Varaosien sopivuus, varaosalistat yms

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Varaosien sopivuus, varaosalistat yms

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En löytänyt tällaista ketjua, vaikka muistelen tästä olleenkin puhetta täällä?

Joka tapauksessa tässä nyt JTD:n kanssa tehty pari hauskaa havaintoa mm. kaikkien nettivaraosapuljujen yhteensopivuustaulukoista: Ne voi olla ikävästi väärässä.
Puhutaan kuitenkin nyt "vain" öljysuodattimista ja polttoainesuodattimista, jotka voivat poiketa moottoriversioden välillä paljonkin.
Esimerkkinä tuo oma 2.4JTD 10v 103Kw, joka aiheuttaa valtavasti ongelmia varaosalistoihin...

Esimerkiksi Fixus, Spareto & netti ylipäätään tarjoaa ihan eri koneen öljysutia. Sehän on normaalia, sama suti voi käydä moneen autoon.
Mutta tässä onkin 15mm pituuseroa ja sen lisäksi vieläpä ohitusventtiilin avauspaineen paine-ero - tilavuudesta nyt puhumattakaan.

Tarjottu filtteri:
BOSCH 0 451 103 222 -- sopivuus TS, jotkut V6 ja JTD alkaen 2002 (150HP mallista) SEKÄ 2.4JTD 100Kw versiona. Pituus 85mm ja ohitusventtiilin avauspaine 1,1bar.
Korvaaja BOSCH 0 451 103 219
OE numero: Korvaajalla ei ole. Alkuperäisellä kaiketi on, mutta Boschin katalogi ei sitä enää näytä, kun tuote on korvattu.

Oikea filtteri:
BOSCH 0 451 103 111 -- sopivuus JTD ym... Pituus 100mm ja ohitusventtiilin avauspaine 1,0bar.
OE numero: Alfa 60813507
Pieni ero, eikö? Mutta oikealla filtterillä tonne koneeseen meneekin se 5.5litraa öljyä, mitä pitäisikin. Tuolla toisella filtterillä (tai sitä vastaavalla Hengstillä, mikä ennen oli paikallaan) öljytilavuus on jotain ihan muuta - 5.3? tai jotain sinnepäin. Eli on tuossa ihan oikeasti eroakin.

Lisäksi kun kaivamalla kaivoin, keksin ainakin oman auton kohdalla todennäköisen syyn tuolle heitolle:
Boschin katalogista kun rekisterinumerolla hakee, antaa oman auton kohdalla tiedot 100Kw-moottoriselle, EI 103Kw:lle. Fixus yms. kyllä näyttää tehoksi 103Kw, mutta moottorikoodi on edelleen väärä (100Kw malli).

Ei tässä, hifistelyksi jotkut tän mieltää. On vaan eperin osanumerolla hauska etsiä osia, kun on ihan eri kamaa ko mitä listat väittää olevan sopivaa. Onko näillä asioilla jotain merkitystä? En tiedä, mutta olisihan se kiva saada oikeita osia kiinni. Tietysti voi mennä marmorilta hakemaan Ricambi Originalet, mutta öljyfiltteri maksaa sieltä sen 33euroa ja naftafiltteri tais olla liki 70eur.

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Tää on ihan super hyvä ketju!
Itse kaipaisin nyt infoa taka-akseliston puslien tilausnumeroista ja yhteensopivuudesta. Eli esimerkiksi onko taka-akselin poikittaistangoissa vain yhtä puslakokoa. Tiedotan kun kokeilen.

Eikö myös vetonivelissä ollut sitä ja tätä yhteensopivuusyllätystä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Varaosien sopivuus, varaosalistat yms

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vetonivelissä on vähän häipäkkää joo myös.
Esimerkiksi kaiketi 10v JTD:hen sisäniveltä ei tosiaan saa, muuta kuin akselin kanssa. On siis "yhtä puuta", vaikka jotkut firmat myykin samalla osanumerolla pelkästään niveltä...
Sen sijaan 20v koneeseen saa tripodin jne erikseen, mutta siinä rakenne onkin täysin eri.
Ja taitaa myös TS:ään ja JTS:ään saada, mut sitten joku V6 oli taas oma keissinsä? En mä muista tarkemmin.

Poikittaisten tukivarsien puslat on *mielestäni* saman kokoisia... Mulla olis tuossa 4kpl tankoja, joissa 1 pusla täysin hajalla ja 3 tankoa kulunutta, mutta ehjää.
Haluatko työstää niille? On otettu TS:stä irti.

Eperistä pitäisi myös löytää noita osanumeroita ihan hyvin, jos löydät osasta räjäytyskuvan (numerolistassa C-kohdassa täppä, siitä klikkaamalla avaa komponenttinäkymän) - kaikista ei tietenkään noita räjäytyskuvia ole...

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Pitää tsekata toi eper-vinkki. Periaatteessa voisi prässätä etukäteen noihin sun tankoihin, ois sit vähemmän hommaa kun joudun kuitenkin nylkemään kaikki apurungot irti kun on vähän tuota remppaa..

Vastaa Viestiin