Polttomoottorityypit

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Mitä eri moottorityyppejä on omistamissasi autoissa ollut?

R3
9
3%
R4
95
32%
R5
41
14%
R6
28
10%
V4
6
2%
V5
0
Ei ääniä
V6
71
24%
V8
18
6%
V10
0
Ei ääniä
V12
0
Ei ääniä
B4
22
7%
B6
1
0%
Wankel (moni kammioinen tahansa)
1
0%
muu, esim. VR- ja W-moottorit
2
1%
 
Ääniä yhteensä: 294

Avatar
Jefromow
Viestit: 139
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Sellast mie tulin miettineeks, et kuinka monen eri moottorityypin autoja foorumilaiset ovat omistaneet. Helppo uskoa, että eniten on ollut rivinelosia ja v-kutosia, kun nyt Alfa-foorumilla ollaan, mutta mitäs niiden jälkeen on yleisimmin ollut käytössä.

Omassa pihassani seisoo tällä hetkellä kaksi R4-moottorilla kulkevaa ja yksi R6-moottorilla kulkeva auto. Noiden lisäksi olen omistanut V4- ja V8-koneisia autoja. Eli vasta neljä eri moottorityyppiä on koluttu tähän mennessä. Repertuaariani on helppo laajentaa jatkossa vielä parilla peruskonstruktiolla, eli V6:lla ja R5:lla, joita on ihan perusautojenkin keulilla, mutta siitä eteen päin onkin jo hieman haastavampaa. Mutta neljä tyyppiä on tämän äänestyksen aloituspanos, siitä vaan korottamaan.

Tällainen asia juolahti mieleeni, kun eilen ajoin R3-koneella varustettua Bemaria. Oli muuten vieläpä etuvetoinen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Rivineljää, riviviittä. Ei vielä kutoseen asti ole keretty, mut ehkä sekin aikanaan 8)

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Missä on B2 moottori?

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Isola »

B12 puuttuu myös listalta. Ei sillä, että minulla olisi :?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Sen verran perusautoja on vasta omistuksessa ollut että ei ole plakkarissa kuin R5 turbolla ja ilman, nykyinen ja tähän mennessä ensimmäinen V6 ja loput sitten rivinelosia, edestä vetäviä ja takaa työntäviä. Noista parista possusta on tietämättömät olleet siinä uskossa että niissä on joku muskelimylly ja sitten paistaa pettymys kasvoilta kun kertoo että ihan perus rivinelonen...eikä edes turboa. :mrgreen:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja alamajy »

R3, R4, R5, V4 ja V6

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Garmund »

3x R4, yksi niistä turbollinen ja B4
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kajakkikaksikko, Kupla ja kaikki muut kymmenkunta rivinelosia.
jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Rivi kolmosia 1kpl (Toyota Aygo)
Rivi nelosia varmaan +50kpl.
Rivi vitosia 1kpl (Volvo)
Vee kutosia 3kpl (155, 156 ja 166)
Vee kaseja 1kpl (Chevy pick-up)
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Onko jossain autossa V5? Onkohan tasapainoinen ratkaisu? :roll:
Through difficulties to defeat

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Wikipedian mukaan Passatissa on ollut VR5-moottori. Samainen lähde kertoo kapeakulmaisesta V-moottorista: "It was developed by the Volkswagen Group in the late 1980s", mutta jättää mainitsematta ensimmäisen sarjavalmisteisen henkilöautosovelluksen olleen Lancia Lambda vuonna 1922.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Finest »

myös seat toledoon 99 eteen päin oli saatavilla v5

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

^ Golffissa, Borassa, Passatissa, ja onpahan Volkkarifoorumilla joku saanut Poloonkin rekisteröityä 2.3 V5-moottorin. Ihan komeat äänet niissäkin on. Monesti Amerikan vienti-GTi:t oli V5-moottorilla. Tosin lasketaanko VR-moottori V-moottoriksi vai suoraksi? https://www.youtube.com/watch?v=hXoGd5NOR3E

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omassa pihassa on viihtyneet vasta rivimoottorit neljä-, viisi- ja kuusimukisina, bokserinelonen ja pari vinkkelikuutosta.

Kunnon bensalenkkarin yleissivistykseen kyllä kuuluisi omistaa joskus veekasi ja päästä edes ajamaan wankelilla. Aion jossain vaiheessa päästä korjaamaan tilanteen mutta tämänhetkiset meiningit eivät oikein salli tuollaisten vehkeiden kanssa puuhaamista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

]
Mandeprkl kirjoitti: Tosin lasketaanko VR-moottori V-moottoriksi vai suoraksi?
En ole missään kyllä nähnyt että olisi näistä puhuttu suorina koneina. Joko VR- tai V-. Tarkalleen ottaenhan tuo ei ole kumpikaan, mutta mielestäni teknisesti itseasiassa lähempänä R-konetta koska sylinteriryhmät on yhtä könttiä ja kansi yhteinen, sylinterit vaan sijaitsevat hieman hassusti lomittain.
Kuva
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Jännä ratkaisu. Täytyis päästä koeajamaan V5 tai VR5 :-D
Through difficulties to defeat

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuva

Passatin W8 on melkein vielä pykälän verran jännempi keksintö.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Hirmuinen kuutio :shock:
E: Eikös Veyroninkin kone ole tuollainen konstruktio, vaikkakin 16-sylinterinen? Onkohan halvat kansirempat?
Mikä piru sieltä taas on rikki?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Just sattu telkasta tulemaan kun kasasivat Bentleyn W12ta. Olihan vinkeen näköinen möykky :crazyeyes:

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Isola kirjoitti:^Wikipedian mukaan Passatissa on ollut VR5-moottori. Samainen lähde kertoo kapeakulmaisesta V-moottorista: "It was developed by the Volkswagen Group in the late 1980s", mutta jättää mainitsematta ensimmäisen sarjavalmisteisen henkilöautosovelluksen olleen Lancia Lambda vuonna 1922.
Ja lasketaanko fulvian kone mukaan, eikös siinäkin ollut kapeahko v kulma.
Tosin 4:llä mukilla. Vähän niinkuin yläpuolen kuvissa.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja heme »

Saivartelu jatkuu, 90 asteen V6, esim Maseratin biturbot lienee sitten L6?

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja mutt »

A Bart kirjoitti:
Isola kirjoitti:^Wikipedian mukaan Passatissa on ollut VR5-moottori. Samainen lähde kertoo kapeakulmaisesta V-moottorista: "It was developed by the Volkswagen Group in the late 1980s", mutta jättää mainitsematta ensimmäisen sarjavalmisteisen henkilöautosovelluksen olleen Lancia Lambda vuonna 1922.
Ja lasketaanko fulvian kone mukaan, eikös siinäkin ollut kapeahko v kulma.
Tosin 4:llä mukilla. Vähän niinkuin yläpuolen kuvissa.
Eikä tarvitse mennä edes muinaisiin aikoihin, kun viimeiset tehtiin 1976. Lancia muutenkin kehitteli näitä kapeakulmaisia V-koneita, kuten Asturan kapea V8 30-luvulla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

elky
Viestit: 67
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja elky »

R4 useimmissa autoissa
R6 ollu Aspenissa ja jeepeissä x 4
V6 Alfa 156 2.5 ja 166 3.0
V8 Camino x 2, Pontiac farmi ja American Rambler sbc 350
B6 Chevy Corvair 2DHT

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttomoottorityypit

Viesti Kirjoittaja Tommi »

heme kirjoitti:Saivartelu jatkuu, 90 asteen V6, esim Maseratin biturbot lienee sitten L6?
Ja helpomman saivartelun saa jo ylempänä kaivatun B12 ja flat-V12 -moottorien tiimoilta (Ferrari?).
Onko kyseessä siis silloin _12.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Vastaa Viestiin