Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Sukolla täälläkin on menty tänä vuonna jo 15tkm ja hyvin on riittänyt huima 2kw latausnopeus.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
07 Syys 2023, 17:40
Ajavatko joka päivä yli 200 km?
Ei nyt joka päivä. Mutta riittävän usein. Tänään normaalit 330km ja eilen 150km. Sukolla pärjäisi kesällä mutta pakkasessa voisi tulla kiire kun akkujen lämmitykseen menee kuitenkin jonkin verran energiaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
07 Syys 2023, 19:58
Cloverleaf kirjoitti:
07 Syys 2023, 17:40
Ajavatko joka päivä yli 200 km?
Ei nyt joka päivä. Mutta riittävän usein. Tänään normaalit 330km ja eilen 150km. Sukolla pärjäisi kesällä mutta pakkasessa voisi tulla kiire kun akkujen lämmitykseen menee kuitenkin jonkin verran energiaa.
Tämä. Ja kun kyse on heillä ainoasta autosta, jolla tehdään myös sukulointeja jonkin verran Jkylä- Lahti- E- Savo - suuntiin.

Jos yli 100 km:n työkeikan jälkeen pitää mennä heti pikalaturille perjantai- ehtoolla, jotta pääsee kunnon legillä liikkeelle niin aikataulun pitää olla aika joustava. Siskon tuntien asioiden pitää tapahtua pian eikä huomenna… :wink:

Meikällä pelkkä Sukolataus ei toimisi millään muotoa pitkillä legeiilä, kun kotilataukseen vrt.
yli 20 senttiä/ kWh kalliimpaa energiaa pitäisi ladata heti kättelyssä ja sitten samat ajansäästösyyt kuin systerin perheen casessa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPatin kuvion ymmärrän hyvin. Jos on kohtalainen riski että peräkkäisinä päivinä ajetaan paljon, niin suko ei toimi.

Satunnaisiin pitkiin matkoihin mielestäni ei juuri merkitystä onko suko vai ei. Varsinkaan jos töistä päin suoraan lähtee reissun päälle, niin eihän sillä väliä ole mikä laturi siellä kotona on odottamassa. Meilläkin sähkäri on ainut kulkine ja Kirkkonummen ja Laihian väliä tulee ajettua muutaman kerran vuoteen. Pitkillä etäisyyksillä (400 km) joutuu kuitenkin kerran pysähtymään lataamaan (syömään), niin ei se nyt kauheasti vaikuta elämääni onko pysähdys matkan alkupuolella vai loppupuolella. Tietysti on vähemmän reserviä ja pelivaraa 300 km WLTP-autossa kuin 500 km WLTP-autossa.

Jokainen siis omalla tyylillään, mutta väittäisin että suko riittäisi tosi monen suomalaisen lataustarpeisiin. Mutta ei läheskään kaikkien.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cloverleaf kirjoitti:
07 Syys 2023, 22:42
FinPatin kuvion ymmärrän hyvin. Jos on kohtalainen riski että peräkkäisinä päivinä ajetaan paljon, niin suko ei toimi.

Satunnaisiin pitkiin matkoihin mielestäni ei juuri merkitystä onko suko vai ei. Varsinkaan jos töistä päin suoraan lähtee reissun päälle, niin eihän sillä väliä ole mikä laturi siellä kotona on odottamassa. Meilläkin sähkäri on ainut kulkine ja Kirkkonummen ja Laihian väliä tulee ajettua muutaman kerran vuoteen. Pitkillä etäisyyksillä (400 km) joutuu kuitenkin kerran pysähtymään lataamaan (syömään), niin ei se nyt kauheasti vaikuta elämääni onko pysähdys matkan alkupuolella vai loppupuolella. Tietysti on vähemmän reserviä ja pelivaraa 300 km WLTP-autossa kuin 500 km WLTP-autossa.

Jokainen siis omalla tyylillään, mutta väittäisin että suko riittäisi tosi monen suomalaisen lataustarpeisiin. Mutta ei läheskään kaikkien.
Juuri noin. Tarpeet ja infra ovat erilaisia. Omat valintakriteerit sähärin valinnassa oli nopea lataus kotona ( pari- max.4 tuntia , koska vaimon plugarikin ladataan samasta asemasta ja molemmat mielellään halvalla yösähköllä) ja riittävän nopea pikalataus matkalla ( 30-45 min ) plus kohtuullinen range ja vielä lisäksi halusin perheen kakkosauton vielä alle 25 tEur :wink:.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Reilun vuoden minäkin pärjäsin sukolla. Enkä ole autoa ladannut muuta kuin kotona.
Nyt sähkösoppari vaihtui ja hommasin kolmevaihelaturin. Ehtii paremmin ladata halpoina tunteina.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Cloverleaf kirjoitti:
07 Syys 2023, 22:42
väittäisin että suko riittäisi tosi monen suomalaisen lataustarpeisiin. Mutta ei läheskään kaikkien.
Silloin (~2017), kun höyläsin neljästi viikossa 92km/sivu työmatkaa, laskeskelin että olisin arkiajoissa pärjännyt sukolaturilla, jos auton talvirange olisi ollut olikohan 300km luokassa. Kaava olisi mennyt niin, että ma-ti -yönä ei saa täyteen asti, mutta lataisi tarpeeksi, että tiistainakin olisi päässyt käymään töissä. Keskiviikkona etäpäivä ja piiiitkästi latausta, to-pe samalla kaavalla kuin ma-ti ja viikonloppuna taas isosti lataustunteja.

No, sähköautovalikoima ja vastine eurolle ei silloin kohdannut omia mieltymyksiä (ei oikein vieläkään, mutta tilanne paranee kyllä) joten bensa-bemarilla mentiin, mutta tuli kuitenkin laskettua aihetta. Sittemmin laskijalle toki paljastui, että akun lämmitys saataa pakkasilla hörpätä koko 8A hidaslaturikapasiteetin, mutta supersukolla tuostakin selviäisi.

92km/sivu = 184km/päivä. 184km/d * 4 = 736km/vko ja 47vko (5vko lomaa/vuosi) tekee kuitenkin 34592km arkiajoa/vuosi. Ei mitenkään hirvittävästi, mutta kuitenkin merkittävästi ja selvästi keskimääräistä enemmän, joten olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
08 Syys 2023, 09:47
jos auton talvirange olisi ollut olikohan 300km luokassa.
300km talvirangea (moottoritiellä) Etelä-Suomessa on noin 600km WLTP rangea, 2 vuoden ja 100tkm kokemuksella.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
08 Syys 2023, 09:47
akun lämmitys saataa pakkasilla hörpätä koko 8A hidaslaturikapasiteetin, mutta supersukolla tuostakin selviäisi.
Ei kai se sentään ihan koko kapasiteettia söisi mutta hidastaisi kuitenkin merkittävästi. Ja ehkä jatkuvaan EV lataukseen supersuko olisi kuitenkin se oikea ratkaisu jos ei ole ihan 100% varma pistorasian syöttökaapeleiden ja itse rasian kunnosta.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
07 Syys 2023, 22:42
Jokainen siis omalla tyylillään, mutta väittäisin että suko riittäisi tosi monen suomalaisen lataustarpeisiin. Mutta ei läheskään kaikkien.
Agreed.
Ja ennen kuin alkaa jatkuvalla syötöllä vetämään 24h täydellä teholla virtaa (60 kWh+ akun lataus -10C pakkasessa) niin kannattaa varmistaa kyseisen sukon syötön ja rasian kunto.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
08 Syys 2023, 10:40
Polforea kirjoitti:
08 Syys 2023, 09:47
jos auton talvirange olisi ollut olikohan 300km luokassa.
300km talvirangea (moottoritiellä) Etelä-Suomessa on noin 600km WLTP rangea, 2 vuoden ja 100tkm kokemuksella.
Kahden plugarin ja niillä kolmen talven kokemuksella rangen puolittumisen voi allekirjoittaa pienienkin akkujen osalta. Ei oikeastaan auta vaikka esilämmittää piuhassa kiinni ennen lähtöä. Paitsi toki lämpimällä autolla ja täydellä akulla on mukavampi lähteä liikkeelle.

EDIT: nii, ja jos ei esilämmitä niin plugarissa bensakone pärähtää käyntiin poistaen koko sähkörange keskustelun kun dinojuissi alkaa virtaamaan...

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Aika tasan puolittuu täälläkin. 10 kWh satkulla kesä ja talvella 20.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuva
Tesla-dominanssia työpaikan parkkiksella. Yksi ui vastavirtaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
08 Syys 2023, 10:40
300km talvirangea (moottoritiellä) Etelä-Suomessa on noin 600km WLTP rangea, 2 vuoden ja 100tkm kokemuksella.
Totta, isoakkuista kulkinetta tuo laskelma huusi, mutta kohtullinen oli tosiaan työmatkakin. Kannattaa minusta suhteuttaa siihen, että alle 200km talvirangella yhtälö olisi ollut täysin tekemätön paikka.
FinPat kirjoitti:
08 Syys 2023, 10:52
Ei kai se sentään ihan koko kapasiteettia söisi mutta hidastaisi kuitenkin merkittävästi.
Kovimmat teholukemat, mitä akkulämmitykselle ladatessa on julkimateriaalissa omaan silmääni osunut, ovat olleet vajaan 2kW luokkaa, eli juuri sinne 8A nurkille valovirralla. Vaatii toki merkeleellisen pakkasen että tuo kuluu kokoaika, mutta ainakin teoreettinen mahdollisuus on siihen, että 8A liitäntä hukkuu kokonaan lämmitykseen, eikä lataukseen enää havaittavaa määrää riitä.
FinPat kirjoitti:
08 Syys 2023, 10:52
Ja ehkä jatkuvaan EV lataukseen supersuko olisi kuitenkin se oikea ratkaisu jos ei ole ihan 100% varma pistorasian syöttökaapeleiden ja itse rasian kunnosta.
Sehän olisi tietenkin mennyt samaan autonlämmitystökkeliin, josta defasetille vedettttiin aamulla 3-5h 2+kW tykitystä ilman IR-mittarilla havaittavaa lämpenemistä ja jota muutenkin käytettiin kaikkeen tehointensiiviseen ja nirsoon kuormaan pätkittäisissä hommissa. Esim. MIG:in syöttönä tuo pistoke oli ylivoimainen, kun siitä sai ihan oikeasti virtaa läpi surutta. Kyllä siitä tuon 8A pystyi vetämään vaikka kesähelteille 247 ihan surutta, mutta 16A linkille olisi varmaan ollut jo ihan hyvä idea vaihtaa supersukoon.

Oikea ratkaisu sinänsä on latauspömpeli*, mutta jos sellaista ei pysty syystä tai toisesta laittamaan, niin sillä sukolla pärjää oikeasti laskennallisesti todella pitkälle.

*)Parhautta olisi pömpeli, joka oletuksena latailisi sillä 2-3kW teholla (+lämmitys), mutta jossa olisi boostinappula, joka pystyisi jopa komentamaan talosta muuta kuormaa pois päältä jotta saa liittymästä maksimitehot irti silloin, kun lähtö on lähellä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
08 Syys 2023, 13:23
*)Parhautta olisi pömpeli, joka oletuksena latailisi sillä 2-3kW teholla (+lämmitys), mutta jossa olisi boostinappula, joka pystyisi jopa komentamaan talosta muuta kuormaa pois päältä jotta saa liittymästä maksimitehot irti silloin, kun lähtö on lähellä.
Heitän tuohon kuvioon yösähkön hinnan eli 16A teholla ehtii suunnilleen latailemaan edullisempana aikana.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ajastus, tehoajastus ja pörssiperustainen teho-ohjaus olisi kieltämättä loogisia seuraavia pykäliä.

Nykyisestä tarjonnasta laturit kuitenkin pyrkivät joko vetämään täyyysiä kykynsä mukaan (perusmallit) tai maksimoimaan tehonkäytön (dynaamisella kuormanhallinnalla varustetut laturit). Akun hyvinvoinnin, sähköverkon kuormituksen sekä linjoista sinkoavan hukkaenergian kannalta kuitenkin juuri päinvastainen toiminta, eli hetkellisen tehon minimointi, olisi pääosin parempi idea ja oikeasti yhtä helposti toteutettavissa, kuin dynaaminen kuormanhallinta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pörssiperustaisen ajastuksen voi toteuttaa ilmaiseksi sopivalla apilla. Mulla on käytössä Gridio, joka sallii tai kieltää lataamisen autolta juttelemalla Volkkarin palvelimen kanssa. Palvelimelta tulee sitten autolle käskytystä milloin se ottaa laturilta virtaa ja milloin ei.

Akun esilämmityksen tarve kannattaa tosiaan huomioida latausvermeen mitoituksessa. 1x16A laturin kautta akkuun tyrkätty virta näkyy selvästi niiaavan kovalla pakkasella. Isommasta laturista olisi se hyöty että koska latausaika on lyhyempi, akkua ei tarvitse ajallisesti lämmittää yhtä paljon eikä myöskään hukata siihen kilowattitunteja. 1x8A laturilla voi oikein kylmänä yönä alkaa tulla todellisia ongelmia.
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ nykyisissä latureissa on siis vielä paljon puutteita (mm. ei kykyä purkaa energiaa ulos autosta), mutta tämä ongelmahan ratkeaa päivityksillä eli uusimalla kaikki laturit vielä pariin kertaan tällä vuosikymmenelllä :evilbat:

Tätä en oikein osannut nähdä muutama vuosi sitten ja kuvittelin latausinfran levittäytyvät vauhdilla syrjäseuduillekin. Ehei, kaikki paukut näyttää menevän siihen, että päivitetään vekottimia paremmiksi. Tiätty kiva, että valtaväylien huoltoasemilla on nyt tarjolla rivakampia kuin 50 kW latureita, mutta pienemmillä paikkakunnilla myydään yhä eioota. Oman työpaikkani parkkihallissakin on alta 10 v ikäiset laturit (ymmärtääkseni sekä edelliset että nykyiset mallia Type2) pistetty jo uusiksi. Ensiksi asennettu malli taisi olla vähän murheellinen...

Hyvin on sähköala työllisyytensä varmistanut.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Hyvä pointti. Tuo tosin on auto- eikä laturikohtainen, mutta - kuten sukolaturi - kattanee ihmisten tarpeet hyvin suuressa osassa tapauksia ja tilanteita.

^Totta, maailma ei ole vielä valmis ja kehitys on kovaa. Kova kehitys on ihan jees, kunhan ei yritä kokoaika pysyä itse ihan eturivissä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Täytyykö siitä 8 A latausvirrasta tosiaan viedä jotain akun lämmitykseen? Eikö pakkasella lataamisen ongelma ole varauksen vastaanottokyvyn rajallisuus eikä se, etteikö akku latautuisi lainkaan? Siis vielä nykyakuillakin - itse koskin niiden laatamiseen viimeksi 2005.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jos viimeisimmät akkukokemukset ovat lyijyakuista, niin niitä voi ladata ihan sujuvasti pakkasessakin. Tosin latausjännitteen pitää silloin olla korkeampi.

Li-Ion kemioilla lataaminen aikalailla no no, jos akun lämpötila pakkasen puolella.

Siihen on syynsä, että lyijyakkuja edelleen käytetään.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Polforea kirjoitti:
08 Syys 2023, 16:06
Tuo tosin on auto- eikä laturikohtainen
Jep. Mutta niitä tuettuja automerkkejä ja -malleja on aika paljon. Varmaankin suurin osa niistä autoista joilla on yhteys Isoveljeen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Latureissa on todella isot erot. Toiset on ihan tyhmiä ja kunnollisissa BT, Wifi ja/tai 4G.
Ja em ominaisuudet ei tarkoita että laitteessa on mitään älyä. Tai edes ominaisuuksia kuten ajastus.

Mutta ainakin Defa Power ja Zaptec Go osaavat itse hakea netistä spot hinnan ja ladata edukkaaseen aikaan. Kummastakaan ei omaa kokemusta mutta tarkoitus jompikumpi hommata.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rasvis kirjoitti:
08 Syys 2023, 17:09
Jep. Mutta niitä tuettuja automerkkejä ja -malleja on aika paljon. Varmaankin suurin osa niistä autoista joilla on yhteys Isoveljeen.
Juu. Sähkösoppari ja -liittymä vaan on lähempänä laturia kuin autoa, sitä ajattelin. Eli jos vaikka latailee eri autoa samassa laturissa niin pitää aina täsmätä oikea auto.

Käytännössä kuitenkin hyvin isolla osalla ihmisistä on sama auto samassa laturissa hyvin pääsääntöisesti, niin käytännössä suurta eroa ei tule, eli kattaa tosiaan hyyyyvin suuren osan käyttötapauksista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Isola kirjoitti:
08 Syys 2023, 16:24
Täytyykö siitä 8 A latausvirrasta tosiaan viedä jotain akun lämmitykseen? Eikö pakkasella lataamisen ongelma ole varauksen vastaanottokyvyn rajallisuus eikä se, etteikö akku latautuisi lainkaan? Siis vielä nykyakuillakin - itse koskin niiden laatamiseen viimeksi 2005.
Täytyy. Akku ei ota vastaan kylmänä varausta.

Viime talvena naapuri lataili 6 A virralla mökin pistorasiasta Teslaa, kun oli pakkasta noin -30 astetta. 50 % päätyi akkuun ja loput meni lämmitykseen. Mutta eipä tuo 3 A juuri akkua täytä.

Eli aika hiton kylmä saa olla, että kaikki 8 A virta menisi lämmitykseen.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Rasvis kirjoitti:
08 Syys 2023, 15:42
Pörssiperustaisen ajastuksen voi toteuttaa ilmaiseksi sopivalla apilla. Mulla on käytössä Gridio, joka sallii tai kieltää lataamisen autolta juttelemalla Volkkarin palvelimen kanssa. Palvelimelta tulee sitten autolle käskytystä milloin se ottaa laturilta virtaa ja milloin ei.

Akun esilämmityksen tarve kannattaa tosiaan huomioida latausvermeen mitoituksessa. 1x16A laturin kautta akkuun tyrkätty virta näkyy selvästi niiaavan kovalla pakkasella. Isommasta laturista olisi se hyöty että koska latausaika on lyhyempi, akkua ei tarvitse ajallisesti lämmittää yhtä paljon eikä myöskään hukata siihen kilowattitunteja. 1x8A laturilla voi oikein kylmänä yönä alkaa tulla todellisia ongelmia.
Toimiiko tuo Gridio Volkkarin kans hyvin? Teslan kanssa toimi ihan nolosti ja rupesi pätkimään latausta ihan omina aikojaan, vaikka poisti sovelluksen käytöstä. Piti vaihtaa Tesla-tilin salasana, että sai auton lopullisesti pois Gridion häirinnästä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kumpi lienee parempi tapa jos optimoisi energian hinnan pörssisähköllä lataamalla,
auton alykäs appi ja tyhmä laturi vai toisinpäin ? Vai molemmat ?

Toki itselleni vielä teoreettinen kysymys, kun on toistaiseksi
voimassa oleva soppari paikalliselta toimijalta hyvään kWh- hintaan,
varsinkin yösähkö on halpaa.
Käytän ihan tyhmää CEE- pistorasiaan kiinnitettyä laturia, jota
on kätevä pitää mukana metsäfarmille/mökille jossa vastaava CEE.

Myöskään käyttämäni Fiat/AR/ Stellantiksen etähallinta- appi Uconnect
ei liene ihan paras, jos tavoite olisi minimoida energian hinta
pörssisähkökorvamerkittyinä latausaikoina.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Cloverleaf kirjoitti:
08 Syys 2023, 17:40
Toimiiko tuo Gridio Volkkarin kans hyvin? Teslan kanssa toimi ihan nolosti ja rupesi pätkimään latausta ihan omina aikojaan, vaikka poisti sovelluksen käytöstä. Piti vaihtaa Tesla-tilin salasana, että sai auton lopullisesti pois Gridion häirinnästä.
Ihan suht hyvin. Se ei oikein ehdi saada akkua täyteen ajastettuun aikaan mennessä, mutta siihen auttaa kun ajastaa lähdön vähän todellista lähtöaikaa aikaisemmaksi.

Kesäisellä Ruotsin-reissulla tuli huomattua että Gridio yrittää pätkiä kaikkia AC-latauksia siitä huolimatta että se oli apista käännetty pois päältä. Vaan sehän pitää näköjään kerran vuorokaudessa vääntää takaisin päälle ja sitten uudestaan pois jotta oppii olemaan. Ei iso ongelma kun sen tietää, mutta käyttöliittymä on kyllä jotakuinkin typerä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
08 Syys 2023, 18:16
Kumpi lienee parempi tapa jos optimoisi energian hinnan pörssisähköllä lataamalla,
auton alykäs appi ja tyhmä laturi vai toisinpäin ? Vai molemmat ?
Teknisesti: älykäs laturi.

Peruste: laturi, joka hakee hintatiedot itse ja ohjaa suoraan latausta, on riippuvainen yhdestä yhteydestä (=pääsy hintatietoihin) ja virransaannista ja toteutus on kokonaisuutena yksinkertainen. Vastaavasti puhelinäppi, joka hakee hintatiedot ja käskyttää pilven kautta autoa on riippuvainen puhelimen päälläolosta, puhelimen verkkoyhteydestä (pääsy hintatietoihin sekä pääsy autopilveen), auton verkkoyhteydestä (pääsy autopilveen) sekä laturin saamasta sähköstä. Jälkimmäisessä on siis puhtaasti enemmän komponentteja eli mahdollisia virhepaikkoja työjonossa.

Jos puhelinäppi latailee hintatietoja etukäteen ja ajastaa autolle latausspeksiä, tipahtaa verkkoyhteyksien aikakriittisyys pois, mutta komponentteja on silti enemmän.

Vaihtoehtoisesti, jos tosiaan autossa itsessään on älyäppi, joka osaa hakea hinnat suoraan ja napsutella latausta niiden perusteella, pääsee se oletusarvoisesti toteutuksena muuten samalle tasolle kuin älykäs laturi, mutta tietää lisäksi akun varaustilan sekä mahdollisesti lähtöajan ja pystyy kikkailemaan myös näillä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Oikein hyvä selite, Polforea, kiitos. Sitten kun vielä lisää mahdollisen muuttuvan ajoaikataulun viikoittain sekä mahdollisen akun hidaslataus-huoltotarpeen niin saadaan kivasti lisää muuttujia.

Muuten, jos lataa noin 0,2-0,3 kertaa C/h-virroilla ( eli C = akun kapasiteetti, kWh) Li-on-akkuja pääosin ja esimerkiksi kerran-pari viikossa
pikaladaten 2 kertaa C - niin ei tarvinne ladata esim. 40-50 kWh:n akkuja esim. 2 kW:n tehoilla silloin tällöin ?

Omassa Fiuussa 1.omistaja oli meinaan säätänyt lataustason alimmalle asteikolle ( suko-8 A - taso 1), jota ihmettelin,
kun 11kW- laturi ei pystynyt tuuppamaan kuin 2kW -teholla. Säädin heti suurimman arvon 5 eli sisäisen laturin
maxin 3*16 A- laturista eli 11 kW.

PS. RC-lennokkien Lipo-akkujen kohdalla sweet pot on ladata pääosin 1C ja pikalataus 4-5 kertaa C, mutta akkukemiä erilainen.
Esim. 1s1r Lipo 3,7 V 5Ah --> suosituslataus 5 A, teholataus max 20-25 A.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se pörssihinnan kyttäys tai automerkin palvelimen kanssa jutskaaminen ei mahda tapahtua suoraan äpistä vaan palveluntarjoajan palvelimelta. Luurilla voidaan vain muuttaa serverillä luuraavaa lähtöaikataulua.

Mutta joo, älykäs laturi toimii vielä napsun verran yksinkertaisemmin. Sitä en tiedä onko sillä käyttäjän kannalta mitään väliä. Ei ole olemassa niin yksinkertaista vehjettä etteikö siitä huonolla toteutuksella saisi käyttökelvottoman. Katson sinua, Bilteman liukuvasara!
- Epäkelpokeräilijä -

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Gridion lisäksi on olemassa suomalainen Synergi, mutta se toimii vain selaimen kautta.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Polforea kirjoitti:
08 Syys 2023, 19:34
Jiitee kirjoitti:
08 Syys 2023, 18:16
Kumpi lienee parempi tapa jos optimoisi energian hinnan pörssisähköllä lataamalla,
auton alykäs appi ja tyhmä laturi vai toisinpäin ? Vai molemmat ?
Teknisesti: älykäs laturi.
Älykkään laturin puutteena on että se ei tiedä auton akun varaustilaa eikä siten voi päätellä milloin olisi se halvin ajanjakso ottaa tarvittava energiamäärä. Autossa oleva sovellus voisi tämän tehdä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Hullu Pösö tilaus on edennyt taas kerran. Nyt auto pitäisi olla jo Hangossa ja mahdollisesti ensi viikolla Porissa.
Tästä innostuneena tilasin 15m pitkän 3-vaihe latausjohdon Ranskasta.

Auto-Bon ilmoitti alkuviikosta, että tilaukseni on päivitetty uudemman malliseen e-2008:siin. Eli tässä hiukan enemmän potkua ja rangea. Myös väri vaihtui ja media näyttö kasvoi. Bonuksena aluvanteet vaihtuivat peltisiin ja avaimeton käynnistys avaimelliseen.

Malli merkinnän mukaista autoa ei ole edes maahantuojalla normaalisti listoilla, joten kaipa tämä on joku tehtaan kanssa sovittu pirkka versio.
No joka tapauksessa uskoisin saavani paremman mallin kuin tilasin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Kiva nopeamatkamalli -e-Mase mutta hintaluokka luultavasti tyly, ainakin itselleni.

Tästä sitten vähän halvempi italohupiauto :

https://www.google.com/search?q=youtube ... YOsGM,st:0

Tämä tosi kiva peli lienee Suomeen tuotuna sitten ainakin Model 3:n hintainen , oliko mainittu hinta noin 35 000 pound Sterling- rahaa hinta.
Ja hmm.... saisiko normi - 500e:stä (118 hp) softatuunaamalla tämän noin 152 hp:n Abarthin ... :wink:
Ajoakku sama, mutta nopeudensäädin /moottori saattaa olla eri... ja alusta/ jarrut on tuunattu urheilulliseen ajoon toki.

Tykkään kyllä lujaa myös omasta 500e:stä... pieni, mutta sopivan pippurinen ja tyylikäs sekä kaunis sisältä/päältä. Bellissimo 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Laitahan kuvia jakoon autostasi, niin pääsee muutkin ihastelemaan.

Avatar
il_dottore
Viestit: 115
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Jyväskylä, Espoo (ex)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Vittorio Jano kirjoitti:
25 Syys 2023, 16:36
Maserati GranTurismo Folgore.
Hienosti ovat onnistuneet päivittämään GranTurismon alkuperäisen muodon nykyaikaan.
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

il_dottore kirjoitti:
25 Syys 2023, 23:22
Vittorio Jano kirjoitti:
25 Syys 2023, 16:36
Maserati GranTurismo Folgore.
Hienosti ovat onnistuneet päivittämään GranTurismon alkuperäisen muodon nykyaikaan.
Tai olemaan päivittämättä?

Avatar
atti
Viestit: 591
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja atti »

^ Mielestäni sisustaan olisi voinut tarjota vieläkin konservatiivisemman konseptin. Itse tykkään esim. Bentleyn sisustasta (saa piilotettua tietokoneen). Pidetään autot autona ja tietokoneet tietokoneina :)
Kuva

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään vihdoin saapui Hullu Irma taloon.

Sain tuon facelift mallin prefaceliftin hinnalla, joten tyytyväinen saa olla vaikka toimituksessa menikin 1,5 vuotta.
Ensi vaikutelma autosta on ihan ok. Rengasmelu kuuluu aika paljon sisään. Diesel Stelvio tuntuisi olevan hiljaisempi pikatiellä.
Huomasin kotona että, pari pientä naarmua olivat saaneet takapuskuriin kontin reunaan. Totesin, että tuohon tulee viikon sisällä jo uusiakin, joten en jaksanut lähteä takaisin autokauppaan kiukuttelemaan asiasta.

Tässä versiossa tosiaan vakiona peltivanteet. Talvirenkaissa taas oli sovitusti aluvanteet, mutta renkaat oli vaihtuneet conteista nokian hakkapeliitta kymppeihin. Varmasti ihan hyvät renkaat.

Aliexpressistä tilattu 11kw 3-vaihelaturikin tuli todettua toimivaksi. Tilasin 15m johdolla niin saa jättää auton pihassa parkkiin useampaan kohtaan.

Poika jo vähän kävi testaamassa miten tuolla voi ajella p*ll*rallia, mutta tuli hakemaan 159:siä aika pian. No Stelviolla (kun annoin luvan) kuitenkin lähti "metsästämään".
Yritin kyllä sanoa, että Irma olisi taloudellisin vaihtoehto. Silvio vei kuitenkin voiton tällä kertaa, vaikka lompakko keveneekin nopeammalla tahdilla.

Irma
Irma
Irma.jpeg (116.57 KiB) Katsottu 3971 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

En kyllä aliexpressiltä laturia uskaltaisi ostaa. Toimit käytännössä maahantuojana ja vastaat laitteen turvallisuudesta itse. Siinä ei taida vakuutukset paljon auttaa, jos jotain kärähtää.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tesla on vielä EV markkinoiden veturi, ainakin USA:ssa jossa China Inc. EV:tä ei vielä näy.

Kuva

Globaalisti taas China Inc. alkaa ottamaan vauhtia tosissaan.

Kuva

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tesloihin liittyen markkinnoilla oli huhuja että 2023 "Highland" faceliftin yhteydessä Model 3/Y Performance malleihin tulisi 3 moottoria mutta ilmeisesti kahdella moottorilla mennään. Takamoottori tosin ilmeisesti selkeästi tehokkaampi.

https://www.drivencarguide.co.nz/news/r ... new-motor/

Vispilöiden puolella kehitys nopeaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

atti kirjoitti:
26 Syys 2023, 10:39
^ Mielestäni sisustaan olisi voinut tarjota vieläkin konservatiivisemman konseptin. Itse tykkään esim. Bentleyn sisustasta (saa piilotettua tietokoneen). Pidetään autot autona ja tietokoneet tietokoneina :)
Vaikka itse edustan jo jonkin verran elämänkokemusta omaavaa sukupolvea niin silti en näe pahana vispilöiden pelkistettyä sisustustrendiä. Kotitalouskoneisiin Bauhaus -henkinen sisustus ja pidetään sitten vielä autot autoina.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPat kirjoitti:
30 Syys 2023, 09:46
Tesla on vielä EV markkinoiden veturi, ainakin USA:ssa jossa China Inc. EV:tä ei vielä näy.

Kuva

Globaalisti taas China Inc. alkaa ottamaan vauhtia tosissaan.

Kuva
Eikös Yhdysvalloissa saa melkein kymppitonnin tuet, jos ostaa riittävän ”paikallisen” sähköauton. Se varmaan selittää. Samoin että Teslalla on ainut järkevä maan kattava latausverkosto omalla latausliittimellään.
Nythän jotkut valmistajat on sitä Teslan liitintä heittämässä omiin autoihinsa tuolla päin maailmaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
30 Syys 2023, 12:31
Eikös Yhdysvalloissa saa melkein kymppitonnin tuet, jos ostaa riittävän ”paikallisen” sähköauton. Se varmaan selittää. Samoin että Teslalla on ainut järkevä maan kattava latausverkosto omalla latausliittimellään.
Nythän jotkut valmistajat on sitä Teslan liitintä heittämässä omiin autoihinsa tuolla päin maailmaa.
Yes, yes, yes and yes.

Tesla toimii strategisesti eikä ole Excel managereiden johtama.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ensimmäinen mökkireissu pösöllä tuli tehtyä. Range lähtiessä 400 km ja palatessa 298km. Todellinen matka 86km. Yksi ohitus ja sport modella 5km.

Nyt on vähän ehtinyt tutustua autoon paremmin. Hallintalaitteiden toiminta logiikka on vähän erilainen kuin Alfoissa, mutta kaipa tuon oppii. Onhan 159:sin ja Stelvionkin erot huomattavia. Ja kun pitäisi toisella ajaa niin käsi hakeutuu aina väärään paikkaan.

Plussaa pösössä:
Uusi eli ei natise eikä kitise.
Ensimmäinen uusi autoni.
Valot tuntuisivat tehokkailta vaikka eivät olekaan Full led valot.
Todella hiljainen kaupunkiajossa.
Mökkireissu maksoi 1,5€ "polttoainetta"

Miinukset:
Ajoakku syö etupenkin jalkatilasta osan, jonka seurauksena jalkoja ei saa koukkuun, jos penkki takana. Ongelma häiritsevänä 180cm tai pidemmille.
Ovikahvat edessä ovat liian lähellä saranaa. Ovet ovat raskaat avata ja kun aukeavat ovi liikkuu turhan nopeasti auki. Hankaloittaa parkkipaikalla toimimista.
Ratti taitaa olla joku nahkajäljitelmä. Tuntuu liukkaalta ja muoviselta. Tikkaukset kuitenkin löytyy, mutta voihan ne olla vaikka valetut.
Auto ns. active malli, joka on siis hinnat alkaen versio. Kaikkialta on vähän säästetty nykytekniikkaa ja muitakin Alfassa jo pitkään vakiona olleita varusteita. Rahallahan näitä olisi voinut saada, mutta tähän tarjoukseen aika nihkeästi.

Lopputulema näyttäisi olevan kuitenkin se, että auto tullaan pitämään taloudessa pitempään kuin vuoden. Vuoden jälkeen sen siis saisi palauttaa maahantuojalle. Rahoitus on niin halpa, ettei kannata tässä maailman tilanteessa edes harkita vaihtavansa tuota toiseen autoon.

Peruutuskameran jälkiasennus täytyy ensimmäiseksi tutkia, onko helposti toteutettavissa. Purkuautoista kameroita löytyy, mutta sopivatko tuohon faceliftiin niin se jää selvitettäväksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Heh David ja Goljat - tapaaminen Rechargen Ylöjärven Juustolla…
Cinqun viereen hiipi toiselle puolelle vinottain i7 G70 60M Sport Pro..

Kyselin siinä onko Rechargella jotakin tagia yms. ettei aina tarvitse
Visan infoja antaa ( mikä toki ei vie kuin minuutin/pari..)
Tyylikäs herra noin tonnin puvussaan veti I7 - premium kortin esille ja
sanoi, että kun ostaa tämän auto, kortti tulee mukana.
Siinä sitten kevyttä läppää jatkettiin tovi, kun heitin n. 12 kWh löylyä
lisää Fiuun.

Upea tikattu beige nahkasisusta tuossa nelivetosedanissa.
Sen verran jäi mieleen vähän kuin sleeperinä tuo penari, että
hintataso oli tsekattava… puolella arvioin alakanttiin..
Uutena tuo on noilla varusteilla noin 200 tEur…

Asiallinen sedan, sano.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ensimmäinen työreissu tuli tehtyä Irman kanssa.
Range lähtiessä 400km. 200km matka ja range 100km.
Ajoin pääasiassa noin 100km/h normaali ajotilalla ja ohitin 4 autoa.
Voi olla että akku ei vielä ole ihan täysin hereillä. Lähtiessä matkamittarin lukema oli komiat 189km.

Vaasassa latasin autoa perus 22kw pistokkeesta Virta asemalta. Kustannus oli 0,17€ kw ja yhteensä meni rahaa 7,5 euroa.
Tänään tuli ajettua työmaa-ajot ja kotiin lähdettiin 375km rangella, Kotipihassa oli 80km jäljellä. Suurin osa eco moodilla ajelua.
Tosin ohitus sport moodilla. Tuossa taitaa olla 150km/h huippunopeus rajoitus (siis kaveri kertoi, en tietenkään sitä ohittaessa huomannut).

Sport asetuksella pääsee kohtuullisesti ohi, mutta Stelvioon tai 159:siin tuota ei voi verrata. Kaupunki nopeuksissa kiihtyvyys on kyllä rivakkaa kun kaikki vääntö löytyy heti.

Ajotietokone, infonäyttö ja kaikki asetuksia ohjaavat nappulat ovat hitaan puoleisia. Jotenkin tuntuu turhalta, että aina mittaristossa näkyy viesti mitä tehdään esimerkiksi kun nostaa vakkarin nopeutta niin mittaristosta ei näe ainakaan kolmeen sekuntiin muuta kuin viestin kyseisestä asiasta. Alfahan muuttaa lukemia ilman suurta spectaakkelia. Vastaava ongelma tulee vastaan drive mode kytkimen käytössä vs dna. Moodi vaihtuu vasta kun ilmoitus on hävinnyt mittaristosta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin