Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
20 Maalis 2023, 20:30
Ehdotinkin jo Liikenne- ja viestintäministeriölle jossain välissä, että latauspisteissä pitäisi olla mahdollisuus ladata geneerisellä maksuvälineellä (eli käytännössä pankki-/luottokortin lähimaksulla) ja sillä maksettavan hinnan pitäisi olla selkeästi näkyvissä. Tuo vaan ei houkuta, kun geneerisen maksuvälineen suorituksia ei saa seurata kuten rekisteröitynyttä kanta-asiakasta.
EU sai USB-C:n ajettua läpi niin voisi kuvitella että geneeriset sähkönmaksuvälineetkin saisi pakotettua kaiken maailman idioottisovellusten sijaan.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ammiratore kirjoitti:
20 Maalis 2023, 15:39
TeroPee kirjoitti:
10 Maalis 2023, 11:31
Perhana kun joutuu tuota vaimon lataushybridiä ihan jatkuvasti tankkaamaan bensalla. Lokakuun lopussa tankkasin edellisen kerran ja nyt maanantaina taas. Välissä 4377km ja bensaa meni tankkiin 40 litraa.
Oma lataushybridi ranskanmaalta on tankattu viimeksi vuoden vaihteessa ja arviolta puolet 39 litran tankista on mennyt. Kohta tulee se kymmenen litran pakkotankkaus 3kk välein niin laitan sitten tankin täyteen.

Odotan kyllä, että pääsisin taas polttamaan bensaa Alfalla. Talvi ei vaan luovuta ollenkaan. Varmaan melkein kuukausi menee vielä.
Mikä kymmenen litran pakkotankkaus? Joku valmistajan ohje vai omaehtoinen bensan säilyvyyteen liittyvä asia? Itse pidän tankissa 98E:tä juuri säilyvyyden vuoksi.

Ammiratore
Viestit: 134
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Sen toivoisin, että kaikki latauspisteet muuttuisivat samanlaiseksi toiminnaltaan kuin Ikean pihassa olevat uudet automaatit.

Näytä korttia, valitse puoli. Aloittaa latauksen. Näytä korttia uudelleen ja aiemmin valitsemasi puoli lopettaa latauksen ja vapauttaa kaapelin. Miten hankala tämä onkaan toteuttaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Mulle riittää noi sovellukset ihan hyvin. Helenin/Virran tagin tilasin, kun ilmaiseksi sai. Sillä ainoalla reissulla, kun käytin, niin toisella pöntöllä toimi ja toisella ei. Joutui kuitenkin sovelluksen kaivamaan esiin. Katkoi kyllä lataustakin tuo Helen/Virta, joten tulen välttämään näitä jatkossa. ABC:n kotimaiset Kempowerit on toiminut hyvin ja samoin Teslan superit.

Teslallahan se helpoin tapa ladata on (plug&charge). Kytketään kaapeli ja irrotetaan kaapeli, kuitti tulee sovellukseen. Maksu menee autoon paritetulta luottokortilta. Nykyään navigaattorikin näyttää hinnat etukäteen. Ennen oli vähän mysteeri, mitä maksaa. :-D

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2023, 08:51
Mulle riittää noi sovellukset ihan hyvin. Helenin/Virran tagin tilasin, kun ilmaiseksi sai. Sillä ainoalla reissulla, kun käytin, niin toisella pöntöllä toimi ja toisella ei. Joutui kuitenkin sovelluksen kaivamaan esiin. Katkoi kyllä lataustakin tuo Helen/Virta, joten tulen välttämään näitä jatkossa. ABC:n kotimaiset Kempowerit on toiminut hyvin ja samoin Teslan superit.

Teslallahan se helpoin tapa ladata on (plug&charge). Kytketään kaapeli ja irrotetaan kaapeli, kuitti tulee sovellukseen. Maksu menee autoon paritetulta luottokortilta. Nykyään navigaattorikin näyttää hinnat etukäteen. Ennen oli vähän mysteeri, mitä maksaa. :-D
Teslan superchagerin käyttö on tosiaan ihan ylivoimaisen helppoa, mutta kyllä muutkin maksutavat (tägi, sovellus ja lähimaksu) ovat ihan OK, hyvä että on vaihtoehtoja iman mitään valtion määräyksiä.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Mistä saa selville sähköauton tehon/väännön? Koskee siiis Tesla Model 3, mutta en tiedä onko yhtä vaikeaa kaikissa sähköautoissa:

- Auton infotainmentista tai kännykkäsoftasta en ole löytänyt
- Automyyjän tiedoissa ei ole mitään mainintaa
- Rekisteriotteen teknisessä osassa ei mainita
- Traficomin nettisivuilta auton tiedoissa ei mainintaa
- Netistä löytyvät valmistenumeron purkajat eivät ota kantaa moottorin tehoon

Tuota omaa kodinkonetta on siis rakennettu eri vuosina eri sähkömoottoreilla, ja ajankohtana jolloin omani on rakennettu on käytetty kahta eritehoista sähkömoottoria. Ainut keksimäni tapa on kurkata moottorinkyljestä koodi ja ihmetellä Teslan sivuilta kyseisen moottorin speksit. Sinne näkee vasemman takarenkaan takaa, mutta teksti on pientä ja tyyppikilpi likainen, niin jäi tuolla pimeällä parkkipaikalla ihmettely kesken.

Onko muissa sähkäreissä tosiaan sama, että noita speksejä ei ole kirjattu mihinkään virallisiin dokumentteihin? WLTP ja moottorin desibelit kyllä löytyy joka paikasta.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^Koitatko saada selville, että onko sinulla 980 vai 990 moottori SR+:ssa? Tuota ei taida tietää muuten kuin itse tarkistamalla mitä moottorissa lukee. Teslalla muuttuu nuo mallit sen verran usein, että ei taida mistään tietää millä kokoonpanolla se on oikeasti. Muilla valmistajilla ei nuo muutu samalla tavalla ja niistä taitaa tiedot löytyä.
Enpä itsekään tiedä kummalla moottorilla oma. Tiedän sentään että on LFP akulla :-D

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Gusse kirjoitti:
21 Maalis 2023, 22:15
^Koitatko saada selville, että onko sinulla 980 vai 990 moottori SR+:ssa? Tuota ei taida tietää muuten kuin itse tarkistamalla mitä moottorissa lukee. Teslalla muuttuu nuo mallit sen verran usein, että ei taida mistään tietää millä kokoonpanolla se on oikeasti. Muilla valmistajilla ei nuo muutu samalla tavalla ja niistä taitaa tiedot löytyä.
Enpä itsekään tiedä kummalla moottorilla oma. Tiedän sentään että on LFP akulla :-D
SR+ ja Shangaissa 2021 lopulla kasattu amerikanrauta 60 kWh LFP-akulla. 3D5, 3D6 vai 3D7 moottori? Pitää paremmalla ajalla kurkata tarkemmin...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2023, 22:35
Gusse kirjoitti:
21 Maalis 2023, 22:15
^Koitatko saada selville, että onko sinulla 980 vai 990 moottori SR+:ssa? Tuota ei taida tietää muuten kuin itse tarkistamalla mitä moottorissa lukee. Teslalla muuttuu nuo mallit sen verran usein, että ei taida mistään tietää millä kokoonpanolla se on oikeasti. Muilla valmistajilla ei nuo muutu samalla tavalla ja niistä taitaa tiedot löytyä.
Enpä itsekään tiedä kummalla moottorilla oma. Tiedän sentään että on LFP akulla :-D
SR+ ja Shangaissa 2021 lopulla kasattu amerikanrauta 60 kWh LFP-akulla. 3D5, 3D6 vai 3D7 moottori? Pitää paremmalla ajalla kurkata tarkemmin...
Jos en ihan väärin muista, niin sillon kun ensimmäisen Teslani hankin, niin manuaalin kanssa samassa nipussa oli joku ”valmistus sertifikaatti” tms lipare, jossa tarkemmat speksit autosta.

Coltti
Viestit: 152
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2023, 21:25
Mistä saa selville sähköauton tehon/väännön? Koskee siiis Tesla Model 3, mutta en tiedä onko yhtä vaikeaa kaikissa sähköautoissa:

- Auton infotainmentista tai kännykkäsoftasta en ole löytänyt
- Automyyjän tiedoissa ei ole mitään mainintaa
- Rekisteriotteen teknisessä osassa ei mainita
- Traficomin nettisivuilta auton tiedoissa ei mainintaa
- Netistä löytyvät valmistenumeron purkajat eivät ota kantaa moottorin tehoon

Tuota omaa kodinkonetta on siis rakennettu eri vuosina eri sähkömoottoreilla, ja ajankohtana jolloin omani on rakennettu on käytetty kahta eritehoista sähkömoottoria. Ainut keksimäni tapa on kurkata moottorinkyljestä koodi ja ihmetellä Teslan sivuilta kyseisen moottorin speksit. Sinne näkee vasemman takarenkaan takaa, mutta teksti on pientä ja tyyppikilpi likainen, niin jäi tuolla pimeällä parkkipaikalla ihmettely kesken.

Onko muissa sähkäreissä tosiaan sama, että noita speksejä ei ole kirjattu mihinkään virallisiin dokumentteihin? WLTP ja moottorin desibelit kyllä löytyy joka paikasta.
Minä nään auton runkonumerolla Teslan epc katalogista millä varusteilla ja millä moottorilla auto on kasattu.
Laita yv jos haluat lisätietoja.
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

jkk kirjoitti:
23 Maalis 2023, 00:32
Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2023, 22:35
Gusse kirjoitti:
21 Maalis 2023, 22:15
^Koitatko saada selville, että onko sinulla 980 vai 990 moottori SR+:ssa? Tuota ei taida tietää muuten kuin itse tarkistamalla mitä moottorissa lukee. Teslalla muuttuu nuo mallit sen verran usein, että ei taida mistään tietää millä kokoonpanolla se on oikeasti. Muilla valmistajilla ei nuo muutu samalla tavalla ja niistä taitaa tiedot löytyä.
Enpä itsekään tiedä kummalla moottorilla oma. Tiedän sentään että on LFP akulla :-D
SR+ ja Shangaissa 2021 lopulla kasattu amerikanrauta 60 kWh LFP-akulla. 3D5, 3D6 vai 3D7 moottori? Pitää paremmalla ajalla kurkata tarkemmin...
Jos en ihan väärin muista, niin sillon kun ensimmäisen Teslani hankin, niin manuaalin kanssa samassa nipussa oli joku ”valmistus sertifikaatti” tms lipare, jossa tarkemmat speksit autosta.
Saksan tuonnissa ei ollut muita papereita kuin latauskaapelin ohjelehti.

Laitoin Colttille yksityisviestiä.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Hiukka kriittisempi näkökulma kiinalaiseen laatuun. Luonnollisesti pientä kotiinpäinvetoa lie mukana - en muista, että sähköbussit (jotka ymmärtääkseni suurimmalta osin merkkiä BYD) olisi täällä polttoitsemurhia harrastaneet. Mutta kaverilla on pointtiakin - miten voi rysäyttää uudesta autosta keulan ihan rusinaksi ilman turvatyynyjen laukeamista?

https://www.youtube.com/watch?v=yOA7qKMcjcE
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

TM:

Mallikohtaisissa rekisteröinneissä nähtiin maaliskuussa sellainen harvinaisuus, että Toyota Corolla syrjäytettiin ykköspaikalta. Tesla Model Y oli kärjessä hurjalla 9,5 prosentin markkinaosuudella, mikä olisi riittänyt merkkikohtaisissa rekisteröinneissä neljänteen sijaan. Sähköautot olivat muutenkin komeasti esillä, sillä kolmantena oli Volkswagen ID.4, viidentenä Tesla Model 3 ja kuudentena Toyota bZ4X. Vaikka Toyota menetti maaliskuussa mallikohtaisen ykköspaikan, oli sillä neljä kiinnitystä kymmenen eniten rekisteröidyn automallin joukossa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Olisi voinut laittaa koeajoketjuunkin, mutta laitetaan nyt tänne. Koeajoin Renault Zoen, 80kW versio ja 40kWh akulla, ns. prefl noin ulkonäöllisesti.

Miksi? Koska nykyisen autokaluston voisi päivittää "järkevämpään" eli Tarraco e-Hybrid (2021) + Q7 3.0TDI (2006) --> sähkösandaali (takaovet ehdoton, hyvä lataus 11kW kotilaturilla, noin 200km viileässä kelissä) + uudempi Q7 3.0TDI.

Tavoite: selvittää mahtuuko perhe Zoeen ja millainen se on ajaa. Sekä selvittää riittääkö 80kW tehot vai täytyykö pohtia 100kW versiota, jotka maksaa kyllä jo niin paljon että Corsa-e / 208 sähkönä on halvempia.

Arvio:

Kuskin paikalle mahtui ihan hyvin, toki myös etumatkustajan. Penkissä lyhyt istuinosa ja keskikyynärnoja puuttui. Takapenkille itsensä taakse mahtui, polvitilaa ihan ok mutta pääntila loppuu kesken. Noh, ei siellä usein tarvitse matkustaa ja lyhyet matkat siellä voi olla. Pääasialliset käyttäjät takapenkille on kuitenkin pian 7v täyttävät juniorit. Tavaratilaan mahtui toinen sarja renkaita. Kertoneeko sitten tavaratilasta vai renkaiden koosta enemmän...

Ihan mukava jopa mukulakivillä, akkujen massa tuo uskottavuutta ja ranskalaistyyppinen pehmeä jousitus mukavuutta. Ohjaus tuntuu kääntelevän etupyöriä, se riittää tällaisessa. Vähän isommalla tiellä Meksikolaisella takapihalla kokeilin suorituskykyä. Nopeusmittariin kertyi lukemia 139 km/h asti, joten kyllä tarvittaessa pääsee rajoitinta vasten menevän rekan ohi, mutta suosittelen siihen harrastukseen mielellään sileää ja uratonta tietä. Ei vakuuta, mutta en kyllä rehellisesti sanottuna odottanutkaan yhtään enempää.

Nappulat ja infotainment jopa tässä prefl versiossa mukiinmenevät, joskaan ei mitään ihmeellistä. Kyllä niiden kanssa pärjäisi. Erityismainintana kolme eri vilkun ääntä.

Voisiko tällainen olla meidän kaupunkisukkulointilaite? Miksipä ei, mutta väistämättä sitä miettii mitä tällaisesta kannattaisi maksaa. 40kWh akku on ihan minimi meidän käyttöön mutta positiivista oli, että 80kw teho tuntui riittävältä. Toisaalta vain pienellä lisäpanostuksella saisi aiemmin mainitun Corsan tai 208:n, jotka ovat 10 vuotta uudempaa suunnittelua. Täytyy ehkä käydä sellaisetkin kokeilemassa.

En ole ketjua lukenut niin tarkasti että oliko täällä jotain kokemuksia tuollaisesta rellun pippanasta. Pari blogia löytyi ja youtubesta toki videoita.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Uusi 530e xDrive plugari tuli alle työsuhdeauton muodossa. Viikon ajeluiden jälkeen edelleen hymyillyttää. Kulkee sähköllä ja Contin kitkoilla todella elegantisti, hiljaa ja kuin sukkasillaan. Ihan muistuu 164:t mieleen, nekin oli elegantteja autoja aikoinaan. Edellinen käyttis, oma F10 520d xD LCI tuntuu kovin antiikkiselta työkalulta tähän verrattuna, vaikkei huono auto sekään ole.

Saas nähdä missä olosuhteissa nämä arvot ovat saavutettavissa -> Sähköinen toimintamatka, km 47 - 55. Varmaan kauniina kesäpäivänä, missä sähköä ei käytetä mihinkään muuhun.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Monza kirjoitti:
05 Huhti 2023, 11:22
Uusi 530e xDrive plugari tuli alle työsuhdeauton muodossa. Viikon ajeluiden jälkeen edelleen hymyillyttää. Kulkee sähköllä ja Contin kitkoilla todella elegantisti, hiljaa ja kuin sukkasillaan. Ihan muistuu 164:t mieleen, nekin oli elegantteja autoja aikoinaan. Edellinen käyttis, oma F10 520d xD LCI tuntuu kovin antiikkiselta työkalulta tähän verrattuna, vaikkei huono auto sekään ole.

Saas nähdä missä olosuhteissa nämä arvot ovat saavutettavissa -> Sähköinen toimintamatka, km 47 - 55. Varmaan kauniina kesäpäivänä, missä sähköä ei käytetä mihinkään muuhun.
Kahden BMW plugarin kokemuksella - range on saavutettavissa puolipilvisenä kevätpäivänä myötätuulessa koko ajan alamäkeen ajamalla. Normaali Suomiolosuhde helposti melkein puolittaa lupauksen. Tosin itsellä molemmat toteutukset ovat olleet sähköä taka-akselille, 5-sarjalainen on neliveto pelkällä sähkölläkin - se ei toki välttämättä ainakaan paranna rangea (mutta ajokokemusta kyllä).

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »


artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

FinPat kirjoitti:
08 Huhti 2023, 16:10
Aika pieni alennus tällä kertaa.

https://www.marketwatch.com/articles/te ... h_headline
Kovaa leikkiä, Tesla on näköjään päättänyt, että tehtaat pyörii täysillä ja autot myydään. Amerikan meininkiä 👍

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

artjojy kirjoitti:
08 Huhti 2023, 16:52
FinPat kirjoitti:
08 Huhti 2023, 16:10
Aika pieni alennus tällä kertaa.

https://www.marketwatch.com/articles/te ... h_headline
Kovaa leikkiä, Tesla on näköjään päättänyt, että tehtaat pyörii täysillä ja autot myydään. Amerikan meininkiä 👍
Tesla on kehittänyt tuotantokoneistoaan ja tuotettaan koko ajan edullisemmaksi valmistaa eikä heidän tarvitse käyttää rahaa markkinointiin. Globaalisti autoteollisuus mainostaa ja markkinoi luokkaa $35B - $40B edestä vuositasolla. Lisäksi heiltä puuttuu head countin kallein osa eli komissiopohjaiset geelitukat. Ilmeisesti myös huolto tehokkaasti organisoitu.

Aidosti strategista tekemistä. Silloin on varaa pudottaa hintoja.

Ja kuluttaja saa uuden 491km WLTP kantaman auton suoraan hyllystä 47k€ hintaan. Tai $42k (- $7500) hintaan jos asuu toisella puolella lätäkköä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FinPat kirjoitti:
09 Huhti 2023, 08:51
Ja kuluttaja saa uuden 491km WLTP kantaman auton suoraan hyllystä 47k€ hintaan. Tai $42k (- $7500) hintaan jos asuu toisella puolella lätäkköä.
Tai 43k€ hintaan tälläkin puolella lätäkköä. Hinta taas pudonnut yön yli.

https://www.tesla.com/fi_fi/model3/design#overview

Mahtaa Renaultin sähköauto-osastolla olla samat fiilikset kuin Li Anderssonilla vaalien jälkeen?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 518d52d30c

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
14 Huhti 2023, 09:58
FinPat kirjoitti:
09 Huhti 2023, 08:51
Ja kuluttaja saa uuden 491km WLTP kantaman auton suoraan hyllystä 47k€ hintaan. Tai $42k (- $7500) hintaan jos asuu toisella puolella lätäkköä.
Tai 43k€ hintaan tälläkin puolella lätäkköä. Hinta taas pudonnut yön yli.

https://www.tesla.com/fi_fi/model3/design#overview

Mahtaa Renaultin sähköauto-osastolla olla samat fiilikset kuin Li Anderssonilla vaalien jälkeen?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 518d52d30c
Meinasin huomenna käydä katsomassa yhtä käytettyä, mutta eipä taida kannattaa kun uusi maksaa vaan pari kiloa lisää :silly:

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

En pidä myöskään teslan hintapelleilyä järkevänä koska:
a) Haluaako joku ostaa auton jonka hinta heiluu kuin kryptovaluutan kurssi
b) Halpa hinta lyhyellä tähtäimellä tuntuu kivalta ja uusia myydään paljon. Mutta se taas nostaa osalla kynnystä ostaa kyseistä mallia, joka on jo joka toisella naapurilla. Auto mielletään tämän jälkeen toppahousujen autoksi, joka hankitaan jos muuhun ei ole varaa.

On ollut jo nyt nähtävissä muutos. Kun Model S aikoinaan tuli se kiinnosti myös porvareita. Harvinaisuuden ja uutuuden takia. Ei sen takia että auto olisi mitenkään hyvä.

Model 3:sen ja sen seuraajien jälkeen tämä ryhmä on siirtynyt takaisin perinteisten valmistajien sähköautoihin kun niitä on alkanut tulemaan. Esim i4 ja tietyt mersun mallit ovat aika tyypillinen model S seuraaja. Saavat näin yksilöllisen statuksen edelleen koska toppahousuille se on liian kallis. Ja ehkä jopa jälleen kaipaamansa laatua.

Mutta ei siinä. Jos Tesla haluaa profiloitua taviskansan autoksi niin siinä on onnistuttu. Ja siellähän se massakin on. Sen jälkeen voi olla vain enää vaikea nostaa sitä ylöspäin. Tesla oli alussa iphone, nyt se on joku kiinalainen massapuhelin.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eikö tuolla samalla logiikalla pitäisi mersun ja bemarin olla tekemättä mitään pienempiä ja halvempia malleja tai ylihinnoitella ne, jotta kukaan ei osta niitä?

Ylipäätänsä en ymmärrä tota ideaa, ettei autovalmistaja haluaisi myydä tai kannattaisi myydä mahd paljon autojaan (vielä kun selvästi voitollisesti) ja viedä markkinaosuutta muilta.. (Pl rajoitetun tuotannon erikoisautot)

Tolla samaa mieltäni höpöhöpöä saa välillä lukea alfasta, että olisi muka valmistajalle ja merkille parempi ettei autoja osteta. :roll:

Ps. Iphonen markkinaosuus: (yli 370€ puhelimissa)

Kuva


Edit. Noh ymmärrän nyt sen verran että brändimielikuva vaikuttaa ostopäätökseen kyllä. Mutta silloinkin idea on myydä tuotetta, eikä että sitä ei osteta.

Enkä nyt sanoisi +40ke autoa erityisen halvaksi. Tuo kyllä totta tässäkin että kuka uskaltaa ostaa auton jos hetken päästä uuden arvo tippuu niin että on omasta selvästi enemmän velkaa kuin mitä sen arvo.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Otan tähän kantaa sen verran että allekirjoitan jäsen JanV:n havainnot.

Premiumissa on mahdollisuus tehdä pienemmällä valmistuserällä isoa katetta / yksikkö. Jos laajentaa massapuolelle, tarvitaan hyvin tasoitettua hankintaa, tuotantolinjaa ja sujuvaa jakeluketjua. Tällöin voidaan volyymin kautta tehdä isoja rahoja. Sopinee tulokulma hieman megalomaniaan taipuvaiselle Muskille paremmin kuin niche valmistus. Variaatio tässä vähenee ja tuotteen kehitys keskittyy kustannuksen alas painamiseen.

Jokaiseen nurkkaan on minkä tahansa asian tuottamisessa oma tilansa. Korkean lisäarvon ja pienten erien tuotteille on edelleen tilausta - ja hyvä niin. 24 vuotta olen ollut töissä tämän ideologian pohjalta.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Garmund kirjoitti:
14 Huhti 2023, 10:41
Eikö tuolla samalla logiikalla pitäisi mersun ja bemarin olla tekemättä mitään pienempiä ja halvempia malleja tai ylihinnoitella ne, jotta kukaan ei osta niitä?

Ylipäätänsä en ymmärrä tota ideaa, ettei autovalmistaja haluaisi myydä tai kannattaisi myydä mahd paljon autojaan (vielä kun selvästi voitollisesti) ja viedä markkinaosuutta muilta.. (Pl rajoitetun tuotannon erikoisautot)

Tolla samaa mieltäni höpöhöpöä saa välillä lukea alfasta, että olisi muka valmistajalle ja merkille parempi ettei autoja osteta. :roll:

Ps. Iphonen markkinaosuus: (yli 370€ puhelimissa)
Bemari profiloin nämä halpismallit selkeästi halpismalleiksi. Tesla ei ole siinä onnistunut. Se on se sama muovirimpula mallista riippumatta. Samat akut ja sähkömoottorit saatavilla. Kuori on vaan vähän eri.

Siis ilman muuta kannattaa, en sitä kritisoi, vaan sitä että he asettuvat silloin tiettyyn segmenttiin joka tuottaa joo, mutta profiloituu samalla halpisautoksi.
40k on sähköautoaikana halpis. Se fakta on vaan hyväksyttävä. 100-150t€ on ylemmän pään.

Jos Alfaa olisi massatuotettu niin se ei olisi ollut mun auto. Joten sinänsä parempi ettei niitä osteta. Alfan tulokselle ei toki hyvä juttu:D

Iphonen markkinaosuutta en tiennytkään, mutta jos se on noin kova niin silloin edelleen ylistän sen markkinointiosastoa. Ovat silti pystyneet pitämään hinnan, laadun ja mielikuvan korkeana. Vaikka asialle ei edes ole katetta. Applen tietokoneet olis ollu sit ehkä parempi vertauskuva.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybri

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ onko meillä nyt mopo lähtenyt keulimaan kun puhutaan ns. halppisautosta ?

Suomalaisen käyttöauton ka. arvohan on noin 5000 eur…halppisauto lienee tällöin reilusti siinä
1000- 2000 eur ajoneuvo…. Missä kuplassa te elätte ?

Halpisauton valmistus voidaan saada hyvinkin kannattamaan ja ne voivat
olla hyviä käyttöautoja myös käytettynä.

Tesla tekee ihan oikeaa peliliikettä tässä, pistää
hintakilpailua muille sähkärin valmistajille.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Uusista autoista puhuttiin. Hinnat kannattaa tarkastaa. Uusi Corolla ei liian vähillä euroilla lähde kaupasta mukaan.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ei tässä mikään keuli. Uusista autoista on puhe ja valitettavasti niiden hinnat on ekaa kertaa merkittävästi nousseet sähköistymisen myötä.
Käytetyn ritsan saa toki vaikka 500€:lla

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

JanV kirjoitti:
14 Huhti 2023, 11:15


Bemari profiloin nämä halpismallit selkeästi halpismalleiksi. Tesla ei ole siinä onnistunut. Se on se sama muovirimpula mallista riippumatta. Samat akut ja sähkömoottorit saatavilla. Kuori on vaan vähän eri.

Siis ilman muuta kannattaa, en sitä kritisoi, vaan sitä että he asettuvat silloin tiettyyn segmenttiin joka tuottaa joo, mutta profiloituu samalla halpisautoksi.
40k on sähköautoaikana halpis. Se fakta on vaan hyväksyttävä. 100-150t€ on ylemmän pään.

Jos Alfaa olisi massatuotettu niin se ei olisi ollut mun auto. Joten sinänsä parempi ettei niitä osteta. Alfan tulokselle ei toki hyvä juttu:D

Iphonen markkinaosuutta en tiennytkään, mutta jos se on noin kova niin silloin edelleen ylistän sen markkinointiosastoa. Ovat silti pystyneet pitämään hinnan, laadun ja mielikuvan korkeana. Vaikka asialle ei edes ole katetta. Applen tietokoneet olis ollu sit ehkä parempi vertauskuva.

Totta toi joo hyvä pointti, ettei S ole irroitettu selvästi premium malliksi.

Ohan joo reilu 40ke tällä hetkellä sähköautoksi edullisesta päästä, muttei minusta autona erityisen edullinen. Tosin alkaa ehkäpä tuolla hinnalla kohta olemaan ilman "sähköautolisää".


Joo tykkään itsekin löytää autoni parkkikselta muutenkin kuin rekkarin perusteella :)
Suoraan vaan suoraa

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Garmund kirjoitti:
14 Huhti 2023, 12:14
JanV kirjoitti:
14 Huhti 2023, 11:15


Bemari profiloin nämä halpismallit selkeästi halpismalleiksi. Tesla ei ole siinä onnistunut. Se on se sama muovirimpula mallista riippumatta. Samat akut ja sähkömoottorit saatavilla. Kuori on vaan vähän eri.

Siis ilman muuta kannattaa, en sitä kritisoi, vaan sitä että he asettuvat silloin tiettyyn segmenttiin joka tuottaa joo, mutta profiloituu samalla halpisautoksi.
40k on sähköautoaikana halpis. Se fakta on vaan hyväksyttävä. 100-150t€ on ylemmän pään.

Jos Alfaa olisi massatuotettu niin se ei olisi ollut mun auto. Joten sinänsä parempi ettei niitä osteta. Alfan tulokselle ei toki hyvä juttu:D

Iphonen markkinaosuutta en tiennytkään, mutta jos se on noin kova niin silloin edelleen ylistän sen markkinointiosastoa. Ovat silti pystyneet pitämään hinnan, laadun ja mielikuvan korkeana. Vaikka asialle ei edes ole katetta. Applen tietokoneet olis ollu sit ehkä parempi vertauskuva.

Totta toi joo hyvä pointti, ettei S ole irroitettu selvästi premium malliksi.

Ohan joo reilu 40ke tällä hetkellä sähköautoksi edullisesta päästä, muttei minusta autona erityisen edullinen. Tosin alkaa ehkäpä tuolla hinnalla kohta olemaan ilman "sähköautolisää".


Joo tykkään itsekin löytää autoni parkkikselta muutenkin kuin rekkarin perusteella :)
Kyllä oma valkoinen Tesla model 3 on tavis auto ja usein kuntosalin parkkipaikalla niitä on monta kappaletta :) No aina voi mennä Giulialla, jos alkaa liikaa ahdistamaan.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

artjojy kirjoitti:
14 Huhti 2023, 12:39
Garmund kirjoitti:
14 Huhti 2023, 12:14
JanV kirjoitti:
14 Huhti 2023, 11:15


Bemari profiloin nämä halpismallit selkeästi halpismalleiksi. Tesla ei ole siinä onnistunut. Se on se sama muovirimpula mallista riippumatta. Samat akut ja sähkömoottorit saatavilla. Kuori on vaan vähän eri.

Siis ilman muuta kannattaa, en sitä kritisoi, vaan sitä että he asettuvat silloin tiettyyn segmenttiin joka tuottaa joo, mutta profiloituu samalla halpisautoksi.
40k on sähköautoaikana halpis. Se fakta on vaan hyväksyttävä. 100-150t€ on ylemmän pään.

Jos Alfaa olisi massatuotettu niin se ei olisi ollut mun auto. Joten sinänsä parempi ettei niitä osteta. Alfan tulokselle ei toki hyvä juttu:D

Iphonen markkinaosuutta en tiennytkään, mutta jos se on noin kova niin silloin edelleen ylistän sen markkinointiosastoa. Ovat silti pystyneet pitämään hinnan, laadun ja mielikuvan korkeana. Vaikka asialle ei edes ole katetta. Applen tietokoneet olis ollu sit ehkä parempi vertauskuva.

Totta toi joo hyvä pointti, ettei S ole irroitettu selvästi premium malliksi.

Ohan joo reilu 40ke tällä hetkellä sähköautoksi edullisesta päästä, muttei minusta autona erityisen edullinen. Tosin alkaa ehkäpä tuolla hinnalla kohta olemaan ilman "sähköautolisää".


Joo tykkään itsekin löytää autoni parkkikselta muutenkin kuin rekkarin perusteella :)
Kyllä oma valkoinen Tesla model 3 on tavis auto ja usein kuntosalin parkkipaikalla niitä on monta kappaletta :) No aina voi mennä Giulialla, jos alkaa liikaa ahdistamaan.
Sama täällä ja kun ahdistaa, ottaa jaggen tai miatan :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Viime viikolla tuli myyjältä sähköpostia, jossa ilmoitettiin etteivät pysty toimittamaan yli vuosi sitten tilaamaani Peugeot 2008e:tä.

Aivan käsittämätön farssi koko "hullu pösö" tarjous hässäkkä.

Laitoin myyjälle viestin takaisin etten hyväksy kaupan purkua. Saa nähdä tuleeko joku ryhmäkanne tai muu vastaava vääntö näistä autoista maahantuojan kanssa. Myyjä liikkeessä kävin tänään juttelemassa ja he olivat myös ihmeissään tilanteesta.

Ottaisin vaikka saman hintaisen käytetyn Stelvion, kunhan rahoitus diili olisi edelleen sama eli nolla korko ja nolla kulut. Tilin avausmaksua 190€.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Maunu kirjoitti:
24 Huhti 2023, 20:39
Saa nähdä tuleeko joku ryhmäkanne tai muu vastaava vääntö näistä autoista maahantuojan kanssa.


Sähköautot -Nyt! -fb-ryhmästä:

Siltä varalta, että täällä on Hullari-Pösön tilaajia, jotka ei ole Hullut päivät Peugeot e-2008 ryhmässä, tässä päivän keskusteluista yhteenvetoa.

1. Mitä tehdä ensimmäiseksi? Ilmoita, ettet hyväksy ehdotettu kaupan purkamista, vaan vaadit joko toimitusta sopimuksen mukaisesti tai lainmukaista korvausta. Tämän enempää ei tarvitse tehdä tässä vaiheessa, vaatimukset voi esittää myöhemmin. Tilanne elää edelleen, joten hätiköimiseen ei ole aihetta. Varmuuden vuoksi kannattaa olla yhteydessä omaan kotivakuutusyhtiöön ja kysyä oikeusturvan kattavuutta siltä varalta, että haluat myöhemmin käyttää juristia apuna.

2. Kuka on oikea vastapuoli? Vaatimukset ja reklamaatiot pitää esittää jälleenmyyjälle, koska sopimussuhde on ostajan ja jälleenmyyjän välillä, ei maahantuojan. Kuluttajalla on mahdollisuus esittää suoraan maahantuojalla vaatimuksia vain tavaran virhettä koskien, ei muuten.

3. Voinko / kannattaako olla yhteydessä kuluttajaviranomaisiin? Kuluttajaneuvontaan voi olla yhteydessä. Kannattavuus on niin ja näin, käsitykseni mukaan sieltä lähinnä neuvotaan tekemään ratkaisupyyntö kuluttajariitalautakuntaan. Lautakuntaan ei kannata lähteä ilman, että on ensin yrittänyt saada korvauksia suoraan myyjältä.

4. Tuleeko tästä joukkokanne? Suomessa joukkokanteen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Toistaiseksi sitä ei ole tehty kertaakaan. Teoriassa se on tässäkin mahdollista, mutta koska vastaajiksi pitää haastaa kukin jälleenmyyjä erikseen, epäilen vahvasti, että tästäkään ei ensimmäistä joukkokannetta tule. Mahdollista on kuitenkin se, että isokin joukko yksittäisiä kanteita käsitellään yhdellä kertaa. Kuluriski on olemassa, mutta tarpeeksi isolla joukolla se jää pieneksi.

5. Mitä voin vaatia? Voit vaatia sopimuksen mukaisen hinnan ja nykyisen listahinnan erotusta. e-2008:lle ei ole tällä hetkellä listahintaa, mutta lähin vastaava hinnoiteltu auto on e-208, jonka hinta on 37 900 €. Erotus on siten n. 10 000 € ja tälle erolle löytyy pätevät juridiset perustelut (aiheesta erillinen postaus eiliseltä, jossa on pykälät ja avattu muutenkin tarkemmin). Muiden korvausten osalta (esim. rahoituskulut) ollaan selvästi heikommalla pohjalla, joten kehotan lähtökohtaisesti jättämään ne väliin. Tähän voidaan palata tarkemmin vielä myöhemmin.

6. Voinko vaatia edelleen toimitusta? Minun henkilökohtainen näkemykseni on, että kyllä voit. Uusi versio on facelift, eikä se ole mikään erikoisuus autokaupassa, että vuosimallin vaihtuessa auton ostaja saa päivitetyn version. Palaan tähänkin vielä tarkemmin myöhemmin. Edelleen keskeistä on se, että yksipuolista purkua ei hyväksytä. Sen jälkeen kaikki vaihtoehdot on vielä auki.

7. Ylivoimainen este, eli force majeure. Tähänhän tässä tunnutaan vetoavan. Jälleenmyyjälle se on toki este, että maahantuoja ei saa toimitettua autoa. Se ei kuitenkaan ole sellainen ylivoimainen este, jota laissa tarkoitetaan. Sillä tarkoitetaan sellaista täysin yllättävää ja ennakoimatonta tapahtumaa, johon myyjä ei voi mitenkään voi olla varautunut. Käytännössä tällaisia ovat erilaiset luonnonmullistukset tms. Vaatimus koskee koko toimitusketjua. Jälleenmyyjä ei siis vapaudu vastuusta sillä, että maahantuoja ei voi toimittaa, ellei maahantuojalla ole ylivoimaista estettä. Sama koskee sitä, että maahantuoja ei saa tehtaalta tavaraa.

Komponenttipula ja Ukrainan sota oli molemmat täydessä käynnissä tämän kamppiksen aikaan. Ne eivät siten ole sellaisia yllättäviä ja ennakoimattomia esteitä, jotka oikeuttaisivat sopimuksesta vetäytymisen ilman korvausta. Se ei ole ylivoimainen este, jos tehdas / maahantuoja / jälleenmyyjä on arvioinut näiden vaikutuksen väärin. Edelleen ei ole tullut esille mitään sellaista seikkaa, jolla force majeure voitaisiin perustella.


Ilmeisesyi asianajaja Emilia Gummerus hoitaa ko. asiaa pro bono.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

^ onhan tämä ”hullu pösö” kampanja melkoinen epäonnistuminen, erityisen harmillista on se, että tuote on varsin hyvä hintaansa nähden.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

artjojy kirjoitti:
25 Huhti 2023, 11:53
^ onhan tämä ”hullu pösö” kampanja melkoinen epäonnistuminen, erityisen harmillista on se, että tuote on varsin hyvä hintaansa nähden.
Kyllä. Pyysin itsekin tarjouksen vaihdossa uuteen välivarustelutason e-2008:iin, vaihdossa -17 Auris Sw itselataava n. 80 tkm ajettuna. Väliraha 30 t Eur sähköpösöön ( tuki laskettu mukaan )n. 18 t eur. Sitten 30 t Eur plugari-koreaalaaseen reilu 20 tkm ajettuna 5 vuoden takuulla väliraha oli vain 12 t Eur. Eli se luvattu 5 000 eur -HulluPösö alennus "hukattiin" meidän casessa vanhan hyvityksessä, ja noin tonnin tappiolla.

Suurin syy ostamattomuuteemme vuosi sitten oli käyttöprofiilin ( vaimon siis ) sopimattomuus Pösön range- ja latausominaisuuksiin. Auto oli kyllä muuten aika kiva pakkaus. 2.-3. autona voisi harkita käytettynä vieläkin...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

artjojy kirjoitti:
25 Huhti 2023, 11:53
^ onhan tämä ”hullu pösö” kampanja melkoinen epäonnistuminen, erityisen harmillista on se, että tuote on varsin hyvä hintaansa nähden.
Ilmeisesti hinta ei ollut hyvä, kun valmistus päätettiin lopettaa, vaikka kysyntää olisi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Ei sitä valmistusta nyt varsinaisesti lopetettu. Syksyllä kaikkiin samaan rakenteeseen perustuviin tulee vähän tehokkaampi sähkömoottori ja isompi akku.

Vanhaakin versiota on toimitettu runsaasti maihin missä kampanjahinnoittelu ei ole ollut ihan niin aggressiivista kuin Suomessa. 2008 oli viime vuonna Euroopan 12. myydyin auto. Eniten myyty oli auto oli 208. Noin kolmannes näistä oli sähköautoja.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jaa, uutisointi oli sitten epätarkkaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

No niin, sähkömekanoa ladattu kokeilumielessä abc latausasemalla. Ekaksi roheesti 100kwh laturiin kun mekano tukee 130kwh saakka, joten ajatuksena pikaiset kwh:t kauppareissun lomassa. No, asema antoi peräti 20kwh nopeudella vaikkei samalla asemalla oli ainoa toinen auto 22kwh laturilla ??. Höh, asema viallinen vai pitkätukkaa yritettiin jymäyttää. No, siirsin auton 22kwh laturille ja se myös antoi 22kwh auton omalla letkulla.
Siinä kun auringonpaisteessa tuhteerasin raskaan suurteholatausjohdon kanssa niin aattelin, että talvikylmällä / kurakelillä ei ihan pyhäpuvussa ehkä viittis.
Samoin auton oman letkun kanssa vehtaaaminen kurakelillä takapaksista pois ja sinne takas ( johto makaa kuraisella asfaltilla) on oma balettinsa. Ei taida naisihmeiset oikein tykätä.
Kyl tää viel keskeneräistä hommaa on.
- Kari

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
03 Touko 2023, 14:20
No niin, sähkömekanoa ladattu kokeilumielessä abc latausasemalla. Ekaksi roheesti 100kwh laturiin kun mekano tukee 130kwh saakka, joten ajatuksena pikaiset kwh:t kauppareissun lomassa. No, asema antoi peräti 20kwh nopeudella vaikkei samalla asemalla oli ainoa toinen auto 22kwh laturilla ??. Höh, asema viallinen vai pitkätukkaa yritettiin jymäyttää. No, siirsin auton 22kwh laturille ja se myös antoi 22kwh auton omalla letkulla.
Siinä kun auringonpaisteessa tuhteerasin raskaan suurteholatausjohdon kanssa niin aattelin, että talvikylmällä / kurakelillä ei ihan pyhäpuvussa ehkä viittis.
Samoin auton oman letkun kanssa vehtaaaminen kurakelillä takapaksista pois ja sinne takas ( johto makaa kuraisella asfaltilla) on oma balettinsa. Ei taida naisihmeiset oikein tykätä.
Kyl tää viel keskeneräistä hommaa on.
Yllättävän näppärästi tuohon letkujen kanssa pelaamiseen tottuu jopa pyhäkampeetkin päällä. Toki se on hassua että dinomehua tankataan yleensä katoksen alla ja sähköä taivasalla.

Jos DC:tä tulee vain 20kW silloin ilmeisesti akut on lämmittämättä laturille ajettaessa?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

^ jaa, juu, ex tempore ajo kotoa 900 metriä laturille. Nythän mä hokasin tän jujun.
- Kari

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Miten lämmin tuollainen akku haluaa olla normikäytössä? Nyt mitä on näitä tän kevään lämpimimpiä kelejä ollut niin patteriooppelin range on liki tuplaantunut ja en muuta keksi kuin hytin/akun lämmityksen erona aiempaan pakkaskeliin. Eli n.38 km==>62km, Pienellä akulla kaikki vaikuttaa paljon.

Tuon vajaan 40km rangen jälkeen tuolla reilu 60km pärjää varsin hyvin,

Eli milloin on rangen kannalta "liian kuuma" ja akkupakettia pitää alkaa jäähdyttää ja energiaa menee siihen?

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^^^ Joo, hassua että iso osa uusistakin latausasemista on rakennettu markettien parkkarin kauimmaiseen ja pimeimpään nurkkaan. Eli kun olet taskulamppu suussa sateessa laittanut johdon kiinni, joudut pimeässä kompuroimaan vielä sinne markettiin mahdollisimman pitkän matkan mennen tullen :x .

Joskin ainakin pikaruokalat ovat huomanneet, että latausaseman voi toteuttaa myös hyvällä valaistuksella ja jonkinlaisella sääsuojauksella :) .
Itse annan aika helposti huonoa palautetta, jos laturi on ihan valottomassa paikassa. Asiakkaalle näitä kait rakennetaan.

Cotzy

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

alfa 156 v6 kirjoitti:
03 Touko 2023, 14:39
Eli milloin on rangen kannalta "liian kuuma" ja akkupakettia pitää alkaa jäähdyttää ja energiaa menee siihen?
Sellaisen nyrkkisäännön olen kuullut että patterilla on mukavaa silloin kun kuskillakin on mukavaa. Eli semmoinen 20 astetta olisi tavoiteltava lämpötila.

Ämpäripämpäri hoitaa konttorin lämmityksen suoralla sähköllä joten kelien vaikutus sähköajomatkaan on iso, ja vielä riippuen kabiinin lämpötila-asetuksesta. Lisäksi tuo kylmän akun alentunut kapasiteetti vaikuttaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

karila kirjoitti:
03 Touko 2023, 14:20
No niin, sähkömekanoa ladattu kokeilumielessä abc latausasemalla. Ekaksi roheesti 100kwh laturiin kun mekano tukee 130kwh saakka, joten ajatuksena pikaiset kwh:t kauppareissun lomassa. No, asema antoi peräti 20kwh nopeudella vaikkei samalla asemalla oli ainoa toinen auto 22kwh laturilla ??. Höh, asema viallinen vai pitkätukkaa yritettiin jymäyttää. No, siirsin auton 22kwh laturille ja se myös antoi 22kwh auton omalla letkulla.
En mitenkään haluaisi olla nipo, mutta tää kohtuullisen yleinen virhe sattuu silmään niin paljon, että pakko jakaa korjaustietoa. Ylläolevista kwh -lausunnoista vain yksi on kilowattitunteja (kWh) ja se on tuo kursivoitu. Kaikki muut, eli nuo lihavoidut, ovat kilowatteja ilman tunteja (kW). Eli latausteho on kilowatteja ja kun kilowatteja ladataan aikamäärä tunteja, saadaan energiaa, joka on tehoa*aikaa eli kilowattitunteja.

Eli jos ladataan vaikka 10kW teholla (eikä nyt takerruta lataushäviöihin yms, se sekoittaa pakkaa lisää) yhden tunnin ajan, niin saadaan 10kW*1h=10kWh. Jos latausta jatketaankin 5h, niin saadaan 10kW*5h=50kWh. Samalla tapaa, kuin jos kotona pakkasella 1kW lämpöpatteri laulaa täysillä koko vuorokauden, niin sähkömittariin kelautuu 1kW*24h=24kWh maksettavaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, hyvä se on opetella oikeat termit.
Tässä alla lataus omassa tallissa, josta tulee voimavirtaa 11kw teholla ( meniks oikein ?)
Sieltä kyllä latauslaitteen mukaan tulee 11.4 - 11.6 kw teholla virtaa. Jotain pientä lataushäviöö on. Se kait normaalia.
Screenshot_20230503_162513.jpg
Screenshot_20230503_162513.jpg (23.65 KiB) Katsottu 3628 kertaa
Talvella varsinkin on varmaan syytä ajastaa latausta, että akku lämpiää tallissa ensin esim pari tuntia.
- Kari

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

karila kirjoitti:
03 Touko 2023, 16:32
Tässä alla lataus omassa tallissa, josta tulee voimavirtaa 11kw teholla ( meniks oikein ?)
Meni oikein :)
karila kirjoitti:
03 Touko 2023, 16:32
Sieltä kyllä latauslaitteen mukaan tulee 11.4 - 11.6 kw teholla virtaa. Jotain pientä lataushäviöö on. Se kait normaalia.
Juu, lataushäviötä on aina, niistä ei kannata yllättyä. Aika pieninä pysynevät kuitenkin nykysysteemeissä, paljon on hommat kehittyneet muuntajapakoista ja lyijyakuista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Coltti
Viestit: 152
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

alfa 156 v6 kirjoitti:
03 Touko 2023, 14:39
Miten lämmin tuollainen akku haluaa olla normikäytössä? Nyt mitä on näitä tän kevään lämpimimpiä kelejä ollut niin patteriooppelin range on liki tuplaantunut ja en muuta keksi kuin hytin/akun lämmityksen erona aiempaan pakkaskeliin. Eli n.38 km==>62km, Pienellä akulla kaikki vaikuttaa paljon.

Tuon vajaan 40km rangen jälkeen tuolla reilu 60km pärjää varsin hyvin,

Eli milloin on rangen kannalta "liian kuuma" ja akkupakettia pitää alkaa jäähdyttää ja energiaa menee siihen?
Ainakin nykyisillä akkukemioilla akun sisäinen vastus on kylmänä suurempi ja täten myös kulutus kylmänä suurempi (kannattaa siis esilämmittää auto ja mm. Teslan tapauksessa akku ennen pidempää reissua, kaapeli kiinni kotilaturissa), lisäksi kylmänä autosta riippuen halutaan akun ajonaikaista lämmitystä, jota lämpimällä akulla ei tarvitse (edellyttäen että esimerkkiautossa on akkulämmitin, esim. Seat Mii electricissä ei ole).
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybri

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jiitee kirjoitti:
14 Huhti 2023, 11:45
^ onko meillä nyt mopo lähtenyt keulimaan kun puhutaan ns. halppisautosta ?
Hinnat x2 on uusi normaali. TM mukaan 2022 rekisteröityjen uusien polttomoottoriautojen keskihinta oli 30 000 ja sähköautojen 55 000. HS koeajossa uusi datsun, jota maailailtiin odotetuksi perhemalliksi. Koeajoyksilön hinta reilu 66 000.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tästä todella disruptiivinen mopoauton kaltainen viritys. Eikä pitäisi maksaa enempää kuin mopoautokaan. Eikä voi olla sen heikkolaatuisempikaan.

https://www.luvly.se

Ja akkukin vaihtuu helpommin kuin Niolla.

Vastaa Viestiin