Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

lerppu kirjoitti:
01 Joulu 2023, 15:48
Ei käy mitenkään jos kyseessä on työsuhdeauto.
Entä omalla rahalla ostettu ex työsuhdeauto?

Sittenhän kaikki onkin ok, kun kysessä on lainarahalla ostettu auto... 8)

Ps kiitokset erinomaisesta selostuksesta talviajon ihanuudesta eriparia olevan etuvedon/takatyönnön kanssa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
atti
Viestit: 591
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja atti »

^^ Sukulaista pääsi tilanne yllättämään. Pakkasella lähti kiihdyttämään hieman reippaammin Audia kun kuvitteli pysyvän sähköllä. Autohan päätti polkaista polttiksen käyntiin ja vetäistä kierokset suoraan kohmeesta punarajalle. Työsuhdeauto, eikä ajaja ole kauhean automiehiä, mutta kuulemma silti tuntui pahalle.

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
01 Joulu 2023, 15:25
Silloin takanatulijoita hihityttää, kun kaikki se kosteus, mikä on moottorissa ja putkistossa tiivistyneenä, höyrystetään ekstravauhtia ja pusketaan pihalle isona valkoisena pilvenä.

Ei ole kaunista, ei.
Ja ainakin Volvo T8 kanta joka tätä harrastaa saa valkoisen höyryn joukkoon mustaa polttoaine pilveä myös. Tai sitten se on nokea?

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

lerppu kirjoitti:
01 Joulu 2023, 15:48
Omalla rahalla ostetut tuskin saavat moista kohtelua.
Mikäli kuski ymmärtää asiasta mitään. Ei ole ihan itsestäänselvää.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei tosiaan ole itsestäänselvää. Ei välttämättä ole mielessä, että kun on jo pitkään pöristellyt, kabiinissa on lämmin jne, niin polttomoottori onkin kylmä eikä motarille välttis kannattaisi kenkiä täyyyyysiä. Vaatii ihan eri tavalla ajatusta olla kenkimättä lämpimän tuntuista autoa kuin kylmää kulkinetta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
01 Joulu 2023, 20:42
Ei tosiaan ole itsestäänselvää. Ei välttämättä ole mielessä, että kun on jo pitkään pöristellyt, kabiinissa on lämmin jne, niin polttomoottori onkin kylmä eikä motarille välttis kannattaisi kenkiä täyyyyysiä. Vaatii ihan eri tavalla ajatusta olla kenkimättä lämpimän tuntuista autoa kuin kylmää kulkinetta.
Ko. tilanteessa olen aika harvoin, lähinnä tyttären perheen tykönä Lempäälän
Ideaparkin liittymissä tai Akaan kohdalla Hki- TRE- motarilla olen ennakoinut tuon tilanteen ajamalla
Niron plugarin Sport- tilaa käyttäen jo hyvissä ajoin ennen liittymiä.

Koska teholla ja lämpimällä polttiksella plus sähköllä on niin mukava liittyä kiihdyttämällä VS. jarruttamalla motarin
liikennevirtaan. Tämä nyt on ollut tämän papan tapa jo noin 50 vuotta autoillessa… :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Sinä oletkin teknisesti valveutuneemmasta päästä luskeja ruolla tien päällä. Niinkuin ellei koko, niin ainakin lähes foorumin käyttäjäkunta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
01 Joulu 2023, 18:23
Polforea kirjoitti:
01 Joulu 2023, 15:25
Silloin takanatulijoita hihityttää, kun kaikki se kosteus, mikä on moottorissa ja putkistossa tiivistyneenä, höyrystetään ekstravauhtia ja pusketaan pihalle isona valkoisena pilvenä.

Ei ole kaunista, ei.
Ja ainakin Volvo T8 kanta joka tätä harrastaa saa valkoisen höyryn joukkoon mustaa polttoaine pilveä myös. Tai sitten se on nokea?
Tänään tuli juuri F-Pacen tilalle T8 pihaan ja pääsee opettelemaan miten sillä pitäisi oikeasti ajella. Mitään vastaavaa talvikivaa sillä ei voi jaggen tapaan harrastella ja eihän tuo mikään oikea neliveto ole, vaan tuntuu enemmänkin etuvedolta. Mutta tavoitteena on yrittää erottua muista T8 kuskeista sillä, että ei iskettäisi polttista kylmänä täysillä mukana :-D . Säästöjen haussa menee kyllä ajaminen tylsäksi. Onneksi kolmonen sentään tarjoaa jonkun verran pelkkänä takavetona perää ja kesäksi on sitten miata.

Paikalla
Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Luulis, että olisi joku tehon/kierrosten rajotus, kun jäinen motti lähtee käyntiin? Moottoritekniikka on kyllä huimasti kehittynyt, öljytkin ovat jotan 0w-12. Pienenä miinuksena ruosteiset nokka-akselit.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tehoa varmaan rajoitellaankin, ainakin osalla. Liekö kierrosrajoituksesta kauheasti iloa, kun pitää kuitenkin saada vauhti sopimaan välityksiin ja toisaalta nykyset turbokoneet tuuppaa melkosta rasitusta ittelleen alhaallakin. Voi olla suhteellisesti kevyempää vetää lähempänä tehoaluetta rajatummalla teholla.

Pääasiahan on, että kestää takuuajan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Nyt on vähän tullut ajettua Hullu Pösöllä pikku pakkasissa. Range ei tunnu tippuvan dramaattisesti vaikka pakkanen kiristyisi. Työmatka on noin 200km ja ero akun varauksessa matkan lopuksi ei ole juurikaan muuttunut -3 ja -10 asteen välillä. Kesänopeusrajoitukset kun poistuivat range periaatteessa nousi, mutta lämmitys vie kuitenkin osansa.

Noin 400km rangea tuohon luvataan, mutta kai se on sitten sopivana kesäpäivänä ilmastointi pois päältä ja korkeintaan 70km/h.
Nyt kulutus on ollut noin 16-17kw/100km. 200km jälkeen akun varaus on ollut 25%, joten ehkä 280-300km pääsisi pikku pakkasessa ennen kuin akku loppuisi.

Talviautona kaupunkiajossa tuo on kyllä yllättänyt positiivisesti. Lämpöä tulee kabiiniin heti ja kännykällä saa esilämmityksen päälle.

Silti tällä viikolla Stelvio oli helppo valinta työmatkalle, vaikka kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa.
Alfa, neliveto ja isompi auto jäisellä tiellä on kyllä turvallisempi ja hauskempi ratkaisu.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPat kirjoitti:
01 Joulu 2023, 00:46
Minulla porsi. Nöf-nöf!
Kun näitä Facebookin Suomen Model 3 -ryhmän galluppeja katselee, niin todennäköisyys tälle on on melko suuri. Tänä talvena hinta on enää 3300 €, viime talvena oli yli 4000 € toi lämpöpumppuremppa.

Mikähän on vastaavat prosentit Giulian/Stelvion MultiAirin vaihdoille?

Kuva

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Suomalainen tosimies ei osta sähköautoa, koska se ei tykkää että sitä määräillään.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
03 Joulu 2023, 07:41
Suomalainen tosimies ei osta sähköautoa, koska se ei tykkää että sitä määräillään.
Tässä lyhyt pornopätkä sähköauton vihaajille, vihan juurisyystä riippumatta.

https://www.youtube.com/shorts/yEuwjU2E ... ture=share

Ja Suomessa on myös paljon aseita joilla ampua.

https://www.youtube.com/watch?v=teRRk-0KHus&t=6s

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Maunu kirjoitti:
02 Joulu 2023, 10:07
Nyt on vähän tullut ajettua Hullu Pösöllä pikku pakkasissa. Range ei tunnu tippuvan dramaattisesti vaikka pakkanen kiristyisi. Työmatka on noin 200km ja ero akun varauksessa matkan lopuksi ei ole juurikaan muuttunut -3 ja -10 asteen välillä. Kesänopeusrajoitukset kun poistuivat range periaatteessa nousi, mutta lämmitys vie kuitenkin osansa.

Noin 400km rangea tuohon luvataan, mutta kai se on sitten sopivana kesäpäivänä ilmastointi pois päältä ja korkeintaan 70km/h.
Nyt kulutus on ollut noin 16-17kw/100km. 200km jälkeen akun varaus on ollut 25%, joten ehkä 280-300km pääsisi pikku pakkasessa ennen kuin akku loppuisi.

Talviautona kaupunkiajossa tuo on kyllä yllättänyt positiivisesti. Lämpöä tulee kabiiniin heti ja kännykällä saa esilämmityksen päälle.

Silti tällä viikolla Stelvio oli helppo valinta työmatkalle, vaikka kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa.
Alfa, neliveto ja isompi auto jäisellä tiellä on kyllä turvallisempi ja hauskempi ratkaisu.
Siullahan näyttäisi tosi maltillisena pysyvän kulutus. Facebookissa jotkut valittaneet kun ei meinaa pösöllä (2008) päästä 150 km talvella, ilman kikkailua (lämmitys tosi pienelle).
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla on tosiaan tuo facelift 2024 malli, jossa on isompi akku ja uusi voimalinja.
Auttaa varmaan jonkin verran kun luvattu range on muutenkin 80 km pidempi.
Pori-Vaasa väli on muutenkin aika kevyttä maastoa, joten tasaisesti menee rekkojen perässä. Eco moodilla lämmöt pysyy ehkä noin 18 asteessa välillä täytyy laittaa normaali moodi päälle että kuski sulaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

sämpy kirjoitti:
01 Joulu 2023, 04:59
Täällä kun on asiantuntemusta niin onko plugareilla yleisesti jonkinlaista pakkasrajaa, missä ne käynnistäisi polttomoottorin vaikka akku olisi lähtiessä täynnä. Vai eteneekö ne pelkällä sähköllä kovassakin pakkasessa?
G30 seisoi ~10 asteen pakkasessa viikon, akku ladattuna täyteen. Liikkeelle lähdettäessä ei suostunut ottamaan electric only modea vaan käynnisti heti koneen hybrid modessa. Käytin koneen lämpimäksi sport modella ja ajoin loput sähköllä.

Lataukseen yöksi, seuraavana aamuna huolii heti electric moden koko teholla, asteikolla 0-60 jotakin yksikköä, pakkasta reilu 10 astetta. Ajan töihin, vajaa 10 km, missä jää päiväksi edelleen 10 asteen pakkaseen, akussa ~65% varausta. Töistä kotiin, ei huoli electric modea, mutta hybrid antaa aluksi sähkötehoa 0-15 yksikköä, sillä juuri ja juuri "kiihdyttää" kaupunkinopeuteen käynnistämättä konetta. Noin 3 km ajon jälkeen sammuttaa ilmeisesti kylmästä akusta indikoivan valon ja nostaa hybridisähkötehon normaaliin 0-40 yksikköön. Antaa nyt myös aktivoida electric only moden.

Tässä hybridisoftassa lienee melko monta riviä softaa ja paljon muuttujia miten se kylmässä toimii. Electric range on tipahtanut kesän vajaasta 50 kilometristä puoleen.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kuinka kauan tuo lataa akkua tyhjästä täyteen?

Työmatkalla joskus alkaa pieni orava päässä nyppimään, kun plug-ineja on hotellin parkkihallissa viemässä kaikki latauspaikat ja nehän on siinä koko yön. Pääseehän sillä sitten tuon 25km talvella.

Itse seurailen lataus appistä latauksen tilaa ja käy nyppimässä täyssähköauton pois laturista kun on täynnä. Pääsee joku muukin lataamaan.
Moni täyssähköautokin jää parkkiin latauspaikalle koko yöksi vaikka lataus olisi valmis vaikkapa klo 20:00.

Enkä syytä tästä sitten mitenkään Monza:a, jottei tule väärin käsitystä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Parkkipalvelu olisi hotellilla tuossa kova sana.

Sitähän voi suomipoika olla hyvinkin jo kasilta korkannut toisenkin kaljan, eikä ole enää sopivaa mennä siirtelemään autoa romilleissa. Mutta palveluparkki, jossa hotellin duunarit jonottaa autot laturille ja laturilta pois niin että homma etenee, voisi olla monelle asiakkaalle melko hyvä palvelu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Maunu kirjoitti:
05 Joulu 2023, 19:29
Kuinka kauan tuo lataa akkua tyhjästä täyteen?

Työmatkalla joskus alkaa pieni orava päässä nyppimään, kun plug-ineja on hotellin parkkihallissa viemässä kaikki latauspaikat ja nehän on siinä koko yön. Pääseehän sillä sitten tuon 25km talvella.

Itse seurailen lataus appistä latauksen tilaa ja käy nyppimässä täyssähköauton pois laturista kun on täynnä. Pääsee joku muukin lataamaan.
Moni täyssähköautokin jää parkkiin latauspaikalle koko yöksi vaikka lataus olisi valmis vaikkapa klo 20:00.

Enkä syytä tästä sitten mitenkään Monza:a, jottei tule väärin käsitystä.
😊 Kolme ja puoli tuntia, teholataus! 1 vaihe, 16 amp. Ymmärrän, tämä ei ole vielä kaupallisessa latauksessa käynyt kertaakaan, vaan lataa ainoastaan kotona 01:00 alkaen pörssisähköllä. Ei tätä plugaria kannata muualla ladata kun on tosiaan onneton tuo lataus, mutta juuri tähän kotilataus use caseen se on hankittu. 2/3 ajosta menee sähköllä.

Apusimpukka Alfa
Viestit: 114
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 13:39
Car(s): A.A.
Paikkakunta: il cuore è sempre a Milano

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Apusimpukka Alfa »

Tesla Y, onko omistajia tai käyttäjiä?
Olen itse miettinyt sitä seuraavaksi työsuhdeautoksi.
Olin kollegan kyydissä eilen pirtsakassa talvisäässä.
Selkeä itseäni ärsyttävä piirre oli vakionopeussäädin ja tuulilasin pyyhkimet. Aina kun oli vakkari päällä niin 1-5 km se piti ottaa pois päältä kun tuulilasinpyyhin alkoi pyyhkimään vaikka ei satanut mitää ja lasi oli kuiva. Sen jälkeen vielä kytkeä pyyhkijät erikseen pois päältä. Uudelle yritys vakkarilla, sain katselin kyseistä showta 500 km ja vakuutuin ei ole minun tuleva auto. Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?

Onko kenelläkään ideaa mikä sähkö auto vois olla sopiva, kun pitäis pystyä vetää 1500 kg? Rahaa lienee käytettävissä noin 60-70 k€.
A:lla alkaa Apusimpukka ja Alfa

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Apusimpukka Alfa kirjoitti:
06 Joulu 2023, 09:48
Tesla Y, onko omistajia tai käyttäjiä?
Olen itse miettinyt sitä seuraavaksi työsuhdeautoksi.
Olin kollegan kyydissä eilen pirtsakassa talvisäässä.
Selkeä itseäni ärsyttävä piirre oli vakionopeussäädin ja tuulilasin pyyhkimet. Aina kun oli vakkari päällä niin 1-5 km se piti ottaa pois päältä kun tuulilasinpyyhin alkoi pyyhkimään vaikka ei satanut mitää ja lasi oli kuiva. Sen jälkeen vielä kytkeä pyyhkijät erikseen pois päältä. Uudelle yritys vakkarilla, sain katselin kyseistä showta 500 km ja vakuutuin ei ole minun tuleva auto. Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?

Onko kenelläkään ideaa mikä sähkö auto vois olla sopiva, kun pitäis pystyä vetää 1500 kg? Rahaa lienee käytettävissä noin 60-70 k€.
Audi sähkö Q4 (toi itteä enemmän kiinnostaisi kuin muut vag sähköautot), polestar, Ioniq5 ja kia ev 6 taitaa ainakin vetomassat riittää. Sinänsä saattaisi se model Y olla kyllä hyvä vetoautona. Coltti ainakin on moisella vetänyt (kesällä) todella pienellä kulutuksella. (Esim. Polestar ja Volvo taitaa viiä melkein saman ilman kärryä)

Polestar ja vastaava volvo vähä pieniä sisätiloiltaan ja kai myös vähän sähkösyöppöjä. Ioniq5 ei saa hyviä ajovaloja edes rahalla (tai no lisäpitkä) ja luulisin että sama ev6. (Siitä vaan en ole samallaista kuullut, että saattaa olla paremmat tai ainakin luovutushuollossa oikein suunnatut.). Ioniq5 ja ev6 hiton nopeita lataajia 800 v pikalatureilla.
Suoraan vaan suoraa

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Apusimpukka Alfa kirjoitti:
06 Joulu 2023, 09:48
Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
Jos on työsuhdeautoloukussa vielä muutaman kuukauden?

Tesla olisi hyvä sähköauto jos valmistaja niin haluaisi nyt se on tahallaan pilattu itseajavan AI:n opetusdatan keräämisellä. Datan entropiaa pyritään pitämään matalana käytämällä pelkkiä kameroita kaikkeen. Massiivinen virhe teknologian nykyisellä kehitysasteella ja pilaa muuten hyvän alustan jonka päälle rakentaa.

Samaten "Designed in California" (nykyisin tosin Austin, TX) näkyy siinä mm. ovenkahvoissa, ikkunoissa, lämpöpumpussa, ajovakauden hallintajärjestelmässä ja niin edelleen. Kesäisin hyvä peli. Talvella paljon huonompi.

Ironisesti monessa mielessä kuten Alfa jotka myöskin ovat enemmän fokusoituneet kesäisiin keleihin.

Paikalla
Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

FinPat kirjoitti:
06 Joulu 2023, 10:54
Apusimpukka Alfa kirjoitti:
06 Joulu 2023, 09:48
Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
Jos on työsuhdeautoloukussa vielä muutaman kuukauden?

Tesla olisi hyvä sähköauto jos valmistaja niin haluaisi nyt se on tahallaan pilattu itseajavan AI:n opetusdatan keräämisellä. Datan entropiaa pyritään pitämään matalana käytämällä pelkkiä kameroita kaikkeen. Massiivinen virhe teknologian nykyisellä kehitysasteella ja pilaa muuten hyvän alustan jonka päälle rakentaa.

Samaten "Designed in California" (nykyisin tosin Austin, TX) näkyy siinä mm. ovenkahvoissa, ikkunoissa, lämpöpumpussa, ajovakauden hallintajärjestelmässä ja niin edelleen. Kesäisin hyvä peli. Talvella paljon huonompi.

Ironisesti monessa mielessä kuten Alfa jotka myöskin ovat enemmän fokusoituneet kesäisiin keleihin.
No no. Ovet ei jäädy, vaikka olisi pesty ( joku pieni kuivaus/puhaltelu toki kannattaa), lämpöä piisaa, keliveto, aina lähtee käyntiin, perse lämpiää, ikkunat pysyy auki, menee kuin juna. Mitä vielä Romeolta pitäisi vaatia?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

palkus kirjoitti:
06 Joulu 2023, 13:14
FinPat kirjoitti:
06 Joulu 2023, 10:54
Apusimpukka Alfa kirjoitti:
06 Joulu 2023, 09:48
Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
Jos on työsuhdeautoloukussa vielä muutaman kuukauden?

Tesla olisi hyvä sähköauto jos valmistaja niin haluaisi nyt se on tahallaan pilattu itseajavan AI:n opetusdatan keräämisellä. Datan entropiaa pyritään pitämään matalana käytämällä pelkkiä kameroita kaikkeen. Massiivinen virhe teknologian nykyisellä kehitysasteella ja pilaa muuten hyvän alustan jonka päälle rakentaa.

Samaten "Designed in California" (nykyisin tosin Austin, TX) näkyy siinä mm. ovenkahvoissa, ikkunoissa, lämpöpumpussa, ajovakauden hallintajärjestelmässä ja niin edelleen. Kesäisin hyvä peli. Talvella paljon huonompi.

Ironisesti monessa mielessä kuten Alfa jotka myöskin ovat enemmän fokusoituneet kesäisiin keleihin.
No no. Ovet ei jäädy, vaikka olisi pesty ( joku pieni kuivaus/puhaltelu toki kannattaa), lämpöä piisaa, keliveto, aina lähtee käyntiin, perse lämpiää, ikkunat pysyy auki, menee kuin juna. Mitä vielä Romeolta pitäisi vaatia?
Kylmäkäynnistykset kestävä Multiair2 nyt ainakin…sitten huono Ecun sijoitus eli alttiina kastumiselle, koska
tuulilasin edessä huonosti suunniteltu vesikaukalo/ puhallinmoottori saa samalla vettä…, starttirele alimittainen,
johdotuksissa ei ilmeisesti ole huomioitu lämpölaajenemista, talvella piuhat vähän tiukoilla…. nuo nyt Giulia/Stelvioissa
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
06 Joulu 2023, 14:23
palkus kirjoitti:
06 Joulu 2023, 13:14
FinPat kirjoitti:
06 Joulu 2023, 10:54


Jos on työsuhdeautoloukussa vielä muutaman kuukauden?

Tesla olisi hyvä sähköauto jos valmistaja niin haluaisi nyt se on tahallaan pilattu itseajavan AI:n opetusdatan keräämisellä. Datan entropiaa pyritään pitämään matalana käytämällä pelkkiä kameroita kaikkeen. Massiivinen virhe teknologian nykyisellä kehitysasteella ja pilaa muuten hyvän alustan jonka päälle rakentaa.

Samaten "Designed in California" (nykyisin tosin Austin, TX) näkyy siinä mm. ovenkahvoissa, ikkunoissa, lämpöpumpussa, ajovakauden hallintajärjestelmässä ja niin edelleen. Kesäisin hyvä peli. Talvella paljon huonompi.

Ironisesti monessa mielessä kuten Alfa jotka myöskin ovat enemmän fokusoituneet kesäisiin keleihin.
No no. Ovet ei jäädy, vaikka olisi pesty ( joku pieni kuivaus/puhaltelu toki kannattaa), lämpöä piisaa, keliveto, aina lähtee käyntiin, perse lämpiää, ikkunat pysyy auki, menee kuin juna. Mitä vielä Romeolta pitäisi vaatia?
Kylmäkäynnistykset kestävä Multiair2 nyt ainakin…sitten huono Ecun sijoitus eli alttiina kastumiselle, koska
tuulilasin edessä huonosti suunniteltu vesikaukalo/ puhallinmoottori saa samalla vettä…, starttirele alimittainen,
johdotuksissa ei ilmeisesti ole huomioitu lämpölaajenemista, talvella piuhat vähän tiukoilla…. nuo nyt Giulia/Stelvioissa
Jos pienen otannan perusteella ryhdytään yleistämään, niin sitten ei mitään näistä! …ymmärrän että esiintyvyys yleensä populaatiossa korkea, mutta ei ne kaikki Bemarin nokkaketjutkaan veny. Mulla esim 2 Toyotaa porsinut kannentiivisteen. Otanta sekin…

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Apusimpukka Alfa kirjoitti:
06 Joulu 2023, 09:48
Tesla Y, onko omistajia tai käyttäjiä?
Olen itse miettinyt sitä seuraavaksi työsuhdeautoksi.
Olin kollegan kyydissä eilen pirtsakassa talvisäässä.
Selkeä itseäni ärsyttävä piirre oli vakionopeussäädin ja tuulilasin pyyhkimet. Aina kun oli vakkari päällä niin 1-5 km se piti ottaa pois päältä kun tuulilasinpyyhin alkoi pyyhkimään vaikka ei satanut mitää ja lasi oli kuiva. Sen jälkeen vielä kytkeä pyyhkijät erikseen pois päältä. Uudelle yritys vakkarilla, sain katselin kyseistä showta 500 km ja vakuutuin ei ole minun tuleva auto. Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?

Onko kenelläkään ideaa mikä sähkö auto vois olla sopiva, kun pitäis pystyä vetää 1500 kg? Rahaa lienee käytettävissä noin 60-70 k€.
Tuntuu noiden pyyhkimien toiminta vaihdella suuresti versioiden välillä. Omassa kolmosessa ne toimivat pääpiirteittäin siedettävästi ja pystyy vakkaria pitämään päällä. Välillä taas on kelejä jolloin pyyhkivät turhaan. Sillin siihen auttaa usein, että pesee lasin ja sitten taas toimii ilman turhia pyykäsyjä. Tänäänkin sai koko päivän ajella ilman turhia pyyhkäsyjä :)

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.

Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.

Apusimpukka Alfa
Viestit: 114
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 13:39
Car(s): A.A.
Paikkakunta: il cuore è sempre a Milano

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Apusimpukka Alfa »

Tosiaan tuo haamu jarruttelun huomasin myös. Nykyine bensa toitsussa ei ole kumpaakaan ongelmaa ja ajelen melkein kokoajan vakkari päällä.
Cloverleaf kirjoitti:
06 Joulu 2023, 19:38
Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.

Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
A:lla alkaa Apusimpukka ja Alfa

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Cloverleaf kirjoitti:
06 Joulu 2023, 19:38
Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.

Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Teslan pyyhkiöiden automaatiikka on kyllä huonoin mitä itsellä ollut. Kameralla ei saa toimivaa. Jos uutta Teslaa on katsomassa, niin niissä on sitten tutkat korvattu myös kameroilla ja ei ainakaan vielä taida toimia kovin hyvin.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Gusse kirjoitti:
06 Joulu 2023, 20:47
Cloverleaf kirjoitti:
06 Joulu 2023, 19:38
Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.

Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Teslan pyyhkiöiden automaatiikka on kyllä huonoin mitä itsellä ollut. Kameralla ei saa toimivaa. Jos uutta Teslaa on katsomassa, niin niissä on sitten tutkat korvattu myös kameroilla ja ei ainakaan vielä taida toimia kovin hyvin.
Käsittääkseni näistä vanhemmistakin softalla otettu/otetaan tutkat pois käytöstä, vaikka ne fyysisesti onkin vielä paikoillaan. Yhtenäisempi softa.

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
06 Joulu 2023, 19:38
Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Tragikoomisesti Teslan huonoin ominaisuus on kaikki mitä liittyy autonomiseen ajamiseen. Muuten suunnilleen soiva peli.

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gusse kirjoitti:
06 Joulu 2023, 18:44
Tuntuu noiden pyyhkimien toiminta vaihdella suuresti versioiden välillä. Omassa kolmosessa ne toimivat pääpiirteittäin siedettävästi ja pystyy vakkaria pitämään päällä. Välillä taas on kelejä jolloin pyyhkivät turhaan. Sillin siihen auttaa usein, että pesee lasin ja sitten taas toimii ilman turhia pyykäsyjä. Tänäänkin sai koko päivän ajella ilman turhia pyyhkäsyjä :)
Myös keltaiset katuvalot triggaavat herkästi lasinraapimisreaktion.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Gusse kirjoitti:
06 Joulu 2023, 20:47
Cloverleaf kirjoitti:
06 Joulu 2023, 19:38
Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.

Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Teslan pyyhkiöiden automaatiikka on kyllä huonoin mitä itsellä ollut. Kameralla ei saa toimivaa. Jos uutta Teslaa on katsomassa, niin niissä on sitten tutkat korvattu myös kameroilla ja ei ainakaan vielä taida toimia kovin hyvin.
Tämä pyyhkijäjuttu on kyllä oikeasti jokin Elonin käsittämätön nörttivitsi :roll: .

Koeajoin Model 3 ekan kerran 2019, kun kolmoset tuli Suomeen ja ennakkovaraajat pääsivät ajelemaan. Itsellä kilpailevana ja voittaneena vaihtoehtona oli Stelvio, koska se sopi tarpeisiin paremmin ja MultiAir 2 oli markkinoiden paras ja pätevin multiair :mrgreen: .
Pyyhinautomatiikkaa ei silloin ollut vielä saatavilla Model 3:een. Ihmettelin tätä ääneen Tesla-pusherille, kun silloisessa Sitruuna C3:ssa oli oikein toimiva systeemi, mutta Model 3:ssa ei automatiikkaa ollenkaan. Vastaus oli, että "se tulee seuraavassa ohjelmistopäivityksessä, joita tulee jatkuvasti Teslalta käyttäjän huomaamatta. Ja ohjelmistopäivityksen huomaa sitten siitä, että pyyhinautomatiikka yhtäkkiä vain toimii."

No, sittemmin ajanut useampaa Model 3:a ja Model Y:tä koeajolla ja vuokra-autona. Ei ole koskaan pyyhinautomatiikka toiminut mitenkään kuten alta 20 keurin C3:ssa. Onneksi ulkomailla usein sataa harvemmin. Kaliforniassa modernin ajan T-hoppa ja ihan syystä, varsinkin kesäisin.

Oliko kyseessä Tesla-pusherin ylimyyntiyritys, eikö niitä luvattuja ohjelmistopäivityksiä sitten tullutkaan vai onko Elon ihan sunny-day-driver 8) ?

Cotzy

Apusimpukka Alfa
Viestit: 114
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 13:39
Car(s): A.A.
Paikkakunta: il cuore è sempre a Milano

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Apusimpukka Alfa »

Garmund kirjoitti:
06 Joulu 2023, 10:21
Apusimpukka Alfa kirjoitti:
06 Joulu 2023, 09:48
Tesla Y, onko omistajia tai käyttäjiä?
Olen itse miettinyt sitä seuraavaksi työsuhdeautoksi.
Olin kollegan kyydissä eilen pirtsakassa talvisäässä.
Selkeä itseäni ärsyttävä piirre oli vakionopeussäädin ja tuulilasin pyyhkimet. Aina kun oli vakkari päällä niin 1-5 km se piti ottaa pois päältä kun tuulilasinpyyhin alkoi pyyhkimään vaikka ei satanut mitää ja lasi oli kuiva. Sen jälkeen vielä kytkeä pyyhkijät erikseen pois päältä. Uudelle yritys vakkarilla, sain katselin kyseistä showta 500 km ja vakuutuin ei ole minun tuleva auto. Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?

Onko kenelläkään ideaa mikä sähkö auto vois olla sopiva, kun pitäis pystyä vetää 1500 kg? Rahaa lienee käytettävissä noin 60-70 k€.
Audi sähkö Q4 (toi itteä enemmän kiinnostaisi kuin muut vag sähköautot), polestar, Ioniq5 ja kia ev 6 taitaa ainakin vetomassat riittää. Sinänsä saattaisi se model Y olla kyllä hyvä vetoautona. Coltti ainakin on moisella vetänyt (kesällä) todella pienellä kulutuksella. (Esim. Polestar ja Volvo taitaa viiä melkein saman ilman kärryä)

Polestar ja vastaava volvo vähä pieniä sisätiloiltaan ja kai myös vähän sähkösyöppöjä. Ioniq5 ei saa hyviä ajovaloja edes rahalla (tai no lisäpitkä) ja luulisin että sama ev6. (Siitä vaan en ole samallaista kuullut, että saattaa olla paremmat tai ainakin luovutushuollossa oikein suunnatut.). Ioniq5 ja ev6 hiton nopeita lataajia 800 v pikalatureilla.

Meillä ei voi valita noita korealaisia malleja työsuhdeautoksi. Audi Q4 kyllä kiinnostaisi, mutta vetokyky ei riitä, itse en ole keksinyt kuin Volvon tai Polestar mallin, missä oli hintaikkuna ja vetokyky kohdillaan. Tesla Y:n jätän jo suosiolla ulos valinnoista, en jaksa 4 vuotta pelailla vakkari - pyyhkijä häsläyksellä.
Viimeksi muokannut Apusimpukka Alfa, 09 Joulu 2023, 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A:lla alkaa Apusimpukka ja Alfa

JanV
Viestit: 948
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Monissa firmoissa on kiinalaiset, korealaiset ja jopa teslat poissa valikoimasta. Ainakin niissä jossa katotaan eettisyyttä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olikos Korealaisissakin jotain eettisiä ongelmia?

Tesla ja kiinalaiset nyt on itsestäänselvyys (eli MG, Polestar, Volvo ja nuo kiinamerkit), mutta mikäs Koreassa?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Aquatica kirjoitti:
10 Joulu 2023, 19:57
Olikos Korealaisissakin jotain eettisiä ongelmia?

Tesla ja kiinalaiset nyt on itsestäänselvyys (eli MG, Polestar, Volvo ja nuo kiinamerkit), mutta mikäs Koreassa?
Korelaisiin liittyen:

- Finnwatch tutkinut akkumineraalien vastuullista hankintaa: https://www.hs.fi/talous/art-2000009678875.html. Kia jäi tutkittavien merkkien viimeiseksi, kun raportti niin epäselvä eikä maahantuoja vastannut kysymyksiin.

- Kansainvälinen tutkimus vastuullisuudesta (sekä ympäristövaikutukset sekä ihmisoikeudet): https://www.hs.fi/talous/art-2000009833578.html Ei korealaiset oikein pärjänneet kummassakaan kategoriassa. Alla tiivistelmä niiden yhteenlasketusta rankingista.

Kuva

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Mielenkiintoinen Volvon sijoitus verrattuna omistajaansa Geelyyn.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mielenkiintoista on myös pohtia, mitä tapahtuu kiinalaisautojen tuelle ja arvolle, kun Taiwania aletaan kurittamaan kunnolla. Todennäköisyys sille alkaa olla vähän isompi, kuin vain teoreettinen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuva

Jos ja kun Tesla saa halpismallin tuotantoon niin jopa China Inc. voi hieman nikotella puhumattakaan Detroitin konkurssipesistä. Ilmeisesti tulossa 48V järjestelmää a'la Cyber Truck ja vielä integroidumpaa ja automatisoidumpaa tuotantoa.

Detroit Inc. on ollut suojassa kotimarkkinoilla China Inc. EV rynnistykseltä koska Kiinan tuontitullit ovat korkeita (25%) normaalin autojen tuontitullin (2.5%) päälle mutta Teslan halpiksen tuotanto on USA:n sisällä.

Koska Teslan per vehicle hinnanalennukset ovat olleet korkeampia kuin tuotantokulujen laskeminen niin per vehicle profit on kutistunut joten integroidumman designing ja tuotantoautomaation kehityksen tuloksille on tilausta.

https://interestingengineering.com/tran ... production

Kuva

"The traditional Model 3(L) consists of 171 metal pieces, while the new gigacast Model Y(R) rear structure only requires two pieces of metal and 1,600 fewer welds. It's definitely interesting to see how much more efficient the gigacasting process is compared to traditional assembly methods."

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
10 Joulu 2023, 20:14
Kansainvälinen tutkimus vastuullisuudesta (sekä ympäristövaikutukset sekä ihmisoikeudet)
Onko tietoa lasketaanko ammattiliitto ihmisoikeudeksi millä tasolla tuossa analyysissä?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPat kirjoitti:
11 Joulu 2023, 08:45
Cloverleaf kirjoitti:
10 Joulu 2023, 20:14
Kansainvälinen tutkimus vastuullisuudesta (sekä ympäristövaikutukset sekä ihmisoikeudet)
Onko tietoa lasketaanko ammattiliitto ihmisoikeudeksi millä tasolla tuossa analyysissä?
Ilmeisesti otetaan huomioon.

According to the ILO Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work, an equitable workplace demands: freedom of association and the effective recognition of the right to collective bargaining; the elimination of all forms of forced or compulsory labor; the effective abolition of child labor; the elimination of discrimination in respect of employment and occupation, and a safe and healthy working environment.

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
11 Joulu 2023, 10:32
FinPat kirjoitti:
11 Joulu 2023, 08:45
Cloverleaf kirjoitti:
10 Joulu 2023, 20:14
Kansainvälinen tutkimus vastuullisuudesta (sekä ympäristövaikutukset sekä ihmisoikeudet)
Onko tietoa lasketaanko ammattiliitto ihmisoikeudeksi millä tasolla tuossa analyysissä?
Ilmeisesti otetaan huomioon.

According to the ILO Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work, an equitable workplace demands: freedom of association and the effective recognition of the right to collective bargaining; the elimination of all forms of forced or compulsory labor; the effective abolition of child labor; the elimination of discrimination in respect of employment and occupation, and a safe and healthy working environment.
Tämä selittää Tesla ESG pisteiden putoamisen. Saapi nähdä kuinka käy Tesla vs liitot väännössä.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Työpaikalla kuunteluoppilaana sähköautokuskien kahvipöytäkeskustelussa. Ei ole lainkaan niin tylsää puuhaa kuin olin kuvitellut
  • hyvät maastoajo-ominaisuudet ainakin navigaattorin mukaan (välillä kulkulinja keskellä metsää)
  • latauksen päälläolon näkee kätsysti siitä, että autossa on ajovalot päällä
  • lämmityslaite toimii tai ei toimi (epäilivät liittyvän navigoinnin sekoiluun, auto ei tiedä missä on -> riittääkö sähkö perillepääsyyn)
  • täysautomatisoitu black panel toiminto (kaikki kojelaudan näytöt jäävät välillä pimeiksi, mutta autolla voi silti ajaa)
  • kaistapäävahti pitää huolen, että kuski on koko ajan hereillä ja pitää kaksin käsin kiinni ratista (tosin tässä toinen ID3 autoilija sai nyt oppia, että vatkaajan saa ehkä pois päältä valikoiden syövereistä)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vieläkö sähköautoissa on "gas pedal" tai "throttle pedal" eli kaasupoljin?

Syytän kulttuurisesta omimisesta! :bad-words:

Vaadin nimenmuutosta invertteripolkimeksi

Avatar
Elefant
Viestit: 218
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Voisko se olla Hertsipoljin, sillä kun säädetään taajuusmuuttajan ulostulosähkön taajuutta :shock:

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jaacco »

nykyaikana ei ole korrektia tehdä oletuksia polkimen intiimeistä ominaisuuksista. käyttövoimaneutraali termi lienee siis voimapoljin

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Voimapoljin viittaa voimakkaaseen toimintaan joka puolestaan syrjii vähävoimaisia kulkineita sekä ratkaisuja, jotka eivät koe olevansa polkimia. Kannatan nimeä vauhdinmuutoksenpyytäjä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
13 Joulu 2023, 09:51
Voimapoljin viittaa voimakkaaseen toimintaan joka puolestaan syrjii vähävoimaisia kulkineita sekä ratkaisuja, jotka eivät koe olevansa polkimia. Kannatan nimeä vauhdinmuutoksenpyytäjä.
Eikö jo jossakin ikiaikaisessa Saabin käyttöohjekirjassa kutsuttu ko. säätölaitetta jollakin "vääntömomentin pyyntöpoljin" tms.?

Ainakin Teslassa tuo vauhdinmuutoksenpyytäjä olisi todenmukainen nimi koska aggressiivinen regen ja yhden polkimen ajo.

Vastaa Viestiin