Offtopic

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

On kyllä hurjat lukemat Teslalla :shock:

Oispa mielenkiintoista nähdä jotain jakaumaa osavaltioittainkin, painottuuko Teslan myynti kaliforniaan. Perstuntuma väittäis että punaniskaisemmissa osavaltiossa joku muu kuin sähköhyrrä ois kovempi sana.

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jos katsoo globaalisti EV markkinaa niin Tesla dominoi sitäkin. Ja huomatkaa China Inc. vahva edustus.

Kuva

Luonnollisesti Teslan kertoimet ovat 5 - 10x perinteisiin autovalmistajiin nähden ja firman tase on "mielenkiintoinen" joten short sellers ovat laittaneet panoksensa pöydälle. Viimeisen 7kk ajan yli lyhyeksi myyjät ovat generoineet joko todellisia tai virtuaalisia tappioita luokkaa $8.4 miljardia.
Viimeksi muokannut FinPat, 05 Tammi 2020, 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Beta Julio kirjoitti:On kyllä hurjat lukemat Teslalla :shock:

Oispa mielenkiintoista nähdä jotain jakaumaa osavaltioittainkin, painottuuko Teslan myynti kaliforniaan. Perstuntuma väittäis että punaniskaisemmissa osavaltiossa joku muu kuin sähköhyrrä ois kovempi sana.
US automarkkinasta löytyy paljon hyvää tilastotietoa osoitteesta: https://www.goodcarbadcar.net/2019-u-s- ... -by-brand/ mutta osavaltiokohtaista dataa pitäisi kaivella hieman syvemmältä. Varmasti sekin löytyy jo jaksaa käyttää Googlen palvelua riittävästi.

Kokonaismarkkinasta Teslalla vasta pieni palanen (3Q2019). Kuten aikanaan japanilaisilla autoilla US markkinoilla kun Detroit Inc. päätti että pikkuauto segmentti ei kannata kuitenkaan. Tai digikameroilla joskus 2000 luvun alussa.

Kuva
Viimeksi muokannut FinPat, 05 Tammi 2020, 11:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Digitaalinen valokuvaus, disruption and Innovators dilemma:

"1996 Kodak had a $28 billion market cap and 140,000 employees.

In 1976, 20 years earlier, Kodak had invented the digital camera. They owned the IP and had the first mover advantage. This is a company that should have owned it all.
Instead, in 2012, Kodak filed for bankruptcy, put out of business by the very technology they had invented."


Kuva

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tänään päättyi 10 vuotinen taival -01 poikien futisjoukkueen huoltajana Keski-Vantaalaisessa seurassa. Mahtavaa nähdä poikien kasvaminen lähes nuoriksi aikuisiksi. Saamapuolella on myös ensiaputaitojen harjaannuttaminen käytännössä. Kaikkiaan haikea fiilis, mutta aikansa kutakin. Innokkaammille on osattava antaa tilaa. :-D

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

https://www.nzherald.co.nz/business/new ... d=12298455

Pääministeriltämme kerrassaan hieno aloite. Tohonhan vois vielä lisätä että lähdetään pilotoimaan tätä hienoa mallia kansanedustajien ja erityisavustajien keskuudessa, katotaan sit parin vuoden päästä kokemuksia.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Vois vähän hiljasta olla monella elellä sillä 36% pienemmällä palkalla(linkin 4x6h työviikko). Saksassahan taisivat tosin 6h työpäiviin siirtyä ihan menestyksekkäästi joillain aloilla. Taisi sentään 5 päiväinen työviikko olla sielä, niin todellin tehollinen työaika ei tuossa varmaan pahemmin tipu ja saattaat työteho/h nousta paremman jaksamisen muodossa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikö Marin tarkoittanut, että riittää kun maksaa verot tuon 4x6h liksan mukaan?
VMP

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Beta Julio kirjoitti:https://www.nzherald.co.nz/business/new ... d=12298455

Pääministeriltämme kerrassaan hieno aloite. Tohonhan vois vielä lisätä että lähdetään pilotoimaan tätä hienoa mallia kansanedustajien ja erityisavustajien keskuudessa, katotaan sit parin vuoden päästä kokemuksia.
Voi noita väärinymmärtäjiä. (Siis kansainvälinen media.)

https://twitter.com/FinGovernment/statu ... 8515195907

Rivikommunistikansanedustajana asiaa voi suu vaahdossa vaatia kuten myös yksityisautoilun ja polttomoottorien kieltoa. Ja muutenkin kaiken toiminnan kieltämistä mikä alkaa sanoilla "yksityis-" tai "yksityinen". Liikenneministerinä sitten 4x6 työviikko yhä agendalla mutta sattumapääministerinä pitää virallista kommunaaliviestintää liudentaa. Ja yksityiskoneella ilmastokokoukseen.
Viimeksi muokannut FinPat, 07 Tammi 2020, 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Suomalaisissa autokorjaamoissa erilaisia ongelmia?

https://i.imgur.com/qWFCMfX.mp4

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Se kaveri lähti sitten nelivetopäällä vipeltämään :-D

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:Suomalaisissa autokorjaamoissa erilaisia ongelmia?

https://i.imgur.com/qWFCMfX.mp4
Olisi jäänyt löytymättä, kun ei anna vikakoodia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Olisi jäänyt löytymättä vikakoodillakin. "Elämänmuototunnistin, vikakoodi L5461, lisko havaittu" -> korjaamo vaihtaa elämänmuototunnistimen.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tulipa mieleen eräs uutinen vuosien takaa. En muista olenko tämän tänne linkannut, enkä jaksa asiaa tarkistaa. Vuonna 2005 ruotsin pääministeri Mona Sahlin linjasi, että fossiilisista polttoaineista luovutaan 2020 mennessä. Hiljaista on naapurissa tämän suhteen ollut.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

JiiPee kirjoitti:Tulipa mieleen eräs uutinen vuosien takaa. En muista olenko tämän tänne linkannut, enkä jaksa asiaa tarkistaa. Vuonna 2005 ruotsin pääministeri Mona Sahlin linjasi, että fossiilisista polttoaineista luovutaan 2020 mennessä. Hiljaista on naapurissa tämän suhteen ollut.
Tässähän ollaan asian ytimessä. Maailmanparannusajatuksia kun käyttää poliittisen agendansa edistämiseen niin ei tarvi kuin unohtaa niiden höpöttäminen vähäksi aikaa tekemättä muutakaan asian suhteen, niin muutaman vuoden päästä ne voikin taas esittää ihan uusina ajatuksina ja edistää jälleen agendaansa niillä.

Kierrättämällä maailma pelastuu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Japanissa jotkut firmat on ottaneet tuon 4-päiväisen työviikon. Toisaalla on myös lyhennetty 5-7päiväistä viikkoa reilusti 12h päivistä sinne 5-6h nurkille.

Ymmärtääkseni joka ikisessä paikassa, jossa tuota on jossain variaatiossaan testattu, on työn tuottavuus SEKÄ kokonaistuottavuus kasvanut.
Eli vaikka tehtäisiin yksi kokonainen päivä vähemmän töitä, teho kasvaa niin paljon että se enemmän kuin kattaa tuon. Firmat saa käytännössä ilmaisen työpäivän panoksen antamalla ihmisille lyhyempiä päiviä.

Kukas teistä muuten väittää tekevänsä yhtä tehokkaasti töitä ensimmäisen 4h jälkeen kuin ekat 4h? Jos nyt sluibailua ei lasketa. Itse huomaan hyvin selvän eron aamupäivään ja iltapäivään verraten.

Avatar
Polforea
Viestit: 11176
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Minä tänään. Eka puolipäivää meni vähän puolivaloilla jostain syystä ja vasta lounaan jälkeen tärähti normitehot tulille :D. Heikko päivä kyllä kokonaisuutena.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Aquatica kirjoitti:Japanissa jotkut firmat on ottaneet tuon 4-päiväisen työviikon. Toisaalla on myös lyhennetty 5-7päiväistä viikkoa reilusti 12h päivistä sinne 5-6h nurkille.

Ymmärtääkseni joka ikisessä paikassa, jossa tuota on jossain variaatiossaan testattu, on työn tuottavuus SEKÄ kokonaistuottavuus kasvanut.
Eli vaikka tehtäisiin yksi kokonainen päivä vähemmän töitä, teho kasvaa niin paljon että se enemmän kuin kattaa tuon. Firmat saa käytännössä ilmaisen työpäivän panoksen antamalla ihmisille lyhyempiä päiviä.

Kukas teistä muuten väittää tekevänsä yhtä tehokkaasti töitä ensimmäisen 4h jälkeen kuin ekat 4h? Jos nyt sluibailua ei lasketa. Itse huomaan hyvin selvän eron aamupäivään ja iltapäivään verraten.
Tää raivokkaasti uutisoitu Microsoftin 3vk kestänyt kokeilu Japanissa on kyllä.saanut suhteettomasti huomiota. En ole lyhempää työviikkoa vastaan, mutta sanonpahan vaam jenkkifirmassa työskennelleenä että ei siitä.kokeilusta mitään muuta ois Japanista voinut jenkkilään raportoida kuin "great success"...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Itehän tein kuuden tunnin päivää 2003-2005.

Tulot pienenivät 20 pinnaa, mut hei! menin töihin ysiks ja pääsin kolmelta. Käytännössä työmatka sujui päivänvalossa tai ainakin melkein.

Menoista jäi pois 2*munkkikahvit ja päivähoitomaksut pienenivät, samoin verotus.

Kela maksoi osittaista hoitorahaa, lopputulos käytettävissä olevista nettovaroista/kk oli noin 50 € miinusta.


Työteho parani, kun tyhjäkäynti (esim. ne kahvitauot) jäivät pois eli tekemäni työmäärä pysyi samana (IBM tarkkaili kaikkea työaikapuuhastelua).

Avatar
lerppu
Viestit: 5883
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Myös 6h päivästä kattavia ja kaihoisia kokemuksia. Äitiyslomani jälkeen (olin 4kk himpessä, parasta ikinä) toiseksi parasta oli tehdä puoltoistavuotta 6h päivää. Ja ihan rehellisiä kun ollaan, niin tuotin omistajalle lisäarvoa vähintään saman (tai ehkä jopa enemmän) per työpäivä kuin nykyään. Ansiotasokaan ei oikeastaan muuttunut, kiitos kotimaisen veroprogression. Kai siitä kelaltakin jotain hiluja sai.

Apropos - lapsen kanssa kotona oleminen oli juhlaa. Kun ei oo mitään pakottavia menoja, niin pienellä panoksella päivässä hima pysyy ihan tip top ja mihinkään ei ole kiire. Ja esim. kaupassa voi notkua juuri niin hitaasti kuin kehtaa ja sen mitä pieni lapsi pysyy hereillä niin pystyy todella olemaan "läsnä". Ja vapaata on hur såm helveten, kun tollanen yhden vuoden molemmin puolin oleva lapsi ei kyllä ole järkkyvaativa. Mun unelma-ammatti on kotiäiti.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Mun oli tarkoitus opetella leipomaan pullaa, mutta .... :silly:

Joo kuuden tunnin päivä oli kyllä yhtä juhlaa. :-D

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Historiallinen suunta on ollut kohti lyhyempiä työpäiviä / työviikkoa, se tuskin on muuttumassa - tai jos näkee että on, kaipaan perusteluja mikä sen kehityksen suunnan kääntäisi?

Jos 6h per päivä, 4 päivää per viikko tuntuu synkältä tulevaisuudelta, niin en tiedä onko sitten suurta haikailua takaisin 6 päivän työviikon aikoihin? Tahi vielä kauemmas aikaan ennen työehtosopimuksia ja työaikalakia, jolloin kärjistäen työtä tehtiin aina kun silmät olivat auki.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Vientivetoisessa teollisuudessa on aloja, joissa tehdään töitä 24/7 huolimatta siitä, onko kyseessä 6 tunnin työpäivät taikka 4 päiväinen työviikko. Silloinhan tämä konsepti tarkoittaisi lisäväen palkkaamista. Mikä on tuon kustannustaso, en osaa sanoa, enkä jaksa pohtia asiaa sen enempää. Konsepti näyttäisi lisäävän kuitenkin työllisiä joillain aloilla. Näin niin kuin ihan äkkiseltään pohtien. Herättääkö ajatuksia?

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jos työkykyisiä riittäisi täyttämään paikat ja palkkataso kyetään säilyttämään siedettävänä ja toiminta kannattavana, niin ei tämä kai huono asia olisi. Tuossa on kyllä monta spekulatiivista komponenttia, enkä väitä että osaisin edes mutuilla tuollaisen skenaarion realistisuutta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5883
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tässä 6h pohdinnassa on se aukko, että nykyään työpäivät todella monella ihmisellä ovat jotain aivan muuta kuin kellokortin leimaamista ja läsnäolon mittaamista. Nimellispäivän pituus ei tällöin saa eikä sen pidä vaikuttaa ansiotasoon.

Avatar
lerppu
Viestit: 5883
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

JiiPee kirjoitti:Vientivetoisessa teollisuudessa on aloja, joissa tehdään töitä 24/7 huolimatta siitä, onko kyseessä 6 tunnin työpäivät taikka 4 päiväinen työviikko. Silloinhan tämä konsepti tarkoittaisi lisäväen palkkaamista. Mikä on tuon kustannustaso, en osaa sanoa, enkä jaksa pohtia asiaa sen enempää. Konsepti näyttäisi lisäävän kuitenkin työllisiä joillain aloilla. Näin niin kuin ihan äkkiseltään pohtien. Herättääkö ajatuksia?
Jatkuva kolmivuoro nykyisellään tarkoittaa viiden vuoron pyörittämistä. 6h vuoropituudella siitä tulisi jatkuva nelivuorotyö. Vuosityöaikakysymys tämä on enemmän kuin mitään muuta, sekä jatkuvan vuorotyön vastikevapaiden pituuden sekä sijoittelun että ko vuorojärjestelmän loma-aikojen haaste. Tässä on myös työnantajanäkökulma, monet pyörittävät 12h vuoroja lähinnä vuorojenvaihtumisen tuotannon siirroista tapahtuvien minikatkosten sekä tiedonsiirron operaattorilta toiselle minimoimiseksi. Myös sairaspoissaolot vähentyvät pitkien työvuorojen (ja sitä kautta pitkien vastikkeiden) johdosta, kun sairastumisen osuminen työjaksolle pienenee (täsmäosumat toki erikseen). 12h vuorojärjestelmä pyöritetään samalla viidellä vuorolla kuin 8h vuorot ja vuosityöaika on sama. 6h vuoroilla tästä peilaten jos vuosityöaika puolittuisi tarvittaisiin kymmenvuorojärjestelmä. Jos vuosityöajasta otettaisiin se parikymmentä pinnaa pois, nelivuorotyötä pyöritettäisiin sitten kai kuudella vuorolla? - Ääh, en jaksa tätä laskea auki... Pitkiä vastikevapaita ei tuossa systeemissä liiemmin kuitenkaan tunnettaisi, tämä on kyllä dealbraker monelle vuorotyöntekijälle (jotka usein valitsevat vuorotyön sekä siitä syntyvän ansion että pitkien vapaiden vuoksi).

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »


Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Saispa Alfaanki ilmaiseks moiset.
Ittellä ois tarvetta.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Peki »

U.E. Moisala: Auto Suomessa
Tylsä kirja, jonnin joutavaa jaarittelua ja paikkansa pitämättömiä tietojakin. Mutta yksi hauska yksityiskohta. Joskus 1960-/70-lukujen vaihteessa perustettiin edistyksellisten vasemmistopiirien toimesta Enemmistö ry. Sen päämääränä oli autoilun lakkauttaminen. Jäsenistölle annettiin ohjeeksi pitää taskussaan vasaraa tms esinettä, jolla voi tarvittaessa kolhaista väärin pysäköityä tai muuten ärsyttävää autoa. Liikkeen voimahahmoihin kuului tuolloin mm. myöhempi ulkoministeri Erkki Tuomioja. Kun autovastaiseen mielenosoitukseen piti viedä plakaatteja, bannereita ja muita julisteita, ne toimitettiin paikalle - Tuomiojan autolla!
Kuka se sanoikaan - Tarkoitus pyhittää keinot. :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 5883
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tuomioja - pitkä rasittavuuden historia.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mielenkiintoinen, vaikkakin jo epäilemättä hieman jäähtynyt poliittinen näytelmä. Lainaan tähän tuttavani kommentteja, jotka mielestäni kuvaavat tilannetta aika hyvin: "Haavisto on vanha peluri, joka ei ole jättänyt asiasta mitään kirjallista dokumentaatiota vaikka olisi pitänyt ... muisti- ja mielikuvien varassa selitellään ja tulkitaan loput. Haaviston ja järjestelmän osalta kyse lähinnä poliittisesta näytelmästä. Sen sijaan Pasi Tuomisella on helppo homma - puhuu vain totta". Katsotaan tulema rauhassa. Haavisto sanee uudeksi lempinimeen "teflon" :mrgreen:. Mitenkähän luottamus Haaviston ja Tuomisen välillä jaksaa?

Bebbu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia.

"Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää".

"Muista liikenteen veromuutosehdotuksista aiotaan sen sijaan kertoa verotyöryhmän puolesta vasta vuoden 2021 alussa. liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.

Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen".

https://www.is.fi/autot/art-2000006379608.html

Mitähän vaikutusta tuolla on työllisyyteen ja harrastuksiin ja ylipääntäsä kaikkeen.

Ville Niinistökin vois lopettaa ne kaukolomailut, kun on niin huolissaan ilmastosta. Näyttäs nyt esimerkkiä meille pöljille...

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2093
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Bebbu kirjoitti:Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia.
Hallituspuolueille poliittinen itsemurha.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Toivotaan noiden "uudistusten" tiimoilta että hallituskausi loppuu kesken ja hommat jää pöydälle.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Yhdenvertaisuusvaltuutettu on pätevämpi sisäministeriön kansliapäälliköksi kuin suojelupoliisin päällikkö? Mites se Ohisalo meinaa tuon perustella? "Sulle mulle" -leikit jatkuvat puolueesta riippumatta.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Eikös tää riipu ihan vaan siitä, kuka saa määrittellä pätevtyden.
Ja mikä tässä on riittävän pätevtyyden vaatimus.

Eilen Vanhaselta fiksuja kommentteja:
Molemmat ovat riittävän päteviä.

Pääsinpähän ainakin pätemään :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Gasket kirjoitti:Toivotaan noiden "uudistusten" tiimoilta että hallituskausi loppuu kesken ja hommat jää pöydälle.
Turhan rankoilta toimenpiteet tuntuvat varsinkin kun se on ihan sama mitä 5 milj kansa tekee kun muutamat suuret maat vähät asiasta välittää. Tehdään se, mitä on globaalisti sovittu ja jätetään nämä "mallioppilas" -sooloilut pois. Uusien verojen perusteluissa on ilmastokeskeinen sointi.

Avatar
lerppu
Viestit: 5883
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ympäristön ja ilmaston suojelu on pirun tärkeä asia. Harmi ettei sillä ole mitään tekemistä nyt kaavailtujen tulonsiirtojen kanssa. SDP on keksinyt jo vuosia sitten mistä otetaan rahaa pöhöttyneisiin ja tehottomiin rakenteisiin ja heidän apupuolueensa vierastavat lähtökohtaisesti "Prisma-perheiden" elämäntapaa (en tiedä mitä Maalaisliitto tässä porukassa tekee, RKP on missä vain kunhan Vaasassa säilyy sairaala). Äänestämällä sitten taas vaikutetaan, siihen asti voi näppäimistölle mielipahaansa valuttaa.

Tähän päälle vielä Pursiaisen lobbaus ja kylähullu ministeri - eiköhän vähintään tietullit saada verojen päälle, mutta todennäköisesti jonkinlainen paikannus on suunnitelmissa. Tieto on pääomaa ja pääoman kasvattamiseen ollaan sijoittamassa suuriakin summia - seurataan rahaa, kuka haluaa tiedon silkkitien - liikkumisen ja energian silkkitien lisäksi. Let's be carefull out there...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Giovinazzi kirjoitti:Eikös tää riipu ihan vaan siitä, kuka saa määrittellä pätevtyden. ...Ja mikä tässä on riittävän pätevyyden vaatimus.

Julkiseen tehtävään tulee aina valita tehtävän hoitamisen kannalta pätevin hakija. Kyse on verovarojen käytöstä, jolloin tälle julkiselle rahalle pitää antaa paras mahdollinen vastine. Hakuilmoituksessa on yleensä mainittu kriteerit ml. henkilökohtaiset ominaisuudet, joiden perusteella hakijoita prosessissa arvioidaan. Toki niitä voidaan taitavasti kirjoitettuna tulkita eri tavoin. Kannattaa tiedostaa, että valintamuistio on julkinen asiakirja, jonka saa kuka tahansa luettavaksi pyynnöstä. Sisäministeriö vastaa Suomen sisäisestä turvallisuudesta ja maahanmuutosta. Kun katsoo asiaa puhtaasti ministeriön tehtävän näkökulmasta, ei valinta vaikuta olevan mediassa olleiden tietojen pohjalta kovinkaan epäselvä. Veronmaksajana odotan ministerin perusteluja mielenkiinnolla.
Viimeksi muokannut JiiPee, 23 Tammi 2020, 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5883
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kun aatteen palo on kova, on ihmisten pätevyys vain oikeiden asioiden tiellä (vrt. Haavisto). Vihreät tuntuvat ottavan aika isoa profiilia puhdistustensa kanssa. Sopiva on parempi kuin osaava.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Vihreäthän on historiassa aika kovin vastustaneet noita poliittisperusteisia virkanimityksiä. Mutta kyllähän tuossa oma lehmä on ojassa vahvasti. Poliitikot vaihtuu vaaleilla, mutta virkamiehet ei..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

lerppu kirjoitti:^Ympäristön ja ilmaston suojelu on pirun tärkeä asia. Harmi ettei sillä ole mitään tekemistä nyt kaavailtujen tulonsiirtojen kanssa. SDP on keksinyt jo vuosia sitten mistä otetaan rahaa pöhöttyneisiin ja tehottomiin rakenteisiin...
Hyvä kommentti. Sitä tukee aika mielenkiintoisella tavalla Halla-ahon artikkeli ilmaston ja ympäristön tilasta. Kaikkiaan "jalat maassa" -tyyppistä tekstiä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5883
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mestarin talouspolitiikka onkin löytänyt merkkinsä. Myös ympäristörealismi ja tuotannon globaalit suhteet ovat hanskassa. On suuri sääli että ullakolla asuu mörkojä ja pienellä tönimisellä ollaan jo eugeniikan syvässä ytimessä. Vaikka se on epämiellyttävää, olen omalta kohdaltani vähemmän pahoillani tästä ominaisuudesta (varsinkin kun ottaa huomioon talousrealismin ja syy-seuraussuhteiden tajun) kuin suorananisesta inhosta, jota joutuu kokemaan toisen laidan ulostuloissa.

Vaikka olen sitoutumaton, olen talousliberaalin kokoomus-siiven äänestäjä. Ja vaikka jokseenkin liberaalit elämänarvot eivät pahemman päädyn konservatismin kanssa yksiin käykkään, on pakko kallistua perussuomalaisen yhteistyön suuntaan. Ei siksi että heidän arvomaailmansa viehättäisi, vaan siksi että talousrealismilla on suuri merkitys ja siksi että perussuomalaiset eivät lähtökohtaisesti vihaa minua. Vihervasemmistolaiset jostain syystä vihaavat, vaikka olenkin täysin sitä mieltä että kaksi aikuista saa tykätä molemminpuolisesti kenestä tahansa, ihonväri ei määritä ihmistä vaan ihmisen teot eikä lihansyönti ole mikään itseisarvo. Yleensäkin olen eläintensuojelun ja luonnosuojelun puolella (annankin kuukausittain Hesylle sekä Itämeren suojelulle rahaa). Näistäkin arvoista huolimatta vihreä vasemmisto on onnistunut omalla erinomaisuudellaan ja lisäarvoa tuottavan tehdastyöläisen halveksunnalla vieraannuttamaan minut lähes täydelleen. Puhumattakaan ylimielisestä kollektivismistaan ja ajattelupoliisin asenteista.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

JiiPee kirjoitti:Turhan rankoilta toimenpiteet tuntuvat varsinkin kun se on ihan sama mitä 5 milj kansa tekee kun muutamat suuret maat vähät asiasta välittää. Tehdään se, mitä on globaalisti sovittu ja jätetään nämä "mallioppilas" -sooloilut pois. Uusien verojen perusteluissa on ilmastokeskeinen sointi.
Niin siis Suomihan kuuluu EU:hun, joka toimii ilmastoneuvotteluissa yhtenä kokonaisuutena.

Miksi ylipäänsä verrata pientä Suomea ja isoa Aasian maata keskenään?
Tässä usein käytetyssä vertailussa on yksi perustavaa laatua oleva ongelma: mitä järkeä on vertailla 5,5 miljoonan asukkaan ja yli miljardin asukkaan maita keskenään?

Järkevämpää olisi verrata tätä "pahaa" Aasian maata vaikkapa EU:hun.

Saattaa nimittäin tulla yllättäviä faktoja esiin, jos kiinnostaa perehtyä.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
lerppu
Viestit: 5883
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kiinan sulkeisiin laittaminen kun puhutaan objektiivisesta pahuudesta on itsepetosta. Riippumatta Puolan hiilidioksipäästöistä.

Bebbu

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

^^ Suomen päästötavoite on tiukempi, kun EU:n.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Peki »

Kohtuullista kai olisi, että Suomen lisäksi kaikki muutkin maat osallisuisivat näihin ilmastotalkoisiin. Pitäisi määrittää joku maakohtainen päästömäärien lähtötaso, joka sitoisi kansainvälisten pakotteiden uhalla kaikkia maita. Tasoon sisältyisi myös väestömäärä. Eli Nigerian sallitut päästöt eivät kohoaisi kaksinkertaiseksi jos se tuplaa väestönsä. Nykytilanne, jossa esimerkiksi kiinalaisten, intialaisten ja afrikkalaisten kasvavat päästöt maksatetaan suomalaisilla veronmaksajilla, on aika lailla epäreilu. Suomalaiset kärsivät jo tarpeeksi rakennusten lämmityskustannuksista, kun afrikkalaiset selviävät savimajoissaan ilman lämpöpattereita.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Bebbu kirjoitti:^^ Suomen päästötavoite on tiukempi, kun EU:n.
Johtuiskohan tuosta:

EU:n päästöjen vähennysprosentit on määritelty pitkälti maiden bruttokansantuotteen pohjalta – suurituloisimmilla mailla on kovemmat suhteelliset päästövähennystavoitteet, sillä päästövähennystoimet ovat niissä suhteellisesti edullisempia.
Eriävät päästövähennystavoiteprosentit ovat reiluja siinäkin mielessä, että korkean BKT:n maissa on pääsääntöisesti myös korkeammat päästöt.

Juu, copy pastettu on...

Enkä alkanut laskemaan EU:n keskiarvoa päästötavoitteille, joillain mailla tavoiteprosentit pienempiä ja joillakin mailla suurempia, mitä Suomella.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Peki kirjoitti:Tasoon sisältyisi myös väestömäärä.

Nykytilanne, jossa esimerkiksi kiinalaisten, intialaisten ja afrikkalaisten kasvavat päästöt maksatetaan suomalaisilla veronmaksajilla, on aika lailla epäreilu. Suomalaiset kärsivät
Hmm.. mielenkiintoista, mitäköhän tarkoitat tuolla tasolla ja väestömäärällä?

Yksilötasollahan yhden Intialaisen päästöt ovat n. 1,8tonnia ja Suomalaisen n. 10,7tonnia.
Keskimääräisen suomalaisen päästöt ovat siis lähes kuusinkertaiset intialaiseen verrattuna.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Offtopic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Giovinazzi kirjoitti: Yksilötasollahan yhden Intialaisen päästöt ovat n. 1,8tonnia ja Suomalaisen n. 10,7tonnia.
Oletko koskaan asunut Intiassa tai tehnyt siellä pidempään töitä? Mikä tahansa numero jonka Intian hallinto antaa on vahvasti arvaus johon vaikuttaa muun muassa kuun asento ja viimeisimmän 20/20 matsin tulos (kriketti).

En väitä että per capita Intiassa uloshengityskaasujen tuotto olisi lähelläkään Suomea mutta riittävästi paikallisen babudomin kanssa keskustelleena en myöskään ota yhtään numeroa sieltä suunnasta annettuna.

Anyway, osataan Suomessakin arvioida metsän kasvua vaikka kokemusta luulisi olevan. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006308629.html

Vastaa Viestiin