Moottorioptimointia kimpassa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Tekisi mieli saada alfasta tehoaluetta alemmaksi, joten kyselin tarjouksia optimointia tarjoavista firmoista. Velipoika kiinnostui asiasta myös joten kysyin saako ryhmäalennuksia ja OptimoiAutosi lupasi 50€ alennusta per auto. Olisiko täällä porukalla kiinnostusta asialle jos pidettäisiin kimppa-optimointi jossain Länsi-Suomen alueella? Omalla kohdalla muutos heppohin/vääntöön ei kummonen ole (vapari-bensa kun on), mutta varsinkin turbo-kiisseleistä saadaan irti huomattavasti enemmän. Firman sivuilta voi käydä katsomassa mitä lupaavat millekin vermelle. Tarkoitus hoitaa asia melko nopealla aikataululla joten kiinnostuneet vastailkaa mahd. pian.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Jonkun aikaa nyt ajeltu optimoidulla koneella, joten voisi vähän kirjata kokemuksia mikäli joku muu innostuu vapariaan optimoimaan. Isoimmat erot huomaa alarekisterissä, eli alavääntö sekä herkkyys ylipäätään alle 4k kierroksissa ovat parantuneet. Pedaalia saa painaa huomattavasti vähemmän kun kaupunkinopeuksissa ajelee. Ylärekisterin muutoksesta on vaikeampi sanoa kun auto sen verran uusi itsellä, eikä noita yli 5-6k kierroksia tule kovin usein käytettyä muutenkaan. Ajotietokoneen mukainen kulutus laski noin 0.4 - 0.6l. Kun aiemmin mittarin mukaan 110km/h ajettaessa kulutus oli n. 10-10.5l, niin nyt ollaan pääasiassa alle kympin. Voisi sanoa että kulutus 110km/h nopeudessa lähellä sitä mitä aiemmin oli 90km/h nopeudessa. Onko tuo rahan arvoista onkin sitten toinen juttu, mutta itse olen tyytyväinen ja tekisin kyllä uudestaan. Toteutuksesta sen verran että homman piti mennä suoraan obd-portin kautta, mutta ei sitten onnistunutkaan. Ecu piti irroittaa ja tehdä homma ns. vaikeamman kautta. Noin ylipäätään OptimoiAutosi hoiti homman todella hyvin, joten voin suositella.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kuulostaa hyvältä. Toki on hyvä mitata myös todellinen kulutus tarkkaan. Tuo ajotietokoneen lukema ei välttämättä kerro koko totuutta muuttuneesta kulutuksta. Tuo säästynyt polttoaine on todennäköisesti ainakin osittain pois jonkun/joidenkin moottorikomponenttien kesto/huolto-iästä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tämä olikin mennyt ohi! Olen miettinyt tätä omaan JTS:ään, mielessä oli Squadran ohjelma Hollannista, mutta ECU:n irroitus ja lähetys Hollantiin ei nyt oikein onnistu.

Onko tietoa kenen hieromia softia välittävät?

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Rolle kirjoitti:Onko tietoa kenen hieromia softia välittävät?
Tarkkaa faktaa ei ole. Nämä erikoisemmat ja tarkempaa työtä vaativat (oletan että kaikki vapari alfat) tekee kuulemma joku norjalainen kaveri/firma. Ymmärsin myös että suurin osa ohjelmista tehtäisiin Italiassa. Homma meni niin että ecu irti -> imastiin aivot koneelle -> aivot norjaan viritettäväksi -> odoteltiin jonkun aikaa ja laitettiin tuunatut aivot tilalle. Kyselin tarjouksia aika monestakin paikasta ja ainakin kahdesta vastattiin etteivät tee, koska muutos niin minimaalinen.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pienihän se muutos on, mutta jos koneesta tulisi vähän herkempi, niin ei siitä haittaa olisi.

Avatar
palkus
Viestit: 5474
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kovasti wanhanliiton konemies väitti, että ohjelmamuutoksella vaparistakin saa enemmän irti. Kuulemma tarttis vain päästä bocshin alkuperäiseen ohjelmaan käsiksi. Sanoi sitten päälle, että tyypillisesti markkinoilla olevat lastut/optimoinnit on yhtä tyhjän kanssa. Kaveri on nykyjään venepuolella ja siellä näinä muutoksia tehdään onnistuneesti.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Kovasti kuumoittaisi myös kokeilla tuota lastutusta. Squadraa suunnittelin myös, mutta juurikin tuo ECU:n lähettäminen ja odottelu hieman arveluttaa. Hmmm...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

stoichiometric kirjoitti:Kovasti wanhanliiton konemies väitti, että ohjelmamuutoksella vaparistakin saa enemmän irti. Kuulemma tarttis vain päästä bocshin alkuperäiseen ohjelmaan käsiksi. Sanoi sitten päälle, että tyypillisesti markkinoilla olevat lastut/optimoinnit on yhtä tyhjän kanssa. Kaveri on nykyjään venepuolella ja siellä näinä muutoksia tehdään onnistuneesti.
Jossain lehdykässä Suomessa (TDi-makasiini?) tuota vaparin lastuttamista kokeiltiin vapari-Alfalla joku vuosi sitten. Oikein asiantuntijafirman suosiollisella avustuksella lähtivät liikkeelle, ja kokeilikohan ne siihen viittä eri ohjelmaa ennen kuin löytyi yksi joka teki edes jotain positiivista eikä vain huonontanut arvoja. Joka välissä toki dynovedot. Opelin koneeseen on myös kokeiltu jotain vastaavaa, ja muutaman ohjelman perusteella tulos oli joko pyöreä nolla tai pieni heikennys vakion arvoihin.

En sano että kaikki vaparin lastutus on turhaa, mutta kyllä niistä iso osa hyödyttää vain myyjää.

Avatar
palkus
Viestit: 5474
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

^nii-i, tuntuu kyllä ihmeelliseltä, miten sinne ohjelmamuutoksella saatais lisää ilmaa jotta voitais hyödyntää suurempi määrä bentsiiniä. Toki jonkinmoinen rajoitus sytsänajoituksen, suihkutuhetken, lambdaohjauksen ja läpänasentoon tehdään orggissoftaan päästöjen kurissa pitämiseen läpi koko kierrosalueen. Sitä se jamppakin selitti, että se ohjelma täytyy muuttaa kokonaisvaltaisesti, ja sitten päästään seoksissa parhaimmille tehoalueille. Source code kuulemma täytyy olla pohjana tai jotain. Meni vähän yli sen sepustus, eikä ollut myymässä mitään.

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja pal »

Oliko tästä kellään kokemuksia 2.4 JTDm (210) koneen kanssa? Saman tyyppisiä arvoja lupailee kuin Turbotec, joka on käynyt mielessä. Ovatko nämä pohjimmiltaan samoja ohjelmia? Ja kenen ohjelmia nämä vastaavat tuolla "maailmalla"?

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mikä olisi hyvä ohjelmointi firma jos on Colombo Barianin viritys nokka-akselit?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tarkoitus on nyt kokeilla yhtä ohjelmaa ja dynoon ennen ja jälkeen. Enemmän pitäisi päästä opeli-luonteesta ja epämääräisesti alaväännöstä eroon, eikä niinkään saada lisää tehoa. Jokunen heppa voi tulla lisää, kun sen tekee hyvälle bensalle, eikä satunnaiselle, niinkuin tehtaalta joutuu tekemään.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Rolle kirjoitti:Tarkoitus on nyt kokeilla yhtä ohjelmaa ja dynoon ennen ja jälkeen. Enemmän pitäisi päästä opeli-luonteesta ja epämääräisesti alaväännöstä eroon, eikä niinkään saada lisää tehoa. Jokunen heppa voi tulla lisää, kun sen tekee hyvälle bensalle, eikä satunnaiselle, niinkuin tehtaalta joutuu tekemään.
Tuo before-after dyno oli itselläkin haaveissa, mutta lähiseudulta ei ko. palvelua löytynyt. Olisi saanut faktaa mitä ohjelmointi oikeasti sai aikaan, eikä tarvisi persdynolla arvailla. Mikali tuon saat toteutettua niin varmasi moni mielellään kuulee tuloksista.

jones
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Syys 2006, 12:07
Car(s): 159 2.2, ex156 2.5
Paikkakunta: imatra

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja jones »

Itse käytin oman alfani (2.2jts), epd motorsportilla, superchips ohjelmoitavana maaliiskuussa ja tyytyväinen olen ollut. Moottori vetää tukevammin alakierroksilla ja ennen kaikkea tasaisemmin koko kierrosalueella. Maksoi 275€. Tehoa ei mitattu ennen/jälkeen. Ostaisin uudelleenkin.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Juurikin sama setti tulossa, mutta dynotuksella ennen ja jälkeen, joten saat tulokset tiistain jälkeen :)

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Hienoa toimintaa! Dynolaput ja ensikäden kokemukset arkikäytöstö ovat ihan kultaa - yllättävän edullinen lastutus, kiinnostaa kovasti!
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Smacket kirjoitti:Hienoa toimintaa! Dynolaput ja ensikäden kokemukset arkikäytöstö ovat ihan kultaa - yllättävän edullinen lastutus, kiinnostaa kovasti!
Sama täällä. Varsin tuoreena 2.2 JTS:n omistajana ajattelen että tässä olis parantamisen varaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nyt on käyty, jonkin aikaa sai painia, että OBD heräsi ja softa saatiin Englantiin. Sitkeästi jaksoi kuitenkin kaveri yrittää, vaikka meni pitkälle vapaa-ajan puolelle.

Lyhyellä kokemuksella vastasi odotuksia, huipputehoa ei juurikaan tullut lisää (laskennallinen koneteho 178hp..), vääntöä tasaisesti vähän lisää (keskivääntö 10Nm enemmän). Mutta tärkein toteutui ja syy miksi sinne menin, eli alakierroksilla esiintyvä vääntökuoppa oikeni ja kone on selvästi herkempi.

Ohjelmointi maksaa 199 puntaa (vajaa 240e), sen rahan voi kyllä huonomminkin käyttää! Ja tämä olisi siis http://www.epdtuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Hyvinkäällä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Miksei kukaan voi keksiä vanhaa kunnon "mod" piiriä näihin jotta noi hemmetin checksum systeemit saadaan pois päältä ja sisään voidaan ajaa vaikka piratisoitu toyotan corollan softa?! :D

Piratebaystä torrentilla 35 kaakkia lisää ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Pasi kirjoitti:Miksei kukaan voi keksiä vanhaa kunnon "mod" piiriä näihin jotta noi hemmetin checksum systeemit saadaan pois päältä ja sisään voidaan ajaa vaikka piratisoitu toyotan corollan softa?! :D
Piratebaystä torrentilla 35 kaakkia lisää ;)
Mutku piratebay on estetty? :wink:

Toyotasta tuli mieleen että omaa optimoitaessa tekijä jutteli että jostain syystä Toyota on sellainen joista ei ecua saa päivitettyä. Ymmärsin että ei ole vain heidän ongelma vaan ettei kukaan olisi saanut onnistumaan.

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Antijape kirjoitti: Mutku piratebay on estetty? :wink:
Piraattilahti :wink:
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Keskustelu meni sitten läskiksi mutta laitetaan kuitenkin kuvaa kehiin. Arvauksi siitä, mikä aiheuttaa kovempien kierrosten aaltoilua otetaan vastaan. Kuvasta näkee hyvin tuon vääntökuopa alle 2000rpm. Tässä kuvassa ei neljännen vedon käppyrää, mutta siinä ei vääntö laske ollenkaan uudella ohjelmalla.
Liitteet
dyno2 ar 159 jts 2.2l 136kw.jpg
(186.17 KiB) Ei vielä ladattu

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Rolle kirjoitti:Keskustelu meni sitten läskiksi mutta laitetaan kuitenkin kuvaa kehiin. Arvauksi siitä, mikä aiheuttaa kovempien kierrosten aaltoilua otetaan vastaan. Kuvasta näkee hyvin tuon vääntökuopa alle 2000rpm. Tässä kuvassa ei neljännen vedon käppyrää, mutta siinä ei vääntö laske ollenkaan uudella ohjelmalla.
Tuo 20Nm lisäyksen kyllä varmasti tuolla ~1700rpm kohdilla huomaa! Jännä kuoppa siinä tosiaan on, mistä sitten johtuukaan... Tämä nyt viimeistään todistaa että kohtuullisia tuloksia saadaan aikaan vapareillekin.

Googletin hieman ja ilmeisesti nuo aallot tulisi mittaustavasta, eli dynossa on joku smooting optio jota säädellään jotta nuo aallot katoaa: "There's not anything wrong with the tune or the car im sure. It just looks like the graph is on smoothing 3 which will give you those waves in the graph. It will also give you a higher tq or hp number because it has so many highs and lows. Put it on a higher smoothing and the graph will smooth out, but the numbers will be lower also. Now I'm just guessing at this since the pic doesn't show anything but lines and max values. To the OP look at the top right of the sheet and it will say if it's in STD or SAE and will also say what smoothing it's in." Lainattu täältä

Ja toinen jossa samaa juttua

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Penkittäjä itse oli sitä mieltä, ettei johdu penkistä. Lähtökohtaisesti luotan siihen, että osaa penkittää ja olisi törmännyt vastaavaan kyllä, jos olisi penkin ominaisuus. Mullahan se heiluu vasta kovemmilla kierroksilla, toisessa esimerkissä heilui koko matkan. Pientähän se on periaatteessa, mutta katsotaan löytyykö selitystä.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja lrela »

Niin, nyt kun joku testaisi vielä 3.2 JTS:llä tuon optimoinnin. Olen nyt ajellut tällä V6:lla puolisen vuotta 2.2:n jälkeen ja aluksi sammuttiin liikennevaloihin ja ties mihin 8), konstikas laitos, tulee mieleen autokoulussa vuonna 94 kun BMW:llä lähtö pitkäkytkimisen Golfin jälkeen oli niin juuttaan vaikeaa. 2.2 JTS oli 3v kokemuksella tosi sitkeä menijä, kakkosella lähtökään ei ollut mikään ongelma tasaisella.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

lrela kirjoitti:Niin, nyt kun joku testaisi vielä 3.2 JTS:llä tuon optimoinnin. Olen nyt ajellut tällä V6:lla puolisen vuotta 2.2:n jälkeen ja aluksi sammuttiin liikennevaloihin ja ties mihin 8), konstikas laitos, tulee mieleen autokoulussa vuonna 94 kun BMW:llä lähtö pitkäkytkimisen Golfin jälkeen oli niin juuttaan vaikeaa. 2.2 JTS oli 3v kokemuksella tosi sitkeä menijä, kakkosella lähtökään ei ollut mikään ongelma tasaisella.
Katsotaan jos Alfabbs tehomittauspvä toteutuu niin saa ainakin jälkeen arvot omasta. Kuulostaa oudolta tuo valoihin sammuilu yms. koska itse en ole huomannut vastaavaa ollenkaan (ennen tai jälkeen optimoinnin). Itse asiassa edellisiin ajokkeihin verrattuna tuntuu jopa helpommalta ja myös kakkosella lähtö onnistuu... Myöskään vaimo joka pääasiassa ajelee automaatilla ei tuota ole tietääkseni saanut sammumaan kertaakaan.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja lrela »

Antijape kirjoitti: Katsotaan jos Alfabbs tehomittauspvä toteutuu niin saa ainakin jälkeen arvot omasta. Kuulostaa oudolta tuo valoihin sammuilu yms. koska itse en ole huomannut vastaavaa ollenkaan (ennen tai jälkeen optimoinnin). Itse asiassa edellisiin ajokkeihin verrattuna tuntuu jopa helpommalta ja myös kakkosella lähtö onnistuu... Myöskään vaimo joka pääasiassa ajelee automaatilla ei tuota ole tietääkseni saanut sammumaan kertaakaan.
Joo no tiedän kyllä ettei kyse ole mistään oman yksilöni ongelmasta. Olen ajanut parilla eri Alfan GM V6 JTS:llä ja molemmilla sammuu, se on vain sitä tottumattomuutta kun aiemmin tottui siihen 2.2 JTS:n tanakkaan menoon. Vituttaaa kun taloyhtiön volvo-puutarhaämmät kattoo vierestä että taas se "19 tonnin farmari-urheiluauto" kyykähti 8)

Mitkä sulla muuten oli edellisiä ajokkeja? Itse haen autoa että ois eurooppalaisen auton vääntökäyrä mutta japaneesin kytkin. Pitää varmaan hakea automaatti seuraavaks niin ei tarvi miettiä näitä.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

lrela kirjoitti:Joo no tiedän kyllä ettei kyse ole mistään oman yksilöni ongelmasta. Olen ajanut parilla eri Alfan GM V6 JTS:llä ja molemmilla sammuu, se on vain sitä tottumattomuutta kun aiemmin tottui siihen 2.2 JTS:n tanakkaan menoon. Vituttaaa kun taloyhtiön volvo-puutarhaämmät kattoo vierestä että taas se "19 tonnin farmari-urheiluauto" kyykähti
Eiköhän tuo siinä tapauksessa ihan tottumattomuutta ole. Vaimolla on aina ollut sellainen ongelma että jos penkki on pykälänkään pielessä niin kytkimen käyttö suunnattoman hankalaa. En tarkoita että sulla olisi samaa, tulipahan vaan mieleen kun asialle saan aina naureskella. Ja olettavasti puutarhaämmät katsoo muutenkin, mutta sä huomaat sen vaan kun auto sattuu sammumaan. 8)
lrela kirjoitti:Mitkä sulla muuten oli edellisiä ajokkeja? Itse haen autoa että ois eurooppalaisen auton vääntökäyrä mutta japaneesin kytkin. Pitää varmaan hakea automaatti seuraavaks niin ei tarvi miettiä näitä.
Manuaalilaatikolla olleet exät uudemmasta vanhempaan:
Mazda 3 - Alfa 156 - Alfa 147 - Mazda 626 - Ibiza (Huom. System Porsche)

Vastaa Viestiin