Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
16 Huhti 2023, 20:44
FinPat kirjoitti:
16 Huhti 2023, 19:36
4) Mielenkiintoisilla pulteilla takasatulat kiinni, M8 pultti 13 mm avainpäällä.
Eikös tuommoinen ruuvi ole ihan standardi kiloruuvi
Joo, siis M10 13mm päädyllä. Tuli tuo M8 / 13mm myös näköjään selkärangasta näppäiltyä.

Ja luonnollisesti 10.9 kovuudella.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Pesin auton, vaihdoin kesätassut.
Eka kertaa minkään vehkeen kohdalla putsailin näin perusteellisesti, että puuhailin saveamiset ja hetken päähänpistosta päätin kokeilla myllyttääkin.
Mulle oli kerrottu, että puuhaan menee aikaa melkoisesti ja aikaa olin mielestäni varannutkin, mutta niin vaan muu elämä puski auton hoidon lomaan ja myllytysvaiheesta piti hiukan tinkiä ja jättää se puuha vain kattoon ja konepeltiin.

Ihan kivaa puuhastelua, jos tosiaan on aikaa käytettäväksi eikä tartte vilkuilla kelloa jotta ehtii jonnekin.
Myllytyskin onnistui sikäli, että en saanut pintaa mistään puhki ja skraadien määrä väheni selvästi. Edellisten omistajien harjapesujen ja omien lumiharjailujen jäljet tosin jäivät vielä paikoin näkyviin, olis tarttenu vielä enemmän aikaa tai rankempaa ajoa, jos siis olisi kaikki 13 vuotta käyttöä halunnut pyyhkiä näkymättömiin.
Ja siltikin olis vielä ne n+1 kiveniskemää ja markettien pysäköintipaikkojen leimaa.

Mut olipahan puhdas, nythän siinä on jo katupöly päällä.

krummeh
Viestit: 75
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, 156 SW 2.0, Peugeot 107 // ex 156 2.5 V6 STW, BMW R1100RS
Paikkakunta: P-Savo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja krummeh »

Ruuvailin moottorin suojalevyn takaisin paikalleen. Samalla varmasti karhunpalvelus itselle kun piti korvata kiinnikkeitä niin ehkä tein liian takuuvarman mutteripulttivirityksen pariin kohtaan, tiedä miten tuon saan sitten irti seuraavalla kerralla.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Viime viikolla vaihtui kesärenkaat hävittäjään ja kansanautoon. Tuli myös vaihettua alipaineletkuja molempiin vehkeisiin. Volkkarissa ei ollut mitään vakavampaa kuin ennakoivaa huoltoa. Saabissa taas letkut kamalassa kunnossa ja kääsuläpältä lähtevä yksi letku olikin poikki. Selitti kyllä miksi ahtoi vain max 0.6 bar. Nyt ahtaa liki 1.1 bar ja tehoja tuli aika tuntuvasti lisää. Kaasu reagoi nyt myös arvatenkin herkemmin polkimeen.

Ennen pääsiäistä isä bongasi Saabiin edulliset uudet kesärenkaat omilla 17" aluilla alle puolen tunnin päästä. Tartuin heti diiliin ja töiden jälkeen hakemaan renkaat. Myyjällä olikin kolaroitu vastaava ekan faceliftin 9-5 farkku, tosin pari vuotta nuorempi ja väärän värinen, mutta Vector eli sportti varustelulla. Ensi hätään nappasin ehjän eturitilän, kontin maton, alumiini-look kojelauta paneelit ja muuta pientä sälää matkaan. Pitäisi tässä vielä hakea sportti ratti ja sportti nahkasisusta itselle kunhan pääsee flunssasta eroon. Melko ruosteeton irroitettava koukkukin autossa, tosin avaimet hukassa. Varmaankin lukkoseppä saa auki vaivatta. Vaikka uutta avainta ei saisi tehtyä, niin tuskin kukaan sitä nyysisi, varsikin kun tarvitsen kärriä ehkä 3x vuodessa. Toki koukusta ei hintaneuvotteluja ole käyty, uuden saa noin kolmella sadalla.

Näiden päivitysten jälkeen Saab kaipaisi enää ehjää etulippaa, kuskin helman maalausta ja etuvalojen siistimistä. Hirschin takaspoileri himottaisi kovasti, mutta tarvikkeet vielä harkinnassa ja käytetyt menee ennen kuin bongaan ilmoituksen.

Alfa sen sijaan odottaa tällä hetkellä noutoa Nokialta Lappeenrantaan.

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Piti vaihtaa levyt ja palat
Liitteet
IMG_20230421_185721957_HDR~01.jpg
IMG_20230421_185721957_HDR~01.jpg (168.24 KiB) Katsottu 6170 kertaa
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 467
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Moottorinvaihtoprojekti erääseen GT JTS:ään tuli tänään kiekkofinaalin lomassa päätökseen. Kakkosen kiertokanki oli tullut tyylikkäästi lohkosta läpi sekä etu että takapuolelta. Vaihtokoneen kasailin erään luovuttajayksilön alakerran päälle omasta purkosavarannosta sekä potilaan ehjäksi jääneistä osista. Terapiansa kullakin :lol: Innostuksen iskiessä saatan raapustaa koosteen kuvien kera projektiosastolle...

Kuva

Kuva
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Herättelin talviunilta 492 V8-hevosvoimaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Laskitko ne?

Taisin tehdä maailman helpoimman ilmastointihuollon. Nyt tulee taas ilmaa kuljettajan jalkatilaan. Samalla pesin sisätilat, ja edelleen 12 vuoden jälkeen Thesiksen mittaristo näyttää puhtaana tyylikkäältä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
22 Huhti 2023, 22:36
Herättelin talviunilta 492 V8-hevosvoimaa.
TVR:stä noin 190 ja Ferrarista noin 300?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Isola kirjoitti:
22 Huhti 2023, 23:52
Laskitko ne?
Eikö yleensä maalla aina lasketa hevoset, lampaat ja lehmät kun ne lasketaan kevätlaitumille?

Avatar
pahakeisari
Viestit: 106
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008

Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

Tulipa vaihdettua pakoputkeen uusi jousto. Ja selviteltyä takaluukun avauksen toimimattomuusden saloja. Ja ylläri et johtoja poikki / kuoriutuneena.
Taas viis9 jatkaa matkaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Isola kirjoitti:
22 Huhti 2023, 23:52
Laskitko ne?
Tunnen jokaisen henkilökohtaisesti ja huomaan heti, jos joku uupuu. Timolla oli vähän yskää, mutta muut 491 olivat varsin pirteitä.
FinPat kirjoitti:
23 Huhti 2023, 07:06
TVR:stä noin 190 ja Ferrarista noin 300?
Yep.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:
22 Huhti 2023, 22:36
Herättelin talviunilta 492 V8-hevosvoimaa.
Tänään tein itse saman, loppulaskelmana 854hv. Kyllä v8 ääni on vaan kiva diesel-v6 kauden jälkeen 8)

Samaan liittyen, tallissa tein QP:n pysäköintijarruremontin ja DRL:n vaihdon sekä havaitsin parin tukivarren puslan väsähtäneen taka-akselilta. Myös kesärenkaat tuli vaihdettua samalla

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Minä herätin vain 192 V6 hevosvoimaa koska 300 V8 italialaisen hevosen täydennyserä on vielä hakematta talvitalliltaan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

V2 -powerilla ( oikeastaan L2 ) pikku lenkki heitetty herättelyn jälkeen,
2,14 kg/ hp :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
23 Huhti 2023, 15:35
2,14 kg/ hp :wink:
Kuski mukana tuossa? :o:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
23 Huhti 2023, 19:45
Jiitee kirjoitti:
23 Huhti 2023, 15:35
2,14 kg/ hp :wink:
Kuski mukana tuossa? :o:
2,8 kg/hp kuskin kera, mutta eihän näitä tehopainosuhteita yleensä kuskin kanssa ilmoiteta :-D
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Aika hyvä tuollainen lukema. Mulla on vaan 3,90kg/hv mutta johtuu varmaan siitä, että moottori on R4. Ja siitä, että se ei ole moottoripyörä.

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Itse herättelin suorasta 1,8 -litraisesta nelipyttyisestä hevoset lauantaina. En saanut laskettua, kuinka monta on alkuperäisestä 131:stä jäljellä. Ei varmaan läheskään kaikki, mutta katto alhaalla tuntuu hyvältä nillä jäljellä olevillakin.
Herättelyyn riitti, että laittoi akun navan kiinni ja väänsi avaimesta.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tommi kirjoitti:
24 Huhti 2023, 12:10
mutta katto alhaalla tuntuu hyvältä nillä jäljellä olevillakin.
Pikkuinen vene on myös kaunis katsoa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
24 Huhti 2023, 12:49
Tommi kirjoitti:
24 Huhti 2023, 12:10
mutta katto alhaalla tuntuu hyvältä nillä jäljellä olevillakin.
Pikkuinen vene on myös kaunis katsoa.
Bella Barchetta, kyllä, ... oli myös vaihtoehto meikällä vs. 916-Spider , kääntyi sitten Alfalle.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Säädin Deltan aurauskulmia taannoin hankkimani Trackace-mittaussysteemin avustuksella. Säätörupeaman loputtua työnsin kuomullisen peräkärryn talliin ja hetken päästä vedin sen kuomuttomana ulos nosturilla tehtävää kuormausta silmälläpitäen. Pari vuotta sitten rakentelemani irrotussysteemi toimii hyvin; kuomu jää tallin kattoon roikkumaan eikä tarvitse pelätä kuomun aukipitojousien lävähtämistä silmille, kun disabloin ne jäykisteraudoilla.

Avatar
pahakeisari
Viestit: 106
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008

Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

Nelikko sai uudet ölpat ja nahkajakkarat kunnon jynssäyken. Seuraavaksi pitäs 155 saada ajoon

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kasailin muricalaisen fuckyea-kuntoon wapuksi vaan oli niin kylmä keli että päätin jättää veekympin hapettamisen keväämmälle. Tyydyin polkaisemaan arkikulkineen 388 Saksalaiselle veekasihepalle hieman tavallista enempi happea kun kuskasin perhettä leffaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vaihdoin takapöntön Lybraan, kyl se tarvikepönttö meteloi enemmän kuin orkkis.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mistäpä löytyi Lybran pönttö?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Muricamobetissa oli tasoparannukseen tähtäävien johtotehtävien jäljiltä kipinä hukassa ja vastaavuus tehtaan sähköpiirroksen kanssa jo valmiiksi viitteellinen. Oli ostoskorissa aftermarket sytkä ja muut hilppeet kaikkien alkuperäismoduulien ohitukseen mutta päätin vielä yrittää. Yleismittarin ja toisen löytämäni sähkökuvan avulla tänään kipinä taas löytyi. Huomenna päräytän käymään ja rakentelen valmiiksi.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

VMTD kirjoitti:
01 Touko 2023, 22:09
Vaihdoin takapöntön Lybraan, kyl se tarvikepönttö meteloi enemmän kuin orkkis.
Sama.
Onneksi otin myös sen väliputken. Peräpönttö ei halunnut luopua suhteestaan keskiputkeen.

KL
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja KL »

Tästä nyt ei selvinnyt mutt:n kysymys.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Alvadilta tilasin, alkuperäinen olis ollut 270 euroa. Tilasin jo aiemmin sen keskiputken ja silloin katsoin et takapönttö on hyvä, mut niin oli yläpuolelta jo hapantunut. Olis ollut paljon helpompi vaihtaa molemmat yhdessä. Autodocilla oli myös putkiston osia, mut yli metrin pätkälle olis ollut erikoisrahtilisä 105 euroa, joten alvadilta tuli 25 eurolla.

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

^
Tämän näköinen?

Ak24 ei tule pakoputkiinkaan postikuluja yli 100e tilauksiin
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mä en halua enää tarvikepönttöjä juurikin sen takia ettei ne joko sovi kunnolla tai sitten ne pitää älämölöä.
Itse tilasin orkkiksen oikeastaan näköjään polmon kanssa samalla hintaa -lähetysulut jotka oli mielestäni kalliit a 40€

https://www.ebay.com/itm/192422310731

Eivät suostuneet yhteipaketointiin ypsin pöntön kanssa ja tulivatkin eri aikaa, kun lybran pönttö piti kuulemma tilata Italiasta ensin?
Eli hävisin postikuluissa, mutta ypsikin saa hiljaisen putken nythän siitä on saumat ruskeana ja eka kerros kuorittu.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuo Imasaf on muuten hyvä, mutta keskisauma on käännetty ylöspäin, eli vesi ja kura jää siihen seisomaan, ja pönttö puhkeaa parissa vuodessa. 2017 laitoin alle Ferroz-merkkisen, joka on mitoiltaan paljon pienempi, joskin myös äänekkäämpi, vaikkei pahasti, lähinnä matalat taajuudet hieman voimistui, mistä jotkut voi tykätäkin. Se alkaa nyt näyttämään siltä, että olisi aika alkaa katsella uutta tilalle. Laittaisin samanlaisen, mutta ei ole tullut missään vastaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ai niin, tulihan sitä tallissakin puuhailtua. Appi antoi Stihl MS 200:n hoivaan, kun ei saa säätöihin. Booaa alakierroksilla L-ruuvin alueella säädöistä riippumatta. Sahan kääntely tyhjäkäynnillä ei tuntunut vaikuttavan käyntiin, joten arvelin kampiakselin stefojen olevan ehjiä, joten kaasari irti sen mallin selvittämiseksi ja kalvot hankintaan. Kun kerran ostettiin kalvot, niin ostin varuilta myös bensaletkunkin, ja hyvä niin, vanha nimittäin oli tankin sisältä puhki. Pumpun kalvokin vaikutti aika venyneeltä, ja olinkin sitten varma, että tässähän tämä tuli kuntoon.

Mitä vielä, hyvin kyllä käynnistyy, mutta alhaalta ei meinaa alkaa ottamaan kierroksia, ylhäältä kyllä kiekaisee tosi terhakkaasti, kunhan saa sinne puijattua. Ei vaikuta säädöt juurikaan. Kytkimen ja öljypumpun käyttöpyörän otin irti ja testailin olisiko vaikutusta jarrunpuhdistusaineella sen puolen stefan läpi, mutta ei ollut. Ei tuossa oikein nyt ehkä muuta voi olla, kuin joko kampiakselin stefa vuotaa, tai sitten impulssiletku. Tai jos pakoaukko olisi karstassa, tosin vähän outoa, että sitten kiertäisi hyvin, mutta voihan se haitata pumpun toimintaa. Stefat pystyy ilmeisesti vaihtamaan purkamatta koko sahaa atomeiksi, kunhan saa ne kaivettua irti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kun pöntön ja putken vaihtaminen on kuitenkin aika tylsää puuhaa ja tunnutte pitävän autojanne pitkään niin miksi ei rosterista? Vai onko saatavuus ongelmaa?

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lybraan ei saa mitään erikoisputkia, kuin teettämällä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

mutt kirjoitti:
04 Touko 2023, 08:40
Tuo Imasaf on muuten hyvä, mutta keskisauma on käännetty ylöspäin, eli vesi ja kura jää siihen seisomaan, ja pönttö puhkeaa parissa vuodessa. 2017 laitoin alle Ferroz-merkkisen, joka on mitoiltaan paljon pienempi, joskin myös äänekkäämpi, vaikkei pahasti, lähinnä matalat taajuudet hieman voimistui, mistä jotkut voi tykätäkin. Se alkaa nyt näyttämään siltä, että olisi aika alkaa katsella uutta tilalle. Laittaisin samanlaisen, mutta ei ole tullut missään vastaan.
Veikkaisin että tuo mun vanha oli kyllä alkuperäinen ja totta on että saumat on käännetty ylöspäin siinäkin.
Saumat olivan kuitenkin ruostettomat ja vain sisäänmenoputken reikä tuplat liian iso.
Sisuskalut olivat jo aikalailla loppuunajetut.
Kilikalilla uuden kuitenkin zikkisin ja maalasin lopuksi kuumalla kilikalilla.
Tolla systeemillä 127.n -90 luvulla ostettu alkuperäinen peräpönttö on edelleen autossa toimivana.
Toki ajossa on ollut reilu monen vuoden tauko.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mk3 kirjoitti:
03 Touko 2023, 22:47
^
Tämän näköinen?

Ak24 ei tule pakoputkiinkaan postikuluja yli 100e tilauksiin
Juuri tuo tuli.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Lauantaina GT sai uuden alatukivarren, moottorin ylätuen ja kuskin ovistopparin. Vanha alatukivarsi oli niin paskana että takimmainen pusla tipahti irrottaessa. Oli siis todella väljä. Ihan kuin eri auto nyt. Nyt ohjaus tuntuu siltä kun Alfassa kuuluukin! <3

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tungen VAG-osia 75:n konehuoneeseen, jotta saisi sen ajokuntoon sunnuntaiksi. Saa nähdä mitä tapahtuu kun huomenna pääsee kääntämään avaimesta.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eero kirjoitti:
19 Touko 2023, 21:45
Tungen VAG-osia 75:n konehuoneeseen, jotta saisi sen ajokuntoon sunnuntaiksi. Saa nähdä mitä tapahtuu kun huomenna pääsee kääntämään avaimesta.
1.8T konversio? ;)

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

FinPat kirjoitti:
20 Touko 2023, 09:36
Eero kirjoitti:
19 Touko 2023, 21:45
Tungen VAG-osia 75:n konehuoneeseen, jotta saisi sen ajokuntoon sunnuntaiksi. Saa nähdä mitä tapahtuu kun huomenna pääsee kääntämään avaimesta.
1.8T konversio? ;)
Se olisikin jotain.
Tyydyin tällä kertaa vain puoliin eli VAG - puolat nököttää nyt kannen päällä.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Juulia ja Spider vaihtoivat tallipaikkaa eli Juulia tallista pihalle autokatoksen viereen ja
Spideri Sulkavan etätallista Ducatin ja Hondan kaveriksi autotalliin. Vaimon Niro itseoikeutettu autokatokseen
vuoden ympäri :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jargon »

Outback sai lohkolämmittimen+sisäpistokkeen ja sytytystulpat. On ne subarun boxeriin yhtä hankalat vaihtaa kuin alfan boxeriinkin, kolme neljästä meni ehkä kolmeen varttiin, viimeisen kanssa saikin taistella melkein kaksituntisen.

Lohkolämppärin asennus sisälsi paljon selällään makoilua sorapihalla (liian pieni talli tuolle rohjakkeelle) ja suurin osa työstä piti tehdä ylöspäin. Hartiat ja niskat kiittänee huomenna :?

Avatar
atti
Viestit: 585
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja atti »

QP:sta takaikkunan nostomekanismissa vaijeri oli hypännyt paikaltaan mennyt juntturaan. Nyt on mekanismi irrotettu ja aloitettu ihmetelemään kasaamista ja mahdollisia korjausosia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Q4 sammui taas eilen kesken ajon.
Nyt vikakoodina oli kaasuläppä. Vaihdoin hyllyssä olleen läpän autoon. Katsotaan paranisiko sammumiset tuolla vaihdolla.
Samalla vaihtui hehkut uusiin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^^ Kylmää kesää tiedossa?
Yleensä nuo hommat tehdään vasta aikaisintaan räntäsateessa, kun hyvän sään aikaan ei tuntunut niin akuutilta. Kadehdittavaa, kun joku tekee asiat ajoissa, eikä vain omaan tyyliini välimerellisellä aikataululla.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Hajotin kampiakselin stefan asentaessa. Edellisen asensin väärinpäin, ja sitähän ei saa ehjänä irti. Appiukko siis antoi Stihlin konesahan hoivaan, kun ei saa seoksia kohdalleen. Kaasarin kalvot ja bensaletkun vaihdoin, edelliset venyneet, jälkimmäisessä reikä tankin sisällä, mutta niillä ei vielä tullut kuntoon. Stefa on varsin erikoista mallia ja jotain komposiittia, katkesi heti, kun meni vähän vinoon asentaessa. Laitoin kaksi uutta tilaukseen, tällä kertaa tarvikemallisia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

En tallissa, mutta ypsilonin ilmastointi on pitänyt suhinaa kylmää pukatessaan. Tänään suhinat loppui kun sinne meni 400 g lisää kylmää.
Yllättävän hyvin toimi sadalla grammalla.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Pari iltaa mennyt crossipyörän konetta kasatessa pienen pamauksen jäljiltä. Tulee kivaa silppua kun öljypumpun käyttöratas halkeaa ja noissahan ei mitään varoitusvaloja ole, eli ajettiin siihen asti kun kone lakkasi pyörimästä.

Sain toissailtana koneen kasaan ja runkoon kiinni. Sen seitsemän kertaa tsekkasin, että varmasti kaikki pyörii ok ja ajoitukset on kunnossa jne. Siten oli aika koittaa käyntiin. Kiksivehje kyseessä, joten kiipesin pukille ja polkaisu - kuuluu kronks, ja kone jumissa. Hetken aikaa haavi auki ihmettelen, että mitä hemmettiä. Ei liiku kiksistä mihinkään ja aloin jo liki henkisesti valmistautua purkamaan tekemiseni. Meinasin vauhtiksesta koittaa takaperin kun huomaan, että ketjut on eturattaan ympärillä. Olin sitten siinä kyytiin kiivetessä ilmeisesti tökännyt vaihteen päälle ja polkaistessa oli sitten ketjut rattaan ja haarukan välissä mytyssä. Hitusen helpotti tuossa vaiheessa kun totesin että se pyörii sittenkin. Hetken potkittuani heräsi eloonkin ja kun venakopan käytin auki niin öljyä oli sielläkin, sekä piti vielä koneen poski käyttää auki ja todeta, että öljypumpun käyttörataskin on ehjänä. Tuosta kun ei päässyt perille mikä ihan terärattaan alunperin halkaisi. Kai se oli vaan motorsporttia. Hauskaa sekin, että kyseiseen koneeseen oli 28h aiemmin tehty KVR:n toimesta yli tonnin konepoka.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin