Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:
16 Helmi 2021, 09:56
Sama toimittelijakunta samalla "arvopohjalla". Freudilainen lipsahdus?
Ne jotka ostaa autoksi muun, kuin sähköauton, ovat natseja? :silly:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

mutt kirjoitti:
18 Helmi 2021, 15:12

Ne jotka ostaa autoksi muun, kuin sähköauton, ovat natseja?
...hybridillä ajavat vain fasisteja?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

artjojy kirjoitti:
18 Helmi 2021, 12:39
jkk kirjoitti:
18 Helmi 2021, 11:17
artjojy kirjoitti:
18 Helmi 2021, 10:51
Jos tulisi ostettua Amerikassa valmistettu sähköauto, niin kehtaisiko sitä täällä kertoa, vai pitäisikö olla ihan hiljaa?😜
No tottakai kehtaa! 8)
Onnea uudelle takavetoiselle volkkarille 👍 oli jäänyt huomaamatta.
Kiitos. Miellyttävä ja positiivisesti yllättänyt takavetoisuus tässä.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Vaimon kanssa ollaan mietitty kakkosauton hankintaa. Edellytyksinä olisi sähkö ja mahdollisimman matalat käyttökustannukset.
Budjetti tulisi jäädä alle 15k, joten vaihtoehtoja ei montaa ole: Fiat 500E, i3, e Golf tai kovalla tinkaamisella jopa MB-B sarjan sähkö.
Leaf, Zoe ym eivät ole vaihtoehtoja ihan ulkonäöllisistä syistä.
B-sarjalainen vaikuttaisi järjellisesti ajateltuna fiksuimmalta vaihtoehdolta tilojen suhteen. i3 on taas henkilökohtaisesti kiinnostanut jo pidemmän aikaa. Golf ei herätä mitään tunteita. Fiat olisi myös mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta tilojen puolesta se ei kyllä houkuta yhtään.
Onko joku kokeillut asettaa lastenistuinta 500:seen? Rattaita sinne ei varmaan saa kuin kirvettä käyttämällä?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

Elbilar passar inte i Norden – tappar upp till 46% räckvidd vintertid

https://samnytt.se/elbilar-passar-inte- ... vintertid/
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^turha klilkkiotsikko. Tuo on fataali ongelma silloin, kun luvattu toimintasäde on 200 km luokkaa = talvella ei voi 100 km pidempiä matkoja ajella. Mutta noista suurin osa pääsee 300 km. Vrt. olen itse ajellut bensakäyttöisellä autolla, jonka toimintasäde talvella & pätkäajossa max. 400 km. 45 l tankki ja kulutus 10+ litraa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

en näe mitään turhaa tuossa, suurin osa jää tasan tai alle alle 300 km ja luvatusta 46 prosenttia. Ihan normaalia testausta. Jos olisi ollut kokoajan se -20 olisi lukemat vielä paljon heikompia.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Onneksi ei ole kokoajan -20. Se vasta kurjuutta olisikin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
21 Helmi 2021, 09:59
^turha klilkkiotsikko. Tuo on fataali ongelma silloin, kun luvattu toimintasäde on 200 km luokkaa = talvella ei voi 100 km pidempiä matkoja ajella. Mutta noista suurin osa pääsee 300 km. Vrt. olen itse ajellut bensakäyttöisellä autolla, jonka toimintasäde talvella & pätkäajossa max. 400 km. 45 l tankki ja kulutus 10+ litraa.
Tiedän olevani erilainen nuori ja edustavani pientä niche markkinaa mutta sähköauton ongelmat minulle ovat juuri tuossa. Pakkasella ei pääse pääkonttorilta kotiin muuta kuin long range Teslalla. Tai ehkä Mustangilla.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Mitä hiton väliä on näillä jää luvatusta prosenteilla? Nyt käsissä V60, joka menee maantiellä 6,5 kulutuksella = tankillisella pääsee 1000 km. Kaupunki/pätkäajossa saisi helposti menemään 13 l/100 km tai ylikin, jolloin toimintasäde -50 % maantieajoon verrattuna ja normikulutuksen lupauksiin nähden vieläkin suurempi vajaus. Isomman tankin kanssa tietenkään ei ikinä tule eteen tilannetta, missä ajettaisiin koko tankillinen pelkää nurkka-ajoa. Mutta 45 l tankin kanssa moinen onnistui ja tankkausväli siis 350 km luokkaa.

Jotenkin tuntuu olevan sokeaa pistettä tässä, ettei polttomoottoreilla muka kulutus vaihtetelisi minnekään. Ihan samalla lailla se vaihtelee eli pahimmillaan menee 100 % enemmän kuin maantieköröttelyssä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

luulisi että Alfa foorumilla ollaan kiinnostuneita tekniikasta, mutta sama se mulle jos ei kiinnosta tekniset arvot. Osalle ihmisistä ei ole väliä kuinka kovaa auto kulkee tai kiihtyy sehän on selvä-
Viimeksi muokannut V6, 21 Helmi 2021, 18:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

insinörtti kirjoitti:
21 Helmi 2021, 17:29
Mitä hiton väliä on näillä jää luvatusta prosenteilla? Nyt käsissä V60, joka menee maantiellä 6,5 kulutuksella = tankillisella pääsee 1000 km. Kaupunki/pätkäajossa saisi helposti menemään 13 l/100 km tai ylikin, jolloin toimintasäde -50 % maantieajoon verrattuna ja normikulutuksen lupauksiin nähden vieläkin suurempi vajaus. Isomman tankin kanssa tietenkään ei ikinä tule eteen tilannetta, missä ajettaisiin koko tankillinen pelkää nurkka-ajoa. Mutta 45 l tankin kanssa moinen onnistui ja tankkausväli siis 350 km luokkaa.

Jotenkin tuntuu olevan sokeaa pistettä tässä, ettei polttomoottoreilla muka kulutus vaihtetelisi minnekään. Ihan samalla lailla se vaihtelee eli pahimmillaan menee 100 % enemmän kuin maantieköröttelyssä.
Insinörttinä ymmärrät varmaan pointin pelivarasta; jos polttiksella range ahdistaa , tankkaus ja max. kahvikuppi ja menoksi --> vrt
täyssähkö. Tämän takia sähkärin todellisen rangen minimi on jo turvallisuustekijä esim. kovemmilla pakkasilla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

ongelmahan ei ole pääasiassa se range vaan se että suomen latausverkosto on harva, ja kai se lataukseen kulutettu aikakin joillekin merkitsee jotakin.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

V6 kirjoitti:
21 Helmi 2021, 17:40
ongelmahan ei ole pääasiassa se range vaan se että suomen latausverkosto on harva, ja kai se lataukseen kulutettu aikakin joillekin merkitsee jotakin.
Toistaiseksi ainakin henk.koht, kaikki em.seikat. Mutta esim i3 REXillä tai vastaava konstruktio sopisi jopa meillä joskus pitkien matkojen taittajiksi ( tyypilliset lastenlasten ja isomummojen vierailukeikat 200 km- 300 km ja 400 km suuntaansa).
Seuraavan 5 vuoden sisällä latausinfra saattaa parantua, mutta niin lisääntyy esim. ABC:llä lataajien määräkin. Aika tylsää
latailla millään kylmälatausasemalla ... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

V6 kirjoitti:
21 Helmi 2021, 17:40
ongelmahan ei ole pääasiassa se range vaan se että suomen latausverkosto on harva, ja kai se lataukseen kulutettu aikakin joillekin merkitsee jotakin.
No nyt tuli jo validi pointti. Tällainen 400 km nimellinen ja pahimmillaankin 250 range riittäisi jo omiin tarpeisiini (pidempiä päivämatkoja tulee vain pari kertaa vuodessa), mutta ei ole pihassa latausmahdollisuutta (kerrostalo) eikä ole myöskään montaa pikalatauspistettä Helsinki-Turku-Tampere-Lahti välimaastossa, missä useimmin tulee pyörittyä. Ei ainakaan valtateiltä poistuttaessa ja niillä valtateilläkin saattaa olla 1 ainokainen 50 kW pikalaturi jollain huoltoasemalla. Se kun on varattuna tai rikki, aikataulu pissii kintuille pahemman kerran. Mutta yllättävän kovaa kyytiä näitä latauspisteitä on putkahdellut, joteen tilanne voi olla valoisampi jo parin vuoden päästä. Tod. näk. latauspaikan puute kotipihassa jää viimeiseksi tulpaksi.

Tosiaan ongelmaksi voi myös tulla ruuhkat latauspisteillä, jos sähköautojen määrä jatkaa tuplaantumista vuosittain.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siinä mielessä olen samaa mieltä prosenttien sivuseikkaisuudesta, että sillä ei ole väliä millaiset lukemat on standarditestiin onnistuttu kusettamaan, vaan sillä, mihin oikeasti pystyy. Etenkin, kun sähköauton kanssa ei enää saa paremmasta kusetuksesta veroetuakaan.

Ts. aivan sama että onko luvattu 600, 900 vai 1200km akullisella, jos sillä todellisuudessa pääsee 300km. Se todellisuus merkitsee, ei lupaukset.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
21 Helmi 2021, 18:03
Helsinki-Turku-Tampere-Lahti
Ainakin Hgi-Turku välillä on latausmahdollisuuksia melko lailla jos pysyy ykköstiellä.

Omat havainnot:
- Kaarina / Krossi - Motonet
- Paimio / Tammisilta ABC
- Paimio / Neste
- Salo / Piihovi ABC
- Salo / Lahnajärvi (Loistava taukopaikka! Suosittelen. Hyvää ruokaa ja hieman persoonallisuutta ABC etc ketjujen kilpailijaksi)
- Lohja / Lohja ABC
- Ja sitten Espoo / Lohja suunnalla sitten läjittäin

Mutta konttorilla ei sähkövispilää saa ladatuksi ja extra 30min - 60min tauko ei kiinnosta joten dieselillä mennään vielä toistaiseksi. Mustang eMach pitää käydä jossakin vaiheessa koeponnistamassa.

Anyway, tosielämään liittymättä jos olisi pitänyt Teslaa Texasissa ladata tuossa pari päivää sitten niin $1000 olisi varmaankin ollut sopiva hinta... ;)

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
21 Helmi 2021, 18:37
Se todellisuus merkitsee, ei lupaukset.
Ja karu todellisuus on se että jopa Suomessa on joskus pakkasta.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Björn Nyland youtubessa tekee ihan hyviä tosielämän sähköautotestejä eri merkeillä ja malleilla. Myös kovemmassa pakkasessa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
21 Helmi 2021, 18:37
Ts. aivan sama että onko luvattu 600, 900 vai 1200km akullisella, jos sillä todellisuudessa pääsee 300km. Se todellisuus merkitsee, ei lupaukset.
Eli polttomoottorienkin kohdalla pitäisi puhua vain ja ainoastaan 15 l/100 km kulutuksista ja sen mukaisesta toimintasäteestä, koska pahimmillaan voi kaupungissa tämän verran mennä?

Sori, mutta nämä nykyiset WLTP speksit ovat ihan järkeviä. Maksimi, mitä hyvissä olosuhteissa pääsee. Heikoimmillaan puolet tästä. Helppo päässälaskunakin. NEDC taas ihan pelleilyä, kun piti niistä lupauksista ensin ottaa kolmannes pois ja sitten jakaa vielä kahdella.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
22 Helmi 2021, 08:14
Sori, mutta nämä nykyiset WLTP speksit ovat ihan järkeviä. Maksimi, mitä hyvissä olosuhteissa pääsee. Heikoimmillaan puolet tästä. Helppo päässälaskunakin. NEDC taas ihan pelleilyä, kun piti niistä lupauksista ensin ottaa kolmannes pois ja sitten jakaa vielä kahdella.
Sori, mutta WLTP:n jakaja suomalaiseen kylmän maan pitkiin maantiematkoihin on heikoimmillaan enemmän. Ainakin jos kysyy esim. Jaguarilta. viewtopic.php?f=3&t=17144&p=649002&hili ... ka#p649002

Ja sitten muuten toinen havainto, kuinka paljon polttoainetankin koko pienenee ajan funktiona?

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jiitee kirjoitti:
21 Helmi 2021, 17:32
Insinörttinä ymmärrät varmaan pointin pelivarasta; jos polttiksella range ahdistaa , tankkaus ja max. kahvikuppi ja menoksi --> vrt
täyssähkö. Tämän takia sähkärin todellisen rangen minimi on jo turvallisuustekijä esim. kovemmilla pakkasilla.
Jep, pienemmillä teillä rupeaa kuumottamaan polttomoottorivehkeenkin kanssa, jos polttoaine riittää enää alle 100 km ajomatkaan. 500x sytytteli välillä polttoainevaloa vasta 50 km kohdalla, jolloin mentiinkin suoraan fuel emergency tilanteeseen. Myös ne kilometrit arvottiin hauskasti, esim. täysi tankki ei alkuun tuntunut hupenevan lainkaan, mutta viimeinen kolmannes meni melkein tuplavauhtia ajotietokoneen range -lupausten perusteella. Esim. matkan alussa lupaus 130 km, mutta 50 km ajomatkan jälkeen enää 50-60 tauluissa ja fuel emergency valo syttyi.

Eli sähköauton tapauksessa 50-100 km "varatankki" pois siitä 250 km worst case toimintamatkasta. 150 km = 2 h siivuja voisi vedellä pienemmillä teillä. 2 h välein on joka tapauksessa ollut tapana kahvitauko pitää, joten tämä olisi OK, jos jokaisella pysähdyspaikalla saisi auton 15/30 min (kahvi/lounastauko) ajaksi 50 kW pikalaturiin kiinni = "polttoainetta" 50-100 km ajomatkaan.

Vaan ei ole näitä pikalatauspaikkoja toistaiseksi kuin valtaväylillä. Tällä Turku-Tampre yms. tarkoitin, että näiden rajaaman alueen sisällä tulee pyörittyä, välillä pikkuteitäkin.

BTW kyllä kovemmilla pakkasilla autoilu voi polttomoottorivehkeenkin kanssa mennä vähän jännäksi. Ns. kylmä rinki perseessä sai sekä Giulietalla että viagralla ajella, huohottimen jäätymistä peläten. Sen verran oli tuuria matkassa, etten koskaan hyytynyt korpitaipaleen varrelle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

FinPat kirjoitti:
22 Helmi 2021, 08:28
Sori, mutta WLTP:n jakaja suomalaiseen kylmän maan pitkiin maantiematkoihin on heikoimmillaan enemmän. Ainakin jos kysyy esim. Jaguarilta. viewtopic.php?f=3&t=17144&p=649002&hili ... ka#p649002
Ja sitten muuten toinen havainto, kuinka paljon polttoainetankin koko pienenee ajan funktiona?
Ja ne lähtötiedot... tuosta laskelmasta olisi kiva tietää, millaiseen kWh/100 km arvoon se perustuu. Siellä voi olla suuren maailman ruuhkan aiheuttamaa pumppausta tai lämmityksen aiheuttamaa isompaa kulutusta. Vai onko ajateltu, ettei vedetä 200 km yhtä soittoa moottoriteillä, vaan pikku pätkinä usean päivän mittaan? 92 keskari ei yksitään kerro, että ajateltiinko köröteltävän koko matka 100 vakkarissa vai 50...130 pumpaten. Polttomoottorillakin tuntuu menevän ensimmäiset parikymmentä km litran kovemmalla kulutuksella kuin pitkät (100+ km) siivut konetietä. Ei nämä TM yms. mittaustulokset niin pahoilta näytä nimenomaan pitkillä ajomatkoilla. Alkumatka vie eniten, etenkin esilämmityksen puuttuessa.

Tankin pieneneminen on kyllä edessä, mutta näyttää olevan aika vähäistä ainakin ensimmäiset 10 vuotta. Akuissa saattaa olla käyttämätöntä reserviä, mitä otetaan käyttöön sen hiipuessa, jolloin range pysyy likimain vakiona. Tosin alamäki voi jyrkentyä kovasti sitten, kun varat on syöty. Lataushybrideistä varmaan saa osviittaa. Niissä kun akkuja jumpataan tyhjästä täyteen paljon tiuhempaan tahtiin, myös uupumisen pitäisi näkyä nopeammin. Toistaiseksi ongelmat näkyvät enemmän olleet akun jäähdytyksessä, ainakin eräällä merkillä...
Viimeksi muokannut insinörtti, 22 Helmi 2021, 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:
22 Helmi 2021, 08:14
Eli polttomoottorienkin kohdalla pitäisi puhua vain ja ainoastaan 15 l/100 km kulutuksista ja sen mukaisesta toimintasäteestä, koska pahimmillaan voi kaupungissa tämän verran mennä?
En nyt yhtään keksi, mistä keksit tämän vertauksen. WLTP-kulutuksen heitto on melko konsistentti ympäri vuoden samalla ajoprofiililla, samaa ei voi sanoa sähkörangesta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Sähköautolla range on kaupunkiajossa melkein sama kuin maantieajossa. Polttomoottorilla kaupunkiajo puolittaa rangen. Sama ilmiö, mutta tulee eteen eri tilanteessa. Mutta vain toisen näistä saa huomioida?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
22 Helmi 2021, 08:56
Tankin pieneneminen on kyllä edessä, mutta näyttää olevan aika vähäistä ainakin ensimmäiset 10 vuotta. Akuissa saattaa olla käyttämätöntä reserviä, mitä otetaan käyttöön sen hiipuessa, jolloin range pysyy likimain vakiona. Tosin alamäki voi jyrkentyä kovasti sitten, kun varat on syöty. Lataushybrideistä varmaan saa osviittaa. Niissä kun akkuja jumpataan tyhjästä täyteen paljon tiuhempaan tahtiin, myös uupumisen pitäisi näkyä nopeammin. Toistaiseksi ongelmat näkyvät enemmän olleet akun jäähdytyksessä, ainakin eräällä merkillä...
Täällä ainakin näyttäisi olevan edes jollakin lailla analysoitua käyttötietoa:
https://www.thisismoney.co.uk/money/car ... grade.html

Ja kuten totesit plugareissa näyttää ensimmäisenkin vuoden kapasiteetin putoaminen olevan vauhdikkainta.

No, anyway. Odotellaan 1-3 vuottaa niin ehkä sitten on aika omalla kohdalla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ämpärillä on nyt elettyä elämää kahdeksan vuotta ja 130 tuhatta kilometriä, joista omaa suoritetta 5v/100tkm. Toistaiseksi en ole huomannut akun kapasiteetissa mitään muutosta. Varmaankin tässä pikku hiljaa syödään puskuria ja jossain vaiheessa käytettävissä olevat kilowattitunnitkin alkavat huveta, mutta koska se sitten tapahtuu ja kuinka nopeasti, jää nähtäväksi.

Aika huoleton on ollut voimalinja ja oikeastaan koko autokin. Suurimpana murheena sähkömoottorin laakerit vaihdettiin takuuseen sadan tonnin kohdalla, mutta muuten on sitten enimmäkseen laitettu salamaa tankkiin ja maantietä alle. Ja eilen uusi sivupeili, vanha kun sanoi käsipäivää autokatoksen tolpan kanssa.
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
22 Helmi 2021, 11:15
Ämpärillä on nyt elettyä elämää kahdeksan vuotta ja 130 tuhatta kilometriä, joista omaa suoritetta 5v/100tkm. Toistaiseksi en ole huomannut akun kapasiteetissa mitään muutosta. Varmaankin tässä pikku hiljaa syödään puskuria ja jossain vaiheessa käytettävissä olevat kilowattitunnitkin alkavat huveta, mutta koska se sitten tapahtuu ja kuinka nopeasti, jää nähtäväksi.

Aika huoleton on ollut voimalinja ja oikeastaan koko autokin. Suurimpana murheena sähkömoottorin laakerit vaihdettiin takuuseen sadan tonnin kohdalla, mutta muuten on sitten enimmäkseen laitettu salamaa tankkiin ja maantietä alle. Ja eilen uusi sivupeili, vanha kun sanoi käsipäivää autokatoksen tolpan kanssa.
Ne muutama Ämpärikuljettaja jota tunnen ovat kaikki olleet tyytyväisiä laitteeseen. Samaten entisessä osoitteessa Chevy Voltin kanssa. Ilmeisen onnistunut tuote omaan kategoriaansa.



Paitsi että on nämä sähköautot niin huonoja kun peilitkin putoilee! ;)

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
21 Helmi 2021, 18:37
Etenkin, kun sähköauton kanssa ei enää saa paremmasta kusetuksesta veroetuakaan.
Tähän sen verran että uutta plugaria ostaessa veroetu oli kiistaton! Vastaava pelkkä bensakinneri, kuin nyt hankittu ladattava, olisi tuottanut valtiolle yli 7 keur enemmän verokertymää.

Toki vuosittainen käyttövero on jo saatu pumpattua hiukan ylemmäs.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:
22 Helmi 2021, 09:02
^ Sähköautolla range on kaupunkiajossa melkein sama kuin maantieajossa. Polttomoottorilla kaupunkiajo puolittaa rangen. Sama ilmiö, mutta tulee eteen eri tilanteessa. Mutta vain toisen näistä saa huomioida?
Huomioida missä? Hankinnassa? Tottakai saa ja pitää huomioida, kuten monta muutakin asiaa. Keskenään vertailussa? Eri triggerit, eri asiat, niin minusta on vaikea verrata. Siksi en löytänyt yhteyttä ajatusmaailmaasi.

Mutta joo, siinä mielessä olet oikeassa, että ei mua polttomoottoriautossakaan kiinnosta luvatun ja todellisen kulutuksen ero muuten kuin siltä kannalta, että maksimaalinen ero antaa parhaan veroedun suhteessa reaalimaailmaan. Enemmän mua kiinnostaa se todellinen kulutus, mitä mun ajossa menee. Eli jos veroja ei olisi sidottu päästöihin, niin olisi aivan sama että onko penarille luvattu 1 vai 20l/100km kulutus, kun reaalimaailmassa se on n. 9l/100km.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

FinPat kirjoitti:
22 Helmi 2021, 11:26
Ilmeisen onnistunut tuote omaan kategoriaansa.
Jep. Tämä kyllä toimittaa sen minkä lupaa, ja härvelin kanssa on mahdollista viihtyä jos hyväksyy sen mitä se ei ole. Ei Giulia, ei Tesla, ei Grand Voyager. Eikä Linnanmäen törmäilyauto :P

Yllättävän valmis tuote ollakseen ihan ensimmäisiä plugareita. Pakkasetkaan eivät aiheuta oikein mitään murheita. Tosin jossain -25 asteen huudeilla tärpättikone käy jo sen verran usein ettei verkkosähköstä ole bensanpihistelymielessä enää kauheasti iloa, mutta silloinkin tuo liikkuu notkeasti ja lämpenee vikkelästi. Ja meikäläinen tissiposti ei voi olla tykkäämättä siitä, että nahkaseslongit saa esilämmitettyä kauko-ohjauksella. Ankaran maan kirveellä veistetyt miehet jasilleen.
- Epäkelpokeräilijä -

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

aaiitee kirjoitti:
23 Helmi 2021, 21:16
aaiitee kirjoitti:
23 Helmi 2021, 21:04
aaiitee kirjoitti:
23 Helmi 2021, 20:16
Käsittämätöntä tuo älytön autoilijoiden pelottelu. Mukamas vanhat polttomoottoriautot menettävät hetkessä arvonsa! Pidetäänkö suomalaisia autoilijoita niin tyhminä?
Uusiakin polttomoottoriautoja valmistetaan yleisesti autotehtaiden mukaan v-35-45 asti. Autoilijoilla suomessa on muutaman tonnin hintaisia autoja keskimäärin. Miten autoilijat rikastuvat yhtäkkiä ja ostavat 30000€ sähköautot itselleen ja myyvät muka vanhat yhtäkkiä pois? Sähköautot ovat kalliimpia kuin bensakäyttöiset.
Autokauppiaatko myyvät vanhat autot alle torihintojen vai kuka? Ei tuota mustapekkaa kukaan halua...
Kuka bensa auton omistaja haluaa maksaa sähköautoilijalle latauspaikan? Haluavatko asukkaat ikkunoiden uusinnan tai varastokopin ovien uusinnan sijaan sähköautoille latauspisteen?
Ainakin vanhemmissa asuntoyhtiöissa on jonossa vaikka kuinka monta rahareikää odottamassa maksajaa...
Jos vain yhtiössä olisi latausmahdollisuus ja riittävästi massia, niin ihan makea auto:
https://news.cision.com/fi/hyundai-moto ... a,c3166186
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... d1f1c5d642
Todella hyvän näköinen sähköauto ja vielä fiksu kokonaisuus käytön kannalta.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mahtaako näissä sähköhärveleissä olla mahdollisuus "parkki-ilmastointiin"? Eli saako auton ilmastoinnin kytkettyä päälle silloinkin kun auto ei ole ajossa/käynnissä?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tyypillisesti saa sekä lämmityksen että jäähdytyksen kännykkäsovelluksen kautta.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Eero kirjoitti:
24 Helmi 2021, 17:52
Mahtaako näissä sähköhärveleissä olla mahdollisuus "parkki-ilmastointiin"? Eli saako auton ilmastoinnin kytkettyä päälle silloinkin kun auto ei ole ajossa/käynnissä?
On, ID:ssä ainakin seisonta sekä ajastetut ilmastoinnit/ lämmitykset.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ämpärissä myös. Tosin en muista olenko edes kokeillut, en ole pitänyt samalla tavalla tarpeellisena ominaisuutena kuin esilämmitystä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Eero kirjoitti:
24 Helmi 2021, 17:52
Mahtaako näissä sähköhärveleissä olla mahdollisuus "parkki-ilmastointiin"? Eli saako auton ilmastoinnin kytkettyä päälle silloinkin kun auto ei ole ajossa/käynnissä?
Teslalla on oikein lemmikki-moodi pysäköintiä varten:

Kuva

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

V6 kirjoitti:
21 Helmi 2021, 09:27
Elbilar passar inte i Norden – tappar upp till 46% räckvidd vintertid

https://samnytt.se/elbilar-passar-inte- ... vintertid/
Hyvä, että näitäkin artikkeleita on. Soisi olevan suomenkielisissäkin medioissa vieläkin enemmän kuin mitä nyt on ollut. Tässä taannoin eräs kansanedustaja marisi twitterissä hybridistään, että eihän autolla pääse sähköllä Espoon perukoilta edes työpaikalle asti. Jos olisi ottanut selvää asioista, niin ei olisi tullut yllätyksenä. Haukkui hybridit autonvalmistajien viherpesuksi :lol: . Ehkä niin, mene ja tiedä.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Nissanilta uutuus: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/niss ... 6ab8941d69

Tuo oikeasti kuulostaa järkevältä. Tosin paljoa ei speksejä tuossa ole ja autokin on noh, nissan..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Chevy Volt/Opel Ampera oli myös plug-in sarjahybridi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eikös ämpäri pysty kytkemään vedon myös suoraan polttomoottorilta, kun olosuhteet täsmää?

No, vaikka pystyisi, niin mm. penarin i3 rex on aggregaatillinen sähköauto eli sarjahybridi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Juu, ei tuossa pyörää ole keksitty uudelleen ,sen kyllä tiedostin. Mutta näitä tämän tyyppisiä hybridejä ei hirveästi ole ollut ja toteutuksetkin vähän erilaisia. Jännä kyllä kun tuo Ampera/Volt on ihan ilmeisen onnistunut kapine, niin tuo tyyppi on kokolailla kuollut markkinoilta. Jos se pystyy ajamaan mekaanisestikin, niin voisi kuvitella häviöissä voittavan tuollaisen sähkökoplauksen. Tosin genuna polttomoottoria voi ajaa kokoajan optimialueella, joten se voi hyvinkin olla silti tehokkaampi mitä mekaaninen yhteys. Olettaisin japanialaisten tuota hommaa laskeneen. Yksinkertaistaahan tuo myös voimalinjaa.

Tuo Bemarin Rex on ideana hyvä, mutta toteutuksena kevyt. Vastaavia kyllä mielelläni näkisin enämmän.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
02 Maalis 2021, 10:33
Eikös ämpäri pysty kytkemään vedon myös suoraan polttomoottorilta, kun olosuhteet täsmää?

No, vaikka pystyisi, niin mm. penarin i3 rex on aggregaatillinen sähköauto eli sarjahybridi.
Joo, Ämpärissähän on 4 käyttötilaa joista 3 sarjahybridiä ja yhdessä tulee sitten myös kytkentä polttomoottorista pyöriin. Chevy Voltin face liftissä oli sitten vielä yksi ajotila lisää. Siinä mielessä ei aivan puhdas sarjahybridi.

Ja onhan sarjahybridejä ollut jo ainakin vuodesta 1900 jolloin Ferdinand Porsche moisen suunnitteli.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gasket kirjoitti:
02 Maalis 2021, 10:51
Tuo Bemarin Rex on ideana hyvä, mutta toteutuksena kevyt. Vastaavia kyllä mielelläni näkisin enämmän.
Eikö tuon naurettavan REX polttoainesäiliön rajoitteen syynä ole jokin Kalifornian uloshengityskaasulaskentakaava?
https://www.greencarreports.com/news/10 ... ine-limits

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gasket kirjoitti:
02 Maalis 2021, 10:51
Tosin genuna polttomoottoria voi ajaa kokoajan optimialueella, joten se voi hyvinkin olla silti tehokkaampi mitä mekaaninen yhteys.
Ja nelitahtimoottorin voi mitoittaa paremmin energiatehokkaammalle Atkinson syklille kun se pyörittää generaattoria pyörien sijaan.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

FinPat kirjoitti:
02 Maalis 2021, 11:32
Eikö tuon naurettavan REX polttoainesäiliön rajoitteen syynä ole jokin Kalifornian uloshengityskaasulaskentakaava?
Sama täysin naurettava 9 l bensatankki riivaa myös uusia kaasuautoja. Olisiko Euroopassakin keksitty jollain markkinalueella laittaa eco/2-polttoainevehkeille tällainen raja estämään pelkällä dinosaurusmehulla autoilua?

Hondalla on käytössä (Jazz, mahdollisesti myös CRV) Amperan kaltainen voimalinja ts. kaupunkiajossa auto on sarjahybridi, mutta isommissa nopeuksissa moottori kytkentään voimansiirtoon. Mutta nämä ovat latauskelvottomia. No, on Hondalla myös sähköauto 100 km toimintasäteellä
:silly:

https://tekniikanmaailma.fi/honda-sahko ... -molempia/
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

FinPat kirjoitti:
02 Maalis 2021, 11:28
Polforea kirjoitti:
02 Maalis 2021, 10:33
Eikös ämpäri pysty kytkemään vedon myös suoraan polttomoottorilta, kun olosuhteet täsmää?

No, vaikka pystyisi, niin mm. penarin i3 rex on aggregaatillinen sähköauto eli sarjahybridi.
Joo, Ämpärissähän on 4 käyttötilaa joista 3 sarjahybridiä ja yhdessä tulee sitten myös kytkentä polttomoottorista pyöriin. Chevy Voltin face liftissä oli sitten vielä yksi ajotila lisää. Siinä mielessä ei aivan puhdas sarjahybridi.

Ja onhan sarjahybridejä ollut jo ainakin vuodesta 1900 jolloin Ferdinand Porsche moisen suunnitteli.
Mulla on sellainen käsitys, että Amperassa ei ole mekaanista yhteyttä moottorista pyöriin. Aina ajetaan sähköllä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

matti_vuorio kirjoitti:
02 Maalis 2021, 13:49
Mulla on sellainen käsitys, että Amperassa ei ole mekaanista yhteyttä moottorista pyöriin. Aina ajetaan sähköllä.
Planeettavaiheisto miksaa kahden sähkömoottorin ja polttomoottorin tuottamaa vääntöä.

https://www.gm-volt.com/threads/gen-2-v ... ed.337644/

Kuva

Dual-motor extended – The electric motors are used again in dual configuration with increased efficiency at higher speeds. Additionally, the gasoline engine contributes propulsion power via the planetary gear.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Jaa se menee noin. Täytyypä korjata Amperan omistajalle kyseinen väite :-D

Sellaisen myös kuulin, että ainakin Volttiin voi softaa ranettamalla sotkea noiden planeettojen toimintaa ja saikohan sillä sitte joko suunniteltua suuremman väännön pyörille vaiko auton huippunopeutta nostettua.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

matti_vuorio kirjoitti:
02 Maalis 2021, 13:49
Mulla on sellainen käsitys, että Amperassa ei ole mekaanista yhteyttä moottorista pyöriin. Aina ajetaan sähköllä.
Tämä oli perusteena kun Government Motorsia perustettiin. Valtiorahoituksen ehtoja oli todistaa elinkelpoisuus tuloillaan olevilla innovatiivisilla malleilla. Väittivät Voltin olevan sellainen, koska aina sähkö...

Tuolloin asiasta käytiin kiivasta nettivääntöä mm. GM Inside palstalla. Väitettä pidettiin valheena ja sumutuksena. Tai sitten neroutena. Osan mielestä tuo kun olisi tyhmää, ja usko Kenraalin insinööreihin oli vahva, tunnustan tämän leirin väriä.

Kun auto sitten valmistui, totesi GM, että joissain tapauksissa veto otetaan suoraan polttomoottorilta....

-Tazio

Vastaa Viestiin