Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Janne kirjoitti:
08 Marras 2023, 20:05
155een uusi akku äkkikuoleman kokeneen snajderin tilalle. Yritin 3 päivää ladata mutta aivan kabutt se on. On nuo nykyakut aika kehnoja.
^Vuosia sitten kun ostelin työkaluja Motonetista, hajosi niin suuri osa noista työkaluista heti alkuunsa että rupesin suosimaan muita liikkeitä. Toki riippuu paljon siitäkin minkä merkkisiä kaluja ostelee. Samoja merkkejäkin tosin valmistettaneen useissa eri maissa, ja sitten voi olla vielä jotain piraattituotteita.
Motonetin halpisakkumerkki oli pitkään Sznajder. Ostin sellaisen joskus vajaa 15 vuotta sitten, ja taisi kestää puolisentoista vuotta ennenkuin hajosi. Sen jälkeen ostellut muunmerkkisiä akkuja ja pitkään ovat kestelleet.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti:
07 Marras 2023, 16:48
alfa 156 v6 kirjoitti:
07 Marras 2023, 16:26
Sattuneesta syystä kiinnostaisi tuo softa itseäkin.
Noooo!!!!!!! Et tu, Brute?

QP myynnissä ja ISTA-DA hakusessa. Kuullostaa pahalta.
Juu tiiän :lol:

X5:een tuli sorruttua ja Q7 lähti. QP lähtee kun löytyy oikea ostaja, jos löytyy

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

alfa 156 v6 kirjoitti:
09 Marras 2023, 07:59
FinPat kirjoitti:
07 Marras 2023, 16:48
alfa 156 v6 kirjoitti:
07 Marras 2023, 16:26
Sattuneesta syystä kiinnostaisi tuo softa itseäkin.
Noooo!!!!!!! Et tu, Brute?

QP myynnissä ja ISTA-DA hakusessa. Kuullostaa pahalta.
Juu tiiän :lol:

X5:een tuli sorruttua ja Q7 lähti. QP lähtee kun löytyy oikea ostaja, jos löytyy
Myötätuntoni. Itse olen pitkään koittanut rypistellä irti baijerin riippuvuudesta. Mutta vaikka kuinka valehtelee itselleen olevansa vahva aikuinen, niin silti on samaan synkkään kuiluun romahtanut kerta toisensa jälkeen. Varsinkin näin pimeään aikaan on niin helppo livahtaa BMW:n kabiiniin, ihan vähän vaan... Lähipiiri tietää jo yhdeksän yksilön kohdalla että ihan turha uskoa raitistumispuheita! Paras mihin olen pystynyt on sekakäyttö.

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jmi »

lerppu kirjoitti:
09 Marras 2023, 09:34
alfa 156 v6 kirjoitti:
09 Marras 2023, 07:59
FinPat kirjoitti:
07 Marras 2023, 16:48


Noooo!!!!!!! Et tu, Brute?

QP myynnissä ja ISTA-DA hakusessa. Kuullostaa pahalta.
Juu tiiän :lol:

X5:een tuli sorruttua ja Q7 lähti. QP lähtee kun löytyy oikea ostaja, jos löytyy
Myötätuntoni. Itse olen pitkään koittanut rypistellä irti baijerin riippuvuudesta. Mutta vaikka kuinka valehtelee itselleen olevansa vahva aikuinen, niin silti on samaan synkkään kuiluun romahtanut kerta toisensa jälkeen. Varsinkin näin pimeään aikaan on niin helppo livahtaa BMW:n kabiiniin, ihan vähän vaan... Lähipiiri tietää jo yhdeksän yksilön kohdalla että ihan turha uskoa raitistumispuheita! Paras mihin olen pystynyt on sekakäyttö.
Tuntuu, että entistä harvemmalla foorumin aktiivilla on edes enää Alfa romeo tai muu italialainen. Keskustelua on enemmän täällä löpinä-puolella, sähköautot, muiden merkkien murheet.... :(

Ja tallissa tuli eilen vaan siivottua.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Alfistit alkaa pikkuhiljaa menemään kaappiin. Sieltä sitten joskus kerran-pari vuodessa mennään varovasti tapaamaan toisia samanhenkisiä huomaamattomasti harmaalla saksalaisella perheautolla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

alfa 156 v6 kirjoitti:
09 Marras 2023, 07:59
FinPat kirjoitti:
07 Marras 2023, 16:48
alfa 156 v6 kirjoitti:
07 Marras 2023, 16:26
Sattuneesta syystä kiinnostaisi tuo softa itseäkin.
Noooo!!!!!!! Et tu, Brute?

QP myynnissä ja ISTA-DA hakusessa. Kuullostaa pahalta.
Juu tiiän :lol:

X5:een tuli sorruttua ja Q7 lähti. QP lähtee kun löytyy oikea ostaja, jos löytyy
Suo siellä, vetelä täällä... Mutta ymmärrän valinnan hyvin. Ei ollut ihan helppo kuuauto sulla.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

jmi kirjoitti:
09 Marras 2023, 10:18
lerppu kirjoitti:
09 Marras 2023, 09:34
alfa 156 v6 kirjoitti:
09 Marras 2023, 07:59


Juu tiiän :lol:

X5:een tuli sorruttua ja Q7 lähti. QP lähtee kun löytyy oikea ostaja, jos löytyy
Myötätuntoni. Itse olen pitkään koittanut rypistellä irti baijerin riippuvuudesta. Mutta vaikka kuinka valehtelee itselleen olevansa vahva aikuinen, niin silti on samaan synkkään kuiluun romahtanut kerta toisensa jälkeen. Varsinkin näin pimeään aikaan on niin helppo livahtaa BMW:n kabiiniin, ihan vähän vaan... Lähipiiri tietää jo yhdeksän yksilön kohdalla että ihan turha uskoa raitistumispuheita! Paras mihin olen pystynyt on sekakäyttö.
Tuntuu, että entistä harvemmalla foorumin aktiivilla on edes enää Alfa romeo tai muu italialainen. Keskustelua on enemmän täällä löpinä-puolella, sähköautot, muiden merkkien murheet.... :(

Ja tallissa tuli eilen vaan siivottua.
Noh - onhan tässä kaikilla tekstissä lainatuilla Alfa Romeon avaimet myös taskuun laitettavissa. Mutta tottahan tuo on että moni on linjasta lipsunut - ja ihmekös tuo, ei ole mallistossa ollut ihan hetkeen valittavissa Coupea taikka avoa tms. ihan oikeasti henkevää autoa. Vaikka Giorgio onkin parasta, mitä perheautolta voi toivoa, niin kyllä Alfa Romeolla pitäisi olla joku ihan oikeakin sporttimalli - ei pelkästään segmentin fringe julkaisuja.

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja HANU »

jmi kirjoitti:
09 Marras 2023, 10:18
lerppu kirjoitti:
09 Marras 2023, 09:34
alfa 156 v6 kirjoitti:
09 Marras 2023, 07:59


Juu tiiän :lol:

X5:een tuli sorruttua ja Q7 lähti. QP lähtee kun löytyy oikea ostaja, jos löytyy
Myötätuntoni. Itse olen pitkään koittanut rypistellä irti baijerin riippuvuudesta. Mutta vaikka kuinka valehtelee itselleen olevansa vahva aikuinen, niin silti on samaan synkkään kuiluun romahtanut kerta toisensa jälkeen. Varsinkin näin pimeään aikaan on niin helppo livahtaa BMW:n kabiiniin, ihan vähän vaan... Lähipiiri tietää jo yhdeksän yksilön kohdalla että ihan turha uskoa raitistumispuheita! Paras mihin olen pystynyt on sekakäyttö.
Tuntuu, että entistä harvemmalla foorumin aktiivilla on edes enää Alfa romeo tai muu italialainen. Keskustelua on enemmän täällä löpinä-puolella, sähköautot, muiden merkkien murheet.... :(

Ja tallissa tuli eilen vaan siivottua.
Mulla on ainakin talli täynnä Alfoja, eli kaksi kpl.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minäkin hankin taas käyttikseksi Alfan sitten kun on

a) halua
b) kykyä

Toenailiin puuttuu (ainakin) halu, Giuliaan kyky. Jälkimmäinen on ärsyttävän hyvin hintansa pitävä käytettynä. Sikäli ymmärrettävää, että germaanihegemoniaa karsastavalle mutta autolla ajamisesta tykkäävälle alkaa olla aika kapoisesti vaihtoehtoja.

Toistaiseksi pitää vaan keskittyä lenuamaan noiden museoikäisten keksintöjen parissa.

Offtopic-pelastus: Vaihtelin Seiskavitoseen vesiletkuja. Vähän nihkeää on osien saatavuus tähän keksintöön. Lämppärin letkut yleismallin tarvikkeista ja lämmitysventtiiliksi Fiat Tipon vena kun ei käärmeosaa ole tyrkyllä.
- Epäkelpokeräilijä -

Paikalla
Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

On täällä onneksi Alfailijoitakin jonkin verran. Oman talouden Alfa-pitoisuus on nykyään vain 25%, mutta Italia-pitoisuus sentään 75%. Alfan nykymallisto ja myyntivoluumit ovat valitettavasti jotain aivan muuta kuin mitä ne olivat noin 20v sitten. Tämä näkyy sitten siinä että monella kirjoittalla Alfa on harrasteautona, ja käyttöautona joku muu. Ja se puolestaan näkyy siinä mistä kirjoitellaan. Meilläkin se ainoa epä-italialainen kerää yli 75% talouden vuotuisesta ajosuoritteesta.

Ketjun aihetta sivuten, työnsin vaimon avustuksella Alfan talliin reilu viikko sitten. Vähän on tullut näperreltyä sen kanssa vaikka en ole siitä projektipuolelle vielä päivittänytkään. Tänäänkin aion tehdä jotain tallissa.
Tein itse - säästin

Avatar
pahakeisari
Viestit: 106
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008

Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

159 sai autokameran lasilleen. Kuvaa myös takaa samalla.
Simppeliä askartelua

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pari aggregaattia odottelemaan Ukrainaan lähtöä. Toiseen uusi tulppa, toisella testikäyttö, kun sitä en itse ollut käyttänyt. Molemmissa sen verran uutta osaa, ettei niiden(kin) kanssa tarvitsisi tapella, vaikka kiinalaisia ovatkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Antares
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Joulu 2020, 21:13
Car(s): 159 2.4jtdm

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Antares »

159 sai vahaa pintaan, sekä penkkipesuria tuli näytettyä. Paljon lähtee eto penkeistä likaa irti ja sisäilme siistiytyy. Sisäfixi jatkunee taas toisena iltana.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siirsin akkulaturin Ferrarista TVR:ään ja selvitin sorvia vaivanneen nykimisen/tärrän.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
13 Marras 2023, 20:39
Siirsin akkulaturin Ferrarista TVR:ään ja selvitin sorvia vaivanneen nykimisen/tärrän.
Hyvä muistutus, pitää siirtää laturi Fefestä Alfaan.

Paikalla
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kotiseudulla. Äidin autoon pesu, vahaus. Parit klommot oikoa ja hieman maalia. Öljynvaihdot, suodatinta yms. Perus Opelia. 😁
Kotona odottaa Spider, 159, E39 ja isot laatikot vara/huolto-osia
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Tavis
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Espoo / Munchen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tavis »

156 SW pikkubusson penkkien ja lattiamattojen irrotusta. Repsikan penkin torxit (2 kpl neljästä) tietenkin pyöristetty jonkun edellisen omistajan toimesta. Täytyy viikonlopuksi hakea vastakierretorx, eiköhän sillä saa noi irti.

Tarkoitus putsata, kunnostaa ja maalata nahkapenkit talven aikana. Samalla tulee lattiamatto pestyä höyrypesurilla sekä tsekattua lattian kunto sisäpuolelta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Faijan tallin edessä, koska pimeässä ja pakkasessa on hauskempi harrastaa:

Francois Renault on tehnyt Laguna kakkosesta ärsyttävän vaikeasti murtauduttavan auton, joten löin lasin sisään. Omalla tavallaan hauskaa tietty sekin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Luottokorttiavaimen napit irronneet piirilevystä? Joskus tinasin siskon autosta ne uudestaan paikoilleen ja laitoin uudet kuoret.

Kuskin ovestahan lähtee irti kahvan pikkuosa jonka takana on normi lukko. Tämä ei tietty auta, jos avaimet on jääneet auton sisälle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Raivasin tallin takanurkan, jotta sain Ferrarin siirrettyä sinne, jotta sain Mazdan piikkipaikalle ovien sisäpuolelle.

Vikojen määrä EI ole vakio. Vaikka en korjannut mitään, siirtyi Mazdan apulaiteremmi silti irtolaiselämää viettämään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^ Avain oli varmassa tallessa auton sisällä. Tämä on jo toinen kerta kun saman pirssin ikkuna perforoidaan, saa nähdä joko omistaja nyt innostuu hankkimaan vara-avaimen…

Viime vuosituhannen vehkeisiin sentään pääsee sisään pätkällä rautalankaa tai vähän-sinnepäin-avaimella, mutta myöhempien aikojen Grand Theft Auto vaatisi enemmän skillsejä kuin mitä sivuunkirjoittaneelta löytyy. Tai sitten täytyy vaihtaa tyylipisteet brute forceen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Reeniä, reeniä. Jopa kuusta näköjään voi sorvata, kunhan on tarpeeksi vauhtia ja teräviä työkaluja. Ihan pirun vaikee puu kyllä, repeilee todella helpolla.

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
18 Marras 2023, 18:51
Viime vuosituhannen vehkeisiin sentään pääsee sisään pätkällä rautalankaa tai vähän-sinnepäin-avaimella, mutta myöhempien aikojen Grand Theft Auto vaatisi enemmän skillsejä kuin mitä sivuunkirjoittaneelta löytyy.
Eikö siellä päin ole naapurustoa jonka baarin nurkalta voisi pyytää ammattilaista nuuska/kossu-hinnalla avaamaan ovea nätisti ja nopeasti?

Antares
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Joulu 2020, 21:13
Car(s): 159 2.4jtdm

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Antares »

159 2.4 sai uuden termostaatin. Samassa remontissa ja nesteläträilyssä käyty hakemassa 1000w vesikiertolämmitin. Kohtuu helppo asentaa ja toimiva laite.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

FinPat kirjoitti:
19 Marras 2023, 11:05
baarin nurkalta
Niillä huudeilla ainoa palvelu on kioski, joka on auki ehkä joskus juhannuksen korvilla. Automurtojen suhteen on siis oltava omavarainen.
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
19 Marras 2023, 13:00
Automurtojen suhteen on siis oltava omavarainen.
Omavaraisuus tuollaisten asioiden suhteen on pelkästään positiivista.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aamujumppaa, nostelin arviolta 750m lautaa säältä turvaan navetan ylisille, osan toki ylisten yläorsille.
Rasvis kirjoitti:
19 Marras 2023, 13:00
Niillä huudeilla ainoa palvelu on kioski, joka on auki ehkä joskus juhannuksen korvilla. Automurtojen suhteen on siis oltava omavarainen.
Kuulostaa Leppäkoskelta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tobby »

Giulietta sai kuskin puolelle uuden takapyörän laakerin ja joka nurkkaan uudet Brembon levyt ja palat asennussarjoineen.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Katoksessa, ei tallissa. DS3 sai Philips +200% tms. H7 tuikun taas nenälleen. Näitä +xxx% valoja tuntuu menevän aika tiheään.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mikä idea niiden käyttämisessä on? Valovirta on kuitenkin täsmälleen sama kuin tavallisessa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Isola kirjoitti:
23 Marras 2023, 18:19
Mikä idea niiden käyttämisessä on? Valovirta on kuitenkin täsmälleen sama kuin tavallisessa.
Kyllä ne ihan oikeasti näyttävät pidemmälle kun pitkäikäisemmät vakiot.

Ja myös valovirta luumeneissa ilmaistuna näyttäisi olevan korkeampi suuremman valaistusvoimakkuuden lisäksi.
https://www.bulbfacts.com/halogen-bulbs/chart/

Noiden mittausmenetelmätkin näyttävät ainakin maallikon silmin järjellisiltä.

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kyllä noi valoa enemmän antaa mutta kestävyys tosiaan on mitä on.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Toi philipsin 200% polttimo on ensimmäinen oikeasti paremmin valaiseva, mitä on tullut vastaan. Isojötsissä ovat nuo pitkissä ja on eroa selkeesti. Lyhkäsissä noita ei voi käyttää, koska kestoaika naurettava. Lyhkästen ledeissä taasen, ainakin luvattuna, tolkuton kesto. Toin gt200 polttimon teho ei kyllä pahemmin häviä philipsin 250% ledille. 50% ero siis max :-D :mrgreen:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Joskus noita uteliaisuuttani katsoin, ja teknisten tietojen perusteella on vaikea uskoa näihin +200 % lukemiin. Valmistajien itsensä mukaan eroa ei nimittäin ole. Onneksi en ole välikätenä lampputehtaan tuotekehityksen ja markkinoinnin välissä :lol:

Osram Original line H4: 1650 lm / 1000 lm
Osram Night Breaker 200 H4: 1650 lm / 1000 lm
Philips LongLife EcoVision H4: 1650 lm / 1000 lm
Philips RacingVision GT200 H4: 1650 lm / 1000 lm

Bulbfactsin tulokset ovat sisäisesti sen verran ristiriitaisia, että joko mittausmenetelmä on pahasti pielessä TAI polttimoiden laatu on vielä pahempaa kuraa kuin olen kuvitellut. Teknisesti on nimittäin mahdotonta, että geometrialtaan ehjät polttimot samassa umpiossa poikkeaisivat valovirran ja valaistusvoimakkuuden osalta eri suuntiin vertailupolttimosta. Esimerkiksi Sylvania SilverStar zXe Gold -polttimolle ovat mitanneet -14 % valovirran referenssipolttimoon nähden, mutta kuitenkin +4 % ja +27% valaistusvoimakkuudet. Tämähän on mahdollista vain, jos mittauksessa todella haetaan suurimman valaistusvoimakkuuden piste. Sen taas ei pitäisi olla eri paikassa eri polttimoilla samassa umpiossa. Lukseina ja lumeneina ilmoitettujen arvojen pitäisi siis aina poiketa yhtä paljon ja joka tapauksessa samaan suuntaan, jos mittausmenetelmä on kunnossa ja polttimot edes sinne päin tyyppihyväksynnän toleranssien rajoissa. Lisäksi en ainakaan löytänyt mainintaa sähkötehosta, mikä olisi kiinnostava tieto.

Vanhan, himmenneen polttimon vaihtaminen uuteen näkyy luonnollisesti voimakkaampana valona vaikka vaihtaisi uuteen samanlaiseen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Isola kirjoitti:
25 Marras 2023, 10:09
Joskus noita uteliaisuuttani katsoin, ja teknisten tietojen perusteella on vaikea uskoa näihin +200 % lukemiin. Valmistajien itsensä mukaan eroa ei nimittäin ole.
Fair point.

Mistähän tämä subjektiivinen tunne tulee siitä että +xxx% valoilla näkee pidemmälle kuin uusilla Long Life polttimoilla? Onko se pelkkää psykologiaa joka tulee valon väristä? 3100K vs 3600K?
Isola kirjoitti:
25 Marras 2023, 10:09
Onneksi en ole välikätenä lampputehtaan tuotekehityksen ja markkinoinnin välissä :lol:
Joo, insinööritieteiden edustajan on kauheaa olla asiakastapaamisessa mukana kun myyntimies pääsee vauhtiin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Käsittääkseni noissa Long Lifeissa on erimäärä kaasua.
Eli mitä ikinä kaasua siellä sitten onkaan, enemmän kaasua = lanka viileämpi = himmeämpi, mutta kestää pidempään?

Sitten nää +200, +300% jne. on pienemmällä kaasumäärällä, jolloinka lanka hohkaa kuumempana ja antaa enemmän valoa, mutta kesto huonompi?

Itse muistan jo 156-ajoilta ihan selkeän eron GE:n laadukkaan LongLifen ja Osramin +200%:n välillä; molemmat siis aivan uusia. Osram valaisi hyvin selvästi paremmin ja valkoisempaa valoa, kuin GE:n polttimo minkä sävy oli selkeästi keltaisempi.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tiedättehän kuinka raivostuttavaa on ohjeet, jotka opastaa työtehtävästä tyyliin "avaa pultit ja vedä irti". Kun käytöntö = katkaise pultit, hitsaa mutterit tynkiin, poraa loput pultit pois, revi osaa metrisillä kangilla irti, osta kolme ulosvetäjää ja lopulta irrota se palasina, korjaa kierteet ja ala etsimään varaosaa.

No oli tuossa vähän erilaisempikin kokemus. Fiat 1100D taka-akseli 60-luvulta. Alumiinirummut, jotka on niitattu kiinni napaan. Napa taas on pultattu kiinni vetoakselin spooreihin, mutteri siinä ulkosalla ulkoilmalle alttiina, sokalla lukittuna. Auto maannut pellon laidassa 20 vuotta ja sen jälkeen 15 vuotta kylmässä ladossa.

Olin lievästi hämmästynyt, että toisin kuin vaikka 15 vuotta vanhan Punton kanssa, kaikki sokat ja mutterit aukesivat helposti ilman tappelua ja rummutkin tipahti syliin pienellä puupalan ja vasaran avustuksella. Lopuksi vaikka vetareihin ei saanut liukuvasaraa kunnolla, mutta koukkua hiukan mutterin reunan taa ja nekin irtosi laakereineen banjosta näppärästi. :shock:

Siis niinku WTF.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
07 Marras 2023, 16:26
Polforea kirjoitti:
07 Marras 2023, 14:39
^Etsi hyvä ihminen INPAn tilalle ISTA-D, käytettävyys on muutaman valovuoden edellä, enkä ainakaan minä ole löytänyt vielä mitään, mitä INPA tekisi ja ISTA-D ei tekisi (ei toki tarkoita etteikö sellaistakin voisi olla).
Millasen raudan tuo ISTA-D tarvitsee? (kaapeli yms)

mistä tuollaisen softan saa?

Sattuneesta syystä kiinnostaisi tuo softa itseäkin.
Tarve tulikin taas nopeammin kuin kuvittelin :roll:

Eilen pakkasta -13 ja Bmw jäi käymään vasta toisella startilla. Tänään -21 ja todella piiiiiiiiiiiiitkällä startilla kuitenkin käyntiin edes. Molemmilla kerroilla webasto päällä noin 30min ja hytti niin lämmin että T-paidassa tarkenis

Pikadiagnoosi heti torquella ja kone oli webastokäytön jälkeenkin -15. Ilmeisesti ei siis lämmitä moottoria, ainoastaan hyttiä.. no torque kun oli jo kiinni niin logitin moottorin lämmöt ajossa, ei nouse yli 65 vaikka miten kiusaa. Syylärin edessä sähkökaihtimet kiinni kyllä kuten kuuluu..

Eli tallissa pääsee ainakin vaihtamaan termarin, hehkutulpat ja koodaamaan webaston lämmittämään moottoria. Niin ja etsimään jostain tuon ISTAn…

Ja ettei liian helpolla pääsis niin oikea takanurkka näkyy pakkasella painuvan tonttiin eli lienee ilmajousihommaa myös tulossa. Onneks on Opel niin pääsee liikkumaankin :lol:
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 26 Marras 2023, 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

sämpy kirjoitti:
26 Marras 2023, 11:09
Tiedättehän kuinka raivostuttavaa on ohjeet, jotka opastaa työtehtävästä tyyliin "avaa pultit ja vedä irti". Kun käytöntö = katkaise pultit, hitsaa mutterit tynkiin, poraa loput pultit pois, revi osaa metrisillä kangilla irti, osta kolme ulosvetäjää ja lopulta irrota se palasina, korjaa kierteet ja ala etsimään varaosaa.

No oli tuossa vähän erilaisempikin kokemus. Fiat 1100D taka-akseli 60-luvulta. Alumiinirummut, jotka on niitattu kiinni napaan. Napa taas on pultattu kiinni vetoakselin spooreihin, mutteri siinä ulkosalla ulkoilmalle alttiina, sokalla lukittuna. Auto maannut pellon laidassa 20 vuotta ja sen jälkeen 15 vuotta kylmässä ladossa.

Olin lievästi hämmästynyt, että toisin kuin vaikka 15 vuotta vanhan Punton kanssa, kaikki sokat ja mutterit aukesivat helposti ilman tappelua ja rummutkin tipahti syliin pienellä puupalan ja vasaran avustuksella. Lopuksi vaikka vetareihin ei saanut liukuvasaraa kunnolla, mutta koukkua hiukan mutterin reunan taa ja nekin irtosi laakereineen banjosta näppärästi. :shock:

Siis niinku WTF.
Nuo "avaa pultit ja vedä irti" kohdat suorastaan väijyy sitä joka erehtyy niistä helpolla pääsevänsä. :black:
Ja vastaavasti, usein se kohta mitä etukäteen eniten kammosi menee niin ettei huomannutkaan. Mutta tuo kyllä jo huippu :lol:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

sämpy kirjoitti:
26 Marras 2023, 11:09
Siis niinku WTF.
Auto ollut siis ajossa viimeksi 1980-luvulla. Silloinkin suolattiin, mutta valtaosa kilometreistä lienee kertynyt ennen kuin liikenneviraston edeltäjät alkoivat noudattaa fakiiri Kronblomin oppeja.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Verstaan varustelua...
Kuva
Liitteet
Korinoikaisupenkki ja nostin.JPG
Korinoikaisupenkki ja nostin.JPG (140.36 KiB) Katsottu 1939 kertaa
rakkaudesta rautaan...

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

sämpy kirjoitti:
26 Marras 2023, 11:09
Siis niinku WTF.
Ilmeisesti Fiatkin käytti 60-luvulla laadukkaampaa terästä pulteissa ja muttereissa. Vuosikymmentä edustavan Lancian tapauksessa kiinni juuttunut ja katkeava pultti tai ruuvi on poikkeus. 80-luvun laitteissa olikin jo toisin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Sama kokemus kun olen purkanut jotain Fiatin 30-luvun akselistoja. Avain kiinni ja mutteri auki. Siistäh?

Oli ex -07 Scudon kytkinremontissa korjaamolla muutama vuosi sitten. Kaikki apurungon pultit meni poikki tai vastamutterit pyörimään rungon sisällä.

Minulla ei ole vieläkään ^^^ nosturia, ehkä joskus. Vaikka nyt olisi tilaa. Pitäisi alkaa tekemään halliin väliseiniä, että saisi toiminnot sinne mihin ne on alunperin suunniteltu. On vaan tämä osamyynti sen verran kädestä suuhun että ei ole oikein enää ylimääräistä rahaa, toisin kun silloin kun kävi viellä oikeissa töissä. Helsingissä serkun autokorjaamolla olisi kyllä töitä tarjolla, mutta jaksaako sitä työmatkaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vaihoin vihdoinkin takajousetkin. Tuossa kun on nuo kääntyvät selkänojat, niin yläpäät oli hetkessä esillä. Meinasinkin, että täähän menee suitsait. Ihan hetkessä ei sitten mennytkään. Oli yläpäät kyllä pikkasen raposet. Iskarien lautasten osalta totesin, että kyllä ne vielä vahvat on, vahvuutta lisäsi kyllä selkeesti uusien puuttuminen alueelta.
Huom. tukivarsien pultit laitoin samoin päin, kun olivatkin :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
pahakeisari
Viestit: 106
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008

Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

Nelikko sai uuden kampiakselin hihnapyörän. Oneksi vanha alkoi ääntää eikä lauennut kerasta. Skf osaa laitettu tilalle.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Purin talliin eksyneen Maserati 430 moottorin, öljypohjasta löytyi samanlainen majoneesiesiintymä kuin Rasviksen Bussosta. Muuten kaikki näytti olevan hyvässä kunnossa, joten rakentelen siitä varakoneen 222:seen.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Edellisen Giuliettan purkua Keltsin kanssa.
Kuvassa auto keula huoltoasennossa, ainakin VAG-konsernin kaluston kanssa pelanneet ymmärtänee… :wink:

Hiukan oli päässy naftaa männän ohi öljyn sekaan. Muuta hämmästelyä aiheutti erilaisten sähköliitinten sekä letku- ja johtokiinnikkeiden kirjo. Ihanku olis haluttu kokeilla kaikkia tarjolla olleita nippeleitä yhdessä autossa.

Kuva

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Uuden helmapellin sovittelua GT:een.
Liitteet
GT-oikea helma.jpg
GT-oikea helma.jpg (49.39 KiB) Katsottu 1111 kertaa

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Edesmenneen diesel-Giuliettan moottorinpurkua ja osien tiskaamista.

Siinä purkaessa muodostui sellainen universaali toive, että kun vaan yhdenkään jtdm-Giuliettan omistajan ei tarvitse ryhtyä mm. startin, laturin tai kampiakselinasentotunnistimen vaihdolle. On varmasti mukavassa paikassa moottorin ollessa paikallaan. Myös imusarjan pyörreläppien ihmettely voi saada asian parissa askaroivan kyyneliin.

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Tuli tuon käyttis Punton jakopään vaihtoaika taas kohdalle. Työkalut olisivat löytyneet ebaystä muutamalla kympillä, mutta tulipa nyt tehtyä tällä kertaa itse. Menihän tuossa päivä sorvaillessa ja sovitellessa eli omalle työlle tuli tuntipalkkaa noin 3 euroa :lol: Tarpeet jos laskee niin taitaa mennä tappiolle. Noh ne on nää harrastukset :silly:

Nuo tulppien paikalle menevät työkalut on sorvattu vedetystä akselista ja välissä on pätkä hydrauliputkea. Koko komeus on juotettu kasaan hopealla. Keskitappina 8mm vedetty akseli, josta tulpan pää on sorvattu 6milliin. Nokkalukon viisteestä tuli hieman liian syvä, kun jouduin tekemään sen rälläkällä. (jyrsin olisi kiva :( )

Työkalujen teko siis päivä ja jakopään vaihto vajaan 2 tuntia

Kuva

Vastaa Viestiin