hanmmastangon?
"puhun niin totta kuin osaan"

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Enpä oikeastaan tiedä, kun en raaskinut investoida TRW tuotteeseen joissa selkeät tuotekoodit. Tässä ei taidettu mainita V-koneita listalla, mutta kuka näistä halvemmista kunnostetuista tietää kumpia ne lopulta on. Kunhan nyt pyörät kääntyisi ja öljyt pysyisi sisällä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11222
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kasasin oikean etuoven pahvin paikoilleen, ajoin veekuutoisen ulos ja veekahdeksaisen sisään. Kotvaa myöhemmin ajoin veekuutoisen kaverin varastotilaan talvisäilöön.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Löysin sittenkin jo hukkaamaksi luulemani kiinnittimen lumihangesta ja pääsin laittamaan vastamaalatun apurunko-vakaajakompletin Alfan keulalle. Samalla kiinnittyi hammastanko lopullisesti sekä vaihdekeppi-käsijarru tukilevy ja moottorin takakannake.

Sitten alkoi varpaat jäätymään toppasaappaissa "tallissa".

Vielä olisi pakosarja/haitariputki asennus että voisi kokeilla käyntiin. Sen jälkeen tietty eturipustusten ja jarrujen kasaus. Jarrukilpien putsaus ja maalauskin on vielä kesken.

Edit: iltapuhteina jarrukilvet ovat nyt kertaalleen maalattu. Tiedä sitten kuinka helposti noita saisi uusia, mutta nämä on nyt pelastettu vähän kuin "viime metreillä" että riitti vielä puhdistus. Maalin kestävyydestä kuuman jarrulaikan vieressä ei ole kokemusta, mutta näinpä sekin selviää

Avatar
Eero
Viestit: 2847
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon tässä viikon aikana värkkäillyt 33:sta talviajoon sopivaksi. Nyt olis alla Contin nastat (kun ei ollut kitkoja tyrkyllä) ja sisälämppäri on asennettu. Varapyörän kotelosta löytyi pari reikää ja ne ovat nyt avattu ja peltiä vaille valmiit.
Kylmähän tuo on ja rengasmeteli infernaalinen, mutta kone pelaa hienosti eikä nikottele ainakaan pienillä noin kymmenen asteen pakkasilla.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

En ehtinyt talliin ollenkaan. Ajattelin aamulla hieman aloittaa Kiinasta saapuneen 3D-tulostimen kasausta, mutta koko päivähän siinä sitten tuvan puolella vierähti. Yllättävän kivuttomasti masiina lähti toimimaan, kuva ja video ensimmäisestä koekappaleesta. Kappaleen halkaisija 45 mm. Ajatus olisi hyödyntää tulostinta valumallien teossa.

Kuva

https://youtu.be/8trF6onntQE

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Vaikuttaako miten hyvältä vehkeeltä tuo ostamasi? Ei näytä olevan kovin pahan hintainen. :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Varsinkin hintaansa nähden (140e kotiin kannettuna) tuo on mielestäni oikein hyvä. Runko on vähän heppoinen mutta riittävä ja ulkoasu on aika kotikutoisen oloinen. Työläs kasattava mutta toisaalta se oli aika koukuttavaa puuhaa, aivan kuin olisi leegoja kasannut :lol:. Kasausohjeet oli Youtubessa ja niistä näki selkeästi kaiken, ei tarvinnut raapia päätä missään vaiheessa. Käytin jonkin verran aikaa tulostusalustan säätöön ja ilmeisesti se onnistui hyvin kun lähti heti toimimaan. Mukana tuli vain 10 metriä lankaa ja ne alkaa olla jo käytetty kokeiluihin, laitoin tänään reilun puoli kilometriä tilaukseen niin riittää hetkeksi :silly:

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Miulla osu tuota googlatessa tämmöinen teksti vastaan:



My two best tips for improving this printer is the following:

1. Print out a better cooling nozzle! The included one is terrible because it only blows air on one part of the printed object. When the other side doesn't receive any cooling it will warp and twist, causing your print to lift one corner. Cooling is the key for improving prints! With no cooling the outer layer will not look as good as it could with sufficient cooling.

2. There's nothing worse than a failed print! This could be caused by numerous things. However, the one major problem I experienced in the beginning was tangled filament. Basically the filament holder was not rotating smoothly enough for the extruder to pull it efficiently. The filament tangled and blocked the filament entrance, causing a failed print. That's why you have to make a better filament holder. I recommend you construct your holder by using bearings (see video).
Suoraan vaan suoraa

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Samoja juttuja tuli vastaan, paremman ilmasuuttimen ehdin jo tulostaa. Mukana tulleen pienen lankakiepin kanssa ei vielä tarvinnut laakeroitua kelanpidintä mutta kun uudet rullat saapuu niin sellainen pitää kyllä rakennella. Thingiversestä löytyy hyvin valmiita malleja niin ei tarvi edes itse piirtää.

Avatar
Maunu
Viestit: 3488
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mitä muovia tuolla pystyy tulostamaan?

Edit: YouTubessa olikin mainittu koneen malli, joten googlella sain selvitettyä.
Hyvä että pystyy PP:tä ja ABS:ää tulostamaan, jos täytyy tehdä autoon osia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Joo aika laaja kirjo tuossa on tulostettavia materiaaleja. PLA ja ABS on tavallisimmat joskin ABS on ilmeisesti vaikeampi saada onnistumaan. Otin nyt vain PLA:ta kun se kuitenkin riittää hyvin malleihin. Voisi kyllä tilata vähän ABS:ääkin niin voisi kokeilla tehdä jotain käyttöosaakin.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mistä tilasit tuon tulostimen ja tulostusainetta?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Tulostin tuli Aliexpressin kautta tältä myyjältä, oli tarjouksessa kun tilasin. Tuossa oli vielä hyvä puoli että sai valita toimituksen Saksasta niin ei tarvinnut huolehtia tulleista. Lankaa laitoin tilaukseen Prentalta

Avatar
jargon
Viestit: 597
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jargon »

Eilen vaihtui 159:iin toinen takanapa, oli hitsattu aurauksen säätöpultti kiinni kun se oli vissiin säädettäessä katkennut, ei lähtenyt kuin palasina irti..tänään aika kulmien säätöön, tällä kertaa veloituksetta kun eivät viimeksi kertoneet että oli jäänyt säätämättä takaa tuon pultin takia, enkä itse hoksannut vaatia raporttia säädöstä josta tuon olisi heti huomannut..

Avatar
Ryubiken
Viestit: 64
Liittynyt: 15 Elo 2015, 09:51
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS -99
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ryubiken »

Tänään / lähipäivinä tullut pitkästä aikaa puuhattua tallissa kohtuullisesti.

Vaihdoin alatukivarret, ylätukivarret, pystyvakaajan tangot sekä jarrupalat 156:seen. Samalla kun vanteet olivat irti maalasin jarrukaliperit ja pesin vanteet kunnolla myös sisäpuolelta. Kiristin myös käsijarrun kahvan liikettä kun oli aika pystyssä.

Samassa rytäkässä kun auto kerran oli lämpöisessä tallissa tein sisä- sekä ulkopesun, vahasin ja pinnoitin maalipinnan ja tummensin mustia kumi/muoviosia alkuperäisempään kuntoon.

Nyt olis perus talvihuolto tehty kun aiemmin syksyllä vaihdoin jäähdytysnesteet huuhtelun kera sekä öljyt & öljynsuodatin.

Tällä viikolla olisi vielä edessä katsastus.
4-stroke explained: Suck, Squeeze, Bang, Blow.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jargon kirjoitti:oli hitsattu aurauksen säätöpultti kiinni kun se oli vissiin säädettäessä katkennut, ei lähtenyt kuin palasina irti..tänään aika kulmien säätöön, tällä kertaa veloituksetta kun eivät viimeksi kertoneet että oli jäänyt säätämättä takaa tuon pultin takia
Aika luokatonta toimintaa korjaamolta :roll:

Avatar
jargon
Viestit: 597
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jargon »

alfa 156 v6 kirjoitti:
jargon kirjoitti:oli hitsattu aurauksen säätöpultti kiinni kun se oli vissiin säädettäessä katkennut, ei lähtenyt kuin palasina irti..tänään aika kulmien säätöön, tällä kertaa veloituksetta kun eivät viimeksi kertoneet että oli jäänyt säätämättä takaa tuon pultin takia
Aika luokatonta toimintaa korjaamolta :roll:
Samaa mieltä, luultavasti vien tämän jälkeen vielä kulmien tarkastukseen toiseen paikkaan josta kuullut pelkkää positiivista.

Redneck
Viestit: 129
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Redneck »

No heh...kävin vähän alfaa siirtelemäs tallis edes-takas ettei mee pyörät kantikkaiks :lol: siinä kaikki mitä oon viimesen ajon jälkeen ennen seisontaa kerenny tehdä. Pesemättäki vielä :oops: No ittehä on työnsä valinnu jossa ei vapaata liiemmi ole :fist:

Katotaan keväällä kun viat on korjattu (laturin vapaakytkin ja pakosarjan tiiviste) pidänkö enää vai luopuukko :?

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5460
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eilen pistin sähköä sisään ensimmäistä kertaa ehkä 70-80-luvun. Ei noussut savua mistään.
https://1drv.ms/f/s!AiQwQq0Hz81Sg8FUWaWLS5MfHvayVw
Maajohdot ei olleet kiinni valoissa, joten parkkienkaan ei olisi pitänyt palaa, mutta nehän maadoittui sitten ajovalojen kautta tai jotain. Pitäisi varmaan sulakkeet uusia, aika surkean näköisiksi hapettuneet vuosikymmenien mittaan.

Tänään purin toisen puolen etujousituksen - vetonivel ja yläpallonivel vaihtokunnossa, muuten paikat kunnossa - ja massasin loputkin pyöräkotelot. Nyt ei tarvia talliin mennä muutamaan päivään, ennenkuin käryt on tarpeeksi haihtuneet.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Nollakelipäivät meni taas työreissussa ja tänään 12 asteen pakkasessa jatkettiin Alfan laittoa. Vasemman puolen alatukivarsi paikoilleen ja muutaman pikkujutun jälkeen pääsi ekan kerran kokeilemaan käyntiin. Ei lentänyt RedLinen tehostinöljyt mistään, joten kai tuota niputusta voi jatkaa.

Toisen puolen vetarinkumissahan ei tahtonut pysyä klemmari, putsasin rasvat huolella sikäli kun pakkasessa onnistuu ja laitoin uuden klemmarin. Jotenkin tuo kumi ei istunut täysin suoraan ei sitten millään ja niinhän se lumpsahti irti heti kun käänsi ja pyöräytti. Pitää vaan vaihtaa siihen uusi suojakumi, jos tuo on jotenkin epk, venynyt tai muotopuoli jo valmiiksi. Tietty pakkanen ja termoplast ei helpota kiristystä.

Eli jarrukilvet ja jarrut puuttuu, etuakseliston ruostesuojaus palkin sisältä ja miksei päältäkin vaikka onkin maalattu. Raidetangonpäät ja aurauksen säätö, koiranluut. Suojamuovit ja pohjapanssari. Ehkä tuo joskus jopa valmistuu, emännän Mazda koliseekin ajossa jo siihen malliin että pitäisi päästä seuraavan auton kimppuun.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No ny ois Alhva taas tassuillaan. Aurausten säätö vielä uupuu, eikä se mittaamalla noista talvipyöristä oikein onnistukaan, joten pitänee tehdä visuaalisesti sihtaamalla takapyöriin. Kyseisestä suoritteesta on hyviä kokemuksia, mutta mikään ei ole varmaa. Pitäisikö oikein harkita liikkeessä säädättämistä, kunhan saa edes ajokelpoiseksi..

Niin ja kivana yllärinä apurungolta löytyi ohjaustehostinöljyä. Mutta muutaman minuutin käytöllä sitä ei tullut lisää ja paikka on säiliön alla. Sormet ristiin että olisi vaa ohitte holahtanutta tai ilmauksessa roiskunutta, paikka ainakin täsmää. Jollei pumpun ja säiliön välissä ole jokin hitaasti tihkuva liitos, sitä ei ole vielä käpälöitykään.

Vaihdoin vetarin kumin uuteen ja se istui ihan napakasti. Tuo edellinen uusi kai sitten väljistyi kun pyöri ilman pantaa peräti 25km. Miten arvasinkin ostella noita samantien ylimääräisiä, ettei taas mene aika osien odottamiseen..

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

....jjjjja nyt ois koeajot suoritettu. Kauankos tää pikku 156 huoltosessio kestikään, syyskuusta? Viimeksi oikeasti ajettu loppukesästä kun tein vuosivahauksen. Onpahan ainakin puhdas auto näin keskellä pakkasia.

Koeajon jälkeen piti mennä siivoamaan autokatosta, että saa sinne taas muitakin autoja. Valojen sytyttäminen sammutti motivaation.. :lol:

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Vaihdoin vasemman ylätukivarren tallin edessä, eihän sitä nyt käyttöautoa mahdu tallissa sisällä "huoltaan" :D
Jep pultti oli väärinpäin eli sai irroittaa iskarinkin. No, reilussa kahdessa tunnissa homma silti hoitui, alkaa olla harjoitusta alla...

Viikonloppuna alkoi tuon vasemman ylätukivarren pallonivel kolista pahasti.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Ei tänään vaan lauantaina, molemmat ylätukivarret+ alatukivarret+ koiran luut uudet. Sokerina pohjalla lauantai iltana rupes olo olemaan kuumeinen, sunnuntai ja maanantai maattu sängynpohjalla kipeänä. Ehkä huomenna jo töihin, rupeaa tää makaaminen jo hatuttamaan.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Kolme tuntia ysikymppiä.

Enkä saanut mitään aikaiseksi vaikka koko ajan tein hommia.

Ihmekö on myynnissä..
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5460
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pistin Flavian virranjakajaan uudet rojut (konkka, kärjet, pyörijä, kansi), ajoitus jotenkuten kohdilleen, ja eikun huikkaa imusarjaan! No, konehan pyörii perhanan laiskasti, vaikka on uutta akkua ja liitokset ja kaapeloinnit tarkistettu jne. Olisikohan startti sökö? :? Startin Bosch-numero on 0001155004, ankkurin varaosanumero Boschilla on 2004011017, ja ilmeisesti samaa ankkuria on käytetty 1.2-litraisissa Opelin työntötankokoneissa 60-luvulta 80-luvulle. Kenttäkäämin Bosch-numero on 2004111057. Se taitaa olla ihan Lancia-spesifinen, mutta on niitäkin näköjään Italiassa viidelläkympillä. Ei kannattane alkaa käämimään.

No, ensin se on otettava irti ja mittailtava ja tutkailtava löytyykö jotain syytä laiskuuteen. Voi tosin tulla olemaan hiljaista tallissa jokusen päivän ajan, tyttö kun oksenteli viime yön. Mahatauti on siitä kiitollinen sairaus, että se ei juuri pidä kaikkea hyvää itsellään, vaan jakaa sitä avokätisesti lähiympäristöön.

Sytytti muuten kyllä jonkun kerran, ja putkessa paukautukset kuuluu hyvin pienessä tallissa, kun on pelkät pakosarjat kiinni. :snipersmile:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin