Museorekisteröinnistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Monellakin palstalaisella lienee kokemusta vanhan auton museorekisteröinnistä. Kuinka paljon museotarkastajien kriteereissä voi kuvitella olevan hajontaa? Olen kuullut juttuja joissa museorekisteröinnin esteenä olisi ollut vääräntyyppinen kattoverhoilu ja liian moderneja sähköliittimiä konehuoneessa. Sitten taas toisaalta vastaan tulee tällaisia:

Citroën CX GTI

Penkkien keskiosien verhoilu näyttää olevan vaihtunut samanlaiseen "halkasituun blyyssiin" jolla noppacorollia takavuosina ehostettiin :shock: Lisäksi ruskean verhoilun kaverina pitäisi käsittääkseni olla myös ruskeat ovipahvit ja kojelauta. Noihin verrattuna alkuperäisten köykämiinivanteiden vaihtuminen pöläreihin on pieni rikos.

Niin että mitkä ovat tyypillisesti puutteita jotka hyväksytään ja mitkä niitä jotka estävät museoinnin? Puoliksi yleisestä mielenkiinnosta kyselen, Hämiksen museointikin on joskus käynyt mielessä mutta se taitaisi rajoittaa harrastelua vähän liiaksi joten tuskin tulee toteutumaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Moottoripyörä on tullut museoitua ja sen kanssa ei hirveämmin niuhoitettu. Kyselivät minkä dokumentin mukaan entiöity, kun oli esittää korjaamon käyttämää korjausopasta ja omistajan käsikirjaa niin yksityiskohtia ei käyty suurennuslasin kanssa läpi.

Laitteen pitää olla yleissiisti, korroosioton ja tervettä järkeä käyttäen alkuperäinen. Eli ihan kaikkien sähköliitosten kanssa ei tartte hifistellä.

Toki kaikki on tapauskohtaista ja tarkastajakohtaista. Omat kokemukset eivät ole aiheuttaneet lietsoa mitään kammottavia tarinoita kyseistä toimitusta kohtaan.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja unknown »

Itse kävin katsomassa etukäteen museotarkastus tilaisuutta, kyllä se siellä valkenee.
Perus juttu on että auto on asiallisen näköinen, ei sen kummempi, ilmeisesti tarkastuksen tarkkuutta korostetaan liikaa, joskin kaikki sellainen silmiin pistävä pitää olla pois.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja KJS »

Meidän Spider kävi museotarkastuksessa reilu vuosi sitten. Minulle ainakin tuli sellainen kuva, että kun auto on siistissä kunnossa ja kaikki siihen kuuluvat osat on paikallaan, niin se riittää. Tokihan tarkastajissa on eroja, mutta en nyt usko että kukaan odottaa että museotarkastukseen tuotava auto olisi uuden veroinen.

Meillä tuli huomautus kojelaudan pehmusteesta, josta on verhoilu rikki, mutta siitäkin siis vaan maininta, että tuon voisit jonakin pimeänä talvi-iltana verhoilla uudestaan.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kaksi "katsastusta" seurannut sivusta, ja niille kavereille olisi mennyt mikä tahansa läpi. Ei ne edes tarkastanut että autossa on oikea moottori. Runkonumeron sentään katsoivat.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Puhutko nyt muutoskatsastuksesta museoajoneuvoksi, vai museoajoneuvotarkastuksesta? Moottorin numero nimittäin merkitään museoajoneuvotodistukseen, mutta tarkastuksen jälkeen muutoskatsastuksessa ei ihmeitä enää katsella.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tarkoitan museajoneuvotarkastusta. Jos moottorinumeron johonkin laittoivat niin ottivat sitten jostain paperilta sen, eivätkä autosta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oukkei, tuollaisilla reunaehdoilla tuo avausviestin Sitikkakin on varmaan mennyt läpi.

Kaikenlaisia hurjia juttuja tuosta tarkastuksesta kyllä kuulee, mm. jotkut jenkkimiehet tuntuvat olevan sitä mieltä että uuden mantereen kalusto on jotenkin silmätikkuna. Olisi ollut tilaisuuskin käydä tutustumassa kyseiseen toimitukseen mutta viimeiset pari vuotta on ollut vähän muuta vapaa-ajanvietettä joten jäi sillä erää menemättä. Mutta jos viimeistään siinä vaiheessa kun Seiskavitska on museoiässä, sen saattaisi vaikka museoidakin kun vähäpäästöisenä sen roddaaminen on hiukan hankalaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin ja eipähän siitäkään voi olla varma, että missä kunnossa esim. tuo sitruuna on ollut silloin kun museotarkastus on tehty. Mielestäni museoautojen määräaikaiskatsastuksissa pitäisi hiukan tarkkailla sitäkin, että museoajoneuvo myös pidetään ja pysyy arvoisessaan kunnossa.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ajattelin samaa, mutta en usko että kojelautaa tai ovipahveja olisi jälkeen päin vaihdettu väärän värisiin tai että penkkien keskikohdat olisivat museokäytössä kuluneet puhki ja ne olisi siksi pitänyt uusia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja KJS »

niin ja oiskos patongin kaasupoljin muka tullut tehtaalta ilman minkäänlaista kumia? Spiderissä huomautettiin siitäkin kun kaasupolkimen kumi oli puhki (ei oo enää)
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Todennäköisesti on -vanhemmista ranskiksista muistelen.

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

Museokatsastuksen taso vaihtelee todella paljon. Itse seurasin vierestä kun myyjä museoi Spiderin ennen kuin teimme kaupat. Autossa oli mm. ovien sisäkahvat eri paria, maalaus tasoa ok viiden metrin päästä. Läpi meni ilman huomautuksia. Möin auton neljä kuukautta myöhemmin entisöinnin aihioksi pitkänlinjan Alfa harrastajalle!

Sinällään vastuu auton alkuperäisyydestä on auton omistajalla, koska tarkastajat eivät luonnollisesti voi tuntea kaikkia automalleja. Itse peruskunnon pystyy toki toteamaan katsastuskonttorillakin. Ruosteesta kupliva maali ei mielestäni kuulu museoautoon..

Olen ymmärtänyt että tiettyjen asioiden suhteen tarkastajat ovat todenneet tietyn hellämielisyyden olevan lain tarkoituksen (ajoneuvohistorian säilyttäminen)kannalta suotavaa. Esim. 70-lukulaisten arkiautojen halkeilevat kojetaulut on ymmertääkseni katsottu sormien läpi, kun toisena vaihtoehtona on ollut auton paaliin vieminen.

-J

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mobilistin KLB on kyllä muutamaan otteeseen mutissut siitä, miten -75 MB 200D:n kojelauta piti uusia museoautostatuksen ehtona, koska siinä oli aikakautensa mukaisesti halkeama. Taitaa aika paljon riippua tarkastajasta.

Omasta mielestäni patinoituneet osat on auton historiallisen arvon kannalta parempia, kuin taiwanilaiset repro-osat, joita monet "entisöijät" laittelee kunnostuskelpoisten alkuperäisten tilalle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Tuon citikan kohdalla pölärit on ihan oikeutetut siinä mielessä, että ne ovat olleet ihan tuon aikakauden citikoissa varusteena. Tosin eivät välttämäät GTI:ssä.

Edit: Kuten esim tässä esitteessä: http://www.citroenet.org.uk/publicity-b ... ige-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Gusse, 16 Syys 2013, 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

^^MB:iin sentään saa noita kojetauluja, noihin arkisempiin kulkineisiin ei välttämättä saa kun kaikissa purkuautoissakin on sama vika.. Sinällään muistaakseni KLB:n mukaan hänen ongelmansa ovat osittain johtuneet myös ns. "yleisistä syistä" :lol: .
-J

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Oman ja lähipiirin kokemuksen mukaan tiukimpiä seuloja Suomessa VW Kuplissa ja jenkkiautoissa, mikä on järkeen käypää, koska museotarkastajat ovat päässeet treenaamaan noilla paljon. Kuplia on museorekisterissä paljon.... Harvinaisimmissa merkeissä ja malleissa ollaan sitten väljempiä, yleisilme ratkaisee eniten, ei niinkään esim. moottoritilan pultin kannat tai lämmönvaihtimien peltien oikea värisävy moottoritilassa niin kuin Kuplalla :)

Joten pitäkää esim. niitä 75:nne hellästi , vain pari vuotta ja vanhimmat ovat jo museoiässä :wink:


JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Museotarkastuksista tuli mieleen Mobilistissa esitelty historic-Dartti, joka oli ostettu museoleimattuna historicprojektiksi. Purkaessa laite paljastui läpimädäksi miinaksi.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Tuo Sitruuna ei ole edes paha jos hakee vertailukohdan moottoripyörämaailmasta:
teipit tankissa ja takakatteessa, etulokari, etuvilkut, umpio, putket, merkit koneen kyljissä, jarrusatulat, satulan päällinen, moottorin kyljen ruuvit... varmaan jotain muutakin mitä ei ihan sekunnissa huomaa on jotain muuta, kuin alun perin. Ja museokatsastettu.

Tällainen sen pitäsi olla. Etsi viisi virhettä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuomas K kirjoitti:Museotarkastuksista tuli mieleen Mobilistissa esitelty historic-Dartti, joka oli ostettu museoleimattuna historicprojektiksi. Purkaessa laite paljastui läpimädäksi miinaksi.
Tuo(kin) takia näitäkin pitää katsastaa joka toinen vuosi. Turvallisuuden kannalta hyvä juttu.
Juha
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

J kirjoitti:Läpi meni ilman huomautuksia. Möin auton neljä kuukautta myöhemmin entisöinnin aihioksi pitkänlinjan Alfa harrastajalle!
:shock:

Nähdäänkö museoinnissa jotain statusta vai tehdäänkö tuota vain halvempien vakuutusten ja käyttömaksusta vapautumisen (kai?) vuoksi? Oman Spiiderin vuotuiset maksut ovat sen verran kohtuulliset etten ole suuremmin tuhlannut ruutia homman selvittelyyn.
Gusse kirjoitti:Tuon citikan kohdalla pölärit on ihan oikeutetut siinä mielessä, että ne ovat olleet ihan tuon aikakauden citikoissa varusteena. Tosin eivät välttämäät GTI:ssä.
Juu, tarkoitinkin että GTI:ssä pitäisi olla köykämiinit mutta tuo nyt ei niin vakavaa ole. Ikävämpää on tuossa esitteessäkin näkyvien ruudutettujen istuinten keskiosien vaihtuminen "blyyssiin".
- Epäkelpokeräilijä -

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

Rasvis kirjoitti:
J kirjoitti:Läpi meni ilman huomautuksia. Möin auton neljä kuukautta myöhemmin entisöinnin aihioksi pitkänlinjan Alfa harrastajalle!
:shock:

Nähdäänkö museoinnissa jotain statusta vai tehdäänkö tuota vain halvempien vakuutusten ja käyttömaksusta vapautumisen (kai?) vuoksi? Oman Spiiderin vuotuiset maksut ovat sen verran kohtuulliset etten ole suuremmin tuhlannut ruutia homman selvittelyyn.
Kyllä museorekisteröinti näkyy pyyntihinnoissa ja varsinkin edullisimmissa harrasteautoissa tuo vakuutus- ja käyttömaksu muodostavat merkittävän osan ylläpitokuluista, etenkin jos omistaa useamman harrasteauton.

-J
Viimeksi muokannut J, 17 Syys 2013, 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

Jiitee kirjoitti:Oman ja lähipiirin kokemuksen mukaan tiukimpiä seuloja Suomessa VW Kuplissa ja jenkkiautoissa, mikä on järkeen käypää, koska museotarkastajat ovat päässeet treenaamaan noilla paljon. Kuplia on museorekisterissä paljon.... Harvinaisimmissa merkeissä ja malleissa ollaan sitten väljempiä, yleisilme ratkaisee eniten, ei niinkään esim. moottoritilan pultin kannat tai lämmönvaihtimien peltien oikea värisävy moottoritilassa niin kuin Kuplalla :)

Joten pitäkää esim. niitä 75:nne hellästi , vain pari vuotta ja vanhimmat ovat jo museoiässä :wink:


JT
Juu, kaverin uudesta lähtien perheessä olleesta kuplasta vaadittiin uusittavaksi kujettajan penkin pehmusteita. Pinta oli tarkastajankin mielstä virheetön, kuten alle 100 tkm ajetulta autolta pysty odottamaankin. Osasyynä noiden yleisimpien käyttöautojen tarkkaan syynäämiseen on pelko siitä että niillä ajetaan sitten käyttöajoa museoajoneuvonakin. Tähän kuulin kommentin Valtionvarainministerin virkamieheltä tyyliin: "Jos joku on niin hullu että ajaa 60-lukulaisella autolla kesät talvet, niin siitä vaan..". Olivat (ainakin tuolloin) paljon enemmän huolissaan siitä loppuvatko Suomalaisilta uusien autojen autokauppiailta työt.

-J

giulia
Viestit: 372
Liittynyt: 04 Helmi 2004, 16:15

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja giulia »

Minulta katsottiin värikartan avulla sähköjohtojen värit ja liittimet. Konehuoneen putkiklemmarit ja muut yksityiskohdat sekä kyseltiin tarkentavia kysymyksiä yksityiskohdista. Auto ja kirjallisuus olivat käytössä heillä pidemmän aikaa.
Ja auton rakennustakin oltiin seurattu, joten ongelmia ei ollut.

-g

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

J kirjoitti:varsinkin edullisimmissa harrasteautoissa tuo vakuutus- ja käyttömaksu muodostavat merkittävän osan ylläpitokuluista, etenkin jos omistaa useamman harrasteauton.
Hyvä pointti, tuo ei tullut mieleen.
giulia kirjoitti:Minulta katsottiin värikartan avulla sähköjohtojen värit ja liittimet.
Olisiko kyseinen tarkastaja hylännyt tarkastuksen jos noissa olisi ollut sanomista, vai onko tarkastuksen lopputuloksella muutakin merkitystä kuin hyväksyntä museorekisteriin? Muutenhan olisi varmaan riittänyt jo yleissilmäys auton kuntoon? Saako hommasta esimerkiksi todistuksen arviointeineen jolla voisi olla merkitystä autoa joskus myytäessä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:
J kirjoitti:varsinkin edullisimmissa harrasteautoissa tuo vakuutus- ja käyttömaksu muodostavat merkittävän osan ylläpitokuluista, etenkin jos omistaa useamman harrasteauton.
Hyvä pointti, tuo ei tullut mieleen.
giulia kirjoitti:Minulta katsottiin värikartan avulla sähköjohtojen värit ja liittimet.
Olisiko kyseinen tarkastaja hylännyt tarkastuksen jos noissa olisi ollut sanomista, vai onko tarkastuksen lopputuloksella muutakin merkitystä kuin hyväksyntä museorekisteriin? Muutenhan olisi varmaan riittänyt jo yleissilmäys auton kuntoon? Saako hommasta esimerkiksi todistuksen arviointeineen jolla voisi olla merkitystä autoa joskus myytäessä?
Siis tarkoitatko museoajoneuvotodistusta? Ei siitä muuta saa. Kaikista halvimmalla hubaa saa museorekisteröidyistä moottoripyöristä, sillä niitä ei tarvitse museorekisteröinnin jälkeen katsastaa edes joka toinen vuosi kuten autoja.... Esim. kasarin alkupuolen japsipyöriä aika hyvin tarjolla ja noin 2- 3 tonnin hintaan.

JT

PS. J:n pointti on hyvä. Nyt on 3 käyttistä ja 1 museoauto markilla, mutta tavoitteena on siirtyä
yhteen käyttikseen ja kolmeen -useampaan museoautoon viiden-kymmenen vuoden aikana. On ne niin kivoja nämä wanhemmat autot :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, tarkoitin että onko siinä museoajoneuvotodistuksessa jonkinlainen arviointi jonka voisi ajatella vaikuttavan auton arvoon vai miksi noita detaljeita tutkitaan jos yleissilmäys jo kertoo että auto on selvästikin riittävän siisti museorekisteriin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:Joo, tarkoitin että onko siinä museoajoneuvotodistuksessa jonkinlainen arviointi jonka voisi ajatella vaikuttavan auton arvoon vai miksi noita detaljeita tutkitaan jos yleissilmäys jo kertoo että auto on selvästikin riittävän siisti museorekisteriin?
Arviointi on usein lyhyt, omassa ´81:ssä mainittu hyväksymisen lisäksi näin:
Herra A osti auton vuonna 1984. Hän on auton toinen omistaja. Auto on säilynyt verrattain hyvin alkuperäiskunnossa, pienehköjä korjauksia on tehty.

Siis ei mitään maata mullistavaa näissä. Pistä Hämis museoon niin mahtuu enemmän "leluja" talliin :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

Suomessa normiauton vakuuttaja katsotaan kykeneväksi ajamaan useampaa autoa yhtäaikaa... :mrgreen:
Ratkiriemukasta, erityisesti ei-museojenkkiharrastajille

P.s. Longchampin ensimmäinen liikennevakuutustarjous oli yli 1000 euroa vuosi. Kun kysyin perustuuko tämä yksinomaan auton tehoon/kuutiotilavuuteen, sain vakuutuksen että ei suinkaan, tähän on otettu huomioon myös automallin tilastollinen onnettomuushistoria Suomessa! No, olihan se sitten loppuen lopuksi onnettomuusherkkä auto.. :lol:

-J

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onhan sitä museointia tuumittu, mutta talliin ei mahdu kuin Hämis ja Seiskavitska. Ja katokseen ne romut joilla haetaan leipää maailmalta. Tämäkin sitten vasta vuonna 2020 kun saan sen tallin valmiiksi :roll:

Lähinnä hommaa jarruttaa se takaraivoon juurtunut ajatus, että Spiiderin konepellin alle saattaisi myös sopia jotain muuta kuin mitä siellä nyt on. Mitään peruuttamatonta en kumminkaan aio turata.
J kirjoitti:tähän on otettu huomioon myös automallin tilastollinen onnettomuushistoria Suomessa
:mrgreen: Liekö tällä hetkellä jopa sata prosenttia joutunut jonkinlaiseen onnettomuuteen? Vai onko noita jossain toinenkin?
- Epäkelpokeräilijä -

giulia
Viestit: 372
Liittynyt: 04 Helmi 2004, 16:15

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja giulia »

Rasvis kirjoitti:
giulia kirjoitti:Minulta katsottiin värikartan avulla sähköjohtojen värit ja liittimet.
Olisiko kyseinen tarkastaja hylännyt tarkastuksen jos noissa olisi ollut sanomista, vai onko tarkastuksen lopputuloksella muutakin merkitystä kuin hyväksyntä museorekisteriin? Muutenhan olisi varmaan riittänyt jo yleissilmäys auton kuntoon? Saako hommasta esimerkiksi todistuksen arviointeineen jolla voisi olla merkitystä autoa joskus myytäessä?
Annettiin ymmärtää, että hylätty olisi väärän värisistä johdoista.
Tasoja taitaa olla yhtä paljon kuin on tarkastajia.
Mielestäni sain jonkun klapun, johon he ruksivat kuntoluokitusta eri osa-alueilta (tai sitten näyttivät sitä vain).
Tällä ei liene mitään merkitystä autoa myytäessä.
Minulle pääasiallinen syy oli juoksevien kustannuksien alasajo, joka erittäin huomattava säästö. Sen voi sitten käyttää ylläpitoon tai edelleen kohentamiseen.
Mielestäni kaikki kynnelle kykynevät kannattaa museoida juuri kustannussäästön takia. Harvoin kukaan ajaa tuon ikäisellä autolla sitä 30 vuorokautta.

Museoi se nyt ja laita sen jälkeen pellin alle mitä haluat.

-g

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

Rasvis kirjoitti:Onhan sitä museointia tuumittu, mutta talliin ei mahdu kuin Hämis ja Seiskavitska. Ja katokseen ne romut joilla haetaan leipää maailmalta. Tämäkin sitten vasta vuonna 2020 kun saan sen tallin valmiiksi :roll:

Lähinnä hommaa jarruttaa se takaraivoon juurtunut ajatus, että Spiiderin konepellin alle saattaisi myös sopia jotain muuta kuin mitä siellä nyt on. Mitään peruuttamatonta en kumminkaan aio turata.
J kirjoitti:tähän on otettu huomioon myös automallin tilastollinen onnettomuushistoria Suomessa
:mrgreen: Liekö tällä hetkellä jopa sata prosenttia joutunut jonkinlaiseen onnettomuuteen? Vai onko noita jossain toinenkin?
Ei ole. Vähän niin kuin Concorde, turvallisimmasta matkustajakoneesta vaarallisimmaksi yhdellä onnettomuudella.

-J

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

giulia kirjoitti:Museoi se nyt ja laita sen jälkeen pellin alle mitä haluat.
Ajattelin, ehkä, tärvellä konehuonetta jollain joka vaatisi joka tapauksessa muutoskatsastuksen, eli museokelpoisuus taitaisi lakata automaattisesti siihen paikkaan.

Spider on "takapenkistä" huolimatta rekisteröity kaksipaikkaiseksi ja sen kokonaispaino on aika maltillinen, joten käyttömaksu kesän ajoista on joitain kymppejä. Vakuutusyhtiökään ei kyselyistä huolimatta innostunut myöntämään juuri muuta kuin liikennevakuutuksen jossa on jonkin verran bonuksiakin, joten senkin puoleen nuo juoksevat kulut ovat pysyneet aika pieninä. Katsastelemaan tosin joutuu joka vuosi ja tuosta joutuu jo päästöjäkin mittailemaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

J kirjoitti:Ei ole. Vähän niin kuin Concorde, turvallisimmasta matkustajakoneesta vaarallisimmaksi yhdellä onnettomuudella.
Paitsi, että Longchamp taisi olla kuitenkin syytön osapuoli, jolloin mitään tilastoitua vahinkoriskiä ei vakuutusmaksuihin vaikuttavassa mielessä pitäisi ollakaan.

Isä kun aikoinaan haki vakuutusta -71 Opel GT 1900:lle, niin Tapiolassa otettiin "vertailumalliksi" B-Kadetti. Ei ollut paha hinta. ;)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

^Mutta jos se meneekin vähän niin kuin merenkulussa "haluan mielummin onnekkaan kuin hyvän kapteenin*"? :mrgreen:

*Napoleonia taiteellisella otteella lainaten

-J

Julli
Viestit: 231
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Julli »

Kaverin sotajeepin vm -40, museokatsastuksessa tarkastajat valittivat vääristä letkunklemmareista ja ristipääruuveista. Eikä mennyt läpi, ennenkuin ne vaihdettiin, vaikka olivat moottoritilassa.

Itse olen vaihtanut Spideriin Nardin ratin, ja suunnitelmissa on joskus mahdollisesti vaihtaa penkit vähän sporttisimpiin. Minulla on se käsitys, että nyt pitää oikein vakuuttaa, ettei mene vaihtamaan noita osia jos auto on museokatsastettu. Joten olen jättänyt museokatsastuksen väliin. Ja on ne pyöreät kromipeilit kauniimmat kuin ne mustat nelikulmaiset. Syntiä on siis tehty jo muutakin.
Onneksi peli on vm 77, joten ei tarvitse päästöjä mitata.

Ja kuitenkin lehtien palstoilta lukee museoautoista, joissa on jos jonkinlaista viritystä ja ne on kuitattu että ovat ajan hengen mukaiset. Kyllä Nardin rattikin on ajan hengen mukainen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tänään kouluttaja kertoi tarinaa, kuinka ei saa wanhaa Mercuryaan museorekisteriin. Syynä pintaruoste - mikä on ollut jo _uudesta alkaen_ tehtaalta jääneenä. Autossa on siis pellit terveet toki, on vaan tuo pintaruoste :silly:
Kuulemma samainen peli saanee joka kerta katsastuksessa simpukan välyksestä maininnan - on sitten mukana tehdasuusi, alkuperäisessä tehtaan laatikossa ja käskee tarvittaessa inssiä kokeilemaan sitä. Kyllä, välystä on, kun on tehtaalta sellaisena tullut.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Tärkeintä on, kuten jo todettu, että auto on siisti. Konehuone puhdas, piuhat siististi järjestyksessä, verhoilu ehjä ja maalipinta uudenveroinen.

Mielipiteitä on yhtämonta kuin tarkastajiakin.

Itse en tuolle museo arvolle anna mitään erityistä arvoa. Oma Spiderikin olisi läpäissyt sen, vaikka pohja oli silloin mätä. Oma silmä tykkää enemmän ajan patinoimasta halkeilleesta nahasta penkissä ja hyväkuntoisesta orkkis maalista pellin päällä, kuin uudelleen verhoillusta ja spreijatusta.
Ride on!

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja KJS »

Yksi pointti museoinnissa on se, että ennen museointia Spideriin sai vain osakaskon, nyt siinä on museoajoneuvovakuutus ja museoajoneuvon täyskasko.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko tuollaista museoajoneuvovakuutusta saatavilla useammastakin yhtiöstä?

Yritin Turvasta saada jonkinlaista harrasteautovakuutusta, mutta Hämis ei kuulemma ole harrasteauto koska sillä ei ajeta kilpaa :roll: Pohjolan myyntineuvottelija taas vastentahtoisesti totesi että on heillä joku arvoajoneuvovakuutus. Minä sitten kysymään että onko tuo Spideri sellainen arvoajoneuvo, johon sain tiukan vastauksen "No ei oo."

Kumpikaan lafka ei mielestäni tarjonnut mitään museoajoneuvovakuutusta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Rasvis kirjoitti:Onko tuollaista museoajoneuvovakuutusta saatavilla useammastakin yhtiöstä?

Yritin Turvasta saada jonkinlaista harrasteautovakuutusta, mutta Hämis ei kuulemma ole harrasteauto koska sillä ei ajeta kilpaa :roll: Pohjolan myyntineuvottelija taas vastentahtoisesti totesi että on heillä joku arvoajoneuvovakuutus. Minä sitten kysymään että onko tuo Spideri sellainen arvoajoneuvo, johon sain tiukan vastauksen "No ei oo."

Kumpikaan lafka ei mielestäni tarjonnut mitään museoajoneuvovakuutusta.
Google kertoo hakusanalla "museoajoneuvovakuutus" mm.:
http://jakobstadsnejdensveteranbilssall ... fordon.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäksi ainakin pikakatselulla If ja Tapiola tarjoavat noita palveluita, mutta mm. tuon ylläolevan linkin perusteella moiseen laitteeseen voi ottaa normaalin vakuutuksen, jolloinka ajoneuvoa saa käyttää normaalisti ilman 30pv rajoitusta? Häh? Noh, joo. En tutki asiaa enempää tai jää yöunet välistä :D

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Oleino »

If myi minulle '85 vuoden Corvetteen kaskon. Kyseinen auto ei tule kuntonsa puolesta todennäköisesti ikinä täyttämään museoauton kriteereitä, mutta se ei ollut esteenä. Kannattaa siis ainakin If:stä kysellä kaskoa vanhempaan autoon. Lisäksi joku vakuutusyhtiö kauppaa harrasteajoneuvovakuutusta. Nimimerkki SP oli ainakin sellaisen hankkinut Sprinttiinsä.

Uusimmassa Klassikot -lehdessä oli muuten juttua liittyen museoautoihin ja harmittelua siitä miten Suomessa ei ole enempää luokkia tarjolla harrasteautoille vrt esim. Saksa.
Tein itse - säästin

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tapiolalla oli ainakin ennen harrasteajoneuvovakuutus. On minulla Giuliasakin joku kasko, mutta ei tainnut olla kuin hirvi-palo- varkaus ja ilkivalta muistaakseni.

Noissa harrasteajoneuvovakuutuksissahan on ideana se, että auton arvo määritellään etukäteen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tuossa tietoa LähiTapiolan museo- ja harrasteajoneuvovakuutuksista: http://www.lahitapiola.fi/www/Yksityisa ... tusivu.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

If tarjoaa vakuutuksia museoajoneuvoille: http://www.if.fi/web/fi/henkiloasiakkaa ... ttely.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Joskus olen kuullut termin "turkulainen museokatsastus". Sillä on viitattu museotarkastajan kykyyn ja haluun vaatia ajoneuvon alkuperäisyyttä hyväksytyn museotarkastuksen saamiseksi. Rima on ollut käsitykseni mukaan melko matala museoajoneuvo-statuksen antamiselle.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Suba »

Oleino kirjoitti:If myi minulle '85 vuoden Corvetteen kaskon. Kyseinen auto ei tule kuntonsa puolesta todennäköisesti ikinä täyttämään museoauton kriteereitä, mutta se ei ollut esteenä. Kannattaa siis ainakin If:stä kysellä kaskoa vanhempaan autoon.
Joo, kyllä ne kaskon myy alle 40 vuotta vanhalle autolle, mutta ei yli.
One life, live it!

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Farina »

Mitenkähän katsastajat / poliisit suhtautuvat esim. linkin mukaisen Fiatin vanteisiin museoajoneuvossa? Pitääköhän ne vaihtaa katsastuksen ajaksi peltivanteisiin? Mitäs jos poliisi sattuu pysäyttämään ratsiassa ja katsoo rekisteriotteesta auton olevan museoajoneuvo? Kojelaudassa oleva uusi mankkakin pistää aavistuksen silmään.

http://www.nettiauto.com/fiat/133/5844321" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja J »

^Menisivät todennäköisesti läpi "aikalaisvarusteina". Auttaa jos pystyy esittämään esimerkiksi samanaikakauden lehti-ilmoituksen ko. vanteista tarkastajalle. Sitten nämä vanteet merkitään museotarkastus lausuntoon.
-J

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mielestäni poliisi ei valvo museoajoneuvojen varusteita vaan katsastusmies, joka käyttää sitten omaa harkintakykyään vuosikatsastuksen yhteydessä. Vanteet sun muut "pulttaa kiinni" osat on tietysti helppo vaihtaa katsastukseen. Itse olisin valmis hyväksymään ajalle tyypilliset erikoisvanteet, oikean kokoisilla renkailla.
Giulia Super -69

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Mä jotenkin vierastan näitä suoraan käytöstä "museoajoneuvoksi" siirrettyjä pelejä. Niinkuin nyt tämäkin:

http://www.nettiauto.com/opel/kadett/5871358" onclick="window.open(this.href);return false;"

Karmeet pölykapselit mistä lie 90-00 luvulta, lohkolämppärin pistoke, peilit jotka ei taatusti oo alkuperäiset eikä oikeanpuoleista peiliä tuohon aikaan edes ollut. Komeuden kruunaa vetokoukku.

Kyllä nyt joku taso sentään olla pitäisi :shock: Hyvältä aihioltahan tuo sinänsä näyttää ja kilpikin on alkuperäinen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Museorekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eihän siinä ole mitään järkeä että museautolla tavoiteltaisi jotain keksittyä ideaalitilaa. Vetokoukut ja lohkolämppärit on todellista historiaa ja elettyä elämää, niiden poistaminen museoinnin nimissä olisi kauniisti sanoen typerää.

Vastaa Viestiin