Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Pojan "uuteen" primeraan ABS kehän vaihto. Enää ei potki abs pumppu kevyessä jarrutuksessa ja tule abs ja esp häiriöitä moottoritienopeuksissa.
Liitteet
ABS.jpg
ABS.jpg (224.85 KiB) Katsottu 9296 kertaa
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Puhallushommia. Pikku Abarthin vaihteiston kuoret ja 2 kpl Integrale 16V:n öljypohjia.
Liitteet
WP_20170930_17_50_11_Pro.jpg
WP_20170930_17_50_11_Pro.jpg (218.07 KiB) Katsottu 9235 kertaa
WP_20170930_17_52_03_Pro.jpg
WP_20170930_17_52_03_Pro.jpg (194.64 KiB) Katsottu 9235 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Potilas kirjautui sisään. 8)
Liitteet
WP_20170930_18_05_14_Pro.jpg
WP_20170930_18_05_14_Pro.jpg (253.05 KiB) Katsottu 9235 kertaa

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Enpä oo tuon väristä ennen nähny.
Onko muuten 8v ja 16v tehty samaan aikaan vai riippuuko vuosimallista?
Ja onko niissä muita eroja kuin moottori ja konepelti?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oliko se niin, että vain 16V mallissa on takaspoileri.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

kovan onnen soturi kirjoitti:Enpä oo tuon väristä ennen nähny.
Onko muuten 8v ja 16v tehty samaan aikaan vai riippuuko vuosimallista?
Ja onko niissä muita eroja kuin moottori ja konepelti?
Värisävy ei ole alkuperäinen. Auto on kyllä alkujaankin met. sininen mutta tummempi.
8 ja 16V.tä on ainakin rekisteröity samaan aikaan, eli v.1989. Valmistuksesta en sitten tiedä, jos jätetään laskuista pois erikoismarkkinoille tehdyt 8V Cat- versioit, jotka käytännössä oli muilta osin 1:1 16V:n kanssa, paitsi kone oli 8V.
Myös Evo malleista on noita 8V- Cat- versioita.

Ulkoisia eroja 8 ja 16V:n välillä oli juurikin tuo konepelti. Lisäksi vanteet levenivät tuumalla 16V:n myötä.
Sisällä erona mittaristo.
Teknisesti moottorin lisäksi eroa vaihteiston välityksissä, laakereissa sekä vetosuhteessa. 8V 54/46% ja 16V 47/53%.
Myös ABS- jarrut astui kuvaan 16V:ssä.
Maunu kirjoitti:Oliko se niin, että vain 16V mallissa on takaspoileri.
Takalippa tuli 1991 näihin evo- malleihin.
Aiemmissa 8 ja 16V:ssä ei lippaa ole.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tuli vaihdettua 508 pösöön lämppärin kenno kun meinasi hytissä olla aika viileää syksyn saavuttua.
Työsuorituksena onneksi erittäin helppo ja halpa (80€) toimenpide. Työmäärältään ei paljoa raitisilmasuodattimen vaihtoa kummempi operaatio.

Oikeastaan sen mitä tein tallissa oli tuon tukkoon menneen kennon ihmettely kun vanhalle kennolle voisi olla käyttöä muissa projekteissa :-D
Kenno näyttää sisältä muuten ihan puhtaalta mut toi lämpökameran kuva kertonee paremmin tukkeutumisen asteen:
Thermo1 .jpg
Thermo1 .jpg (61.6 KiB) Katsottu 9094 kertaa
Kenno lämpiää näköjään enää vain vähän matkaa putkiliitosten vierestä...

Jotain kirkkaanoranssia mähmää (=jäähdytysnesteen väriä) sieltä tuli vähän ulos kun paineilmalla sitä yritin puhaltaa auki, mut ei sitä puhaltamalla kunnolla auki saanut.
Tarvii koittaa jos joku kemikaali purisi tohon mönjään.
Onko kellään hyviä ideoita mitä tuohon voisi koittaa? Sitruunahappoa tuli koitettua mut se ei purrut tohon mönjään ollenkaan.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Toi mönjä syntyy, jos lisätään järjestelmään väärää jäähdytysnestettä. Erilaisilla litkuilla oon noita koittanut pestä, mutta mitään ultimaattisen hyvää ainetta en ole tuohon löytänyt, joka tehoaisi nopeasti ja tuottaisi uudenveroisen kennon. Sen verran on tosiaan helppo vaihtaa, että on asiakkaalle edullisinta uusia kenno suorilta.

Eiköhän noita jälleen jokunen tule uusittua kelien viiletessä, niin voisi vaikka koittaa taas jotain uutta. Jos vain jaksaisi perehtyä tuon kemiaan, että mikä reaktio siinä jäähdytysnesteessä tapahtuu, niin eiköhän siihen joku ainekin löytyisi. Eri asia kestääkö se alumiini sitä... :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Kokeiles hakea viemärinavausainetta, CC Pellett (rae). On sit ihan saakelin tujua tavaraa...
Miksi? Koska väärien nesteiden aiheuttama mähmä on aika samanoloista ko tukkeutuneissa putkissa oleva smäimä. En tiedä toimisko, mut ainakin sillä saa sinkkiputket hajalle jos haluaa :D

**Disclaimeri**

Tuo tavara on sit sellasta omien kokemuksien mukaan, et hyvät kumihanskat on must. Otat iholle suoraan kontaktia vähänkin ja kastelet, niin efekti on sama kuin akkuhapolla.

Polttaa.

Paljon.


Tämä tietysti, jos tuotakin myrkkyä EI ole laimennettu surkeaksi vitsiksi 5v aikana.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Aquatica kirjoitti:^^
Kokeiles hakea viemärinavausainetta, CC Pellett (rae). On sit ihan saakelin tujua tavaraa...
Miksi? Koska väärien nesteiden aiheuttama mähmä on aika samanoloista ko tukkeutuneissa putkissa oleva smäimä. En tiedä toimisko, mut ainakin sillä saa sinkkiputket hajalle jos haluaa :D

**Disclaimeri**

Tuo tavara on sit sellasta omien kokemuksien mukaan, et hyvät kumihanskat on must. Otat iholle suoraan kontaktia vähänkin ja kastelet, niin efekti on sama kuin akkuhapolla.

Polttaa.

Paljon.


Tämä tietysti, jos tuotakin myrkkyä EI ole laimennettu surkeaksi vitsiksi 5v aikana.
Muistankos väärin, vai olikost tuo aine soveltumatonta alumiinin yms. kevytmiinien kanssa.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No perskule.

Mä muistin vaan et sinkki ei tykännyt siitä... Ei ole purnukkaa käsillä ni en voi sanoa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Miksi? Koska väärien nesteiden aiheuttama mähmä on aika samanoloista ko tukkeutuneissa putkissa oleva smäimä.
Jos olomuoto kenties onkin samanoloinen, niin kemiallisesti tuskin ovat kovin kaukaistakaan sukua. Ainakaan en usko omista hajulukoistani löytyvän kovinkaan paljoa glykoleita tai korroosionestoaineita.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Juu, se on totta.

Mut jos tavara hoitelee mm. sinkkiä, niin se saattaas hoidella myös moisia mönjiä.

**
Minä en siis tiedä kemistihommista juuri mitään....

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Juu, noi viemärinaukaisuaineet ovat yleensä lipeää mikä saa alumiinin katoamaan vähän niin kuin konetiskianeetkin tekee alumiinille.
Anodisoinnin poistoon käy kyllä hyvin.
Itse asiassa huomasin et toi kennon tökötti liukenee puhtaaseen lämpimään veteen pikku hiljaa. Kennossa kun kierrättää puhdasta vettä vähän aikaa niin hetken päästä vesi onkin oranssia :-D

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Alfa otettiin käyttöön ja kesäauto ajettiin tilalle talliin.
Käyttöönotto sujui suht helposti, kässärin vaijerit joutu vaihtamaan. Olivat jumissa jo keväällä ja eivät ainakaan näköjään itestään parantunut kesän aikana seisoessa.
Muutama jarrujen herkistelyajo tuli kesänaikana tehtyä ja hyvä niin koska jarrut ei ollu jumissa.
Samalla löysin ekan reiän takapyörän edestä helmasta....täytynee tehdä asialle jotain. :shock:
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Voisi ehkä kokeilla alkoholilla liuotusta tuon kennon kanssa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sisäisesti :drinking:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Valitettavasti kuitenkin se pitää laittaa kennon sisälle. Toisaalta ei sitten tarvitse mitään napoleonkonjakkia siihen käyttää, vaan hörppiä itse vaikutusta odotellessa. :drinking:

Jäähdytysnesteet kun on alkoholeja, niin saattaisi mömmöt liueta samaan sortimenttiin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Purin tallin pois kun oli tuuli siirtänyt sitä metrin sivu suunnassa päin Subarua. Onneksi ei tullut jälkiä.
Muutaman vuoden vanha tuo talli on ja nyt sen voikin sitten laittaa suoraan roskiin.
Pressu oli hapertunut monesta kohtaa rikki ja runkokin alkoi olla ruosteessa aika pahasti.
Ihan halvin tuo ei ollut, mutta taisi olla jotain 300e hintaluokkaa.

Seuraava talli täytyy sitten olla jo jotain kestävämpää designia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alamajy »

GTV6 etuhelma maalattu korin väriseksi. Samalla puskuria suoristettu. Peilien takaosat maalataan myös korin värisiksi.
Liitteet
ennen
ennen
gtv6_3Old.jpg (37.55 KiB) Katsottu 8618 kertaa
nyt
nyt
gtv6_1.jpg (51.06 KiB) Katsottu 8618 kertaa
gtv6_2.jpg
gtv6_2.jpg (62.09 KiB) Katsottu 8618 kertaa

Bebbu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Vaihdoin öljyt Suzukiin mp. Oli kesällä ollut kytkimen korjauksessa ja öljyt vaihdettu. Sanoin, että: 3,6litr on öljymäärä suodattimen kanssa. Tuli 4 litr ja paljonko lie vielä jäänyt koneeseen, kun öljyt vaihdoin. Ei luulis korjaamolla vaikee mitata sitä öljymäärää. Liikaa, kun on, niin se heittää sitä öljyä ilmansuodattimiin.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Maseratin uudet takasivuikkunat(paremmat käytetyt siis..)ovat olleet hyllyssä jo hyvän tovin. Tänään repäisin Hänet käyntiin parin viikon hiljaiselon jälkeen. Laakista. Hämmästyttävää.....Ajelin hallille ja aattelin jos vilkaisis miten kamala operaatio tuo sivulasien irrotus onkaan :silent: ......Ja kammottava se on on. Voin kertoa. Aikaakin meni yhteensä 30 min!! Erikoistyökaluna tarvitaan ristipää- ruuvari. Ei muuta. Ei siis mitään muuta. Avaat yhteensä kuusi ruuvia per puoli, raotat hieman B-pilarin tuulihöylää, irrotat avaus-mekanismin(takareunasta avattavat nämä..)ruuvit verhoilusta ja se on siinä. Pyydä kaveri pitämään kiinni lasista ettei tipu lattialle. Täysin käsittämätöntä. Olin varautunut irrottamaan moottorin ja purkamaan hanskalokeron sekä koko käsijarrumekanismin saadakseni nämä vaihdetuksi! :shock: ....Vanhoihin oli puraissut ruostekärpänen sen verran pahasti että alkoivat näyttää ulkoapäin jo rumilta. Repsikan lasin kehyksen alareunus oli jo aivan mätä.....Onneksi kumi ei ruostu, vaikka kuvassa näyttääkin siltä :mrgreen: joten pienen silikonikäsittelyn jälkeen nuo sisäpuolen tiivisteet kelpaavat jälleen aivan mainiosti. Lasit tulivat Espoosta vanhasta Suomi-autosta. Merkinnät ( ilmeisesti jokin valonläpäisy/tummuusaste tms??) heitti näissä "uusissa" kolmella pykälällä (47/50) mutta käytännössä ei huomaa mitään eroa. Kehys on noissa uusissa hieman kiiltävämpi harmaa mutta en todellakaan jaksa alkaa maalaamaan niitä oikean sävyisiksi. Ero on niin pieni. :-D :-D
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

pari kuvaa vielä...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Hioin GTA:n lähes täydellisesti onnistuneen lakkapinnan jälleen mataksi :evil: Se on kuin teletapeissa ikään: uudestaan, uudestaan! :lol:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Asensin vihdoin kompuraan lisäilmasäiliön (nyt 200 + 80 litraa) ja siirsin kompuran pois rengaskoneen vierestä.
Useampi foorumilainen on joutunut keskeyttämään puhumisen kun kompura on käynnistynyt vieressä.

Vielä täytyy rakennella kompuran ympärille seinät ja villoittaa ne niin rauhoittuu harrastetilat vähän lisää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja KJS »

Pitkästä aikaa jotakin autoihin liittyvää. Giulian purkua hivenen aloiteltu. Josko ensi keväänä / kesänä pääsisi peltihommiin. Talven aikana siis loppu sisusta, kone ja laatikko irti.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

Tutkin ostamieni vanteiden suoruutta, tai pyöreyttä. Neljästä vanteesta tasan neljä on solmussa, ei huono! :fist:
Onneksi ei olleet kalliit vaan harmittaahan tuo silti..

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tallissa tänään enimmäkseen työnantajani hommia, joista en nyt kuvia tänne viitsi laittaa. 8)
Lopun aikaa hypistelin Evoon tulleita vanteita. :P
Liitteet
WP_20171013_15_59_43_Pro.jpg
WP_20171013_15_59_43_Pro.jpg (189.14 KiB) Katsottu 7936 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lancia Delta Gr A Abarth R50 vaihteiston purkua.
Huomenna loput osiksi, ja pesuun.
Liitteet
WP_20171021_15_09_43_Pro.jpg
WP_20171021_15_09_43_Pro.jpg (205.69 KiB) Katsottu 7687 kertaa
WP_20171021_17_33_22_Pro.jpg
WP_20171021_17_33_22_Pro.jpg (162.06 KiB) Katsottu 7687 kertaa
WP_20171021_18_11_08_Pro.jpg
WP_20171021_18_11_08_Pro.jpg (205.66 KiB) Katsottu 7687 kertaa

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Vaihdoin laturin 156 1.8 TS:ään. Vanhassa oli ilmeisesti jotain diodivikaa tms: latasi kyllä, mutta jännite nypytti koko ajan 1-2 voltin verran, jopa ajovalot vilkkuivat havaittavasti. Yläkautta vaihdoin, eli imukotelo piti purkaa tieltä pois. Vaikeusastetta nostaa imukotelon takana oleva tuki, jonka irrotus ja kiinnitys alhaaltapäin vaatii pitkiä "tähystystyökaluja", ellei pakoputken alkuosaa irrota tieltä pois (minä en irrottanut).

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Purettiin neidon Seatin takajarrut. Kasaus jätettiin huomiseen, kun jarrumännät ei painu sisään edes vähän yli-inhimillisellä voimalla painaen samalla kun kiertää, pitää hakea hommaan tarkoitettu työkalu.

Onko kukaan purkanut tuollaisia satuloita, joita on pakko sekä kiertää että painaa samaan aikaan? Meinaan että miten ne voi fyysisesti toimia? Luulisi että painamalla menee sisään jos ei ole kierrettä vastassa ja jos on kierre vastassa (mikä selittää kiertotarpeen) luulisi sen kierteen vetävän mäntää pyörittäessä sisäänpäin. Joku hämmentävä viritelmä siellä on vaan pakko olla...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Polforea kirjoitti:Purettiin neidon Seatin takajarrut. Kasaus jätettiin huomiseen, kun jarrumännät ei painu sisään edes vähän yli-inhimillisellä voimalla painaen samalla kun kiertää, pitää hakea hommaan tarkoitettu työkalu.

Onko kukaan purkanut tuollaisia satuloita, joita on pakko sekä kiertää että painaa samaan aikaan? Meinaan että miten ne voi fyysisesti toimia? Luulisi että painamalla menee sisään jos ei ole kierrettä vastassa ja jos on kierre vastassa (mikä selittää kiertotarpeen) luulisi sen kierteen vetävän mäntää pyörittäessä sisäänpäin. Joku hämmentävä viritelmä siellä on vaan pakko olla...
Jos sen männän polkee ulos ja voitelee jarrukumirasvalla kumiosat niin menee nätisti kierittämllä sormivoimin mäntä pohjaan.
Edellyttäen että on ilmaruuvi auki.

https://1drv.ms/f/s!AmVYHHVaBarBgP9JcqCR6qnQq9v3sw

Kuvat kappan takajattuista, mutta nämähän on samat kuin 156:sessa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Polforea kirjoitti:Purettiin neidon Seatin takajarrut. Kasaus jätettiin huomiseen, kun jarrumännät ei painu sisään edes vähän yli-inhimillisellä voimalla painaen samalla kun kiertää, pitää hakea hommaan tarkoitettu työkalu.

Onko kukaan purkanut tuollaisia satuloita, joita on pakko sekä kiertää että painaa samaan aikaan? Meinaan että miten ne voi fyysisesti toimia? Luulisi että painamalla menee sisään jos ei ole kierrettä vastassa ja jos on kierre vastassa (mikä selittää kiertotarpeen) luulisi sen kierteen vetävän mäntää pyörittäessä sisäänpäin. Joku hämmentävä viritelmä siellä on vaan pakko olla...
Satulan rakenne lienee samanlainen kuin mm. Alfa 147-156-Giulietta. Jarruosa valmistajat on aika vakioita automerkistä riippumatta.
Kannattaa myös purkaa se mäntä osiin.
Männän sisällä olevan kierreholkin pitää pyöriä helposti kun otat siitä kiinni.
Rakenne on tämän tyyppinen:
https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/ALFA+R ... 27_Pro.jpg

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuossa on siis laakerointi mukana? Mun kysymykseni onkin, että mitenkä tuo käytännössä toimii. Olen itsekin nähnyt osissa (en tosin tutkinut tarkkaan, vaan vaihdettiin mäntä ja tuo holkkipaketti - enkä mä tehnyt muuta kuin pistin männän ja kumin paikoilleen), mutta vieläkään ei ole auennut mihin perustuu "paina ja kierrä" - pelkällä kiertämisellä ei mene, eikä kyllä painamisellakaan.
Tai siis menee, mutta sit ei enää toimi. :P

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuo Pelen kuvahan selittää täysin. Mäntä tosiaan pyörii kevyesti ja niin selvästi pyörii myös kierreholkki, kun kerran mäntä ei painu sisään pelkällä pyörittelyllä. Eli kierreholkki ei pyöri männän mukana vaan pysyy paikoillaan kun ne on laakeroitu toisistaan erilleen. Tarjoamalla painetta laakerointi "kumotaan", kierreholkki pyörii männän mukana ja kierähtää kierteillä sisempään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Siinä männässä voi olla vikaakin. Silloin yleensä automaattisäätökin toimii huonosti, jos ollenkaan. Sellaisessa tapauksessa kannattavinta lienee vaihtaa tehdaskorjattu satula, kun muutkin osat voi olla jo kuluneita ja itse korjaamalla säästö mitätön. Kierre ei siis ole kiinteästi männässä, vaan erillisessä palikassa, ja joskus osat ei ole toisissaan enää niin hyvin kiinni, että säätö toimisi. Kiukutteleva satula olisi joka tapauksessa hyvä purkaa ja putsata, kun ei se siitä enää paremmaksi itse tule muuttumaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

156:n takajarrujen kanssa totesin myös aikoinaan, että sitä voi kyllä pyöritellä vaikka kuinka kauan eikä se itsellään mene sisään, vaan tarvitsi tosiaan puristaa sisään ja samaan aikaan kiertää. Silloin hommasin siihen hommaan tarkoitetun työkalun, jolla se menee helposti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sehän tuossa huvitttaa - satulat (molemmat) toimii sinänsä hienosti. Käsijarru toimii nätisti, automaattisäätö toimii hienosti ja jarru muuten tuntuu toimivan hienosti. Ulompi pala oli jumissa liukupinnoissa ja vasemmalla alempi liukutappi vähän död, minkä seurauksena epätasainen toiminta ja kuluma ja palat, levyt ja liukutapit vaihtoon. Ainoa haaste satuloissa on tuo, että mäntää tarvii painaa samalla kun kiertää (mikä on ihan tunnettu asia, painetta vaan tarvii enemmän kuin odotin, eikä puoliltaöin enää innosta kikkailla, joten nyt o työkalu) - ja minua alkoi kiinnostamaan että miten tuollaisen saa fyysisesti toteutettua. Mutta noinhan se väkiste menee, jos kierreosa ei pakotetusti pyöri männän mukana.

Hetkeäkään ei tartte epäillä, että jos jompikumpi satula vähääkään takkuaisi käytössä, se olisi jo purettu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Termostaatti ja venttiilikopan tiivisteet, nyt lämpiää nopeasti eikä öljyä mene tulppakuiluihin, Nokat olivat ihan ok-näköiset, en alkanut mittailemaan...
Joko merkkihuolto oli asentanut venttiilikopan paikoilleen jakopääremontin jälkeen vanhoilla tiivisteillä, tai ei ollut aukaissut venakoppia ollenkaan, -kele.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Indiana Jones ja kadonneiden ahtojen metsästys.

Saappi kun ahtaa tai ei, yleensä ei, niin tuli tehtyä vähän vianhakua ja korjausta. Ahtopaineensäätösolenoidin johdot oli joku joskus ranettanut aika hienosti, ja sieltä löytyi abikoa ja johtojatkoa ja päin persettä tehtyjä liitoksia. Solenoidilta kun nyppäsin johdon irti jäi koko johdonpätkä käteen, kun se irtosi toisesta päästä. Rävellykset korvasin kunnollisilla liitoksilla, mutta täytyy koittaa selvittää, että miten niiden johtojen oikeasti kuuluisi kulkea. Ne kytkennät on nyt hyvin omalaatuisen oloisia, vaikka solenoidi taas toimiikin.

No, toimivalla solenoidilla ahtoa tulee isoilla vaihteilla joitakin sekunteja kerrallaan, pienillä ei sitäkään. Ennen johtojen korjaamista ahtoja tuli hyvin satunnaisesti, nyt sentään jo useimmiten kun polkaisee. Huomenna jatketaan vianhakua...

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jumissa oleva laturi pujoteltu ulos Lybrasta. Kotelo on halki, joten tuskin kelpaa vaihto-osaksi... Murjottu joskus, ja ainakaan tähän asti ei ole vaikuttanut toimintaan, kun ei ole "kantavalta" osalta rikki. Mistähän tuohonkin ehjän saisi...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Posti toi aasiasta parin €n BT -> FM lähettimen. Hillosin hattuhyllyn alle kun kontissa oli herätevirrat jo valmiina vahvistimelle. Sain pitää vanhan soittimen jonka värit sopii kabiinin muuhun värimaailmaan kivasti. Hyvin toimii, toivottavasti edes hetken :roll:

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pihalla neljään autoon talvirenkaat alle, Relluun lähivalon polttimon vaihto ja Subarun pakoputken lämpösuojaan miggi liimaa ja klemmari sirinöiden poistoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Pyöritelty yksi pultti auki.

Nyt vielä yksi pakosarjan katkennut pinnapultti pitäisi saada ulos.
Tuo on ollut näköjään pitkään poikki, mutta pitänee koittaa sitä vääränkäätisellä poranterällä houkutella.
Liitteet
Pultti.jpg
Pultti.jpg (103.37 KiB) Katsottu 7068 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Fiat Croma T.i.e;n lohkon ultraäänipesu. Menee Integraleen.
Lisäksi samaiseen projektiin tulevat venakoppa ja pakosarja tuli lasikuulapuhallettua.
Liitteet
WP_20171028_18_06_12_Pro.jpg
WP_20171028_18_06_12_Pro.jpg (180.31 KiB) Katsottu 6981 kertaa
WP_20171028_18_08_23_Pro.jpg
WP_20171028_18_08_23_Pro.jpg (174.08 KiB) Katsottu 6981 kertaa
WP_20171028_18_38_03_Pro.jpg
WP_20171028_18_38_03_Pro.jpg (147.74 KiB) Katsottu 6981 kertaa

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Macela »

Meikä vaan ihailee tota jälkeä.. :shock:

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Kuormaajaprojekti on nytkähtänyt vähän eteenpäin. Nostosylinterit on sovitettu paikalleen, kiinnikkeet hitsattu ja aisasto alkaa olla kasassa...
Liitteet
20171029_184451 (640x360).jpg
20171029_184451 (640x360).jpg (185.27 KiB) Katsottu 6848 kertaa
rakkaudesta rautaan...

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Tästä projektista kuulee mielellään enemmänkin!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Yläpuolisista kuvista voisi päätellä, että miehet rakentavat isoja juttuja. Sen sijaan minä keskityin näpertelyyn. Sain kompuralle ihan oman paikan varastossa (harrastustila). Uusi kone aiheuttaa sen, että tuonne pitää vetää uusi sähkölinja ja se 16A:n sulakkeen taakse. Easy juttu, soitto sähkömiehelle ratkaisee asian. Toinen asia, joka kaipaa hieman huomiota on paineilmalinjan rakentaminen ainakin tuon eristetyn puuelementtiseinän läpi ettei joka kerta tarvitse vetää letkua oven kautta varasto kiertäen autokatokseen. Ajatuksena olisi, että kompuralta letkulla läpiviennille ja toisella puolen seinää (ulkona) sitten letkulla kohteelle. Millaisia ratkaisuja on seinän läpivientiin olemassa?

Tyhmä jatkaa kyselykauttaan eli käytetäänkö noihin linjoihin/lävienteihin ihan vesiputkia yms... tarvikkeita?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

JiiPee kirjoitti:
Tyhmä jatkaa kyselykauttaan eli käytetäänkö noihin linjoihin/lävienteihin ihan vesiputkia yms... tarvikkeita?
Mulla on tallinnurkalla odottamassa yhdestä teollisuuskiinteistöstä purettua paineilmalinjaa, ihan vesijohtoputkia ovat. Kun vaan sais aikaiseksi niitten asentamisen, vähenis se jatkuva letkujen selvittely.. :twisted:

Vastaa Viestiin