Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:53
Käytäntöä miettiessä oon itte pohtinu että olisi melko ässävalinta sellanen laturi, joka oletusarvoisesti lataa hitaasti, mikä riittäisi itellä hienosti ns. normiarjessa, mutta olisi boooooost-nappi, josta tökkäämällä saisi teholatingin käyntiin.
Tuohan on vasta puolitien toteutus. Latauksen pitäisi osata myös optimoida lataus hinnan suhteen. Eli laturille tai sitä ohjaavale appille kerrotaan, milloin halutaan lähteä liikkeelle ja paljonko akussa pitää olla latausta (ei ladata akkua yli 80 %, jos tiedossa ei ole pitkää ajomatkaa).

Softan pitäisi sitten osata ennustaa, mihin aikaan sähkö olisi halvimmillaan sekä onko tehoa kuinka paljon käytettävissä (huomioiden muu kulutus). Jos aikaa ei ole käytettävissä paljon tai latausteho on rajoitettu, voi olla pakko niellä myös lataus kalliimmalla sähköllä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^You guys are making this super-difficult!

Muodikkaasti kokemus-asiantuntijana jo puolentoistaviikon ajalta lausun totuutena seuraavaa: plugarin kanssa oleellista on latauksen helppous. Jos helppoutta ei ole, latausta ei tehdä. Kaikki hifistely aiheen tiimoilta työntää pois suuren osan käyttäjistä. Sähköauto tietenkin eri asia, kun on pakko ladata. Jos latauksesta tehdään monimutkaista, se olisi itselleni heti insentiivi vastustaa sähköautoilua.

Mitä tulee sähkön kyykkäämiseen ja siihen valmistautumiseen - Jos katkosta tulee niin pitkä että esim käteinen olisi uudelleen vaihdon välineenä oleellinen asia, niin siinä vaiheessa meillä on jo paljon enemmän ongelmia kuin autojen lataaminen. Vaikka oma sieluni olisikin valmis Mad Max -aikaan, perheenisänä en toivo moista tulevaisuutta lapselleni. Tietenkin on hyvä pohtia ennalta kuinka vältetään jakelun tai tuotannon ongelmat, toivottavasti Fingridillä ollaan jakelun suhteen hereillä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Ei, kun oletusarvo on, että viikonloppuna ladataan täyteen ja varaudutaan siihen, että viikolla ajetaan 3-4 kertaa n. 200km/d ladaten vaan kotona välillä 18-07 ja oletuslatausvirta lasketaan sen mukaan. Ja siis aatellen täyssähkäriä, ei plugaria.

Tällei arki hoituu niin että kotiin kun saapuu, niin piuha kiinni ja done. Ei hinkata luuria, ei runkutella hintatietoja, vaan ihan vaan piuha kiinni, piuha irti. Haluttaessa ennen lähtöä kaukosäätimestä (ei puhelimesta, vaan kaukosäätimestä) lämmitys tai viilennys päälle. Helppoa ja yksinkertaista arkea niin, että elämä on kuitenkin helppoa. Sitten jos on ökypakkaset ja jostain syystä päivittäin ajoo tai tietää olevansa lähdössä samana iltana johonkin, voi piuhan kiinni tökätessä tökätä samalla sitä boostinappia. Siis yhtä fyysistä nappia sillai vaan "töks" eikä mitään ota-luuri-taskusta-riisu-hanska-avaa-lukitus-etti-äppi-odota-minuutti-töki-lataus-lukitseluuri-työnnä-luuri-taskuun-pue-hanskat -shittiä vaan ihan vaan yksinkertanen töks.

Toki se etäohjaus saa laturissa olla, jos vaikka toteaa vasta sisällä että tartteekin tänään käydä Tampereella kaupassa (...), niin saa boostin päälle sisältä. Mutta arkielämässä pyhä yksinkertaisuus on käytettävyydessä iso plussa. Lerppu on tässä hyvinkin jäljillä. Piuha irti, piuha kiinni, tarvittaessa yksi (1) töks. Optimaalinen toimintatapa todennäköisesti monelle muullekin kuin minulle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Insinörtin esimerkki jättänee auki mahdollisuuden tuolle töks-latauksellekin, jos sähkön hinnalla ei ole väliä. Esimerkiksi juuri nyt saattaisi pörssisähköä ostavalla ollakin jotain väliä, tai sitten ei:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tal ... -1.1306644
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pörssisähkön käyttäjänä reagoin jonkin verran hintapiikkeihin - laitan vaikka pari tuntia myöhemmin sen pyykkikoneen jauhamaan, mutta en menetä yöunia jos joskus jää takka lataamatta sellaisen alla. Toteutunut keskihinta on ollut kilpailukykyinen verrattuna kiinteähintaisiin sopimuksiin miedolla / olemattomalla optimoinnillakin.

Jonkinlainen puskuriakusto olisi kyllä hyödyksi jos haluaisi optimoida sähkön hintaa.

Siinä vielä aiheeen vierestä vähän isommasti dataa tuulivoiman tuotannosta - talvikuukaudet ovat keskiarvolla mitattuna tuotoisampia kuin kesä, mutta ongelma ovat juuri nuo tuotannon kuopat: https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... -tuotanto/

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ruokoton kirjoitti:
02 Helmi 2021, 18:26
ongelma ovat juuri nuo tuotannon kuopat
Kuopat voisi paikata muullakin tuotannolla, mutta tuossa kuvaajassa näkyy se todellinen ongelma - tuotannon ennuste on mennyt välillä ihan päin seiniä - tuotanto on pahimmillaan jäänyt 600 MW edellispäivän ennustetta pienemmäksi. Vesivoimalan saa polkaistua käyntiin nopeasti, mutta lämpövoimalaitoksia ei.

No, markkinataloudessa tilanne tietysti korjaantuu, kun hinta nousee, jos tuotantokapasiteetti menee tiukalle. Jos uusiutuvien osuus energiantuotannossa kasvaa kovasti, pitäisi tämän myös näkyä reilumpana hinnan vaihteluna. Muttei pelkästään kovina hintoina - Saksassa on jo nähty tilanne, missä hinta meni negatiiviseksi. Sähkönkäytön ajallinen optimointi voi siis muuttua paljon nykyistä palkitsevammaksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Hetken aikaa keväällä 2020 käytiin Suomessakin negatiivisen tuntihinnan puolella, tosin sähköyhtiöiden marginaalit taisivat kuluttajahinnan pitää vielä maksamisen puolella.

https://yle.fi/uutiset/3-11200361

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^wau. Tätä lajia varmaan enemmän tulevaisuudessa - ympäri maailmaa. Tarkoittaa myös biznesmahdollisuuksia niille, jotka keksivät hyviä tapoja säätää kulutusta tuotannon mukaiseksi. Hihat ylös ja töihin!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
02 Helmi 2021, 19:34
Vesivoimalan saa polkaistua käyntiin nopeasti, mutta lämpövoimalaitoksia ei.
Sitä varten Lipponen lobbaa Putinin kaasua ja Wärtsilä tekee minuuteissa käynnistyviä kaasuvoimalaratkaisuja.
insinörtti kirjoitti:
02 Helmi 2021, 19:34
Saksassa on jo nähty tilanne, missä hinta meni negatiiviseksi. Sähkönkäytön ajallinen optimointi voi siis muuttua paljon nykyistä palkitsevammaksi.
Korona vuonna 2020 Suomessakin sähkön tukkuhinta kävi pakkasella. Ja mitä enemmän sähkötuulta tulee verkkoon sitä enemmän hinta alkaa heilumaan.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
02 Helmi 2021, 20:14
^wau. Tätä lajia varmaan enemmän tulevaisuudessa - ympäri maailmaa. Tarkoittaa myös biznesmahdollisuuksia niille, jotka keksivät hyviä tapoja säätää kulutusta tuotannon mukaiseksi. Hihat ylös ja töihin!
Kulutuksen säätäminen on yksi optio ja toinen taas energian varastointi. Kolmas liiketoimintamahdollisuus tulee siitä että keksii nopeasti ylös- ja alasajettavan prosessin jolla tuottaa negatiivisella sähkön hinnalla jotain arvokasta.

Jos omistaisi kaksi isoa järveä isolla korkeuserolla niin uusiutuvien puolesta kannattaisi lobata tosissaan.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Polforea kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:53
Gasket kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:29
Pitääkö sitten osata kertoa laturille meinaako illalla lähteä vielä harrastuksiin vai onko lähtö vasta aamulla
Käytäntöä miettiessä oon itte pohtinu että olisi melko ässävalinta sellanen laturi, joka oletusarvoisesti lataa hitaasti, mikä riittäisi itellä hienosti ns. normiarjessa, mutta olisi boooooost-nappi, josta tökkäämällä saisi teholatingin käyntiin. Boostinappi voisi vaikka infota sähkökeskukselle, että nyt voi vetää osan tilan lämmityksestä pimeeksi, tää on tietoinen valinta, niin saisi tehoakin ulos sähköliittymän puitteissa.

Paljon on jo sellasia latureita jotka mittaa kokonaisvirtaa erillisellä pulikalla ja lataa niin kovaa kuin sähköliittymästä irtoaa, mutta ite tykkäisin enempi siitä minimivirtaolettamasta.
Tämä on ratkaistu jo. Latausta ja sen tehoa voi säätää ja ajastaa esimerkiksi autosta, puhelimesta tai laturista. Harva ladattava auto ottaa hirveitä tehoja vastaan tavallisesta type2 pömpelistä, lataustehot on aikalailla autosta riippuen 3,6kwh-22kwh. Suurteholaturit erikseen 50kwh ylöspäin.

E: lisäyksenä, kun joku taisi tätä ottaa esille. On jo olemassa myös mahdollisuus purkaa auton akkua takaisin sähköverkkoon. V2G, vehicle to grid. Täältä lisää, jos jotain kiinnostaa:

https://www.virta.global/vehicle-to-grid-v2g

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:
02 Helmi 2021, 20:43
Tämä on ratkaistu jo. Latausta ja sen tehoa voi säätää ja ajastaa esimerkiksi autosta, puhelimesta tai laturista. Harva ladattava auto ottaa hirveitä tehoja vastaan tavallisesta type2 pömpelistä, lataustehot on aikalailla autosta riippuen 3,6kwh-22kwh. Suurteholaturit erikseen 50kwh ylöspäin.
Joo, autosta voi, mutta se ei ole käytännöllistä, kun tarvii könytä sinne autoon ja hinkuttaa latausvirta valikoista. Bemarit toki tekee ihan automaattisesti sitä, että pudottaa latausvirran 6 ampeeriin, mutta se lie jopa Baijerissa tunnustettu bugiksi :D. Muut taitaa muistaa asetuksen, niin se pitäisi muistaa aina ruuvata myös takaisin. Eikä se ilmoita sähkökeskukselle, että nyt vedetään täyyyyysiä, iske kämpän pattereista puolet pimeeks.

Joo, puhelimellakin voi, mutta siinä on se rumba että hinkuttaa sen puhelimen lukosta auki ja tökkii äppiä ja odottelee. Kuten sanottu niin on ihan siedettävä tapa jos sisältä haluaa latausta boostata, mutta yleensä aivan turhaa multimediaa.

Käytön helppous on juuri se avainsana ja se toteutuu sillä, että boostin saa päälle yhdellä napilla, selaamatta mitään valikoita. En ole tuollaista laturia vielä bongannut (en toki ole kaikkia selannutkaan, eikä mulla ole vielä sähköautoakaan) ja kun hypetys on niissä kännykkä-äpeissä ja aina täysiälataamisessa, niin rauhallinen oletus jää markkinoinnissa taka-alalle. Enkä ole vielä bongannut kenenkään kehuvan laturistaan tuota paluutietoa, että otetaas ny sähköö tälle autolle kun niin käsketään.

Notta saa vinkata laturimalleja, jotka tuon osaa - vaikka sellasta, joka kykenee tehohaarukalle 2kW - 22kW.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuo on kyllä varmasti tärkeä juttu, että käyttö pitää olla helppoa. Ei tuo sen seitsemän eri äpin ja tägin yhdistelmä ole mistään kotoisin. Miksei voi vilauttaa korttia ja valita vaikka parilla kympillä sähköä. Hinta samalla tapaa tolppaan mitä bensa-asemilla, helppohan sitä on muokata lennosta vaikka pörssin hinnan mukaan. Ehkä voisi paikkojenkin päällä olla lamput kun parkkihallissa, että näkee jo kaukaa onko vapaata vai ei.

Ei lie kotilaturiinkaan olisi kovin hankala koodata paria nappia joihin saisi määritellä mitä ne tekee. Vaikka sitten oletuksena tuo hidas lataus ja napista nopea. Boostille vielä takaisinkytkentä pääsyötöstä ja säätö vaihekohtaisesti, niin ei tule ikäviä ylläreitä jos täräyttääkin vaikka rälläkän käyntiin. Itse myös kannatan perinteisiä nappeja hipaisujuttujen sijaan. Kun on se 10..15 pakkasta ja lunta tulee vaakatasossa, niin aika viraton se puhelin on. Näyttö on märkä kun sen saa taskusta pois. Ei ole kovin monimutkaista tekniikkaa laittaa vaikka rele torpan sähkövastusten eteen ja ohjata sitä laturin napilla. Itsellä on lämpöpumpussakin (VILP) ohjelmoitava lähtö. Toinen nappi vaikka sitten kertomaan laturilla että aloita lataus vaikka 8 h kuluttua teholla X. Jos neljältä tulee, niin silloin alkaa puoliltaöin elektroni liikkua. Tuollainen simppeli optimointi hinnan/kuorman mukaan ja voi rauhassa sen sähkösaunan lämmittää.

Jotenkin tuntuu, että vähän liikaa nämä on vielä teknologiafriikkien kikkailua.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

New Tesla has no gear selector

Jotenkaan en keksi miten homma voisi toimia.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Gasket kirjoitti:
03 Helmi 2021, 14:59
New Tesla has no gear selector

Jotenkaan en keksi miten homma voisi toimia.
Varmasti erittäin hyvin - kunhan tilanteet ja olosuhteet ovat samanlaiset, kuin testitapauksissa.
Ja voihan sen itse valita kosketusnäytöltä. Lieköhän monenkin alavalikon takana... :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Ehkä nuo vaihteet vielä jotenkin jos ajaa seinää vasten niin seuraavaksi varmaan pakitetaan, mutta mites vaikka pieni lumipeite. Halvaantuu lie sitten siihen. Tai jos vaikka haluaisi auton peruuttaa talliin, niin näkeekö eteenpäin menemisen parempana vaihtoehtona. Olikos noissa enää peilejäkään, niin ei voi edes katseen suunnasta lukea jos meinaa taakse mennä.

Vilkut sen sijaan.. Noh, eipä noita toisaalta moni kovin käytä nykyäänkään. Idea jos kuitenkin olisi, että vilkulla kerrotaan mitä aiotaan tehdä eikä sitä mitä ollaan jo tekemässä. Laitettava navi aina vaikka työmatkallekin. Tai sitten "oppii" tuon reitin ja silloin tällöin kun haluaisikin ajaa risteyksen ohi isolle kirkolle, niin mennään vilkku päällä.

Jotenkin kyllä tuntuu että on vähän iso pyörä sutinut :silly:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei nyt ammuta alas, ennenkuin on enemmälti kokeilleet muutkin, kuin mestari itse.

Mutta varmistimen voi jo varmaan poistaa. :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja tsav »

Polforea kirjoitti:
02 Helmi 2021, 21:41
Käytön helppous on juuri se avainsana ja se toteutuu sillä, että boostin saa päälle yhdellä napilla, selaamatta mitään valikoita. En ole tuollaista laturia vielä bongannut (en toki ole kaikkia selannutkaan, eikä mulla ole vielä sähköautoakaan) ja kun hypetys on niissä kännykkä-äpeissä ja aina täysiälataamisessa, niin rauhallinen oletus jää markkinoinnissa taka-alalle. Enkä ole vielä bongannut kenenkään kehuvan laturistaan tuota paluutietoa, että otetaas ny sähköö tälle autolle kun niin käsketään.

Notta saa vinkata laturimalleja, jotka tuon osaa - vaikka sellasta, joka kykenee tehohaarukalle 2kW - 22kW.
Minulla on Metron merkkinen schuko kaapeli ja siinä on yhden napin takana tehot 1,4-3,7kW (6A-16A)viidellä portaalla. Vastaavasti 3-vaihe wallboxilla voi valita 4,1-22kW 8portaalla yhdellä napilla. Tuo 2-22kW saattaa olla hieman haastava mutta kyllä kai tuokin on teknisesti mahdollinen

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei sille mitään teknistä estettä ole. Se vaan tuollanen perusasia kuin yksinkertaisuus on vielä tekkihypen takana piilossa tässä teknologian hypevaiheessa. Tilanne parannee kyllä ajan mittaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alkuperäinen Prius ei ollut lataushybridi mutta tässä Top Gearin videossa tulee selkeästi esiin käyttöprofiilin vaikutus kulutukseen.

https://www.youtube.com/watch?v=F04MXepYiBs

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Gasket kirjoitti:
03 Helmi 2021, 09:16
Tuo on kyllä varmasti tärkeä juttu, että käyttö pitää olla helppoa. Ei tuo sen seitsemän eri äpin ja tägin yhdistelmä ole mistään kotoisin. Miksei voi vilauttaa korttia ja valita vaikka parilla kympillä sähköä. Hinta samalla tapaa tolppaan mitä bensa-asemilla, helppohan sitä on muokata lennosta vaikka pörssin hinnan mukaan. Ehkä voisi paikkojenkin päällä olla lamput kun parkkihallissa, että näkee jo kaukaa onko vapaata vai ei.
Ei taida ihan seitsemän riittää. TM talviautotestissäkin taisivat ladata kahdennentoista vai kolmannentoista apin puhelimeen jotta saivat laturista virtaa. Siinä sitten vielä säätivät kun maksukortti oli mennyt vanhaksi. Mikäköhän tilanne on sitten kun sähköautoja on markkinoilla jo oikeasti varteenotettava määrä ja latauksen tarjoajia useita kymmeniä? Toivottavasti ainakin perinteiset maksukortit ovat jo silloin historiaa ja luottotiedot löytyvät biotunnisteen takaa tjms.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

_rico kirjoitti:
12 Helmi 2021, 11:37
Toivottavasti ainakin perinteiset maksukortit ovat jo silloin historiaa ja luottotiedot löytyvät biotunnisteen takaa tjms.
Minusta niin, että toivottavasti siinä vaiheessa se geneerinen maksukortti (olkoon sitten fyysisesti korttina, täginä tms) kelpaa joka paikkaan ja tarjoaa sähköä selvästi näkyvillä olevalla hinnalla.

Biometrisen tunnisteen skannailu random-operaattoreille kuulostaa pelottavalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^3 viikkoa latailua takana. Kulunut aika on vahvistanut hyvin selkeäksi sen, että julkisen latauksen maksuvälineillä ei ole merkitystä. Mikäli kotona / töissä ei ole latausmahdollisuutta, sähköautoilua ei tapahdu.

Duunissa sain juuri akun täyteen, näkymä kertoo mitä vajaan parinkympin pakkanen tekee luvatulle 55 km rangelle (yhdistettynä ajotapaani - toki).
range romahtaa.jpg
range romahtaa.jpg (19.3 KiB) Katsottu 4927 kertaa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuinka @lerppu lataat autoa kotona? Onko asemaa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Latausasema tilattu ennen autoa. Edelleen odotan toimitusta... Latailut lämmitystolpasta, munakellon pyöritystähän tuo on. Lämmitystolpasta lataan myös duunissa, työnantaja ei ole tähän puuttunut, verottajahan näistä voisi kiinnostua. Ihan muutaman kerran olen jaksanut kaupan tolpasta ottaa virtaa, mutta type 2 ei anna sitä ulos riittävän vauhdikkaasti, että puolentunnin vierailu merkitsisi juuri mitään.

Kunhan se ilon päivä koittaa, että saan kiinteän aseman, niin siihen loppuu heti irtopiuhan räpläily ja takakoslan aukominen. Kaupan tolpasta latailu myös tympeää, koska piuhojen säilytyspaikka takakoslan välipohjan alla, mutta kassien koukut sijoitettu siten että logistiikka asian kanssa pettää (makaisivat johtoluukun päällä) ja kaupan kassit päätyy takapenkille samaan aikaan kun loosteri on auki. Perberistä - joten kauppareissuilla ei ladata.

Uskon että tämä helpottaa latausaseman ja kiinteän piuhan myötä, mutta näin en kyllä jaksaisi kauaa autoilla!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin, eipä se päivitys niitä kaikkia ongelmia poistanut kuten epäilin...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vol ... n-tahtiin/

tässä se aikaisempi

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vih ... jelmiston/
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

lerppu kirjoitti:
12 Helmi 2021, 13:55
^Latausasema tilattu ennen autoa. Edelleen odotan toimitusta... Latailut lämmitystolpasta, munakellon pyöritystähän tuo on.
Rivitalo? Miten tuon saa toteutettua, tuleko sähkön omasta kämpästä vai "taloyhtiö tarjoaa"?

Muualtakin näkynyt kommenttia, että lataus kauppojen pihalla kuolleena syntynyt ajatus - ja 11-22 kW lataustehot tienpäällä nyt muutenkin. Tähän on hauska mittayksikkö - km/h. Siis kuinka paljon range kasvaa tunnissa. Jos hybridiä tankataan 1x16 A ja täyssähkäriä kolmella vaiheella, niin lukema on 20/60 km/h. Piiiitkä on odotus, jos pitää saada tankkiin 100 km moottoritieajoa varten. Vrt. bensaa tankattaessa ylittyy äänennopeus. :lol:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^yhtiössä 2 paritaloa + erillistalo. Naapureille ok että latailen lämmitystolpasta lataustolpan asennusta odotellessa. Heiltä muutenkin pyysin luvan lataustolpan asennukseen ennen kauppoja plugarista. Mutta nyt on kulunut kuukausi tilauksesta ja autokin ollut jo 3 viikkoa, joten saisi tolppa alkaa pian olemaan täällä...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

V6 kirjoitti:
13 Helmi 2021, 10:26
Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin, eipä se päivitys niitä kaikkia ongelmia poistanut kuten epäilin...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vol ... n-tahtiin/

tässä se aikaisempi

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vih ... jelmiston/
Päivitys 2.0 tuli, korjaamaan akuuteimpia bugeja. Nyt Q1 julkaistava 2.1 ”iso” päivitys on näillä näkyminen se täysin valmis. Tästä tuli volkkarilta ihan tiedote kotiin.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

insinörtti kirjoitti:
13 Helmi 2021, 11:41
lerppu kirjoitti:
12 Helmi 2021, 13:55
^Latausasema tilattu ennen autoa. Edelleen odotan toimitusta... Latailut lämmitystolpasta, munakellon pyöritystähän tuo on.
Rivitalo? Miten tuon saa toteutettua, tuleko sähkön omasta kämpästä vai "taloyhtiö tarjoaa"?

Muualtakin näkynyt kommenttia, että lataus kauppojen pihalla kuolleena syntynyt ajatus - ja 11-22 kW lataustehot tienpäällä nyt muutenkin. Tähän on hauska mittayksikkö - km/h. Siis kuinka paljon range kasvaa tunnissa. Jos hybridiä tankataan 1x16 A ja täyssähkäriä kolmella vaiheella, niin lukema on 20/60 km/h. Piiiitkä on odotus, jos pitää saada tankkiin 100 km moottoritieajoa varten. Vrt. bensaa tankattaessa ylittyy äänennopeus. :lol:
Eihän ne kauppojen pisteet ole sitä varten, että siellä ladataan nollasta sataan. Ne on tarkoitettu käytettäväks asioinnin ajaksi. Top-up meininkiin sopii vallan mainiosti. Itse kävin juuri kaupassa, auto piuhan päähän ja 36min asioinnin aikana 140km lisää rangea, 50kw ccs-laturilla.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Noiden varassa eläminen ei tosiaan onnistu, kuten sanoitkin. Joten koska kotipiste - nuo tarpeettomia. Ainakin minulle, kun plugari imee paljon hitaammin virtaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

jkk kirjoitti:
13 Helmi 2021, 13:16
V6 kirjoitti:
13 Helmi 2021, 10:26
Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin, eipä se päivitys niitä kaikkia ongelmia poistanut kuten epäilin...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vol ... n-tahtiin/

tässä se aikaisempi

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vih ... jelmiston/
Päivitys 2.0 tuli, korjaamaan akuuteimpia bugeja. Nyt Q1 julkaistava 2.1 ”iso” päivitys on näillä näkyminen se täysin valmis. Tästä tuli volkkarilta ihan tiedote kotiin.
kovasti sitä kehuttiin että oli kaikki korjattu-Itse en kyllä uskaltaisi tuollaista autoa ostaa, mistä voivat olla varmoja että kaikki viat johtuvat edes pelkästä ohjelmistosta?


"VW is now ready to start delivering the ID3 to European customers with fully functioning software, spokespersons for the automaker told Automotive News Europe." " Engineers have fixed the glitches and ID3 cars built in Zwickau from now onward will be fully functional, VW executives said"
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

jkk kirjoitti:
13 Helmi 2021, 13:21
Itse kävin juuri kaupassa, auto piuhan päähän ja 36min asioinnin aikana 140km lisää rangea, 50kw ccs-laturilla.
No tuohan olikin pikalaturi. Niille on tarvetta - pitkämatkalaisille ihan elintärkeitä ja näitä pitäisi saada myös muiden kuin 1-numeroisten teiden varsille. Jos meinaa sähkäautosta akku hiipua, niin ei ole kiva nojata 11 kW laturiin 2 tuntia, että saa valutettua tankkiin sähköt 100 km ajomatkaan. Kun homman voisi hoitaa puolen tuntiinkin.

Ja jos näillä hitaammilla saa lyhyen kauppareissun aikana tankattua vain pari kWh, niin ei ole touhussa mieltä. Tämä on joko tai, laittaa kunnon laturit tai säästää rahat parempaan käyttöön.
Viimeksi muokannut insinörtti, 13 Helmi 2021, 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

lerppu kirjoitti:
13 Helmi 2021, 12:10
^yhtiössä 2 paritaloa + erillistalo.
Vaan tuleeko tolpille sähköt asunnon kautta vai kiinteistön sähköstä? Eli onko edes tarvetta pähkiä kustannusjakoa?

Vrt. itse asun kerrostalossa, joten helppoa vaihtoehtoa ei ole. Saa joku toinen hoitaa tappelun - eikä kiirettäkään ole, kun nurkka-ajoa nykyään äärimmäisen vähän. 10 vuotta sitten toisinpäin eli ei tullut talvisin Kehä III ulkopuolelle poistuttua. Silloin plugari/täyssähkäri olisi ollut nappivalinta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

V6 kirjoitti:
13 Helmi 2021, 15:05
jkk kirjoitti:
13 Helmi 2021, 13:16
V6 kirjoitti:
13 Helmi 2021, 10:26
Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin, eipä se päivitys niitä kaikkia ongelmia poistanut kuten epäilin...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vol ... n-tahtiin/

tässä se aikaisempi

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vih ... jelmiston/
Päivitys 2.0 tuli, korjaamaan akuuteimpia bugeja. Nyt Q1 julkaistava 2.1 ”iso” päivitys on näillä näkyminen se täysin valmis. Tästä tuli volkkarilta ihan tiedote kotiin.
kovasti sitä kehuttiin että oli kaikki korjattu-Itse en kyllä uskaltaisi tuollaista autoa ostaa, mistä voivat olla varmoja että kaikki viat johtuvat edes pelkästä ohjelmistosta?


"VW is now ready to start delivering the ID3 to European customers with fully functioning software, spokespersons for the automaker told Automotive News Europe." " Engineers have fixed the glitches and ID3 cars built in Zwickau from now onward will be fully functional, VW executives said"
Giulia ja Stelvio -ketjuja lukeneena niin en kyllä osaa sanoa kumman uskaltaisi ostaa, perinteisen ja monta vuotta markkinoilla olleen Alfa Romeon vai sähkövolkkarin... Suurimmaksi osaksi näyttää nuo softabugit katoavan boottauksella jolloin ne kuuluvat sarjaan "ärsyttävää mutta silti matka jatkuu", mutta nuo startin releongelmat, akkujen huono latautuminen yms. ongelmat estävät ajamisen kokonaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

TeroPee kirjoitti:
14 Helmi 2021, 08:18


Giulia ja Stelvio -ketjuja lukeneena niin en kyllä osaa sanoa kumman uskaltaisi ostaa, perinteisen ja monta vuotta markkinoilla olleen Alfa Romeon vai sähkövolkkarin...

Ööö...ei kumpaakaan?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ei tosiaan ole kumpaakaan eikä ole edes tulossa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Entisenä ja ehkä tulevaisuudessa jälleen(jos ymmärtävät sähköistää tulevaa mallistoaan) Alfistina, olen tottunut ennakkoluuloiseen ja vaihtelevasti enemmän tai vähemmän nuivaan suhtautumiseen autoa kohtaan. Se on tosin osa koko nautintoa ja pitäähän sitä olla vähän jännitystäkin 8)

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

^

Hyvin lausuttu. Itselle ne autot hankitaan ja mitä jääkään käteen jos (pelkän) luotettavuuden perusteella hankittu kulkupeli ei olekaan sitä. :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ruokoton kirjoitti:
15 Helmi 2021, 09:38
mitä jääkään käteen jos (pelkän) luotettavuuden perusteella hankittu kulkupeli ei olekaan sitä.
Honda Accord, se jää käteen. :(

(Moniongelmainen laite oli oma, lähti aikoinaan kiertoon vähän ajettuna kolmevuotiaana, kun ei korjaamalla saanut kuntoon...)

Ystävänpäivän kunniaksi tein kaupunkikierroksen sähköllä, hienosti meni ja riitti mainiosti kylillä kurvailuun virta. On kyllä skitsofreninen laitos edelleen tämä plug in hybrid electric vehicle. Tykkään välillä ihan helkkaristi, välillä se on aivan liian insinöörin touhutippailua varten.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:
15 Helmi 2021, 08:33
pitäähän sitä olla vähän jännitystäkin 8)
Meissä on jotain samaa - näin minäkin perustelen saksalaisen käyttöauton.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

https://www.is.fi/autot/art-2000007803814.html
Kansainvälisellä tasolla kyselyyn vastaajista 39 prosenttia puolestaan kertoo, ettei hanki sähköautoa seuraavaksi autokseen. Suomessa nuivien määrä on vielä selvästi suurempi, mikä tarkoittaa sitä, että 49 prosenttia eli käytännössä puolet suomalaisista sanoo sähköautolle ei.
Jännä sanavalinta pisti silmään :roll: Yleensä on käsittääkseni käytetty viime aikoina hieman toisessa yhteydessä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gasket kirjoitti:
16 Helmi 2021, 09:12
https://www.is.fi/autot/art-2000007803814.html
Kansainvälisellä tasolla kyselyyn vastaajista 39 prosenttia puolestaan kertoo, ettei hanki sähköautoa seuraavaksi autokseen. Suomessa nuivien määrä on vielä selvästi suurempi, mikä tarkoittaa sitä, että 49 prosenttia eli käytännössä puolet suomalaisista sanoo sähköautolle ei.
Jännä sanavalinta pisti silmään :roll: Yleensä on käsittääkseni käytetty viime aikoina hieman toisessa yhteydessä.
Sama toimittelijakunta samalla "arvopohjalla". Freudilainen lipsahdus?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

insinörtti kirjoitti:
13 Helmi 2021, 16:04
lerppu kirjoitti:
13 Helmi 2021, 12:10
^yhtiössä 2 paritaloa + erillistalo.
Vaan tuleeko tolpille sähköt asunnon kautta vai kiinteistön sähköstä? Eli onko edes tarvetta pähkiä kustannusjakoa?

Vrt. itse asun kerrostalossa, joten helppoa vaihtoehtoa ei ole. Saa joku toinen hoitaa tappelun - eikä kiirettäkään ole, kun nurkka-ajoa nykyään äärimmäisen vähän. 10 vuotta sitten toisinpäin eli ei tullut talvisin Kehä III ulkopuolelle poistuttua. Silloin plugari/täyssähkäri olisi ollut nappivalinta.
Esimerkiksi meidän rivarissa sähkön otto on toteutettu taloyhtiön sähköistä, mistä johtuen maksan sovittua vastiketta myös sähköenergiasta (energia, siirto, s-verot ja alvit), 30€/kk. Tasaus kerran - pari vuodessa, miten nyt katsotaankaan tarpeelliseksi. Yhtiö edellytti oman kulutusmittarin asentamista väliin. Toisena vaihtoehtona oli vapaa sähköliittymä taloyhtiön sähkökaapissa mittareineen. Tämä oli poistettu käytöstä tarpeettomana joitakin vuosia sitten. Käyttöönotto olisi tuonut yhdet liittymämaksut lisää maksettavaksi.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

FinPat kirjoitti:
16 Helmi 2021, 09:56
Sama toimittelijakunta samalla "arvopohjalla". Freudilainen lipsahdus?
Itsellä tuli ensimmäisenä mieleen lähinnä harkittu mielikuvien luominen ja siten eräänlainen vaikutusyritys. Nykypolitiikka on ollut aina vain enempi tuollaista, voisiko sanoa, populismivetoista. Joka tapauksessa en pidä kyseistä juttua kovin onnistuneena journalismina.


VW jyrää Teslan 5 vuoden kuluessa

Onhan se selvää, että perinteiset autovalmistajat alkavat päästä kelkkaan mukaan ja kyllähän siellä hartioita on. Tietty oman lisämausteensa mukaan tuo Kiinan raaka-ainevienti. Aina välillähän on väläytelty kieltoja, jotka on tosin enempi suunnattu sotasektorille, mutta ei lie sähköautotkaan ihan ulkopuolella ole. Kovat kortit idän suunnalla on käsissä, kuka sitten pysyy parhaissa väleissä voi olla hommassa suurin voittaja. Kyllähän varmasti Teslalle oma niche-markkinansa on jatkossakin ja yleinen kysynnän kasvu saattaa kasvattaa absoluuttista tuotantomäärää, mutta markkinaosuutena kuulostaa hyvinkin realistiselta arvioilta. Voisi myös kuvitella ettei kaikenlaiset teknokikkailut Teslan asemaa kansanautona varmastikaan vahvista.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Jos tulisi ostettua Amerikassa valmistettu sähköauto, niin kehtaisiko sitä täällä kertoa, vai pitäisikö olla ihan hiljaa?😜

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

artjojy kirjoitti:
18 Helmi 2021, 10:51
Jos tulisi ostettua Amerikassa valmistettu sähköauto, niin kehtaisiko sitä täällä kertoa, vai pitäisikö olla ihan hiljaa?😜
No tottakai kehtaa! 8)

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

artjojy kirjoitti:
18 Helmi 2021, 10:51
Jos tulisi ostettua Amerikassa valmistettu sähköauto, niin kehtaisiko sitä täällä kertoa, vai pitäisikö olla ihan hiljaa?😜
Onhan se Fiat 500e?

-Tazio

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Tazio kirjoitti:
18 Helmi 2021, 11:33
artjojy kirjoitti:
18 Helmi 2021, 10:51
Jos tulisi ostettua Amerikassa valmistettu sähköauto, niin kehtaisiko sitä täällä kertoa, vai pitäisikö olla ihan hiljaa?😜
Onhan se Fiat 500e?

-Tazio
Minulla on jo yksi Fiat Coupe ja kolme Alfaa, joten vaihtelu voisi virkistää.

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

jkk kirjoitti:
18 Helmi 2021, 11:17
artjojy kirjoitti:
18 Helmi 2021, 10:51
Jos tulisi ostettua Amerikassa valmistettu sähköauto, niin kehtaisiko sitä täällä kertoa, vai pitäisikö olla ihan hiljaa?😜
No tottakai kehtaa! 8)
Onnea uudelle takavetoiselle volkkarille 👍 oli jäänyt huomaamatta.

Vastaa Viestiin