F1-kausi 2014

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: F1-kausi 2014

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Menee vähän 2015 puolelle, mutta itselle tuli tuosta moottorien kehityskiellosta mieleen jo pari kuukautta sitten yksi kikka.

Nyt luin jostain lähteestä Ferrarin väläytelleen porsaanreiän mahdollisuutta.

Tadaa ... Tämä kaikki tarkoittaa siis sitä, että Alfa Romeo toimittaa moottorit Ferrari tallille ensi vuonna.

Uutena moottoritoimittajana saavat kehittää moottoriaan läpi ensimmäisen kauden, eli koko 2015. Helppoa ja hyvin Ferrarimaista sääntöjen venytystä.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: F1-kausi 2014

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Uusista valmistajista Hondalla on 2015 luokituksen deadline 28.2.2015. Ilmeisesti vanhoilla valmistajilla tuo deadline on kauden alku.
VMP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: F1-kausi 2014

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Button ja Alonso McLarenille. Minunmielestä herrasmies-Button olisi kyllä voinnut jo siirtyä Webberin kaveriksi Porschelle - samaan aikaan on kuitenkin hauska nähdä, miten tämä parivaljakko toimii keskenään. ja miten McLaren-Honda combo toimii näinä päivinä.

Kiinnostavia parivaljakoita noissa isoissa talleissa, Red Bullin kaksikko ja MB;n toinen puoli tuntuukin yhtä'äkkiä aika kevyeltä tavaralta, vaikka Ricciardo ja Rosberg kuitenkin viimekauden perusteella ovatkin kovia luita
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: F1-kausi 2014

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Magnussen ajoi hyvin, joten harmi on kun lähti ajokuskin pallilta. Toivottavasti ei tullut vikavetoa, toisaalta perustelut tuolle wanhuskombollekin on ihan hyvät - juurikin Hondan ongelmat...

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: F1-kausi 2014

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/arti ... os/4626680

Soutaa, huopaa... :roll:

Ei siinä, nykyiset voimanlähteet on kyllä melkosta tekniikkapornoa ja insinöörien taidonnäyte, mutta ei kovinkaan tarkotuksenmukasia mun mielestä kyseiseen kilpa-autosarjaan.

Tarkotuksenmukasuudesta kertoo se, että jos säännöt rajattaisiin näin:

-Jokainen voimanlähde penkitettävä ja sinetöitävä, tehomaksimi 900-1000hv
-Ei välitankkauksia
-Painominimi autolla 700kg

Veikkaisin että jokaisella tallilla olis jonkin näkönen ahdettu V8 tai jopa V6 ilman mitään kerssejä ja erssejä tuomassa lisäpainoa. Polttoainetalouteen satsattaisiin myös hieman, koska välitankkaukset ovat kielletty - mutta pääpaino ei olisi siinä. Vauhtia pystyttäisiin kontrolloimaan tehokkaasti aeroilla ja renkailla. Mielummin aeroilla niin ohitukset olisivat helpompia.

Kyllä tää nykynen sääntöviidakko ja säästöajelu tappaa koko lajjin. Ei tuu olemaan halpaa jos voimanlähteitä taas muutetaan vuodelle 2016, mutta saattais olla lajin pelastus loppupeleissä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: F1-kausi 2014

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jo pelkästään se, että pienemmissä GP-sarjoissa aletaan ylittämään F1:n suoranopeuksia ja jopa kierrosaikoja uhataan, kertoo paljon. Todella "kuninkuussarja", jos pikku-GP:llä kulkee kovempaa :lol:
Ja tuo jatkuva sahaaminen. Miksi?
Vapaasti suunniteltava moottori, joka on tietynlainen spekseiltään (ettei yksi tee jotain turbojettiä ja muut perinteistä polttomoottoria), sitten viikonlopuksi rajattu kilomäärä polttoainetta.
Jos käytössä on vaikkapa 200kiloa polttoainetta, sen täytyy riittää harjoittelut, aika-ajot ja kisa. Tuo pakottaisi tekemään taloudellista; jolloinka tehoa haluttaisiin ottaa esim. lisäahtamalla tms. ja säätämällä aeroja paljonkin. Ja sitä rataa...

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: F1-kausi 2014

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Aquatica kirjoitti:Jo pelkästään se, että pienemmissä GP-sarjoissa aletaan ylittämään F1:n suoranopeuksia ja jopa kierrosaikoja uhataan, kertoo paljon. Todella "kuninkuussarja", jos pikku-GP:llä kulkee kovempaa :lol:
Ja tuo jatkuva sahaaminen. Miksi?
Vapaasti suunniteltava moottori, joka on tietynlainen spekseiltään (ettei yksi tee jotain turbojettiä ja muut perinteistä polttomoottoria), sitten viikonlopuksi rajattu kilomäärä polttoainetta.
Jos käytössä on vaikkapa 200kiloa polttoainetta, sen täytyy riittää harjoittelut, aika-ajot ja kisa. Tuo pakottaisi tekemään taloudellista; jolloinka tehoa haluttaisiin ottaa esim. lisäahtamalla tms. ja säätämällä aeroja paljonkin. Ja sitä rataa...
Musta tuo polttoainesäästäminen ei oikeen kuulu tän tyyppiseen kilpa-autoiluun. Tehomaksimi ja toteutustapa vapaa. Jokainen talli sais sen 1000hv irti motista ku motista, ja sen jälkeen sitä ruvettais keventämään, pienentämään ja taloudellistamaan. Kukaan ei yrittäis saada lisätehoa, kun kaikki sallitut konit ovat jo käytössä. Toi rengassäästely on kans yks naurettavuus noissa aika-ajoissa, ei voi ymmärtää. Ne renkaat ja polttoaine kustannukset on niin pieni kärpäsen paska koko lajissa, että ihan turha niissä ruveta säästelemään. Pilaa vaan koko lajin tollanen ituhippeily. Miettikää nyt vaikka paljon menee polttoainetta pelkästään tossa F1 sirkuksen logistisessa toiminnassa verrattuna itse kilpailuun.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: F1-kausi 2014

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Paitsi aika-ajoissa sai ylimääräisen rengassetin jos selvisi Q3, eikä pikkuformulat menneet suorilla (eikä kierrosajoissa) f1 -vauhtia. Polttoaineensäästöä tuo on aina* jossain määrin ollut, jos välitankkausta ei ole sallittu.

*jostain 80-luvulta saakka, vanhemmasta ajasta ei ole muistikuvaa.

Sinänsä kyllä samaa mieltä, että kuraahan nyky F1 on syystä tai toisesta, mutta yllämainitut ovat tuskin niitä syitä.
VMP

Vastaa Viestiin