Sivu 153/153

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Tammi 2024, 22:35
Kirjoittaja tritonus
Pistetään nyt tähän ketjuun ku en parempaakaan keksi.
Otettiin Giuliettasta vauhtipyörä irti.

Pitäskö ehyen kaksoismassavauhtipyörän olla ns. yhtä puuta, eli jousien ottaa heti vastaan? Nyt siinä on tyhjää ennenku jouset nappaa kiinni.
Noin muuten ei helise.
Ihan vaan mielenkiinnosta, että onko se romu vai kelponen.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 30 Tammi 2024, 23:33
Kirjoittaja TurboJ
^ Automallikohtaisesti määrittyy sallittu välys. Yhtä puuta ei tarvitse olla ollakseen OK. Se välys voidaan ilmoittaa esim. vapaan liikkeen hammaslukuna. Sitä valitettavasti en pysty sanomaan mikä ko. autossa on sallittu välys.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 11:14
Kirjoittaja mujunen
"Pesin" vuoden 1991 Country Golffin moottorin. Nyt kelpaa nostaa takaisin paikoilleen.
Tai ei se ihan pelkällä pesulla tuollaiseksi tullut...


Kone.JPG
Kone.JPG (81.54 KiB) Katsottu 3931 kertaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 11:07
Kirjoittaja TurboJ
^Tosi hyvää jälkeä. Nuo moottorit on ihastuttavan yksinkertaisia ja selkeitä. Mulla oli kaksi tuonsukuista harrastepeliä aikoinaan ja tuli noita koneita hierottua myös. On samoin hauskoja palapelejä tekniikaltaan nuo autot muutenkin, kun kaikenlaista pystyy halutessaan yhdistelemään. Esim. mullakin oli Jetta GT:ssä Passatin vahvempi vaihdelaatikko ja euromalliin laitoin vielä jenkkimallin erilaisen ruiskun pelkällä kannen vaihdolla - ja kaikki toimi hienosti. Ja 1.6 dieselissä oli koko moottorissa vain yksi tarvittava sähköjohto: syöttöpumpun sammutussolenoidi. Ja silti vanhasta pataraudasta pystyttiin ottamaan melkein 300 hevosvoimaa tehoja.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 21 Helmi 2024, 21:31
Kirjoittaja Eero
Vaimon vallattua autotallin (kuulemma mukava lähteä lämpimällä autolla töihin) pitää harrastaa pihassa. Lumisateessa viimeistelin Ritmon jakopääremppaa. Viikonloppuna voisi olla koekäytön paikka.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Maalis 2024, 09:03
Kirjoittaja tritonus
Giuliettan takaluukun vasemmanpuoleisen johtosarjan korjaaminen.
Olihan omanlaisensa nykertäminen. Johtosarjaa oli fiksattu aiemminkin, luultavasti pariinkin eri kertaan, eikä tosiaan oltu menty siitä mistä aita on matalin vaan missä aitaa ei ollut ensinkään.
Hämmästelen, miten valot ja muut saattoivat toimia laisinkaan niillä korjauksilla. Vaikka kyllähän erkalla peitettyjen surriliitoksien löytäminen tekee samalla sellaisen nostalgisen pörröisen olon.

Piuhoista kaksi meni poikki kun piuhanippuun koski. Onneksi johdot oli ennakkotiedosta poiketen värikoodattu, joten ylimääräiseltä salapoliisityöltä välttyi tällä kertaa.
Sen verran liitoksia kuitenkin tuli puristeltua, että tuli taas todettua kuinka simppelinkin homman saa raskaaksi ja ärsyttäväksi paskoilla abiko-pihdeillä.

Sähkötekniikan insinöörin hämmästys oli vähintään puolittain aito, kun korjaus onnistui kerralla visuaalisten havaintojen perusteella ja autonkin mielestä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Maalis 2024, 11:54
Kirjoittaja Jiitee
tritonus kirjoitti:
06 Maalis 2024, 09:03
Giuliettan takaluukun vasemmanpuoleisen johtosarjan korjaaminen.
Olihan omanlaisensa nykertäminen. Johtosarjaa oli fiksattu aiemminkin, luultavasti pariinkin eri kertaan, eikä tosiaan oltu menty siitä mistä aita on matalin vaan missä aitaa ei ollut ensinkään.
Hämmästelen, miten valot ja muut saattoivat toimia laisinkaan niillä korjauksilla. Vaikka kyllähän erkalla peitettyjen surriliitoksien löytäminen tekee samalla sellaisen nostalgisen pörröisen olon.

Piuhoista kaksi meni poikki kun piuhanippuun koski. Onneksi johdot oli ennakkotiedosta poiketen värikoodattu, joten ylimääräiseltä salapoliisityöltä välttyi tällä kertaa.
Sen verran liitoksia kuitenkin tuli puristeltua, että tuli taas todettua kuinka simppelinkin homman saa raskaaksi ja ärsyttäväksi paskoilla abiko-pihdeillä.

Sähkötekniikan insinöörin hämmästys oli vähintään puolittain aito, kun korjaus onnistui kerralla visuaalisten havaintojen perusteella ja autonkin mielestä.
Eikös taitekohtaan olisi hyvä vetää sopiva soiro silikonijohtoa hyvällä pelivaralla ( enemmän kuin ekonomi-luigi oli laskenut) ja molemmat päät juottaa/kutistesukittaa kunnolla ?
Taitoskohtaa ei tietysti kannata juottaa ja tehdä tarpeetonta uutta murtokohtaa .

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Maalis 2024, 12:04
Kirjoittaja Polforea
Liikkuvaa johtoa ei kannata juottaa, jos ei sitä pysty tukemaan tarpeeksi pitkälti juotoskohdan yli. Muuten murtuu helposti siitä, mihin juotos loppuu.

Minä tekisin nuo jatkot joko kutistettavilla puristusliittimillä tai puristusliittimillä ja erillisellä kutistesukalla.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Maalis 2024, 12:10
Kirjoittaja mutt
Silloin kun piuhoissa riittää pituutta tai laitetaan uutta piuhaa, myös karvaperseliitos on toimiva, kun se tehdään niin, että pyöritetään kuoritut päät yhteen ainakin parin-kolmen sentin matkalta, painetaan johdon suuntaiseksi, ja päälle kutistesukka, mielellään vielä liimalla. Ei tule sellaista epäjatkuvuuskohtaa, josta alkaisi nitkuamaan poikki.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Maalis 2024, 19:26
Kirjoittaja palkus
Ööö, ei kait sitä korjausta siihen rasituskohtaan tehdä, vaan uutta johtoa reilu mitta ja ne liitoskohdat tungetaan sinne jonnekin syvälle? Kait luukun ja kopan puolella molemmissa on tilaa? En ole kyllä mikään sähköinsinööri, kaukana siitä, mutta näin minä tuollaiset piuhaloiset korjasin ja ihan tinaliitoksilla.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Maalis 2024, 20:00
Kirjoittaja Polforea
Joo, tietenkin liitos muualle kuin siihen rasittuvimpaan kohtaan, mutta liikkuva johto se on silti jos sitä ei lukita paikalleen. Liike kulkee johtoa pitkin ja löytää ajan kanssa sen heikon paikan.

Juotettukin yleensä kestää vuosikausia mutta miksi tehdä helposti tunnistettavaa heikkoutta kohtaa, jos helposti (jopa helpommin, kun käyttää kutistuvia puristusliittimiä) voi jättää moisen tekemättä?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Maalis 2024, 20:03
Kirjoittaja Isola
Samaa mieltä. Noin autojen kuin muidenkin tärisevien värkkien sähköjen kanssa läheisissä tekemisissä olleena pitäisi autoissa juotokset vain piirilevyillä. Kutistussukallinen puristusliitin on parhautta kaikissa liikkuvissa asioissa.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Maalis 2024, 23:08
Kirjoittaja tritonus
Johtojen korjaussarjassa on niillä piuhoilla aika reilusti mittaa.
Vaikka auton omista piuhoista pätkäs kärsineet osat pois, meni ne liitokset aika pitkälle luukun ja korin sisälle piiloon.
Mut edellinen korjaaja oli laittanu just siihen tiukimpaan mutkaan yhden puristusliittimen. Liitin oli ehyt, mutta johto heti sen liittimen perästä poikki. Samassa mutkassa oli nää surriliitoksetkin ja takalasinlämppärin piuhan puhki mennyt eriste oli kanssa vetästy erkalla piiloon.

Hyvänoloista, notkeaa johtoa nuo Alfisti.netin korjauspiuhat. Pienimpien johdinten puristusliittimet oli kyllä tosi pienet, meinas hetkittäin aiheuttaa tuskastumista, vallankin niiden kehnojen pihtien vuoksi.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 07 Maalis 2024, 09:30
Kirjoittaja Jiitee
Polforea kirjoitti:
06 Maalis 2024, 20:00
Joo, tietenkin liitos muualle kuin siihen rasittuvimpaan kohtaan, mutta liikkuva johto se on silti jos sitä ei lukita paikalleen. Liike kulkee johtoa pitkin ja löytää ajan kanssa sen heikon paikan.

Juotettukin yleensä kestää vuosikausia mutta miksi tehdä helposti tunnistettavaa heikkoutta kohtaa, jos helposti (jopa helpommin, kun käyttää kutistuvia puristusliittimiä) voi jättää moisen tekemättä?
En tiedä onko oleellista eroa pikku- Juulian takaluukun johtosarjan elämisellä jos tukee
johtonipun ennen ja jälkeen korjauspätkän vrt. sähkö- Rc- lennokkien ja Droonien harjattomien moottorien virtajohtoihin,
mutta olen 20 vuotta joko juottanut/ sukittanut nuo tai jos tarvitsee joskus irroittaa noita niin
pistän juottaen laadukkaat liittimet virroille. Ja notkeaa, paksua silikonijohtoa pääosin
noissa tärkeissä kohteissa käytetään. Virrat lennokista riippuen 10- 120 A, jännitteen DC 7,4- 48 V.

Aion kyllä tehdä myös VW Käferin 6V - 12V -konversiossa uudet sähköt pitkälti opitulla tekniikoilla,
en luota mihinkään puristusliittimiin.

Ps. Sen johdon tukemisen tekee esim. kuumaliimalla tosi helposti.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 07 Maalis 2024, 09:57
Kirjoittaja mutt
RC-lennokeilla ja drooneissa tunteja, joiden aikana värinää ja lämpötilanvaihteluita tulee vain murto-osa siitä, mitä autoissa. Nimenomaan värinä on se, joka rikkoo juotetut johtimet, ellei niitä ole saatu tuettua juotoskohdan molemmin puolin hyvin huolellisesti. Juotos on parhaiten johtava liitostapa, ongelmat tulevat siitä kohdasta, mihin juotos loppuu.

90-luvulla kuulin (tiedostan, että tarina voi olla vääräkin) silloin Suomessa kasattavien Hornetien johtoliitoksien tehtävän tuolla mainitsemallani tavalla, joskin surrattava pituus taisi olla 15 sentin luokkaa. Kun päällä on liimasukka, niin heikoin kohta johtimessa on jossain muualla. Puristusliitokset on vahvoja, mutta edellyttävät kunnollisten liittimien (tuskin saa Motonetista), kunnollisten pihtien (harvempi harrastaja raaskii sijoittaa) ja ammattitaidon (kaikki me ollaan turauunoja siinä mielessä) käyttöä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 07 Maalis 2024, 13:03
Kirjoittaja Gasket
Muistelisin myös armeija-aikoina törmänneeni ohjeessa tuohon surrausliitostapaan.

Itse joskus käyttänyt liitoksissa lisäkutistesukan sisällä nippusiteen pätkää. Olen ajatellut, että joustavalla tavalla jakaa nitkutusta pois heikoimmasta kohdasta. Viimeksi kun taas vaihteeksi sai korjata itävaltalaisvalmisteisen moottoripyörän johtosarjaa ohjausakselin tienoolta, niin ihmettelin kyllä taas miten tiukalle johtosarja on tuosta vedetty ja johtimet liki hiuskarvan ohuita. Mutta säästö se kai on pienikin säästö. Tosin en ihmetteli miksi kisakuskit purkavat nuo heti uutena ja tekevät uusiksi. Oli metka kun sarvia kääntäessä alkoi vetää starttia päälle. Tuohon laitoin notkeaa silikonijohtoa pätkän väliin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 10 Maalis 2024, 14:10
Kirjoittaja FinPat
Kaiken näköistä pientä tuli tallissa puuhattua mutta huomiona nyt aurinko alkaa paistamaan niin vasta osaa motivoitua avoautojen kesäkuntoon saattamisessa.

Toiselta palstalta lainattua: "Autot leijuvat tallissa keskimäärin 50cm korkeudella..."

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 10 Maalis 2024, 14:57
Kirjoittaja Isola
FinPat kirjoitti:
10 Maalis 2024, 14:10
Toiselta palstalta lainattua: "Autot leijuvat tallissa keskimäärin 50cm korkeudella..."
Lentävää autoa lupailtiin jo 50-luvulla. Eipä ole vielä toteutunut, mutta Italia näyttäisi johtavan kehitystä. Sen verran usein nousevat irti hallin lattiasta.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 12 Maalis 2024, 19:52
Kirjoittaja Maunu
Stelvio sai uuden raitisilmasuodattimen. Samalla tuli korjattua pelkääjän jalkatilan ilmaputki. Joku oli onnistunut tuhoamaan putken kiinnityksen. Kolvasin muovit yhteen, toivottavasti lämpöä alkaa tulla jaloille ja vinkuna loppuisi.

Samalla ihmettelin hanskalokeron ja jalkatilan suojamuovin kiinnitystä. Taitaa sama suhari, joka oli hajottanut putkin, unohtaa yhden tukiraudan kiinnittää paikoilleen tai edes olisi saanut sen autoon asti. Nyt suojamuovi oli kiinni kahdella vääränlaisella peltiruuvilla, kun pitäisi olla 6 torx ruuvia.

edit: voi olla ettei tuolla kuulu edes olla poikkitukea. Katselin purkuosia ja mahdollisesti tuki on vain polviturvatyynyllisessä mallissa. Täytyy jossain vaiheessa varmistaa eperistä kun jotain muutakin täytyy katsoa. Ei viitsi tuon takia maksaa fiatille tunnista varaosaluettelon käyttöä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Maalis 2024, 18:17
Kirjoittaja Maunu
Tänään tuli testattua Stelviota. Ilmastoinnin vinkuna on poistunut ja pelkääjän jalkatilaan tulee lämmin puhallus. Onnistunut korjaus kerrankin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Maalis 2024, 19:42
Kirjoittaja Pele
Yksi kappale Gralen venttiilikoppaa tulikunnostettua. Pari M6:n kierrettä korjasin, puhallus, maalaus ja viimeistely.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Maalis 2024, 19:43
Kirjoittaja Pele
:)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Maalis 2024, 20:22
Kirjoittaja TurboJ
^Hienoa jälkeä. Millä menetelmällä saavutit tuon orkkistyylisen röpöpinnan? On hyvän näköinen.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Maalis 2024, 21:25
Kirjoittaja Pele
Kiitos. Maalaukseen on käytetty VHT Wrinkle- maalia, ja se on ns. struktuuri - maali, eli kuivuessaan tekee tuon röpelön pinnan, kuten on alkuperäisestikin. On saatavissa punaisen lisäksi ainakin mustana. Kuvassa ei näytä ihan yhtä hyvältä kuin luonnossa, koska kuvan koko tänne on niin pieni.😊

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 14 Maalis 2024, 16:20
Kirjoittaja mujunen
Giuliettaan pitäisi saada lämpöä myös apukuskin puolelle. Ehkä se lämpö vielä jostakin löytyy... :lol:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 15 Maalis 2024, 00:44
Kirjoittaja h_lauri
Onnistuin saamaan tallin 1.3, alkaen. Tähän mennessä tapahtunut:

Kaikki kumitiivisteet käsitelty ja koetettu hinkkailla muoviosia Meguiars'n mömmöllä. Mutta perkeleen tomumajani kanettaa.

Sain toki askartelemani kovalevykäärmetaulut oviin, Italian lippua en ole vielä onnistunut löytämään peräseinälle. Ja nyt kaduttaa, että luovuin niistä Alfa Romeo -styrox-kirjaimista keväällä 2015.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Maalis 2024, 17:15
Kirjoittaja FinPat
Tänään tallista taas poistui jätesäkillinen turhaa ryönää ja paljon meni tavaroita niiden "omille ja oikeille" paikoille.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Maalis 2024, 20:18
Kirjoittaja palkus
h_lauri kirjoitti:
15 Maalis 2024, 00:44
Onnistuin saamaan tallin 1.3, alkaen. Tähän mennessä tapahtunut:

Kaikki kumitiivisteet käsitelty ja koetettu hinkkailla muoviosia Meguiars'n mömmöllä. Mutta perkeleen tomumajani kanettaa.

Sain toki askartelemani kovalevykäärmetaulut oviin, Italian lippua en ole vielä onnistunut löytämään peräseinälle. Ja nyt kaduttaa, että luovuin niistä Alfa Romeo -styrox-kirjaimista keväällä 2015.
Mulla on Alfa Romeo lippu ja n.30cm halkasijalla tarra, mutta ei ole tallia saati lipputankoa :( Tuo tarra lienee hieman suurehko takasivulasiin?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 14 Huhti 2024, 22:09
Kirjoittaja hjpp
Tungin uuden sivulasin rikkoutuneen tilalle satakuusneloseen. Haluaisin nähdä työnäytteen tehtaan kokoajalta, miten sen sinne saa helposti. On niin kaareva, että sain vain hankalasti.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Huhti 2024, 12:57
Kirjoittaja TeroPee
Valmistelin kaverin kanssa kuuautoa myllytykseen paikkaamalla kiveniskemiä sellaisen 150-200 kappaletta. Suurin osa meni ihan pelkällä paikkapullomaalilla, mutta muutamiin kohtiin piti laittaa hammastikulla lakkaa päälle.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Touko 2024, 22:31
Kirjoittaja kterkkila
Otin 159:stä 2.4 Jtdm:stä turbon irti. Ei, ei näytä olevan rikki 😂

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 14 Touko 2024, 23:39
Kirjoittaja h_lauri
Vähän myöhässä, mutta viime viikonloppuna onnistuin imuroimaan auton ensimmäistä kertaa vähän yli kolmeen vuoteen