Offtopic

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Niin, nämä ovat perhetraditiossa hienoja tapahtumia, voitaisiinko jopa puhua riiteistä. Tippa tulee linssiin, kun poika seuraa isänsä jalanjälkiä. Itse menin Valkealan varuskunnan betoniviidakkoon syyskuussa -83. Oisko se silloin ollut 2/83 ?. Aselaji päätetään vasta kun astuu varuskuntaan. Tiedän, että haluaa kuljetuspuolelle. Toinen vaihtoehto oli kaupunkijääkäri, mutta kun polvi on futiksen jäljiltä .. no, ei ole siis ihan kunnossa. Mä sain tietää oman aselajin jo kutsuntalautakunnan puheenjohtajalta. Ajat ovat muuttuneet.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Offtopic

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Kyllähän siellä aika hyvin huomioon otetaan, ku on toiveensa lapussa ilmaissut. Kuljettajia tarvitaan nykyisellään sen verran, että jos joku halukas ja kyvykäs niihin hommiin jo etukäteen tietää haluavansa niin se on firman kannalta pelkästään positiivista.

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

JiiPee kirjoitti:Nii, jooo ... meitin pikku mussukka lähtee saapumiserässä 2/2021 Vegaralle :-D
Meidän kotiutuu just ennen, pst-hommista.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

JiiPee kirjoitti:^ Tippa tulee linssiin, kun poika seuraa isänsä jalanjälkiä.
Ite en saisi tuosta omalle kohdalleni mitään hohdokasta, enkä usko että poikani seuraisi mun jalanjälkiä, en edes oletakaan tai sitä mitenkään toivoisi, tehköön niin kuin tahtoo ja parhaaksi näkee.

Itseltä puuttui tuossa iässä vielä tietynlainen rohkeus tehdä omia päätöksiä, niin tuli mentyä tiettyjen normien ja oletusten mukaan.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Tarkoitin tällä sitä, että menee samaa varuskuntaan kuin missä itse olin yli 30v siten. Tuttu paikka, viran puolesta tuli sielläkin käytyä viimeisen 30v aikana jokusen kerran :wink: . Minun entiseen ammattiin ei poika ryhdy ja hyvä niin. Tekee itse omat päätöksensä ja yleensä käy sitä edeltävän prosessin aika analyyttisesti läpi. Myöhemmin olen pohtinut, että olisihan sitä voinut toisinkin valita. Sen aikaisten lukiokavereiden ja muiden kavereiden vaikutus oli aika merkityksellinen. Ympäristö ja oma sosiaalinen piiri siis vaikuttaa.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

JiiPee kirjoitti:Ympäristö ja oma sosiaalinen piiri siis vaikuttaa.
Jep, näinhän se tuppaa menemään.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

-TTY- kirjoitti:Kuljettajia tarvitaan nykyisellään sen verran, että jos joku halukas ja kyvykäs niihin hommiin jo etukäteen tietää haluavansa niin se on firman kannalta pelkästään positiivista.
Aika lailla noin se meni myös 2000-luvun alkupuolella. Jos oli C-kortti pohjalla, niin oletus aika lailla oli, että E-kuskiksi. Eipä siinä, mukavia hommiahan nuo. Ei se yhtään pöljää hommaa ole maastokuorma-autoilla ryskää metsässä kun toiset harjoittelee syöksymistä :mrgreen: Ainakin meillä kuljettajakurssi alkoi jo P-kaudella. Itse vedin nuo vielä vähän tuplana kun oman kuljettajakurssin jälkeen olin sitten kouluttamassa seuraavaa saapumiserää. Oli yli 10 vuotta taukoa yhdistelmän ajamisesta, mutta silti olisi peruutuskoe mennyt heittämällä läpi kun tuota joskus taas pääsi koittamaan. Tosin olin tuota hommaa opettamassa muutaman kuukauden aamusta iltaan, niin aika selkärangassa se on. Jos joskus oli kalenterissa aukkoja/taukoja, niin välillä peruutettiin kilpaa skapparien kanssa. En tiedä miten nykyään on, mutta tuolloin itselle jäi E-kortti siviiliinkin. Tosin ei meidän saapumiserästä ihan hirveän moni sitä saanut ja rajoilla oli itselläkin.

Eihän tuollaista kuljettajakoulutusta voi saada siviilissä mitenkään. Ajoa tuli aika reilut määrät eikä kalustoa tarvinut ihmeemmin sääliä vaikkei toki tahallaan saanut rikkoakaan. Jos ei muuten kukaan jäänyt metsässä jumiin, niin sitten etsittiin tahallaan joku huono paikka että pääsi vinssaamistakin harjoittelemaan. Talvella liukkaan kelin radalla ajettiin suurinpiirtein kilpaa yhdistelmillä ja skapparit tietty mukana leikissä :lol: Oikeastaan ihme ettei mitään oikein koskaan käynyt.

Hauskoja aikoja. Harmi kun eivät ole kun kerran kutsuneet kertaamaan :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:Hauskoja aikoja. Harmi kun eivät ole kun kerran kutsuneet kertaamaan :roll:
Kertaamiseen varattu budjetti kuihtui jo kalustotappioihin? :mrgreen:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Voi olla, määrärahat on tiukassa. Kyllä mulle joskus todettiin jotain tyyliin "kaikki mitä sulle antaa muuttuu p*skaksi!". Mutta ei se nyt mun vika ole jos MSKA:n jakolaatikko repeää rungosta irti ja jää kardaanien varaan roikkumaan tai talvella päättää proton kompura jäätyä ja sitten joutuu taas tulemaan lavetin kyydissä autohallille :lol: Tosin tuon jakolaatikon korjasin kuormaliinoilla ja toin auton ajamalla pois :lol: Tuo jakolaatikko osui loppusotaan ja pääsin tuolla tempulla Ruotuväki-lehteenkin. Jos joku jostain löytää, niin otsikko taisi olla "Jäätynyt Jääkäri" tjsp.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Älkää kirjotelko tommosia, tulee ikävä valtion hommiin. Kieleni on tuskin koskaan ollut niin huolellisesti suuhun keskitetty, kuin sinä joulukuun maanantaina iltahämärässä Sulkavantiellä XA-180:n lähtiessä sulavaan kuusipyöräluisuun reippaan kahdeksankympin vauhdissa. Puolisen vuotta aiemmin miehistötilassa eväitään särpinyt Savitaipaleen pisin pätkä ei osannut suuremmin arvostaa ilman ottamista kahden etummaisen akselin alle Taipalsaaren maastoajoradalla. :lol:

Rattoisaa touhua, valitettavasti raskaamman pään maantiekalustolla ei tainnut siunaantua yhtäkään varsinaista ajonakkia, sen verran paljon aikaa sai viettää sotkun Transistorin ja muken Sprinterin puikoissa. Tiesittekö muuten, että paripyöräisellä 616 CDI:llä voi piirtää neljä tummaa viivaa kuivaan asfalttiin liikennevalo-gp:ssä?
Operating at the speed of dark

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Rasi itsellä se yleisin kalusto oli. Taisi olla Taipalsaarta kun lähestyin edessä ollutta T-risteystä joku tähtikessu/ylikessu kyydissä. Aloin jarrutella mielestäni hyvissä ajoin ja totesin ettei palarengas paljoa ominaisuuksia peilijäällä tarjoa. Vauhti oli kyllä hyvin hidas niin ehdin repsikalle rauhassa todeta että tulee muuten ahdasta jos tuo BTR ei lähde risteyksestä karkuun - tämä kun ei muuten pysähdy tuohon. Pieni kääntö ohjauksella ja jarrut taas lukkoon. Sitten vain seurasin että Petteri lähtee onneksi liikkeelle ja Rasi kääntyy kivasti poikittain kohti menosuuntaa. Sopivasti jarrut irti ja vetoa joka pyörälle. Komeassa sladissa se taittui läpi risteyksestä. Vähän oli repsikka kalpean oloinen, mutta hetken päästä totesi ettei hän tiennytkään että 6x6:sta voi tuoda sladissakin :lol: Tuo oli keikkahommia naapurikomppanialle niin kävin sitten päälliköille vinkkaamassa, että jos vaikka laitettaisiin ketjut vaunujen lisäksi myös autoihin kun tuntuu nyt jokseenkin liukasta olevan. Omaan nilkkaansa se meni kun olin ainoa vanha alueella ja eihän ne kesän saapumiserän porukat mitään ketjuja alle saaneet vaikka itse olin homman opettanut. Pääsipähän kuittailemaan huolella, mutta ainakin puolen tusinaa autoa illan aikana ketjutin.

Hyvin tuo Rasikin irtosi valoista. Tuossahan on momentinmuunnin. Nelonen tupaan, käsijarru päälle, kytkin ylös ja cumminssille 3000 rpm. Sitten vain käsijarru pois, niin huonompi perheauto jää jo toiseksi. Ei se tosin kyllä viivaa piirrä mutta hyvin muussirenkaat lämpöä ottaa kun pitemmän aikaa laskee sen +-90 menemään. Olisipa sitä joskus pitänyt Rasin muussirengasta jossain suollakin vaihtaa kun yhden skapparin päähän ei mahtunut ettei Rasissa ole varapyörää koska niillä voi ajaa tyhjänäkin. Se lie etsii suolta sitä varapyörää tänäkin päivänä..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

Just. Mä ajoin vain pönttö-UAZilla. Ja Transitilla liukkaan kelin koulutukset. Ei sen puoleen, yllättävän kovia menijöitä ne oli maastossa. Selvästi rättimalleja parempia. Edelleenkin linkki-UAZ on kallein auto, jolla olen koskaan ajanut. :lol:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Hupaisia vehkeitä nuo pikkuautotkin. Kyllä sitä ajettiin nivat, uazit ja defenderitkin. Jälkikäteen kun miettii niin kyllähän siinä oli välillä ihan järjetön vastuu parikymppisellä ihan jo ihmishenkienkin puoleen. En tiedä mikä lie oli kallein, mutta 8x8 E-sisulla tuli ajettua ja samoin muutaman tuhat km rullatulla Scanian siviilimallin rekalla. Kai nuo ny ainakin varttimiljoonan oli. Jossain paraatissa rouhin yhden urheilukentän nurtsin ylös kun kuulemma näyttää paremmalta kun pitää rahapyörät alhaalla. Eihän se ny vaurioitta selviä kuitenkaan, mutta edes pienemmin vaurioin.

Joskus tuon renkaanvaihdattajalutin kanssa satuttiin olemaan viemässä safkaa yhdelle joukkueelle. Siinä sitten oli ainoalla uralla E-sisu parkissa. Eipä siinä muuta kun kamppeet parkkiin ja safkat kantoon viimeiset ehkä vajaat puoli kilsaa reilussa lumihangessa. Takaisin tullessa piti sitten kommentoida, että kyllähän mulla tietty tyyppikoulutus olisi tuohon eemeliinkin ollut jos sen olisi halunnut pois siitä edestä ajaa. Mutta jos ei kysy, niin ei sitten..

Joskus kyllä esim spollien taso häkellytti. Taottiin päähän, että jos punavaloja palaa, niin autolla ei ajeta. Paljon käyttivät uazeja.. Jäi sitten epäselväksi, että se öljynpainevalo palaa jos auto ei ole käynnissä.. Käytiin sitten noita useita ”pelastamassa”.
Viimeksi muokannut Gasket, 22 Loka 2019, 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Katohan, täällä muistellaan "kultaisia" ajohetkiä :mrgreen:. Tein yhden reissun Uaz Gabrioletilla talvisaikaan Hämeenlinnasta Mikkeliin Karkialammelle. Kuulosuojaimet päähän ja menoksi. Korjautin sen matkalla Lahden Hennalassa silloisessa kuljetuskomppaniassa. Kävi siihen asti koko matkan 3:lla pytyllä ja vei lähes kaiken bensan tuolla vajaan 100Km:n matkalla. Oli takapressu nokinen. Matka jatkui sittemmin hyvin sisätilojen kylmyydestä huolimatta. Joskus 80-90 -lukujen taitteessa otin tyypit Ziltonillakin, kun sitä tarjottiin. Ajettuani talvikelissä sillä 400 metriä, pysäytin auton varuskunnan sisäisessä risteyksessä ja sanoin tyyppikouluttajalle, että "eiköhän tämä ollut tässä, mä en aja tällä enää metriäkään". Oli vähällä, etten vetänyt sillä jarrutuksessa poikittain. Asiasta ei sittemmin keskusteltu ja luulen tyyppikouluttajan arvostaneen luovuttamistani :silly: . Arvostan veijareita, jotka osaavat ajaa tuota bensa V8:a.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Mikkelissä itse etupäässä vaikutin. Jotain keikkoja tehtiin Vekarallekin ja kuukauden pari olin Hennalassakin kun kouluttivat musta vielä tykistötvällärin loppuajasta. Sikäli hauskaa, että ennen tuota kurssia en ollut edes nähnyt mitään tykkiä koskaan. Kouluttujalle kun selvisi että olen autokomppaniasta niin kysymys oli jotain tyyliin "Mitäs helvettiä te täällä teette?!" :lol: Viimeiset kuukaudet meni kyllä ihan kivasti sitten leirejä kiertäessä ja ammuksia/heitteitä jakaessa. Mulla oli tuolloin oma henkilökohtainen jääkärikin käytössä. Eli itse ajoin ja vastasin kirjanpidosta ja jääkäri hoiti kantamiset, kipinävuorot sun muut tylsemmät jutut :lol: Tuossa vaiheesa oli sen verta paljon pitämättömiä lomia, että olin aina joko leirillä tai lomilla. Ei noita autokoulun aikaan ehtinyt mitään pitää ja kuskit oli muutenkin tosiaan kortilla jatkuvasti.

Vekaralla taisi olla noita Zilejä. Jossain metsäkeikalla niitä oli. Itse kyllä pidin sitä ihan ok autona. Kankeahan se on, mutta muuten ihan jees. Talvella en moista ajanut. Taisi se ohjaus vähän jännä olla, että sikäli voi olla liukkaalla mielenkiintoinen ja uskon että saattaa jarrutkin herkällä vähän puoltaa. Vaihteisto siinä monia äkisti, mutta kaksoispoljennalla siitä kyllä löytyi pykälät ihan suht hyvin. Meillä oli kotosalla Belarus synkronoimattomalla laatikolla kun olin nuori, se tarjosi kyllä hyvän opin vaihtamiseen. Zili millä itse noin viikon ajoin ei ilmeisesti omannut vilkkurelettä, tai ainakaan se ei toiminut. Risteyksissä oli aina ohjelmaa riittävästi kun yritti vilkkua vähän räpytellä, etsiä vaihteita ja veivata sitä metrin kokoista rattiakin vielä. Metelihän siinä on hurja ja omalla tavallaan hauskakin, mutta eihän se mihinkään mene.

Joskus olin ajamassa herrakyytiä Helsingissä ja kun suuren päällikön vein palavereihin, niin siinä oli sitten päivä aikaa stadissa. Meinasin hukata sen Volvon Helsinkiin kun en ihan tarkkaan katsonut mihin sen jätin parkkiin :lol: Toisella kertaa oli useamman päivän reissu niin hengasin sitten Santahaminassa. Tylsäähän siinä oli ja joku sotaharjoitus oli päällä alueella. Päätettiin parin paikallisen johtajan kanssa mennä testaamaan harjoituksen turvallisuuspuolta. Olikohan Volvo vai Saabbi mikä tuolloin oli alla, mutta pokkana sillä harjoitusalueelle ja hyvin nousi puomit ylös :mrgreen: Poistuessa taidettiin sitten spolleille sanoa, että ei meillä oikein olisi mitään asiaa tuonne ollut ja kannattaa vähän edes kysyä vaikka onkin tornilogollinen auto.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Noista neuvostoaikaisista vehkeistähän kierti jos jonkinlaista tornihuhua, joista osa piti paremmin paikkansa ja osa vähemmän. Zilin V8:n sanottiin olevan kopio letukan V8:sta, mutta salakuvatut mikrofilmit piirustuksista olisi kiepahtaneet peilikuvaksi ja siksi se pyörii väärinpäin. Todellisuudessa on ihan ehtaa neuvostodisainia ja voimansiirtokomponentit sattui osumaan paremmin kun kone pyörii "väärinpäin".

Zileissä ja UAZeissa ei myöskään ollut polttoaineen täyttöaukkoa eikä öljyproppua koska ne oli suunniteltu toimimaan tankillisen ja sitten jäävät siihen. Öljyproput niistä oikeasti puuttui, mutta tankkaamaan niitä sentään pystyi. Täällä kyllä laittoivat sitten öljyproputkin. Tosin normaalin öljynvaihtovälin ilman suurempaa remonttia selvinnyt yksilö oli jonkinlainen tilastopoikkeama.

Noita ei myöskään koskaan tavallaan ostettu Suomeen vaan tulivat kylkiäisinä. Tuo pitää ihan kutinsa. Neuvostoliitosta ei voinut ostaa vaikka panssarivaunua, vaan tuli kokonainen puolustusjärjestelmä mihin sitten sisältyi vaunun lisäksi Ziliä ja UAZia tukikalustoksi. Varaosia ei tietty saanut, vaan tuli sitten uusi auto varaosiksi. Joku legenda oli myös kenttäradioista joiden havaittiin saapuvan maahan UAZiin kytkettynä.

UAZissahan on hauska back-up systeemi jos jakaja purkaantuu. Siellä on sellainen lisäkipinänsylkijä jolla saa vakioennakon käyttöön ja kone pelaa jotenkin.

BTR-60:n suorat sivuventtiilikutoset omaisivat jotain pohjaa jonnekin 30-luvun Packardin suuntaan. Huhu kertoi jotenkin Ruotsin kautta junailluista puolivirallisista piirustuksista. Tiedä sitten totuutta mutta kuorma-autosta napattu kone se taitaa olla ja kun yhdessä ei teho riittänyt niin laitettiin kaksi. Idea oli redundanssi, mutta lähinnä huoltokulut tuolla tempulla taidettiin tuplata. Kansipahvit ei noissa kestäneet mitään. Joka marssilla niitä jäi useampi tien poskeen vaikka marssivauhti noiden kanssa oli luokkaa 50..60. Jos pääsi perille, niin useampaan yksilöön sai kansipahveja vaihtaa. Onneksi ei ole iso remontti moiseen. Puolet akseleistahan vetää toisen koneen voimin ja toinen puoli toisen. Sikäli kyllä se yhdelläkin kulkee, mutta jos kaikkia tehoja joutuu käyttämään niin ei se viimeinenkään kone kauaa kasassa kestä. Saattoi myös olla, että kun nuo voimalinjat toimivat rinnakkain, niin toinenhan siellä aina enempi töitä teki ja toinen tuli vaan mukana.

Ihme kyllä ettei noita neuvostokeksintöjä palanut jatkuvalla syötöllä. Ainahan niissä oli bensaa joka puolella kun vissiin puolet meni koneeseen ja toisen puolen kaasutin syötti konetilaan.

Mutta eiköhän tässä ole tornilegendaa riittävästi. Hauskahan näitä on puolittaisella syyslomalla muistella.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä jenkit ihan myi lisenssejä vielä 30-luvulla myös neukuille. Ei tarvinnut teollisuusvakoilla. Esimerkkeinä vaikka runsaasti sotasaaliiksikin saadut GAZ AA:t ja MM:t, jotka oli lisensoitu Fordilta. Veikkaisin BTR:n koneenkin pohjana käytetyn jotain 30-luvun Fordin tekelettä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Jep. Mutta onhan nuo hienompia tarinoita kun sekoitetaan mukaan vakoilua ja mikrofilmejä :lol:

Kyllähän myös Kalashnikovista on tarinaa, että koko herra Kalashnikov olisi vain keinotekoisesti tehty sosiaalisen työn sankari eikä välttämättä omaisi hirveästi osaa eikä arpaa koko aseen kehittämiseen. Tiedä sitten. Hienoja tarinoitahan nuo.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Toisaalta... Teki mieli kommentoida, mutta ei liity enää Giuliaan niin siirrän tänne.
Jiitee kirjoitti:https://www.roadandtrack.com/new-cars/g ... c-outputs/

Tuossa viritysasteeltaan vakioautojen eliittiä. Kannattaa pitää pää kylmänä kun siirtyy yli 170 hp/litra alueelle ... :mrgreen:
Ohan noi sillain hienoja ja kunnioitettavia lukuja, mutta vähän pitäisi kirjoittajan hävetä, kun listan kärjessä on MB:n 187,5hp/l 2.0, eikä esim. Koenigsegg:n 1360-heppainen 5.0, joka hakkaa tuon MB:n lukeman lähes satkulla (272hp/l).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Litratehovertailu on kyllä jokseenkin menettänyt merkityksensä kun järestään kaikki on ahdettuja. S2000:n konetta pidän edelleen kovana temppuna. Vaparina nuo tehot, katuajettavuus ja vielä jonkinlaiset päästötkin, niin ei voi kun hattua nostaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei sitä sovi huonona pitää laisinkaan. Mutta absurdeihin lukemiin menee nuo oikeasti kovimmat tehdastuotoksetkin ahdettunakin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:Joo, ei sitä sovi huonona pitää laisinkaan. Mutta absurdeihin lukemiin menee nuo oikeasti kovimmat tehdastuotoksetkin ahdettunakin.
Ja sikäli liittyy Giiuliaketjuunkin viritysasteteema, sillä tyhmää lyhentää laatuvoimalinjan elinkaarta ylituunauksella.
Toki jos sen osaa ja pussi lyönnisssä niin siitä vaan. Mm. öljyn laatu pitää olla huippua, vaihtoväli hyvä puolittaa ja
turbo muistettava aina jäähdyttää kunnolla kuumana-ajon jälkeen.

Otan kyllä osaa jo noiden autojen seuraavien omistajien potentiaalisiin vaikeuksiin. Softatuunausta kun
ei välttämättä merkata huoltokirjaan... :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eri puolilla maailmaa asuminen karaisee kersoja kestämään suuriakin vaikeuksia. Nyt kun Turussa on ihan kamala, hirveä ja kauhistuttava koulukeittäjien lakko niin kansainvälisessä koulussa lähes kaikki kersat näyttävät olevan suorastaan innoissaan aiheesta kun saavat tuoda omat eväänsä ja syödä ne ruokalassa. Eikä ole "pakko" ottaa lautaselleen Mystery Meat(less)balls tai Cat Food annoksia... ;)

Anyway, hyvä että Suomessa koulussa saa lämmintä ruokaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Naurettavaa ja säälittävää kansanedustajien kaksinaismoraali. Ensin ollaan suureen ääneen vaatimassa Veikkaukselta toimia pelihaittojen vähentämiseksi. Sitten kun Veikkaus aloittaa toimenpiteet ja ilmoittaa että peliautomaatit siirretään valvottuihin pelisaleihin, tämä ei kelpaakaan. Yksi typerys on huolissaan että sitten lähin pelikone on 150 km:n päässä. Toinen ylivertainen ideanikkari ehdottaa että peliautomaatit siirretään kaupoissa syrjemmäksi. Kun eivät ole paraatipaikalla, peliongelmaiset eivät niitä käytä. Yhtä hienoa logiikkaa on että alkoholismia vähentää se että alko siirretään ostoskeskuksesta kilometri syrjäkylään päin.
Kenelle oli yllätys että pelihaittojen vähentäminen vähentää myös Veikkauksen tuloja? Kansandustajille ainakin.
Ei helv... tätä järjen määrää. Onhan Paaterot tässä ennekin ansioutuneita.
Viime viikolla Veikkaus kertoi uusista toimista, jotka kutistavat valtionyhtiön tulosta sadoilla miljoonilla seuraavina vuosina. Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero (sd.) sanoi tiistaina STT:lle, että tulonmenetyksen kompensoimiseksi täytyy alkaa selvittää erilaisia vaihtoehtoja. Paatero pohtii esimerkiksi, onko nettipelaamisesta mahdollista saada lisätuottoja, kun peliautomaatteja on päätetty roimasti vähentää. Paatero kysyi myös, onko olemassa uusia pelejä, joita voi mahdollisesti ottaa käyttöön.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006298693.html

Kuka näitä äänesti? :bad-words:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Suomi pääsi taas maailmankartalle sananvapauden edelläkävijämaana...

https://www.foxnews.com/world/bible-ver ... estigation

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Melko foxmainen näkökulma aiheeseen.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuomas K kirjoitti: ^Melko foxmainen näkökulma aiheeseen.
Uskonnolla on iso sija yhteiskunnassa USA:ssa ja Fox edustaa perinteisiä, konservatiivisia ja siten normikristillisiä arvoja tässäkin suhteessa. Olisikohan jokin Maaseudun Tulevaisuus Suomen mediakentässä hieman samoilla nurkilla?

Suurimmat Suomi uutiset kuitenkin USA:n valtakunnallisessa mediassa ovat viime aikoina olleet Nokian osakkeen syöksy ja Hailuodon jääpallerot.

Mielenkiintoista että Suomessa on virallisesti valtiokirkko ja USA:ssa ei.

Anyway, mitä tulee sananvapauteen niin Hannu Salaman ja Juhani Halla-ahon tuomiot ovat molemmat hyviä esimerkkejä suomalaisesta oikeuskäytännöstä tässä suhteessa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Komponenttien uudelleen käyttöä.

Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuohan on niin yleistä, että en ihan ymmärrä miksi sitä noin tarvitsee hehkuttaa. Diablossa on Nissanin etuvalot, Jaguar XJ220:ssä Fordin takavalot, Aston Martin DB7:ssä Nissanin takavalot jne. Business as usual.

Bebbu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

”Sananvapaus Suomessa on uhattuna”

– "Tuntuu, että Suomeen on syntynyt joidenkin tiedostavien piirien eliitti, joka valvoo aktiivisesti erilaisia mielipiteitä ja kertoo mitä tietyistä asioista voi sanoa. Jos joku esittää väärän mielipiteen esimerkiksi maahanmuuttajista tai seksuaalisista vähemmistöistä, voi edessä olla vähintään julkinen tuomio tai jopa tutkintapyyntö. Poliisin on pakko tutkia ja viimeistään valtakunnansyyttäjä toimii.

Kansanedustaja ottaa vertailuun kaksi eri tapausta.

– Kun aktiivisesti politiikassa vaikuttava maahanmuuttaja sanoo, että kaikki tiettyä puoluetta äänestävät ovat rasisteja, ketään ei loukata. Valtakunnansyyttäjää asia ei kiinnosta, eikä tiedostavien kansalaisten joukko herää, Kopra sanoo."

Jukka Kopra huomauttaa tapon vanhenevan rikoslain mukaan 20 vuodessa. Valtakunnansyyttäjän tulkinnan mukaan mielipide vanhenee vasta silloin, kun kirjoitettua tekstiä ei voi enää lukea.

”Väärä mielipide” voidaan näin ollen rinnastaa murhaan, joka ei vanhene koskaan.

– Suomessa on jälkeenpäin ihmetelty suomettuneisuuden ajan sensuurijärjestelmää. Suomessa vallitsi silloin yksi totuus tietyistä asioista. Jos olit eri mieltä, sait ulkopoliittisesti epäluotettavan leiman. Se leima ei lähtenyt ilman perusteellista katumusta, Jukka Kopra kirjoittaa.

– Tuon ajan en luullut enää koskaan palaavan, mutta ihmeellistä kyllä, sensuuri vaikuttaa olevan täällä taas. Olen huolissani myös tiedotusvälineistä, sillä ne näyttävät hyväksyneen nykyisen kehityksen. Valitettavan usein ne harjoittavat agendajournalismin lisäksi myös itsesensuuria, joko tiedostaen tai tiedostamattaan, Kopra jatkaa.

https://www.verkkouutiset.fi/sananvapau ... -uhattuna/

Murha ei vanhene koskaan, eikä "vihapuhe"

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Offtopic

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Eihän Räsäselle ole vielä tuomiota annettu? Kuinka paljon asiaan vaikuttaa se, että Räsänen on kertonut seisovansa kirjoituksen takana edelleen? Sinänsä itse pyrkisin sietämään Räsäseltäkin tyhmiä heittoja sananvapauden nimissä. Toisaalta kuinka pitkälle voimme sallia uskonnonvapauden nimissä esimerkiksi selkeän vähemmistöjen solvaamisen, kun lainataan Vanhan Testamentin tekstejä? Onneksi minun ei tarvitse päättää.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tuomas K kirjoitti:Tuohan on niin yleistä, että en ihan ymmärrä miksi sitä noin tarvitsee hehkuttaa. Diablossa on Nissanin etuvalot, Jaguar XJ220:ssä Fordin takavalot, Aston Martin DB7:ssä Nissanin takavalot jne. Business as usual.
Se mihin minä kiinnitin huomioni FinPatin kuvissa, oli 13 vuoden väli tuotannossa ennen uusiokäyttöä. Ymmärrän kyllä, että samaan aikaan tuotannossa olevat autot "vaihtavat" osia. Ihan mielenkiintoinen havainto FinPatilta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Samat takavalot ne näyttää olevan vanhemmissakin lamboissa, eli oudosti valittu vuosimalliväli tuossa kuvassa.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Alfetta-takavalot olivat käytössä jo aiemmin kuin kuvan versiossa. Jo alkuperäisessä (ilman levikkeitä) versiossa käytettiin ko. takavaloja.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Oleellisintahan lienee, ettei XJ220 Jakulaarissa ole Fordin takavaloja, eikä DB7:olmosessa Nissanin takavaloja.
VMP

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Jaa, olen saanut väärää tietoa. No, Diablossa on Datsunin valot ihan faktana :)

Edit: joo, XJ220 rehellinen erhe, Roverin tuikuthan ne on. DB7 taas hetken ihmetytti, kunnes keksin, että tiesin kyllä mistä autosta ne on, mutta kirjoitin ihan muuta. Eli 323 matsda, jonka jostain syystä nimesin Nissaniksi :oops:

No, hiukan harhautuu nyt aiheeseen eli ohi aiheen tämä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuomas K kirjoitti: Business as usual.
Niin on, mutta toisinaan Business as usual on visuaalisesti hauskempaa kuin VW Transportterin ilmansuodatin Porschessa.
Viimeksi muokannut FinPat, 09 Marras 2019, 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Bebbu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Niin. Joissakin maissa homot vaan tapetaan, jos kiinni jäävät. Mielipide ei tapa sentäs ketään. Jaa, voidaan se mielipiteen esittäjä kyllä tappaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JiiPee kirjoitti: Ihan mielenkiintoinen havainto FinPatilta.
Valitettavasti en voi ottaa kunniaa muuta kuin Internjetissä kuvaan kompastumisesta. Sen sijaan voisin tarinoida omakohtaisesti esim. Ford Capri / Rover SD1 / Renault Fuego takavalojen uusiokäytöstä TVR wedgeissä mutta taidan jättää sen Polforealle.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Raimo Miettinen kirjoitti:Eihän Räsäselle ole vielä tuomiota annettu? Kuinka paljon asiaan vaikuttaa se, että Räsänen on kertonut seisovansa kirjoituksen takana edelleen? Sinänsä itse pyrkisin sietämään Räsäseltäkin tyhmiä heittoja sananvapauden nimissä. Toisaalta kuinka pitkälle voimme sallia uskonnonvapauden nimissä esimerkiksi selkeän vähemmistöjen solvaamisen, kun lainataan Vanhan Testamentin tekstejä? Onneksi minun ei tarvitse päättää.
Kyllä vähemmistöjä saa ja pitää solvata siinä missä enemmistöäkin. Ja mikä ihmeen kansanryhmä homot on? Eihän normaalit heterotkaan ole mikään erillinen kansanryhmä. Tämä kummastuttaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Mikael J kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Eihän Räsäselle ole vielä tuomiota annettu? Kuinka paljon asiaan vaikuttaa se, että Räsänen on kertonut seisovansa kirjoituksen takana edelleen? Sinänsä itse pyrkisin sietämään Räsäseltäkin tyhmiä heittoja sananvapauden nimissä. Toisaalta kuinka pitkälle voimme sallia uskonnonvapauden nimissä esimerkiksi selkeän vähemmistöjen solvaamisen, kun lainataan Vanhan Testamentin tekstejä? Onneksi minun ei tarvitse päättää.
Kyllä vähemmistöjä saa ja pitää solvata siinä missä enemmistöäkin. Ja mikä ihmeen kansanryhmä homot on? Eihän normaalit heterotkaan ole mikään erillinen kansanryhmä. Tämä kummastuttaa.
Entä jos Päivi olisi kirjoittanut juttunsa vasenkätisistä tai punatukkaisista.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Bebbu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Kielletään se sininen risti siinä lipussa, kun se loukkaa kumminkin joitakin. Ois jo valmiina antautumisen merkiksi. Tuulessa lepattas vaan semmonen täysin valkea riepu. :-D Ketähän tämä nyt oikeesti loukkaa, muita kun puolestaloukkaantujia?

"Ratkaisun mukaan koulun joulujuhla on osa opetusta, eikä sitä voi järjestää uskonnollisesti tunnustuksellisena siinäkään tapauksessa, että halukkaille järjestetään vaihtoehtoinen tilaisuus"

"Apulaisoikeusasiamiehen ratkaisun mukaan koulun päättäjäisjuhlaa ei kuitenkaan saa järjestää kirkkosalissa, vaan kunnan tehtävänä on huolehtia siitä, että yhteiset juhlat järjestetään siten, ettei kukaan joudu vasten tahtoaan osallistumaan itselleen vieraan uskonnon harjoittamiseen".

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/pol ... i-1.546742

Halukkaille järjestetään vaihtoehtoinen tilaisuus. Siltikään ei käy! Itekkään sen kummemmin mikään kristitty ole, mutta jonkinlainen tapakristitty. On kyse vanhoista tradioista joitten soisi kumminkin olevan olemassa. Ei pieni vähemmistö voi määrittää enemmistön tekemisiä, varsinkin kun tämän vähemmistön ei ole sinne pakko mennä!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ymmärrän oikein hyvin ettei vaihtoehtoinen ohjelma halukkaille ole hyväksyttävä ratkaisu.

Uskovat saavat fiksinsä omista temppeleistään, ihan oikein että julkisessa koulussa ei harjoiteta uskontoja.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^^
Kyse on siitä että paikka on tarkoitettu uskonnon harjoittamiseen, siellä käyttäydytään uskonnon vaatimalla tavalla ja paikka on täynnä uskonnollisia symboleja.
Seuraava koulun kevätjuhla järjestetäänkin paikallisessa moskeijassa. Senhän pitäisi sopia kun kyse on vain sisätilasta missä tilaisuus järjestetään.

Koulun tilaisuudet tulee järjestää poliittisesti ja uskonnollisesti neutraalissa ympäristössä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Bebbu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Moni haluaa pitää yllä perinnettä. Ja osallistuminen niihin edellyttää oppilaiden huoltajien suostumusta. Mikä tässä on niin vaikeeta?

Ja pientä ristiriitaa (anteeksi sana risti jos nyt loukkaa jotakin)

Valtionpäivän avajaiset.

https://www.presidentti.fi/kuvat/valtio ... avajaiset/

Nämähän pitäs kans kieltää. Pölönen ei näe tässä mitn ongelmaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Bebbu kirjoitti:Moni haluaa pitää yllä perinnettä. Ja osallistuminen niihin edellyttää oppilaiden huoltajien suostumusta. Mikä tässä on niin vaikeeta?

Ja pientä ristiriitaa (anteeksi sana risti jos nyt loukkaa jotakin)

Valtionpäivän avajaiset.

https://www.presidentti.fi/kuvat/valtio ... avajaiset/

Nämähän pitäs kans kieltää. Pölönen ei näe tässä mitn ongelmaa.
Jos kaikki perinteet pitäisi pitää yllä, meillä olisi paljon kivoja perinnetapoja. Ylinopeussakot voisi suorittaa jalkapuussa seuraavien kirkonmenojen aikaan. Koulussa seisotetaan nurkassa ja karttakeppi viuhahtaa sormille.
Perinteitä ja uskontoa voi harrastaa vapaa-ajalla.
Maailma muuttuuu Eskoseni.
Valtiopäivän avajaisista samaa mieltä. Toisaalta itse ovat hommaan hakeutuneet.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Erittäin hyvin sanottu siellä perällä.

Suomessa pitäisi kyllä pikkuhiljaa erottaa kirkko valtiosta.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Jep! Asia on juurikin nän.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Bebbu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

^^^ Höh. Ei sinne ole pakko kenenkään mennä edelleenkään. Mutta se, että kielletään Joulukirkko niiltä jotka sinne haluavat mennä, sitä en tajua. Ja sehän olisi vaan suvaitsevaista, kun kaikki oppilaat osallistuisivat Joulukirkkoon. :roll:

Parempi tietysti joku pakkasukon juhla, koska sanassa CHRISTmas on jo tunnuksellisuutta liikaa. :)

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Tuomas K kirjoitti:^Erittäin hyvin sanottu siellä perällä.

Suomessa pitäisi kyllä pikkuhiljaa erottaa kirkko valtiosta.
Ja satukirjoihin uskovilta pitäisi kieltää pääsy politiikkaan.

Vai pitäisiköhän perustaa puolue joka ammentaa oppinsa Taru sormusten herrasta? :lol:

Vastaa Viestiin