Entä omalla rahalla ostettu ex työsuhdeauto?
Sittenhän kaikki onkin ok, kun kysessä on lainarahalla ostettu auto...
Ps kiitokset erinomaisesta selostuksesta talviajon ihanuudesta eriparia olevan etuvedon/takatyönnön kanssa.
Valvoja: Moderators
Entä omalla rahalla ostettu ex työsuhdeauto?
Ja ainakin Volvo T8 kanta joka tätä harrastaa saa valkoisen höyryn joukkoon mustaa polttoaine pilveä myös. Tai sitten se on nokea?
Mikäli kuski ymmärtää asiasta mitään. Ei ole ihan itsestäänselvää.
Ko. tilanteessa olen aika harvoin, lähinnä tyttären perheen tykönä LempäälänPolforea kirjoitti: ↑01 Joulu 2023, 20:42Ei tosiaan ole itsestäänselvää. Ei välttämättä ole mielessä, että kun on jo pitkään pöristellyt, kabiinissa on lämmin jne, niin polttomoottori onkin kylmä eikä motarille välttis kannattaisi kenkiä täyyyyysiä. Vaatii ihan eri tavalla ajatusta olla kenkimättä lämpimän tuntuista autoa kuin kylmää kulkinetta.
Tänään tuli juuri F-Pacen tilalle T8 pihaan ja pääsee opettelemaan miten sillä pitäisi oikeasti ajella. Mitään vastaavaa talvikivaa sillä ei voi jaggen tapaan harrastella ja eihän tuo mikään oikea neliveto ole, vaan tuntuu enemmänkin etuvedolta. Mutta tavoitteena on yrittää erottua muista T8 kuskeista sillä, että ei iskettäisi polttista kylmänä täysillä mukana . Säästöjen haussa menee kyllä ajaminen tylsäksi. Onneksi kolmonen sentään tarjoaa jonkun verran pelkkänä takavetona perää ja kesäksi on sitten miata.
Tässä lyhyt pornopätkä sähköauton vihaajille, vihan juurisyystä riippumatta.Vittorio Jano kirjoitti: ↑03 Joulu 2023, 07:41Suomalainen tosimies ei osta sähköautoa, koska se ei tykkää että sitä määräillään.
Siullahan näyttäisi tosi maltillisena pysyvän kulutus. Facebookissa jotkut valittaneet kun ei meinaa pösöllä (2008) päästä 150 km talvella, ilman kikkailua (lämmitys tosi pienelle).Maunu kirjoitti: ↑02 Joulu 2023, 10:07Nyt on vähän tullut ajettua Hullu Pösöllä pikku pakkasissa. Range ei tunnu tippuvan dramaattisesti vaikka pakkanen kiristyisi. Työmatka on noin 200km ja ero akun varauksessa matkan lopuksi ei ole juurikaan muuttunut -3 ja -10 asteen välillä. Kesänopeusrajoitukset kun poistuivat range periaatteessa nousi, mutta lämmitys vie kuitenkin osansa.
Noin 400km rangea tuohon luvataan, mutta kai se on sitten sopivana kesäpäivänä ilmastointi pois päältä ja korkeintaan 70km/h.
Nyt kulutus on ollut noin 16-17kw/100km. 200km jälkeen akun varaus on ollut 25%, joten ehkä 280-300km pääsisi pikku pakkasessa ennen kuin akku loppuisi.
Talviautona kaupunkiajossa tuo on kyllä yllättänyt positiivisesti. Lämpöä tulee kabiiniin heti ja kännykällä saa esilämmityksen päälle.
Silti tällä viikolla Stelvio oli helppo valinta työmatkalle, vaikka kustannukset ovatkin aivan eri luokkaa.
Alfa, neliveto ja isompi auto jäisellä tiellä on kyllä turvallisempi ja hauskempi ratkaisu.
G30 seisoi ~10 asteen pakkasessa viikon, akku ladattuna täyteen. Liikkeelle lähdettäessä ei suostunut ottamaan electric only modea vaan käynnisti heti koneen hybrid modessa. Käytin koneen lämpimäksi sport modella ja ajoin loput sähköllä.
Kolme ja puoli tuntia, teholataus! 1 vaihe, 16 amp. Ymmärrän, tämä ei ole vielä kaupallisessa latauksessa käynyt kertaakaan, vaan lataa ainoastaan kotona 01:00 alkaen pörssisähköllä. Ei tätä plugaria kannata muualla ladata kun on tosiaan onneton tuo lataus, mutta juuri tähän kotilataus use caseen se on hankittu. 2/3 ajosta menee sähköllä.Maunu kirjoitti: ↑05 Joulu 2023, 19:29Kuinka kauan tuo lataa akkua tyhjästä täyteen?
Työmatkalla joskus alkaa pieni orava päässä nyppimään, kun plug-ineja on hotellin parkkihallissa viemässä kaikki latauspaikat ja nehän on siinä koko yön. Pääseehän sillä sitten tuon 25km talvella.
Itse seurailen lataus appistä latauksen tilaa ja käy nyppimässä täyssähköauton pois laturista kun on täynnä. Pääsee joku muukin lataamaan.
Moni täyssähköautokin jää parkkiin latauspaikalle koko yöksi vaikka lataus olisi valmis vaikkapa klo 20:00.
Enkä syytä tästä sitten mitenkään Monza:a, jottei tule väärin käsitystä.
Audi sähkö Q4 (toi itteä enemmän kiinnostaisi kuin muut vag sähköautot), polestar, Ioniq5 ja kia ev 6 taitaa ainakin vetomassat riittää. Sinänsä saattaisi se model Y olla kyllä hyvä vetoautona. Coltti ainakin on moisella vetänyt (kesällä) todella pienellä kulutuksella. (Esim. Polestar ja Volvo taitaa viiä melkein saman ilman kärryä)Apusimpukka Alfa kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 09:48Tesla Y, onko omistajia tai käyttäjiä?
Olen itse miettinyt sitä seuraavaksi työsuhdeautoksi.
Olin kollegan kyydissä eilen pirtsakassa talvisäässä.
Selkeä itseäni ärsyttävä piirre oli vakionopeussäädin ja tuulilasin pyyhkimet. Aina kun oli vakkari päällä niin 1-5 km se piti ottaa pois päältä kun tuulilasinpyyhin alkoi pyyhkimään vaikka ei satanut mitää ja lasi oli kuiva. Sen jälkeen vielä kytkeä pyyhkijät erikseen pois päältä. Uudelle yritys vakkarilla, sain katselin kyseistä showta 500 km ja vakuutuin ei ole minun tuleva auto. Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
Onko kenelläkään ideaa mikä sähkö auto vois olla sopiva, kun pitäis pystyä vetää 1500 kg? Rahaa lienee käytettävissä noin 60-70 k€.
Jos on työsuhdeautoloukussa vielä muutaman kuukauden?Apusimpukka Alfa kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 09:48Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
No no. Ovet ei jäädy, vaikka olisi pesty ( joku pieni kuivaus/puhaltelu toki kannattaa), lämpöä piisaa, keliveto, aina lähtee käyntiin, perse lämpiää, ikkunat pysyy auki, menee kuin juna. Mitä vielä Romeolta pitäisi vaatia?FinPat kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 10:54Jos on työsuhdeautoloukussa vielä muutaman kuukauden?Apusimpukka Alfa kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 09:48Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
Tesla olisi hyvä sähköauto jos valmistaja niin haluaisi nyt se on tahallaan pilattu itseajavan AI:n opetusdatan keräämisellä. Datan entropiaa pyritään pitämään matalana käytämällä pelkkiä kameroita kaikkeen. Massiivinen virhe teknologian nykyisellä kehitysasteella ja pilaa muuten hyvän alustan jonka päälle rakentaa.
Samaten "Designed in California" (nykyisin tosin Austin, TX) näkyy siinä mm. ovenkahvoissa, ikkunoissa, lämpöpumpussa, ajovakauden hallintajärjestelmässä ja niin edelleen. Kesäisin hyvä peli. Talvella paljon huonompi.
Ironisesti monessa mielessä kuten Alfa jotka myöskin ovat enemmän fokusoituneet kesäisiin keleihin.
Kylmäkäynnistykset kestävä Multiair2 nyt ainakin…sitten huono Ecun sijoitus eli alttiina kastumiselle, koskapalkus kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 13:14No no. Ovet ei jäädy, vaikka olisi pesty ( joku pieni kuivaus/puhaltelu toki kannattaa), lämpöä piisaa, keliveto, aina lähtee käyntiin, perse lämpiää, ikkunat pysyy auki, menee kuin juna. Mitä vielä Romeolta pitäisi vaatia?FinPat kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 10:54Jos on työsuhdeautoloukussa vielä muutaman kuukauden?Apusimpukka Alfa kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 09:48Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
Tesla olisi hyvä sähköauto jos valmistaja niin haluaisi nyt se on tahallaan pilattu itseajavan AI:n opetusdatan keräämisellä. Datan entropiaa pyritään pitämään matalana käytämällä pelkkiä kameroita kaikkeen. Massiivinen virhe teknologian nykyisellä kehitysasteella ja pilaa muuten hyvän alustan jonka päälle rakentaa.
Samaten "Designed in California" (nykyisin tosin Austin, TX) näkyy siinä mm. ovenkahvoissa, ikkunoissa, lämpöpumpussa, ajovakauden hallintajärjestelmässä ja niin edelleen. Kesäisin hyvä peli. Talvella paljon huonompi.
Ironisesti monessa mielessä kuten Alfa jotka myöskin ovat enemmän fokusoituneet kesäisiin keleihin.
Jos pienen otannan perusteella ryhdytään yleistämään, niin sitten ei mitään näistä! …ymmärrän että esiintyvyys yleensä populaatiossa korkea, mutta ei ne kaikki Bemarin nokkaketjutkaan veny. Mulla esim 2 Toyotaa porsinut kannentiivisteen. Otanta sekin…Jiitee kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 14:23Kylmäkäynnistykset kestävä Multiair2 nyt ainakin…sitten huono Ecun sijoitus eli alttiina kastumiselle, koskapalkus kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 13:14No no. Ovet ei jäädy, vaikka olisi pesty ( joku pieni kuivaus/puhaltelu toki kannattaa), lämpöä piisaa, keliveto, aina lähtee käyntiin, perse lämpiää, ikkunat pysyy auki, menee kuin juna. Mitä vielä Romeolta pitäisi vaatia?FinPat kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 10:54
Jos on työsuhdeautoloukussa vielä muutaman kuukauden?
Tesla olisi hyvä sähköauto jos valmistaja niin haluaisi nyt se on tahallaan pilattu itseajavan AI:n opetusdatan keräämisellä. Datan entropiaa pyritään pitämään matalana käytämällä pelkkiä kameroita kaikkeen. Massiivinen virhe teknologian nykyisellä kehitysasteella ja pilaa muuten hyvän alustan jonka päälle rakentaa.
Samaten "Designed in California" (nykyisin tosin Austin, TX) näkyy siinä mm. ovenkahvoissa, ikkunoissa, lämpöpumpussa, ajovakauden hallintajärjestelmässä ja niin edelleen. Kesäisin hyvä peli. Talvella paljon huonompi.
Ironisesti monessa mielessä kuten Alfa jotka myöskin ovat enemmän fokusoituneet kesäisiin keleihin.
tuulilasin edessä huonosti suunniteltu vesikaukalo/ puhallinmoottori saa samalla vettä…, starttirele alimittainen,
johdotuksissa ei ilmeisesti ole huomioitu lämpölaajenemista, talvella piuhat vähän tiukoilla…. nuo nyt Giulia/Stelvioissa
Tuntuu noiden pyyhkimien toiminta vaihdella suuresti versioiden välillä. Omassa kolmosessa ne toimivat pääpiirteittäin siedettävästi ja pystyy vakkaria pitämään päällä. Välillä taas on kelejä jolloin pyyhkivät turhaan. Sillin siihen auttaa usein, että pesee lasin ja sitten taas toimii ilman turhia pyykäsyjä. Tänäänkin sai koko päivän ajella ilman turhia pyyhkäsyjäApusimpukka Alfa kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 09:48Tesla Y, onko omistajia tai käyttäjiä?
Olen itse miettinyt sitä seuraavaksi työsuhdeautoksi.
Olin kollegan kyydissä eilen pirtsakassa talvisäässä.
Selkeä itseäni ärsyttävä piirre oli vakionopeussäädin ja tuulilasin pyyhkimet. Aina kun oli vakkari päällä niin 1-5 km se piti ottaa pois päältä kun tuulilasinpyyhin alkoi pyyhkimään vaikka ei satanut mitää ja lasi oli kuiva. Sen jälkeen vielä kytkeä pyyhkijät erikseen pois päältä. Uudelle yritys vakkarilla, sain katselin kyseistä showta 500 km ja vakuutuin ei ole minun tuleva auto. Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
Onko kenelläkään ideaa mikä sähkö auto vois olla sopiva, kun pitäis pystyä vetää 1500 kg? Rahaa lienee käytettävissä noin 60-70 k€.
Cloverleaf kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 19:38Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.
Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Teslan pyyhkiöiden automaatiikka on kyllä huonoin mitä itsellä ollut. Kameralla ei saa toimivaa. Jos uutta Teslaa on katsomassa, niin niissä on sitten tutkat korvattu myös kameroilla ja ei ainakaan vielä taida toimia kovin hyvin.Cloverleaf kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 19:38Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.
Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Käsittääkseni näistä vanhemmistakin softalla otettu/otetaan tutkat pois käytöstä, vaikka ne fyysisesti onkin vielä paikoillaan. Yhtenäisempi softa.Gusse kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 20:47Teslan pyyhkiöiden automaatiikka on kyllä huonoin mitä itsellä ollut. Kameralla ei saa toimivaa. Jos uutta Teslaa on katsomassa, niin niissä on sitten tutkat korvattu myös kameroilla ja ei ainakaan vielä taida toimia kovin hyvin.Cloverleaf kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 19:38Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.
Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Tragikoomisesti Teslan huonoin ominaisuus on kaikki mitä liittyy autonomiseen ajamiseen. Muuten suunnilleen soiva peli.Cloverleaf kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 19:38Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Myös keltaiset katuvalot triggaavat herkästi lasinraapimisreaktion.Gusse kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 18:44Tuntuu noiden pyyhkimien toiminta vaihdella suuresti versioiden välillä. Omassa kolmosessa ne toimivat pääpiirteittäin siedettävästi ja pystyy vakkaria pitämään päällä. Välillä taas on kelejä jolloin pyyhkivät turhaan. Sillin siihen auttaa usein, että pesee lasin ja sitten taas toimii ilman turhia pyykäsyjä. Tänäänkin sai koko päivän ajella ilman turhia pyyhkäsyjä
Tämä pyyhkijäjuttu on kyllä oikeasti jokin Elonin käsittämätön nörttivitsi .Gusse kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 20:47Teslan pyyhkiöiden automaatiikka on kyllä huonoin mitä itsellä ollut. Kameralla ei saa toimivaa. Jos uutta Teslaa on katsomassa, niin niissä on sitten tutkat korvattu myös kameroilla ja ei ainakaan vielä taida toimia kovin hyvin.Cloverleaf kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 19:38Mulla Teslan pyyhkijät ei pyyhi kuivaa lasia, mutta ei ne sitten aktivoidu tihkusateellakaan. Eli manuaalisesti joudun pyyhkimiä ohjastamaan ellei ole kaatosade. Kameraan perustuva sadetunnistin on huono keksintö.
Ja talvella en uskalla ”vakionopeudensäädintä” käyttää, kun haamujarrutuksista tulee kesälläkin turhia sydämentykytyksiä.
Garmund kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 10:21Audi sähkö Q4 (toi itteä enemmän kiinnostaisi kuin muut vag sähköautot), polestar, Ioniq5 ja kia ev 6 taitaa ainakin vetomassat riittää. Sinänsä saattaisi se model Y olla kyllä hyvä vetoautona. Coltti ainakin on moisella vetänyt (kesällä) todella pienellä kulutuksella. (Esim. Polestar ja Volvo taitaa viiä melkein saman ilman kärryä)Apusimpukka Alfa kirjoitti: ↑06 Joulu 2023, 09:48Tesla Y, onko omistajia tai käyttäjiä?
Olen itse miettinyt sitä seuraavaksi työsuhdeautoksi.
Olin kollegan kyydissä eilen pirtsakassa talvisäässä.
Selkeä itseäni ärsyttävä piirre oli vakionopeussäädin ja tuulilasin pyyhkimet. Aina kun oli vakkari päällä niin 1-5 km se piti ottaa pois päältä kun tuulilasinpyyhin alkoi pyyhkimään vaikka ei satanut mitää ja lasi oli kuiva. Sen jälkeen vielä kytkeä pyyhkijät erikseen pois päältä. Uudelle yritys vakkarilla, sain katselin kyseistä showta 500 km ja vakuutuin ei ole minun tuleva auto. Miten ihmeessä Tesla kuskit voi jaksaa tuollaista pelaamista?
Onko kenelläkään ideaa mikä sähkö auto vois olla sopiva, kun pitäis pystyä vetää 1500 kg? Rahaa lienee käytettävissä noin 60-70 k€.
Polestar ja vastaava volvo vähä pieniä sisätiloiltaan ja kai myös vähän sähkösyöppöjä. Ioniq5 ei saa hyviä ajovaloja edes rahalla (tai no lisäpitkä) ja luulisin että sama ev6. (Siitä vaan en ole samallaista kuullut, että saattaa olla paremmat tai ainakin luovutushuollossa oikein suunnatut.). Ioniq5 ja ev6 hiton nopeita lataajia 800 v pikalatureilla.
Korelaisiin liittyen:
Onko tietoa lasketaanko ammattiliitto ihmisoikeudeksi millä tasolla tuossa analyysissä?Cloverleaf kirjoitti: ↑10 Joulu 2023, 20:14Kansainvälinen tutkimus vastuullisuudesta (sekä ympäristövaikutukset sekä ihmisoikeudet)
Ilmeisesti otetaan huomioon.FinPat kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 08:45Onko tietoa lasketaanko ammattiliitto ihmisoikeudeksi millä tasolla tuossa analyysissä?Cloverleaf kirjoitti: ↑10 Joulu 2023, 20:14Kansainvälinen tutkimus vastuullisuudesta (sekä ympäristövaikutukset sekä ihmisoikeudet)
Tämä selittää Tesla ESG pisteiden putoamisen. Saapi nähdä kuinka käy Tesla vs liitot väännössä.Cloverleaf kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 10:32Ilmeisesti otetaan huomioon.FinPat kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 08:45Onko tietoa lasketaanko ammattiliitto ihmisoikeudeksi millä tasolla tuossa analyysissä?Cloverleaf kirjoitti: ↑10 Joulu 2023, 20:14Kansainvälinen tutkimus vastuullisuudesta (sekä ympäristövaikutukset sekä ihmisoikeudet)
According to the ILO Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work, an equitable workplace demands: freedom of association and the effective recognition of the right to collective bargaining; the elimination of all forms of forced or compulsory labor; the effective abolition of child labor; the elimination of discrimination in respect of employment and occupation, and a safe and healthy working environment.
Eikö jo jossakin ikiaikaisessa Saabin käyttöohjekirjassa kutsuttu ko. säätölaitetta jollakin "vääntömomentin pyyntöpoljin" tms.?