Tylsimmät automerkit.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Vs: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Siksi niitä M, AMG- ja RS-sarjan sporttifarkkuja tehdään, kun niille on markkinat. Taidetaan myydä aika paljonkin tuossa teholuokassa. Sitten voidaan miettiä, että miksi BMW:ltä tuli se ruma ja ahdas citymaasturi X6. Sitäkin myydään aika paljon, kun otetaan huomioon mikä se on loppujen lopuksi.

Vähän kapeasti katsot näitä sporttifarkkuja jos pidät niitä pelkästään liikennevalokiihdyttelyyn tarkoitettuna. Miksi niilläkin ei voisi kruisailla kuten Ferrareilla Välimeren mutkaisilla vuoristoteillä? Tai käydä radalla kokeilemassa rajojaan hieman.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Farina »

unknown kirjoitti:Miten muuten ne suoritusarvot menee noissa?
Ollaan melkoisen kaukana tylsimmistä automerkeistä, mutta menkööt nyt vielä:
Audi RS6 (C7)
- 4,0l V8, biturbo, 560 hv, 700Nm (1750-5500 r/min), 3,9 s 0-100km/h, 250 km/h (rajoitettu), keskikulutus 9,8 l/100 km
Ferrari 458 Italia
- 4,5 l V8, vapaasti hengittävä, 570 hv, 540 Nm(6000 r/min), 3,4 s 0-100 km/, 325 km/h, keskikulutus 13,3 l/100 km

Yksi merkittävä asia erottaa näitä kahta. 100 000,00 Euroa. Sen verta autoilla on hintaeroa Audin eduksi. Kumpaankaan autoon ei perusinsinöörillä ole mitään mahdollisuuksia, joten sinänsä tämä keskustelu on puhtaasti akateemista.

Rahalla tahtoo olla myös vaikutusta niiden tylsien perusautojen hankinnassa. Moni näkee suurtakin lisäarvoa GTI-merkissä auton perässä ja sen tuomassa lisätehossa, "koristeissa" ja paremmissa istuimissa. Madallettu alusta ja matalaprofiiliset renkaat muokkaavat auton ajo-ominaisuudet sporttisempaan suuntaan. Jos vaihtoehtona olisi Golf 1,6 TDI tai Golf GTI Saksan läpiajoon, niin tuskin tuota valintaa kauhean pitkään joutuisi tekemään.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Farina kirjoitti:Pikkasen OT:ksi menee, mutta jäi tuo loppu mietityttämään. Varsinkin kun lukee myös alun. Jos autoja pyrkii katsomaan täysin ilman tunneperäistä vaikutusta, pelkkänä rakenteena, niin eikö silloin Audi RS6 (nimestään huolimatta) ole kirkkaasti parempi kuin esimerkiksi Ferrari 458 Italia? Audin ja Ferrarin suurin teho on lähes vastaava 560 hv vs. 570 hv, mutta Audin tupla-ahdetun koneen vääntö pesee Ferrarin sekä maksimissa (700Nm vs. 540Nm), että vääntöalueessa. Audin moottoria voi pitää selkeästi teknisesti edistyksellisempänä, koska litrateho on huomattavasti suurempi ja hyötysuhde parempi.
Tuplaturbollisen ja vapaastihengittävän moottorin vertailu litratehoilla ei oo kyllä pätevä argumentti perustella tuplaturbon teknistä edistyksellisyyttä, etenkin kun tuo ero on aika pieni. 127 vs. 140. Jos audista riisuttais tuplaturbot niin paljonko litratehot ja väännöt putoaisi?. Jokatapauksessa vertailu olisi silloin reilu.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Farina »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Tuplaturbollisen ja vapaastihengittävän moottorin vertailu litratehoilla ei oo kyllä pätevä argumentti perustella tuplaturbon teknistä edistyksellisyyttä, etenkin kun tuo ero on aika pieni. 127 vs. 140. Jos audista riisuttais tuplaturbot niin paljonko litratehot ja väännöt putoaisi?. Jokatapauksessa vertailu olisi silloin reilu.
Niin. Jos teknisestä edistyksellisyydestä puhutaan, niin Ferrarin vapaasti hengittävä moottorihan on konseptina täysin vanhentunut. Ahdetut koneet, downsizing, ja hybriditekniikka ovat tätä päivää, ahtamaton V8 oli teknisesti kova juttu 1960-luvulla.

Mutta olet oikeassa. Vertailu ei ollut reilu. Halusin vain haastaa unknown näkemyksen autojen rakenteesta. Ja jos raha ei olisi esteenä, niin valitsisin itse näistä 458 Italian kaikissa tapauksissa.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ California T olisikin ollut moottorin spekseiltään sopivampi vertailukohde RS6:lle. 3.9L turbo 560 PS & 755Nm.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Kategoriaan "ei-tylsät auto(merki)t" täytyy lisätä myös nämä mallit, joissa takaluukku avautuu osittain alaspäin. Tämä ratkaisu mahdollisti menneellä ysärillä ajokortin juuri saaneelle monia romantillisia reissuja lähiympäristöön kera neitokaisen. Toki eihän toi alaspäin taittuva ovi, tai laskutaso, ihan kaikkea kestänyt, vaikka ei se koskaan irronnutkaan. Oikein käytettynä hieno tekninen innovaatio.

Kuva

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Niin noi taisi pystyä avaamaan sekä sivulle että alas. Toyota ei saa edes sivuavautumista sen mukaan, kumman puolen liikenteeseen auto on menossa.

Aika harvassa on olleet ne autot, joissa jo istuminen ja liikkeellelähtö olisi jotenkin poikkeuksellista ja erilaista. Eräs amerikkalainen on siinä aika vahvoilla, ihan koska kaikki mittasuhteet, ergonomia, kojelaudan ja pilarien sijainti, ikkunoiden sijainti ja korkeus, istuma korkeus ja asento, eli ylipäätään kaikki on ihan erilaista kuin mihin on tottunut.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tssuupp, Tsuuupphhhhh, me ollaan jo eellä :-D
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

sanctus kirjoitti:Kategoriaan "ei-tylsät auto(merki)t" täytyy lisätä myös nämä mallit, joissa takaluukku avautuu osittain alaspäin. Tämä ratkaisu mahdollisti menneellä ysärillä ajokortin juuri saaneelle monia romantillisia reissuja lähiympäristöön kera neitokaisen. Toki eihän toi alaspäin taittuva ovi, tai laskutaso, ihan kaikkea kestänyt, vaikka ei se koskaan irronnutkaan. Oikein käytettynä hieno tekninen innovaatio.
Jos haluat muistella menneitä ja pelkkä farmarimalli ja jämäkkä laskutaso siihen riittää, niin osta Marea Weekend :wink:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Farina kirjoitti:
unknown kirjoitti:Miten muuten ne suoritusarvot menee noissa?
Ollaan melkoisen kaukana tylsimmistä automerkeistä, mutta menkööt nyt vielä:
Audi RS6 (C7)
- 4,0l V8, biturbo, 560 hv, 700Nm (1750-5500 r/min), 3,9 s 0-100km/h, 250 km/h (rajoitettu), keskikulutus 9,8 l/100 km
Ferrari 458 Italia
- 4,5 l V8, vapaasti hengittävä, 570 hv, 540 Nm(6000 r/min), 3,4 s 0-100 km/, 325 km/h, keskikulutus 13,3 l/100 km

Yksi merkittävä asia erottaa näitä kahta. 100 000,00 Euroa. Sen verta autoilla on hintaeroa Audin eduksi. Kumpaankaan autoon ei perusinsinöörillä ole mitään mahdollisuuksia, joten sinänsä tämä keskustelu on puhtaasti akateemista.

Rahalla tahtoo olla myös vaikutusta niiden tylsien perusautojen hankinnassa. Moni näkee suurtakin lisäarvoa GTI-merkissä auton perässä ja sen tuomassa lisätehossa, "koristeissa" ja paremmissa istuimissa. Madallettu alusta ja matalaprofiiliset renkaat muokkaavat auton ajo-ominaisuudet sporttisempaan suuntaan. Jos vaihtoehtona olisi Golf 1,6 TDI tai Golf GTI Saksan läpiajoon, niin tuskin tuota valintaa kauhean pitkään joutuisi tekemään.
Täysin OT. mutta Sakemannien autoistaan ilmoittamat kulutuslukemat ovat täyttä scheissea....se mitä ne todellisuudessa kuluttaa:
http://www.spritmonitor.de/de/ueberisch ... owerunit=2
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Onneksi ajan rehellisten italialaisten tekemällä autolla, joka kulkee maantiellä 4,3 l/100 km bensankulutuksella. Ainakin melkein… vaivaiset pari litraa tuohon päälle, niin sit alkaa olla kohdillaan. Sama pätee myös kaupunki/pätkäajoon ja keskikulutukseen. Prosentteina vain +50/+30/+40 = menee hienosti toleransseihin!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Täällä päästään italialaisella aika lailla ilmoitettuun, ellei peräti alle.... :roll:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Aika lähelle olen päässyt ilmoitettua tankin tilavuutta tankatessani, mutta en aina.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:^
Täällä päästään italialaisella aika lailla ilmoitettuun, ellei peräti alle.... :roll:
Pointtini olikin, että tällä vuosikymmenellä normikulutukset ovat irtaantuneet todellisuudesta pahemman kerran. HS kirjoitti tästä jo vuosi tai 2 sitten - silloin uusimpien autojen koeajojen keskikulutukset olivat keskimäärin 30 % (yhdistettyä)normikulutusta suurempia ja parhaat takoi tauluun +45 %.

Eipä näitä normikulutuksia enää voi lainkaan käyttää mihinkään vertailuihin tai käyttökulujen ennustamiseen, joten ainoa arvo on verottajan kusettamisessa (pieni normikulutus = kevyempi verotus).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos mittaustapa tiedetään etukäteen (ja pakko tietää, että lukemat olisi vertailukelpoisia) niin olisi vaan tyhmää olla optimoimatta autoa testiä ajatellen.
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

insinörtti kirjoitti:Eipä näitä normikulutuksia enää voi lainkaan käyttää mihinkään vertailuihin tai käyttökulujen ennustamiseen, joten ainoa arvo on verottajan kusettamisessa (pieni normikulutus = kevyempi verotus).
Ja jos ajatellaan että autoilun verokertymä pidettäisiin vakiona, pääsevät ne rehellisempiä kulutuslukemia edustavilla malleilla ajavat maksumieheksi. Nimimerkillä "220 g ja 8 litraa / 100 km".
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

mattijus kirjoitti:Jos mittaustapa tiedetään etukäteen (ja pakko tietää, että lukemat olisi vertailukelpoisia) niin olisi vaan tyhmää olla optimoimatta autoa testiä ajatellen.
Ot, mutta: Ei tosin ole itse tullut tarkistettua, kannattaa katosoa, mitä Yhdysvalloissa on ilmoitettu kulutukseksi. (jos löytyy sama auto&kone)Kun sielä eivät kuulemma niin uskalla kusetta, viranomaiset tekevät kai tarkatuksia, että ilmoitetut kulutuslukemat ovat paikkaansapitäviä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ainakin pari oikeustaistelua ollut mm. Tojotaa vastaan siellä, kun autot kuluttaneet käytännössä enemmän mitä tehdas kertonut... :D Tuo voinee olla se isompi syy?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mä olen härskisti hyvilläni siitä, jos autoni valmistaja on onnistunut kusettaan kulutus- ja päästötestissä mahdollisimman hyvin. Pienempi virallinen kulutus tarkoittaa pienempiä virallisia päästöjä, mikä tarkoittaa pienempiä veroja. Reaalikulutukset kysellään sitten kokemuksena rehellisemmiltä ihmisiltä :D.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

löytyi tällainen propagandajulkaisu:
http://www.leaseplan.fi/fi-FI/uutiset/u ... ittaamisen

Autolle ilmoitetut ja Suomessa verotuksenkin perusteena käytettävät päästö- ja kulutustiedot eivät siis perustu autovalmistajan itse tekemiin testeihin.
VMP

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Putinin propagandaosasto voisi ottaa oppia autontuojista, miten musta käännetään valkoiseksi ja kaikki todistusainesto sopivasti unohdetaan.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

OT jatkuu, voisi toki laittaa oman topicin...

Lähde on toki tämä: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_econo ... utomobiles

Europe
Irish fuel economy label.
Main article: NEDC

In the European Union, passenger vehicles are commonly tested using two drive cycles, and corresponding fuel economies are reported as 'urban' and 'extra-urban', in litres per 100 km and (in the UK) in miles per imperial gallon.

The urban economy is measured using the test cycle known as ECE-15, first introduced in 1970 by EC Directive 70/220/EWG and finalized by EEC Directive 90/C81/01 in 1999. It simulates a 4,052 m (2.518 mile) urban trip at an average speed of 18.7 km/h (11.6 mph) and at a maximum speed of 50 km/h (31 mph).

The extra-urban driving cycle or EUDC lasts 400 seconds (6 minutes 40 seconds) at an average speed 62.6 km/h (39 mph) and a top speed of 120 km/h (74.6 mph).[24]

EU fuel consumption numbers are often considerably lower than corresponding US EPA test results for the same vehicle. For example, the 2011 Honda CR-Z with a six-speed manual transmission is rated 6.1/4.4 L/100 km in Europe[25] and 7.6/6.4 L/100 km (31/37 mpg ) in the United States.[26]

In the European Union advertising has to show Carbon dioxide (CO2)-emission and fuel consumption data in a clear way as described in the UK Statutory Instrument 2004 No 1661.[27] Since September 2005 a colour-coded "Green Rating" sticker has been available in the UK, which rates fuel economy by CO2 emissions: A: <= 100 g/km, B: 100–120, C: 121–150, D: 151–165, E: 166–185, F: 186–225, and G: 226+. Depending on the type of fuel used, for gasoline A corresponds to about 4.1 L/100 km (69 mpg-imp; 57 mpg-US) and G about 9.5 L/100 km (30 mpg-imp; 25 mpg-US).[28] Ireland has a very similar label, but the ranges are slightly different, with A: <= 120 g/km, B: 121–140, C: 141–155, D: 156–170, E: 171–190, F: 191–225, and G: 226+.[29]

In the UK the ASA (Advertising standards agency) have claimed that fuel consumption figures are misleading. Often the case with European vehicles as the MPG (miles per gallon) figures that can be advertised are often not the same as 'real world' driving.

The ASA have said that Car manufacturers can use ‘cheats’ to prepare their vehicles for their compulsory fuel efficiency and emissions tests in a way set out to make themselves look as ‘clean’ as possible. This practice is common in petrol and diesel vehicle tests, but hybrid and electric vehicles are not immune as manufacturers apply these techniques to fuel efficiency.

The major loopholes in the current EU tests allow car manufacturers a number of ‘cheats’ to improve results. Car manufacturers can:

Disconnect the alternator, thus no energy is used to recharge the battery;
Use special lubricants that are not used in production cars, in order to reduce friction;
Turn off all electrical gadgets i.e. Air Con/Radio;
Adjust brakes or even disconnect them to reduce friction;
Tape up cracks between body panels and windows to reduce air resistance;
Remove Wing mirrors.[30]


According to the results of a 2014 study by the International Council on Clean Transportation (ICCT), the gap between official and real-world fuel-economy figures in Europe has risen to about 38% in 2013 from 10% in 2001. The analysis found that for private cars, the difference between on-road and official CO
2 values rose from around 8% in 2001 to 31% in 2013, and 45% for company cars in 2013. The report is based on data from more than half a million private and company vehicles across Europe. The analysis was prepared by the ICCT together with the Netherlands Organisation for Applied Scientific Research (TNO), and the German Institut für Energie- und Umweltforschung Heidelberg (IFEU).[31]
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Italot ei ole tylsiä, varsin värikästä.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiat_Multipla

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja HR »

Polforea kirjoitti:Mä olen härskisti hyvilläni siitä, jos autoni valmistaja on onnistunut kusettaan kulutus- ja päästötestissä mahdollisimman hyvin. Pienempi virallinen kulutus tarkoittaa pienempiä virallisia päästöjä, mikä tarkoittaa pienempiä veroja. Reaalikulutukset kysellään sitten kokemuksena rehellisemmiltä ihmisiltä :D.
Näinhän se menee pelkästä CO2 luvusta on auton omistajalle etua vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä todellisten päästöjen kanssa tai vaikka polttoaineen kulutus ei siitä pienenisikkään.

Niin ja sitten se MUTTA. Pienentyneet ilmoitetut päästöt tarkoittavat myös sitä että päästönormeja ja verotusta tulee tiukentaa. Jos n% autokannasta on energialuokassa A on siitä selvä seuraus että energialuokan päästörajoja tulee tiukentaa että a) energialuokitukset ohjaisivat autotekniikan kehitystä oikein ja b) verokertymät eivät pääsisi pienentymään. Tätähän se on kun tavoitteet saavutetaan niitä pitää viedä kauemmaksi. Autojen valmistajat tietenkin vastaavat tähän keksimällä uusia tapoja mitata ja saada entistä epärealistisimpia tuloksia.

Jossakin vaiheessa tulee joku ja viheltää pelin poikki ennen kuin hommalta menee uskottavuus kokonaan. Lopputulos on se että päästöt mitataan niin että ne vastaavat todellisuutta mutta samaan aikaan meillä on supertiukat päästönormit ja supertiukka ajoneuvoverotus.

No tämä on vähän offtopic..
Jo on aikoihin eletty kun tälläistäkin asiaa tulee kirjoitettua alfabbs foorumilla, ei ihme että autoista on tullut tylsiä :-D
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Niinpä, tämä kirjoitus oli naulan kantaan, se on varmaa että valtio haluaa saman tulon liikenteestä kuin ennen ja mieluummin kasvava niin se vaan on. Kun autotehtaiden testit alkaa olla realistisia tai sinne päin... niin tulot sen kuin lisääntyy valtiolle, ei paha.... 8).

Se miten vanhempien autojen kanssa asian hoitavat se jää nähtäväksi. Nopea ja halpa tapa on nostaa Ajoneuvoveroa.

Tämä on aika mielenkiintoinen saitti:
http://ec.europa.eu/clima/policies/tran ... ion_en.htm

Yritin löytää maininta siitä että muuttavat nykykäytäntöä (autotehtaiden testit) juuri sen takia että ilmoitettu/toteutunut kulutus ei pidä enään paikkansa, ero on vain lisääntynyt vuosien mittaan. Muistan lukeneeni muutoksesta mutta en enään muista missä...

Taitaa olla niin että pitää kuluttaa niin maan perkeleesti niin valtio pysyy tyytyväisenä, yritän omalta osaltani täyttää tämän toiveen... :mrgreen:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuo on toki aivan totta. Isommassa mittakaavassa lukemat pitää saada tontille, mutta sitä odotellessa nautin härskisti onnistuneesta kusetuksesta.

Minusta pitäisi aloittaa sillä, että auton manipulointi pitäisi jättää pois ja auton pitäisi olla sellainen, joka oikeasti tungetaan kauppaan myyntiin ja mallin ollessa myynnissä pitäisi kaupasta hakea autoja testattavaksi vertailun vuoksi ja fuskun vähentämiseksi. Itse testiä voisi muuttaa pidemmäksi ja monipuolisemmaksi, jotta auton optimointi testiin muuttuu haasteellisemmaksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Voi voi. Taas kapenee suomalaisten valinnanvara merkittävästi, kun Toyotalla on pähkäilty niin, ettei kaikkien autojen tarvikaan olla tylsiä ja harmaita.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusi-pr ... n=va_kirje
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

miska_alfa
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Kesä 2013, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 24v - 98 EX
Citroën Xantia 1.8 16v-99
159 2.2 Jts

Re: Tylsimmät automerkit.

Viesti Kirjoittaja miska_alfa »

1. Mercedes-Benz Saa jo voimaan pahoin tällä alueella olevan ylitarjonnan vuoksi

2. Volkswagen ^ lue ylempi

3. Toyota " Se on telkkarissa se on hyvä!

Vastaa Viestiin