Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja PSS »

(sorry iltapäivälehtiotsikko ;))

Maserati Ghibli S Q4

Jenkeissä:

$91,930 (+ tax*) eli noin 73 231 €
http://www.parkplace.com/new/2014-maser ... i-e1095356

(*) The Texas state sales and use tax rate is 6.25%, but local taxing jurisdictions (cities, counties, special purpose districts, and transit authorities) may also impose sales and use tax up to 2% for a total maximum combined rate of 8.25%. (http://dallas.about.com/od/shopping/tp/ ... Update.htm)

Suomessa:

147 923 €
http://www.netwheels.fi/Autouutinen.aspx?julkaisu=17249

Jenkkihinnoilla voising Ghiblistä jopa realistisesti haaveilla. Suomen hinnoilla on tasan varma että en ikinä tule lahjoittamaan valtiolle 74 000 ihan vaan maksamisen ilosta! Uskomatonta touhua täällä Suomessa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Mitäs veikkaat? ;)

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Eikös nämä kotimaiset autoverot olleet tilapäisiä?

Iwanttobelieve.jpg

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Juu, vuodesta 1952 !

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

Näinhän se menee... Tuli itse koettua moinen hullutus ihan paikan päällä. USA:ssa olisi voinut ostaa vaikka millaisen kuljettimen eli rahat olisivat riittäneet jos jonkinlaisen auton hankintaan... Mutta ei sittenkään, kun takaraivossa kummitteli Suomeen muutto ja autosta maksettavat verot muuttoautovähennyksen jälkeen. Piti siis pitää järki edes jotenkin mukana auton hankinnassa...

Tuohon yllä olevaan esimerkkiin voisi lisätä myös "paikallisen vaihtoehdon" eli C7 Vette vs. Suomen hinta (arvioitu). Maserati, kun on USA:kin tuontitavaraa.

Uuden Vetten alkaen hinta on $53k + verot 8,25% = $57k = 42k€. Kalleimmalla varustetasolla (3LT) hinta $66k + verot 8,25% = 71k€ = 52k€

Noh... Suomessa Vetten arviotu alkaen hinta on 130-140k€... :evil: Samalla rahalla saisi Jenkeissä kolme Vetteä...

Eikös uusikorinen Camarokin maksa Suomessa yli 80k€? Jenkeissä veroineen $26k-$41k eli 19k€-30k€.
Viimeksi muokannut Hillhouse, 07 Heinä 2014, 10:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Hiukan ulkona aiheen ketjusta, mutta hassu sattuma: Oon ostanut vuonna 2006 ketjun aloituksessa näkyvältä autofirmalta Mesen! Toki ei juuri tuosta yksiköstä, vaan Park Place Lexus - Plano,TX. Mutta huudeilta silti! Kuvaavaa on, että tuolloin 6 vuotias 80 tml ajettu auto haettiin kysyttäessä pois jobbareille menevien autojen joukosta, kun eihän tuollaista raatoa kehtaa uskottaville asiakkaille tarjota. No yksi Itä-blokin expatti aina voi viedä romut käsistä! :mrgreen:

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Miksi ihmeessä ette osta jotain +30v autoa tuolla100k, maksaa sitten enemmän autoa ja vähemmän veroa... Esimerkiksi vaikka Maserati Bora, mielekkäämpi ajaa ja varmasti halvempi huoltaa, mutta pidätte Alfa käyttöautona.

Btw, kannattaa myös vähän miettiä tilannetta, missä vero yksi päivä poistuu; vaihtoauto hyvitykset romahtaa täysin ja täälläkin ryhdytään siirtämään noita 2006:sia jonnekkin nurkan taakse piiloon. Eli jos tänään ottaa päähän että itse joutuu ajamaan Ladalla ja naapuri ajaa Mersulla, niin veron poistuessa sinäkin saa Mersun ja naapuri käy hakemassa itselleen Ferrarin, taas ottaa päähän!
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ei ota päähän autojen hinnat tai naapureiden Mersut.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Sama.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

unknown kirjoitti:Miksi ihmeessä ette osta jotain +30v autoa tuolla100k, maksaa sitten enemmän autoa ja vähemmän veroa... Esimerkiksi vaikka Maserati Bora, mielekkäämpi ajaa ja varmasti halvempi huoltaa, mutta pidätte Alfa käyttöautona.

Btw, kannattaa myös vähän miettiä tilannetta, missä vero yksi päivä poistuu; vaihtoauto hyvitykset romahtaa täysin ja täälläkin ryhdytään siirtämään noita 2006:sia jonnekkin nurkan taakse piiloon. Eli jos tänään ottaa päähän että itse joutuu ajamaan Ladalla ja naapuri ajaa Mersulla, niin veron poistuessa sinäkin saa Mersun ja naapuri käy hakemassa itselleen Ferrarin, taas ottaa päähän!
Vanhemman harrasteauton hankinta poltteli mielessä, mutta vaakakupissa painoi Suomessa olevat kaksi harrasteautoa sekä ympärivuotisen perhekuljettimen puute. Kolmannelle harrasteautolle tuskin olisi löytynyt säilytys/työtilaa em. Siinä pääasiallinen syy miksi piti ostaa jokin "järkevä" auto - uudehko tai vanhempi. Jos harrasteautoa meinaa USA:sta hankkia niin ilman muuta vanhempaa kalustoa. Itse en ainakaan laittaisi 100k uuteen/uudehkoon urheiluautoon.

Eihän mikään estä myöhemmin hankkimasta vanhempaa harrasteautoa USA:sta. Nyt on ainakin kontakteja joiden kautta homma onnistuu. Ei pelkästään rahti vaan myös auton tarkastus ennen ostamista ja itse kaupanteko. Kaikki tämä vielä kohtuuhintaan. Verojahan tässä tapauksessa (ei muuttoauto) ei tule sen enempää, koska kysessä olisi vanha auto (+25v), josta verotettavaa ei juurikaan jäljellä. Vanhoista Fefeistä, yms. joutunee varmasti "jotain veroja" maksamaan, koska niillä "saataa" olla jotain arvoa :) Tullin joutuu maksamaan ja se perustuu ostohintaan sis. rahti (+näiden alv) eli siitä tulee kustannuksia muuttoautoon verrattuna. Muuttoautosta ei peritä tullia eikä alv:a. Eli kyllä vanha ja hieman arvokkaampi auto kannattaa tuoda muuttoautona, jos siihen on mahdollisuus.

Siinä vaiheessa, kun täällä Kekkoslovakiassa autovero poistuu yksi kaunis päivä niin Mersu kasvaa jo horsmaa eli hetken aikaa varmaan menee :) Tuskin ne rahat Fefeen silloinkaan riittävät :roll:

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

unknown kirjoitti:Miksi ihmeessä ette osta jotain +30v autoa tuolla100k, maksaa sitten enemmän autoa ja vähemmän veroa... Esimerkiksi vaikka Maserati Bora, mielekkäämpi ajaa ja varmasti halvempi huoltaa, mutta pidätte Alfa käyttöautona.

Btw, kannattaa myös vähän miettiä tilannetta, missä vero yksi päivä poistuu; vaihtoauto hyvitykset romahtaa täysin ja täälläkin ryhdytään siirtämään noita 2006:sia jonnekkin nurkan taakse piiloon. Eli jos tänään ottaa päähän että itse joutuu ajamaan Ladalla ja naapuri ajaa Mersulla, niin veron poistuessa sinäkin saa Mersun ja naapuri käy hakemassa itselleen Ferrarin, taas ottaa päähän!
Naapurilla on ilmeisesti jonkinasteinen Ford-syöpä, eli ei hintaluokasta riippumatta aiheuta minkäänasteista kateutta.

Kyllä sen sijaan omien kulkineiden taso kiinnostaa senkin edestä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

unknown kirjoitti:Btw, kannattaa myös vähän miettiä tilannetta, missä vero yksi päivä poistuu; vaihtoauto hyvitykset romahtaa täysin ja täälläkin ryhdytään siirtämään noita 2006:sia jonnekkin nurkan taakse piiloon. Eli jos tänään ottaa päähän että itse joutuu ajamaan Ladalla ja naapuri ajaa Mersulla, niin veron poistuessa sinäkin saa Mersun ja naapuri käy hakemassa itselleen Ferrarin, taas ottaa päähän!
Tähän skenaarioon tarkennusta: ei muuten pomppaa Ladasta Mersuun pelkällä autoveron poistolla. Sen Ladan vaihto-/myyntiarvo kun romahtaa tosiaan myös, ei väliraha Mersuun tipahda koko veron osuutta vaan vähemmän. Eli Ladasta voisi nostaa autoprofiiliaan vaikkapa... Daciaan.

En muuten usko että Suomen autokanta nuortuisi kauheasti pelkällä autoveron poistolla ainakaan kovin nopeasti, vaikka se ehkä paheksuttava arvio/mielipide onkin. Auto kuitenkin vaihdetaan kohtuullisen usein välirahalla, jonka määrä laskee autojen hintoja vähemmän.

Suurin hyöty näkyisi sellaisia käytettyjä autoja maahantuodessa, joissa veron osuus on nykyään helposti suhteellisen suuri osa loppurivistä (pahimmillaan voi olla runsaasti enemmänkin kuin auton hinta). Toisaalta jälleen lisääntynyt 5-15v käytettyjen autojen tuonti toisi vielä oman panoksensa käytettyjen autojen hintojen laskuun, jolloin mainittu välirahan kutistuminen jää vielä vähäisemmäksi ja uudet autot jälleen kauppaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kokonaan toinen juttu on, että; miksi autokannan pitäisi nuortua, mitä oikeaa hyötyä siitä on? Tukee Saksan autontuotantoa?

Tuo edellä ollut vertailu ei ehkä uponnut, mutta jos sen kääntää näin;

Fiat -kuski on kateellinen naapurilleen, jolla on Alfa Romeo ja toivoo että autoveropoistuisi, että saisi hankittua Alfa romeon. Vero poistuu ja Fiat kuski ostaa alfan, mutta Alfa kuski menee ja ostaa Maseratin. Mikään ei muutu vaikka vero katoaa.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
+1, jos ihminen on kateellinen. Kuuluisa sanonta "Mitä tapahtuu, jos anetaan miljoona dollareita epätyytyväiselle? On epätyytyväinen, jolla on miljoona dolareita".
Autoveron poisto hyödyntäisi EI kateelista porukkaa, joka halua itselleen hyvän auton järkevällä hinnalla. Camaron esimerkki on mitä mainioin.
toinen asia, että suomessa se ei varmastikaan tapahdu(tai keksitään jonkun uuden veron), koska miten silloin pitäisi "Hyvin vointi valtiota" pystyssä? Ei silla, että suomessa olisi huono maa, ei missään nimessä, mutta nämä verot kyllä v******a.

EDIT: Uuden avo camaron voi saada alennukslla 21K dolareilla :?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

^
+1
^^
+1

Juurikin näin se se menisi! Oikeasti hyödyttäisi EI kateellista porukka olisivatpa he autoharrastajia tai "suuren enemmistön" edustajia. Saattaisi jopa valtiokin siitä hyötyä nykyistä paremmin ohjaamalla verotusta toisella tavalla. En ole km-veron kannattaja, mutta jonkin sortin kompromissi olis paikallaan siten, että autojoen ja polttoaineiden verotusta saataisiin kevennettyä.

Tietysti, jos nykyinen verotus pysyisi ennallaan ja muutettaisiin se Ameriikan tyyliin eli kaikki esim. autoilusta saatavat verot (auto, polttoaine, käyttömaksut, yms.) PITÄÄ käyttää autoilun, liikenteen, väylien ja liikenneturvallisuuden parantamiseen niin mikä ettei nykyinenkin järjestelmä toimisi. Tulisi vuodessa sen verran verokertymää, että valtio ei pystyisi sitä käyttämään :) Suomessa liikenteestä saatavia veroja käytetään ties minkä muiden verokertymältään pienempien tahojen/asioiden tukemiseen. Miksi??? Miksi kerätä veroja jostain (autoilu/liikenne) enemmän ja parsia niillä osa-alueita, joilta ei saada kerättyä mukamas riittävästi verotuloja toiminnan ylläpitämiseen?? Onko se se hyvinvointivaltio??? Sairasta... Toisaalta Suomi on niin pieni talous/markkina, että jotenkin sitä on kai balansoitava, mutta menee kyllä yli mun hilseen :roll:

Tulipahan politikoitua...

Lopuksi vielä tuosta kateudesta niin eikös se ole niin, että "Kateus voittaa kiimankin" :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kateus ei vie edes kissaa puuhun ainakaan kovin ylös, saati alas sieltä.

^^^Autokannan uudistuminen on vain yksi pointti, joka usein nousee esille veroista keskusteltaessa ja sinällään väistämätön efekti. Pointtini kuitenkin oli, että sen enempää autokannan uudistumisen kuin parantumisenkaan taso/määrä ei ole niin radikaali, kuin yleensä autoveron poistossa/alennuksessa käytävistä keskusteluista annetaan ymmärtää ja väitetään.

^Lievä subventointi ja menojen tasaaminen valtiotasolla on kutakuinkin välttämätöntä, mutta yhdestä aihealueesta kerättävällä rahalla soisi oltavan minimiosuus, joka palaa samaan aihealueeseen. Jos vaikka edes viidenneksen verorahoista pitäisi kiertää takaisin sinne, mistä ne on kerätty, lähtisi liikenteeseen panostaminen nousuun (tällä hetkellä muistaakseni vajaa seitsemännes liikenneveroista palaa liikenteeseen). Puolet olisi jo ultimaattista huikeutta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei se taida onnistua niin että jokaiselta elämän osa-alueelta kerättävillä veroilla rahoitettaisiin vain kyseisten meininkien kulut, tai muuten esimerkiksi erikoissairaanhoidon asiakkaalle napsahtaisi melko tukeva lasku. Entäs opetus, laitetaanko koulukirjoille tymäkkä vero? Poliisien kyytiin keräämille väsyneillä kulkijoilla odottaa kotona postilaatikossa lasku (jota ei makseta)?

Mielipiteeni on, että jos kerran liikenteestä aiotaan jatkossakin kerätä nykyisen suuruinen verokertymä, sen saa mieluusti kerätä ainakin osittain auton omistamisesta. Tällä hetkellä kun jokaisella mökin miehellä on jonkinlainen mahdollisuus hoitaa pakolliset liikkumiset kohtuulliseen rahaan kunhan tekee sen edullisella kalustolla. Jos verotuksen painotusta siirretään omistamisesta käyttöön, se tarkoittaa kalliilla autoilla ajavien verotuksen kevenemistä ja halvalla ajavien ajojen kallistumista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

unknown kirjoitti:Btw, kannattaa myös vähän miettiä tilannetta, missä vero yksi päivä poistuu; vaihtoauto hyvitykset romahtaa täysin ja täälläkin ryhdytään siirtämään noita 2006:sia jonnekkin nurkan taakse piiloon. Eli jos tänään ottaa päähän että itse joutuu ajamaan Ladalla ja naapuri ajaa Mersulla, niin veron poistuessa sinäkin saa Mersun ja naapuri käy hakemassa itselleen Ferrarin, taas ottaa päähän!
Niimpä,mutta ei kaikki ole "kateellisia"siitä jos naapurilla maukkaamat lelut.Osalle riittäisi,että olisi tuorempaa kalustoa kulkemaan paikasta A paikkaan B.
Ja ,todelliset rahamiehet menevät kauppaan,ja sanovat,että yksi tuollainen :)
Vittorio Jano kirjoitti:Ei ota päähän autojen hinnat tai naapureiden Mersut.
Ei myöskään,soisi jopa maksavan enemmän

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja unknown »

"hyvä auto järkevään hintaan"
Jos ottaa niitä autokaupan hinnastoja kouraan ja katsoo sitä autoveron määrää niissä JÄRKEVISSÄ autoissa, niin ei se muutama tonni ole oikeasti litään, jos sitä vertaa esimerkiksi siihen, että Audilta haluaa ruksia lisävarusteena avautuvat sivuikkunat ja kääntyvät etupyörät, niin tuollainen autovero katoaa siinä samassa.
Kokonaan toinen juttu on sitten se; miksi jokaisella pitäisi olla Audi A8 tai 7-sarjalainen, että pääsee kkk-markettiin ostamaan maitoa ja mitä sitten kun mennään tuohon Eestin malliin, missä tavalliset duunarit ajaa Saksalaisilla isomoottorisilla autoilla, mikä hyöty? Entä sitten kun kaikki saa ostettua sen auton mihin juuri ja juuri tuloillaan pystyy, pitäisikö valtion tukea sitä, että 5-sarjan sijaan saisitkin sen 7-sarjalaisen?
Edelleenkään; mikään ei muutu, mutta varautukaa siihen, että kun vero poistuu, pitää patjan alta löytyä koko summa sen uuden auton ostoon, sillä nykyisiä verollisia autoja ei enää kukaan ota vaihdossa vastaan.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Viron ja venäjän pojilla näyttämistarve on korkealla niin ostavat autoja, joihin ei oikeasti ole varaa. Valtion ei tarvitse kannustaa ihmisia ostaa 7 sarjan BMW 5 sarjan sijan, mutta ei pitäisi olla niin, että valtio väkisin estää ihmisiä ostamasta näitä vehkeitä. Jokaisella on oikeus tehdä omilla rahoilla mitä huvittaa. Itse en lähtisi ostamaan seiska bemmaria, vaikka se maksaisi 1/3 nykyisesta, mutta 5 litraisen uuden avo Mustangin tai vastaavan Camaron 20-25k€ ihan mielelläni. Sama muuten tapahtuu Ferrari ja Lambojen hintojen kanssa :wink:

Edit: Tarkoitin järkevä hinta eikä järkevä autoa :wink:
Nothing beats cubic inch

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Joo, menisi markkinat vähän uusiksi...
Täällä verotetun F360, hinnaltaan 100K€, saa Saksasta jo 45K€. Tosin esimerkiksi 308:t maksaa asiallisessa kunnossa tuon 45k€.
308: hinnalla saa kaksi 348:a tai yhden 355:sen ja vapaa valintaisen käyttöauton.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Menisi hyvinvointivaltion rahoituspohja uusiksi , jos tilanne muuttuisi. Olisiko sitten pitkien etäisyyksien maassa mitään järkeä lepuuttaa uudempia ja kalliimpia autoja talleissa, jos otetaan käyttöön järeä käytön mukainen verotusmalli ?

Jos sitten luovutaan hyvinvointimallista. Kehitysmaamallin tai "kapitalistimalli " USAn mukaisesti jos mennään niin sitten maksetaan esim. amk- ja yliopisto-opiskelusta noin 10-15 000 euroa vuodessa lukukausimaksuja normielämisen päälle, lisänä noin 5 000 euroa menee jenkkityylin sairausvakuutukseen per nuppi .... :roll:

Poliittisia valintoja, ja olen kyllä hyvinvointimallin kannalla ja ajan mielelläni hiukan vanhemmillakin autoilla. Valinnanvaraahan käytetyissä löytyy joka makuun.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ihan hyvä, että noille isokoneisille bensarosvoille lyödään kunnon verot ja käyttömaksuja voisi myös nostaa. Mikäli niitä ei hyväksy on helppo ostaa pienikulutuksinen halvemmalla verolla ja käyttömaksulla oleva auto.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos tämä tilanne joskus muuttuu (otsikkoon viitaten), niin ennustukseni on, että:
- Nykytilanne: Kansalaista vi^H^H^Hottaa päähän, kun naapurilla on varaa mersuun, ja itsellä vain vanhaan Opeliin.
- Muuttunut tilanne: Kansalaista ottaa päähän, kun naapurilla on varaa uuteen mersuun, ja itsellä ei enää varaa ajella sillä vanhallakaan Opelilla.
Kovassa myötätuulessa oleva kilometriveromallihan toteutuessaan autoverot maksettavaksi kilometriverotuksena, ja siihen päälle vielä helkutin kalliin systeemin rakentaminen ja ylläpito. Vai luuleeko joku ihan oikeasti, että kilometrivero tulee vain autoille, joista hankintavero on poistunut? Tulevaisuudessa siis, jos muutos tulee, ne jotka ostavat kalliita uusia autoja maksavat vähemmän, ja lähes kaikki muut enemmän.

Kannattaa muuten vertailla perusmalli-Golfien ja Focusten myyntihintojen eroja Saksassa ja täällä...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juurikin ^tuota minäkin tarkoitin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Kyllä joku roti pitää olla, ettei nyt tavan duunarikansa rupea herraskansan kulkineilla ajamaan.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Miksi se on hyvä? Vilpittomasti kiinostaa. Mikä objektiivinen syy siihen on?
Edit: Kysyn nimim. VMTD:lta.
Nothing beats cubic inch

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Jokaisessa on varaa ajaa omistamallaan autolla, jos sellaisen on hankkinut tulotasoansa silmälläpitäen.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ihmisillä ei ole varaa ajaa niin paljoa -> ne, keillä on varaa (ja halua), voi ajaa rauhallisemmin enemmän vähemmässä ruuhkassa?
Toisaalta varakkaammat olisi sitten enemmän elitistiasemassa, koska voisivat ajella autoillaan?

Itse haluaisin, että edes 2% lisää ajoneuvoista kerätyistä veroista (polttoaine, käyttövoima, autovero, ajoneuvovero nyt vaikka alkuun) käytettäisiin infran ylläpitoon. Tuo 2% on jo aika suuri summa noista verotuloista... Vieläkään en ole nähnyt yhtään tutkimusta, jossa olisi selvitetty tienhoidollisia vaikutuksia onnettomuuksissa? Jos oli routamonttu ja tuli kuolonkolari, oliko se puhtaasti tilannenopeudesta johtuva vai oikeasti routamontusta (jonka takia mainitaan, että liian kova tilannenopeus?)

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kekkonen tuon aikanaan sössi, kun saivat päähänsä, että koko maa pitää olla täynnä asfaltoitua maantietä, jos vaikka vertaa Ruotsiin, missä isot kaupungit ovat isompia ja niiden välillä on noin kaksi tietä, jotka nyt on jopa laajennettu moottoritieksi, niin eipä tuohon infran hoitoon kulu oikeastaan mitään.
Joku saattaa huomauttaa että puunhoitoalue vaatiin verkostonsa, mutta näyttää toimivan Ruotsissakin. Poronhoitoalueen tiet on sitten vielä asia erikseen, verratkaa vaikka pohjois Ruotsin tiekarttaa.
Ongelma on siinä, että kun puunhoitoalueen väki siirtyy kaupunkoihin, niin infra jää. Tavallaan olisi kohtuullista, että ne joilla on pitkä matka jokapaikkaan, maksaa myös siitä, että asunnot on halvempia, miksi pääkaupunkiseudun pitäisi kustantaa se, että tiet on aurattu jossain tuolla kaukana.
Kokeilkaa myös ajaa joskus ruuhkassa, lähimpänä vaikka Tukholmassa, niin nuo pääkaupunkiseudun pienet sumat, on aika kesyjä, kun Tukholmaan aamuruuhka alkaa olemaan nykyään +10km joka aamu.

Uskokaa piruuttain, että nykyinen autoverotus on ihan hyvä, ei ne autot vaihtamalla parane.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

Jiitee kirjoitti:Jos sitten luovutaan hyvinvointimallista. Kehitysmaamallin tai "kapitalistimalli " USAn mukaisesti jos mennään niin sitten maksetaan esim. amk- ja yliopisto-opiskelusta noin 10-15 000 euroa vuodessa lukukausimaksuja normielämisen päälle, lisänä noin 5 000 euroa menee jenkkityylin sairausvakuutukseen per nuppi .... :roll:
Menee vähän OT, mutta pakko kommetoida 5000€:n vuosittaista vakuutusmaksua.

Asuin Jenkeissä vuoden ja olin duunissa paikallisella työsopimuksella (ei-expat soppari). Sopimusteknisesti olin siis verrattavissa tavalliseen Jenkkipulliaiseen. Minulla oli siis sama vakuutus firman kautta kuin kaikilla muillakin. Myös verot maksoin pelkästään USA:aan, koska en ollut ex-pattina.

Sairasvakuutusmaksut koko perheelle (2 aikuista + 1 lapsi) maksoi noin $600/kk (440€) sisältäen terveyden-, hammas-, silmä- ja vapaaehtoisen henkivakuutuksen sekä lisäksi yleisen sosiaaliturva veron ja terveydenhuoltoveron. Tämä siis oikeasti kolmelle hengelle.

Katsokaapa tilinauhaanne ja paljonko maksatte tylli-lylli-lälly maksuja kuukaudessa? Heilunee 300-400€ välissä ja se koskee vain teitä itseänne, ei perhettä - muija maksaa saman verran omasta palkastaan :wink:

Ja mitä tulee noihin Jenkkilän vakuutuksiin niin esim. lääkärissäkäynti maksoi $20 omavastuun ja loput meni vakuutuksen piikkiin. Jos lääkärissä otetaan testejä tai tehdään operaatioita niin kustakin tehdystä hommasta maksat ensin omavastuun ja loppu menee vakuutuksen piikkiin. On varmasti asioita/operaatioita, jotka maksavat vakuutuksesta huolimatta maltaita (esim. synnytys), mutta niistä ei ole omakohtaista kokemusta.

Riippuu paljon mistä ja millaisen sairausvakuutuksen ottaa ja ottaako sen työpaikan kautta vai yksityisenä. Myös aikaisemmin todetut vaivat nostavat maksua, samaten ikä, työtilanne, yms.

pakinen
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 10:59

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Oho, en olisi uskonut että täällä on näin kovia auto(tuonti)veron puollustajia :shock:

Onhan se oikein että tulli voi verottaa autontuojaa aivan mielivaltaisesti ja business premium mallistot takaavat, sen että uusia autoja ei muun kuin merkkiliikkeen kannata tuoda/myydä..

Sekin on ihan oikein, että se Quattroporte maksaa sen 40ke enemmän kuin muualla EU alueella. Uudehkoja autoja silti tuodaan minkä keretään ja niistä valtio ei saa edes alv:n osuutta itselleen.

Tuohan on todistettu ihan valtion tarkastusviranomaisen toimesta, että käytetyn auton tuontiverotus on ihan nollasummapeliä. Oishan se ihan kauheeta että autoilijan rahat riittäisi esim. remonttimiehen palkkaamiseen, tuontiveron sijaan. :crazyeyes: :crazyeyes:
Viimeksi muokannut pakinen, 10 Heinä 2014, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Lisä ot: Expatti maksaa myös verot vain kohdemaahan, ainakin Yhdysvaltain tapauksessa. Toki 401k ei kerry... Vaimo oli siellä ihan kaikenkattavalla työluvalla, kun taas minä expatriaattina, niin tuli siinä vertailtua tilanne. Ja vaimollehan toki työajalta eläke kertyi Yhdysvaltoihin. Itsehän expat diilin vuoksi olin Suomeen sen 3 vuotta vakuutuspalkalla (kela ei katkennut, toisin kuin vaimolla), tästä tulee suomalaisuusmaksua, tuolloin noin viitisensataa vuodessa. Korpesi maksaa kun yhtenä vuonna en edes käynyt kotimaassa... Joten jos tuon haluaa verona ajatella (ja teknisesti onhan se) niin siten maksoin kyllä veroa Suomeen. Paikalliset palkkatulot verotettiin ihan paikallisittain eikä Suomen verottaja niistä mitään kysellyt. (Tästä syntyi hauska tilanne, kun Suomeen paluuvuoden lopussa sain U.S. treasury:lta $1700 shekin köyhäinapua "financial stimulus", kun olimme perheenä tienanneet vuoden tienesteinä alle amerikkalaisen köyhyysrajan - vaimo ei ollut paluuvuonna töissä ja itse olin saanut vain 4 kk palkkaa USAssa. Suomen tuloja ei IRS miettinyt, lähetti shekin tänne. Nordeassa "hieman" ihmettelivät kun lunastin...)

Ja mainitsemaasi aiheeseen, kyllä se terveydenhuolto / hammashuolto Texasissa oleellisesti halvemmaksi tuli 3-vuoden aikana kuin täällä. Ei vaimo tai minä Suomessakaan kumpikaan oikein julkisia käytä, joten yksityisen puolen laskut täälläkin rullaa... Ja silti saa maksaa niitä veroja siitä julkisesta puolesta! Doublewhammy!

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja unknown »

pakinen kirjoitti:
Sekin on ihan oikein, että se Quattroporte maksaa sen 40ke enemmän kuin muualla EU alueella :
Kokonaan eri juttu on tosiaan sitten nämä autot missä kotimaan markkinat rajoittuu 1-2 autoon ja yleensä vielä niin että auto makaa vuosi tolkulla jonkun liikkeen varastossa ja siinä se hinta sitten sementoituu. Yksi esimerkki on yksi Ferrari 550 Maranello, mikä on kohta ollut kymmenen vuotta varastossa ja hinta yli tupla mitä vastaava auto on Saksassa verottomana.
En tiedä, onko autoja jo tuotu tällä uudella systeemillä, missä vertailuautoja etsitään myös ulkomaan automyyntipalstalta?
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos rahat ei riitä johonkin sen takia, että on ostettu uusi auto, niin vika ei välttämättä ole verotuksessa. :roll: Mukavahan se olisi, jos ei olisi ollenkaan autoveroa, mutta käytännössä sen lopettamisesta jäävä vaje joudutaan keräämään muualta. Minulle ja monille muillekin on vaikea perustella, miksi minun pitäisi maksaa tonni-pari enemmän veroa (kilometriverotus 6c/km) vuodessa, jotta joku muu saisi uuden autonsa halvemmalla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

mutt kirjoitti:Mukavahan se olisi, jos ei olisi ollenkaan autoveroa, mutta käytännössä sen lopettamisesta jäävä vaje joudutaan keräämään muualta
Eli autoton kelkottelee pois monen monelta yhteiskunnallisista maksuista :-D

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

VMTD kirjoitti:Ihan hyvä, että noille isokoneisille bensarosvoille lyödään kunnon verot ja käyttömaksuja voisi myös nostaa.
Miksi?!

^^
Pitää paikkansa, mutta miksi kunnon auto uutena pitäisi olla pelkkä miljoonaarien ulotovilla? Enkä nyt puhuu mistään Range Rover superchargista tai Bentleysta vaan sellaisista autoista kuten Mustang, Camaro, Corvette tai vaikkapa BMW X5? Miksi paljon työtä tekevä rangaistaan siitä? Eikö riittää että ko. autojen omistaja maksaa tuplasti bensasta ja vakutuksista ja käyttömaksuista, jossa on reilu € vero per litraa? :roll:
Nothing beats cubic inch

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja _rico »

Joku sanoi joskus, että autoilu on etuoikeus, ei oikeus. Siksi siitä pitää maksaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Bensassa on veroa vajaa euro/litra
VMP

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^^
30 luvulla, ehkä.

^
Ei pidä paikkansa tai olet laskenut ilman ALVia?
Nothing beats cubic inch

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

TestarosaFinland kirjoitti: ^
Ei pidä paikkansa tai olet laskenut ilman ALVia?
En minä tiedä millä hinnalla polttoaineesi hankit, seuraavat olettamat tein itse:

98E5 1,69eur/litra
ALV 0,3270967741935484 eur
Valmistevero 0,6729eur

ei veron osuudeksi tule yli euroa?
VMP

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mitä enemmän polttoainetta kuluu sitä enemmän tulee saasteita, vaikka puhdistusjärjestelmät tehokkaita nykyään onkin. Siksi myös käyttömaksut oltava korkeammat, jotta edes jotkut päätyvät pieniruokaisiin koneisiin. Tosin nuo käyttömaksun ylärajan hinta pitäisi olla kymmenkertainen, jotta sillä olisi mitään merkitystä. Sitten voitaisiin tehdä helpotuksia pienten autojen hintoihin, jolloin niihin olisi useammalla varaa. Pitäisi saada samat maksut myös Jenkkeihin.

Yli 2 litran iskutilavuutta ja 150 hv koneita ei tarvita mihkään normaalissa autoilussa ja 1.4 turbolla päihittää jo hieman vanhemman kaksilitarisen.

Mikäli ostetaan tehokas auto sen takia, että on kivaa silloin se saa myös maksaa.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^^
En tiedä miten valtio kutsu erilaisia veroja ja mitä se keksii ja leikki numeroiden kanssa, jotta lypsytään ihmisiä edellen, mutta varma on se, että Venäjällä/yhdysvalloissa litraa bensa maksaa 0.60-0.80€ litrasta paikkallisverojen mukana laskien! Ne paikat, jossa veroja ei ole yhtään bensassa niin silloin se maksaakin 6-10 centtiä litrasta.
^^
Miksi 2 litrainen, eikä 1 litrainen, jossa on 60hv:ta? Eikö sillä pääsee paikasta A paikkaan B? Miksi asut (jos asut) isossa talossa? Kyllä isompikin perhe pärjää 40 kaksiossa ja jos halua peräti 70m asunnon niin hinta kolmekertaiseksi isosta mukavuudesta!

PS. Sinun puheet ja käytäntö menevät vähän ristiin, kun katsotaan sinun autokaluston, joka ei ole kovin pienipäästöinen... :roll:
Viimeksi muokannut TestarosaFinland, 14 Heinä 2014, 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Bensan hintaan sisältyy valmisteveroa ja huoltovarmuusmaksua 67,29 c/l: http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/vero ... ulukko.pdf
Lisäksi maksetaan ALV koko hinnasta, myös valmisteveron osuudesta. Jos bensan mittarihinta on 1,6 e/l, niin ALV:n osuus on 31 c. Yheensä siis 98 c/l. 1,68 e/l hintaisessa tavarassa on jo yli euro veroa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Bensiinin verovapaa spot-tukkuhinta Americkassa per gallona. / 3,78 = 0,55e/litra. Tuohon päälle huoltoasemaketjun siivu ni sen 0,65-0,70e litra se tekee ilman veroja. Maissa jossa myydään tätä halvemmalla (kuten Iran) valtio subventoi bensiinin hintaa kansalaisille.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja unknown »

Silti kaikista yksinkertaisinta olisi lisätä autovero polttoaineeseen, ne maksaa, jotka ajaa paljon. Toki voidaan kikkailla sillä sitten että kuljetusliikkeet saa veronpalautuksen, ym. Mutta toisaalta; nykyinen kertamaksu on kaikista yksinkertaisin ratkaisu, pörräät sitten menemään sillä autolla kuinka paljon vaan.
Jännä tosiaan nähdä, miten tuo sähköautojen verotus toteutetaan.

Vieläkin jännempää on nähdä, miten autonvalmistajat saa sähköautot teknisesti sellaisiksi, että asiakas joutuu tuomaan auton huoltoon, koska suurin kate on huollossa ja varaosissa, ne ketaleen sähköautot kun on niin yksinkertaisia teknisesti.
Sitten autot täytyy vielä valmistaa siten, että ne hajoaa joskus lopullisesti, että asiakas ostaa uude.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

TestarosaFinland kirjoitti:^^
En tiedä miten valtio kutsu erilaisia veroja ja mitä se keksii ja leikki numeroiden kanssa, jotta lypsytään ihmisiä edellen, mutta varma on se, että Venäjällä/yhdysvalloissa litraa bensa maksaa 0.60-0.80€ litrasta paikkallisverojen mukana laskien! Ne paikat, jossa veroja ei ole yhtään bensassa niin silloin se maksaakin 6-10 centtiä litrasta.
^^
Miksi 2 litrainen, eikä 1 litrainen, jossa on 60hv:ta? Eikö sillä pääsee paikasta A paikkaan B? Miksi asut (jos asut) isossa talossa? Kyllä isompikin perhe pärjää 40 kaksiossa ja jos halua peräti 70m asunnon niin hinta kolmekertaiseksi isosta mukavuudesta!

PS. Sinun puheet ja käytäntö menevät vähän ristiin, kun katsotaan sinun autokaluston, joka ei ole kovin pienipäästöinen... :roll:
Totta, autot ovat isopäästöisiä, varsinkin tuo käyttödiesel, jolla tulee 90% ajosta, mutta kuitenkin 19 vuotta vanhaksi kohtuukulutuksinen, keskikulutus hieman alle 6 litraa. Siksi näin koska näiden käyttöverot ovat niin alhaiset, ettei se houkuttele uudemman auton ostoon, jossa isot pääomakulut, mutta pienempi kulutus. Mikäli tuon 155:n vuotuinen maksu olisi 3-4000 euroa saisi paalauskone ruokaa, sama kohtalo 164 kohdalla. Pienin keskikulutus noilla minun bensavehkeillä on Lybra 7,2 l/100 km, sitten Saab 8,0 l/100km ja 164 kuuden vuoden takaa 9.6 l/100 km . Onhan minulla hieman huono omatunto näistä autoista, mutta olen vielä pystynyt elämään sen kanssa.

Toki litrainen moottori riittää varsin hyvin. itse aloitin autoilun 0,435 litraisella moottorilla ja yhdeksääkymppiä silläkin pääsi.

Asunto on kyllä liian iso 75,5 m3 mutta mihin ne flipperit sitten laittaisi?
Viimeksi muokannut VMTD, 14 Heinä 2014, 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Vaikka vähän se kuluttaa, mutta saastaa ihan tolkuttomasti, mutta olet ymmärttänyt hyvin minun pointtini :wink:
Kohtuus ja kohtuuttomuus ovat hyvin laaja käsite ja se koskee ihan kaiken. Nyt monet ostavat vähintään 50" Telkkaria. Itse en katso telkkaria ollenkaan niin pitäisikö minun kannattaa tupla veroa TV:lle, koska minun mielestäni pärjää hyvin myös 21" telkkarilla?
Meiltä vaaditaan kohtuutta, mutta kun se tulee ylipumpatun julkisensektoriin ja veroihin niin tämä asia yhtäkkiä unohtuu :silly:
Nothing beats cubic inch

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

unknown kirjoitti: Vieläkin jännempää on nähdä, miten autonvalmistajat saa sähköautot teknisesti sellaisiksi, että asiakas joutuu tuomaan auton huoltoon, koska suurin kate on huollossa ja varaosissa, ne ketaleen sähköautot kun on niin yksinkertaisia teknisesti.
Sitten autot täytyy vielä valmistaa siten, että ne hajoaa joskus lopullisesti, että asiakas ostaa uude.
kieltämättä mielenkiintoista, mistä ne verotetaan, elätään niin nähdään.
autovalmistajat voivat saada hyvän oppitunnin Epsonista, joka on valmistanut sellaisen tulostimen, johon oli ohjelmoitu, että se lakkaa toiminasta kun XXXXX sivu on painettu. Eli itsetuho mekanismi peliin :lol:
Nothing beats cubic inch

Carlo Coppa
Viestit: 737
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

VMTD kirjoitti:Asunto on kyllä liian iso 75,5 m3 mutta mihin ne flipperit sitten laittaisi?
OT: Minä vuokrasin jo aikapäiviä sitten harrastetilaa flippereitä ym. vekottimia varten. Oletkos flipperifoorumilla millä nimimerkillä?

Vastaa Viestiin