Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutoksist

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutoksist

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...a, otsikkokenttä näköjään loppui kesken :D.

Tuolta: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868 löytyy paitsi Trafin lausuntopyyntö, myös tämänhetkinen luonnos uudesta määräyksestä, joka näyttää monelta kohtaa positiiviselta(!) autoharrastajan kannalta. Tähän asti nettikeskusteluissa kertyneistä huomioista yhteenvetoa tämänhetkisestä luonnoksesta:
-Koskee kokonaisuudessaan myös kuorma- sekä linja-autoja ja perävaunuja
-Mallisarjan lisäksi vertailuautoja/-moottoreita pohtiessa otetaan huomioon myös sukupolvi
-Ehdoton 7kg/kW raja teho-/painosuhteelle väljistyy - jos auton alkuperäinen teho-/painosuhde on alle 10kg/kW, saa se laskea 30%, kuitenkin korkeintaan (vähintään?) 5kg/kW asti.
-Moottorin kokoraja poistuu(!), tilalle tulee vääntöraja (vertailumoottori +20%)
-Moottorin painoraja poistuu.
-Euro 3:sta vanhempien autojen pussitestivaatimus moottoria muuttaessa/vaihtaessa poistuu.
-Moottorin vaihdossa muutettujen ja/tai rakennettujen kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys (ennen tämä oli kait vain "tarvittaessa", jatkossa siis aina).
-Rengaspainevahdin muuttaminen poiskytkentä sallitaan.
-Varkauseston muuttaminen toimivaksi muulla kuin auton alkuperäisellä avaimella sallitaan.
-Auton päästöluokan tiukennus asentamalla jälkiasenteinen, tyyppihyväksytty puhdistusjärjestelmä sallitaan.
-Etanolisointi sallitaan tietyillä ehdoilla Euro3 -luokkaan asti.
-Renkaan ulkohalkaisijan suurennusrajalle (51mm) tulee rinnalle vaihtoehdot 10% sekä maastoajoneuvoille 77mm.
-Kesärenkaiden liian alhaisen nopeusluokan varoitustarran vaatimus poistuu :D
-Akselistomuutoksista, joista aiemmin on pitänyt tehdä selvitys "tarvittaessa", pitää jatkossa tehdä selvitys aina.
-Ohjauslaitteiden muutoksissa omavalmisteisista kiinnikkeistä sekä hitsauslisäaineista ja -työstä sama selvityksen muutos tarvittaessa -> aina.
-Jarrujen omavalmisteisten soviteosien lujuudesta myös selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Korimuutosten lujuudesta selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Tuulilasin valonläpäisykyvyn minimi laskee 75 -> 70% (kalvottaminen jne edelleen kielletty)
-Lisävalaisinten vaatimustenmukaisuuden päivämäärä muuttuu asennusajankohdasta ajoneuvon käyttöönottoajankohtaan.
-Jo aloitetut muutokset saa suorittaa vanhan määräyksen mukaisina päätökseen vuoden 2017 loppuun mennessä.

Tietyt seikat "kovenevat", mutta moni pykälä myös helpottaa harrastamista keventäessään hivenen byrokratiaa, tarkentaessaan määräystä ja etenkin vähentäessään kalliiden ja epävarmojen poikkeuslupien ja päästötestien tarvetta.

156 GTA Turbo, anyone? :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti: 156 GTA Turbo
156 GTA 3.8 Turbo SW 4x4 :twisted:

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

ja mä taidan tietää kuka sen gta:n tekee....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kyllä tuo kommentti kuulosti siltä että suunnitelma on jo valmiina :D.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:Joo, kyllä tuo kommentti kuulosti siltä että suunnitelma on jo valmiina :D.
teknisestihän tuo olis oikeasti tehtävissä, vähän liian räikeä ylilyönti vaan nykylainsäädännölle :mrgreen:

Crosswagoniin iskettynä tollanen tekniikka oli mielessä jo vuosia sitten, sanokaa vaan vapaasti pervoks :lol: olis ilo möyriä mettässä

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa, minä ajattelin ennemmin sitä Crosswagonin voimalinjaa GTA:han :-D

Tarkoittaisikos nuo muutokset toteutuessaan sitä että ensimmäisiin vähäpäästöisiin olisi aikaisempaa helpompaa sovittaa ahdinta? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta täällä Suomaassa...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juuri tuon käytännön skenaarion pitäisi olla yksi reilusti helpottavista esimerkeistä. "Vähäpäästöisen" (pre-euro3) auton moottorin muuttamisen kustannukset on ihan esimerkkinä siellä muistiossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuon 75 3.0:n tehopainosuhdekin taitaa olla just ja just alle 10 kg/kW. Eli periaatteessa voisi jatkossa olla luvallista näprätä yhtä sun toista?

Hmmmmm.....
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Näiden kannakkeiden ja kiinnikkeiden hitsausten lujuuksien jne todentaminen, miten käytännössä? Mietin vain tapauksia kun 60luvun koppaan tungetaan vaikka 2000 luvun tekniikkaa -> monia kiinnikkeitä ja kannattimia pitää valmistaa itse... Vai meneekö se nyt siihen että mitään ei saa tehdä itse :crazyeyes:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuskin yksinkertaisessa levypalassa on suurikaan ongelma, pääasia että muutokset on ylipäätään mahdollisia. Varmaan löytyy inssikavereita jotka voi heittää jotain kyseisen materiaalin murtolujuuksista tai vaikka piirtää 3d mallin muutamassa minuutissa johon saadaan lujuuslaskennat likimain "napin painalluksella"

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Mokomakin kirjoitti:Näiden kannakkeiden ja kiinnikkeiden hitsausten lujuuksien jne todentaminen, miten käytännössä?
Eiks noista pidä tehdä vaan selvitys valmistustavasta ja materiaalista, siis että miten kappale on tehty? Ei mitään laskelmia?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Alfa 166 quattroporten tekniikalla ja voimalinjalla.... Empäs taidakkaa myydä omaani :wink:
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mielenkiintoista on myös suunnitelmat autoharrastajat ry etujärjestön perustamisesta.. Olikohan sieltä suunnalta jo joku antamassa lausuntoa, en ihan tunne tuota kuviota.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja willez »

Hmm,pitäsköhän alkaa suunnitella GTA Biturbo projektia :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja jknracing »

matti_vuorio kirjoitti:Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.
No entäs JZ2??? :drinking:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

ase
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Heinä 2006, 13:03

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja ase »

jknracing kirjoitti:
matti_vuorio kirjoitti:Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.
No entäs JZ2??? :drinking:
No ei kai sentään :bad-words:


Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

autoharrastajat.fi kirjoitti:2.) Alle Euro 3 päästötason autojen moottorimuutosten yhteydessä edellyttävät päästötestit voidaan tehdä jatkossa katsastuskonttorilla. Tämä on tuntuva parannus ja mahdollistaa aikaisempaa uudempien autojen virittelyn.
Kuva
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Vielä kun tietäisi millä päästönormilla auto on rekisteröity
VMP

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta 8)

Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuolla ruoditaan auki kaikki kohdat ja niitten muutokset:

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... isesta.pdf

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja palkus »

Smerkele ku jts on euro3 :bad-words: olis köykäkeulanen juur sopiva eatonilla terästettynä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja mutt »

Shakal kirjoitti:Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta 8)

Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
Juu saa, mutta taitavat kaikki olla vähintään euro-3:ia, joten kallista testiä pukkaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Shakal »

mutt kirjoitti:
Shakal kirjoitti:Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta 8)

Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
Juu saa, mutta taitavat kaikki olla vähintään euro-3:ia, joten kallista testiä pukkaa.
Ah muistin niitä saaneen hetken myös euro2 :oops:
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja mutt »

En minäkään mistään mitään tiedä, mutta arvailen, kun oma -01 Lybra on jo euro-3 (pahus), ja Thesikset tuli myöhemmin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös ainakin 156:n TS:sä ollut myös Euro2 täällä saatavilla? 103kW malli 2.0TS 99 oli ainakin CF2, eikös tuo ole sama kuin Euro2?
Siinähän oli vain yksi katti, kun CF3:ssa on pakosarjassa 2 ja putkessa vielä tais olla yks lisäks.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No niin, heti pomppas mätien 90-lukuisten 156:sten arvo :shock:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Laulun säveltä mukaillen: "kuinka saisin turbon tessun moottoriiin..." :mrgreen: 164 QV turbolla, hmmmm... :roll: V*tut... Se pitäisi ensin saada edes ehjäksi. :evil:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

sämpy kirjoitti:No niin, heti pomppas mätien 90-lukuisten 156:sten arvo :shock:
8)
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Vito »

Trafi
g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan
katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä
tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan
vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna
yli 10 %; ja
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.
2.2 Moottorin muuttaminen
Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla
polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokkaakseli,
muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja
pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin
nettotehon suhdetta aliteta.
Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin
tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.
Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai
kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin
tehoa 10 %. Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan.
Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa

Jos nyt tulkitsin tämän oikein,niin teho/painosuhteen rajoissa kaikenlainen virittäminen on sallittua ja käytännössä dynolappu vaaditaan aina,paitsi pelkästään kaasarien muuttamisesta ruiskuks ja iskutilavuuden kasvattamisesta alle 10%

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja sämpy »

b
)
ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita
tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho
saman normin mukaan mitattuna

Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muu
t-
taminen

EIkös tuo tarkoita, että ahtamallakaan teho ei saa nousta yli 20%, tai ei edes sitä jos 7kg/kW alittuu. Paitsi jos jo ennen muutoksia on alle 10kg/kW niin sitten raja on alempi.

Ja nämä siis tehokkaimpaan kyseisellä alustalla ja jarruilla varustettuun malliin verraten.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja Vito »

Pah,niinhän se taitaa olla :evil:
Eli ei mitään helpotuksia,toisaalta tuon 2.2 kohdan mukaan alkuperäistä vaparikonetta max 10% tilavuuslisällä sais virittää kaikin mahdollisin keinoin teho/painorajojen sisällä ja dynolapulla. Ei kai se ollut kiellettyä ennenkään,nyt on vaan eritelty tarkemmin.
Näissä tapauksissa uudet pykälät on ihan yhtä tyhjän kanssa eikä helpota mitään.
Taispa vanha rottelo A-papereilla nousta arvoon arvaamattomaan :mrgreen:

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Joku ollut melko ripeesti konttorilla...

Kuva
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok

Viesti Kirjoittaja mutt »

Harmittavasti tuo oma Lybra on euro 3:n. Remmi toisi juuri sopivasti terävyyttä, mutta toisaalta, pitäisi ratkaista minne sen saisi mahtumaan...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin