Maataistelukoneet liikenteessä
Valvoja: Moderators
Maataistelukoneet liikenteessä
Jyvät alkavat olla pikkuhiljaa maan povessa jemmassa. Koska itsekin keväisin hinaan teillä isoa kylvökonetta – vieläpä Lahden kaupungin läpi – ajattelin että voisi olla parempi avata vähän traktorikuskin sielunelämää molemminpuolisen yhteisymmärryksen edistämiseksi, ja nyt kun kokemukset ovat vielä tuoreessa muistissa.
Tuon tässä esiin muutamia seikkoja, joita toivoisin autoilijoiden ottavan huomioon. Eivät ole missään järjestyksessä.
1. Radiossa rekkakuski ihmetteli, mikä pakko sinne ruuhkaan on traktorilla tulla, kun voisi siirtoajot hoitaa öisin. Mielipidehän se on tuokin, mutta valitettavasti maa ei odota eikä anna anteeksi väärää ajankohtaa. Varsinkin vaikeimmilla maalajeilla, kuten savilla ja hiesuilla oikea muokkaus / kylvöajankohta voi olla yhdestä päivästä. Millä tahansa maalajilla oikea ajankohta voi sateen takia olla tunneista kiinni. Sade voi myöhästyttää kylvöä viikolla, se taas voi myöhästyttää puintia kahdella viikolla, joka voi merkitä tuntia lyhyempää puintipäivää, viileämpää ja kosteampaa ilmaa ja kasvaneita korjuu- ja kuivauskustannuksia.
2. ”Miksei se väistä?” Tilanteen mukaan pyrin väistämään kuorma-autoja tai busseja pysäkille tai levähdysalueelle tms, mutta se ei ole aina mahdollista. Henkilöautoille en useinkaan anna sen kummemmin tilaa.
a. jos henkilöauto ei pääse traktorista ohi, vika on useimmiten kuljettajassa
b. jos väistän bussipysäkille yhtä, joudun usein olemaan pysäkillä loputtomiin tai tulemaan taas jonkun toisen eteen.
c. Neljä metriä leveä ja yli kaksi metriä korkea kylvökone peittää takanäkyvyyttä niin, että pysäkiltä tai vastaavalta on vaarallista palata tielle, kun ei näe lähellä olevaa autoa.
d. vaikka ajoneuvoni on hidas, se ei tarkoita sitä, ettei minulla olisi kiire. Useimmilla henkilöautoilijoilla on vähemmän kiire perille kuin minulla; viikonloppuisin lähes kaikilla.
3. ”Ajaisi reunempana!” Aina ei ole mahdollista ajaa aivan tien oikeassa reunassa. Tiessä voi olla kuoppia, aurauskeppejä, kaiteita ja muita kavennuksia sekä pientareella kevyttä liikennettä. Useimmat traktorit ja työkoneet ovat jousittamattomia. Kuopat ja muut epätasaisuudet voivat rikkoa kalustoa ja saavat traktorin heittelehtimään ja poikkeamaan suunnassaan. On myös riski, että paripyörät tai hinattava kone ottavat kiinni kaiteeseen tai muuhun esteeseen. Ja kun kerran väistää reunaan, sieltä on hankala palata turvallisesti takaisin, kun autot ohittavat aivan lähituntumalta.
4. ”Nyt kyllä ohitan.” Kun ohitat traktorin, aloita ohitus kaukaa takaa. Jos ei heti tule ohituspaikkaa, älä aja niin lähelle, että jäät työkoneen taakse traktorikuskilta piiloon. Tämä on valitettavan yleistä. Kun näitä piiloutujia on ollut tarpeeksi, ei traktoristi enää tiedä, onko siellä joku takana vai ei.
5. Jätä ohittaessasi myös sivusuunnassa runsaasti tilaa. Maantievauhdissa traktoria ja painavaa perässä vedettävää konetta ei voi juurikaan ohjastaa kuin +/- 50 cm:n tarkkuudella. Urat ja töyssyt heiluttavat, perässä oleva työkone muljahtelee ja ohjaus on täysin tunnoton. Nuolemalla tehty ohitus on vaarallista ja ikävää.
6. Jos traktorin kuljettaja näyttää ohitusmerkkiä (lyhyt vilkautus oikealle) tai väistää vauhdissa levennykselle, käytä se paikka! Kuinka usein käykään niin, että tulee 100 metrin pituinen levennys, pitkä pysäkki, ryhmittymiskaista tai vastaava. Näytän lyhyen sarjan oikealle ja siirryn sinne itse, mutta takana tuleva auto ei aloita ohitusta ennen kuin vasta sitten, kun levennys loppuu. Älä tee tätä kiusaa enää koskaan, tai en enää koskaan väistä!! Siinä on paikka, miksi et lauo??!! Tässä on muuten aivan selvästi kolme koulukuntaa. Taksit, pakettiautot ja raskasliikenne käyttävät paikan lähes aina, ns. premium-autot käyttävät paikan toisinaan. Naiset ja nissanmicrat eivät koskaan. Ne jäävät ihmettelemään, mitä tapahtuu ja ovat rinnalla siinä vaiheessa, kun yritän palata takaisin ajoradalle. Naisia ja microja on 80 % liikenteestä.
7. Taajamassa älä ohita traktoria ja pysähdy saman tien sen eteen esim. risteyksen tai liikennevalojen takia. Traktoreissa on paljon huonommat jarrut kuin autossasi.
8. Jos ammatiksesi suunnittelet liikenneinfrastruktuuria, älä koko ajan kavenna teitä. Älä rakenna kavennuksia ja keskikorokkeita, joiden yli joutuu hiipimään ryömintänopeudella, kun ei välistä mahdu. Älä rakenna kaiteita ja meluvalleja ajoradan puolelle, vaan pientareen puolelle. On stressaavaa ajaa seinänvierustaa kapealla kadulla laitteella, joka kiemurtelee kymmeniä senttejä sivusuunnassa.
9. Jos ammatiksesi rakennat tai korjaat teitä, tasoita kuoppia ja töyssyjä äläkä tee niitä lisää (enkä tarkoita nyt hidastetöyssyjä). Jos tie pitää rikkoa esim. putkityön takia, laita se korjausasvaltti samaan tasoon ympäröivän tien pinnan kanssa. Tämä on varmasti uusia asia, mutta muualla maailmassa paikkapalat on tapana laittaa samaan tasoon muun tien kanssa. Sama pätee kaivonkansiin. Niiden ei tarvitse sijaita 10 cm. asvaltin ala- tai yläpuolella.
10. Jos itsellesi jäi jotain kysyttävää tai kommentoitavaa liittyen maatalouskoneisiin liikenteessä, niin koetan vastata. Yhteen voin vastata jo valmiiksi: miksi niin usein ei ole valoja ja vilkkuja?
- kas, kun ne on n valot on usein huonosti tehtyjä ja niitä käytetään märissä, likaisissa olosuhteissa ja altistetaan tärinälle ja ulkoisille iskuille, niin ne eivät pysy ehjinä.
Tuon tässä esiin muutamia seikkoja, joita toivoisin autoilijoiden ottavan huomioon. Eivät ole missään järjestyksessä.
1. Radiossa rekkakuski ihmetteli, mikä pakko sinne ruuhkaan on traktorilla tulla, kun voisi siirtoajot hoitaa öisin. Mielipidehän se on tuokin, mutta valitettavasti maa ei odota eikä anna anteeksi väärää ajankohtaa. Varsinkin vaikeimmilla maalajeilla, kuten savilla ja hiesuilla oikea muokkaus / kylvöajankohta voi olla yhdestä päivästä. Millä tahansa maalajilla oikea ajankohta voi sateen takia olla tunneista kiinni. Sade voi myöhästyttää kylvöä viikolla, se taas voi myöhästyttää puintia kahdella viikolla, joka voi merkitä tuntia lyhyempää puintipäivää, viileämpää ja kosteampaa ilmaa ja kasvaneita korjuu- ja kuivauskustannuksia.
2. ”Miksei se väistä?” Tilanteen mukaan pyrin väistämään kuorma-autoja tai busseja pysäkille tai levähdysalueelle tms, mutta se ei ole aina mahdollista. Henkilöautoille en useinkaan anna sen kummemmin tilaa.
a. jos henkilöauto ei pääse traktorista ohi, vika on useimmiten kuljettajassa
b. jos väistän bussipysäkille yhtä, joudun usein olemaan pysäkillä loputtomiin tai tulemaan taas jonkun toisen eteen.
c. Neljä metriä leveä ja yli kaksi metriä korkea kylvökone peittää takanäkyvyyttä niin, että pysäkiltä tai vastaavalta on vaarallista palata tielle, kun ei näe lähellä olevaa autoa.
d. vaikka ajoneuvoni on hidas, se ei tarkoita sitä, ettei minulla olisi kiire. Useimmilla henkilöautoilijoilla on vähemmän kiire perille kuin minulla; viikonloppuisin lähes kaikilla.
3. ”Ajaisi reunempana!” Aina ei ole mahdollista ajaa aivan tien oikeassa reunassa. Tiessä voi olla kuoppia, aurauskeppejä, kaiteita ja muita kavennuksia sekä pientareella kevyttä liikennettä. Useimmat traktorit ja työkoneet ovat jousittamattomia. Kuopat ja muut epätasaisuudet voivat rikkoa kalustoa ja saavat traktorin heittelehtimään ja poikkeamaan suunnassaan. On myös riski, että paripyörät tai hinattava kone ottavat kiinni kaiteeseen tai muuhun esteeseen. Ja kun kerran väistää reunaan, sieltä on hankala palata turvallisesti takaisin, kun autot ohittavat aivan lähituntumalta.
4. ”Nyt kyllä ohitan.” Kun ohitat traktorin, aloita ohitus kaukaa takaa. Jos ei heti tule ohituspaikkaa, älä aja niin lähelle, että jäät työkoneen taakse traktorikuskilta piiloon. Tämä on valitettavan yleistä. Kun näitä piiloutujia on ollut tarpeeksi, ei traktoristi enää tiedä, onko siellä joku takana vai ei.
5. Jätä ohittaessasi myös sivusuunnassa runsaasti tilaa. Maantievauhdissa traktoria ja painavaa perässä vedettävää konetta ei voi juurikaan ohjastaa kuin +/- 50 cm:n tarkkuudella. Urat ja töyssyt heiluttavat, perässä oleva työkone muljahtelee ja ohjaus on täysin tunnoton. Nuolemalla tehty ohitus on vaarallista ja ikävää.
6. Jos traktorin kuljettaja näyttää ohitusmerkkiä (lyhyt vilkautus oikealle) tai väistää vauhdissa levennykselle, käytä se paikka! Kuinka usein käykään niin, että tulee 100 metrin pituinen levennys, pitkä pysäkki, ryhmittymiskaista tai vastaava. Näytän lyhyen sarjan oikealle ja siirryn sinne itse, mutta takana tuleva auto ei aloita ohitusta ennen kuin vasta sitten, kun levennys loppuu. Älä tee tätä kiusaa enää koskaan, tai en enää koskaan väistä!! Siinä on paikka, miksi et lauo??!! Tässä on muuten aivan selvästi kolme koulukuntaa. Taksit, pakettiautot ja raskasliikenne käyttävät paikan lähes aina, ns. premium-autot käyttävät paikan toisinaan. Naiset ja nissanmicrat eivät koskaan. Ne jäävät ihmettelemään, mitä tapahtuu ja ovat rinnalla siinä vaiheessa, kun yritän palata takaisin ajoradalle. Naisia ja microja on 80 % liikenteestä.
7. Taajamassa älä ohita traktoria ja pysähdy saman tien sen eteen esim. risteyksen tai liikennevalojen takia. Traktoreissa on paljon huonommat jarrut kuin autossasi.
8. Jos ammatiksesi suunnittelet liikenneinfrastruktuuria, älä koko ajan kavenna teitä. Älä rakenna kavennuksia ja keskikorokkeita, joiden yli joutuu hiipimään ryömintänopeudella, kun ei välistä mahdu. Älä rakenna kaiteita ja meluvalleja ajoradan puolelle, vaan pientareen puolelle. On stressaavaa ajaa seinänvierustaa kapealla kadulla laitteella, joka kiemurtelee kymmeniä senttejä sivusuunnassa.
9. Jos ammatiksesi rakennat tai korjaat teitä, tasoita kuoppia ja töyssyjä äläkä tee niitä lisää (enkä tarkoita nyt hidastetöyssyjä). Jos tie pitää rikkoa esim. putkityön takia, laita se korjausasvaltti samaan tasoon ympäröivän tien pinnan kanssa. Tämä on varmasti uusia asia, mutta muualla maailmassa paikkapalat on tapana laittaa samaan tasoon muun tien kanssa. Sama pätee kaivonkansiin. Niiden ei tarvitse sijaita 10 cm. asvaltin ala- tai yläpuolella.
10. Jos itsellesi jäi jotain kysyttävää tai kommentoitavaa liittyen maatalouskoneisiin liikenteessä, niin koetan vastata. Yhteen voin vastata jo valmiiksi: miksi niin usein ei ole valoja ja vilkkuja?
- kas, kun ne on n valot on usein huonosti tehtyjä ja niitä käytetään märissä, likaisissa olosuhteissa ja altistetaan tärinälle ja ulkoisille iskuille, niin ne eivät pysy ehjinä.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Asiaa.. Itse asun lähellä taajamaa, mutta silti maaseudulla. Traktorilla ei mulla ole tielle ollut asiaa kuin satunnaisesti. Eniten vituttaakin naapurin isäntä, (jolla on paljon hienommat vehkeet) joka käyttää tietä siirtymiseen eri palstoilleen. Ei tämäkään haittaa muuta kuin silloin kun perässä on paskakärry tai lietevaunu. Hienoa ajaa paskakokkareeseen kun koko auto hieman tuoksahtaa "kirkolla" käydessä. Asian ymmärtäisi, jos olisi pakko käyttää tietä. Mutta kun ei ole... Toinen vaaratekijä on kun patu vetää trukkipiikit tai paalipihdit noin 2m korkealla maantiellä.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Tässähän voisi ravintolatyöntekijänä kirjoittaa samanlaisen tekstin asiakkaana olemisesta No ei, pysytään asiassa, täyttä asiaahan tuo on. Viimeisin kokemus on positiivinen, kun konekuski ison kärryn kanssa ajoi pysäkille ja päästi jonon ohi, koska aina ei välttämättä henkilöautollakaan ohi viitsi mennä ellei harrasta venäläistä rulettia muutenkin.
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Jos siellä maantiellä menee jollain välillä pari minuuttia kauemmin niin se nyt on se ja sama. En ole koskaan viitsinyt mieltäni pahoittaa siitä että joku on tekemässä työtään.
CARF0869
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Ymmärrän traktorikuskin mietteet.
Mutta sitä en ymmärrä, että pommikoneella rynnätään (jos ryntäämisestä voi missään muotoa puhua kun vauhti on mitä on) suoraan eteen; sen yhden ja ainoan autoilijan nenän eteen vielä. Jos olisi ollut jono ja traktorikuskilla kiire, niin ei siinä mitään. Muttakun olin vain minä, 80kmh alueella. Tuossa se harmitti, ihan oikeasti, kun ei mitään muuta liikennettä, mutta ei myöskään mitään ohituspaikkaa (mutkaa ja mäkeä peltoaukeita lukuun ottamatta). Ja siinä, missä se rakkori sieltä nenäneteen tuli, poikkeuksellisen hyvä näkyvyys molempiin suuntiin. Mutta eipä siinä mitään, kyllä sitä kymmenessä minuutissa päästiin ohi siitä, kun meni toisen maatilan pihalle.
Joo, ei paha jos on syy. Ei paha jos tehdään kunnolla. Mutta tuon otin kyllä jo vähän perseilynä
Mutta sitä en ymmärrä, että pommikoneella rynnätään (jos ryntäämisestä voi missään muotoa puhua kun vauhti on mitä on) suoraan eteen; sen yhden ja ainoan autoilijan nenän eteen vielä. Jos olisi ollut jono ja traktorikuskilla kiire, niin ei siinä mitään. Muttakun olin vain minä, 80kmh alueella. Tuossa se harmitti, ihan oikeasti, kun ei mitään muuta liikennettä, mutta ei myöskään mitään ohituspaikkaa (mutkaa ja mäkeä peltoaukeita lukuun ottamatta). Ja siinä, missä se rakkori sieltä nenäneteen tuli, poikkeuksellisen hyvä näkyvyys molempiin suuntiin. Mutta eipä siinä mitään, kyllä sitä kymmenessä minuutissa päästiin ohi siitä, kun meni toisen maatilan pihalle.
Joo, ei paha jos on syy. Ei paha jos tehdään kunnolla. Mutta tuon otin kyllä jo vähän perseilynä
- h_lauri
- Viestit: 6709
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
^Sillä oli kiire syömään niitä eväitä. Jaaa mutta mikäs bunde tähän aikaan myllylle ajaisi. Ettei olis ollu perillinen aitalta eimut eihän piikoja liene enää olemassakaan ja talontytötkin hengaillee steissillä kajalit poskillaan.
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Eiks ne kuormat vois ajaa öisin? Olisi vähemmän työmatkaliikennettä ja muutenkin satunnaisia henkilöautoilijoita ja traktoreita pyörimässä jaloissa...Jönsson kirjoitti:1. Radiossa rekkakuski ihmetteli, mikä pakko sinne ruuhkaan on traktorilla tulla, kun voisi siirtoajot hoitaa öisin. Mielipidehän se on tuokin, mutta valitettavasti maa ei odota eikä anna anteeksi väärää ajankohtaa. Varsinkin vaikeimmilla maalajeilla, kuten savilla ja hiesuilla oikea muokkaus / kylvöajankohta voi olla yhdestä päivästä. Millä tahansa maalajilla oikea ajankohta voi sateen takia olla tunneista kiinni. Sade voi myöhästyttää kylvöä viikolla, se taas voi myöhästyttää puintia kahdella viikolla, joka voi merkitä tuntia lyhyempää puintipäivää, viileämpää ja kosteampaa ilmaa ja kasvaneita korjuu- ja kuivauskustannuksia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Tuosta olen kanssasi samaa mieltä. En tosiaankaan väitä, että kaikki traktorikuskit olisivat fiksuja. Mutta kaikki omituisuudet eivät kuitenkaan ole perseilyä, vaan kuuluvat lajin luonteeseen. Tuo, mitä sinä mainitsit, on toki jotain sellaista, mitä ihan ammatin imagonkin takia tuollaista pitäisi välttää. Toisaalta virheitä ja vääriä tilannearvioita sattuu joskus kaikille.Aquatica kirjoitti:Ymmärrän traktorikuskin mietteet.
Mutta sitä en ymmärrä, että pommikoneella rynnätään (jos ryntäämisestä voi missään muotoa puhua kun vauhti on mitä on) suoraan eteen; sen yhden ja ainoan autoilijan nenän eteen vielä. Jos olisi ollut jono ja traktorikuskilla kiire, niin ei siinä mitään. Muttakun olin vain minä, 80kmh alueella. Tuossa se harmitti, ihan oikeasti, kun ei mitään muuta liikennettä, mutta ei myöskään mitään ohituspaikkaa (mutkaa ja mäkeä peltoaukeita lukuun ottamatta). Ja siinä, missä se rakkori sieltä nenäneteen tuli, poikkeuksellisen hyvä näkyvyys molempiin suuntiin. Mutta eipä siinä mitään, kyllä sitä kymmenessä minuutissa päästiin ohi siitä, kun meni toisen maatilan pihalle.
Joo, ei paha jos on syy. Ei paha jos tehdään kunnolla. Mutta tuon otin kyllä jo vähän perseilynä
- h_lauri
- Viestit: 6709
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Sillo ko ma oli skloddi ni seliteltii kuinka Suomen kuljetukset siirtyy kiskoille. :oPolforea kirjoitti:Eiks ne kuormat vois ajaa öisin? Olisi vähemmän työmatkaliikennettä ja muutenkin satunnaisia henkilöautoilijoita ja traktoreita pyörimässä jaloissa...Jönsson kirjoitti:1. Radiossa rekkakuski ihmetteli, mikä pakko sinne ruuhkaan on traktorilla tulla, kun voisi siirtoajot hoitaa öisin. Mielipidehän se on tuokin, mutta valitettavasti maa ei odota eikä anna anteeksi väärää ajankohtaa. Varsinkin vaikeimmilla maalajeilla, kuten savilla ja hiesuilla oikea muokkaus / kylvöajankohta voi olla yhdestä päivästä. Millä tahansa maalajilla oikea ajankohta voi sateen takia olla tunneista kiinni. Sade voi myöhästyttää kylvöä viikolla, se taas voi myöhästyttää puintia kahdella viikolla, joka voi merkitä tuntia lyhyempää puintipäivää, viileämpää ja kosteampaa ilmaa ja kasvaneita korjuu- ja kuivauskustannuksia.
Rukiin kanssa pelatetessa kuulemma tunnitki voi olla ratkaisevia vai miten se meni.
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
- miksei sen olisi pakko käyttää tietä?m.sa kirjoitti:Asiaa.. Itse asun lähellä taajamaa, mutta silti maaseudulla. Traktorilla ei mulla ole tielle ollut asiaa kuin satunnaisesti. Eniten vituttaakin naapurin isäntä, (jolla on paljon hienommat vehkeet) joka käyttää tietä siirtymiseen eri palstoilleen. Ei tämäkään haittaa muuta kuin silloin kun perässä on paskakärry tai lietevaunu. Hienoa ajaa paskakokkareeseen kun koko auto hieman tuoksahtaa "kirkolla" käydessä. Asian ymmärtäisi, jos olisi pakko käyttää tietä. Mutta kun ei ole... Toinen vaaratekijä on kun patu vetää trukkipiikit tai paalipihdit noin 2m korkealla maantiellä.
- niiden trukkipiikkien kanssa onkin vähän asettelimista, niin kuin etukuormaajan kanssa yleensäkin. Asetat ne alas, niin tökkäävät maahan; nostat vähän yemmäs, niin lakkaavat valot näkymästä; nostat vielä ylemmäs, niin menee oma näkyvyys, vielä ylemmäs, niin traktori kaatuu kurvissa ja suoralla on sähkölangat vaarassa.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Liikenne sujuisi todella jouhevasti ilman "haitariliikettä",jos vastaatulijat ymmärtäisivät siirtyä hieman oikealle hitaan ajoneuvon kohdatessa,jos hitaan ajoneuvon perässä on liikennettä.Pääsisi ohi "heittämällä".Sama koskee,kun joku tiellä hidastaa kääntyäkseen oikealle
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
No kun siltä tilalta pääsee pellonreunoja ja traktorilla ajettavia teitä pitkin kaikille palstoilleen. Oon sen verran ajanut pyöräkoneita ym. jopa työkseni, että omasta kokemuksesta tiedän, että kyllä ne piikit voi maantiellä pitää niin alhaalla, ettei ole toisille hengenvaaraa. Ainakaan niin että tulee tuulilasista läpi. Ja onhan traktoreissa valoja usein vielä katollakin.
Abarth 500 Esseesse
- h_lauri
- Viestit: 6709
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Ei nyt liity tähän, mutta jossain päin maailmaa oli pelastushenkilöstö ihmeissään, kuinka irrottaa nainen trukkipiikistä, joka meni vasemmasta kyljestä kylkiluiden alta sisään ja tuli toiselta puolelta ulos. Uhri jäi henkiin. Ne kun irrotti piikin koneesta ja vei potilaan sellaisenaan leikkuriin.
Mun ajokilsoilla ei inhottavia maataistelijoita ole tullut eteen sellaista määrää, että muistaisin. Heja grabbar!
Mun ajokilsoilla ei inhottavia maataistelijoita ole tullut eteen sellaista määrää, että muistaisin. Heja grabbar!
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Oikeastaan ainoa negaatio maataistelijoissa, mitä itelle tulee mieleen, on peltotieltä tielle tulevat savi- multa ymsjnepaakut, joihin on toooosi kiva rykästä mopolla. Vaan olis siinäkin varmaan melko penseä homma aina pysähtyä just ennen asfalttia ja ropsutella kaikki renkaat puhtaiks, joten en uinuta siittäkään. Sitäpaitti vielä enemmän ärsyttää kotinurkalla olevassa mutkassa oikovat sankarit, jotka nostaa tien reunasta soraa baanalle - tän irtosoran sentään kohtaa päivittäin (pari päivää sitten kävin ihan itte harjaamassa sorat pois ja taas ne on siinä).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
h_lauri kirjoitti:
Mun ajokilsoilla ei inhottavia maataistelijoita ole tullut eteen sellaista määrää, että muistaisin. Heja grabbar!
Sä ootkin Kauniaisista. Suomen ainoa paikkakunta, missä ei ole yhtään kesämökkiä... Mut ihailtavan alhainen kunnallisveroprosentti.
Hei vitsivitsi
Abarth 500 Esseesse
- h_lauri
- Viestit: 6709
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Käyn mä muuallaki ku kiskalla, joskus jopa mummolassa. Mitä lienee tullu kelattua mittariin 28.5.1983 jälkeen, oisko 600 tkm eikä semmoista kasaa pysty ihan helposti ajamaan n. 5,3 neliökilsan alueella, josta vajaa neliökilsa on vettä.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Tiedän... Ja sen mitä en tiedä niin päättelen ja lopuksi arvaan
Abarth 500 Esseesse
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Useimmiten ne kattovalot ovat työvaloja, joita vastaantulijat eivät erityisemmin rakasta. Yläajovalojakin on, mutta aika harvassa. Harvassa ovat myös henkilöautot, joiden tuulilasista 2 metrin korkeudella olevat trukkipiikit menevät läpi. On meinaan nuo maasturitkin vain jotain 160 cm korkeita. Puolen 20 - 60 cm:n korkeudella piikit tulevat moottoritilan läpi matkustamoon.m.sa kirjoitti:No kun siltä tilalta pääsee pellonreunoja ja traktorilla ajettavia teitä pitkin kaikille palstoilleen. Oon sen verran ajanut pyöräkoneita ym. jopa työkseni, että omasta kokemuksesta tiedän, että kyllä ne piikit voi maantiellä pitää niin alhaalla, ettei ole toisille hengenvaaraa. Ainakaan niin että tulee tuulilasista läpi. Ja onhan traktoreissa valoja usein vielä katollakin.
Mutta kyllä, tätäkin puolta pitäisi itse kunkin traktorikuskin ajatella. Samoin sitä, missä ajelee paskakärryineen.
Mutta toisaalta 20 kuution lietevaunu painaa 25 - 30 tn. Voi olla että tilustie ei kestä sen painoa ja jos ajaa samoja jälkiä monta kertaa pellon reunaa, siinä ei kyllä mikään kasva seuraavaan 20 vuoteen.
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Tämä on oikeasti ongelma ja tähänkin pitäisi traktoristien kiinnittää huomiota. Se ei ole kuitenkaan helppoa. Itse pyrin kopistelemaan pahimmat ja irtonaisimmat paakut pois. Usein työ on tuskastuttavan hidasta ja sittenkään sitkeä savi ei tahdo irrota kuin vasta kuivuttuaan ja keskipakoisvoiman irrottamana. Ja jos saatkin ne maat irti pellolla, niin saattaa käyvä niin, että ensimmäisellä renkaanpyörähdyksellä on uusi annos kiinni.Polforea kirjoitti:Oikeastaan ainoa negaatio maataistelijoissa, mitä itelle tulee mieleen, on peltotieltä tielle tulevat savi- multa ymsjnepaakut, joihin on toooosi kiva rykästä mopolla. Vaan olis siinäkin varmaan melko penseä homma aina pysähtyä just ennen asfalttia ja ropsutella kaikki renkaat puhtaiks, joten en uinuta siittäkään. Sitäpaitti vielä enemmän ärsyttää kotinurkalla olevassa mutkassa oikovat sankarit, jotka nostaa tien reunasta soraa baanalle - tän irtosoran sentään kohtaa päivittäin (pari päivää sitten kävin ihan itte harjaamassa sorat pois ja taas ne on siinä).
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Ns. Kahdennetut ajovalot, eli tuulilasin yläpuolella olevat ajovalot löytyvät vasta kohtuu uusista traktoreista ja mahtavatkohan niissäkin olla lisävaruste. Yleensä katonrajassa olevat valot ovat työvalot, jotka varmaan häikäisisivät vastaantulijoita. (Varmaan päiväsaikaan niitä voisi pitää päällä havaittavuuden parantamiseksi.
Muutama aika hurja valottoman traktorin kohtaaminen on tullut itselle/lähipiirille tututksi.
Itsellä tuli kerran 54-tiellä lähellä lahtea vastaan iltahämärässä/pimeässä traktori, missä taisi ainoa valonlähde olla sisävalo tai ainakin siltä se vaikutti. Oli vähän pähkäilyä, että mikä helv. sieltä tulee vastaan, kun yks pieni tuikku näkyy parinmetrin korkeudessa.
Äitillä kävi parivuotta sitten lähellä, ettei ajanut aamuhämärässä peräkärryä vetävän traktorin perään. Oli ihan pimeä perä, en muista sanoiko olleen edes hitaan ajoneuvon kolmiota siinä. Tuli autoja vastaan, niin lyhyet valot käytössä. Onneksi kuulemma sen verran vastaantuleva auto valaisi senverran traktoria&peräkärryä, että huomasi ajoissa.
ii
Nykyään viljely on enemmissä määrin ammattimaista toimintaa, että meitä "harrastajaviljelijöitä on vähemmän (ex harrastajaviljelijä, tai no lähinnä vanhemmat, eli viljeltiin pienehköä ala päivätöiden päälle). Nillä ketkä ammatiksi viljelee on koneet senverta kovassa käytössä että kalusto on melko uutta ja varmaan pääsääntöisesti paremmin huollettua = luultavammin ehjät valot ja parempia ajaa tiellä.
Muutama aika hurja valottoman traktorin kohtaaminen on tullut itselle/lähipiirille tututksi.
Itsellä tuli kerran 54-tiellä lähellä lahtea vastaan iltahämärässä/pimeässä traktori, missä taisi ainoa valonlähde olla sisävalo tai ainakin siltä se vaikutti. Oli vähän pähkäilyä, että mikä helv. sieltä tulee vastaan, kun yks pieni tuikku näkyy parinmetrin korkeudessa.
Äitillä kävi parivuotta sitten lähellä, ettei ajanut aamuhämärässä peräkärryä vetävän traktorin perään. Oli ihan pimeä perä, en muista sanoiko olleen edes hitaan ajoneuvon kolmiota siinä. Tuli autoja vastaan, niin lyhyet valot käytössä. Onneksi kuulemma sen verran vastaantuleva auto valaisi senverran traktoria&peräkärryä, että huomasi ajoissa.
ii
Nykyään viljely on enemmissä määrin ammattimaista toimintaa, että meitä "harrastajaviljelijöitä on vähemmän (ex harrastajaviljelijä, tai no lähinnä vanhemmat, eli viljeltiin pienehköä ala päivätöiden päälle). Nillä ketkä ammatiksi viljelee on koneet senverta kovassa käytössä että kalusto on melko uutta ja varmaan pääsääntöisesti paremmin huollettua = luultavammin ehjät valot ja parempia ajaa tiellä.
Suoraan vaan suoraa
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Maataistelukoneet liikenteessä
Tuli mieleen kun kerran olin äestämässä ja siirtymässä pellolta toiselle, piti ajaa vain tien yli. Epähuomiossa nuoruuden innolla en nostanut äestä riittävästi ylös vaan vedin 8,5 m leveän 5 cm multakerroksen tielle Siinä tuli vähän kiire soittaa lapio ja harja paikalle..Polforea kirjoitti:Oikeastaan ainoa negaatio maataistelijoissa, mitä itelle tulee mieleen, on peltotieltä tielle tulevat savi- multa ymsjnepaakut, joihin on toooosi kiva rykästä mopolla.
Kaikenlaisia tilanteita kyllä tullut vastaan, toinen oli kuin pikkuveli nopeasti väisti takana-ajavan auton alta pois kuivurille. Vähän liian aikaisin tehty 120 asteen käännös päättyi siihen, että 10 tonnin viljakuormalla varustettu kärry oli ojassa. Ei muutakuin lapiohommin kärry tyhjemmäksi ja saatiin se lopulta kaivurilla pois. Lapioidessa tuli herrasmies rullaluistimilla ohi, kertoi olleensa se joka tuli perässä ja ettei hänellä niin kiire ollut, että tarvitsi ojaan väistää
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Vs: Maataistelukoneet liikenteessä
Hyvä ketju Jönssonilta! En tule siellä traktorikopissa todennäköisesti istumaan tulevaisuudessakaan, joten opettavaa lukea millä tavalla tulisi suhtautua jatkossa sellaista ohittaessa. Tunnistan itseni (onneksi!) premium-kuskiksi, joka pääosin seuraa edessä menevää liikennettä ja ohitan levennyksellä.
Rekka-, bussi-, mopo-, moottoripyöräkuskit, karavaanarit ja pyöräilijät voisivat myös avata kokemuksiaan millä saamme liikenteen turvallisemmaksi ja myös sujuvamnaksi.
Rekka-, bussi-, mopo-, moottoripyöräkuskit, karavaanarit ja pyöräilijät voisivat myös avata kokemuksiaan millä saamme liikenteen turvallisemmaksi ja myös sujuvamnaksi.