Renkaiden pulttien kireys.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

En haulla löytänyt asiasta keskustelua, niin päätin semmoisen tehdä.

Olen tässä ihmetellyt, kun nyt renkaanvaihtosesongin aikana useamassakin ketjussa kerrottu ongelmista renkaiden pulttien/muttereiden irroituksessa. Jotkut eivät ole saaneet pultteja auki 300-400Nm pyssyillä(huonot pyssytkin kyllä kai) ja joltain hajonnut avain.

Eli miten kireälle porukka laittaa pyörämutterit/pultit?

Itse käytän nykyään momenttiavainta, kun tuntui, että meinasin tuntumalla jättää jopa liian löysälle.
Momenttina noin 120Nm, aluvanteet. Avaaminen tapahtuu 240Nm pyssyllä, millä ovat lähteneet ihan nätisti irti. Yllätyin positiivisesti, kun lähti viimeksi rengasliikkekin kiinni laittamat renkaat irti. Tuntunut, että korjaamot tuppaavat laittamaan yleensä turhan kireälle.

Isäni oli jostain saanut päähänsä, että pyörät pitäisi pistää kiinni, niin kovaa, kuin vain auton omalla avaimella saa. Hänen kanssaan kun vajaa 10v sitten vielä vaihtelin renkaat perheen autoihin, piti minun painaa jalalla avaimesta, ennen kuin pultit olivat hänen mielestään tarpeaksi kireällä. Ihme ei kierteet hajonneet mistään.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Oldgrain
Viestit: 357
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): PNV, GTV 2.0 -86
Ex: 159 2.2 SW -07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

Itse käytän e-learnin mukaista 10.8-13.2 daNm aluvanteille. Tänä vuonna taisin vetää 120Nm:iin.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Riippuu vähän onko esim. M12 vai M14 pultit, mutta valmistajan ohjearvoon ne kiristetään. Tuo 120Nm on kyllä melkeinpä yleispätevä kiristysmomentti.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^^ totahan se oli ennen intternetin yms. aikaa eli itsekin olen vedellyt pultteja kiinni asenteella "että varmasti pysyy". Sopiva kireys oli se, kun mutteri (tässä tapauksessa nimenomaan mutteri) sanoi "narskis" kiristettäessä. Avaaminen olikin aina melko mielenkiintoinen operaatio. Vuosien mittaan kyllä opin, ettei pyörät karkaa omille teilleen, vaikkei kiristyksessä ihan täysillä riuhtoisikaan :roll:

Nykyään verkkohäkki on auttamattoman täynnä rojua, joten on pakko turvautua rengashotellien palveluun. Ei vain kiinnosta jonottaa jälkikiristykseen, joten hommasin oman momenttiavaimen, jolla jälkikiristys hoituu samaisin 120 Nm lukemin. "Peukalotuntumalla" tulisi kyllä vedeltyä edelleen liikaa...

Ovat kyllä rengasliikkeissäkin aina momenttiavaimella hoitaneet kiristyksen (ja pulttipyssyssä ilmeisesti jokin rajoitin, ettei mene vahingossa liikaa) ... nimittäin aukipäinkin noita pultteja on aika kevyesti saanut pyöriteltyä. Eikä silti ole vielä yhtään rengasta hukkunut.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

100 Nm:llä on minulla kiinni pysyneet.
Ei kuitenkaan niin löysälle kuin eräässä audissa tullessani tänään Hyvinkäältä Ridasjärventietä, huomasin yhden pultin ajoradalla ja ajattelin joltain jääneen pultit löysälle ja niinhän oli audi tielaidassa, kolme kaveria etupyörän ympärillä. Kurvasin auton eteen ja kysyin onko pultit löysällä ja olihan ne, vinkkasin 2-300 metrin päässä olisi yksi pultti ja siihensuuntaan lähtivät kävelemään.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja willez »

Itse vedän pulttikoneella perstuntumalla kiinni. Tämän jälkeen olen tarkistanut momenttivarrella joskus kireyttä. Pultit ovat olleet 150-200Nm kiinni. Tosin,mulla on liukupultit..

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Auton valmistajan speksin mukaisesti, eli 90-120Nm välillä on tullut heiluttua. Joskus ns. näppituntumalla, mutta kun sekä oma että tallin vääntiö on yhtä pitkä kuin oma momenttiavain, on rannemomenttikin kutakuinkin tontilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Vode »

Käsimomentilla joka about 120Nm +-10Nm aluille ja peltivanteille ehkä inasen ronskimmin. Aluille jälkikiristys/tarkistus 100-300km ajon jälkeen. Kiinni on pysyneet eivätkä oo ollu liian kovassakaan.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Käsimomentti. Yhdellä kädellä sopivan avaimen kanssa nykäisy kiinnipäin kun ovat muuten kireydessään. Ei ole ollut avausongelmia ja kiinni on pysynyt.

On sitä momenttiavainkin ja pyssy mutta tuohon niin tottunut ettei osaa tapojaan muuttaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

110 nyyttoniin on avain säädetty, ja sillä mennään :)


Paikallisessa euromaasterissa vetäsivät niin tiukalle että jouduin vääntää oikeesti 1,5m varrella että lähti auki, ja sillonki sai oikeesti vääntää!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja katiska »

Shakal kirjoitti:Käsimomentti. Yhdellä kädellä sopivan avaimen kanssa nykäisy kiinnipäin kun ovat muuten kireydessään. Ei ole ollut avausongelmia ja kiinni on pysynyt.
Jep. Normi 1/2 räikkä jolla ylhäältä alas painavalla liikkeellä kiristys. Ei tarvitse käyttää turhaa voimaa ja momentti on tuolla 12-13daNm.
Kertaakaan eivät ole löystyneet (jälkitarkastus viikon ajon jälkeen) ja aina ovat auenneet samalla avaimella ilman rikottuja pultteja/studeja/napoja.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Appiehdokkaan ex-159:n takapultit oli niin tiukassa, että oli pidempi kuin 1.5metrinen varsi ja päässä hyppi sen 100kg (minä) massaa, eikä siltikään tahtonut aueta :D

110-120Nm on oma kiristykseni ollut tasan aina, kun kyseessä oikeat pultit.
Sitten jos kyseessä on mutterit, 90-100Nm.
Jos pulttipyssyllä vetäsen kiinni, vetäsen fiiliksen pohjalta ja AINA menee liian tiukalle, jos ei ole oikeasti tuttu pulttipyssy... Hyvin usein kuitenkin oppinut momenttiavainta käyttämään, etenkin "hienompien" laitteiden kanssa tai jos on kalliin näköiset vanteet tahi jotkut halvoiksi ja heikoiksi tiedetyt tarvikkeet.

MikaT
Viestit: 181
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
Car(s): MB C 300e -22
Ex:Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Ex:Peugeot 206 -06
Ex:Peugeot 406 Sport -00,
Ex: Mazda 626 GLX
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Edellisessä ohjeen mukaan 95 Nm, kyllä tuntui löysältä, mutta kertaakaan eivät irronneet.
Ja nykyiseen myös ohjeen mukaan, nyt mukavamman tuntuinen lukema, 110 Nm.
Aina kun käy huollossa tai renkaan vaihdossa niin ovat kyllä paljon tiukemmassa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

katiska kirjoitti:Normi 1/2 räikkä jolla ylhäältä alas painavalla liikkeellä kiristys. Ei tarvitse käyttää turhaa voimaa ja momentti on tuolla 12-13daNm.
Kertaakaan eivät ole löystyneet (jälkitarkastus viikon ajon jälkeen) ja aina ovat auenneet samalla avaimella ilman rikottuja pultteja/studeja/napoja.
Katiskan kanssa samalla kaavalla, toimii. Sillä aukeaa, millä on laitettu kiinnikin. Joskus laitoin ristikolla niin, että toisella kädellä painoin ja toisella vedin, sillai sopivasti ja lopputulos oli aina ihan liian tiukka avatessa, vaikkei edes hampaat irvessä kiinni vääntänyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Pyssyllä auki ja ristikkoavaimella kiinni. Aina on pysynyt kiinni. Paitsi pari kertaa, kun rengasliike on laittanut pyssyllä. Niinä kertoina on jälkikiristys tuottanut tulosta.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Toisella foorumilla oli justiinsa vääntöä, että onko ne väärin laitettu jos metrisellä varrella pitää hyppiä auki saadakseen. Ammattilaisen näkemys oli että mielummin liian kireellä, firmalla ei ole varaa siihen että asiakkaan autosta rengas lähtee irti, eikä jälkikiristystä voi jättää aasiakkaan vastuulle.

Tosin mielestäni momenttisauvat mutterimopossa on olleet melko luotettavia, mopojen omista säädöistä en menisi takuuseen.
Kuulemma nykypäivän Ducatoissa oikea momentti on jo 180Nm. Henkilöautoissa mainittu 110-120Nm on passeli.

Tänään oli Etrassa tarjouksessa Makitan joku reilu 300Nm mutterimopo ja renkaantäyttöpistooli settinä 89€ sis. alv.

Eihän tuo vielä mikään tehopesä tietenkään ole.

Ja harrasteikäisessä kalustossa alkaa monasti olla kierteet siinä kunnossa, että ristikollakin saa sileeksi. Kannataisi vaihtaa mutterit/pultit uusiin silloin tällöin. :wink:

Napojen vaihtokin tulee toisinaan eteen. Vielä ei ole tarvinnut irtokierteillä korjata. Meillä Suomessa nuo kuluu vähän eri malliin, kun 2x vuodessa vaihdetaan renkaita. Voisi kuvitella joku Etelä-Euroopassa ollut vähän ajettu talliin jäänyt ajopeli, niin pultitkin voi olla vielä tehtaan jäljiltä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ainoa kerta kun on pultti kadonnut renkaasta, oli kun ostin Deltasta uuden Fiat Bravon.

Voi olla että se puuttu alunperinkin, mutta aika hyvin on luovutustarkastus tehty.

Meni takuuseen. :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

sämpy kirjoitti:Ammattilaisen näkemys oli että mielummin liian kireellä, firmalla ei ole varaa siihen että asiakkaan autosta rengas lähtee irti, eikä jälkikiristystä voi jättää aasiakkaan vastuulle.
Mua on oikeasti jopa häirinnyt tuo, että renkaan irrottamisen vaativan korjausoperaation jälkeen Schmiedmann on ainoa, joka on mitenkään muistuttanut jälkikiristyksestä ja heilläkin se lukee vain kuitissa.
Rengasliikkeet kuitenkin osaavat asiasta mainita joka kerta ja jopa tarjoavat homman ilmaiseksi. Toki jos huollon jälkeen suorittaa koeajon, voi sen jälkeen suorittaa varmuuden vuoksialustava jälkikiristyksen, vaikkei koeajomatkat yleensä kovin pitkiä olekaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Köyhän (ja kipeän) miehen momenttiavain käytössä. Väännettäessä kun olkapää sanoo naks-naks niin ollaan momentissa. :wink:

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Etenkin kun vaihtaa pelleistä aluihin, tai ihan erilaisista aluista toisiin, on hyvä putsata ainakin suurimmat hiekat/roskat pois navalta koska muuten ne jää navan ja vanteen väliin ja tällöin saattaa vaikka ohjekireydellä lähteä löystymään, tai vaikka vanne mennä vähän vinoon.
Ammattipulttipyssy vehkeillä jos ampuu kiinni heikoimmalla teholla niin että antaa hakata vain hetken, niin momentti menee yleensä lähelle oikeaa. Nuo kyllä tarkistetaan aina momentilla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ensimmäisillä kerroilla tuli vedettyä aikanaan liian tiukkaan vaikka olisi ollut auton oma avain :lol: Aika nopeasti sen sitten oppi että vähempikin piisaa. Nykyisin ristikolla ja kahdella kädellä tuntuu että itse saan parhaan tuntuman. nätisti on lähtenyt auki. Nm ei hajuakaan, sopivasti kai kun pyörät pysyy kiinni ja auki lähtee eikä edes hiki tule.
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin