Alfojen huoltovinkit

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tää aihe vois yhtä hyvin olla vaikka yleisen avautumisen puolella, mutta alotetaan nyt uusi ketju jos tähän sattuu kertymään jotain harmaita hiuksia tai rahaa säästäviä ja hyödyllisiä vihjeitä Alfisteille.

Elikkäs kun tätä foorumia on lueskellut niin luulen etten ole ihan ainoa jonka Alfa on kärsinyt erilaisista huollon tekemistä tunaroinneista.
Välillä suorastaan tuntuu, että menisi melkein mieluummin juurihoitoon kun veisi Alfan merkkihuoltoon.

No tässä kuitenkin pientä listausta mitä omalle kohdalle on sattunut kahden Alfan historian aikana:

156 2.0JTS
-Öljynvaihdon yhteydessä laitettu väärä (T.S:n?) suodatin.Suodattimen kierre sopi melkein, mutta suodatin putosi (onneksi) kotipihassa ja laski öljyt maahan.
-Jakohihnan vaihdossa irrotettu apukuskin puolelta koiranluu ja unohdettu laittaa takaisin. Auto oli varsin erikoisen tuntuinen ajaa ilman ko. osaa.
-Akkuliikkeen mies murjoi sen sulakekotelon pashaksi ruuvimeisselillä kun vaihdatin akun. Oishan siinä ollut ne nipsut mistä se aukeaa ilman voimaakin.
-Sisäilmansuodatinta ei vaihdettu yhdessäkään määräaikaishuollossa
-Luonnollisesti öljypropusta murjottu kanta ja kierteet rikki. Ja tiivistemassalla kiinni.

159 2.4JTDM
-Määräaikaishuollossa ei vaihdettu mitään muita suodattimia kuin polttoainesuodatin vaikka pyysin vaihtamaan kaikki. Yleensä kai ainakin öljynsuodatin vaihdetaan samalla kuin öljytkin?
-Raitisilmasuodatinta oli ilmeisesti etsitty tuulilasin alareunasta auton ulkopuolelta. Tuloksena muutama rikkinäinen kiinnike ja suodatin edelleen vaihtamatta.
-Öljyproppu murjottu.
-Pohjamuovi laitettu auton pelteihin itseporautuvilla ruuveilla kiinni. Jälkeenpäin totesin kaikkien alkuperäisten kiinnitysten olevan kunnossa.
-Auto nyki. Huollon mielestä DPF pitää vaihtaa. No se oli kuitenkin EGR.
-Etuvasemmalta kuului silloin tällöin kolahdus. Huollossa olivat heti tilaamassa ohjausvaihdetta 1100€+työt. No se oli kuitenkin ylätukivarsi 110€ + omat työt.

Jotenkin nää kokemukset kyllä kannustaa tekemään huollot itse :mrgreen:

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tsiisus mitä huoltoa :shock:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mä olen erittäin tyytyväinen paikalliseen huoltoon jota käytän, aivan kuin osaisivat lukea ajatukseni! Mitään källejä ei huollon puolesta.






Huollan itse...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jeps. Onhan tossa toki muistoja suunnilleen 6 vuoden ajalta, mutta on ihan oikeasti mennyt aika lailla luottamus huoltotoimintaan.
Vai kärsiikö Alfat täällä Lahdessa jonkinlaisesta rasismista?

Siksi oiskin kiva kuulla missä Alfan huolto onnistuu ilman, että tarvii käydä kaksi tai kolme kertaa parsimassa vahinkoja kasaan.

Rinkelistä on sentään revitty kaksi kertaa kone ulos Laakkosella ja silti sen on saanut suunnilleen siistinä takasin.

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Automilano Mito 1.6 Jtdm.

Jäkopäänhihna vaihdettava- autolla ajettu 60tkm.
Vaihtoväli oikeasti 140tkm. No, ennen kuin 140tkm tulee täyteen,
tulee hihnan toinen vaihtoraja vastaan, 4 vuotta. Siihenkin on vielä aikaa n. puoli vuotta.

Huollettava samalla määräaikaishulto (60tkm)
Autokeskuksen mukaan huoltoväli 35tkm eli 70tkm kohdalla huollettava, ei 60 tkm kohdalla.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Isola »

Vähän, mutta vain vähän, aiheen sivusta: mikähän olisi italoystävällinen huolto Tampereen seudulla? Lähipiirin peruskäyttiksiä (ml. Fiat) on huollettu yhdessä paikallisessa liikkeessä ja joka kerta kokemukset ovat olleet vähintään erinomaiset. Vein sitten hölmöyttäni Thesiksen sinne ja pois hakiessa kommentti oli "Jos oisin tiennyt että on Lancia, en olisi ottanut". Just. Ehkä johonkin muualle seuraavaksi, mutta mihin?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä Ferrareiden joukkoon yksi Lanciakin mahtuu ;)
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=8&t=17112" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Nokianautotalo Nokialla, siellä huollattanut jo 10 vuotta.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kyllähän noista merkkihuolloista riittäisi kaikenlaista kerrottavaa, mutta mainittakoon nyt yhtenä esimerkkinä että 159:n pyöränkulmien säätöön tarvittiin kolme ihmistä + säätölaitteen maahantuojan edustaja.

Onneksi on löytynyt järkevän hintainen huoltopaikka, jossa teetän vähiinpäin kaikki mitä en itse tee.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

156 1.8 TS jakopäänhihna vaihdossa meni öljypohja uusiksi :shock:

Selitys: Noku meidän piti nojata siihen kun avattiin yhtä pulttia, se maksaa 300€. Ja työn teki silloinen merkkikorjaamo Delta-Auto Lappeenrannassa. No pienen neuvottelun jälkeen maksoin osasta puolet ja sain auton pesun kaupan päälle.

Huvittavaa näissä on se, että kun viet auton toimivana huoltoon, jotain ryssitään ja joudut itse maksamaan uuden osan vaikka osa ei sinne vietäessä ollut rikki tai menossa rikki. Kuluttaja neuvoja totesi että kun auto on jo noin vanha niin koita sopia hinta puoliksi. WTF? miten se ikä siihen vaikuttaa jos se osa oli ehjä sinne vietäessä ja on väkivalloin rikottu. Kyllä söi miestä. Samassa operaatiossa meni kannesta kaksi pinnapulttia poikki ja joku hitsarisorvariammattimies ne kävi sitten laittamassa, ja kuka maksoi, no minä tietysti.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

DaViega kirjoitti:Mä olen erittäin tyytyväinen paikalliseen huoltoon jota käytän, aivan kuin osaisivat lukea ajatukseni! Mitään källejä ei huollon puolesta.






Huollan itse...

Samaa pulju mullakin, olen ollut tyytyväinen työn laatuun ja hinnoitteluun. Joskus ollut pieniä ongelmia huoltoajan saannissa, liittynyt lähinnä asentajan vetelyyteen mutta välttämättömät korjaukset on saanu äkkiä työn alle.. :-D

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Kun tutkit kytkentäkaavioita, perehdy kooditukseen, sillä kuvassa vasen voi olla oikea ja päinvastoin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^olen tuon puljun huolloissa huomannut huoltoaikojen venymää, pelkkä öljynvaihtokin saattaa kestää helposti 2-3h kun sitä öljyä valutellaan pois viimeiseen pisaraan ja asentaja myös ihmettelee/tarkistaa/nysvää kaikenlaista kun kerran pohjamuovi on pois :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfoihin, mutta myös muun merkkisiin ja mallisiin kulkupeleihin olen oppinut hyödyntämään viisautta: Älä koske, jos se toimii. Taitaapa tuo olla täällä jonkun sigunakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Ei Alfaa kannata huollattaa missä sattuu...

156:stani on edellinen omistaja huollattanut Nokian Autotalossa, ja kaikki toimii hyvin. Automilano
pääkaupunkiseudulla on saanut myös hyvää meriittiä. Saattaapi olla, että vien ensi syksynä remmihuoltoon
Alfan Nokialle tai sitten teetän Ilmajoella paikallisella, siellä kun on vastaavia Jtd
-moottorisia Fiijuja ja Opeleita sekä Saabbeja huollettu.

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Vainio »

DaViega kirjoitti:Mä olen erittäin tyytyväinen paikalliseen huoltoon jota käytän, aivan kuin osaisivat lukea ajatukseni! Mitään källejä ei huollon puolesta.






Huollan itse...
Joo, tähän olen itsekin aika vahvasti siirtynyt sen jälkeen kun takuurasitteet loppuivat. Joskus huollossa jopa tarjoillaan kylmää olutta odotellessa 8)

Onkos Lahti-Hollola seudulla muuten tiedossa mitään paikkoja jossa pääsisi tee-se-itse meinigillä nosturipaikalle?
Kivistönmäen Neste on toki, mutta siellä meinaa joutua työskentelemään aika kosteissa olosuhteissa kun viereisissä kopeissa on innokkaita autonpesijöitä ruiskimassa painepesurilla vettä niskaan.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Oikeastaan ainoa joka nyt tulee mieleen on se eräs rengasliike joka 156:n renkaita vaihtaessaan ei laittanut pultteja (ollenkaan) yhteen renkaaseen ennen kuin auto laskettiin alas.... ja kun tämä huomattiin niin auto äkkiä ylös tunkilla takatukivarresta, joka ei yllättäen antoikin periksi.

Noh, ei se mitään. Sain uuden eikä tarttennu maksaa 50% :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja Vainio »

No nyt tuli suoritettua 159:n vaihteisöljyjen vaihto ensimmäistä kertaa itse.
Lootasta tuli 3.8 litraa mittakannun mukaan ulos :shock:
Elearnissa kyllä luki 2.8 litraa täyttötilavuudeksi??? Olin kyllä varannut vaan 3 litran pulloa vaihtohommaa varten ja jäikin vähän mietityttämään, että onkos noihin 2.4 dieselin manuaalilootiin jostain syystä tarve laittaa enemmän kuin elearnissa kerrotaan vai onkos tää taas näitä huollon tekemiä ratkaisuja ylitäyttää vaihdeloota.

Avatar
FSKK-VS
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 21:51
Car(s): Audi A1 1.0 Sportback Pro Business 30 TFSI, -21
Ex. Ford Fiesta 1.0 Turbo EcoBoost, HB, -16
ex: Ford Mondeo 2.5 V6, HB, -04
ex: Saab 9-5 2.3 Turbo, Wagon, -03
ex: Saab 9-3 2.0 Turbo, HB, -01
ex: Alfa Romeo 155 2.0 T.S Super 16V, -95
ex: Nissan Primera 1.6 LX, HB, -99
Paikkakunta: Metropolitan Area, Vantaa

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja FSKK-VS »

Vainio kirjoitti:Jeps. Onhan tossa toki muistoja suunnilleen 6 vuoden ajalta, mutta on ihan oikeasti mennyt aika lailla luottamus huoltotoimintaan.
Vai kärsiikö Alfat täällä Lahdessa jonkinlaisesta rasismista?

Siksi oiskin kiva kuulla missä Alfan huolto onnistuu ilman, että tarvii käydä kaksi tai kolme kertaa parsimassa vahinkoja kasaan.

Rinkelistä on sentään revitty kaksi kertaa kone ulos Laakkosella ja silti sen on saanut suunnilleen siistinä takasin.
Autoservice Vantaa, eikä ole koskaan mitään ongelmia ollut.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja legza »

Vainio kirjoitti:No nyt tuli suoritettua 159:n vaihteisöljyjen vaihto ensimmäistä kertaa itse.
Lootasta tuli 3.8 litraa mittakannun mukaan ulos :shock:
Elearnissa kyllä luki 2.8 litraa täyttötilavuudeksi??? Olin kyllä varannut vaan 3 litran pulloa vaihtohommaa varten ja jäikin vähän mietityttämään, että onkos noihin 2.4 dieselin manuaalilootiin jostain syystä tarve laittaa enemmän kuin elearnissa kerrotaan vai onkos tää taas näitä huollon tekemiä ratkaisuja ylitäyttää vaihdeloota.
Varmaan vähän myöhäistä, mutta kannattaa katsoa alkuperäisestä korjaamokirjallisuudesta loota öljyjen täyttö ja tyhjennys eikä täysin luottaa pois laskettujen öljyjen määrään, vaan suuntaa-antavasti.

Ja tosiaan, itse on kyllä hyvä sinänsä tehdä, tietää ketä syyttää. :d Mutta, jos homma menee puihin, ja tarvitsee ammattilaisen apua, niin kannattaa kyllä kertoa yksityiskohtaisesti mitä on itse tehnyt ensin ;)

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Alfojen huoltovinkit

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Alfissimo kirjoitti:Alfoihin, mutta myös muun merkkisiin ja mallisiin kulkupeleihin olen oppinut hyödyntämään viisautta: Älä koske, jos se toimii. Taitaapa tuo olla täällä jonkun sigunakin.
samaa mieltä,näillä ohjeilla alfat pelanneet päivittäisessä käytössä mallikkaasti.Normaaleilla perushuolloilla,ja aineilla hyvin pärjätty.Välillä tuntuu,että kovimmilla rassaajilla autoissa useimmin"jotain pientä vikaa"

Vastaa Viestiin