Sivu 1/1

Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 08 Touko 2017, 15:30
Kirjoittaja Waverunner
Poks!

Sattuuko täällä olemaan veneilystä / perämoottoreista kiinnostuneita Alfa miehiä?

Tai jos joku moottoritekniikasta noin yleensä tietää niin tieto otetaan ilolla vastaan.

Mulla on pöndellä tuollainen Suzukin 150 DT perämoottori, V6 moottori (2,7 litrainen). Se on muistaakseni vuosimallia 2003 eli niitä ensimmäisiä kaksitahtikoneita joissa ruiskutekniikkaa. Nyt se on sellaisen Yamarin 600 BR daycruiserin perseessä kiinni.

Moottori on viime syksyyn asti toiminut hyvin mutta loppukesästä oli sellaisia oireita, että ei jostain syystä ottanut enää täysiä kierroksia.

Nyt viikonloppuna avasin vähän moottoria ja huomasin, että molemmilla puolilla (V6) alimmat tulpat olivat jonkun valkoisen töhnän peittämät. Vähän niinkuin öljyn seassa olisi ollut vettä. Vaikea uskoa, että kipinä kovin helposti tuossa toimisi.

Osaako joku veikata mistä tämä voisi johtua? Kannattaako viedä johonkin asiantuntijalle näytettäväksi vai pitäisikö vain tulpat putsaamalla / vaihtamalla taas toimia kuten ennen?
Lähinnä funtsin sitä, että mitä tarkoittaa kun sylintereissä molemmalla puolella juuri ne alimmat tulpat olivat huonossa kunnossa verrattuna muihin. Muuten tulpat alle vuoden vanhat eli pitäisi toimia vielä hyvin.

Waverunner

Lähetetty: 09 Touko 2017, 00:35
Kirjoittaja Desmoquattromaschio
Oisko kannentiivisteis tai kampikammion stefois vuotoo? Veteenhän se valkonen töhnä viittaa.

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla

Lähetetty: 09 Touko 2017, 00:37
Kirjoittaja Desmoquattromaschio
Jos kampikammioon pääsee vettä niin alimmissa pytyissä se ensimmäisenä näkyy.

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 09 Touko 2017, 08:40
Kirjoittaja Waverunner
Kiitos vastauksesta.

Voiko sitä vettä sitten päästä sinne miten? Siis polttoaineen mukana jotenkin vai?

Lähetetty: 09 Touko 2017, 11:32
Kirjoittaja Desmoquattromaschio
Kannentiiviste varmaan todennäköisin tie.

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 25 Heinä 2018, 23:15
Kirjoittaja Waverunner
Taas tämä mun Suzuki 150 DT V6 Super Six perämoottori (2t, ruiskukone).

Oireillut seuraavasti: Ei ota täysiä kierroksia. Käynnistyy hyvin mutta ennen jos voima murisi tyhjäkäynnillä jo niin nyt vähän heikon ja nuhaisen oloinen. Kuuluu ihmeellisiä tuhahduksia tyhjäkäynnillä pakoputkesta (kuin aivastus).

Ennen vei Yamarin 600 BR veneen puolella kaasulla plaaniin mutta nyt saa vetää kaasun pohjaan jotta kiihtyy. Ennen otti 5500 rpm, nyt 4200 rpm.

Jotenkin vaikuttaisi, että kaikki sylinterit ei toimi? Voiko V6 kone leikata kiinni niin että 1-2 sylinteriä jumissa ja muut toimii? Mitäs epäilisitte?

Kiitos etukäteen avusta ja aurinkoisen KUUMAA kesän jatkoa!

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 27 Heinä 2018, 18:40
Kirjoittaja dnapekko
Kannattaisi tarkistaa puristuspaineet, minulla oli kolmipyttyisessä alimmassa männässä reikä, ja keskimmäisessä oli syönyt mäntää laen ja renkaan välistä pakoaukon kohdalta.

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 06 Elo 2018, 21:54
Kirjoittaja Waverunner
Vika oli bensaletkussa jossa oli pieni reikä/halkeama.
Bensapumppu kun imi tankista bensaa niin sinne pääsi ilmaa sekaan.

Vika ei siis onneksi ollut moottorissa.

Viime viikonloppuna pääsin veneellä Hangon PokerRun tapahtumaan mökkinaapureiden kanssa ilman mitään ongelmia. Tai no, aamulla oli pää kipeä :-)

ps. suosittelen tuota PokerRun tapahtumaa jos haluaa nähdä hienoimmat ylilyönti veneet Suomessa.
Noihin veneisiin verrattuna autojen soundit on aivan hyttysen ininää!!!

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 20 Elo 2020, 12:03
Kirjoittaja alfa 156 v6
Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?

Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.

Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi

Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 20 Elo 2020, 14:03
Kirjoittaja FinPat
alfa 156 v6 kirjoitti:Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?

Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.

Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi

Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.
Potkurin tasapainoitus pielessä? Joku lapa saanut osumaa?

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 20 Elo 2020, 14:33
Kirjoittaja alfa 156 v6
FinPat kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?

Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.

Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi

Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.
Potkurin tasapainoitus pielessä? Joku lapa saanut osumaa?
Se jäi vielä mainitsematta että potkuri on uusi eli sekin on pois suljettu. Ja tärinä on sitä luokkaa että kolmilapaisen potkurin osuttua kiveen pari kesää sitten ja hukattua melkein kokonaan yhden lavan, oli tärinää vähemmän kuin nyt.

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 20 Elo 2020, 17:30
Kirjoittaja FinPat
Onko tuossa 488:ssa tasapainoakseli kuten GM V6 Mercuisereissa?

Aika hurjalta kuullostaa jos yhden lavan menetys ravisti vähemmän.

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 20 Elo 2020, 18:05
Kirjoittaja alfa 156 v6
FinPat kirjoitti:Onko tuossa 488:ssa tasapainoakseli kuten GM V6 Mercuisereissa?

Aika hurjalta kuullostaa jos yhden lavan menetys ravisti vähemmän.
Ei ole tasapainoakseleita, ravistaa tosiaan rajusti.. piti ottaa ihan videota mutta en muistanut

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 21 Elo 2020, 12:01
Kirjoittaja Garmund
Ilmestyikö tärinä heti sen kiveenajon jälkeen uudellakin potkurilla?

Empä paljoa noista tiedä joten kysellään tyhmiä :) Ekana tuli mieleen voisiko koneen kampiakseli olla ottanut osumaa siinä kiveen osumisessa? Käy kaikilla sylintereillä? Uuden potkurin pitäisi olla valmiiksi tasapainossa?

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 21 Elo 2020, 20:43
Kirjoittaja qaz
Maallikon pohdintaa, voisko se osua ominaistaajuudelle mikäli uusi potkuri tarpeeks erinäköinen, moottorin tuennan jäykkyyskin voinee vaikuttaa tuohon.

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 21 Elo 2020, 21:38
Kirjoittaja FinPat
Koska ravistus tulee kuormituksen myötä niin olisiko mahdollista että uuden propellin kiinnitys on hieman väljä?

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 21 Elo 2020, 22:52
Kirjoittaja alfa 156 v6
Garmund kirjoitti:Ilmestyikö tärinä heti sen kiveenajon jälkeen uudellakin potkurilla?

Empä paljoa noista tiedä joten kysellään tyhmiä :) Ekana tuli mieleen voisiko koneen kampiakseli olla ottanut osumaa siinä kiveen osumisessa? Käy kaikilla sylintereillä? Uuden potkurin pitäisi olla valmiiksi tasapainossa?
Ei vaan ajettu pari kesää sen jälkeen ilman ongelmia. Tuota kaikkien sylintereiden käymistä ajattelin nyt viikonloppuna tutkia, en oikein vielä tiedä miten

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 21 Elo 2020, 22:53
Kirjoittaja alfa 156 v6
FinPat kirjoitti:Koska ravistus tulee kuormituksen myötä niin olisiko mahdollista että uuden propellin kiinnitys on hieman väljä?
Tiukataan mutterilla, ja boorikin on hyvin tiukka

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 21 Elo 2020, 23:16
Kirjoittaja Jönez
Jos ilman vetoa kaikki toimii maalla hyvin, mutta kuormituksen alla ravistaa niin vaihtoehdot rajautuu melkein potkurikaseliin/potkuriin tai sitten koneeseen. Muuten vetolaite rajaa kyllä tuon kuormitus/ilman kuormitusta testin melkein pois.

Kaikilla pytyillä käymistä kuormituksen alla on kyllä suht vaikea tutkia ajon aikana, toki veneessä silti helpompaa kuin autossa.
Aina voi jollain konstilla ahtautua konetilaan ja koittaa löytää eroja pakosarjan lämpötilassa eri pyttyjen kohdalla, kaverin ajaessa venettä.
Koneen käynti voisi olla todennäköisin, koska jos potkuri tai potkuriakseli aiheuttaisi ravistuksen niin tuskin se poistusi kokonaan kierrosten noustesssa.

Re: Perämoottorit / veneily

Lähetetty: 22 Elo 2020, 02:07
Kirjoittaja Alfissimo
Veneistäkään tiedä sitä vähää, mitä muustakaan, niin voi esittää oikeasti hakuammuntana, että onhan veneen runko ja vetolaitteen kiinnitykset yms. ehjänä, ettei vääntö pääse sieltä ravistamaan.