Eihän niitä kärrynvetoja koko ajan ole, lähinnä tuollaista perusvaatimusta ajattelin. Kolmen auton pitäminen taloudessa on haastavaa. Nytkin pikkujötsi makaa missä milloinkin ja aina muiden tiellä. Jotenkin sellainen olo onpi, että patteriauton sopiminen ainoaksi kulkupeliksi vaatii vielä vähän kehitystä
Eihän se ole kuin kämpänvalintakysymys. Toki rehellisyyden nimissä pitää myöntää, ettei meilläkään ole nyt kotona kuin 8, eli kaks hortoilee jossain maailmalla
...mulle on jotenkin hankala konsepti ymmärtää minkään auton sopimista ainoaksi kulkupeliksi , toki taidan olla vähemmistöä tämän ajatukseni kanssa.
EU-lainsäädäntöön ollaan kuluttajan onneksi ajamassa muutosta, jolla toimijat voidaan velvoittaa avaamaan latausasemansa kaikille läpinäkyvästi ja ilman syrjintää. Se osaltaan edellyttäisi, että maksukorttien on oltava käyttökelpoisia veloituksen aikana.
^ ei kai auto saa jostain tietokannasta yhä tietoa, että siinä on tietyömaa?
Silloin vika ei ole Teslan ja sama hupia on tarjolla pian kaikille. Muistelen nähneeni haikailuja, että pitäisi saada pakolliseksi automaattisesti vallitsevan nopeusrajoituksen mukaan säätyvät vakkarit. Vai näinkö vaan unta/painajaista?
Nämä tietyömaita koskevat tietokannathan hakataan kivitauluun sitä mukaa kun jalkaisin kulkevat posteljoonit tietoja tuovat. Asiasta kokemusta TMC dataa hyödyntävän navigaattorin kautta. Muualla maailmassa tätä TMC systeemiä hyödynnetään site, että onnettomuuden tapahduttua saadaan sen avulla välittömästi ohjattua liikennettä pois onnettomuuspaikalta ja avataan hälytysajoneuvoille esteetön kulku.
Suomessa kun uusitaan jossain sillan asfalttipinta ja siinä on 150 m matkalla 30 km/h rajoitus, TMC dataan koodataan "liikenteessä 10 min viivästys aikavälillä 1.4.-30.8." jolloin nalkulaattori osaa ajattaa työmaan ohi 10 km kiertotietotiereittiä, jolla kuluu aikaa vain 9 min. Jos tie on jossain vaiheessa muutaman päivän kokonaan poikki, TMC dataan koodataan "tie poikki" koko työmaan ajaksi.
Tesla käyttää Googlen karttadataa. Myös emännän uuskorinen sähköfiiu hidastelee 50kmh 80/100 alueella tuossa Lahdentiellä juuri ennen Tampereelle saapumista, uuden yleiseen käyttöön ottamattoman rampin kohdalla, jossa oli n. Vuosi sitten 50kmh rajoitus.
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428
vaikka karttadata onkin ongelmallista niin Teslalla sentään toimi nopeusmerkkien tunnistus melko luotettavasti. id:lla tulee melkein päivittäin olemattoman haamumerkin tunnistus
vaikka karttadata onkin ongelmallista niin Teslalla sentään toimi nopeusmerkkien tunnistus melko luotettavasti. id:lla tulee melkein päivittäin olemattoman haamumerkin tunnistus
Paitsi nyt lumisateen jälkeen. Ja paitsi silloin kun karttadata menee liikennemerkkitiedon päälle korkeammalla prioriteetilla. Ei ole maailma ihan vielä valmis.
Ja kun ajan useamman kerran viikossa Turussa hautausmaan ohi niin Tesla todellakin näkee haamuja siellä.
Eilen sattui mielenkiintoisesti ensimmäiset "Tesla trafficlight rage" -tapaukset kohdalleni. Tesla osaa liikkeellelähdössä todellakin kaivaa kitkanvälittäjähiukkaset esiin paljon paremmin kuin quattro-xdrivet, ainakin jos niiden kuljettajat eivät kunnolla osaa hyödyntää autonsa ominaisuuksia. Liikennevaloista tulee Teslalla lähdettyä kuten muillakin autoilla, rivakasti mutta repimättä ja tuo repimättä osuus on helppoa Teslan kanssa.
Salille ajaessa vieressä ollut 5-sarjan xdrive ilmeisesti järkyttyi kun jäi 2-3 auton mittaa 0-40km/h kiihdytyksessä ja ryntäsi nelosdiesel rakuttaen ja nastat rapisten ohi seuraaviin valoihin joissa kuvio toistui.
Ja takasin tulessa sama kuvio toistui rakuttavan A4:n kanssa jonka kuljettaja menetti hermonsa kokonaan vispilän lähdön kanssa ja ryntäsi seuraavissa valoissa päin punaisia ettei vain jäisi kotitalouskoneen viereen seuraavaan lähtöön. :0
Mielenkiintoista porukkaa, ovat sitoneet egonsa autonsa suorituskykyyn.
Joo - toi on outoa toi mielensä pahoittaminen valoista lähtiessä. Jos se ensimmäisenä irtoaminen on niin tärkeää, niin miksi ei hanki sitten sellaista laitetta joka hoitaa homman? Ei se ole niin vaikeeta ollenkaan. Ja jos sen täytyy olla olympiavolkkari tai BMW niin molemmat valmistajat tarjoavat mallistoissaan autoja, jotka kykenevät viivalta irtoamaan. Silloinkin tosin on hyvä ymmärtää sähkövispilöiden kyvykkyys juuri tähän liittyen. Ja pitää osata ruuvata siitä saksanihmeestä namiskuukkelit oikeaan asentoon, jotta ajonestot eivät kokemusta pilaa. - Mutta tottakai mielensä pahoittaminen ja ympäristölleen riehuminen on paljon helpompaa!
Mitä jäsen Lerppu arvelet, olisiko se 5-sarjan xdrive lähtenyt valoista nopeammin kuin finpatin Tesla jos 5 sarjan kuski olisi ottanut sen sen ajonvakautuksen pois?
^täältä takaa epäilen, että ei, jos vaan rengastus samantasoinen. Wanhan isojötsin nappulaa ei tartte hipelöidä, lähtee kyllä vatkuttimet päälläkin moitteettomasti. Oikeastaan olis kiva päästä koittamaan, että kuinka monta kymmentä autonmittaa jää virvilälle.
Se, mitä lerppu penarissa hivelöi, ei ole hauskanappi vaan ajomoodivalinta. Vähän Alfan DNA-kytkintä vastaava härpäke, jonka ansiosta äkäinenkin penari on oletuksena lauhkea kuin kuollut lehmä, koska eco.
Mitä jäsen Lerppu arvelet, olisiko se 5-sarjan xdrive lähtenyt valoista nopeammin kuin finpatin Tesla jos 5 sarjan kuski olisi ottanut sen sen ajonvakautuksen pois?
Ei lähellekään. Mutta olisi nöyrtynyt saappaat jalassa.
Ja takasin tulessa sama kuvio toistui rakuttavan A4:n kanssa jonka kuljettaja menetti hermonsa kokonaan vispilän lähdön kanssa ja ryntäsi seuraavissa valoissa päin punaisia ettei vain jäisi kotitalouskoneen viereen seuraavaan lähtöön. :0
Mielenkiintoista porukkaa, ovat sitoneet egonsa autonsa suorituskykyyn.
Eihän tässä voi kun toivoa, ettei tämä ego-audisti vain pysähtyisi liikennevaloihin FinPatin 916 Spiderin viereen tänä keväänä. Voisi siinä isosti mieli murentua, kun noin laajalla teknisen etumatkan rintamalla rinkulauskoa kokeillaan .
Olen Teslan liikennevaloprovokaation kohdannut Stelviolla muutaman kerran.
Mutta ei kannata provosoitua, jos tarjolla on vain suoraviivaista viivaltairtoamiseuforiaa. Ajokortti on kuitenkin aika tärkeä arjessa.
Eihän tässä voi kun toivoa, ettei tämä ego-audisti vain pysähtyisi liikennevaloihin FinPatin 916 Spiderin viereen tänä keväänä. Voisi siinä isosti mieli murentua, kun noin laajalla teknisen etumatkan rintamalla rinkulauskoa kokeillaan .
Spideria voi olla kyllä vaikea saada edes nopeahkosti irtoamaan viivalta vaikka tekisi mitä. Vaikka tehoa olisi joku 100-200 hepoa enemmän niin en usko että edes Q2 / Quaife auttaisi etupyöriä siirtämään sen maahan ilman turhaa sutimista.
Ehkä jäsen Tiige voi kommentoida Turbo GTV:n osalta?
Olen Teslan liikennevaloprovokaation kohdannut Stelviolla muutaman kerran.
Mutta ei kannata provosoitua, jos tarjolla on vain suoraviivaista viivaltairtoamiseuforiaa. Ajokortti on kuitenkin aika tärkeä arjessa.
Herrasmiehet eivät provosoidu! Olisi sitten vieressä Tesla tai Audi.
^täältä takaa epäilen, että ei, jos vaan rengastus samantasoinen. Wanhan isojötsin nappulaa ei tartte hipelöidä, lähtee kyllä vatkuttimet päälläkin moitteettomasti. Oikeastaan olis kiva päästä koittamaan, että kuinka monta kymmentä autonmittaa jää virvilälle.
Jos käyttää Giulia QV:tä isojötsin approximaationa niin tuosta voi vertailla Tesla 3 Long Rangen kanssa, kuivalla asvaltilla tosin.
^ juu eiku siis puhtaasti vain talvikelillä, jossa asfalttia ei näy. Eli jääkö vain paljon vai oikein *erkeleesti. Tuon juutuubi pläjäyksen lopussa kyllä sanottiin mielestäni olosuhteeksi "tarmac wet". 2 vetonen antaa siis tasotusta hyvin. Ei se 2 vetonen teslakaan liukkaalla talvikelillä isojötsiä niin kauheasti rökitä, valolähdössä.
^^Niin kauan kuin on jäljellä meitä, jotka tykkää siitä sisäisen pamahduksen moottorin äänestä ja voimansiirron mekaanisesta luonteesta. Jos funtsin esim tuon X1:sen takapäätä, jossa se sähköpaholainen asuu, niin voihan sitä viedä luisussa oikeat asetukset valittuna. Sieltä kuuluu Bzz-d - BZZSSZZ-DH - BEEZD. Ja auto nykäisee ja hakee pitoa kuin epileptinen. Voi jopa mennä oikeesti kovempaa kuin tuo 3-sarjalainen. Mutta se auvo joka dinosaurusmehuisesta nelikosta mieleen laskeutuu - BRRÄÄMH - ja smoothisti mennään, oikealla jalalla napautetaan hiukan yli kääntäen perää irti, sitten vaan kaasulla ja ratilla annostellaan juuri sellaisia tasaisesti eteneviä liukuja kuin haluaa. Kaunista ja upeaa ja mekaanista ja kaikkea sitä mitä talviautoilu voi parhaimmillaan olla. Ei sähköepilepsiaa. Vispilät - ei enää tulevaisuutta vaan nykyisyyttä. Mutta petroseksualistille vain kehon siirtämiseen. Myös ne naaman takaraivolle siirtävät virkeammät vatkaimet.
Kunnon merkitkin piakkoin ilmestynevät katukuvaan. Kelpaa siinä carunan mannekiinin sitten ajella gold-starilla tai vaikkapa obh nordica dual motorilla
Viimeksi muokannut palkus, 01 Helmi 2022, 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eihän tässä voi kun toivoa, ettei tämä ego-audisti vain pysähtyisi liikennevaloihin FinPatin 916 Spiderin viereen tänä keväänä. Voisi siinä isosti mieli murentua, kun noin laajalla teknisen etumatkan rintamalla rinkulauskoa kokeillaan .
Spideria voi olla kyllä vaikea saada edes nopeahkosti irtoamaan viivalta vaikka tekisi mitä. Vaikka tehoa olisi joku 100-200 hepoa enemmän niin en usko että edes Q2 / Quaife auttaisi etupyöriä siirtämään sen maahan ilman turhaa sutimista.
Ehkä jäsen Tiige voi kommentoida Turbo GTV:n osalta?
Eihän se 916-pohjainen mihinkään viivalta irtoa vaikka olisi vähän tehoa ja torsen. Suutii herkästi ja kankea manuaaliaski. Kolmosella kun alkaa pitoa löytymään niin 80-120 väli menee sen verran liukkaasti että hinnat alkaen vispilällä voi olla tekemistä pysyä perässä.
Itse toivoisin kovasti, että tällä foorumilla voitaisiin tulevaisuudessa keskustella sähköautosta nimeltään Alfa Romeo.
Yes. Ja toivottavasti se keskustelun kohde on hyvin "Alfaistettu" versio STLA Small, STLA Medium tai STLA Large EV alustasta. Akkuihin multi-air?
Pboaah ... Liporikoistahan täällä sitten jutellaan... joten e-alfistit moikkaa toisiaan maantiellä nostamalla sormia pystyyn osoittamaan , montako patterisegmenttiä on jo takuuseen vaihdettu
Itse toivoisin kovasti, että tällä foorumilla voitaisiin tulevaisuudessa keskustella sähköautosta nimeltään Alfa Romeo.
Yes. Ja toivottavasti se keskustelun kohde on hyvin "Alfaistettu" versio STLA Small, STLA Medium tai STLA Large EV alustasta. Akkuihin multi-air?
Pboaah ... Liporikoistahan täällä sitten jutellaan... joten e-alfistit moikkaa toisiaan maantiellä nostamalla sormia pystyyn osoittamaan , montako patterisegmenttiä on jo takuuseen vaihdettu
Ajattelin multi-airia lähinnä tehonlisäyksen enkä elinkaaren kannalta. Ja ehkä alustarakennettakin pääsevät edes vähän virittelemään. No, sitten sen näkee. Vuonna 2027. Tai jotain.
Kävin näyttämässä hieman liian suurella tilannenopeudella seinäparkkiin laitettua Sitruunaa paikallisella Autoklinikalla. Tulee kuntoon muovien vaihdolla ja uudelleen sovituksella .
Mutta koska paikka on myös Teslan valtuuttama kolarikorjaamo, niitä olikin siellä tooodella runsaasti työn alla. Äkkiseltään näytti, että lähes pelkästään keulahommia. Jos kiihtyvyyttä piisaakin kelillä kuin kelillä, lienee pysähtyvyys talvisäässä olevan samanlainen haaste kuin pajan toisella baijerilaisella suosikkimerkillä.
Ihan pätevän näköistä toimintaa, eikä näemmä Teslankaan korityöt mitään aivan mystistä ole.
Mutta koska paikka on myös Teslan valtuuttama kolarikorjaamo, niitä olikin siellä tooodella runsaasti työn alla. Äkkiseltään näytti, että lähes pelkästään keulahommia.
Ainakin Tesla 3 on old school kuskille ärsyttävä puskutraktori lumikelillä. Tulet kurviin, vispilä lähtee puskemaan, nostat jalkaa kaasulta, vispilä iskee regenit kehiin ja puskee lisää kunnes riti-rati-rallaa-skrunts-skrunts stability control jarruttelee lisää jotta saadaan vielä lisää puskemista... Prkl!
Kaasulla ajamisesta ilman drift modea ei ole tietoakaan.
En ihmettele jos näitä pökitään hankeen, puuhun, liikennemerkkiin tms. mitä nyt ulkokaarteen puolella onkaan.
Kävin näyttämässä hieman liian suurella tilannenopeudella seinäparkkiin laitettua Sitruunaa paikallisella Autoklinikalla. Tulee kuntoon muovien vaihdolla ja uudelleen sovituksella .
Surunvalittelut seinäparkin johdosta ja samalla onnittelut että peli ei lähtenyt Sitruunoiden taivaaseen Kuusankoskelle kuten meidän pieni maasto-Sitruunamme.
Kävin näyttämässä hieman liian suurella tilannenopeudella seinäparkkiin laitettua Sitruunaa paikallisella Autoklinikalla. Tulee kuntoon muovien vaihdolla ja uudelleen sovituksella .
Surunvalittelut seinäparkin johdosta ja samalla onnittelut että peli ei lähtenyt Sitruunoiden taivaaseen Kuusankoskelle kuten meidän pieni maasto-Sitruunamme.
Kiitos. Kiiltävän jäinen pysäköintiruutu yllätti kuljettajan . Mutta Sitruunassa on onneksi dashcam, jolla voi yllättäviä tilanteita purkaa jälkikäteen ja vähän miettiä jatkossa vauhdin ottamista pois jo ennen seinäruutuun kääntämistä.
Selvitään toivottavasti muutamien mustien muoviosien hankkimisella Ranskasta ja uudella rekisterikilvellä. Värilliset muovit saadaan maalattua ja lokasuoja sovitettua paremmin takaisin paikalleen.
Onneksi ei tarvinnut vaihtaa sentään värillistä italianmuovia, sillä mustia ranskalaisiakin muovilärpäkkeitä saa jonkinaikaa odotella.
Kunhan ei mee niinku äiteen miehen Lagunan kanssa aikoinaan. Kun sisälokaria oli 3kk odoteltu, ilmoitti tehdas ettei autossa ole tällaista osaa . Marmori otti repaleisen muovin autosta irti, kuvasi sen ja ilmoitti että kyllä täältä tällanen on rikki ja uus tarvitaan, niin n. 1,5kk jälkeen osa saapui Suomeen.
InsideEV kirjoitti:
According to the Norwegian Road Traffic Information Council (OFV), out of a total of 7,957 vehicles sold in the country last month, just 387 of them had either a diesel or a gasoline engine
Onhan tuo varsin sähköpainotteinen tulos, mutta vaatii kyllä erittäin poliittista matematiikkaa, että 181 > 387.
Ihan mielenkiintoinen pointti on se, että miten nämä lukuisat länsimaiset ja etenkin eurooppalaiset brändit selviävät tässä sähköautojen tulvassa, kun alkaa olemaan entistä vaikeampaa erottautua toisistaan. Etenkin tuo urheilullisuus puoli tulee olemaan haastavaa, kun saavat alkaa kilpailemaan kiinalaisten kanssa jotka jo onnistuneesti kopioineet tätä urheilullisuutta länsimaisilta valmistajilta. On rallipenkit ja ties mitä muita urheiluauto kliseitä, tehot alkaa olemaan superautojen luokkaa ja hinnat todella edullisia. Varmaan jotain halpis malleja tulee, mutta mitenhän esimerkiksi VAG:n kaikki merkit aikovat jatkossa erottautua toisistaan?
^Tässä voi olla kipuilua. Mutta itse olen jo suuresti kyllästynyt käyttövoimaan pohjautuviin auto-arvosteluihin. Oma näkemys on että laadun kokemuksessa, ajettavuudessa ja käytettävyydessä on jatkossakin sama hajonta kuin nykyisissä autoissa. Sitä kaventaa konsolidaatio sekä markkinatutkimuksien paine muokata lopputuotetta. Tämä tapahtuisi ilman käyttövoiman murrostakin.
mutta mitenhän esimerkiksi VAG:n kaikki merkit aikovat jatkossa erottautua toisistaan?
Tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa, mutta onhan tälläkin hetkellä konsernin saman MEB -pohjalevyn jakavat automallit hyvinkin erilaisia keskenään.
Esimerkiksi ID4, Q4 e-tron, Enyaq, (ja ulkopuolelta Nissan Ariya) ovat jokainen hyvinkin omanlaisensa tuotos.
Viet nämä rivissä autoista tietämättömän eteen, niin ihmettelen jos kommentti on, etteivät oikein erotu toisistaan.
Itse en ole ajanut kuin ID.3:sta ja Enyaqia, ja Skoda tuntuu isommalta ja painavammalta niin kuin onkin, mutta muuten aika yhdestä puusta veistetyltä. Enyaq on kyllä hiljaisempi, sisustan materiaaleiltaan paljon fiksumpi ja käyttöliittymältään parempi kuin Volkkarin hermosaha. Siinä itse ajofiiliksessä taas ei minusta kummoista eroa ollut.
Metritavarana myytävissä autoissa kuten joku MB C/E tai BMW 3/5 -sarjalaisissa yleensä Nettiautohinta ≈ Autoscout24 hinta + verot + tuontikulut + 500€ joten ihmettelen metritavaraTeslojen hintaa Suomessa. 2021 Model 3 SR+ hintapyynnöt näyttävät olevan 47k€ - 48k€ luokassa kun taas Euroopassa 40k€ - 42k€ hintaluokassa on tarjontaa vaikka kuinka.
Ja uusi 2022 maksaisi hinnat alkaen mallina 49k€ Suomessa ja Saksassa 43k€.
Hetkellinen hinnoitteluanomalia? 2021 mallien hinnoittelu Suomessa perustuu uuden hintaan eikä EU-tuontihintaan?
Itse en ole ajanut kuin ID.3:sta ja Enyaqia, ja Skoda tuntuu isommalta ja painavammalta niin kuin onkin, mutta muuten aika yhdestä puusta veistetyltä. Enyaq on kyllä hiljaisempi, sisustan materiaaleiltaan paljon fiksumpi ja käyttöliittymältään parempi kuin Volkkarin hermosaha. Siinä itse ajofiiliksessä taas ei minusta kummoista eroa ollut.
Minulla on ollut epämieluisa kunnia ajaa erilaisia Volkswagen ryhmän moderneja kikottimia (know thy enemy). Viimeksi edellisellä viikolla uutta Möktaviaa. Toki suurin osa paarialuokan malleja / varustetasoja… Niissä on vaikea nähdä/kokea eroja riippumatta voimanlähteestä. Audissa kiiltäviä juttuja kabiinissa enemmän ja istuimissa sellasta silitettävää pintaa.
Erot lienevät enemmän konsernien välillä. Sisarmallien erot sitten nyansseja. Autoissa ei liene siis niin väliä mitä sisarta ajaa - toisin kuin ihmisissä. Siitä syntyisi oletettavasti melkoinen häsmäkkä.
Itse en ole ajanut kuin ID.3:sta ja Enyaqia, ja Skoda tuntuu isommalta ja painavammalta niin kuin onkin, mutta muuten aika yhdestä puusta veistetyltä. Enyaq on kyllä hiljaisempi, sisustan materiaaleiltaan paljon fiksumpi ja käyttöliittymältään parempi kuin Volkkarin hermosaha. Siinä itse ajofiiliksessä taas ei minusta kummoista eroa ollut.
Ajotuntumassa ei näiden välillä ole varmasti isompia eroja - samaa peruspuuta.
Jokainen näistä on muotoilullisesti kuitenkin hyvinkin toisistaan erottuva, ja tätä toki hain omalla kommentilla.
Onhan tässä iso ero vaikka joihinkin aiempiin mallisarjoihin, joissa erot olivat lähinnä kosmeettisia.
vrt. 807, Ulysse, C8, Phedra tai Sharan, Galaxy, Alhambra.