Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Oleino kirjoitti:
16 Touko 2021, 12:47
^Näyttää jokseenkin rajun kokoiselta perämoottorilta veneeseen suhteutettuna. :-D Lisäksi peukku Giulian vetokoukusta.

Omat urotyöt autotallissa liittyvät painepesurin korjaamiseen. Pari vuotta sitten Kärcher unohtui (kylmään) autotalliin ensimmäisten pakkasten aikaan, ja siitä asti vaivannut pieni vuoto pumpun puolella karkasi tänä keväänä aivan käsistä. Yleismallin tarvikeletkua viilaamalla sain sovitettua Kärcherin kahvan vanhempaan Black&Decker painepesuriin, joka oli jäänyt eläkkeelle vuotavan kahvan takia. Nyt on sitten kahden rikkinäisen painepesurin sijasta yksi ehjä painepesuri. :)
Perämoottori on juuri oikean kokoinen 😄

Vetokoukun reikään taivutin muovista peitelevyn, joka tulee puskuriin kiinni Dzus pikakiinnikkeillä.
20210323_164225.jpg
20210323_164225.jpg (143.86 KiB) Katsottu 5803 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Eipä ole ennen kukaan näin kaukaa Lancian osia kysellyt.
Australian lähtee tämä setti. :-D
Liekö korona iskenyt Gralen laatikoihin, kun tämä on jo kolmas lähes identtinen setti tämän kevään aikana kun joku tarvii.
Onneksi vielä löytyi, ja kohta tulee lisää. :)
Liitteet
DSC_3336.jpg
DSC_3336.jpg (51.46 KiB) Katsottu 5663 kertaa

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Hammastangon vaihdon Q7:aan.

Tai ei nyt kyllä tänään, vaan lauantaina.

Enkä itse, vaan kaveri sen homman teki.

Eikä tallissa, vaan taivasalla.
20210522_115935_20210525100032769.jpg
20210522_115935_20210525100032769.jpg (76.34 KiB) Katsottu 5534 kertaa

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Macela »

Pikku näpräämistä 166:een

- vuosia lukkojumissa ollut takaovi auki, nyt näyttäisi toimivan hyvin
- hanttarin ovipanelin resonointi pois ihan kiristämällä toista keskimmäisistä pulteista
- vaihdoin siistimmän hansikaslokeron, löytypä viimeinkin
- kuskin oveen ehjä kaiuttimen ritilä
- konehuoneeseen ehjät muovikatteiden kiinnikkeet

156:sta eilen ajoneston häikkä ainakin toistaseksi pois elektrosprayllä.

Julli
Viestit: 229
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Julli »

Vetokoukun reikään taivutin muovista peitelevyn, joka tulee puskuriin kiinni Dzus pikakiinnikkeillä.
20210323_164225.jpg
[/quote]

Minulla oli tuollainen peitelevy tyyppiä Ricambi originale.
Se retkotti yläosistaan jo uutena.
Kun siitä meni korvake rikki, tilattiin uusi ja kun irroitin sitä ensimmäistä kertaa vesisateessa, katkesi se kouru, joka oli yläreunassa. Ymmärsin siinä vaiheessa, että koukun asentaja oli sitten rikkonut sen ensimmäisen peitelevyn.
Kaksoiskomponentti liimalla korjattiin tuo peitelevy.
Ei ollut Luigi, joka oli suunnitellut tuo Ricambi originalen koskaan yrittänyt käyttää sitä.

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Evi »

Otto yllätti täydellisesti ja suostuikin käynnistymään vastoin kaikkia odotuksia. Ei tietenkään aluksi kaikilla sylintereillä, mutta ajatuksissa oli heti maailman ensimmäisen Fiatin omistajan lausahdus "Eppur si muove". :)

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Asentelin jättimersuun eflexfuel plus -kitin, ja kerrankin onnistui rojekti kerrasta. Heti kun oli valmista, väänsin avaimesta käymään ja siinä se. Tankkiin ei mahtunut kuin vajaa 30L E85:ttä, bluetooth appi raportoi kuitenkin seoksen tarkasti. Käynnissä ei huomannut mitään eroa seoksen muututtua. Saapa nähdä mitä se sanoo kunhan saa suuremman osan wiunaa tankkiin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paikansin brittisportin sytkävian yllättäen jakajaan. Se siis hukkaa kipinän lämmettyään, joten loogisesti syyttäisi ekana elektroniikkaa. Onneksi ei tarvi, koska jos vedän piuhan suoraan puolalta tulpalle, strobo räiskii tasaisesti ja kone hörähtää joka kierroksella, mutta jakajan kautta vietynä ei.

Ohan tuo sillai helppoa, että jos kipinä hukkuu vedossa -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu kylmänä -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu lämpimänä -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu satunnaisesti -> jakajan kansi tai pyörijä. Mistähän tuohon saisi oikeasti hyvät osat, että vika olisi oikeasti joskus jossain muualla...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Polforea kirjoitti:
03 Kesä 2021, 19:22
Paikansin brittisportin sytkävian yllättäen jakajaan. Se siis hukkaa kipinän lämmettyään, joten loogisesti syyttäisi ekana elektroniikkaa. Onneksi ei tarvi, koska jos vedän piuhan suoraan puolalta tulpalle, strobo räiskii tasaisesti ja kone hörähtää joka kierroksella, mutta jakajan kautta vietynä ei.

Ohan tuo sillai helppoa, että jos kipinä hukkuu vedossa -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu kylmänä -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu lämpimänä -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu satunnaisesti -> jakajan kansi tai pyörijä. Mistähän tuohon saisi oikeasti hyvät osat, että vika olisi oikeasti joskus jossain muualla...
En oo varma ymmärsinkö oikein mutta kysynpä silti... Onko siinä kärjetön sytkä? Mulla oli joskus 323 mazdassa vastaavanlainen ongelma, lähti kylmänä ku palmun alta ja kävi n. 10-15min kunnes sammui ja kipinä katosi. Viis minsaa valohoitoa ja kone lähti taas käymään ja kävi vaikka mailman tappiin asti. Vian paikallistin sitten lopuksi sihen jakajan alla olevaan sytkätransistoriin joka tietyssä lämpötilassa lakkas toimimasta. Sen kun vaihdoin niin hävis ongelmat ja toimi moitteetta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, on. Mutta jos vika olisi asentoanturissa (vaihdettu viime vuonna) tai sytkäpäätteessä (vaihdettu aiemmin), olisi vika päällä myös jakaja ohitettuna niin, että johto menee suoraan puolalta tulpalle.

Järjestyshän on anturikehä -> asentoanturi -> sytkäpääte -> puola -> puolanpiuha -> jakajankansi (keskikohta) -> pyörijä -> jakajankansi (reuna) -> tulpanpiuha -> tulppa

Edit: ja siis silloin toimii, kun vetää anturikehä -> asentoanturi -> sytkäpääte -> puola -> tulpanpiuha -> tulppa, tämän sekä näkee strobolla että kuulee, mutta tietty 7/8 kipinää menee väärään pyttyyn.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onkohan pyörijässä vastus. Ne on nykyään luvattoman heikkoja, ja palavat poikki. Jotkut askartelee tilalle kuparilankaa...

Ellei sitten kannesta ole hiili lähtenyt.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Vaihdoin raitisilmasuodattimen ja sisustan raikastamiseksi siivosin myös takaistuimen alta, kun tuo on vaan kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni ja helposti irrotettavissa. Alta paljastui ihan järkyttävä sotku: sulaneita karkkeja, pähkinöitä, tammenterho, kolikko, peukalonpään kokoisia kivenmurikoita ja ties mitä. Ennen minua auto on ollut viisi vuotta harrastajalla, ilmeisesti sitten jälkikasvulla ollut tylsää takapenkillä. Ihmetyttää miten ja mitä kautta tuonne saa edes jemmattua niin paljon ylimääräistä tavaraa :D

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Pienehkö ympäristökatastrofi eli öljyjen vaihto diesel-Giuliettaan. Onpahan sekin nyt kokeiltu.

Suodattimen paikka oli etukäteen katseltu ja mielenkiintoiseksi todettu. Hommaa varten oli jopa "erikoistyökalu" jolla öljyt voisi saada talteen siistihkösti, mutta silti sitä rasvaa oli lopulta pitkin vetaria, tukivartta ja etupalkkia sekä lopulta lattiaa. Kuinka paljon sitä siellä kupissa voi edes olla?

Sen sudin sijainnille on varmasti olemassa todella hyvä syy. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onkos tuossa patruunamalli?

Paras veto on avata kuppi, sitten valuttaa öljyt pois koneesta, sitten kuppi suodattimineen pois. Jos kuppi on tiiviisti kiinni, sieltä tuppaa öljyt valumaan heikosti...

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Irrotin opetuspolkimen Seatista, että saa jalkatilaa kuivumaan. Noin olisi toki pitänyt toimia jo pari viikkoa sitten, kun vesivahinko oli ajankohtainen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Aquatica kirjoitti:
06 Kesä 2021, 18:34
Paras veto on avata kuppi, sitten valuttaa öljyt pois koneesta, sitten kuppi suodattimineen pois. Jos kuppi on tiiviisti kiinni, sieltä tuppaa öljyt valumaan heikosti...
Patruunamalli joo.
No tuo kävisi järkeen. Ens kerralla sit, mahdollisesti vähemmällä sotkemisella.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Hain auton myllytyksestä kotiin ja laitoin itse kestopinnoitteen (Nanolex Si3D). Ennen myllytystä oli tietysti suoritettu pien- ja raudanpoistot, joten kotona riitti kevyt pesu ja kuivaus sekä ennen pinnoittamista esikäsittely alkoholipohjaisella puhdistusaineella. Joku kolmisen tuntia meni tuohon hommaan kun paneeli kerrallaan levitti pinnoitteen, antoi muutaman minuutin kuivua ja pyyhki ylimääräiset veks :D Kahden vuoden kesto on pinnoitteelle luvattu

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

tritonus kirjoitti:
06 Kesä 2021, 18:20
Pienehkö ympäristökatastrofi eli öljyjen vaihto diesel-Giuliettaan. Onpahan sekin nyt kokeiltu.

Suodattimen paikka oli etukäteen katseltu ja mielenkiintoiseksi todettu. Hommaa varten oli jopa "erikoistyökalu" jolla öljyt voisi saada talteen siistihkösti, mutta silti sitä rasvaa oli lopulta pitkin vetaria, tukivartta ja etupalkkia sekä lopulta lattiaa. Kuinka paljon sitä siellä kupissa voi edes olla?

Sen sudin sijainnille on varmasti olemassa todella hyvä syy. :roll:
2,0 oletan? Onkohan siinä samanlainen ratkaisu kuin 1,9:ssä. Kupin kyljessä on pieni putken pätkä, johon voi laittaa vaikka pätkän puutarhaletkua. Kantta kierretään auki sen verran, että letkua pitkin saa valutettua kupista öljyt siististi johonkin astiaan.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Pikakorjasin JTD:n ahtoputken halkeaman. Jos tuolla virityksellä pikkuisen saisi savutusta suitsittua siihen saakka, kunnes saan uuden putken käsiini.
Liitteet
Rema Tip-Top -paikkaus
Rema Tip-Top -paikkaus
paikattu ahtoputki.jpg (93.48 KiB) Katsottu 4660 kertaa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroV. kirjoitti:
12 Kesä 2021, 23:06
Pikakorjasin JTD:n ahtoputken halkeaman. Jos tuolla virityksellä pikkuisen saisi savutusta suitsittua siihen saakka, kunnes saan uuden putken käsiini.
Sisäkumin paikka on varmasti tiivis mutta jos putkeen tulee enemmän painetta niin ehkä kannattaa laittaa jokin paikkaa tukeva vaippa tuohon ympärille.

Naapurin teinin Audi S3:n ahtoputkeen tuli repeämä ja avustin pikakorjausta tarjoamalla itsevulkanoituvaa nauhaa paikaksi. Se kesti ehkä noin 5 min ajossa ennen kuin ahtopaine muodosti siihen kuplan joka sitten poksahti.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Ducati sai uudet, punaiset elämännesteet moottorinsa.
Katepyörissä homma ottaa aikansa, mutta tulipa samalla
tehtyä pari muutakin tarkistusta. Mukavaa hommaa.

Mietin juuri vähän nolona, etten ole autoihin ( 3) tehnyt mitään
huoltaja itse pariin vuoteen. :silent:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

FinPat kirjoitti:
13 Kesä 2021, 09:30
Sisäkumin paikka on varmasti tiivis mutta jos putkeen tulee enemmän painetta niin ehkä kannattaa laittaa jokin paikkaa tukeva vaippa tuohon ympärille.

Naapurin teinin Audi S3:n ahtoputkeen tuli repeämä ja avustin pikakorjausta tarjoamalla itsevulkanoituvaa nauhaa paikaksi. Se kesti ehkä noin 5 min ajossa ennen kuin ahtopaine muodosti siihen kuplan joka sitten poksahti.
Hyvä huomio! Kyllähän paikka sisärenkaassa kovastikin painetta kestää, mutta siinä ulkorengas estää sisäkumin ja paikan liiallisen venymisen. Ei tuo paikka kuitenkaan ihan ensipolkaisulla revennyt/irronnut, mutta laitoin paikan päälle varmistukseksi pari nippusidettä estämään ahtoputken liikettä halkeaman kohdalla.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Mökkireissua pukkaa, joten ruuvasin taakkatelineet Countrymanin kattokiskoihin.

Olivat paketissa valmiiksi koottuna ja helpot kiinnittää (vs. Rellussa olleet Thulet), eivätkä vingu (vs. Alfojen ricambi originalit). Tykkään kyllä tästä meiningistä, että tällaiset pienetkin jutut tehdään kunnolla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siivosin, nyt sopis kolmaskin auto sisälle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei tänään vaan eilen, mutta vaihdoin Saaraan uuden etuputken. Viksumpi kaveri olisi toki etukäteen tutkinut muidenkin osien kunnon, nyt kävi ilmi, että keskiputkikin on vaihtokunnossa. Olisi ollut kaikkein helpointa vaihtaa se samalla kuin etuputkikin, mutta auto piti saada välillä ajokuntoon. No, huomenna teletapit uudestaan. Takapöntön kunto on lievä kysymysmerkki, mutta jos se purun jälkeen osoittautuu vaihtokuntoiseksi pääsen kyllä siitä sitten hakemaan uuden saman tien.

On muuten /C:stä nuo pakoputkihommat :drinking:

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Noloa, mutta Flavia ei ole ollut tänä vuonna vieläkään liikenteessä. Iso askel siihen suuntaan otettu tänään, eli vaihdettu talvella kunnostettu ohjauksen välitanko ja jarrunesteet. Ohjekirjan ohjeistamaa Castrol Girling Brake Fluid Crimson SAE 70 R3:sta ei ollut paikallisen Motonetin hyllyssä, joten oli tyytyminen Brembon DOT4:een. Bensatankin anturin tiiviste odottaa vielä asennusta, sitten voisi viimeinkin ottaa liikenteeseen. Ai niin, ja sytytyspuolan etuvastus pitää hankkia. Tarvikemallisen elinikä oli 3 vuotta, nyt neljäntenä vuonna vastus kasvoi liian suureksi. Puola tuskin loputtomiin pelaa vastus ohitettuna.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Käsittelin eilen mustat ulkopuolen muoviosat Gtechniqin C4-pinnoitteella. Mitään tajunnanräjäyttävää muutosta ei tapahtunut, koska lähtötilanne oli hyvä eikä muoveissa ollut pahoja haalistumia. Toisen, vanhemman ja vääränmerkkisen auton kohdalla ero tulee olemaan huomattavampi sitten kun ehdin tehdä sille saman käsittelyn. Melko kallista tavaraa ja 15 ml pullo ei ole kovin riittoisa, mutta ainakin tällä saa oikeasti pitkäkestoisen tuloksen aikaan, toisin kuin markettien edullisilla muovinhoitoaineilla

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

En vielä tehnyt mitään mutta siivousurakka olisi edessä.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Romeo y Julieta kirjoitti:
07 Heinä 2021, 09:52
Käsittelin eilen mustat ulkopuolen muoviosat Gtechniqin C4-pinnoitteella. Mitään tajunnanräjäyttävää muutosta ei tapahtunut, koska lähtötilanne oli hyvä eikä muoveissa ollut pahoja haalistumia. Toisen, vanhemman ja vääränmerkkisen auton kohdalla ero tulee olemaan huomattavampi sitten kun ehdin tehdä sille saman käsittelyn. Melko kallista tavaraa ja 15 ml pullo ei ole kovin riittoisa, mutta ainakin tällä saa oikeasti pitkäkestoisen tuloksen aikaan, toisin kuin markettien edullisilla muovinhoitoaineilla
Ite koin kyllä varsin riittoisaksi. Puoli pulloa meni kun käsittelin GTn antennin jalan, peilien jalat ja eturitilät, varsinkin kun ritilöiden kanssa hommat oli melkoista tusaamista pensselin kanssa. Toki siinä mielessä, että puteli makso sen 70€ luokkaa, voisi kuvitella vielä riittoisammaksi.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JanV »

Digitalisaatio valmistui.
Digi_Z_small.jpg
Digi_Z_small.jpg (101.15 KiB) Katsottu 3993 kertaa

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tuhlasin taas sen 4 tuntia Busson kimpussa. Uudet tulpat, suuttimet puolelta toiselle, uudet imusarjan tiivisteet. Ei mitään vaikutusta käyntiin... Ei tullu läppäriä mukaan, joten huomenna koodien nollaus, näkee sitten vaihtuiko vika takanta eteen suuttimien mukana. Alkaa olemaan motivaatio lopussa tän p*skan kanssa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kunhan vilvoittelin ja ihmettelin että mistä sitä alkaisi näin vasta alkaneen kesäloman kunniaksi.
Vieläkin helleviikkojen jälkeen tallin lämpötila on ihan ok. Pitkään se oli 14-15C.
Juu, ja ei ole lämpöpumppua tai muutakaan konetta. :-D
Liitteet
DSC_3594.jpg
DSC_3594.jpg (53.34 KiB) Katsottu 3937 kertaa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JarHei kirjoitti:
07 Heinä 2021, 22:30
Tuhlasin taas sen 4 tuntia Busson kimpussa. Uudet tulpat, suuttimet puolelta toiselle, uudet imusarjan tiivisteet. Ei mitään vaikutusta käyntiin... Ei tullu läppäriä mukaan, joten huomenna koodien nollaus, näkee sitten vaihtuiko vika takanta eteen suuttimien mukana. Alkaa olemaan motivaatio lopussa tän p*skan kanssa.
Tsemppiä! Ja hae vertaistukea, yksin puurtaminen on raskasta, myös Bussojen kanssa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
07 Heinä 2021, 22:22
Digitalisaatio valmistui.
Hieno. Uudempi Z on yksi niistä vimpaimista mihin Tokyo by Night -look istuu täysin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pele kirjoitti:
08 Heinä 2021, 09:48
Kunhan vilvoittelin ja ihmettelin että mistä sitä alkaisi näin vasta alkaneen kesäloman kunniaksi.
Vieläkin helleviikkojen jälkeen tallin lämpötila on ihan ok. Pitkään se oli 14-15C.
Juu, ja ei ole lämpöpumppua tai muutakaan konetta. :-D
Säilytätkö italialaiset viinit ja juustot samassa luolassa kuin autotkin? ;)

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ei tallissa vaan pihalla ihailin Stelviota.

Vanhempi 159 meni taas läpi katsastuksesta moitteetta savutus arvolla 0.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

FinPat kirjoitti:
08 Heinä 2021, 10:50
Pele kirjoitti:
08 Heinä 2021, 09:48
Kunhan vilvoittelin ja ihmettelin että mistä sitä alkaisi näin vasta alkaneen kesäloman kunniaksi.
Vieläkin helleviikkojen jälkeen tallin lämpötila on ihan ok. Pitkään se oli 14-15C.
Juu, ja ei ole lämpöpumppua tai muutakaan konetta. :-D
Säilytätkö italialaiset viinit ja juustot samassa luolassa kuin autotkin? ;)
Kyllä tämä on varattu vain autoille. :-D
Juomana tallissa aina kivennäisvettä.
Juustot ja muut hiivaliemet ei muutenkaan kuulu ruokaympyrääni. :lol:

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Lauhduttimen kenno vaihtui Alfaan.
Kennon vaihto tuli eteen kun viime viikolla olin uusimassa vuotavaa kaksihaaraista kompuran letkua (50514148):
Puskurin irrotus paljasti, että kennolle menevä haarahan on helposti esillä.
No taistelin ensin kädet mustelmille kompuran liitännän (13 mm pultti ahtaassa paikassa) ja toisen haaran "helpon" pikaliittimen kanssa.
Jäljellä oli enää kennon liitäntä. 13 mm mutteri lähti nätisti auki liitännästä, koska paikkahan oli esteetön.
Ja siihenhän sitten helppous loppuikin kun alumiini-alumiini liitos ei suostunut irtoamaan kennosta :evil:
Lopputuloksena uuden kennon tilaus :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Q4:sesta kun vaihdoin kennon kolarin jälkeen, niin jouduin paloittelemaan kiinnityskohdan letkun ympäriltä.
Varaosa-autosta taas toisin päin eli letku poikki ja kennoehjänä systeemillä täytyi mennä. Ei aukea helposti mitenkään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jatkoin Kadonneen Kipinän Metsästys -saagaa.

Aiemmin tapahtunutta: TVR hukkaa kipinän lämpimänä ja se joudutaan työntämään talliin Keltsin ja giilsin avustuksella. Vika paikantuu sellaiseksi, että kipinä hukkuu koneen/konehuoneen lämmetessä tarpeeksi, mutta löytyy kuumanakin mikäli vetää johdon suoraan puolalta tulpalle. Vian takia vaihdettuja osia: kärjettömän sytkän VR-anturi, virranjakajan kansi sekä puola. Todennäköisin syyllinen jäljellä olevista osista on sytkäpääte, Aeromotorsilta tilattu sytkäpääte, lisäksi pyörijä, vielä yksi jakajankansi ja sytkäjohtosarja.

Kömmin talliin ja kaivoin sytkäpäätteen paketistaan. Irrotin vanhan edestä ja aloin levittämään uuden pohjaan lämpötöhnää. Paitsi että eihän se levity, koska aukirepäistävä paketti ei repeä auki siten kuten pitäisi. No, lähin teräase sattui olemaan kirves, joten hallittu isku Fiskarsilla juuri oikeaan kohtaan ja 'vot, nyt on auki. Töhnät vahvariin, vahvari paikoilleen ja veekasi tulille.

Auto keräili lämpöä ja näytti toimivan nätisti, kunnes sammutin sen kun piti vielä hoitaa yksi työjuttu. Tuon jälkeen takaisin talliin ja... ei. Strobo vahvistaa julman totuuden, välkettä ei näy.

Seuraava palikka valitaan metodilla "helpoin vaihtaa" ja uusi pyörijä esiin. Jakajan kansi auki, vanha pyörijä pois, uusi paikoilleen, kansi kiinni, kääntö avaimesta ja... viuviuviuBRÖMMM! Pienen epäröinnin jälkeen se lähti kuin lähtikin tulille. Käyttelin auton niin lämpimäksi, että Megan tulkkaus lämpöanturista oli 100C (aiemmin stoppasi kylmästä käynnistettynä kohdalla 93C), joten totean tämän vian löytyneeksi.

Vielä vähän juttuja kiinni (mm. se uusi puola voisi olla ihan fyysisestikin kiinni...), lambda vaihtoon, huuhtaisu ja leimalle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

166:een oikea bumerangi ja samalla kiinnikkeen siirto ulkoreunaan, nyt pyörän camberkin ohjearvoissa. Tankin irroittamalla pääsee operoimaan mukavasti kiinnikettä, tosin vasen jäi siirtämättä ulos, kun pakoputki oli tiellä, siirrettiin seuraavaan kertaan.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Vaihdoin rikkinäisen sivupeilin uuteen. Hommahan on muuten simppeli, mutta ovipahvia täytyy siirtää pois tieltä jotta peilin kiinnitysruuveihin pääsee käsiksi. Ovipahvia paikallaan pitävät ruuvit löysi helposti, mutta oli hieman tuskallista paikantaa kaikki muoviklipsit jotka siinä lisäksi on. Koko ovipahvia ei edes tarvitsisi irrottaa, jos se olisi suunniteltu hieman paremmin peilin vaihtoa silmällä pitäen. Ovikaiuttimen takana on nimittäin aukot, joista ne peilin kiinnitysruuvit näkee, mutta aukot on sen verran pieniä, ettei ruuveja saa sitä kautta avattua. Jos aukot olisi isommat niin paljon vaivaa säästyisi ja pelkkä kaiuttimen irrotus riittäisi koko ovipahvin sijaan...

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Vaihdoin taannoin stelvioon öljyt ja raitisilmansuodattimen. On kyllä varsin hankalaksi tehty nekin hommat. Pohjamuovi on 21 ruuvillä kiinni. Öljynsuodatin on vielä hankalammassa paikassa kun etuveto bussoissa. Löysättävä alakautta mutta pujoteltava pois rengaskotelon kautta. Raittarin vaihdossa pitää purkaa hanskalokero pois ja jaloille tuleva ilmatorvi. Senkin jälkeen on hyvin tuskainen homma saada pujoteltua se johtojen ja ilmastoinnin kondenssiputken(?) välistä. Jaloille tulevaa ilmatorvea joutui entisöimään kun merkkiliikkeessä se oli jo ehditty murjoa. Poistuipa samalla pieni vinkuminen joka aikaisemmin kuului kovemmilla puhaltimen nopeuksilla. Vanha raittari oli joko huonosti asennettu tai murjottu ilmatorvi vinkui.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kuva

Tekaisin pari päivää sitten tekemiini kilpitelineisiin "Sneaky Pete" -lätkät peittämään ruuvinkannat mitkä noissa alemmissa jäi näkyviin. Ylemmät "kyynhampaat" suunnittelin niin että ruuvit jää kilven alle. Minusta noista tuli ihan hyvät, kiinnittyy kitkan lisäksi myös neodyymimagneetilla ruuvin kantaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Luontoäidin tallissa.

Klo 16:40 - 21:10 taistelin Giuliettan takapyöränlaakerin kanssa.
Suurimmaksi haasteeksi osottautui yllättäen se tosiasia, että mulla ei ollut 32mm hylsyä + uuden laakerin mukana tuli 1-2mm liian suuri, 36mm mutteri kun takapäässä tuossa on 32mm mutteri :lol:

Projektiketjussa vähän työkuvausta, mutta tässä parit kuvat!

Vanha laakeri ei pysynyt kasassa, mutta tää onkin purettavaa mallia.
Kuva

Kuva

Parasta Ennen-päivä todennäköisesti joskus meni jo...
Kuva

Yllättäen suurin haaste:
Kuva

Tuo pentele ei suostunut menemään sovinnolla, joten otin ison moskan ja käskin aika kovasti. Ja sitten käskin vähän lisää. Toivottavasti ei kauheasti metallisilppua mennyt suoraan uuteen laakeriin.... :D

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Paljos tuolla on ajettu kun laakeri meni vaihtoon? Aika syyhyseen kuntoon mennyt nuo jarrukilvet! :shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
93144. Viimeiset... 2500km? piti enenevissä määrin meteliä <110km/h todellista, sen jälkeen hiljeni. Tosin samassa kohtaa vasen etulaakeri alkaa pitää ääntä :lol:

Tää auto on ollu espoossa pienellä ajolla ja sen näkee mm. jarruista ja jarrukilvistä. Takajarrut oli ihan täydellisesti jumissa mm. ja satuloista kaikista on lakka ja maali lohkeillut :(

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Pikku huoltoa
Pikku huoltoa
Citikka.jpg (75.52 KiB) Katsottu 3099 kertaa
Pientä nysväystä tuli harrastettua kun helteet helpotti.

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Raitisilmasuodattimen vaihto ranskalaiseen tyyliin? :wink:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ No vähän sinnepäin, puhaltimen joutu kaivamaan tuolta kojelaudan uumenista... toki raikkarikin vaihtu samalla :-D

Vastaa Viestiin