Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Dam »

Jeep Compass Limited PHEV tuli haettua tänään Turun Delta-Autosta. Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa vaikka en noin suurista autoista ole oikein innostunut. Valikoissa ainakin riittää tutkittavaa, nyt lähinnä ajamiseen keskittynyt ja kokeillut latausta (missä nyt ei mitään ihmeellistä ole) töissä 8A teholla. Eipä sillä parissa tunnissa oikein mitään saanut ladattua mutta huomenna onkin koko päivä aikaa ladata. Deltasta kotiin hakemaan läppäriä ja siitä töihin ja polttomoottori pärähti käyntiin vasta puolivälissä kotimatkaa kun painoin vähän enempi kaasua motarin rampissa. Teoreettisesti voisi kodin ja toimiston väliä ajella pelkällä sähköllä vaikka lataisikin vain töissä. Kulutus lienee jotain 6 litraa / 100 km jos akku on tyhjänä, ei nyt ihan hirveä kulutus tuollaiselle tankille. Bensatankki taas melkoisen pieni, melkein tyhjä tankki ja sinne meni vain reilu 27 litraa ja range on nyt 400 km... Tiesin että pienentynyt ja muistelin sen olevan jotain 37 litraa mikä ei sekään mikään kovin iso. Tosin, bensaa saa asemilta ja ei se itselleni ole kovin iso asia jos pitää käydä kaksi kertaa päivässä tankkaamassa, sitä se on ollut edellisilläkin autoilla välillä.

Kotona ei ole mitään latausmahdollisuutta, taloyhtiössä on tosin kuulemma jotain varausta tehty jo sähköauton lataukseen. Täytyy vähän isännöitsijän kanssa keskustella aiheesta ja mennä paikan päälle mennä kyselemään mikä homma. Soitin siis jo aikaisemmin ja käski ottamaan yhteyttä kun ajankohtaista ja sanoin että se auto tulee reilun viikon päästä ja nyt se jannu ei vastaa enää puhelimeen...

Wallboxin laturi vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, sen ainakin saisi kotiautomaatioon helposti kytkettyä ja näkisi mitä maksaa, paljonko ladataan jne ja auton saisi latautumaan ehkä Sirille sanomalla "lataa auto". Tosin autossakin on latausajastimet, puuttuu vaan se latauspaikka. Lämmitystolpasta sitä ei voi ladata tietenkään

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Luulin paikallisen cittarin hankkineen latauspisteet sähköautoille kun näin erääseen volvoon menevän piuhan. Ei ollutkaan latauspistettä, vanhempi herrasmies oli vaan tyrkännyt latauskaapelin lähes katonrajasta löytämäänsä pistorasiaan ja istuskeli tyytyväisenä autossa :silly:

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jaacco »

nyt on tullut jo 200km ajeltua id4:lla, eikä matka ole vielä katkennut. mekaanisena esineenä auto on ollut mieleen, mutta auton ATK-järjestelmä ei ole :roll: se on hidas, epäluotettava ja ominaisuuksiltaan vajaa.

varmaan pitäisin sitä vaan vähän huonona jos ei olisi tietoa paremmasta eli edellisestä teslastani mutta mutta. koeajon ja arvosteluiden perusteella arvelin että ehkä asia on vähän iphone vs android, mutta tuntuu olevan enemmänkin iphone vs nokia.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

jaacco kirjoitti:
29 Joulu 2021, 12:13
mekaanisena esineenä auto on ollut mieleen, mutta auton ATK-järjestelmä ei ole :roll: se on hidas, epäluotettava ja ominaisuuksiltaan vajaa.
Tätä on näkynyt netin autoarvosteluissa paljon ja usein ollut vertailuhäviöiden ratkaiseva tekijä. Ei ollut kuitenkaan este Vuoden Auto -valinnalle. Vai onko Skodalla parempi ATK kuin muilla VAG-merkeillä?

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://thekoreancarblog.com/2021/12/28 ... lted/?s=09

Off topic: Hyundai lopettaa Genesiksen vetyversion suunnittelun ja muutenkin myyntiluvut takkuaa.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Huoli pois, EU:ssa tullaan silti kaatamaan pari miljardia tarpettomien tankkausasemien rakentamiseen. Saksassa jo toista sataa asemaa kai paria tuhatta autoa palvelemassa. Sama voi tulla pakkopullana Suomeenkin, kun tulee vaatimus, että valtaväylien varrella pitää olla tankkausmahdollisuus X km välein.

Tässähän on jo kyseessä toinen tai ehkä jo kolmas "vedyn tuleminen" tällä vuosituhannella, mutta niistä edellisistä flopeista ei nyt tietenkään kannata puhua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

insinörtti kirjoitti:
29 Joulu 2021, 19:09
Huoli pois, EU:ssa tullaan silti kaatamaan pari miljardia tarpettomien tankkausasemien rakentamiseen. Saksassa jo toista sataa asemaa kai paria tuhatta autoa palvelemassa. Sama voi tulla pakkopullana Suomeenkin, kun tulee vaatimus, että valtaväylien varrella pitää olla tankkausmahdollisuus X km välein.

Tässähän on jo kyseessä toinen tai ehkä jo kolmas "vedyn tuleminen" tällä vuosituhannella, mutta niistä edellisistä flopeista ei nyt tietenkään kannata puhua.
Biodiesel nyt ja vety jatkossa tullee raskaan liikenteen ehdoilla vasta yleistymään.
Vety ja polttis tullee voittamaan ainakin vielä kalliit polttikennot.
Ja sitten se halpa tapa tuottaa vetyä vielä haussa.
Mutta muistakaa, että patteriautojenkin kohdalla se noin 3.- 4. tuleminen alkaa
pikkuhiljaa mennä läpi.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Jussilla ja aika monella muullakin ongelmia teslan lämmityksen kanssa.
Päivitystä odotellessa, pitäkää persuskuumennus päällä jos paleltaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000008504327.html
- Kari

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jiitee kirjoitti:
30 Joulu 2021, 07:48
Biodiesel nyt ja vety jatkossa tullee raskaan liikenteen ehdoilla vasta yleistymään.
Biodiesel OK, mutta sitä ei pystytä tuottamaan lähellekään riittävästi kaiken raskaan liikenteen tarpeisiin. Ennemmin synteettiset polttoaineet, mutta ne ovat liian kalliita ja tuotantoon tarvitaan runsaasti halpaa sähköä. Myös ammoniakki on ollut esillä ainakin laivojen polttoaineena.
Jiitee kirjoitti:
30 Joulu 2021, 07:48
Vety ja polttis tullee voittamaan ainakin vielä kalliiennot.
BWM ja Mersu taisivat 30 vuotta sitten kehitellä vedyn polttamista polttomoottorissa. Ei hirveästi järkeä. Hyötysuhde on 30-40 % ja paineistetun vedyn energiasisältö on onnettoman pieni.
  • bensiini 42-43 MJ/kg = 11,7-12 kWh/kg (n. 9 kWh/l)
  • diesel 43,2 MJ/kg = 12 kWh/kg (10 kWh/l)
  • metaani 49,2/55,6 (alempi/ylempi lämpöarvo) MJ/kg = 13,7/15,4 kWh/kg (1,86/2,1 kWh/l 200 bar paineessa)
  • vety 120/142 MJ/kg = 33,3/39,4 kWh/kg (1,25/1,48 kWh/l 690 bar paineessa)
Hlöautoissa on reilun 100 l tankki, mihin menee 6 kg vetyä. Kuorma-autoon saisi tietenkin paljon isomman tankin, mutta ruokahalukin on isompi. Lisäksi 700 bar nimellispaineelle mitoitetut hiilikuituvahvisteiset tankit ovat niin kalliita, että raskaassa kalustossa käytetäänkin 350 bar painetta. Taas yksi näitä turhia tietoja, joita vetyuskovat eivät kerro ennen kuin on saatu projektit käyntiin ja "piikki auki".

Kun tuon matalamman paineen ottaa huimioon, niin ei taida 1000 l tankillakaan rekka montaa sataa km kulkea. Kaupunkibusseihin ja jakelukuorma-autoihin, jotka tankataan joka yö varikolla OK, mutta nämähän hommat hoituu jo nyt akkuvehkeillä.

Toki vaihtoehtona myös nesteytetty kaasu, mutta nesteytetyn vedyn jakeluasemia ei kait ole vielä missään. Noo, muutama sata miljoonaa sinne tänne, ei kannata pikkuseikkoihin tarttua. Metaania saa nestemäisenäkin, mutta kovin harvasta paikasta (4 tankkauspistettä Suomessa) ja sen kanssa on ongelmana mm. jatkuva kaasun haihtuminen tankista. Tämä on etenkin metaanin kanssa ongelmallista, koska kyseessä on voimakas kasvihuonekaasu.

Eikä energiatiheys nesteytettynäkään päätä huimaa
  • nesteytetty metaani 53,6 MJ/kg = 14,9 kWh/kg (6,17 kWh/l)
  • nesteytetty vety vähän reilu 10 kWh/l
Vety pääsee nyt dieselin tasolle, mutta puuttuu tosiaan sekä tankkausasemat että tätä juova kalusto. Diesel kun on ihan vääränlainen moottori kaasumaisen polttoaineen polttamiseen. Metaaniakin poltettaessa pitää käyttää dieseliä sytykkeenä ja näköjään osa metaanista voi sitten jäädä palamatta (vrt. HS artikkeli metaanikäyttöisiksi muutettujen laivojen päästöistä).

Kaasujen kanssa polttokenno olisi aika must ja tässä kohtaa luonnollisesti vetyuskovat valehtelevat, että polttokennoille kelpaa ainoastaan vety. Ehei, metaania syöviä polttokennoja on ja tätä tekniikkaa kehitetään Suomessakin, https://convion.fi/products/
Jiitee kirjoitti:
30 Joulu 2021, 07:48
Mutta muistakaa, että patteriautojenkin kohdalla se noin 3.- 4. tuleminen alkaa
pikkuhiljaa mennä läpi.
Ei patteriautoijen kohdalla aiemmin ole nähty kuin yksitäisten mallien kanssa tehtyjä yrityksiä ja mahalaskuja. Ei ennen 2010 -lukua mitään hankintatukia jaeltu eikä myönnetty tukia latauspisteiden rakentamiseen. Vedyn kanssa tilanne on toinen, koska jo 2000 luvun alkupuolella muutamiin kaupunkeihin (mm. Lontoo) hankittiin vety (taisi olla mallia polttokenno) busseja. Nämä kokeilut vaan kuihtuivat hiljalleen pois ja ne on jo unohdettu, joten nyt voi taas julistaa vedyn tulemista. Vähän myöhemmin oli uusi aalto, jossa piti niin Saksan kuin Kiinan valtateiden varret rakentaa täyteen vedyn tankkausasemia. Etenkin Kiinan suunnitelmiin, jotka jäivät rahoituksen puuttuessa paperille, vetyuskovat tykkäävät viitata. Tuulilasissa oli n. vuosi sitten oiva yhteenveto näistä haihatteluista.

Jenkkeihin rakennettiin julkisella tuella (0,5 M$/kpl) 50 tankkausasemaa. Lisää ei ole tullut ja olemassaolevatkin olisivat jo lopettaneet, ellei niihin olisi kaadettu lisää tukirahaa. Nyt kokonaissumma muistaakseni 230 M$. Myös Etelä-Koreasta uutisoitu, ettei tankkausasemien ylläpito ole taloudellisesti kannattavaa ... vaikka valtio maksoi rakentamiskulut kokonaan!

Saksassa muistaakseni 450 M€ projekti käynnissä. Piti saada 2022 mennessä toista sataa tankkausasemaa (laskekaa tuosta kappalehintaa) ja 60 000 autoa (0,1 % autokannasta). Etenkin tuon autokannan suhteen on jääty roimasti tavoitteesta - lopettivat itseasiassa tietojen julkistamisen, kun luvut olivat liian masentavia.

On sähköautoihinkin rahaa kaadettu, mutta tällä puolella on syntynyt myös tulosta ja on myös nähtävissä, ettei tuen pumppaamista ole tarpeen jatkaa vuosikymmeniä.

Realistisemmissa arvioissa vetyautojen ajan povataan alkavan tosissaan 2050 -luvulla. Siis 30 vuoden päästä tulevaisuudessa. Kuten on ollut viimeiset 30 vuotta. Siinä se pieni ero sähköautoihin... Tämän huomioiden on ihan järjetöntä lähteä nyt rakentamaan mitään tankkausasemia yms. vuosikymmeniä etunojassa. Johan ne laitteet kerkiää vanhentua vaihtokuntoon ennen 2050 lukua. Lisäksi voi hyvin käydä niin, että löytyy jokin fiksumpi ratkaisu kuin 350 ja 700 bar paineeseen rutistetun vedyn kanssa pelaaminen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
30 Joulu 2021, 09:27
Jussilla ja aika monella muullakin ongelmia teslan lämmityksen kanssa.
Päivitystä odotellessa, pitäkää persuskuumennus päällä jos paleltaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000008504327.html
Joo, tuota on käynyt itselläkin. Katsotaan auttoiko softapäivitys. Epäilen kyllä HW vikaa.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... lace-them/

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
30 Joulu 2021, 10:12
Realistisemmissa arvioissa vetyautojen ajan povataan alkavan tosissaan 2050 -luvulla.
Itse uskon vetytalouden tulevan mutta en vetyautoihin. P2X2P ketjussa vedyllä olisi luonnollinen paikka tuuli/aurinko-voimalan kyljessä.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta vedyllä tankkaus on nopeaa vain sille ensimmäiselle tankkaajalle, jonka jälkeen aseman vetytankit on paineistettava latinkiin ja tähän taas menee aikaa reilusti.

Eräästä podcastista tätä pohdiskeltiin ja heitettiin lukuina, että noin miljoonan euron maksaneella asemalla jolla tankataan 80 vetyautoa vrk:ssa pystyisi samalla rahalla rakentamaan sähköautoille latauskentän, jolla tankataa yli 900 sähköautoa.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vetyhän on helppo varastoida ja tankata, kun laitetaan siihen vähän hiiltä kaveriksi, vaikkapa tehtaiden ja voimalaitosten savukaasuista. Metaaniahan käytetään jo nyt, ja olemassa olevan kaluston muuttaminen sitä käyttämään ei ole kohtuuttoman vaikeaa ja kallista. Vedyn käyttö sellaisenaan on melkoista pään hakkaamista seinään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vedyssähän on juurikin tuo varastointi iso ongelma, mutta jos saavat sen "tahnan" toimimaan, siinä olisi ratkaisu siihen. Olisi helppo ja turvallinen varastoida, ei tarvitsisi paineistettuja systeemeitä ymv. joka tekisi siitä verrannollisen nykyisten nestemäisten polttoaineiden kanssa.

Aika näyttää...

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Raimo Miettinen kirjoitti:
30 Joulu 2021, 11:48
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta vedyllä tankkaus on nopeaa vain sille ensimmäiselle tankkaajalle, jonka jälkeen aseman vetytankit on paineistettava latinkiin ja tähän taas menee aikaa reilusti.
Näissä on hirveä hajonta. Taas näitä pikkuseikkoja, joista vetyautojen puolesta hypettävät ovat hiljaa. Halvimmilla tankkauspisteillä kapasiteetti vain parikymmentä autoa vuorokaudessa, joten pitäisi tankkaajien välillä pumputella paineita ylös tunnin verran. Etelä-Koreaan rakennetut asemat ei paljon parempia, kun mainittu kapasiteetiksi noin 100 autoa vuorokaudessa.... asemalla, missä on 4 tankkauspistettä. Tiuhempaakin kuin auto per puoli tuntia tahtia voi käyttää, mutta tankkeja ei saa silloin ihan täyteen. Tämän kerrotiin olevan juuri se syy, miksei näiden asemien ylläpito ei tahdo kannattaa. 4 mittarin bensa-asemalla voisi teoriassa tankata liki 1000 autoa vuorokaudessa.

Vetyuskovien puheissa, tottakai, tankkaus aina ja poikkeuksetta 3 min operaatio. Kait tällaisiakin asemia on, mutta hinta on sitten vähän kovempi. Nuo Korean halpismallit oli vaivaiset 2 miljoonaa dollaria kpl. Vrt. metaanin tankkausasemat Suomessa 0,5 M€/kpl.

Sähköautojen pikalatausasematkin ovat halvempia rakentaa ja täyssähköautoja saa 2 yhden vetyauton hinnalla, kaasuautoja 3 ja karvalakkimallin bensavehkeitä 4. Pitäisi jaella jotain 20 000 €/kpl hankintatukia, pitäisi subventoida polttoaineen hintaa (biokaasua kalliimpi polttoaine) ja pitäisi subventoida tankkausasemien ylläpitoa. Norjassa tämä sujuu, kun kulut katetaan myymällä öljyä. Meidän ei ehkä kannata samaan leikkiin lähteä. Maksakoot muut oppirahat.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mutt kirjoitti:
30 Joulu 2021, 12:20
Vetyhän on helppo varastoida ja tankata, kun laitetaan siihen vähän hiiltä kaveriksi, vaikkapa tehtaiden ja voimalaitosten savukaasuista. Metaaniahan käytetään jo nyt, ja olemassa olevan kaluston muuttaminen sitä käyttämään ei ole kohtuuttoman vaikeaa ja kallista. Vedyn käyttö sellaisenaan on melkoista pään hakkaamista seinään.
Jep, vety parempi hyödyntää vain P2X -prosessien raaka-aineena. Vielä vuosituhannen vaihteessa sovittelin hamppukäyttä kaulaan, kun Suomen energiapolitiikka = veivattiin savikiekkoa, jolla laulu "maailma on valmis, koska meillä on kaukolämpö". Mutta viimeisten 10 vuoden aikana tuntuu lähteneen hyvä pöhinä päälle. Esim. Wärtsilä näkyy sovittelevan sekä metaania että ammoniakkia laivakoneisiin ja kehittää myös vedyn tuotantoa elektrolyysillä, Wärtsilästä irtaantunut Convion kehitää metaanikäyttöisiä polttokennovoimaloita, QPower kehittää vedyn + hiilidioksidin muuntamista metaaniksi mikrobien avulla ja LUT ynnä ST1 ovat visioineet, että seuraava askel metaanista eteenpäin olisi vaikkapa lentokerosiinia korvaava litku.

Saksalaiset saavat työntää mönjänsä sanonko minne. Sieltä ei kannata oppia hakea, kun ovat asiansa näin pahoin sössineet. Ydinvoimasta piti luopua ja uutta hiilivoimaa ei saanut rakentaa. Sähköntuotannon ominaispäästöt muutama vuosi sitten 6-kertaiset Ranskaan ja varmaan n. 3 kertaiset Suomeen verrattuna. Voimalaitokset ihan museokamaa ja sähköverkon kunto niin heikko, ettei suunniteltujen merituulipuistojen yms. tuotantoa saa lankoja pitkin siirrettyä hyötykäyttöön. Siinä syy, miksi pitää vetyyn turvautua energiavarastona.

Nyt kun oikein hyvin hölmöillään, niin joudutaan ottamaan Saksan purkkaviritykset meilläkin käyttöön, vaikkei tarvetta moiseen olisi. Sen lisäksi, että saadaan Suomessakin nostettua energian hinnat Saksan tasolle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

insinörtti kirjoitti:
30 Joulu 2021, 10:12
  • bensiini 42-43 MJ/kg = 11,7-12 kWh/kg (n. 9 kWh/l)
  • diesel 43,2 MJ/kg = 12 kWh/kg (10 kWh/l)
Tähän sellainen aivan turhanpäiväinen kommentti:
Mulle on opetettu, että bensiinin lämpöarvo massayksikköä kohden on parempi kuin dieselin. Pensa siis ottaa pahasti turpaansa, kun sitä laimennetaan alkoholilla. Dieselin tapauksessa biojatkeet eivät ilmeisesti muuta lämpöarvoa. Oikeeestaan heitin tämän sen takia, kun useasti väitetään, että dieseli olisi lähtökohtaisestikin parempaa ainetta, kuin bentsiini. Elikä jos mittarista ottaa e5 pensaa, jossa sattuu olemaan alkoholia vain niukasti, niin lämpöarvo on vähintään saman kuin dieselissä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuollainen tesla onkin oikein peli, koska huolto-ohjelmaa/määräaikaishuoltoja ei ole ollenkaan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Kyllähän tuo kulujen excelöinti hieman pistää miettimään omia kalustovalintoja. Tässä lähiaikoina on tullut kirottua näitä omia vanhoja romuja, kun osaavaan korjaamoon (onko sellaista Pirkanmaalla Volt/Amperalle??) on matkaa. Siinä onkin mielestäni varsinkin käytettyjen sähköllä liikkuvien autojen huonoin puoli, se tukiverkosto näille on lähes olematon vielä. Suomenkieliset keskustelutkin on piilotettu jonnekin Facebookiin.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:

Henk.koht. suosittelen sitten itselleni sopivassa vaiheessa uuden patteriauton ostoa , koska takuu :oops:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:
Meikäläiseltä saa menttaalivalmennusta siihen, miten Alfa Romeon omistaminen ja ajaminen vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen 😁.
- Kari

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:
Teslailijoilla nyt ei mitään suomifoorumia ole, vain FB:n ryhmiä. Ne ovat sitten juuri sopivia likasankoja, koska mitään ketjuja ei ole ja samoista narinoista avataan n+1 keskustelua per päivä.
Ja kyllä niistä ongelmista avaudutaan ihan reippaasti.

Oma Model 3 SR+ on ihan toimiva laite, mutta ei oikeastaan herätä mitään tuntemuksia. Löysin itseni selailemasta Giulia Veloce-tarjokkaita, vaikka edellisestä vastaavasta luovuin heinäkuussa ja Model 3 tuli syyskuussa.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle.
Kai ne "perinneautotkin" jotain ovat maksaneet?

Klonkkarista samat vibat kuin JT Newmanilla Teslasta: Hyvä kodinkone (varauksin) mutta ei sykähdytä oikein minkään vertaa. Täyttää silti hyvin paikkansa jokapäiväisessä jyystössä kun harrastelukamppeet ovat kumminkin erikseen.

Ne varaukset ovat ankea sisusta, pakkasessa koliseva etupää (paja-aikaa varaamaan), hitaasti käynnistyvä ja huterasti toimiva infotainment ja satunnaiset toimintahäiriöt esmes esilämmityksen ohjauksessa. Toisaalta hyviä puolia suhteessa kuukausikuluihin on sen verran paljon ettei noiden vuoksi viitsi muuntajaan urinoida. Elämä on valintoja.
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

palkus kirjoitti:
30 Joulu 2021, 19:05
Mulle on opetettu, että bensiinin lämpöarvo massayksikköä kohden on parempi kuin dieselin. Pensa siis ottaa pahasti turpaansa, kun sitä laimennetaan alkoholilla. Dieselin tapauksessa biojatkeet eivät ilmeisesti muuta lämpöarvoa. Oikeeestaan heitin tämän sen takia, kun useasti väitetään, että dieseli olisi lähtökohtaisestikin parempaa ainetta, kuin bentsiini. Elikä jos mittarista ottaa e5 pensaa, jossa sattuu olemaan alkoholia vain niukasti, niin lämpöarvo on vähintään saman kuin dieselissä.
Em. arvot taisi tosiaan olla viinabensalle (95E10), muttei pieni siivu etanolia vielä hirveästi seoksen lämpöarvoa tiputa - ei se puhtaalla bensallakaan olisi kuin muutaman % dieseliä korkeampi (nopealla googletuksella löytyi 46 MJ/kg). Sitäpaitsi dieselinkään lämpöarvo ei ole kiveen hakattu, vaan vaihtelee vähän kesä/talvilaatu. Joissain lähteissä näkyy biodieselkin saavan fossiilista matalampia lukemia. Sanoisin, että aikalailla puntit tasan tässä.

Merkittävin ero, mitä monelaisissa vedätyksissä käytetään, tulee tiheydestä. Dieselin tiheys on reilut 10 % suurempi ja kun lämpöarvo kiloa kohti on sama kuin bensalla, niin litrassa on noin 10 % enemmän energiaa. Myös CO2 päästöt menevät suhteessa poltettuihin kiloihin eikä litroihin, joten vertailut todellakin pitäisi tehdä kg/100 km eikä l/100 km kulutuksen pohjalta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

palkus kirjoitti:
31 Joulu 2021, 11:14
^Eihän niistä mahdollisista patteriautojen ongelmista nyt julkisesti parane keskustella. Rahaa ovat maksaneet, joten kehutaan vain suuremmalle yleisölle. Tuossa videossakin aika auvoista on ollu, eikä 50kWh akusta ole imatra loppunu ja lataukset sujuu hetkessä. Toista on täällä. Jos joku vierailija on Alfasta Romeosta kiinnostunut, niin foorumia luettuaan kiinnostus kyllä lopppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei ne foorumilaiset ittekään Alfalla ajele :lol:

Kyllä ainakin omalla kohdalla patteriautoilu on ollut huolettominta ja helpointa/ mukavinta. Harvoissa ongelmatilanteissa on selvitty erittäin mukavasti ja nopeasti. Hankinta maksaa mitä maksaa, jokaselle löytyy se itselleen sopiva kaikesta tarjonnasta. Elämä on valintoja, niinkuin joku totesikin jo. Silti bensan hajua ja moottorin murinoita on välillä ikävä 👀👀

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Xehpuk kirjoitti:
31 Joulu 2021, 10:37

Kyllähän tuo kulujen excelöinti hieman pistää miettimään omia kalustovalintoja.
karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 12:20

Meikäläiseltä saa menttaalivalmennusta siihen, miten Alfa Romeon omistaminen ja ajaminen vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen 😁.
Jep. Aina kun edes harkitsee autoilun Excelöintiä, niin homma loppuu siihen "tunteen arvo" -arvo sarakkeeseen. Jos sen jättää pois, on valintana satasten dieselpommi, joka on omassa päässä rinnasteinen uusille "kansansuosikeille".

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Auto ja parisuhde. Molemmissa tunne on tärkeintä. No, ulkonäölläkin on jotain merkitystä 🤗
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
- Kari

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 18:14
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Erittäin hyvin sanottu siellä takarivissä!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 18:14
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Entäs ne parisuhteet?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vittorio Jano kirjoitti:
31 Joulu 2021, 22:45
karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 18:14
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Entäs ne parisuhteet?
Joo ei kannata. Siinä vasta hintaa tulee kilometreille ja ylläpitokulujen sarake hohkaa punasella 🥵

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

jkk kirjoitti:
01 Tammi 2022, 02:35
Vittorio Jano kirjoitti:
31 Joulu 2021, 22:45
karila kirjoitti:
31 Joulu 2021, 18:14
Siirtymiseen tarkoitetut kulkuvälineet on eri asia, niitä voi hankki excelillä.
Entäs ne parisuhteet?
Joo ei kannata. Siinä vasta hintaa tulee kilometreille ja ylläpitokulujen sarake hohkaa punasella 🥵
No, hyvä parisuhde ja Rosso Veloce saavat molemmat hymyn naamalle. Ja, jos tulee kolhuja, ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu 👌🤗.
Toivon patteriautoilijoille samaa, onhan meillä parisuhteissakin eri makuja 👍.
- Kari

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Toyota Bz4x​
The price of Toyota bZ4X will be SEK 340,000 in Sweden expectedly, all specs, features and Price on this page are unofficial, official price, and specs will be update on official announcement.
Toyota BZ4X Price Sweden
Price In Sweden​
Coming Soon
Expected Price:​
SEK 340,000
Online Store Offers​

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »


Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Oi kallis Suomenmaa… :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^60 kiloa näkyy maksavan kelvollinen versio. Mutta miksi noin hidas kulkemaan?

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jiitee kirjoitti:
01 Tammi 2022, 12:11
Oi kallis Suomenmaa… :wink:
Sähköautoistahan suojatulli jäänee pois, niin mikäs estää moisen hakemisen länsinaapurista tuolla aiemmin mainitulla 340ksek hinnalla?
VMP

artjojy
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

mattijus kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:11
Jiitee kirjoitti:
01 Tammi 2022, 12:11
Oi kallis Suomenmaa… :wink:
Sähköautoistahan suojatulli jäänee pois, niin mikäs estää moisen hakemisen länsinaapurista tuolla aiemmin mainitulla 340ksek hinnalla?
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Toyota bZ ,SEK kurssilla hinta on 32980 €. Mikä vaivaa Suomen hinnoittelua?

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

artjojy kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:16
mattijus kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:11
Jiitee kirjoitti:
01 Tammi 2022, 12:11

Oi kallis Suomenmaa… :wink:
Sähköautoistahan suojatulli jäänee pois, niin mikäs estää moisen hakemisen länsinaapurista tuolla aiemmin mainitulla 340ksek hinnalla?
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.
Onko tehtävä edelleen niin, kuin tein että ostin Ruotsista tuodun 1 vuoden käytetyn Toyota Prius Sol Plug in auton hintaan 29000 €, Listahinta uudella n. 43000 €. Eli on ostettva käyttetty, tällä hinnoittelu politiikalla, auto.liikkeet tulevat olemaan käytettyjen autojen myymälöitä. Rutsalaiset pääsevät ajamaan uusilla autoilla, ja me käytetyillä,johtuen meidän kohtelusta uusien autojen hinnoittelussa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

artjojy kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:16
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.
Juu, ALV (24%) pitää maksaa Suomeen. Ruotsin ALV lienee 25%, joten tuosta saa vielä prosentin lisäsäästön.
VMP

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

artjojy kirjoitti:
01 Tammi 2022, 13:16
Jos auto on alle 6 kk vanha niin, se katsotaan uudeksi autoksi ja siitä joutuu maksamaan Suomessa AVLvin uudestaan. Lisäksi eri maissa voi olla jotain ehtoja liittyen sähköautojen hankintatukeen.
Arvonlisäveroa ei kuitenkaan joudu maksamaan kahdesti EU:n sisällä ja kyllähän uuden auton pystyy useissa tapauksissa ostamaan ulkomailta suoraan ilman paikallista ALV:ia. Käytännössä 6kk + 1pv ikäinen auto on kuitenkin usein näppärin ratkaisu, ainakin sähköauton osalta Saksasta jossa ALV on 19% ja sähköautojen hankitatuen karenssi tuo sama 6kk.

Anyway, ideologisesti ohjautuneen inkompetenssikeskuksen toimet käytännössä tarkoittavat että saksalaisten 6kk + 1pv ikäiten sähköautojen invaasio Suomeen tulee olemaan vahva ja kartelliteollisuus joutuu Kamux et.al. maahantuojien jyräämäksi monessa segmentissä.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

karila kirjoitti:
01 Tammi 2022, 11:13
No, hyvä parisuhde ja Rosso Veloce saavat molemmat hymyn naamalle. Ja, jos tulee kolhuja, ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu 👌🤗.
Toivon patteriautoilijoille samaa, onhan meillä parisuhteissakin eri makuja 👍.
Nimenomaan. Onhan joillekin parisuhteessakin patterivehkeet se toimivin ratkaisu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

mutt kirjoitti:
01 Tammi 2022, 18:07
karila kirjoitti:
01 Tammi 2022, 11:13
No, hyvä parisuhde ja Rosso Veloce saavat molemmat hymyn naamalle. Ja, jos tulee kolhuja, ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu 👌🤗.
Toivon patteriautoilijoille samaa, onhan meillä parisuhteissakin eri makuja 👍.
Nimenomaan. Onhan joillekin parisuhteessakin patterivehkeet se toimivin ratkaisu.
Hyvin lohkaistu 😉😁.

Pelkän ajatuksen tasolla, jos olisi tilanne että pitäisi sähköauto valita omien resurssien ja mieltymysten perusteella nyt, niin valinta olisi Bmw i4 M50.
Palataan asiaan 10 vuoden päästä.
- Kari

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ja^^ juu, ei taida tuo asetelma ihan imarrella sitä mitä korvataan sähköllä 😂😂😂

Mutta, mennään takaisin itse aiheeseen; Bmw i4 M50:stä tuli pyydettyä tarjousta, ennen kuin model 3 sr+ vaihtui model3 lr:ään. Bemarimyyjä oli liian hidas tarjouksensa kanssa, kun soitto tuli kaksi viikkoa tarjouspyynnön jättämisestä.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://twitter.com/SeppalaVille/status ... 2RZUA&s=19

Joulukuussa uusia rekisteröityjä täyssähköautoja 24,2%. Enemmän mitä lataushybridejä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

mutt kirjoitti:
01 Tammi 2022, 18:07
Onhan joillekin parisuhteessakin patterivehkeet se toimivin ratkaisu.
Vuoden paras kommentti heti 0101.

Respecc.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jos nyt patterivehkeillä pärjää...
https://www.youtube.com/watch?v=sQuYKmiyHYg
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Tulee jo mieleen kesäinen hirren"veisto". Siinä olis voinu patterisaha olla vähä ihmeissään, kun 261 tilhikin huusi kuolemaa :-D

Sori oteestä
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin