Museorekisteröinnistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

Niin, onko tarkoituksena säilyttää Suomalaista ajoneuvokulttuuria vai valmistusmaan teollisen tuotannon saavutuksia? Minun mielestäni esim. nämä kuplan alustalle tehdyt "ferrari-replikat" tulisi saada talteen kekkoslovakialaisen autokulttuurin ilmentyminä. Lain nykytulkinta ei tätä mahdollista. Toisena esimerkkinä tämä Irwinin levynkannessa ollut hippiväritykseen maalattu Jeeppi, joka täytyi palauttaa tehtaan väritykseen museointia varten. Toivottavasti kukaan ei ryhdy museoimaan John Lennonin hippi-Phantomia..

http://britishcars.files.wordpress.com/ ... /rolls.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

IMVHO, jos auton muutokset ovat todistettavasti yli 30v vanhoja, tulisi ne hyväksyä myös museotarkastuksessa.

Ugh!

-J
Viimeksi muokannut J, 20 Syys 2013, 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

J kirjoitti:IMVHO, jos auton muutokset ovat todistettavasti yli 30v vanhoja, tulisi ne hyväksyä myös museotarkastuksessa.
Näissä asioissa olen paljon samaa mieltä kuin Mobilistin KLB, joka jaksaa pitää tuota aihetta esillä numerosta toiseen. Yksi räikeä, vai sanoisiko törkeä esimerkki mitä Mobilistissa on mainittu tulee mieleen; automaalaamon työautona ollut pakettiauto, joka oli heti uutena maalattu maalaamon mainokseksi erikosvärillä. Museotarkastaja vaati auton ylimaalausta ja museotarkastus ei mennyt läpi, siis todellinen historia pitäisi pyyhkiä pois, sen sijaan mikä tahansa mallin värikartasta löytyvä väri kelpaa museoautoon, eli mitään "aitoa" museokuntoa siis ei ole olemassakaan.

Tuo alkuperäisyyden vaatimus tuossa mitassa on täyttä idiotismia.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuolta löytyy määritelmä museoajoneuvon vaatimuksista:
http://www.sahk.fi/15
Lainaus Trafin määräyksestä:

Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne
ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mainittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

Tuon kohdan tulkinnasta on vain aikalailla eriäviä näkemyksiä.. Jotkut ovat sitä mieltä että tuo kohta rajoittuu tehtaan tarjoamiin varusteisiin, jotkut näkevät että esim. aikakauden mukainen tuplakaasariviritys on OK. Ko. lain mukaan tehdasvalmisteinen rantakirppu on museokelpoinen, mutta Suomessa kuplasta rantakirpuksi muutettu auto ei ole. Kumpi näistä tallentaa Suomalaista autohistoriaa on jokaisen mietittävissä.

Saatan puhua vastoin parempaa tietoa, mutta uskoisinpa että esim. sodan aikana käytetyt puukaasukäyttöiseksi muutetut autot ovat menneet heittämällä museorekisterin, kun taas 80-luvun lopun avolava-Camaroilla ei tule olemaan museorekisteriin mitään asiaa. IMVHO kummatkin ovat osa Suomalaista ajoneuvohistoriaa ja jos joku tuollaisen avolava-Camaro hirvityksen haluaisi jonain päivänä tallentaa jälkipolville ihmeteltäväksi, soisin sille kulttuuriteolle myös museorekisterin suoman tuen..

-J

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Avolava-Camaron lisäksi yksi tämmöinenkin pitäisi ehdottomasti säilöä:
Kuva
Edit. Korjattu vanhentunut linkki
Viimeksi muokannut Farina, 22 Loka 2013, 08:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mac
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:40

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Mac »

Rasvis kirjoitti:Onko tuollaista museoajoneuvovakuutusta saatavilla useammastakin yhtiöstä?

Yritin Turvasta saada jonkinlaista harrasteautovakuutusta, mutta Hämis ei kuulemma ole harrasteauto koska sillä ei ajeta kilpaa :roll: Pohjolan myyntineuvottelija taas vastentahtoisesti totesi että on heillä joku arvoajoneuvovakuutus. Minä sitten kysymään että onko tuo Spideri sellainen arvoajoneuvo, johon sain tiukan vastauksen "No ei oo."

Kumpikaan lafka ei mielestäni tarjonnut mitään museoajoneuvovakuutusta.
Pohjolasta saa hyvän harrasteajoneuvovakuutuksen, ei ole mitään käyttöpäivärajoituksia ja itse voi neuvotella vakuutusarvon.
166 TS -00

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jeesuksen vanha topic (tm), en jaksanut tehdä uutta kun kuitenkin aihepiiriä liippaa. Ilmeisesti museovakuutuksen ajoajat ovat muuttuneet.
Esimerkiksi If 6.7.2023 kirjoitti:Meiltä voit hankkia myös museoajoneuvon vakuutuksen, jos ajat museoajoneuvoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla enintään 90 päivää vuodessa.
https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vaku ... isterointi
VMP

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, 8.6. alkaen Lähitapiolan museoajoneuvovakuutus mahdollistaa 120 päivää ajoa/ vuosi.
- Kari

Vastaa Viestiin