Käytännön kysymys sähköautoista

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kun polttomoottoriauto hyytyy tankin tyhjenemiseen, voit hakea polttoainetta lisää kanisterilla lähimmältä huoltoasemalta (rahaa palaa polttoaineen verran).

Mites käytännössä tapahtuu kun sähköauto hyytyy tienvarteen virran loppuessa (à 400€/kerta)?

Taitaa hinausapufirmoilla olla tulossa sähköautoista varsinainen rahasampo :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja palkus »

ei vaan nyt täytyy ruveta sijoittamaan jatkokaapelikeloja valmistavien firmojen osakkeisiin. :-D

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Sähköauton ostajan on allekirjoitettava "vastuuvapautus" sopimus ennen auton saantia. Sopimuksessa ostaja sitoutuu olemaan lähtemättä yli 50km matkoille kotoaan ja kahden vuoden kuluttua matka rajataan 30km mittaiseksi kun akkujen latauskyky heikkenee olellisesti.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja michael »

Haetaan Bauhausista aggregaatti ja ladataan tien poskessa yö. Aamuksi kotio.

Siitä lähtien sitten pidetään sitä aggregaattia pörisemässä takarontissa aina kun liikkeellä ollaan. Kas, autosta tuli kätevästi tee-itse hybridi, Fisker Karman sukulainen.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sähköauto jollain sairaalla tavalla kiinnostaisi, jos hankintahinta olisi oleellisesti halvempi. Töissä lataisi aina täyteen... Paitsi kyl siihenkin varmaan pian joku puuttuisi. Olikohan Renaultin tulevassa sähköautossa akkujen takuu jopa elinikäinen? Muistelisin jostain julkaisusta hiljan näin lukeneeni.
Abarth 500 Esseesse

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja arv »


UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Tällä hetkellä sähköautot ovat ylihintaisia ainoastaan tehtaiden/jälleenmyyjien ahneudesta johtuen, oikeasti sähköauton valmistusprosessi on puolet halvempi kuin polttomoottoriauton.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Sähköauto on ajatustasolla jees. Jos oikeasti sähkötekniikalla liikkuva auto pitäisi liikkumiseen hankkia, niin odottelisin ehdottomasti vetytekniikkaisia menipelejä - mielestäni ainoa oikea tapa tehdä asiat oikein.

Tekniikka on jo sinänsä valmis ( Esim Honda vetyauto Clarity, tsekatkaa esim Top Gearin pätkä ) mutta veikkaan että öljyjätit tekevät kaikkensa torpetoidakseen tankkauspisteet.

Hyvällä tuurilla tässä voisi käydä siten, että vetytekniikka tekee saman polttomoottorikäyttöisille autoille, mitä ensimmäiset autot tekivät hevosille - jättivät ne enemmän harrastekäyttöön. Tällöin myös polttoaineen hinta laskisi roimasti ja voisin hyvillä mielin ajella isolohko V8:illa :D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Smacket kirjoitti:...enemmän harrastekäyttöön. Tällöin myös polttoaineen hinta laskisi roimasti ja voisin hyvillä mielin ajella isolohko V8:illa :D
Jaa mites se lääkitys pahimpien harhojen hillitsemiseksi... :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Alfissimo kirjoitti:
Smacket kirjoitti:...enemmän harrastekäyttöön. Tällöin myös polttoaineen hinta laskisi roimasti ja voisin hyvillä mielin ajella isolohko V8:illa :D
Jaa mites se lääkitys pahimpien harhojen hillitsemiseksi... :wink:
Kun realismi ahdistaa liikaa niin turvaudutaan haavekuviin... :wink:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Seleevä :lol:

Tuollaisessa sähköautossa myönnän myös jollain tavalla oman houkutuksensa oleva, mutta toisaalta ahdistaisi ajatus perille pääsyn varmuudesta, jos olisi yhtään rajoilla kilometrien suhteen.
Pitäisi olla samanlailla kuin mopoissa aikanaan varatankki hanassa; vara-akku, josta rutistetaan viimeiset 40 kilsaa ja jonka saisi käyttöön vasta kun pääakku olisi oikeasti tyhjä.

Jos tästä ottaa sivuraiteen hybridiin, niin sellaisen ajamisessa keskittyisi varmaan enemmän siihen, kuinka pitkälle pelkällä sähköllä pääsee, ettei vahingossakaan polttomoottori käynnistyisi. Mitä iloa siinä sitten olisi?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Isola »

UupunutRomeo kirjoitti:Tällä hetkellä sähköautot ovat ylihintaisia ainoastaan tehtaiden/jälleenmyyjien ahneudesta johtuen, oikeasti sähköauton valmistusprosessi on puolet halvempi kuin polttomoottoriauton.
...ja öljy-yhtiöt ovat salajuonen takana ja Elvis esiintyi itsenäisyyspäivien jatkoilla?

Mikä sähköautosta tekisi halvemman valmistaa? Akkujen hinta on yksi kohtuullisen iso tekijä. Lipo-akkujen hinnoista löytyy monenlaista dataa, koska tilanne muuttuu suhdanteiden mukaan. Jonkinlainen käytännön alaraja lienee $200/kWh, vaikka välillä on kohistu $120/kWh-hinnoista. Käytännössä tuo 200 taalaakin voi olla turhan optimistinen arvio. Joka tapauksessa, tuolla halvimmallakin hinnalla esim. Tesla Model S:n akuston verran energiaa eli 85 kWh sisältävä akusto maksaisi $10200 eli n. 7.500 euroa. Se on jo paljon enemmän kuin polttomoottorikäyttöisen henkilöauton muuttuvat kustannukset valmistajalle. Ja tässä olivat pelkät akkukennot. Vielä pitäisi tehdä auto siihen ympärille.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Eräs mielenkiintoinen ajatus oli akuston rakentaminen nykyisistä sormiakuista! Matsushita (Panasonic) on maailman suurin sormiakkujen valmistaja ja niiden valmistuskustannukset on jo alhaalla, koska valmistusmäärät ovat huikeita. Toki noita pikkuakkuja pitäisi olla valtava määrä, mutta tällaisen suunnitelman muistan myös jostain lukeneeni.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sähköautoissa etenkin akustot maksavat tekniikan ansiosta. Kuten yllä sanottu. Mitäs lie ionikennoja ne ovat kehitelleet aasiassa, jotka on n+1 kertaa tehokkaampia mitä perinteiset akut? Niitä odotellessa.

Sitäpaitsi en pidä missään muotoa epäselvänä, etteikö öljy-yhtiöt yritä torpedoida tuota kehitystä, koska se on niiltä itseltään pois. Niinhän ne on tehnyt jo kautta aikain vety/sähkötekniikan suhteen autoilussa. "Muualle teette mitä teette, mutta me ostetaan patentit autoihin ja hukutetaan ne". Jos maailman ensimmäiset sähköautot silloin 1870-1900-luvun tietämillä olisi saanut tuulta alleen, nykypäivän menopeli voisi hyvinkin olla akkukäyttöinen. Joku kuitenkin keksi sähköoisen starttimoottorin polttomoottoriautoon ja sitä tietä mentiin heti. Akut ei kehittyneet käytännössä juuri lainkaan koko tuona aikana 2000-luvulle asti, kun polttomoottoria kehitettiin hirvittävällä rahamäärällä.

Mitä jos...? Siinä on hyvä kysymys.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Mielestäni koko sähköautotouhu on vähän rampa ankka vielä ihan siitä käytännön syystä, että akkutekniikka ei pysty ottamaan virtaa vastaan tarpeeksi nopeassa ajassa ( verrattaen polttoaineen lisääminen tankkiin ). Tästä syystä tuo vetytekniikka on loistava vaihtoehto:

Vetyä ( vettä ) tankkiin -> Paloprosessi -> Sähköä -> Liikkeen tuottaminen = Jäännöstuotteena puhdasta vettä. Kysymys kuuluu, minkä ihmeen takia näiden sähköautojen kanssa vielä väännetään? Toki, vedyn tiivistys on työlästä, mutta niin on kyllä öljyn jalostaminenkin. :shock:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Isola »

m.sa kirjoitti:Eräs mielenkiintoinen ajatus oli akuston rakentaminen nykyisistä sormiakuista! Matsushita (Panasonic) on maailman suurin sormiakkujen valmistaja ja niiden valmistuskustannukset on jo alhaalla, koska valmistusmäärät ovat huikeita. Toki noita pikkuakkuja pitäisi olla valtava määrä, mutta tällaisen suunnitelman muistan myös jostain lukeneeni.
Juu. Esim. Tesla Model S:ssä niitä on tuhansia, ja juurikin Matsushitan valmistamia: http://news.panasonic.net/archives/2013/0612_22989.html
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Isola »

Aquatica kirjoitti:Sitäpaitsi en pidä missään muotoa epäselvänä, etteikö öljy-yhtiöt yritä torpedoida tuota kehitystä, koska se on niiltä itseltään pois. Niinhän ne on tehnyt jo kautta aikain vety/sähkötekniikan suhteen autoilussa.
Just joo. Tätä tarinaa on sähköautopiireissä syötetty aina. Siinä on vain muutama "pieni" ongelma:
1) Jos öljy-yhtiöillä olisi hallussaan ylivoimainen sähköautoteknologia, miksi ne eivät kaupallistaisi sitä ja vetäisi näin mattoa kilpailijoidensa alta? Sähköautoselitys: koska öljy-yhtiöt ovat keskenään sopineet kartellista. Uskokoon ken haluaa.
2) Näissä jutuissa viitataan aina yli sadan vuoden takaiseen tekniikkaan, "kuinka sähköauto oli valmis jo silloin". Eivätkö ne patentit vanhene koskaan?
3) Patentit ovat julkisia. Lyökääpä pöytään muutama sähköauton avainpatentti, jonka omistaa jokin öljy-yhtiö, ja jota ei ole muodossa tai toisessa hyödynnetty.
Aquatica kirjoitti:Akut ei kehittyneet käytännössä juuri lainkaan koko tuona aikana 2000-luvulle asti
Jep. Tämä minunkin kannettavani toimii lyijyakuilla. Puhelinkin on hankala, kun akusta vuotava rikkihappo syövyttää taskuihin reikiä. Ei kun, ootas...
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tuli pohdittua tätä sähkönloppumisasiaa kaverin kanssa...

Tultiin siihen tulokseen että autojen keulille tulee sellattis veivi, josta voi sitten -30 asteen pakkasilla motarin varrella käydä veivaan lisää virtaa.... Jo puolentunnin kampeemisella pääsee seuraavalle huoltamolle :D

Tästä tulee tuttu näky tienvarsilla: :D :D

Kuva
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Akut eivät käytännössä ole kehittyneet välillä 1800-2000. Kännykkäteollisuuden ansiosta pienet akut kehittyivät yht'äkkiä suurin harppauksin (tiedetään, jo 90-luvulla alkoi tapahtua), mietippäs jos akkuja oltaisiin kehitetty ahkerasti jo se 200 vuotta? Olisi ihan hieman eri tasolla kuin nyt. Nyt akkutekniikan kehitykseen satsataan paljon ja se näkyy entistä tehokkaampina, valmistuskustannuksiltaan halvempina ja teknisesti parempina akkuina. Jos niihin olisi tungettu koko ajan yhtä innokkaasti rahaa, mitä polttomoottoreihin, voisi olla maailma kovinkin toisenlainen.

Ainiin, ne patentit. Foliohattua päähän, mutta jos minä olisin öljy-yhtiön johtoa:
- Estäisin kaikin mahdollisin keinoin kilpailevan tuotteen öljylle (Sähkötekniikka. Haittaverot? Rangaistusluontoiset muut maksut? Patenttian ostelu ja "hukkaaminen"?)
- Kun öljy käy oikeasti vähiin -> voitot nousee, koska kysynnän ja tarjonnan laki. Kun öljy loppuu, otetaan patentoitu tekniikka käyttöön niin isolla pöhinällä, ettei kilpailua yksinkertaisesti enää ole - ollaan taas samassa tilanteessa, kuin tänäpäivänä öljy-yhtiöiden kanssa

Tuohan on yrittämisen perusidea, tehdä maksimaalinen voitto minimaalisella panoksella. Öljy-yhtiöt osuivat oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, eikä tietenkään halua luopua kruunusta. Eli bisneskannalta ovat erittäin hyvin pelanneet korttinsa - moraalisesta puolesta nyt voi olla montaa mieltä :roll:
Tässähän oli jo juttua siitä Australian suuresta liuskeöljylöydöstä, joka teoriassa tekisi OPECin tarpeettomaksi. Toisaalta sen käyttöönotto on vähän mitä on vielä, joten ei ainakaan ihan parin vuoden sisällä tule mitään tapahtumaan. Toisaalta, öljy-yhtiöiden etu on siinä, että kysyntää on paljon ja tuotantoa hieman rajotetaan keinotekoisesti -> isommat voitot. Ei siellä tavallista tallaajaa ajatellan missään muussa muotoa kuin rahasampona - kuten tuollaisen ison yrityksen pitääkin.

Valitettavasti ei ole noista patenteista yhtään linkkiä mihinkään rekisteriin (joista tiedän tasan tarkkaan en yhtäkään), jossa noita on. Mutta aikaisemmin mainitsemani patenttinumero oli voimassa kauan, olisiko ollut vuoteen 2020? Ja tämä oli patentti jostain 70-luvulta. Nuo patentit ovat pitkäikäisiä, jenkeissä jopa ikuisia - 50-100vuotta on "ihan normaali" suoja-aika. Tuona aikana patentoitu tekniikka kerkeää vanhentumaan monta monta kertaa.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Isola kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:Tällä hetkellä sähköautot ovat ylihintaisia ainoastaan tehtaiden/jälleenmyyjien ahneudesta johtuen, oikeasti sähköauton valmistusprosessi on puolet halvempi kuin polttomoottoriauton.
...ja öljy-yhtiöt ovat salajuonen takana ja Elvis esiintyi itsenäisyyspäivien jatkoilla?

Mikä sähköautosta tekisi halvemman valmistaa? Akkujen hinta on yksi kohtuullisen iso tekijä. Lipo-akkujen hinnoista löytyy monenlaista dataa, koska tilanne muuttuu suhdanteiden mukaan. Jonkinlainen käytännön alaraja lienee $200/kWh, vaikka välillä on kohistu $120/kWh-hinnoista. Käytännössä tuo 200 taalaakin voi olla turhan optimistinen arvio. Joka tapauksessa, tuolla halvimmallakin hinnalla esim. Tesla Model S:n akuston verran energiaa eli 85 kWh sisältävä akusto maksaisi $10200 eli n. 7.500 euroa. Se on jo paljon enemmän kuin polttomoottorikäyttöisen henkilöauton muuttuvat kustannukset valmistajalle. Ja tässä olivat pelkät akkukennot. Vielä pitäisi tehdä auto siihen ympärille.
Onhan sähköinen RC autokin halvempi kuin polttomoottorilla varustettu vastaava :lol: . Eikö Elvis ollut teidän juhlissa ?
Jos nojaisimme luettelemiisi akkujen hintoihin (arvauksiin) nyky kännykät olisivat 1000 krt kalliimpia kuin -90 luvulla.
Teenkin kysymyksen, uskooko joku oikeasti autotehtaiden ilmoituksiin miljardi investoinneista pelkästään yhden automallin kehitykseen...varsinkin nykyisessä it maailmassa?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Jos vertaa sähkömoottorin vs. samantehoisen polttomoottorin valmistuskustannusta, niin veikkaisin sähkömoottorin olevan edukkaampi. Lisäksi vaihdelaatikko jäisi tarpeettomaksi ja voimalinjan voisi aika reippaasti suoraviivaistaa. Kokoonpanovaiheita vähemmän ja osia vähemmän.

Toki akkujen hinta torpedoi vielä sähköautoa, mutta ehkä silti enemmän hidas lataaminen ja kapasiteetti.

Vertaisin sähköautolla ajamista siihen, että nykytilanteessa jokaisella ajoreissulla pottoainevalo palaa jatkuvasti. Ei kiitos.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Hepa kirjoitti:Jos vertaa sähkömoottorin vs. samantehoisen polttomoottorin valmistuskustannusta, niin veikkaisin sähkömoottorin olevan edukkaampi. Lisäksi vaihdelaatikko jäisi tarpeettomaksi ja voimalinjan voisi aika reippaasti suoraviivaistaa. Kokoonpanovaiheita vähemmän ja osia vähemmän..

Juuri tähän perustuu oma arvaukseni sähköauton todellisesta hinnan muodostuksesta.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Noo, tehän olisittekin miljonäärejä, jos veikkaukset osuisi aina oikeaan.

Hlöauton moottorin valmistus maksaa tuollaiset 500 € ne ovat myös €/kW -hinnaltaan halvimpia voimanlähteitä. Tehokkaat sähkömoottorit ovat paljon kalliimpia, vaikka ovatkin rakenteeltaan paljon yksinkertaisempia. Tämä johtuu vain ja ainoastaan valmistussarjoista - polttomoottoreita väsätään jokunen miljoona vuodessa ja tuotantomenetelmiä on hiottu vuosisata.

Että jotta kyllä sähköautojenkin valmistuskustannukset ja myyntihinnat saadaan kohdilleen sitten, kun liukuhihnat suoltavat niitä muutaman sata tuhatta vuodessa. Toki salaliittoteoreetikot edelleen kieltäytyvät uskomasta, että valmistuskustannukset tippuvat, kun siirrytään käsityönä väkertämisestä liukuhihnatuotantoon + tulee "vääntövoimaa" myös raaka-aineiden hinnoista neuvotteluun yms.

Niijoo ja kukaanhan ei tietenkää kehittele fiksumpia akkuja, kun ei niille mitään käyttöä muutoin olisi. Sehän on ihan OK, että älyluureissa akku kestää just yhden työpäivän jne. :roll:

Tuppaa vaan olemaan yleensä jokunen mutka matkassa laboratoriossa toimivasta keksinnöstä oikeaan tuotantomalliin. Esim. noissa jo mainituissa polttokennoissa on sellainen juttu, että sähkön "sivutuotteena" niissä muodostuu vettä/vesihöyryä. Jolla on ikävä taipumus jäätyä, kun lämpötila on pakkasella. Eli kenno niinkuin periaatteessa toimii, mutta reaktiotuotteista ei pääse eroon ellei kehitetä jonkinlaista lämmityssysteemiä. Mutta senkin kanssa on ongelmana, miten kylmäkäynnistys toteutetaan. Härvelin pitäminen koko ajan käyntilämmöissä ei kuulosta hirveän fiksulta. Eikä kyllä sekään, että virta-avaimen kääntöä seuraa 15 min "hehkutus"...

Monissa akku- ja polttokennoratkaisuissa on ristinä myös eksoottisten metallien tarve katalyyttinä tms. Jos näitä metalleja olisi rajattomasti tarjolla, voisi polttokennoja väsätä jo Apollo-ohjelman aikaisilla ratkaisuilla. Mutta kun ei ole, pitää yrittää löytää korvaavia materiaaleja. Eli taas tekniikka pelaa laboratoriossa & erikoissovelluksissa, mutta vaatii jatkokehittelyä ennen massatuotantoon siirtymistä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ aika pitkälle noin se menee.

Tuohon Pasin provo-aloitukseen vastaus: No otetaan pari matkalaukullista vara-akkuja mukaan :wink:

Harrastan rc-lennokkeja , ja näissä esim. näkee hyvin, että akkuteknologia kehittyy koko ajan. Lipojen hyvä puoli oli
kova energiatiheys, ja nyt esim. uudemmissa LiFePo-kennoissa haetaan latauskertojen kovaa lukumäärää ja palo- yms. turvallisuutta. Autokäyttöön otossa on noita yllä mainittuja Insinörtin mainitsemia muuttujia vaan aika paljon enemmän käytännössä tien päällä kuin labrassa.

Mutta kuten sanoin , moduulisia vara-akkuja mukaan. Sillä tavalla sähkömoottori rc-autoja tai -lennokkejakin "tankataan" ja tyhjää akkua samalla ladataan.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

insinörtti kirjoitti:Hlöauton moottorin valmistus maksaa tuollaiset 500 € ......
Tämä on kyllä puutaheinää. Moottorin hinta (apulaitteineen) valmiista ajoneuvosta tuotantolinjan päässä on 1/3.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^sittenhän luvut täsmää, koska niitä apulaitteita on nykyään melkoinen liuta... ja koko tavisauton valmistuskustannus pitäisi olla luokkaa kolme tonnia. Loput on sitten jakeluketjun kuluja, tuotekehityskuluja yms. pientä.

Eli ei niitä moottoreita sattuneesta syystä saa ostettua K-raudasta 500 tai edes 1000 €/kpl.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

insinörtti kirjoitti:^sittenhän luvut täsmää, koska niitä apulaitteita on nykyään melkoinen liuta... ja koko tavisauton valmistuskustannus pitäisi olla luokkaa kolme tonnia. Loput on sitten jakeluketjun kuluja, tuotekehityskuluja yms. pientä.

Eli ei niitä moottoreita sattuneesta syystä saa ostettua K-raudasta 500 tai edes 1000 €/kpl.
Kolmella tonnilla ei tule linjan päästä edes tavisautoja.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olikos se peräti VW Polo, muutama vuosi sitten, kun linjan päähän päästiin kahdella ja puolella tonnilla?

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Aquatica kirjoitti:Olikos se peräti VW Polo, muutama vuosi sitten, kun linjan päähän päästiin kahdella ja puolella tonnilla?
Ei.
Tässä ollaan jo allekin, mutta ei läpäise euroopan testejä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tata_Nano

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Isola »

Herrat taitavat nyt puhua eri hinnoista. Kun puhutaan autojen valmistuksen hinnoista, on syytä erottaa vähintäänkin muuttuvat ja kiinteät kustannukset.

Tata Nanon saa kaupasta tuolla jossakin lämpimissä maissa alle 2.000 euron. Mitä sen yksikkökustannus valmistajalle sitten, on jotakin muuta, mutta edelleen takuuvarmasti alle 2.000 euroa.

VW Polon perusmallin veroton hinta Suomessa on aika tarkka 10.000 euroa. Siihen nähden sen valmistuksen muuttuvat kustannukset eivät voi olla paljon yli 2.000 euron. Mieluumminkin alle, tai muuten saksalainen insinööri on piirustanut sen bratwurstipalkalla eikä jakeluketjullekaan jää kovin paljon jaettavaa. Moottorin osuudeksi voi arvioida yhtä hyvin 500 e kuin 1/3 yksikköhinnasta, koska nuo luvut ovat arviointitarkkuuden puitteissa samat.

Mitenkäs tämä nyt liittyy sähköauton hintaan? No siten, että edelleenkin akut määrittävät sähköauton muuttuvat kustannukset, koska akuston hinta ylittää tavallisen polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistuskustannuksen reilusti, jopa moninkertaisesti. Moottori on rakenteeltaan paljon yksinkertaisempi kuin polttomoottori, mutta akusto kiepsauttaa kustannusrakenteen kevyesti toiseen suuntaan. Muissa osissa ei niin kovin paljon tule eroa. Vaihteisto on hiukan yksinkertaisempi, mutta alennusvaihde ja tasauspyöristö tarvitaan silti. Lämmitystä, ilmastointia ja esim. jarrutehostinta ym. pientä varten joudutaan rakentelemaan uudet ratkaisut. Nämä eivät välttämättä paljon maksa, mutta ne joudutaan tekemään polttomoottoriautosta poikkeavasti.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Ihan samasta asiasta puhutaan jokainen, lopputuotteen kustannusrakenteesta tuotantolinjan päässä. Eri summat johtavat lopulta aina samaan. Edes polon hinta ei voi olla 2000€ ja varsinkaan alle. Tata oli vain esimerkiksi, millaista tulee ~2000€:lla linjan päästä. Polon ja Euroopassa myytävien ajoneuvojen linjahinnat ovat 5-15t€ välillä kun puhutaan normiluokista Esim. Polo-Passat välillä. Alle 5000€ linjan päässä ei ole Euroopassa hyväksyttävä ajoneuvo, joka läpäisee turva, päästö yms. testit hyväksytysti.

Sähköauto valmistuu halvemmalla todellisuudessa kuin kokoluokan "Passat" ajoneuvo, akkujenkin hinnan huomioiden. Sähköautoa ohjaava tietotekninen osa ei ole edes älykännykän veroista saati hintaista tekniikkaa, polttomoottoriajoneuvon ohjausjärjestelmä on hinnakkaampi monimutkaisuutensa takia.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuo Tata maksaa linjan päässä jotain ihan muuta, kuin 2000€, jolla sen saa mukaansa Tata-kaupasta. Jossain vaiheessa on ollut juttuja Tekniikka ja Talous-lehdessä ja Hesarissa aiheesta, ja muistelisin niissäkin kerrotun valmistuskulujen keskihintaisilla autoilla pyörivän siinä 2000-3000€:n tietämillä. Googlettamalla manufacturing cost of a car saa alhaisempiakin lukuja, mutta lähteiden oikeellisuudesta en osaa sanoa mitään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

mutt kirjoitti:Tuo Tata maksaa linjan päässä jotain ihan muuta, kuin 2000€, jolla sen saa mukaansa Tata-kaupasta. Jossain vaiheessa on ollut juttuja Tekniikka ja Talous-lehdessä ja Hesarissa aiheesta, ja muistelisin niissäkin kerrotun valmistuskulujen keskihintaisilla autoilla pyörivän siinä 2000-3000€:n tietämillä. Googlettamalla manufacturing cost of a car saa alhaisempiakin lukuja, mutta lähteiden oikeellisuudesta en osaa sanoa mitään.
Kenen etu journalistiikassa on saada matala hinta ja suuri kate tuotteelle ?. Toki jos tekisin journalistina juttua lehteen olisi hienoa kirjoittaa "3000€ auto maksaa suomessa 38000€", taattu näkyvyys.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ymmärtääkseni puhe on ollut siitä, paljonko maksaa: kori, moottori, sisusta ja niiden kokoonpano. Siihen kun lisätään: insinöörien palkat, suunnittelukulut, labrahässäkät (jotta saadaan paperit, jotta se hyväksytään), linjaston kustannukset, kuljetuskustannukset ja testauskulut ja kaikki muu mahollinen, nousee hinta. Mutta _linjaston päässä_ se hinta pyörii tuolla parissa tontussa, autosta riippuen. Astonit ja muut ns. erikoisvehkeet on oma lukunsa.
Discoveryltähän taitaa tulla tämä megatehtaat/mammuttitehtaat tms. niminen ohjelma, jossa on näytetty mm. Fordin tehdas. Siinäkin puhuttiin hinnoista (alhaisemmista vielä), mutta painotettiin lisäksi kaikki nuo muut kulut. Jälleenmyyntiverkostosta ja markkinoinnista taisi tuollakin tulla isoimmat kulut välittömästi kehityöstyön jälkeen, jotka auttamatta nostaa auton hintaa.

Mutta halpojahan ne olisi, jos ei tarvitsisi:
1) Maksaa suunnittelijoille (tehdään eri versio samasta laitteesta minimiaalisin muutoksin)
2) Maksaa kehitystyötä (käytetään samaa tekniikkaa maailman tappiin)
3) Pitää myyntiverkostoa (asiakas vain tietäisi jotain olevan tarjolla ja ostaisi suoraan tehtaalta)
4) Maksaa tehtaasta (varmasti miljardien investoinnit halutaan takaisinkin?)

jne jne jne.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^ Linjan päässä tarkoittaa aina kaikki kulut, mainitsemasi kulut (1-4) eivät ole per auto kovinkaan isot (luokkaa 10% valmiista lopputuotteesta). Suurimmat kustannukset tulee jalostetuista raaka-aineista eli osista joista ko ajoneuvo kasataan. Vaikka hinta per osa olisi 1€, autoa ei kasata 2000€ eikä edes 3000€.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Mielenkiintoista kustannuspohdintaa perinteisistä autoista. Tämän perusteella kaikki kustannukset / suorat valmistuskustannukset ovat autonvalmistajille keskimäärin noin 1.5 kertaiset.
http://www.epa.gov/otaq/ld-hwy/420r09003.pdf

Voisi kuvitella että halvimmissa autoissa kerroin on huomattavasti suurempi, mutta tästä en löytänyt dataa. Löytääkö joku RPE-kertoimen ja auton hinnan välisen riippuvuuden?
Kimmo

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

UupunutRomeo kirjoitti:
mutt kirjoitti:Tuo Tata maksaa linjan päässä jotain ihan muuta, kuin 2000€, jolla sen saa mukaansa Tata-kaupasta. Jossain vaiheessa on ollut juttuja Tekniikka ja Talous-lehdessä ja Hesarissa aiheesta, ja muistelisin niissäkin kerrotun valmistuskulujen keskihintaisilla autoilla pyörivän siinä 2000-3000€:n tietämillä. Googlettamalla manufacturing cost of a car saa alhaisempiakin lukuja, mutta lähteiden oikeellisuudesta en osaa sanoa mitään.
Kenen etu journalistiikassa on saada matala hinta ja suuri kate tuotteelle ?. Toki jos tekisin journalistina juttua lehteen olisi hienoa kirjoittaa "3000€ auto maksaa suomessa 38000€", taattu näkyvyys.
Näinhän se on. Nissan Qashqai maksaa tehtaalle 1800 euroa. Jos autoliikkeiden kate ei olisi järjetön, ei Suomen kokoisessa maassa Laakkosen Yrjö pystyisi ylläpitämään moisia miljoonia maksavia lasipalatseja.

Kuitenkin kun koko Suomessa on vielä vähemmän kuluttajia kuin oikeassa kaupungissa maailmalla.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Käytännön kysymys sähköautoista

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

kterkkila kirjoitti:Mielenkiintoista kustannuspohdintaa perinteisistä autoista. Tämän perusteella kaikki kustannukset / suorat valmistuskustannukset ovat autonvalmistajille keskimäärin noin 1.5 kertaiset.
http://www.epa.gov/otaq/ld-hwy/420r09003.pdf

Voisi kuvitella että halvimmissa autoissa kerroin on huomattavasti suurempi, mutta tästä en löytänyt dataa. Löytääkö joku RPE-kertoimen ja auton hinnan välisen riippuvuuden?
Päädyin itse 1,7 kertaiseen....tosin en vieläkään tiedä mihin vertaan ? :shock:

^ Qashgai alvilla ? :roll:
On käsittääkseni olemassa faktaa että Suomalaisen jälleenmyyjän kate pyörisi ~15% luokassa, autoverottomasta hinnasta.

Vastaa Viestiin