Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ja polkimen asentotunnistin on kalibroitu varmaankin. Kuten myös kaasuläppä.

krummeh
Viestit: 75
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, 156 SW 2.0, Peugeot 107 // ex 156 2.5 V6 STW, BMW R1100RS
Paikkakunta: P-Savo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja krummeh »

Tarkoitus oli vaihtaa öljyt, mutta tuli mutkia matkaan öljypohjan propun kanssa. Ilmeisesti ammuttu laiskasti jollain pyssyllä kiinni, tai millä onkaan niin ei riittänyt ruis ranteessa avaamiseen. Ja klappia oli avaimen kanssa myös niin ei innostanut väkivaltaa alkaa liikaa käyttämään (eikä ole työkaluja jos avain pyörähtää läpi). Onneksi tuli ostettua uusi proppu niin voi liikkeessä sanoa että ei huolta, kunhan eivät öljypohjaa tuhoa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kokeile käyttää ensin öljyt kunnolla kuumaksi. Alumiini laajenee terästä enemmän. Oletuksena on siis, että öjypohja on tuota ensimmäistä.

Itse vaihdoin Jaggen automaattilaatikkoon öljyt, mutta auto jäi nosturille. Agregaatti päätti hyytyä, kun piti kissa laskea takaisin alas. Nosturi haluaa kolmivaiheista potentiaalia ja lähimpään pistokkeeseen on yli 100 metriä matkaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

JanV kirjoitti:
31 Joulu 2022, 14:06
Ja polkimen asentotunnistin on kalibroitu varmaankin. Kuten myös kaasuläppä.
Juu kyllä on opetettu poljinta ja läppää useamman kerran. Tämän jälkeen kaasu toimii taas pienen hetken ja sitten tulee taas limp mode päälle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kissa tuli alas italialaisella agregaatilla ja toimiikin kuten kuuluu.
Pohjalevy ei tässä kyllä vahingossa tipahda, kun on ruuvattu 21 pultilla kiinni, vaikka materiaali on paperinohutta.
Kestävältä tuo kyllä vaikuttaa vs. 159, jossa taisi levyjä mennä kolme tai neljä kappaletta vuosien saatossa.

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Maunu kirjoitti:
31 Joulu 2022, 12:38
Pojan Mersun kaasupoljin ongelman ihmettelyä.
...
Seuraavat vaiheet jos vika ei korjaantunut.
Kylmää/kuumaa eculle, jos vaikka joku ongelma kohta löytyisi.
Johdotuksen uudelleen vetäminen polkimelta eculle.
Viimeinen mahdollisuus toinen ecu ohjelmointiin.
Onko kaasupoljin ja/tai kaasuläppä kahdennetulla signaalilla? Tulee väkisinkin mieleen että toinen signaali häviää silloin tällöin, ja auto menee siksi vikatilaan. Auto vastaa kuitenkin kaasuun, joten koko poljin/kaasuläppä ei voi olla kuollut. Komponenttivian olitkin jo sulkenut pois osia vaihtaen. Oma veikkaus osuu johdotuksiin, ja siellä joko ensimmäiseen tai toiseen signaaliin. Huono kontakti jossain liitoksessa tai johtosarjavika.

Eiköhän se noilla listaamillasi toimenpiteillä tule kuntoon.
Tein itse - säästin

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kaasupolkimessa on pitänyt tyyppihyväksyntäsäädösten mukaan olla kaksi toisistaan riippumatonta piiriä eli eri käyttöjännitteestä syötettyä potikkaa jo sen verran pitkään, että eiköhän tuossakin ole. Hyvä arvaus Oleinolta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eilen taas yritetty Mersun elvytystä.

Putsasin kaasuläpän liukupinnat. Olivat ehjän näköiset, mutta hiilipölyä oli jonkin verran.
Kävin autolla koe lenkillä. Ensimmäiset 6 km meni hienosti ja kaikki toimi erittäin hyvin. Sitten taas auto meni tehottomaksi.

Eli korjailu jatkuu vielä. Johtosarjaa yritin tuossa jo vähän tutkia, mutta tuo ecun pään liitin on mallia v*tt*s*ata*na eikä sitä oikein helpolla pureta.
20v vanha muovi alkaa olla tosi haperaa eikä oikein ole selkeää käsitystä miten tuolta saisi pinnit irti. Toinen ongelma on kone huoneen ahtaus. Täytyisi jostain löytää reitti kaasupolkimelle, mutta kun joka paikassa menee letkuja ja kaiken maailman muovi suojia on edessä.

"Uuden" ecun tilasin jo autoon Latviasta. Oma veikkaus on että kun ecu lämpeää, niin vika tulee päälle.

Otsikon mukaan tätä ei tehdä tallissa vaan pihalla lumisateessa, joka aiheuttaa ainakin muutaman kirosanan lisää. No onhan tässä vielä muutama päivä ennen kuin poika menee taas jatkamaan opiskeluitaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja J »

Jääratavanteiden elvytystä. Levitetty 115 Spider vaati uusien vanteiden etsinnän nyt tarpeettomaksi jääneiden Saabin 15-tuumaisten tilalle. Lopulta löysin Citroenin vanteet joissa on et8. Vaativat tosin jonkin verran siistimistä…
8CEA7816-5D5C-40E0-888B-DF878992F3DF.jpeg
8CEA7816-5D5C-40E0-888B-DF878992F3DF.jpeg (229.48 KiB) Katsottu 7217 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mersun korjailut taas jatkuivat.
Autodatan ohjearvojen mukaan testasin kaasuläpän asentotunnistimen vastusarvot eculle tulevasta liittimestä.
Näyttäisi toimivan normaalisti.
Myös kaasupolkimelta tulevat volttimäärät ja vaihtelut näyttivät olevan raja-arvoissa.
Kyllä tässä kokoajan lähemmäs ecua ollaan menossa, joten vaihdetaan se seuraavaksi ja katsotaan alkaisiko auto toimimaan.
Varoiksi voisi vielä tilata käytetyn kaasuläpän 35€+pk, jos ecu ei olekaan rikki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiQ »

159:n oikea xenon meni yllättäen mykäksi ja toisella polttimolla kokeilu ei auttanut.
Puskuri irti ja umpio pöydälle. Ballastin liittimet kostuneet -> kuivaus ja toimii taas ainakin vähän aikaa.

Tuli kokeiltua myös Biltemasta uutta ballastia; sillä xenon syttyi, mutta korkeuden säätö ei ilmeisesti toimi, ei ainakaan tee kytkettäessä ylös/alas liikettä...

Avatar
HANU
Viestit: 1211
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja HANU »

Stelvioon spacerit paikalle ja BMC:n ilmansuodatin. Kiva kun sai vähän nyprätä auton kanssa.

Ei ole Ferrarista pätkäisty moottori kaunis, kun muovinpalat purkaa päältä pois.

Öljynsuodatin on kätevästi ilmanputsarikotelon alla.
Liitteet
Stelvio.jpg
Stelvio.jpg (76.4 KiB) Katsottu 6982 kertaa
QF.jpg
QF.jpg (139.58 KiB) Katsottu 6982 kertaa
Viimeksi muokannut HANU, 06 Tammi 2023, 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Teki mieli vaihteeksi ihan tehdä jotain, niin pyöräytin joutessani männyn kaatokolokiilasta tuollasen kipon. Onko sitten tarjoiluastia, koirankippo vai mikä, se jää nähtäväksi. Vähän tarttee vielä hioa ja pintakäsitellä, mutta muoto on jo ittessänsä:

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ei varsinaisesti tänään, mutta tämän vuoden puolella kuitenkin: Jäsen Alfistipohjoosesta projektitopicin "Käyttöharraste 159 2.4 Fiiiu" innoittamana asensin pienen ledbar-lisävalon 156:n keulalle. Jälkeenpäin ajatellen olisi ollut parempi hankkia numeroa pidempi lisävalo, koska en saanut tätä lyhyttä asennettua maskin aukkoon kuten alun perin suunnittelin, vaan reilusti sen taakse. Leveämmässäkin ledit olisivat olleet maskin aukon kohdalla. No, tuolla mennään. Pistevalo tuo on, mutta kyllä se hiukan alkuperäisiä kaukovaloja pidemmälle suunnattuna tien leveyden valaisee.

JTD-ledbar-kiinnitys.jpg
JTD-ledbar-kiinnitys.jpg (50.38 KiB) Katsottu 6927 kertaa
JTD-ledbar-maskissa.jpg
JTD-ledbar-maskissa.jpg (46.47 KiB) Katsottu 6927 kertaa
JTD-ledbar-päällä.jpg
JTD-ledbar-päällä.jpg (32.32 KiB) Katsottu 6927 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

TeroV. kirjoitti:
07 Tammi 2023, 21:44
Pistevalo tuo on, mutta kyllä se hiukan 156:n alkuperäisiä kaukovaloja pidemmälle suunnattuna tien leveyden valaisee.
Tämä tavoite ei ole kovin vaikea täyttää, jos lisävalo on kaukovaloksi suunniteltu :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Totta :D

Kasailin tänään puruimurin ja vannesahan, testasin tekemällä pikaisen, karkean mallin Börjeparkista:
Kuva

Olkoon nyt testissä muutaman päivän, katsotaan että toimii kunnolla eli pitää Börjen telakan paikallaan. Lopullinen versio sitten kapeammalla terällä vähän tarkemmalla suoritteella puuhun, joka ei ole halki.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vaihdoin käyttöremmin ja sen kiristimen. Tilaa oli taas ruhtinaallisesti touhuta, kuten yleensäkin. Holdenin jamppa ja Luigi ovat kyllä olleet hienoja miehiä, kun ovat nuo huoltokohteet noinkin mukavasti suunnitelleet :-D Ensiasennetussa kiristimessä luki komeasti made in Canada ja samalla fontilla luki sama uudessa inassa, eli alkuperäis valmistaja onpi ollut. Oli sitten ensimmäinen ja viiminen meylen remmi . Merkillisiä syviä murtumia kiiloissa ja vain 3v ollu siellä ja about 45tkm. Tässä on piiitkä käyttöremmin vaihtoväli.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pojan Mersun korjailua jatkettu taas.

Lisää osia on vaihdettu ilman vian poistumista, mutta ensimmäinen edistys askel on saavutettu.
Eli huomasimme auton menevän limb modeen vain kun kaasun painaa kick down asentoon.

Nyt siis auto on ollut ajossa ja toimii normaalisti, jos ei käytä kick downia.

Kaasuläpän tosiaan vaihdoin ja kaasupolkimeksi vaihdoin välillä alkuperäisen polkimen.
Ecua ei ole vielä tullut, joten sen vaihto edessä jossain vaiheessa.
Oma epäilys on nyt kuitenkin enemmän tuossa kaasupolkimessa. Voi tietysti olla, että uusi käytetty poljin on myös rikki, joten täytyy yrittää kysellä kaverilta, jolla on vastaavalla koneella oleva auto kaasupolkimen lainausta tai sitten yritän ostaa vielä yhden polkimen jostain.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Onko kytkiksiä saatavilla? Miten auto tunnistaa kickdownin, ihan vaan polkimen asennon perusteella vai onko siellä erillinen (sekin tuplattu?) kytkin? Jälkimmäisessä tapauksessa sen kytkimen johdotus voisi olla aiheellista tarkistaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kick down tulee ihan polkimen asennosta.
Kaasupolkimessa on sellainen mekaaninen jousinappi systeemi, joka estää poljinta suoraan painumasta pohjaan. Tämä luo siis tunteen erillisestä kick down napista, jota ei todellisuudessa ole.
Johdotuksen olen mitannut eikä se tuntuisi olevan rikki.

Tänään vesi/räntä sateessa taas vähän tutkittu asiaa lisää:
Vikakoodin saa päälle ilman että laittaa konetta edes käymään.
Tämä helpottaa testausta, koska uusi ecu saatiin tänään, joten huomenna laitan sen kiinni ilman kloonausta.
Jos heittää vikakoodin myös toiseen ecuun täytyy vika olla edelleen polkimessa tai sitten johdotuksessa.
Jos taas vikakoodia ei tule niin sitten ecu kloonaukseen. Virtapuolen vika olisi silloin kaiketi ecussa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kuulkaas, älkääs. Jos vika liittyy selvästi kickdowniin niin mahtaisiko vika luurata enemmänkin vaihteiston puolella?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuokin on käynyt mielessä. Lootan ohjausyksiköissä on ollut noissa myös ongelmia.
P0123 ongelma on yleensä kuitenkin parantunut kaasupolkimen vaihdolla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kellarin oven lukon kieli jäi sisään. Jousi poikki. Alkuperäinen lukko vuodelta 1950, ei nämäkään näköjään ole enää laadukasta tavaraa. No, samanlaista jousta ei saa mistään, mutta mulla kun on ollut tapana ottaa jousia talteen hylkyyn menevää tavaraa purkaessa, niin varastosta löytyi "pyykkipoika"-mallinen jousi. Kielen sisäosaan rautasahalla ura, lukkorunkoon M4-kierre ja jousi ruuvilla kiinni. Taas pelaa lukko kuten pitääkin. Tuskinpa tuo mikään standardimittainen lukko olikaan, joten kaupasta ei olisi sen helpompaa ratkaisua saanut.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Avasin 75:n konepellin ja tuumailin mitähän sitä saisi lopputalven aikana tehtyä. Ei oikein tahdo löytyä intoa tuon laittamiseen vaikka ei se isompia hommia vaatisikaan.
Jotain osalistaa sain aikaiseksi ja tavoitteena olis tehdä edes perushuolto ennen ajokauden alkamista. Ovien lukkomekanismit pitäisi myös putsailla ja vaihdelaatikon huohotusta modifioida.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

mutt kirjoitti:
15 Tammi 2023, 20:04
No, samanlaista jousta ei saa mistään, mutta mulla kun on ollut tapana ottaa jousia talteen hylkyyn menevää tavaraa purkaessa, niin varastosta löytyi "pyykkipoika"-mallinen jousi.
Siltä varalta ettei uusvanha jousi kestä toista seitsemääkymmentä vuotta: Klasun jousisarjassa on myös jonkin kokoisia ”pyykkipoikajousia”. Yleensähän noissa tuppaa olemaan vain veto- ja puristusjousia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Kahdesta 124 merssun etupenkistä, räjähtäneestä kuskinjakkarasta ja ehyestä apparin penkistä, yksi ehjä kuskinpenkki.

Nehän on samanlaiset, nätti homma. Senku vaihtaa verhoilut ja pehmusteet päikseen. Paitsi ettei ne sit ookkaan ihan samanlaiset, jostain syystä penkinkallistuksen säätö on pitäny laittaa keskelle penkin kylkeä. Ja apparin penkissä sit tietenkin peilikuvana. Eli meni ompeluhommiksi kuitenkin.

Isoin yllätys oli kuitenkin se, että pukemiseen meni miltei eniten aikaa. Oon mä monenlaista painia penkkien kanssa ottanu, mutta tämä oli kyllä toistaiseksi omaa luokkaansa. Piti ihan pyytää apua.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

En tehnyt vaan teimme, eikä tallissa vaan hallissa. Thesiksen suuttimien vaihto onnistui lopulta, kun löydettiin oikeat työkalut ja pari osaavaa tekijää.
Loppujen lopuksi itse suuttimet lähtivät kohtuullisen helposti kun niihin vain saatiin liukuvasara tarpeeksi lujasti kiinni. Ensin kokeilimme nimimerkki Terov:n AliExpress-löytöä, joka melkein toimi – ja varmaan toimisikin 10-venttiilisessä, jossa nokkakoteloiden ahdas väli ei haittaisi sen asemointia. Kun tämä nyt ei kuitenkaan onnistunut, suuttimet purettiin siihen tehdyllä työkalulla (Bahco BE51220106). Tämän tilalle kävisi yhtä hyvin auki porattu M6 jatkomutteri. Näin paljastuvaan kierteeseen saatiin liukuvasara jo sen verran lujasti kiinni, että suuttimet irtosivat nopeasti. Paljon hankalampaa oli kaivaa kärkitiivisteet koloistaan, joihin ne olivat juuttuneet melkoisen tiukasti. Tuohonkin olisi oma työkalunsa Bahco BE1300. Sellaista ei tietenkään ollut käsillä. Olisikin varmaan tehnyt homman liian helpoksi.

Yhden keskipitkän illan ähräämisellä kaikki 5 suutinta lopulta vaihtuivat. Sen verran pitkään meni, että kalibrointikoodien syöttäminen ECUlle jäi vielä työlistalle.
IMG-20230114.jpg
IMG-20230114.jpg (87.19 KiB) Katsottu 6320 kertaa
20230114_212622.jpg
20230114_212622.jpg (115.05 KiB) Katsottu 6320 kertaa
20230114_225254.jpg
20230114_225254.jpg (124.2 KiB) Katsottu 6320 kertaa
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Rasvis kirjoitti:
15 Tammi 2023, 20:17
Siltä varalta ettei uusvanha jousi kestä toista seitsemääkymmentä vuotta: Klasun jousisarjassa on myös jonkin kokoisia ”pyykkipoikajousia”. Yleensähän noissa tuppaa olemaan vain veto- ja puristusjousia.
Hyvä tietää, jos vaikka ottaisi varastoon seuraavaa kertaa varten. :drinking:

Purkamalla saa kyllä sellaisia jousia, joita ei välttämättä helpolla muuten löydä. Orasin suihkusekoittajasta sai juuri sopivan jousen Flavian lasinpesurin katkaisijaan, ja vieläpä ruostumattomana (alipainetoiminen pesurin pumppu.) Yksi tuollainen jousilajitelma oli jo ennestään, ja siellä ei ollut kuin jotain sinnepäin olevia. Itseasiassa on noita lajitelmia tullut jonkin verran hankittua ja helpotettua omaa elämää siten. Jousia, tiivisterenkaita, o-renkaita, erilaisia sokkia ja lukkoruuveja jne. Eli juuri niitä osia, joita tarvitaan juuri silloin, kuin muuten olisi kaikki valmista.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Kattoremonttia GT:een ruostevaurion takia. Eipä ole ennen tullutkaan tuulilasin karmia hitsailtua, muttei tuosta nyt ihan kauhea tullut.
Liitteet
GT-kattoruoste.jpg
GT-kattoruoste.jpg (34.79 KiB) Katsottu 6278 kertaa
GT-ruosteinen pala.jpg
GT-ruosteinen pala.jpg (85.96 KiB) Katsottu 6278 kertaa
GT-katon korjauspala.jpg
GT-katon korjauspala.jpg (55.36 KiB) Katsottu 6278 kertaa

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Yli vuoden kestäneen XJ:n käytön jälkeen oli viime viikonloppuna aika ensimmäiselle kunnon pajatukselle.
Ei siksi että olisi ollut mitään mekaanista vikaa, mutta minulla on ollut jo yli vuoden värkkäyksessä alkuperäinen kitkalukkoperä, ja totesin todennäköisesti alkuperäisen lähemmäksi 30v vanhan bensapumpun vaihdon olevan samalla paikallaan, kun tuon tankissa olevan pumpun oikeaoppinen vaihtaminen (ei hattuhyllyn pellin läpi leikattuna) vaihtaminen vaatii taka-akseliston tiputtamisen, mikä tapahtuu perämurikan vaihdossa jokatapauksessa.

Tämä taka-akselisto on muuten heittäisinkö Alfa 75:n tapaan hyvin omintakeinen rakenteensa. N.50kg:n painoinen perämurikka on osa taka-akseliston runkoa, ja veto-akselit toimittavat ylätukivarsien virkaa.
Bensapumpusta ei voi kertoa samaa.. Ostin paikallisesta varaosaliikkeestä halvalla Primeran oliko vm.97-99 1.8-2.2L pumpun, ja se oli lähestulkoon täysin plug&play alkuperäiseen telineeseen :o: Lähes identtinen alkuperäisen pumpun kanssa, lukuunottamatta muutamaa milliä lyhyempää pituutta ja kontaktiteräkset oli pienemmät, mutta riittävät. Sähköliitin oli täysin sama.

Olin itse vain osa remontin tekijöistä, ja big-upsit kuuluu Vesamaanille ja Alfissimolle oikein miellyttävästä pajatusmeiningistä!
Joku minulle tuntematon Volkkarikuskikin oli osan ajasta jeesimässä yhtä hyvällä fiiliksellä, joten tänks vaan sullekkin!
Vaikka et meinannutkaan ymmärtää että olen vaihtamassa ehjää perää toiseen. :-D
Perän välityssuhde sattui sattumalta aikalailla identtiseksi vanhan kanssa, vaikka tämä perä oli tiettävästi kokonaan eri mallisarjasta ja isommasta moottorista.
Tämä oli ainoa kitkalukkoperä Suomessa jonka tiesin, ja muutenkin hyvä yksilö niin en lähtenyt selvittelemään olisiko parempaa välityssuhdetta jossain ulkomailla, onneksi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Volkkarikuskikin on ex-Alfisti, ei oo kyllä foorumilla tiettävästi koskaan käynyt. Kyllä se kaipauksella JKB:tä (156 2,5 V6) (ex-mä, ex-jeQQ) muistelee kun volkkarilla kihnuttaa :mrgreen:

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mersun kickdown alkoi tänään toimimaan. Vaihdoin kolmannen kaasupolkimen. Ihan samanlaiset volttimittarin arvot kuin kahdella muullakin, mutta toimii. Saa nähdä onko joku hetkellinen ilo vai tuliko oikeasti kuntoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Lisää valoa pimeään 159:n keulaan

Kuva

Kuva

Kuva

Video 159 lyhyet pitkät

Scudetton taakse piiloon jäi yksi ledi/puoli, lamput hommasin aikoinaan 156 keulalle ja siinä oli vähän enemmän tilaa.
Vähän ylemmäs olisi tarvinut umpiot asentaa niin kirkkaimman valon alue siirtyisi kauemmas keulasta, mutta ei oikeen ole tilaa.
Pitää vielä vähän tutkia lisää

Nyt noi toki kannatti asentaa, kun työajot loppui lomautuksen/konkan ? myötä :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Miten toteutit kiinnityksen? Puskurimuovissa, vinoraudoilla lukkopellistä vai kuin?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Otan pari kuvaa kun pääsen taas tästä sohvalta talliin….
Kaikki kiinnitykset metallissa kiinni

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Muutama räpsy aiheesta. Sain nostettua valaisimia n. 15 mm, ei ainakaan pahentanut tilannetta. Kokeillaan noin, mutterit pitää vielä vaihtaa nylockeiksi.

Kolmessa alimmassa kuvassa vielä eilinen setup, tänään nostin 15 mm. Lamppujen yläpuolelta piti leikata lisää muovia pois että sai tilaa. Suunnittelu+toteutus lennossa, pelkääjän puoli toimi protona, ja kuskin puolelle sama suunnilleen peilikuvana. Nyt kun on muodot valmiina niin saatan piirtää noista kuvat+hommata siistimmät raudat. Tai sitten en :silly:
Puskuria joutui leikkelemään, mutta tässä yksilössä ei oo väliä, nyt jo Alfissimon toimesta pelastettu naulatehtaan kuormalta, vuosi kerrallaan eteenpäin...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jesh, kiitos. About samanlaista installaatiota mietin omaani, siksi noita kiinnityksiä utelin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vielä en ole jaksanut lisävaloihin syventyä, mutta koska olkkarin hifihyllyä on joojoiltu vähän liiankin pitkään, niin sahailin viimein hyllylevyt mäntylankusta. Mittakaavaa antamassa Espanjan vesikoira Hippu:
Kuva

Lisäksi pyöräytin pohjimmaiset tassut valmiiksi:
Kuva

Hyllyt on siis 60cm leveitä (43cm laitteet sopii hyvin), vähän yli 5cm paksuja ja bouttiarallaa 50cm syviä, joten voin hyvillä mielin puhua massiivimännystä. Taaemmissa tassuissa kulkee johtokanavat, siksi niissä on tuollaiset luolat leikattuna reunaan.Ajatuksena on, että toisella puolen roudailen käyttösähköä ja toisella puolen signaaleja. Tassut on koivua.

Vielä pitää tehdä tolpat hyllyjen väliin (ja keksiä, miten vähän pidempiin tolppiin saa johtokanavat tehtyä järjellisesti) ja keksiä, että miten pirussa höylään 50cm leveää lankkua tasaiseksi...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kuinkas iso siitä kaapelikanavasta pitää saada? Ns. joka paikasta löytyy pitkiä poranteriä n. 25 mm halkaisijaan asti. Vaikka Biltema 16-485, 25 mm ja 460 mm. Jos pitää saada isompipäinen kärsä läpi, niin saahan noihin oksaporiin jatkovarsia kunhan valkkaa terän jossa on kuusiokiinnitys.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Semmonen 50mm olisi kiva. Ja joo, teriä saanee kaupasta (hyllyssäkin on, mutta tuo ykslapanen vaeltaa liikaa 25-30cm matkalla, nuo 11cm pohjatassut meni sillä ok) mutta pitää myös kehittää kiinnitys tolppaporaan tai jigi ja sähköpora. Tai sorviin istukka ja tukisysteemi, silläkin varmaan saisi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Siistin 50 mm reijän saa tehtyä kuppiterällä jatkovarren kanssa kun poraa kahtapuolen ja lohkoo välillä puuta pois aina kun kuppiterä pohjaa.Vähemmän siistin, mutta muuten helpommalla pääsee kun poraa15-25 mm terällä useampia reikiä vierekkäin.

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ötökät iski useampaan puuhun sen verran pahasti, että niitä on nyt pois keräämässä. Varsin nopeasti totesin järeähköjen tukkien käyvän välilevyjen päälle, kun niitä nostelee rekeen, joten Motonetin kautta kotiin halvin kampivinssi mukana. Sähkölinnun kakkia ja rautaa, ja seuraavalla kerralla pitäisi tukit saadakin jo huomattavasti kevyemmin kyytiin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään sain vaihdettua öljyt, suodattimen ja jarrunesteet. Vetonivelen olisin myös vaihtanut , mut en saanut niveltä irti akselista, enkä koko roskaa viitsinyt irrottaa et olis saanut ruuvipenkkiin kiinni. Levitettävä lukkorengas tuossa näytti olleen ne supistuvalla lukkorenkaalla olevat on helpompi ottaa irti. Pitänee vaihtaa koko veturi onneksi on yksi varastossa ja ihmetellä sitten tuota ajan kanssa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

VMTD kirjoitti:
27 Tammi 2023, 00:21
Tänään sain vaihdettua öljyt, suodattimen ja jarrunesteet. Vetonivelen olisin myös vaihtanut , mut en saanut niveltä irti akselista, enkä koko roskaa viitsinyt irrottaa et olis saanut ruuvipenkkiin kiinni. Levitettävä lukkorengas tuossa näytti olleen ne supistuvalla lukkorenkaalla olevat on helpompi ottaa irti. Pitänee vaihtaa koko veturi onneksi on yksi varastossa ja ihmetellä sitten tuota ajan kanssa.
Spideriin vaihdoin vetonivelen rälläkän kanssa kun edes ruuvipenkissä en saanut muuten irti. Lukkorengas oli jotenkin runttaanut jumiin vetoakselin uran ja vetonivelen väliin.

Amerikkalainen ratkaisu joka ongelmaan. More violence.

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Japseissa on noita väkivalloin irrotettavia ulkoniveliä. Tuurnan kanssa lyödään kuulahäkki palasiksi, että saadaan kuulat ja nivelkuppi pois, sitten rälläkällä pari viiltoa sisäosaan ja taltan ja moskan kanssa halki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hitsasin Multivania. Vein sen maalarille viikko sitten ja hionnan tuloksena pääsi korjaamaan hiukan taka-kaarta ja liukuoven aukon helmaa. Yllättävän vähän on pehmeää löytynyt.
75 odottaa vielä motivaatiota.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ei taaskaan tallissa, vaan aivan tarkoituksela ulkona. Ensimmäistä kertaa suutinten vaihdon jälkeen oli sopivasti pakkasta eli -10°C. Thesis lähti kuin sen proverbiaalisen palmun alta. Nyt ei enää tarvitse miettiä mikä ne kylmäkäynnistysvaikeudet aiheutti.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jargon »

Outback sai uudet öljyt ja suodattimen moottoriin + ilmansuodattimen. Liioitellun helppoa kun suodatin on melkein ensimmäisenä näkyvillä kun konepellin avaa, ja muutenkin kaikki helposti saatavilla.

Tylsää verrattuna 156 tai 164 bussolla vastaavaan operaatioon :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Foresterin bensa koneessa öljyn suodatin on vaihdettava moottorin alapuolelta ja tilaa ei ole mitenkään ruhtinaallisesti. Ohut suodatinavain mahtuu juuri ja juuri menemään paikoilleen. Ilmansuodatin on helposti koneen päällä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
22 Tammi 2023, 21:16
Vielä pitää tehdä tolpat hyllyjen väliin (ja keksiä, miten vähän pidempiin tolppiin saa johtokanavat tehtyä järjellisesti)
Kaksi ekaa porattu tänään, ottaa näköjään aikaa n. 1,5h per palikka. Ei oo hätäsen miehen hommaa...

Kuten aattelin, niin kyllähän kaupasta työkaluja löytyy. Ei tartte kikkailla kuppiterällä tai pienemmillä terillä, kun hakee kaupasta tämmösen:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... ita%2051mm

Siinä ei vaan riitä mitta, joten kyytiin myös tällänen, tai oikeastaan varmuuden vuoksi kaksi:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... 0mm-5-1-2-

Haaste tosiaan tulee siinä, että poran on oltava vakaa ja suorassa, jonka lisäksi pölkyn tarttee olla kunnolla kiinni. Meinaan jos ette oo kokeillu, niin kokeilkaa ihmeessä tommosen pitkän reiän porausta. Viimeistään jossain 10cm syvyyden tienoossa meinaan terä tahtoo ettiä siitä puusta pitoo kuin isojötsi jääradasta. Jos ei pölkky ole kunnolla kiinni, niin se pito löytyy ja pölkky lähtee pyörimään mukana. Ja toki porassa tarvii olla tarpeeksi jerkkua, että jaksaa kaivaa ja senkin tarttee pysyä pölkkyyn nähden paikallaan.

Kiinnitys- ja voimadilemmaan ratkaisua hakiessa pyörähdin Puuilossa. Ihan vaan siksi, että Kärkkäisen tarjonta oli tässä kohtaa vähän turhan arvokasta. Koska Jetin sorvin takapylkässä on kivasti kakkoskoon morsekartio, niin hain siis tälläsen: https://www.puuilo.fi/pikaistukka-muunn ... rakoneelle (niille, jotka vastaavaa pohtii, niin kyllä - Morsekartio (Morse Taper) MK2 on sama asia kuin MT2).

Pölkky kiinni sorvin face plateen (mikähän lie suomenkielinen termi? Sellanen ruuvikiinnityslaippa enivei), istukka terineen takapylkkään, reilu 200rpm kierroksia klapille ja rauhaksiin painamaan terää koivua vasten. Välillä pitää muistaa kaivella purua pois kolosta, eikä terä halua välttämättä pitkittäissuunnassa aina ihan käsivoimin liikkua, mutta onnistuu sentään.
Polforea kirjoitti:
22 Tammi 2023, 21:16
ja keksiä, että miten pirussa höylään 50cm leveää lankkua tasaiseksi...
Tämän tein (en tänään, jokunen päivä sitten) niinkin yllättävällä työkalulla kuin yläjyrsimellä. Rakensin jigin, jolla sain juosutettua jyrsintä vakiokorkeudella lankut läpeensä. Ei mitään nopeeta hommaa tuokaan ja kyllä oikeella höylällä tulisi parempi, mutta maaliin pääsi näinkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin