Ylitöitä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vaimolle valittivat töissä, että pitää olla "molemminpuolista joustavuutta", kun hän ei jää joka päivä iltaan tekemään töitä ...

Varsinkin kun yrityksessä on (ilmeisesti) ylityö kielto ilman ylimmän pomon lupaa. Ylitöitä ei makseta ja ylityötunnit "nolaantuvat" aina kuun vaihteessa,eli niitä ei juurikaan kerkeä edes pitämään pois (ja nekin on keskusteltava erikseen aina pomojen kanssa, ja harvassa on ne kerrat kun lyhyellä varotusajalla sopii).

Jo työmatkat vie päivästä ~3 tuntia (on usein vasta 19 jälkeen kotona), niin ei siinä hirveesti viitsi jäädä ylimääräistä joustamaan ilmaiseksi.


Tätä on nyt valittaneet aika monetkin tutut viimeaikoina, mutta nyt alkoi oikein pohdituttamaan, kun sattu "omalle" kohdalle.


Mietinkin että onko työsopimukset, jossa määritellään työajat yms. täyttä sananhelinää nykyään, kun ylitöitä vaaditaan jo ilman minkäänlaisia korvauksia?


Miten yleistä tämmöiset tilanteet on arvon foorumilaisten keskuudessa?


Eikö johtajat tajua (tai halua maksaa), että pitäisi ehkä palkata lisää porukkaa jos töiden valmistuminen vaatii työntekijöiltä jatkuvaa ylimääräistä venymistä?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
mattijus
Viestit: 5254
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ylityöt tehdään aina työnantajan pyynnöstä ja työntekijän suostumuksella.
VMP

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

mattijus kirjoitti:Ylityöt tehdään aina työnantajan pyynnöstä ja työntekijän suostumuksella.
Näinhän se on, mutta sosiaaliset paineet on kovat, kun "muutkin tekee" ja osaston pikkupomo siitä marmattaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Se, että vain toinen joustaa on venymistä. Itse tulee joustettua, mutta myös pidän huolen siitä, että kertymneet tunnit tulee joskus pidettyä. Periaate on se, että joustetaan niin kauan kuin homma toimii ja jos ei toimi niin mennään sen jälkeen pykälien mukaan.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

mattijus kirjoitti:Ylityöt tehdään aina työnantajan pyynnöstä ja työntekijän suostumuksella.
Joo ja työnantaja on oman osaston päällikkö eikä esimerkiksi sen yksikön, jota palvellaan. Kävi nimittäin muutamankin kerran, että tukkupäällikkö halusi serverin valmiiksi seuraavaan aamuun mennessä. Jos ei olisi valmistunut, olisi bisnes kärsinyt. Kumartaessaan tukun suuntaan tuli pyllistäneeksi pääkonttorin suuntaan ja silloin ei ylityötunneista saanut kuin rupia rrsieeseen. Onneksi pääkonttori sitten lopulta ymmärsi heittää typerykset helvettiin pyllistelemästä.

Noi ns. liukumatunnit on ikäviä. Mulla niitä kertyi eräässä paikassa tunti tunnista -periaatteella n. 7 viikkoa. Rahana ei saanut ja vapaina olivat sangen vaikeat aikatauluttaa mihinkään.

Osastopalaverissa puheeksi ja hetken päästä hommat loppuvat?

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

h_lauri kirjoitti:Noi ns. liukumatunnit on ikäviä. Mulla niitä kertyi eräässä paikassa tunti tunnista -periaatteella n. 7 viikkoa. Rahana ei saanut ja vapaina olivat sangen vaikeat aikatauluttaa mihinkään.
Liukumien lakisääteinen maksimi on sitten 40h/suunta, joten jos pomo ei suoraan ymmärrä, voi tuollaisesta 7 viikon nipusta helposti keskustella ammattiliiton, työsuojelupiirin tai lakimiehen kautta. Ilmapiiri sen jälkeen on toki aikansa sieltä ja syvältä, mutta eipä se hyvältä kuulosta muutenkaan, jos tuohon tilanteeseen edes pääsee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

:drinking:

Siellä mitään lakeja tunnettu tai jos tunnettiin, ei välitetty. Ylitöinähän toi olis pitäny käsitellä ja maksaa rahana, jos duunari niin halus. No minkäs teit ku ei maksanu. Ai mikä luottamusmies? Hommat ois loppunu kolmisen vuotta aiemmin ku ne nyt loppu.

Paikalla
Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

h_lauri kirjoitti:Osastopalaverissa puheeksi ja hetken päästä hommat loppuvat?
Näinhän siinä valitettavan usein käy, kun on huonot ajat.. Niissä YT:issä mitä olen seurannut on selkeesti laitettu myös kovimmat napisijat pois, suurin osa oli toki sellaisia kenen osaamisesta asiakkaat eivät enää halunneet maksaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jep, kun luottamusmiestä ei ole tai ei liittoon kuulu, jää edelleen nuo kaksi muuta neuvottelukanavaa. Ilmapiiri tosiaan on entistä pahemmin pilalla sen jälkeen, joten työnteosta nauttimisesta voi olla turha haaveilla ja se arpakin saattaa kohdalle osua. Toki jos arpa tuon jälkeen osuu kohdalle, voi vielä kiusata viimeiseen asti ja nostaa asiaksi sen, että onko näillä asioilla jotain yhteistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Ilmeisesti muuten hyvä tyäpaikka(?) jos jakssa vietää 3 tuntia päivässä ratin takana, vaikka alfa on alla?
Itse aiheseen. Vaikea on suositella jotain kun ei tiedä työpaikasta ja tehtävistä sen enempää, mutta jos terven järjen mukaan mennään niin jos ei makseta niin olisi hyvä saada vapaata kertyneesta tunneista tai lähteä töistä aiemmin tai tulla myöhemmin.
Nothing beats cubic inch

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tuol mis mä keräsin ton seittemisen viikkoo liukuma oli sillai et sai tulla aiemmin ja lähtee myöhemmin. Kaikkeen sitä on suostunu ja vaan sen takii, et oli turvallisempaa olla siellä ku hakea uutta paikkaa.

Avatar
Oleino
Viestit: 1947
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Jos venymisen reiluus ja laillisuus mietityttää niin kannattaa kysyä asiasta ammattiliiton puolelta. Itse olen kerran sieltä kysynyt ja kyllä kannatti. Töihin mennessäni oli neuvoteltu käytännössä täysin korvauksetonta ylityötä rajoittamaton määrä (juuri valmistuneena olin tyytyväinen siitä että töitä ylipäätään oli, eikä silloin ollut vielä vertailupohjaa jota vasten peilata asioita). Ja ylitöitähän tuli. Työpaikalla oli aivan käsittämättömän hyvä yhteishenki jota sitten myös käytettiin härskisti hyväksi. Välillä tuntui että töissä kävi täysin talkoomielessä.

Jälkeenpäin ei harmittanut lainkaan kun vaihdoin muualle. Onneksi olin pitänyt tarkkaa kirjaa tunneista ja sain jälkikäteen rahat pois, joskin vain tunti tunnista maksettuna. Seitsemän kuukauden aikana tuli reilu 200h ylitöitä, eli se tuntui ihan oikeasti palkkapussissa.

Erään toisen paikan palaverissa oli ollut napinaa siitä että kaikki eivät olleet minuutilleen paikalla kun työpäivä alkaa. Tähän työntekijät vastasivat sillä että työpäivän loppupäästäkään ei joustettu, kuten aiemmin oli tehty lähes päivittäin. Jotenkin se joustaminen ja venyminen tuntuu menevän monesti vähän toispuoleiseksi.
Tein itse - säästin

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Yrittäjänä ja palkollisena ymmärrän molempia...emäntääsi ja työnantajaa. Mutta myös työnantajan(a) pitää ymmärtää työntekijää, useilla työntekijöillä on myös elämä josta haluavat pitää kiinni. Ja itse en kyllä ole aivan vakuuttunut että aina ylitöitä tekevät olisivat kovinkaan tuottavia tekijöitä....hitaan tekijän pitää venyttää päivää :lol: :wink: .

Itse olen pitänyt niin yrittäjänä kuin palkollisena vapaa-ajastani kiinni, elämässä on muutakin kuin työ. Toki myönnän että joskus käy niin että päivät venyy ja vanuu kun töissä on hauskaa mutta otan kyllä takaisin mahdollisimman pikaisesti ja lyhennän päivää...pidän vko työtunnit max 40h:ssa. Minusta yli menevät tunnit eivät ole tehokasta peliaikaa ja yleensä jälkiä korjaillaan sitten myöhemmin.

Nyt on tässä viimeviikolla aloitetussa palkkatyössä kyllä päivät kiitäneet, työpäivät vähän vahingossa venähtäneet kun jäänyt tonkimaan tietojärjestelmistä asioita...aamulla kuudelta töissä ja viideltä illalla lähtenyt kotiin. Ensiviikolla tasoitan "tilit" sitten.

Akrabadabra
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Marras 2011, 13:14

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Akrabadabra »

Kaikki ylityö on nykyään perseest.... :silent:

Ainakin rakennusalalla....

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Meillä on sovittu "epävirallisesti" jätkien kanssa niin, että joustetaan puolin ja toisin. Siinä vaiheessa, kun joko työnantajan tai työntekijöiden mielestä alkaa tuntumaan sille, että jousto ei toimi sopivasti molempiin suuntiin, hommaan käyttöömme sähköisen työajanseurannan. Meidän omassa porukassa tää "joustetaan tarvittaessa" -systeemi on kuitenkin toiminut jo 16 vuotta.

Homma perustuu siis siihen, että jousto pelaa reilulla tavalla molempiin suuntiin. Jos tarviit joskus lähteä tuntia aiemmin, voit sen yleensä tehdä. Jos taas joskus joku kesken oleva työ vaatii viipymään vähän pidempään töissä, niin jokaisesta 20-minuuttisesta ei ylityökorvauksia olla pyytämässä. Näitä joustoja ei siis meillä kirjata edes mihinkään ylös, vaan mulla on sellainen näppituntuma siitä missä mennään. Tiedän, että joissakin meidän muissa toimipisteissä on käytössä sähköiset järjestelmät ja työaikapankit ym. Meidän toimipisteeseen en sellaisia halua, mutta pakkohan se on ottaa jos joku päivä erehdytään palkkaamaan joku työehtosopimuksia kuin piru raamattua lukeva punikki, joka helposti pilaa kaikkien kivan olon (sellaistakin meidän firmassa on muualla tapahtunut).

Terveisin: Keskisuuren etelä-suomalaisen firman Kuopion toimipisteen vetäjä.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja jkk »

mä teen mielelläni ylitöitä/urakointia/lisätyötä jos on tarjolla koska siitä saa massia ja saan vaikuttaa palkan suruuteen. massia ei koskaan oo liikaa ja aikaa mulla on paljon, kun ei ole perhettä. jousto toimii molemmin puolin hyvin. :)

oon kuullut että joissain firmoi maksetaan överit vapaana, siihen en suostuis.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

jkk kirjoitti:
oon kuullut että joissain firmoi maksetaan överit vapaana, siihen en suostuis.
Minä taas en suostuisi ottamaan rahana, ainoastaan vapaana. :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Nytkin olisi työpäivän verran joustoa, en edes ajattele, että nuo rahana ottaisin... pitkäviikonloppu tattis!

Mä en ole ikinään ollut sitä tyyppiä, jolla hanskat tippuu tasan 4, mä teen yli jos tarvii, tänäänkin olin vielä 15 vaille 5, työpäivää jatkettiin 45misalla, kun oli hyvä draivi päällä :lol: Meillä joustot saa pidettyä tosi helpolla, lyhyelläkin varotusajalla - mutta mitäköhän kävisi, jos 0-joustoilla esittäisin, että työnantaja joustaa vähän mun suuntaan - tuloksena todennäköisesti olisi palkatonta vapaata. tämän ajan henki... :roll:

Toisaalta, työpaikalla tietävät mun luonteen, kerran olin 'puoli väkisin' vielä viiden jälkeenkin korjaamassa ajanvarauksen ryssimisiä, pari viikkoa vakio vastaus pyyntöihin tehdä joku työ neljän jälkeen loppuun oli aika selvä "ei pysty tällä kertaa"

Kannattaa aina tarkistaa liitosta jos yhtään epäilyttää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

legza
Viestit: 895
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja legza »

mattijus kirjoitti:Ylityöt tehdään aina työnantajan pyynnöstä ja työntekijän suostumuksella.
ja asianmukasilla tai sovituilla korvauksilla eikä liukuma-aika vaatimuksella.
Itsekkin käyttäny liukumaa, mutta kokemuksen mukaan monet työnantajat ei taida edes tietää, että on laitonta vaatia tekemään ylityöt liukumalla.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

UupunutRomeo kirjoitti:
jkk kirjoitti:
oon kuullut että joissain firmoi maksetaan överit vapaana, siihen en suostuis.
Minä taas en suostuisi ottamaan rahana, ainoastaan vapaana. :-D
Viimeks ku mua kysyttii ylitöihin ni oisin saanu rahana. Summa olis ollu niin pieni etten menny ollenka, vaik oliki la-su. Ja siinä se tuli toinenki syy miks kieltäydyin.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

h_lauri kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:
jkk kirjoitti:
oon kuullut että joissain firmoi maksetaan överit vapaana, siihen en suostuis.
Minä taas en suostuisi ottamaan rahana, ainoastaan vapaana. :-D
Viimeks ku mua kysyttii ylitöihin ni oisin saanu rahana. Summa olis ollu niin pieni etten menny ollenka, vaik oliki la-su. Ja siinä se tuli toinenki syy miks kieltäydyin.
Lasketaas vähän.
Ylitöitä vaikka viikon aikana joka päivä 3h. Eli 15h/vko. Työnantaja antaa pitää vapaata 2pvä.
No, ylityöstä palkkana -50%...käteen jää muutamia kymppejä normi liksoista. Kaksi päivää vapaata...jos työmatka esim. 50km per suunta säästö on työmatkoissa jo ylitöiden liksan verran kun laskee työmatka-ajankin. Lisäksi kotiruoka on halpaa, kun töissä käydään syömässä ulkona "kallista" lounasta. Lisäksi vielä saa vapaa-päivältä verottajalta plussaa matkakorvauksissa ja päiväkodista vähennystä kun lapset kotona hoidossa vapaapäivänä :lol:

Tästä johtuen vapaana....Töissä käyminen on aika kallista. :-D

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Toimihenkilöiden tapauksessa ei käsitettä ylityö tunneta lainkaan. Ainakaan käytännössä.

Eli käytössä on vain nämä tuntisaldot. Joiden suhteen on monta vedätystä testattu tällä vuosituhannella. Siis ensin sanotaan, että ylityötunnit saa pitää vapaana. Sitten, kun ylitöitä on 200 h, niin kerrotaankin, että max/min +40...-10 tjsp ja yli menevä saldo nollataan joka kuukausi. Toki ylimääräisiä tunteja ei heti nollattu, vaan ne siirrettiin epäviralliseen työaikapankkin. Jonka saldo oli parin kk päästä nollautunut "itsekseen". Tunnit palautettiin, kun asiasta valitti, mutta taas muutaman kk päästä saldo 0. No, eipä niitä olisi kerinnytkään pitämään.

Kun ryhtyy tekemään 1 h/päivä ylitöitä, niin se on kohta se normaali työkuorma. Sitten pitää ruveta tekemään ylitöitä 2 h/päivä kuukauden ajan, jotta saa tekemättömien töiden pinoa purettua sen verran, että voi pitää viikon lomaa. Ja loman jälkeen menee taas kuukausi tekemättömien töiden ruuhkan purkamiseen. 4 viikon kesäloma edellyttäisi jo puolen vuoden rutistusta etukäteen + pari kuukautta työruuhkan purkuun. Helpompi jättää koko loma pitämättä.

Nykyään toimin kuten Uffe eli pidän tilin koko ajan miinuksella.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Nyt alkuvuodesta 4 viikon putki jonka aikana 269 tuntia töitä ja ainoastaan 1 vapaapäivä. yleensäkin tulee tehtyä paljon mutta tuossa oli jo oikeasti muutama tunti liikaa :) noista 29 tuntia on ns. ylitöitä jotka korvataan erikseen, muut kuuluu kuukausipalkkaan...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Pasi kirjoitti:Vaimolle valittivat töissä, että pitää olla "molemminpuolista joustavuutta", kun hän ei jää joka päivä iltaan tekemään töitä ...

Mietinkin että onko työsopimukset, jossa määritellään työajat yms. täyttä sananhelinää nykyään, kun ylitöitä vaaditaan jo ilman minkäänlaisia korvauksia?

Miten yleistä tämmöiset tilanteet on arvon foorumilaisten keskuudessa?

Eikö johtajat tajua (tai halua maksaa), että pitäisi ehkä palkata lisää porukkaa jos töiden valmistuminen vaatii työntekijöiltä jatkuvaa ylimääräistä venymistä?
Omalla työpaikalla ei ole isoja ongelmia, mutta meillä onkin työajoista pidettävä kiinni jo tarvittavan vuorokausilevon vuoksi. Viranomainen valvoo toimintaa sen verran tarkasti ettei ylilyöntejä esiinny.

Työsopimus ja työehtosopimus on kahden osapuolen tekemiä, joista toinen ei nyt pidä kiinni. Paikallisesti voidaan sopia toisinkin, muttei huonommin kuin em. sopimuksissa. Se tahtoo unohtua työnantajilta välillä.
Ilmeisesti kilpailukyvyn parantamisesta on tullut yleinen hokema, joka muka oikeuttaa rikkomaan sopimuksia.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

UupunutRomeo kirjoitti:
jkk kirjoitti:
oon kuullut että joissain firmoi maksetaan överit vapaana, siihen en suostuis.
Minä taas en suostuisi ottamaan rahana, ainoastaan vapaana. :-D
Mulle vapaa-aika on kans niin mittaamattoman arvokasta, että ehdottomasti mieluiten otan överit vapaana. Viikko jemmassa tälläkin hetkellä :)

Meillä on edellä kuvaamieni joustojen lisäksi mahdollista ottaa ylityöt joko rahana tai vapaana, ihan miten haluaa. Kesäkaudella ja muutenkin silloin jos miehitys on vähissä, suositellaan rahan kelpuuttamista. Useimmille tuntuu raha kelpaavan, asunto- ja autolainat tuntuvat pitävän siitä huolen :lol:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
BigShowMan
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Syys 2005, 09:30
Car(s): AR GTV 3.2 V6 -04
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja BigShowMan »

jkk kirjoitti:oon kuullut että joissain firmoi maksetaan överit vapaana, siihen en suostuis.
Meillä äijät tekee "tunti tunnista", entisen pankkipäiväsopimuksen mukaisesti, joka on siis jo purettu... itse en vaan jaksa käsittää, että voi olla noin tyhmää porukkaa, työntekijän lisätunti ei koskaan ole samanarvoinen kuin normitunti! jätkät käy oikein kinuamassa "pankkipäiviä" ja sitten me jotka ottaisimme työn rahana jäämme nuolemaan näppejä... sitten tehdään näitä samoja pankkipäiviä sisään, että voidaan laittaa tehdas kiinni esmes pääsiäisenä, jolloin olisi muuten parhaat tilipäivät... V*ttu mä sanon että on niin tyhmää porukkaa, eikai siinä, äijät on omat asuntolainat maksaneet ja kivahan se on lähteä thaikkulaan kahdeksi viikoksi palkan juostessa...
Tempra 1.6 iE ->147 2.0 TS ->Croma 1.9 JTD ->Scudo 2.0 ->Bravo 1.9 JTD ->GTV 3.2 V6

Avatar
Tazio
Viestit: 3392
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Miksi tunti työtä arkipäivänä tietyn kellonajan jälkeen tai ennen olisi automaattisesti kalliimpi? Ei jymmärrä.

Yö ja joku viikonloppulisä menee jakeluun, mutta tuo esittämäsi ei

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Työsopimus pitäisi olla se missä nämä asiat määritellään (turhankin tarkasti).... niin sitten ei tule kiukuttelua kun on mustaa valkoisella johon kumpikin osapuoli on suostunut...

Tosin noita soppareitahan ei kaikkialla edes tehdä kirjallisena.

Esim ekassa duunissani, jossa olin 6 vuotta, sain 6kk ennen kuin sanoin itseni irti, kirjallisen sopimuksen, usean vuoden kinuamisen jälkeen.

Sielläkin tuli tehtyä aika paljon hommia tunti tunnista... 8h töissä koodailua päivällä ja illalla kotona lisää "pahimmillaan" se 8h, että pysyttiin aikataulussa... Tosin olen aina pitänyt koodailusta niin paljon, että se ei varsinaisesti tuntunut työltä, joten en valita.

Sitten kun työnantaja alkoi kiristämään "ehtoja", kuten että piti alkaa raportoimaan joka päivä tunnin tarkkuudella että mitä tuli tehtyä ja vessakäynnitkin piti merkata ylös, niin aloin tivaamaan että jos tähän nyt mennään niin haluan ylitöistä lain mukaisen korvauksen ja takautuvasti myös.

Johtaja sai sellasen raivarin ettette voi uskoakkaan... "Ei meillä näitä ole ollut tapana maksaa" ... no siitä ei sitten kauaa mennyt kun sanoinitseni irti... Johtajakaan ei oikein tykännyt kun tuntilappuun kirjailin myös lounaan sisällön ja pisteytyksen sille 0-5 tähdillä :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Tazio kirjoitti:^
Miksi tunti työtä arkipäivänä tietyn kellonajan jälkeen tai ennen olisi automaattisesti kalliimpi? Ei jymmärrä.

Yö ja joku viikonloppulisä menee jakeluun, mutta tuo esittämäsi ei

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Minusta se kalleus kyllä riippuu vähän siitä mitä työnantaja siitä saa, jos joku hätäkeikka mikä hinnoiteltu klo 16 jälkeen kovemmalla taksalla niin eikös siitä kuulu osa tekijällekin ?

Meillä esim. Lähtöraha 16 jälkeen on 150€ ja tuntiveloitus +30%....kyllä siitä osa annetaan työntekijälle lisien muodossa mutta minusta ei sittenkään korvaa menetettyä vapaa-aikaa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Ikinä en oo valittanut vaikka maksettu ns. tuntitunnista. Joko näin tai ylitöitä ei ollenkaan. Raha kelpas kyllä noinkin, mutta muut ei sitten Ferrareita ostellutkaan, kun ei työt maistunu. Ihme työmoraali ihmisillä nykyään..
..ammattina autoslalom..

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Työmoraali on rapautunut. Käsitän sen syiksi vuokrapätkätyöt ja palkkojen polkemiset. Miksi sitoutua virmaan, kun ei virmakaan sitoudu duunariin. Omalla alalla asiakkaalta saatetaan veloittaa 370 euroa päivältä, mutta duunari saa 97. Loput menee osinkoihin ja johtoportaiden sitouttamispalkkioihin.

Avatar
VMTD
Viestit: 3335
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei muuten ole tullutkaan tehtyä ylitöitä, hyvä jos edes 8 tuntia päivässä, riippuen pääseekö aamulla ajoissa töihin, mutta pärjää sitä vähemmälläkin.

Avatar
Tazio
Viestit: 3392
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

UupunutRomeo kirjoitti:
Tazio kirjoitti:^
Miksi tunti työtä arkipäivänä tietyn kellonajan jälkeen tai ennen olisi automaattisesti kalliimpi? Ei jymmärrä.

Yö ja joku viikonloppulisä menee jakeluun, mutta tuo esittämäsi ei

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Minusta se kalleus kyllä riippuu vähän siitä mitä työnantaja siitä saa, jos joku hätäkeikka mikä hinnoiteltu klo 16 jälkeen kovemmalla taksalla niin eikös siitä kuulu osa tekijällekin ?

Meillä esim. Lähtöraha 16 jälkeen on 150€ ja tuntiveloitus +30%....kyllä siitä osa annetaan työntekijälle lisien muodossa mutta minusta ei sittenkään korvaa menetettyä vapaa-aikaa.
Joo, näistä kyllä. Mielestäni eri asia kuin jatkaa sorvin (on se sitten oikea sorvi/kolvi tai power pointti) kanssa tunti samoilla lämmöillä.

Itse olen ylityökorvauksia saanut viimeksi Posti-Patena '80-luvulla, jos heitti ylimääräisen piirin tai osan sai tunnin tunnista. Laskennallisia mitoitukseen perustuviahan nuo tunnit olivat, jos meno maistui urakkahyöty oli kohtalainen

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
BigShowMan
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Syys 2005, 09:30
Car(s): AR GTV 3.2 V6 -04
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja BigShowMan »

Tazio kirjoitti:^
Miksi tunti työtä arkipäivänä tietyn kellonajan jälkeen tai ennen olisi automaattisesti kalliimpi? Ei jymmärrä.

Yö ja joku viikonloppulisä menee jakeluun, mutta tuo esittämäsi ei
Teollisuus, työehtosopimus ja työaikalaki.

Miten muuten korvattaisiin jatkuvassa kolmivuorotyössä työntekijälle menetetty aika kuin ylityökorvauksella? (siis määritellyn skeeman ulkopuolella tehdystä työstä) Skeema määrittelee ne ajat kun PITÄÄ olla työssä, muu on vapaa-aikaa, joka mielestäni kuuluu korvata työntekijälle rahallisesti. Nykyinen työpaikkani on ensimmäinen josta tehdystä ylityöstä ei saa kuin tunti-tunnista tyyppisesti korvausta, vaikka työehtosopimus sanoisi muuta. Muissa paikoissa on saanut ylitöistä palkan perusosan halutessaan vapaana, mutta silti lisäkorvaukset (eli 50% korotus 2 ekalta tunnilta ja 100% seuraavilta) on maksettu kiltisti.

Ja puhun nyt ihan vaan teollisuuden ja jatkuvan kolmivuorotyön tapauksesta. Kerran olen ollut päivätöissä ja huomasin ettei se ole mun juttu, joten en heidän sopimuksiaan tule sen paremmin kommentoimaan tai arvostelemaankaan.

Ja edelleen, kunnes myllätään työelämä uusiksi oikein kunnolla, niin sitten voidaan ihan hyvinkin tehdä tunti-tunnista, mutta en näe sen tapahtuvan ihan tässä lähimmän kymmenen vuoden aikana. Siihen asti mennään TES:in mukaan
Tempra 1.6 iE ->147 2.0 TS ->Croma 1.9 JTD ->Scudo 2.0 ->Bravo 1.9 JTD ->GTV 3.2 V6

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^ BSM.
Pitää toki muistaa että jos mennään Tessin mukaan...on ne liksatkin sitten TES !?.
Moniko tekee tessillä töitä.....Esim. Meillä palkat on Tes*1,6 keskimäärin....toki silti maksetaan kaikki korvaukset, sen 1.6 mukaan.

Asioilla on kääntöpuolensa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

TES määrittelee minimipalkan, ei maksimia. Yleissitovuus tarkoittaa, että myös liittoutumattomien työnantajien on noudatettava sopimusta. Tai siis noin minä sen olen käsittänyt kauppaopistopohjalta, niin että kyllä aika moni tekee töitä TESsillä.

Taksareillahan ei liene TESsiä eli siellä noudatetaan lakeja ja paikallisia sopimuksia. Joo on tosi reilut neukkarimahikset rengeillä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllähän TES:ssa mainitut kellonajat ja lisät, on ne sitten euroja tai prosentteja, pätevät, vaikka peruspalkaksi olisi sovittu jotain muuta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
BigShowMan
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Syys 2005, 09:30
Car(s): AR GTV 3.2 V6 -04
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja BigShowMan »

No eipä tuolla omassa paikassa paljon yli tessin mennä... tietty kun vanha firma niin jotain muinaisjäännelisiä on käännetty suoraan tuntipalkkaan, plus tietty osaamistasosta tulevat henkilökohtaiset lisät..

en vaan ymmärrä, miten työntekijä vapaaehtoisesti on valmis tekemään vähemmällä palkalla työtä kuin määritelty, kun kuitenkin lafka tekee 100k€ voittoa kuukausittain.

no mielipiteethän on kuin persereikä, meillä jokaisella on sellainen... :D
Tempra 1.6 iE ->147 2.0 TS ->Croma 1.9 JTD ->Scudo 2.0 ->Bravo 1.9 JTD ->GTV 3.2 V6

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

h_lauri kirjoitti:TES määrittelee minimipalkan, ei maksimia. Yleissitovuus tarkoittaa, että myös liittoutumattomien työnantajien on noudatettava sopimusta. Tai siis noin minä sen olen käsittänyt kauppaopistopohjalta, niin että kyllä aika moni tekee töitä TESsillä.

Taksareillahan ei liene TESsiä eli siellä noudatetaan lakeja ja paikallisia sopimuksia. Joo on tosi reilut neukkarimahikset rengeillä.
Niin, tästä tullaan kohtaan "työnantajan velvollisuus on..." ja "työntekijän ei....".
Yhteispeliä työelämä on. Se on selvä että kusettajia löytyy enemmistö työnantajista, vai onko ?.
Mitä joustoihin tulee, minusta ketään ei pidä pakottaa vaan myös työnantajan tulee joidenkin työntekijöiden kohdalla sopeutua siihen että normityöajan puitteissa hyvin tehty työ on tuottavaa, monesti työnantajan ahneus vaan ajaa tästä ohi....

Avatar
BigShowMan
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Syys 2005, 09:30
Car(s): AR GTV 3.2 V6 -04
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja BigShowMan »

h_lauri kirjoitti:Taksareillahan ei liene TESsiä eli siellä noudatetaan lakeja ja paikallisia sopimuksia. Joo on tosi reilut neukkarimahikset rengeillä.
Juurikin hyvä pointti, alottavan rengin osuus taitanee olla jossain 22-28% nettokassasta... siinä sitte päivystät tolpalla 16h ja ei yhtään kyytiä... paljonkos se 22% olikaan nollasta? (faija ollut renkinä ja kertoi juurikin ko. tapauksen... ei paljo naurattanut)
Tempra 1.6 iE ->147 2.0 TS ->Croma 1.9 JTD ->Scudo 2.0 ->Bravo 1.9 JTD ->GTV 3.2 V6

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

BigShowMan kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Taksareillahan ei liene TESsiä eli siellä noudatetaan lakeja ja paikallisia sopimuksia. Joo on tosi reilut neukkarimahikset rengeillä.
Juurikin hyvä pointti, alottavan rengin osuus taitanee olla jossain 22-28% nettokassasta... siinä sitte päivystät tolpalla 16h ja ei yhtään kyytiä... paljonkos se 22% olikaan nollasta? (faija ollut renkinä ja kertoi juurikin ko. tapauksen... ei paljo naurattanut)

Voin vahvistaa fak-taksi että prosentti on alvittomasta kassasta 38-43%. + 9,5% lomarahaa.
Ja helsingin taksissa päiväkassa ilman alvia (10%) ka. 500€.
Viimeksi muokannut UupunutRomeo, 16 Helmi 2014, 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

UupunutRomeo kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:TES määrittelee minimipalkan, ei maksimia. Yleissitovuus tarkoittaa, että myös liittoutumattomien työnantajien on noudatettava sopimusta. Tai siis noin minä sen olen käsittänyt kauppaopistopohjalta, niin että kyllä aika moni tekee töitä TESsillä.

Taksareillahan ei liene TESsiä eli siellä noudatetaan lakeja ja paikallisia sopimuksia. Joo on tosi reilut neukkarimahikset rengeillä.
Niin, tästä tullaan kohtaan "työnantajan velvollisuus on..." ja "työntekijän ei....".
Yhteispeliä työelämä on. Se on selvä että kusettajia löytyy enemmistö työnantajista, vai onko ?.
Mitä joustoihin tulee, minusta ketään ei pidä pakottaa vaan myös työnantajan tulee joidenkin työntekijöiden kohdalla sopeutua siihen että normityöajan puitteissa hyvin tehty työ on tuottavaa, monesti työnantajan ahneus vaan ajaa tästä ohi....
No kyllä se yleissitovuus toimii molemmin päin eli TES koskee myös järjestymättömiä duunareita. Minä ainakin koen joustaneeni patruunan hyväksi jo liikaakin eli pyrin välttämään minkäänlaista joustoa maksajaan päin, paitsi jos tiedän tarvitsevani jonkin erinomaisen syyn vuoksi hiukan palkallista vapaata.

Entisen kollegan kanssa kävin eilen kahvilla. Ajaa renkinä ekaa vuottaan ja saa ihan kohtuullisen provikan, mutta isäntä on sukulaismies. Rengin muuten EI kannata sairastua tai jos sairastuu, ei kannata olla sairastamassa.Sairauspäiväraha maksetaan jonkin nuijasodan aikaisen pykälän mukaan ja sen aikaisella rahanarvolla :-(

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Perus sääntönä ylitöihin voidaan pitää seuraavaa:

Hidas ja laiska työntekijä ilmoittautuu ylitöihin.

Nopeaa ja ahkeraa pyydetään.

:lol:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

UupunutRomeo kirjoitti:^ BSM.
Pitää toki muistaa että jos mennään Tessin mukaan...on ne liksatkin sitten TES !?.
Moniko tekee tessillä töitä.....Esim. Meillä palkat on Tes*1,6 keskimäärin....toki silti maksetaan kaikki korvaukset, sen 1.6 mukaan.

Asioilla on kääntöpuolensa.
Tähän vetoan aina itsekin, jos joku alkaa jonkun ihan pikkujutun takia itkemään TESistä. Toki sopimuksista pitää pitää kiinni ja hommat hoitaa pykälien mukaan, mutta jos pilkkua viilataan työntekijän suuntaan joka asiasta, niin viilataan sitten työnantajankin suuntaan niin että maksetaan vain TES liksat. Ei meidänkään firmassa kukaan tee hommia TESin liksoilla. Kunnollisia työntekijöitä ei niillä hinnoilla saisi edes hommiin.

Suunnilleen luokkaa tes*1,6 on meilläkin ihan normaalia.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Näkisinpä joskus noin hyvää palkkaa, alasta riippumatta. Omat kokemukset: TES, laskennallinen TES ja "kuten TES".
Ja kaikki ekaa duunia lukuun ottamatta tasoa "minimipalkka + euro päivässä säälistä".
Puolenvuoden yrittäminen huonoissa työoloissa (tj + poikansa, hankala tulla toimeen kun aina muka kaikki tehty päin p:tä) oli ehkä kaiken huippu. 37,5h/vk sanottiin, lisätöitä sallittiin juurikaan mukisematta. Ylitöitä? No niitähän ei sitten saanut oikein millään, vaikka pyydettiin tekemään överinä. Kun niitä sai, oli se tapaninpäivä-vkl ja jotain muita pieniä pyhiä, joista taisi ylityöliksaa kertyä peräti kolme tuntia. Osassa oli sitten pyhälisää, osassa ei. Mutta kun ei viikkotunnit ylittynyt joltain omasta mielestäni oudolta aikaväliltä (ei kai nyt, kun käsketty! pitää palkatonta vapaata välipäivinä), niin eipä niitä viikkotuntejakaan kerry. Varsinkaan kun palkaton vapaa oli edelliskuun puolella - ja tätä rataa.

Ja normi oli se, että 07:00 - 18:00 oli työpäivä, pitempikin jos oli oikeasti kiire. Ja se oli sitten aina lisätyötä, josta ei mielestäni maksettu lisiä edes kolmen tunnin jälkeen :roll: . Jos mainitsi överin, katsottiin vihaisesti ja käskettiin häipymään kotia, "kyllä sun pitää jaksaa joustaa! - niin mekin tehää!" (c)tj:n poitsu.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aqulla käynyt huono tuuri. Mun paras liksa peruspeeseetukihommista on ollu 3100 ja reppuvirmasta. No niillä tais olla hyvä asiakassopimus. Sillä hinnalla tuli kyllä sitten joustettuakin, jos vaikka asiakas oli lähdössä seuraavana aamuna himasta työmatkalle ja kone sattui leviämään klo 15.59. Tuosta kun niistettiin vähän yli tonni pois ja sopimus lyheni 8 viikkoon ilman toivoa paremmasta, niin saattoi motivaatio vähän ottaa osumaa, varsinkin kun tuossa uudessa virmassa pomo ei edes moikannut. Siinä kolmen tonnin paikassa mua pidettiin kuin omistajan poikaa.

Nytkin jos olis paikka, jossa oppisin uutta ja johon voisin jäädä yli 52 viikoksi, olisin täpinöissäni, vaikka päivät vähän venyisivätkin ja liksa olisi huonohko. Minua kun ei isollakaan rahalla saa tekemään mitään, mitä en halua, mutta sopivilla porkkanoilla (ilmainen kuntosali, leffalippu _erittäin_ hyvin hoidetusta keikasta jne.) kylläkin.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

h_lauri kirjoitti:Siinä kolmen tonnin paikassa mua pidettiin kuin omistajan poikaa..
Eli sait:

Olla viikonloput töissä "lomakorvauksella", olithan kutsumustyössä.
Toimia firman tsupparina ja kahvineitinä, muutahan et osaa.
Hoitaa iltakeikat ja paskahommat, koska näin säästetään ylityökorvauksissa.
Paskinta liksaa firmassa, koska perithän joskus firman.

Olla KY:n äänetön osakas, koska et mitään ymmärrä kuitenkaan.
Olla aina tavoitettavissa, koska olet halvin siihen.
Kuunnella kaiken vittuilun, koska sinulla ei ole työntekijän suojaa.
Kuulla kunniasi toisten edessä, edellinen pätee tähänkin.

Voisin jatkaa loputtomiin, monta tämmöistä olen nähnyt....sattuu kaveripiirissä olemaan näitä perseyrityksiä joissa 10-50 ulkopuolista ja todellakin SAA olla Tj:n poika, ikuisesti!

Lisäksi vielä Tj tulee Iltaisin ja viikonloppuisin kotiisi kuin omaansa... Ja aloittaa kahvipöydässä puhumaan työasioita Ja neuvoo sinua elämässäsi Ilmaiseksi :lol:

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Alfissimo kirjoitti:Kyllähän TES:ssa mainitut kellonajat ja lisät, on ne sitten euroja tai prosentteja, pätevät, vaikka peruspalkaksi olisi sovittu jotain muuta.
No joo. Ei meilllä ainakaan ole niin kovakatteisia duuneja, että voisi teettää 100% tai 300% palkanlisillä. Yrittäjänä poltan sitten lamppua itse pidempään yhtiökumppanini kanssa. Kun tilauskanta tänä päivänä menee ylös - alas kuin jääsahan terä ja valmista pitäisi olla aina viimeistään eilen, niin asettaa pikkuisen haasteita. Ei ole jaksanut edes foorumilla juurikaan roikkua, mikä on tietty muille mukavampaa. Kuitenkin töissä pieni ja terve joustavuus puolin ja toisin tesseistä ja sekunneista auttaisi, mutta minkäs näiden mäenpäiden ja lylyjen kanssa teet. Joustolla väisteltäisiin joskus harmillisia lomautuksiakin.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

UupunutRomeo kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Siinä kolmen tonnin paikassa mua pidettiin kuin omistajan poikaa..
Eli sait:

Olla viikonloput töissä "lomakorvauksella", olithan kutsumustyössä.
Toimia firman tsupparina ja kahvineitinä, muutahan et osaa.
Hoitaa iltakeikat ja paskahommat, koska näin säästetään ylityökorvauksissa.
Paskinta liksaa firmassa, koska perithän joskus firman.

Olla KY:n äänetön osakas, koska et mitään ymmärrä kuitenkaan.
Olla aina tavoitettavissa, koska olet halvin siihen.
Kuunnella kaiken vittuilun, koska sinulla ei ole työntekijän suojaa.
Kuulla kunniasi toisten edessä, edellinen pätee tähänkin.

Voisin jatkaa loputtomiin, monta tämmöistä olen nähnyt....sattuu kaveripiirissä olemaan näitä perseyrityksiä joissa 10-50 ulkopuolista ja todellakin SAA olla Tj:n poika, ikuisesti!

Lisäksi vielä Tj tulee Iltaisin ja viikonloppuisin kotiisi kuin omaansa... Ja aloittaa kahvipöydässä puhumaan työasioita Ja neuvoo sinua elämässäsi Ilmaiseksi :lol:
:lol:

Itse asiassa siellä oli vähiten palkattomia joustoja ja mukavimmat asiakkaat ja esimiehet, vaikka firmalla tuntui olevan koko ajan yyteet päällä ja se oli IT-alalla.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Ylitöitä

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Sopivaa aihetta en löytänyt,mutta töihin tämäkin liittyy.Eli jos työnantaja järjästää koulutuksen eri paikkakunnalla kuin vakituinen työpaikka,ja koulutukseen mentävä omalla autolla,niin kuuluuko työnantajan maksaa km-korvaukset?Meillä duunissa niin ainakin menee,ellei t-antaja järjästä kuljetusta.Mutta mitä sanoo laki?
Ja,ylitöihin kai vastattava,että hullu ylimääräisiä töitä tekee,viisas pääsee vähemmällä :)

Vastaa Viestiin