Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutoksist
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 11200
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutoksist
...a, otsikkokenttä näköjään loppui kesken .
Tuolta: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868 löytyy paitsi Trafin lausuntopyyntö, myös tämänhetkinen luonnos uudesta määräyksestä, joka näyttää monelta kohtaa positiiviselta(!) autoharrastajan kannalta. Tähän asti nettikeskusteluissa kertyneistä huomioista yhteenvetoa tämänhetkisestä luonnoksesta:
-Koskee kokonaisuudessaan myös kuorma- sekä linja-autoja ja perävaunuja
-Mallisarjan lisäksi vertailuautoja/-moottoreita pohtiessa otetaan huomioon myös sukupolvi
-Ehdoton 7kg/kW raja teho-/painosuhteelle väljistyy - jos auton alkuperäinen teho-/painosuhde on alle 10kg/kW, saa se laskea 30%, kuitenkin korkeintaan (vähintään?) 5kg/kW asti.
-Moottorin kokoraja poistuu(!), tilalle tulee vääntöraja (vertailumoottori +20%)
-Moottorin painoraja poistuu.
-Euro 3:sta vanhempien autojen pussitestivaatimus moottoria muuttaessa/vaihtaessa poistuu.
-Moottorin vaihdossa muutettujen ja/tai rakennettujen kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys (ennen tämä oli kait vain "tarvittaessa", jatkossa siis aina).
-Rengaspainevahdin muuttaminen poiskytkentä sallitaan.
-Varkauseston muuttaminen toimivaksi muulla kuin auton alkuperäisellä avaimella sallitaan.
-Auton päästöluokan tiukennus asentamalla jälkiasenteinen, tyyppihyväksytty puhdistusjärjestelmä sallitaan.
-Etanolisointi sallitaan tietyillä ehdoilla Euro3 -luokkaan asti.
-Renkaan ulkohalkaisijan suurennusrajalle (51mm) tulee rinnalle vaihtoehdot 10% sekä maastoajoneuvoille 77mm.
-Kesärenkaiden liian alhaisen nopeusluokan varoitustarran vaatimus poistuu
-Akselistomuutoksista, joista aiemmin on pitänyt tehdä selvitys "tarvittaessa", pitää jatkossa tehdä selvitys aina.
-Ohjauslaitteiden muutoksissa omavalmisteisista kiinnikkeistä sekä hitsauslisäaineista ja -työstä sama selvityksen muutos tarvittaessa -> aina.
-Jarrujen omavalmisteisten soviteosien lujuudesta myös selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Korimuutosten lujuudesta selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Tuulilasin valonläpäisykyvyn minimi laskee 75 -> 70% (kalvottaminen jne edelleen kielletty)
-Lisävalaisinten vaatimustenmukaisuuden päivämäärä muuttuu asennusajankohdasta ajoneuvon käyttöönottoajankohtaan.
-Jo aloitetut muutokset saa suorittaa vanhan määräyksen mukaisina päätökseen vuoden 2017 loppuun mennessä.
Tietyt seikat "kovenevat", mutta moni pykälä myös helpottaa harrastamista keventäessään hivenen byrokratiaa, tarkentaessaan määräystä ja etenkin vähentäessään kalliiden ja epävarmojen poikkeuslupien ja päästötestien tarvetta.
156 GTA Turbo, anyone?
Tuolta: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868 löytyy paitsi Trafin lausuntopyyntö, myös tämänhetkinen luonnos uudesta määräyksestä, joka näyttää monelta kohtaa positiiviselta(!) autoharrastajan kannalta. Tähän asti nettikeskusteluissa kertyneistä huomioista yhteenvetoa tämänhetkisestä luonnoksesta:
-Koskee kokonaisuudessaan myös kuorma- sekä linja-autoja ja perävaunuja
-Mallisarjan lisäksi vertailuautoja/-moottoreita pohtiessa otetaan huomioon myös sukupolvi
-Ehdoton 7kg/kW raja teho-/painosuhteelle väljistyy - jos auton alkuperäinen teho-/painosuhde on alle 10kg/kW, saa se laskea 30%, kuitenkin korkeintaan (vähintään?) 5kg/kW asti.
-Moottorin kokoraja poistuu(!), tilalle tulee vääntöraja (vertailumoottori +20%)
-Moottorin painoraja poistuu.
-Euro 3:sta vanhempien autojen pussitestivaatimus moottoria muuttaessa/vaihtaessa poistuu.
-Moottorin vaihdossa muutettujen ja/tai rakennettujen kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys (ennen tämä oli kait vain "tarvittaessa", jatkossa siis aina).
-Rengaspainevahdin muuttaminen poiskytkentä sallitaan.
-Varkauseston muuttaminen toimivaksi muulla kuin auton alkuperäisellä avaimella sallitaan.
-Auton päästöluokan tiukennus asentamalla jälkiasenteinen, tyyppihyväksytty puhdistusjärjestelmä sallitaan.
-Etanolisointi sallitaan tietyillä ehdoilla Euro3 -luokkaan asti.
-Renkaan ulkohalkaisijan suurennusrajalle (51mm) tulee rinnalle vaihtoehdot 10% sekä maastoajoneuvoille 77mm.
-Kesärenkaiden liian alhaisen nopeusluokan varoitustarran vaatimus poistuu
-Akselistomuutoksista, joista aiemmin on pitänyt tehdä selvitys "tarvittaessa", pitää jatkossa tehdä selvitys aina.
-Ohjauslaitteiden muutoksissa omavalmisteisista kiinnikkeistä sekä hitsauslisäaineista ja -työstä sama selvityksen muutos tarvittaessa -> aina.
-Jarrujen omavalmisteisten soviteosien lujuudesta myös selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Korimuutosten lujuudesta selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Tuulilasin valonläpäisykyvyn minimi laskee 75 -> 70% (kalvottaminen jne edelleen kielletty)
-Lisävalaisinten vaatimustenmukaisuuden päivämäärä muuttuu asennusajankohdasta ajoneuvon käyttöönottoajankohtaan.
-Jo aloitetut muutokset saa suorittaa vanhan määräyksen mukaisina päätökseen vuoden 2017 loppuun mennessä.
Tietyt seikat "kovenevat", mutta moni pykälä myös helpottaa harrastamista keventäessään hivenen byrokratiaa, tarkentaessaan määräystä ja etenkin vähentäessään kalliiden ja epävarmojen poikkeuslupien ja päästötestien tarvetta.
156 GTA Turbo, anyone?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
156 GTA 3.8 Turbo SW 4x4Polforea kirjoitti: 156 GTA Turbo
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
ja mä taidan tietää kuka sen gta:n tekee....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Polforea
- Viestit: 11200
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Joo, kyllä tuo kommentti kuulosti siltä että suunnitelma on jo valmiina .
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
teknisestihän tuo olis oikeasti tehtävissä, vähän liian räikeä ylilyönti vaan nykylainsäädännöllePolforea kirjoitti:Joo, kyllä tuo kommentti kuulosti siltä että suunnitelma on jo valmiina .
Crosswagoniin iskettynä tollanen tekniikka oli mielessä jo vuosia sitten, sanokaa vaan vapaasti pervoks olis ilo möyriä mettässä
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11230
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Jaa, minä ajattelin ennemmin sitä Crosswagonin voimalinjaa GTA:han
Tarkoittaisikos nuo muutokset toteutuessaan sitä että ensimmäisiin vähäpäästöisiin olisi aikaisempaa helpompaa sovittaa ahdinta? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta täällä Suomaassa...
Tarkoittaisikos nuo muutokset toteutuessaan sitä että ensimmäisiin vähäpäästöisiin olisi aikaisempaa helpompaa sovittaa ahdinta? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta täällä Suomaassa...
- Epäkelpokeräilijä -
- Polforea
- Viestit: 11200
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Juuri tuon käytännön skenaarion pitäisi olla yksi reilusti helpottavista esimerkeistä. "Vähäpäästöisen" (pre-euro3) auton moottorin muuttamisen kustannukset on ihan esimerkkinä siellä muistiossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11230
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Tuon 75 3.0:n tehopainosuhdekin taitaa olla just ja just alle 10 kg/kW. Eli periaatteessa voisi jatkossa olla luvallista näprätä yhtä sun toista?
Hmmmmm.....
Hmmmmm.....
- Epäkelpokeräilijä -
- Mokomakin
- Viestit: 718
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Näiden kannakkeiden ja kiinnikkeiden hitsausten lujuuksien jne todentaminen, miten käytännössä? Mietin vain tapauksia kun 60luvun koppaan tungetaan vaikka 2000 luvun tekniikkaa -> monia kiinnikkeitä ja kannattimia pitää valmistaa itse... Vai meneekö se nyt siihen että mitään ei saa tehdä itse
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Tuskin yksinkertaisessa levypalassa on suurikaan ongelma, pääasia että muutokset on ylipäätään mahdollisia. Varmaan löytyy inssikavereita jotka voi heittää jotain kyseisen materiaalin murtolujuuksista tai vaikka piirtää 3d mallin muutamassa minuutissa johon saadaan lujuuslaskennat likimain "napin painalluksella"
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Eiks noista pidä tehdä vaan selvitys valmistustavasta ja materiaalista, siis että miten kappale on tehty? Ei mitään laskelmia?Mokomakin kirjoitti:Näiden kannakkeiden ja kiinnikkeiden hitsausten lujuuksien jne todentaminen, miten käytännössä?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Alfa 166 quattroporten tekniikalla ja voimalinjalla.... Empäs taidakkaa myydä omaani
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- matti_vuorio
- Viestit: 1520
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Mielenkiintoista on myös suunnitelmat autoharrastajat ry etujärjestön perustamisesta.. Olikohan sieltä suunnalta jo joku antamassa lausuntoa, en ihan tunne tuota kuviota.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Hmm,pitäsköhän alkaa suunnitella GTA Biturbo projektia
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
No entäs JZ2???matti_vuorio kirjoitti:Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
No ei kai sentäänjknracing kirjoitti:No entäs JZ2???matti_vuorio kirjoitti:Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11230
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
autoharrastajat.fi kirjoitti:2.) Alle Euro 3 päästötason autojen moottorimuutosten yhteydessä edellyttävät päästötestit voidaan tehdä jatkossa katsastuskonttorilla. Tämä on tuntuva parannus ja mahdollistaa aikaisempaa uudempien autojen virittelyn.
- Epäkelpokeräilijä -
- mattijus
- Viestit: 5259
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Vielä kun tietäisi millä päästönormilla auto on rekisteröity
VMP
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta
Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Tuolla ruoditaan auki kaikki kohdat ja niitten muutokset:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... isesta.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... isesta.pdf
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- palkus
- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Smerkele ku jts on euro3 olis köykäkeulanen juur sopiva eatonilla terästettynä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- mutt
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Juu saa, mutta taitavat kaikki olla vähintään euro-3:ia, joten kallista testiä pukkaa.Shakal kirjoitti:Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta
Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Ah muistin niitä saaneen hetken myös euro2mutt kirjoitti:Juu saa, mutta taitavat kaikki olla vähintään euro-3:ia, joten kallista testiä pukkaa.Shakal kirjoitti:Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta
Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
- mutt
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
En minäkään mistään mitään tiedä, mutta arvailen, kun oma -01 Lybra on jo euro-3 (pahus), ja Thesikset tuli myöhemmin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 15033
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Eikös ainakin 156:n TS:sä ollut myös Euro2 täällä saatavilla? 103kW malli 2.0TS 99 oli ainakin CF2, eikös tuo ole sama kuin Euro2?
Siinähän oli vain yksi katti, kun CF3:ssa on pakosarjassa 2 ja putkessa vielä tais olla yks lisäks.
Siinähän oli vain yksi katti, kun CF3:ssa on pakosarjassa 2 ja putkessa vielä tais olla yks lisäks.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
No niin, heti pomppas mätien 90-lukuisten 156:sten arvo
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Alfissimo
- Viestit: 8680
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Laulun säveltä mukaillen: "kuinka saisin turbon tessun moottoriiin..." 164 QV turbolla, hmmmm... V*tut... Se pitäisi ensin saada edes ehjäksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- GreenThing
- Viestit: 832
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
sämpy kirjoitti:No niin, heti pomppas mätien 90-lukuisten 156:sten arvo
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Trafi
g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan
katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä
tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan
vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna
yli 10 %; ja
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.
2.2 Moottorin muuttaminen
Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla
polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokkaakseli,
muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja
pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin
nettotehon suhdetta aliteta.
Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin
tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai
kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin
tehoa 10 %. Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan.
Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa
Jos nyt tulkitsin tämän oikein,niin teho/painosuhteen rajoissa kaikenlainen virittäminen on sallittua ja käytännössä dynolappu vaaditaan aina,paitsi pelkästään kaasarien muuttamisesta ruiskuks ja iskutilavuuden kasvattamisesta alle 10%
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
b
)
ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita
tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho
saman normin mukaan mitattuna
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muu
t-
taminen
EIkös tuo tarkoita, että ahtamallakaan teho ei saa nousta yli 20%, tai ei edes sitä jos 7kg/kW alittuu. Paitsi jos jo ennen muutoksia on alle 10kg/kW niin sitten raja on alempi.
Ja nämä siis tehokkaimpaan kyseisellä alustalla ja jarruilla varustettuun malliin verraten.
)
ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita
tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho
saman normin mukaan mitattuna
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muu
t-
taminen
EIkös tuo tarkoita, että ahtamallakaan teho ei saa nousta yli 20%, tai ei edes sitä jos 7kg/kW alittuu. Paitsi jos jo ennen muutoksia on alle 10kg/kW niin sitten raja on alempi.
Ja nämä siis tehokkaimpaan kyseisellä alustalla ja jarruilla varustettuun malliin verraten.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Pah,niinhän se taitaa olla
Eli ei mitään helpotuksia,toisaalta tuon 2.2 kohdan mukaan alkuperäistä vaparikonetta max 10% tilavuuslisällä sais virittää kaikin mahdollisin keinoin teho/painorajojen sisällä ja dynolapulla. Ei kai se ollut kiellettyä ennenkään,nyt on vaan eritelty tarkemmin.
Näissä tapauksissa uudet pykälät on ihan yhtä tyhjän kanssa eikä helpota mitään.
Taispa vanha rottelo A-papereilla nousta arvoon arvaamattomaan
Eli ei mitään helpotuksia,toisaalta tuon 2.2 kohdan mukaan alkuperäistä vaparikonetta max 10% tilavuuslisällä sais virittää kaikin mahdollisin keinoin teho/painorajojen sisällä ja dynolapulla. Ei kai se ollut kiellettyä ennenkään,nyt on vaan eritelty tarkemmin.
Näissä tapauksissa uudet pykälät on ihan yhtä tyhjän kanssa eikä helpota mitään.
Taispa vanha rottelo A-papereilla nousta arvoon arvaamattomaan
- jknracing
- Viestit: 3075
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Joku ollut melko ripeesti konttorilla...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- mutt
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Harmittavasti tuo oma Lybra on euro 3:n. Remmi toisi juuri sopivasti terävyyttä, mutta toisaalta, pitäisi ratkaista minne sen saisi mahtumaan...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta