Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aikana ennen Alfaa mulla oli Saab 9-3, josta pidin tarkkaa kustannuslaskelmaa. Tein tuolloin seurantataulukon, jolla pystyin erottelemaan auton olemassaolosta ja ajamisesta syntyneet kulut. Molemmista, sekä kilometreistä että ajasta riippuvat kulut, kuten huollot ja arvonaleneman jaoin manuaalisesti kilometri- ja aikasarakkeeseen kulloinkin järkevällä suhteella. Näin onnistui seuranta, joka eritteli tarkkaan sen, mitä maksaa kun auto on päivän olemassa ja mitä maksaa, kun sillä jo-olemassaolevalla autolla ajaa 8km kauppaan ja toiset takaisin.

Olen tuota taulukkopohjaa halukkaille tarjoillut, mutta en ole tainnut sitä koskaan julkisesti julkaista, joten sehän on edellyttänyt että sitä tietää kysyä. Jollekulle voi olla kiva tietää näin kahdelta aamuyöstä, että fiksaan tämän vajeen ja tarjoan tuon taulukkopohjan julkisesti saataville, jos moinen jotakuta kiinnostaa. Tuosta linkistä, olkaapa hyviä:
http://www.zbxt.net/~aero/autonkulut_pohja.ods

Taulukko on OpenOfficen/LibreOfficen ods -muodossa, pitäisi tietääkseni aueta Excelilläkin ihan heittämällä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No en katsonut vielä taulukkoa, mutta juuri vuodenvaihteessa laskin uudelle pakulle 4 vuoden pääoman poistolle, 20tkm/v rengaskulut ja vakuutukset ja vähän korjauksiin niin 0,29c/km siitä tuli, jos ei tule mitään isompaa korjattavaa.

Olin yllättynyt kuinka korkealle nousi ja kuukauden päästä nousee firman km-veloitus.

Jos jotain uutta tai uudehkoa autoa meinaisi, niin mahtaako tuo verottajan 0,41 edes riittää.

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Tilastojen, kuvaajien ja kaavioiden suurena ystävänä tällaiset taulukot jaksavat aina kiinnostaa. Kiitokset!
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ymmärrän ajatuksen, koskaan en ole itse osannut :oops: Nytkin jo sana Excel esti avaamasta taulukkoa edes uteliaisuudesta :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuo on helppo. Ihan oikeasti :D

Itselläni ollut samantyylinen, mutta kyllä Polfon ratkasu vaan on parempi (TM).

^^
Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että idea on tukea yritystä investoimaan ja auttaa sitä toimimaan... Ei maksaa kaikkia hankintoja? Lähinnä niin, että: osta firmalle uusi kuljetuslaite ja maksa se kokonaan vs. osta firmalle uus kuljetuslaite, maksa siitä 10%.
Jos lain ajatus alunperin on ollut maksaa firmalle se kuljetuslaite 100%:sti, niin mielestäni laki on jo siinä vaiheessa väärä. Yrittämisessähän pointti on just siinä, että siinä on vähän riskejä. (tai siis vähän hemmetisti riskejä), valtio vaan vähän (noh, ison osan hinnasta/kuluista?) korvaa kuitenkin.
KOrjatkoot joku jos ihan hakoteillä oon :O

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilun kustannuslaskentaa - taulukkopohja

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kiitos valmiista pohjasta. Busson kohdalla täytyy alkaa pitää kirjanpitoa kun touhutonni paukkuu eikä auto edes ole ajossa vielä. Sitte on mustaa valkosella että eihän tässä harrastuksessa ole mitään järkeä. :drinking:
Through difficulties to defeat

Vastaa Viestiin